Historická výtopna v Chocni se stala kulturní památkou
Výtopna Choceň. Pramen: Youtube
Ministerstvo kultury prohlásilo kruhovou výtopnu depa v Chocni na Orlickoústecku za kulturní památku. Historický objekt tak zřejmě nebude muset ustoupit
Když na to koukám, tak by měli oprášit starý návrh co byl do roku cca 2000 v územním plánu.
https://mapy.cz/s/padoduceje
Památkáře na provozovanou železnici nebrat!
To je úlet.
A když to ministerstvo kultury prohlásí za kulturní památku, bude také financovat údržbu toho objektu, nebo to hodí na ministerstvo dopravy? Já teda nevím, ale být Havlíčkem, tak si nenechám srát od Zaorálka takhle na hlavu… Ať solí ministerstva kultury, ne? Stejně jako u Martinic. Když to prohlašují za památku, tak ať pustěj korunu na provoz a údržbu… Jako tyhle fígle mě fakt serou. Já rozhodnu, že se tobě zvýší náklady, a ty s tím nemůžeš nic dělat. To je přece na hlavu. Být fyzická osoba, které prohlásí nemovitost za památku, tak si zažádám o dotaci (kterou by mi beztak… Číst vice »
A ochranu krajiny, rostlin, živočichů budete řešit jak, vy jeden chytrej? Žáby se na to složí?
Je nějaký zákon, ten říká,že vlastník je povinen strpět zpamatneni budovy. Nikdo ho to nenutí vlastnit, že… Já bych si nějaký památkový objekt klidně koupil. Samozřejmě se slevou, když to uboheho majitele tak vysava a ruinuje.
Mimochodem, tohle osobní pojetí politiky a státní spravy…zaorálek tento havlickovi na hlavu…Je typické pro banánové a mafiánské republiky a podobná inspirativní zřízení.
My ale přece jsme banánová republika…
Plný souhlas, s památkáři mám osobní zkušenost, bohužel máme chráněnou vilu a oprava zdí se díky nim slušně prodražila, jelikož jsou na nich ornamenty a nic naplat, že zedníka znáte léta, a víte, že by to udělal kvalitně, ale není to ta správná certifikovaná firma, takže smůla. Takže jenom odhadem byla oprava 2x až 3x dražší, samozřejmě z vlastní z kapsy, skoro nic nato neprospěli.
Na dráze nejen Martinice, ale třeba hradlo na Negrelliho viaduktu. U památkových staveb by mělo automaticky platit, že se na opravě/údržbě bude podílet buďto památkáři nebo ti, kdo jej nechali za památkovu prohlásit.
Otázka mimo:
Platí ještě, že zákon určuje nejvyšší rychlost na české železnici na 160 km/hod ? Pokud ano, tak který.
Jsem rozhodně ten poslední, kdy by chtěl bezhlavě bourat staré stavby, ale jako ve všem, i tady musíme zvažovat nejen emocionální, ale i věcnou a finanční stránku celé věci. Pokud ta stavba nemá hodnotu sama o sobě (což myslím že třeba konkrétně tato výtopna nemá), je naprosto legitimní se ptát, co bude po záchraně stavby následovat: komu bude patřit, kdo zaplatí opravu, jaké bude její další využití a kdo bude platit provoz a z čeho. Pokud není reálný plán ohledně dalšího využití takové stavby, tak se může stát, že sice bude zachráněná, ale bude dál chátrat vedle nově postavených anebo… Číst vice »
S tímto argumentem zborite půlku kostelů, kupříkladu…
Tady to využití mít bude.
Teď je trend udělat kulturní památku ze všeho, a tím dojde k situaci, že tyto stavby už nebudou mít žádnou výlučnost a atraktivitu.
Myslím, že tady to má smysl. Sbírka strojů KPV Brno je velice pestrá. Navíc musí stejně hledat jiné zázemí, protože prý v Brně „Dolním“ musejí stejně ukončit svou činnost. Při přeměně brněnského dopravního uzlu tam už zůstat nemohou.
Takže mají ještě tak 200 let čas.
Uctívači zdechlin a odpadů slaví svátek.
Zase se tolik nepřeceňujte, o vás tady není řeč!
A kdo zaplatí opravu, která jistě nebude stát méně než desítky milionů? Opět se natáhne ruka k městu, kraji, státu …? Opravdu na to teď máme? A přemýšlel někdo z muzejníků, jak se vlastně do/z výtopny dostane (v roce 2025), až bude v Chocni výhradní provoz pod ETCS?
Opravdu máme na to platit kauzy nejmenovaných politiků? Opravdu máme na to aby stát nakupoval materiál násobně dráže než je dostupný na trhu? Opravdu máme na to aby stát sanoval prodělávající formy? Muzeum, na které se dá udělat sbírka, bez větších problémů, je proti tomu ještě smysluplná investice. Tak nějaký způsob jak se z/do výtopny dostat se najde. Budou-li tam provozní lokomotivy, nějak se to bude muset řešit aby mohly jezdit, takže možná se vymyslí jak na ně to ETCS dosadit, budou-li se mít přepravovat na místo kde mohou jezdit za jinou, tak nebude problém a pokud se tam budou… Číst vice »
to spadne samo do té doby
Jak by se muzeální, v drtivé většině nepojízdné exponáty do a z výtopny dostaly jinak, než na závěsu provozního vlaku?
Pro „Dominik“:
Zachování budovy v Ústí nad Orlicí bylo špatné rozhodnutí, zde v Chocni v případě výtopny je tomu přesně naopak.
Hmmm … a kdy se to pozná? Na Ústím n/O to bylo taky nejdřív jásotu jak se povedla dobrá věc
Jásali možná diletanti, kteří o tom nic nevědí. Musel se přepracovat projekt, budovu v Ústí musíte objíždět, rychlost pro klasické soupravy musí být o 10 km/hod nižší, nemožnost umístit 4. SK na pražskou stranu atd. V Chocni se nic takového nestane, to je ten rozdíl.
Tohle je rozhodnutí taky nic moc…
Kolik podobných , v této velikosti a dosud celkem zachovalých v ČR ještě najdete???
Podívejte se na Sokolov, Karlovy Vary, Žatec-západ, Chomutov, Všetaty, Kralupy, Kladno…
V Chomutově snad stojí – dokonce 2 a větší !
Ve Všetatech srovnáno se zemí..
Kraj to chce, obec to chce, spolek to chce, pamatkar, jakkoliv ho nemusim, to chce taky. Stroje maji nachystane, ty by asi taky chtely. Ale dobra Sprava ma jasno, ta to nechce. A ted se tomu vsichni podridte, protoze my uz mezitim vymysleli nadjezd…
problém s podobnými budovami je takový, ž eněkolikrát už se vymstilo je „prodat“ viy kauza s vechtrovnou v Troubsku. Tj panuje názor, že je leší zbourat, než riskovat, že jiný majitel bude připomínkovat každy „prdnutí“ co půjde kolem. Vůbec se jim nedivím, byť bych byl rád, kdyby takové budovy zůstaly zachována a ještě lépe byly plné mašin, nejlépe provozuschopných…
S těmi provozuschopnými mašinami na koridorech bude za 5 let problém,který se jmenuje ETCS.Historické stroje budou mít místo v Lužné a na okolních tratích.
Tak i na trať ETCS L2 lze dostat historický vozy a lokomotivy. Teprve L3 bude znamenat patrně konec historických mašin.
Spržel…
Kdyby měl zase někdo chytrý řeči proč všude zůstávají přejezdy, tak tady je takový hezký příklad….
Přesně…
Vždycky nejde vybudovat podjezd/nadjezd právě proto, že je nějaká „unikátní“ stavba, živočich, nebo rostlina…
Tak tentokrát má Zdopravy.cz aktuálnější informace než Památkový katalog. Tam ještě nepoznamenali ani zahájení řízení.
https://www.pamatkovykatalog.cz/kruhova-vytopna-depa-chocen-14618654
Nepřehání se to už s těmi muzei?
Na uživení a využití tolika muzeí budeme muset přijmout minimálně milion dalších migrantů, ale samozřejmě ne z Afriky, odněkud kde mnohem inteligentněji skutečně makají, ale hlavně teda milují trávit víkendy v muzeích.
Opravdu zmatený příspěvek.
Spíš to bude další depozitář, kam se přesunou vraky z jiných míst.
Arriva ale do Chocně nejezdí…
Tak jistě, levnější by bylo celou železnici rovnou zrušit a zbourat. Třeba i na to jednou dojde. Ale kdyby se ta výtopna trochu vymalovala, tak může k ubytování posloužit líp než kravín.
Jistě město potřebuje nadjezd, ale co natom, zachovat rotundu je důležitější.
Tak si otevřete mapu a uvidíte že tam místo na to mít oboje je, spíš mám podezření že by jiné řešení nějakému místnímu papaláši sáhlo na pozemek, nebo že se tam chystala nějaká šmelina, eventuálně si to celé chtěli jenom zjednodušit, což je možná ještě horší než kdyby v tom byl zištný důvod finanční.
Tak pokud by se zrušila železnice, tak by nebyl potřeba ani nadjezd, že.
Přehání.
V opačném případě by Národní galerie neměla opodstatnění…
Paráda, v českých zemích bude přemuzeováno, co přineslo zapsání budovy v Ústí n/O za památku? Nic, jen chátrá. Ať si tu výtopnu tedy ten spolek přestěhuje, ale ať neblokuje modernizaci.
Pevně věřím, že odvolání bude mít účinek.
A já zase věřím, že zvítězí zdravý rozum a výtopna zůstane zachovaná. Betonu, asfaltu atd je všude dost.
Co je důležitější nadjezd (který ulehčí obyvatelům), nebo nějaké muzeum, které teoreticky může být v jakékoliv jiné budově? Kupříkladu nevyužitá nádražka v Chocni či budova v Ústí.
Jestli tam je chtějí mít loko, tak si holt musí najít objekt, který nebude korigovat s důležitější stavbou, ne že si ho nechají označit za památkově chráněný.
Co je rozumného natom, zablokovat nadjezd, kvůli nějakému muzeu? V Pardubickém kraji už je muzeum v Rosicích a Slatiňanech. Tímto stylem, zachraňování kdejaké barabizny, bude v české zemi přemuzeováno.
Další nejbližší v bývalém depu je v Olomouci, byť otevíráno jen příležitostně. Takto vysoký počet jim jen ubírá na atraktivitě. někdo namýtne že v Německu je také každé páté bývalé depo muzeum, jenže tam jsou mentalinou někde jinde.
A vadí to něčemu?
Já bych neřekl ani slovo, kdyby nechtěli stavět nadjezd, ale upřímně mi najdezd přijde důležitější jak muzeum.
Však já tím chtěl naznačit že je jižd dost přemuzeováno. Jinak zachování rotundy neobhajuji před nadjezdem.
Ano zabetonujme celou zemi a jezděme podle kompasu, jako lodě na moři. Všechno se dá dovážet. Aut je stále málo, tak jim dělejme podmínky kde to jen jde.
Měl jste asi na mysli ,,Kolidovat“. Tahle barabizna má napojení na železnici, takže mohou exponáty vyjíždět z areálu ven. Teoreticky v jakékoli budově může být třeba muzeum jízdenek a pod, ale nikoli muzeum vozidel. A věc jistě nestojí tak, že bude buď muzeum, nebo nadjezd. Jistě se najde řešení vyhovující většině. Všem se nikdy vyhovět nedá.
Samozřejmě, že kolidovat, jednalo se o překlep.
V Borohrádku mají nepoužívanou výtopnu, byť jednokolejnou.
V Rosicích jsou nepoužívané koleje (dnes nesjízdné), jistě se podaří je odkoupit a vytvořit tam kryté stání pro vozidla.
Jistě, že to asi půjde řešit jinak, ale třeba za mnohonásobně víc peněz nebo s horším řešením.
Uzavřeme to tedy tak, že máme každý jiný názor.
Ano, můžeme se shodnout, že se neshodneme.
Jak jsem Vám psal, otevřete si mapu. Ten nadjezd v těch místech nějaké extra ulehčení nepřinese, dokonce bych řekl že vytvoření ramp může obyvatelům život znepříjemnit.
Ale nadjezdu máte taky v republice spoustu 🙂
Barák v UnO stojí a to je důležité. Co s ním, vymyslí se.
Rotunda zůstane stát a to je taky super.
Oni barbari, co by nejraději vše ve jménu pokroku a světlých zítřku (či nadusane prkenice) občas prohrají. A to je hodně dobře.
PS: to bylo řevu se stanici Martinice…a ani odvolání nepomohlo…
Ano Martinice byla zásadní chyba. Do reálného provozu nepatří nic památkově chráněné, zbytečně se tím komplikuje modernizace.
Jistě, v Chrudimi potřebují nadjezd, ale rotunda je důležitější, jo gratuluji, bolševici přestěhovali kostel, tak proč by teď nemohli přestěhovat rotundu.
Jistě barák v Ústí stojí, nevadí, že nemá využití, hlavně, že stojí.
V Chocni, překlep.
No vy jste vůl pane, ještě, že je váš míň než těch se zdravým rozumem😄😄😄
Děkuji, co bychom si počali, kdyby se Martinice modernizovaly a mechanika by byla pouze v muzeu, to nesmíme připustit.
Žádný argument a ani žádný názor. Jen sprostota a hulvátství. Toto není posluchárna univerzity života. Zde se nachází i myslící tvorové. Sem se opravdu taková žumpa nehodí, soudružko.
Bolševika se stěhováním kostela raději nezminujte. Je super, že kostel se zachránil, ale tenhle přístup je na kulku do hlavy – zbourat celé historické město. A k Mártinicim…nejste příbuzný toho volá, co nechal zbourat ten historický most přes jakýsi kanál v Belgii? Stal v cestě pokroku…že… Jak chcete zachovat technickou památku, jinak než v provozu? Až by tohle byla poslední stanice v síti s podobným zabezpečením (elektromechanika, z hlediska zabezpečení je. Jedno jaká to jsou navestidle), pak možná stojí za to přemýšlet. Ale dokud bude koridor Praha Beroun zabezpecen tak jak je, tak tuhle stanici mají bez keců nechat na… Číst vice »
Jistě, na kulku je i zatopení x desítek měst při stavbě přehrad, že? Jak jsem zmiňoval v jedné z minulých debat, stavět je dnes, tak možná, že vzniknou, ale v menším množství. Nevím, nic o žádném historickém mostě v Belgii. To je opravdu tak důležité zachovat technickou památku, než lépe zabezpečit provoz, či co víc umožnit případně i vyšší rychlost do odbočky? Nízké perony – jinde zlo, zde je snad budeme velebit. Fakt super, můžou si šotouši vytvořit nějaký skanzen, odkoupit nepoužívanou trať, udělat na ní historický provoz a ukazovat lidem, jak zařízení fungovalo, ale nepatří do pravidelného provozu. Zvláště,… Číst vice »
„na kulku do hlavy – zbourat celé historické město“
Však betonu a astfaltu je všude dost … abych použil ergumentaci výše uvedenou.
Nebo zbourat a riskovat pokutu, v Dolním Polubným jim taky nevadilo, že výhybka byla prohlášena za technickou památku.
Pokud státní úředník nerespektuje zákony, má jít sedět za zneužívání pravomoci.
Už se těším, až zrovna vám státní úředník prskne obchvat obce přes zahradu. Právní stát, to neznáte, že?
Zákon který se mi nehodí, nedodrzuju.
Fakt super přístup. Proto to tu vypadá jak vypadá.
Těžké, když nepochopíte ironií.
Barák v UnO stojí, chátra nič v ňom nie je, kurví ľuďom život dlhými prestupmi, a nakoniec sa do stanice bude musieť vraziť ďalšia miliarda – dve aby, až konečne spadne, uviedol niekto to koľajisko do stavu, že tá stanica bude aj použiteľná. Bravo.
Stanice použitelná je, problém v ní vidím spíš s tou „budovou“ co tam jako postavili novou. Ta je tam navíc, ne ta stará.
Tak samozřejmě, problém je nová budova, která nabízí lepší dispoziční rozložení. Já spíš vidím negativum v úbrání kolejí, to je pro provoz důležitější.
Ta tragikomedie s nádražím v Ústí, co stála desítky milionů za změnu projektu má za výsledek to, že prázdná budova dál chátrá, jen si tam p. Prchal pořídil za půl milionu byt v hodnotě 1,5 milionu…na který jsme se mu složili my všichni, co platíme daně.
Ano, bylo by fajn, kdyby se ti hoši, co si barak koupili, vymysleli nějaké dlouhodobější užití. Ale hlavně že stojí, na toto jsou léta na vymýšlení.
Projekt se měnil kvůli valcovacimu postoji SZDC. Prostě je lepší za hrůzu peněz barák shodit a za další hrůzu peněz postavit jiný. To si mysleli, že tu budovu sundaji bez pokusu ji zachránit?
Podobně buduje NTM muzeum v depu na Masaryčce již zhruba od roku 2003. Že to dostalo památkovou ochranu navíc neznamená že se tam muzejníci opravdu nastěhují.
Nadjezd není potřeba. Odpor se zvedl i kvůli velmi necitlivému navržení k okolní zástavbě. Za pár let se cca 2km severně postaví obchvat s mostem kudy povede veškerá tranzitní doprava. Tento přejezd bude využívaný minimálně.
Co je to pár let? 2 roky, 10 let? Nezapomínejte pane, že v České kotlině je pár let i půl století.
Ano, a nadjezd už měl stavební povolení, když zlí památkáři do toho hodili vidle…
Ne, neměl…
Takže…
Jak praktické
Jen pro pořádek, StEG nebyly žádné „rakouskouherske státní dráhy“, byla to soukromá společnost.
státní nebyly , byl tam francouzký kapitál ale jmenovali se rakouskouherská společnost statní dráhy
Až na to slovo „rakouskouherská“
Ony to byly státní dráhy, ale když Rakousko krachovalo, tak je prodalo. A další státní dráhy vznikly až zestatnenim soukromých drah, vč. StEG. Pak to byly k.k.StB
Ale je zajímavé, že tehdejší stát trpěl, aby soukromé firmy takto parazitovaly na jeho jménu a mátly svým názvem veřejnost. To by Ústecký kraj nikdy nedopustil, aby nějaký DPÚK nesl jeho jméno. Původní Severní státní dráhy a Jihovýchodní státní dráhy ovšem státní byly.
Tak dnes to naštěstí už nejde. Dát si do názvu „státní“ je pomalu jako dát si tam slovo „hovno“.
Státní firmy tento trik prohlédly a používají adjektivum „Český“, ale aspoň na mě tenhle trik funguje jako to nehezké slovo z prvního řádku…
Ona to byla „Společnost Státní dráhy“, nikoliv „Státní železniční společnost“.
No a jeste zde mame celou plejadu narodnich dopravcu, protoze narod to tak ma rad!