lot
Infrastruktura Železnice

Historická výtopna v Chocni se stala kulturní památkou

Výtopna Choceň. Pramen: Youtube
Výtopna Choceň. Pramen: Youtube

Ministerstvo kultury prohlásilo kruhovou výtopnu depa v Chocni na Orlickoústecku za kulturní památku. Historický objekt tak zřejmě nebude muset ustoupit výstavbě nadjezdu nad tratí na Týniště nad Orlicí. Rozhodnutí ministerstva dosud nenabylo právní moci, účastníci mají patnáctidenní lhůtu od doručení na podání rozkladu, uvedla Petra Hrušová z tiskového oddělení ministerstva kultury.

Účastníky řízení byly České dráhy a Správa železnic. První organizaci patří budovy a okolní pozemky, druhé pozemky pod budovami. Správa železnic v minulosti proti památkové ochraně vystupovala. Státní organizace namítala, že některé související pozemky není možné prohlásit za kulturní památku, protože jsou dotčené plánovanými úpravami trati, uvedl dříve její mluvčí Marek Illiaš. Kvůli možné památkové ochraně ale Správa železnic přehodnotila svůj původní záměr na modernizaci traťového úseku Týniště nad Orlicí – Choceň a zpracovala i variantu, která se výtopny nedotkne.

Výtopna má historickou i technickou hodnotu, byla vybudována v roce 1875. Kruhová budova ve stylu typových projektů rakouskouherských státních drah StEG z roku 1875 je podle Národního památkového ústavu jedinečně dochovaným zástupcem svého druhu. Stavba zahrnuje správní část a deset stání pro lokomotivy přístupných přes střední točnu.

Klub přátel kolejových vozidel Brno chtěl z výtopny vytvořit železniční muzeum. Na jejím odkoupení by se mohl podílet Pardubický kraj.

ČTK

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alibaba

Když na to koukám, tak by měli oprášit starý návrh co byl do roku cca 2000 v územním plánu.
https://mapy.cz/s/padoduceje
Památkáře na provozovanou železnici nebrat!

Vlastimil Kocurek

To je úlet.

Indian

A když to ministerstvo kultury prohlásí za kulturní památku, bude také financovat údržbu toho objektu, nebo to hodí na ministerstvo dopravy? Já teda nevím, ale být Havlíčkem, tak si nenechám srát od Zaorálka takhle na hlavu… Ať solí ministerstva kultury, ne? Stejně jako u Martinic. Když to prohlašují za památku, tak ať pustěj korunu na provoz a údržbu… Jako tyhle fígle mě fakt serou. Já rozhodnu, že se tobě zvýší náklady, a ty s tím nemůžeš nic dělat. To je přece na hlavu. Být fyzická osoba, které prohlásí nemovitost za památku, tak si zažádám o dotaci (kterou by mi beztak… Číst vice »

Gwann

A ochranu krajiny, rostlin, živočichů budete řešit jak, vy jeden chytrej? Žáby se na to složí?

Je nějaký zákon, ten říká,že vlastník je povinen strpět zpamatneni budovy. Nikdo ho to nenutí vlastnit, že… Já bych si nějaký památkový objekt klidně koupil. Samozřejmě se slevou, když to uboheho majitele tak vysava a ruinuje.

Mimochodem, tohle osobní pojetí politiky a státní spravy…zaorálek tento havlickovi na hlavu…Je typické pro banánové a mafiánské republiky a podobná inspirativní zřízení.

Indian

My ale přece jsme banánová republika…

Dominik

Plný souhlas, s památkáři mám osobní zkušenost, bohužel máme chráněnou vilu a oprava zdí se díky nim slušně prodražila, jelikož jsou na nich ornamenty a nic naplat, že zedníka znáte léta, a víte, že by to udělal kvalitně, ale není to ta správná certifikovaná firma, takže smůla. Takže jenom odhadem byla oprava 2x až 3x dražší, samozřejmě z vlastní z kapsy, skoro nic nato neprospěli.

Na dráze nejen Martinice, ale třeba hradlo na Negrelliho viaduktu. U památkových staveb by mělo automaticky platit, že se na opravě/údržbě bude podílet buďto památkáři nebo ti, kdo jej nechali za památkovu prohlásit.

Krušnohorec

Otázka mimo:
Platí ještě, že zákon určuje nejvyšší rychlost na české železnici na 160 km/hod ? Pokud ano, tak který.

Herold

Jsem rozhodně ten poslední, kdy by chtěl bezhlavě bourat staré stavby, ale jako ve všem, i tady musíme zvažovat nejen emocionální, ale i věcnou a finanční stránku celé věci. Pokud ta stavba nemá hodnotu sama o sobě (což myslím že třeba konkrétně tato výtopna nemá), je naprosto legitimní se ptát, co bude po záchraně stavby následovat: komu bude patřit, kdo zaplatí opravu, jaké bude její další využití a kdo bude platit provoz a z čeho. Pokud není reálný plán ohledně dalšího využití takové stavby, tak se může stát, že sice bude zachráněná, ale bude dál chátrat vedle nově postavených anebo… Číst vice »

Gwann

S tímto argumentem zborite půlku kostelů, kupříkladu…

Tady to využití mít bude.

Vlastimil Kocurek

Teď je trend udělat kulturní památku ze všeho, a tím dojde k situaci, že tyto stavby už nebudou mít žádnou výlučnost a atraktivitu.

ketas79

Myslím, že tady to má smysl. Sbírka strojů KPV Brno je velice pestrá. Navíc musí stejně hledat jiné zázemí, protože prý v Brně „Dolním“ musejí stejně ukončit svou činnost. Při přeměně brněnského dopravního uzlu tam už zůstat nemohou.

a8n

Takže mají ještě tak 200 let čas.

Ryk Mat

Uctívači zdechlin a odpadů slaví svátek.

videosen

Zase se tolik nepřeceňujte, o vás tady není řeč!

Oskarák

A kdo zaplatí opravu, která jistě nebude stát méně než desítky milionů? Opět se natáhne ruka k městu, kraji, státu …? Opravdu na to teď máme? A přemýšlel někdo z muzejníků, jak se vlastně do/z výtopny dostane (v roce 2025), až bude v Chocni výhradní provoz pod ETCS?

K.S.

Opravdu máme na to platit kauzy nejmenovaných politiků? Opravdu máme na to aby stát nakupoval materiál násobně dráže než je dostupný na trhu? Opravdu máme na to aby stát sanoval prodělávající formy? Muzeum, na které se dá udělat sbírka, bez větších problémů, je proti tomu ještě smysluplná investice. Tak nějaký způsob jak se z/do výtopny dostat se najde. Budou-li tam provozní lokomotivy, nějak se to bude muset řešit aby mohly jezdit, takže možná se vymyslí jak na ně to ETCS dosadit, budou-li se mít přepravovat na místo kde mohou jezdit za jinou, tak nebude problém a pokud se tam budou… Číst vice »

zdeněk

to spadne samo do té doby

Martin Grill

Jak by se muzeální, v drtivé většině nepojízdné exponáty do a z výtopny dostaly jinak, než na závěsu provozního vlaku?

fensterglaser

Pro „Dominik“:

Zachování budovy v Ústí nad Orlicí bylo špatné rozhodnutí, zde v Chocni v případě výtopny je tomu přesně naopak.

ABC

Hmmm … a kdy se to pozná? Na Ústím n/O to bylo taky nejdřív jásotu jak se povedla dobrá věc

fensterglaser

Jásali možná diletanti, kteří o tom nic nevědí. Musel se přepracovat projekt, budovu v Ústí musíte objíždět, rychlost pro klasické soupravy musí být o 10 km/hod nižší, nemožnost umístit 4. SK na pražskou stranu atd. V Chocni se nic takového nestane, to je ten rozdíl.

Alibaba

Tohle je rozhodnutí taky nic moc…

vemm

Kolik podobných , v této velikosti a dosud celkem zachovalých v ČR ještě najdete???
Podívejte se na Sokolov, Karlovy Vary, Žatec-západ, Chomutov, Všetaty, Kralupy, Kladno…

ene bene

V Chomutově snad stojí – dokonce 2 a větší !

Romanero

Ve Všetatech srovnáno se zemí..

johny

Kraj to chce, obec to chce, spolek to chce, pamatkar, jakkoliv ho nemusim, to chce taky. Stroje maji nachystane, ty by asi taky chtely. Ale dobra Sprava ma jasno, ta to nechce. A ted se tomu vsichni podridte, protoze my uz mezitim vymysleli nadjezd…

Dalibor

problém s podobnými budovami je takový, ž eněkolikrát už se vymstilo je „prodat“ viy kauza s vechtrovnou v Troubsku. Tj panuje názor, že je leší zbourat, než riskovat, že jiný majitel bude připomínkovat každy „prdnutí“ co půjde kolem. Vůbec se jim nedivím, byť bych byl rád, kdyby takové budovy zůstaly zachována a ještě lépe byly plné mašin, nejlépe provozuschopných…

Apollo17

S těmi provozuschopnými mašinami na koridorech bude za 5 let problém,který se jmenuje ETCS.Historické stroje budou mít místo v Lužné a na okolních tratích.

Dalibor

Tak i na trať ETCS L2 lze dostat historický vozy a lokomotivy. Teprve L3 bude znamenat patrně konec historických mašin.

Pavel8

Spržel…

Lektor

Kdyby měl zase někdo chytrý řeči proč všude zůstávají přejezdy, tak tady je takový hezký příklad….

medical_examiner

Přesně…
Vždycky nejde vybudovat podjezd/nadjezd právě proto, že je nějaká „unikátní“ stavba, živočich, nebo rostlina…

Bob

Tak tentokrát má Zdopravy.cz aktuálnější informace než Památkový katalog. Tam ještě nepoznamenali ani zahájení řízení.
https://www.pamatkovykatalog.cz/kruhova-vytopna-depa-chocen-14618654

Peeetr

Nepřehání se to už s těmi muzei?
Na uživení a využití tolika muzeí budeme muset přijmout minimálně milion dalších migrantů, ale samozřejmě ne z Afriky, odněkud kde mnohem inteligentněji skutečně makají, ale hlavně teda milují trávit víkendy v muzeích.

Otos

Opravdu zmatený příspěvek.

AlaskaRaillroad

Spíš to bude další depozitář, kam se přesunou vraky z jiných míst.

medical_examiner

Arriva ale do Chocně nejezdí…

Bob

Tak jistě, levnější by bylo celou železnici rovnou zrušit a zbourat. Třeba i na to jednou dojde. Ale kdyby se ta výtopna trochu vymalovala, tak může k ubytování posloužit líp než kravín.

Dominik

Jistě město potřebuje nadjezd, ale co natom, zachovat rotundu je důležitější.

K.S.

Tak si otevřete mapu a uvidíte že tam místo na to mít oboje je, spíš mám podezření že by jiné řešení nějakému místnímu papaláši sáhlo na pozemek, nebo že se tam chystala nějaká šmelina, eventuálně si to celé chtěli jenom zjednodušit, což je možná ještě horší než kdyby v tom byl zištný důvod finanční.

Bob

Tak pokud by se zrušila železnice, tak by nebyl potřeba ani nadjezd, že.

medical_examiner

Přehání.
V opačném případě by Národní galerie neměla opodstatnění…

Dominik

Paráda, v českých zemích bude přemuzeováno, co přineslo zapsání budovy v Ústí n/O za památku? Nic, jen chátrá. Ať si tu výtopnu tedy ten spolek přestěhuje, ale ať neblokuje modernizaci.
Pevně věřím, že odvolání bude mít účinek.

Vašek

A já zase věřím, že zvítězí zdravý rozum a výtopna zůstane zachovaná. Betonu, asfaltu atd je všude dost.

Dominik

Co je důležitější nadjezd (který ulehčí obyvatelům), nebo nějaké muzeum, které teoreticky může být v jakékoliv jiné budově? Kupříkladu nevyužitá nádražka v Chocni či budova v Ústí.
Jestli tam je chtějí mít loko, tak si holt musí najít objekt, který nebude korigovat s důležitější stavbou, ne že si ho nechají označit za památkově chráněný.
Co je rozumného natom, zablokovat nadjezd, kvůli nějakému muzeu? V Pardubickém kraji už je muzeum v Rosicích a Slatiňanech. Tímto stylem, zachraňování kdejaké barabizny, bude v české zemi přemuzeováno.

AlaskaRaillroad

Další nejbližší v bývalém depu je v Olomouci, byť otevíráno jen příležitostně. Takto vysoký počet jim jen ubírá na atraktivitě. někdo namýtne že v Německu je také každé páté bývalé depo muzeum, jenže tam jsou mentalinou někde jinde.

Dominik

A vadí to něčemu?
Já bych neřekl ani slovo, kdyby nechtěli stavět nadjezd, ale upřímně mi najdezd přijde důležitější jak muzeum.

AlaskaRaillroad

Však já tím chtěl naznačit že je jižd dost přemuzeováno. Jinak zachování rotundy neobhajuji před nadjezdem.

videosen

Ano zabetonujme celou zemi a jezděme podle kompasu, jako lodě na moři. Všechno se dá dovážet. Aut je stále málo, tak jim dělejme podmínky kde to jen jde.

Vašek

Měl jste asi na mysli ,,Kolidovat“. Tahle barabizna má napojení na železnici, takže mohou exponáty vyjíždět z areálu ven. Teoreticky v jakékoli budově může být třeba muzeum jízdenek a pod, ale nikoli muzeum vozidel. A věc jistě nestojí tak, že bude buď muzeum, nebo nadjezd. Jistě se najde řešení vyhovující většině. Všem se nikdy vyhovět nedá.

Dominik

Samozřejmě, že kolidovat, jednalo se o překlep.
V Borohrádku mají nepoužívanou výtopnu, byť jednokolejnou.
V Rosicích jsou nepoužívané koleje (dnes nesjízdné), jistě se podaří je odkoupit a vytvořit tam kryté stání pro vozidla.
Jistě, že to asi půjde řešit jinak, ale třeba za mnohonásobně víc peněz nebo s horším řešením.

Vašek

Uzavřeme to tedy tak, že máme každý jiný názor.

Dominik

Ano, můžeme se shodnout, že se neshodneme.

K.S.

Jak jsem Vám psal, otevřete si mapu. Ten nadjezd v těch místech nějaké extra ulehčení nepřinese, dokonce bych řekl že vytvoření ramp může obyvatelům život znepříjemnit.

Robert

Ale nadjezdu máte taky v republice spoustu 🙂

Gwann

Barák v UnO stojí a to je důležité. Co s ním, vymyslí se.

Rotunda zůstane stát a to je taky super.

Oni barbari, co by nejraději vše ve jménu pokroku a světlých zítřku (či nadusane prkenice) občas prohrají. A to je hodně dobře.

PS: to bylo řevu se stanici Martinice…a ani odvolání nepomohlo…

Dominik

Ano Martinice byla zásadní chyba. Do reálného provozu nepatří nic památkově chráněné, zbytečně se tím komplikuje modernizace.
Jistě, v Chrudimi potřebují nadjezd, ale rotunda je důležitější, jo gratuluji, bolševici přestěhovali kostel, tak proč by teď nemohli přestěhovat rotundu.
Jistě barák v Ústí stojí, nevadí, že nemá využití, hlavně, že stojí.

Dominik

V Chocni, překlep.

Fanynka

No vy jste vůl pane, ještě, že je váš míň než těch se zdravým rozumem😄😄😄

Dominik

Děkuji, co bychom si počali, kdyby se Martinice modernizovaly a mechanika by byla pouze v muzeu, to nesmíme připustit.

Ryk Mat

Žádný argument a ani žádný názor. Jen sprostota a hulvátství. Toto není posluchárna univerzity života. Zde se nachází i myslící tvorové. Sem se opravdu taková žumpa nehodí, soudružko.

Gwann

Bolševika se stěhováním kostela raději nezminujte. Je super, že kostel se zachránil, ale tenhle přístup je na kulku do hlavy – zbourat celé historické město. A k Mártinicim…nejste příbuzný toho volá, co nechal zbourat ten historický most přes jakýsi kanál v Belgii? Stal v cestě pokroku…že… Jak chcete zachovat technickou památku, jinak než v provozu? Až by tohle byla poslední stanice v síti s podobným zabezpečením (elektromechanika, z hlediska zabezpečení je. Jedno jaká to jsou navestidle), pak možná stojí za to přemýšlet. Ale dokud bude koridor Praha Beroun zabezpecen tak jak je, tak tuhle stanici mají bez keců nechat na… Číst vice »

Dominik

Jistě, na kulku je i zatopení x desítek měst při stavbě přehrad, že? Jak jsem zmiňoval v jedné z minulých debat, stavět je dnes, tak možná, že vzniknou, ale v menším množství. Nevím, nic o žádném historickém mostě v Belgii. To je opravdu tak důležité zachovat technickou památku, než lépe zabezpečit provoz, či co víc umožnit případně i vyšší rychlost do odbočky? Nízké perony – jinde zlo, zde je snad budeme velebit. Fakt super, můžou si šotouši vytvořit nějaký skanzen, odkoupit nepoužívanou trať, udělat na ní historický provoz a ukazovat lidem, jak zařízení fungovalo, ale nepatří do pravidelného provozu. Zvláště,… Číst vice »

Jiří Kocurek

„na kulku do hlavy – zbourat celé historické město“

Však betonu a astfaltu je všude dost … abych použil ergumentaci výše uvedenou.

Dominik

Nebo zbourat a riskovat pokutu, v Dolním Polubným jim taky nevadilo, že výhybka byla prohlášena za technickou památku.

Gwann

Pokud státní úředník nerespektuje zákony, má jít sedět za zneužívání pravomoci.

Už se těším, až zrovna vám státní úředník prskne obchvat obce přes zahradu. Právní stát, to neznáte, že?

Zákon který se mi nehodí, nedodrzuju.
Fakt super přístup. Proto to tu vypadá jak vypadá.

Dominik

Těžké, když nepochopíte ironií.

Jan

Barák v UnO stojí, chátra nič v ňom nie je, kurví ľuďom život dlhými prestupmi, a nakoniec sa do stanice bude musieť vraziť ďalšia miliarda – dve aby, až konečne spadne, uviedol niekto to koľajisko do stavu, že tá stanica bude aj použiteľná. Bravo.

Gwann

Stanice použitelná je, problém v ní vidím spíš s tou „budovou“ co tam jako postavili novou. Ta je tam navíc, ne ta stará.

Dominik

Tak samozřejmě, problém je nová budova, která nabízí lepší dispoziční rozložení. Já spíš vidím negativum v úbrání kolejí, to je pro provoz důležitější.

Herold

Ta tragikomedie s nádražím v Ústí, co stála desítky milionů za změnu projektu má za výsledek to, že prázdná budova dál chátrá, jen si tam p. Prchal pořídil za půl milionu byt v hodnotě 1,5 milionu…na který jsme se mu složili my všichni, co platíme daně.

Gwann

Ano, bylo by fajn, kdyby se ti hoši, co si barak koupili, vymysleli nějaké dlouhodobější užití. Ale hlavně že stojí, na toto jsou léta na vymýšlení.

Projekt se měnil kvůli valcovacimu postoji SZDC. Prostě je lepší za hrůzu peněz barák shodit a za další hrůzu peněz postavit jiný. To si mysleli, že tu budovu sundaji bez pokusu ji zachránit?

AlaskaRaillroad

Podobně buduje NTM muzeum v depu na Masaryčce již zhruba od roku 2003. Že to dostalo památkovou ochranu navíc neznamená že se tam muzejníci opravdu nastěhují.

Boban

Nadjezd není potřeba. Odpor se zvedl i kvůli velmi necitlivému navržení k okolní zástavbě. Za pár let se cca 2km severně postaví obchvat s mostem kudy povede veškerá tranzitní doprava. Tento přejezd bude využívaný minimálně.

Dominik

Co je to pár let? 2 roky, 10 let? Nezapomínejte pane, že v České kotlině je pár let i půl století.

Gwann

Ano, a nadjezd už měl stavební povolení, když zlí památkáři do toho hodili vidle…

Ne, neměl…
Takže…

bkp

Jak praktické

Kubrt

Jen pro pořádek, StEG nebyly žádné „rakouskouherske státní dráhy“, byla to soukromá společnost.

jira

státní nebyly , byl tam francouzký kapitál ale jmenovali se rakouskouherská společnost statní dráhy

ene bene

Až na to slovo „rakouskouherská“

Gwann

Ony to byly státní dráhy, ale když Rakousko krachovalo, tak je prodalo. A další státní dráhy vznikly až zestatnenim soukromých drah, vč. StEG. Pak to byly k.k.StB

Bob

Ale je zajímavé, že tehdejší stát trpěl, aby soukromé firmy takto parazitovaly na jeho jménu a mátly svým názvem veřejnost. To by Ústecký kraj nikdy nedopustil, aby nějaký DPÚK nesl jeho jméno. Původní Severní státní dráhy a Jihovýchodní státní dráhy ovšem státní byly.

Lemmy

Tak dnes to naštěstí už nejde. Dát si do názvu „státní“ je pomalu jako dát si tam slovo „hovno“.

Státní firmy tento trik prohlédly a používají adjektivum „Český“, ale aspoň na mě tenhle trik funguje jako to nehezké slovo z prvního řádku…

Kubrt

Ona to byla „Společnost Státní dráhy“, nikoliv „Státní železniční společnost“.

Nekdo

No a jeste zde mame celou plejadu narodnich dopravcu, protoze narod to tak ma rad!