Historická vozidla Českých drah míří do nadačního fondu, hledá se šéf s vizí a byznys plánem
Historický nákladní vagon, muzeum Lužná. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Argument s muzeem jako finanční koulí na noze používají České dráhy dlouhodobě. Sbírku čeká redukce.
Teď by to ještě chtělo „vyčlenit“ generální ředitelství, což je koule na noze podstatně větších rozměrů…:-) Případně chtít po úřednících aby prokázali, jaký svou činností generují zisk…
Myslím, že nejlepším řešením pro všechny by byl přechod pod stát. Je vidět, že dlouhodobě tam není peněz zrovna na zbyt a minimálně Lužná by snesla větší rekonstrukci, kterou ale logicky ČD platit nechce.
Jen jestli stát stojí o to, mít ve vlastnictví dvě velké sbírky železničních vozidel, navíc částečně duplicitní.
Takže pokud mají u některé řady více provozních strojů (asi 751,830,M131…?), tak se dá čekat, že je nabídnou k pronájmu nějakým soukromým subjektům s tím, že je udrží v tom provozním stavu, že? Takhle by mohli nabízet k pronájmu i další vozidla s tím, že tam bude garance oprav do provozního stavu, potažmo úpravy do vystavovatelského.
Měl bych takový dotaz. Neví někdo jak to vypadá s opravou Hradeckého Bulíka 464.008? Stránky ČD nostalgie ještě stále uvádějí, že je neprovozní i když se ukončení opravy předpokládalo už v průběhu loňského roku. Za info díky.
Abych svojí otázku vysvětlil. Pořád čekám na zprovoznění té, která si zahrála ve filmu Jana a Zdeňka Svěrákových Tmavomodrý svět. Kdo by neznal kultovní scénu odehrávající se ve filmové Francii nazývanou jako „nálet na Šenovku“ která stála stejně jako celý film Kolja? 27. 2. 2023 „Pokračují práce na opravách parní lokomotivy Ušatá (464.008). Kotel lokomotivy by se měl v dubnu vrátit po opravě od externího dodavatele a opravují se i jednotlivé komponenty rozvodu.“ https://ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/v-muzeu-cd-v-luzne-zije-i-pres-zimu-pracuje-se-v-dilnach-0 25. 7. 2023 „Lokomotiva prochází generální opravou. Dá se říci, že bude kompletně rozebrána, jednotlivé díly se opraví a zrenovují a lokomotiva se opět složí dohromady.… Číst vice »
Vyčlenění dává určitě smysl, bude vidět na účetnictví a nebude problém s křížovým financováním. Snad se někdo shcopný najde, ta lhůta není zrovna dlouhá.
Tak to teď budou vyhrávat jedno výběrko za druhým 😄😄 Jen jestli to nebude trošku v něčem jiném… Jejich hlavní konkurence sice nemá muzeum, ale rovněž je personálně úsporná…
Nakonec se ukáže, že dráhy táhne dolů muzeum voskových figurín na nábřeží. Tak snad se jim podaří i to vyčlenit do nějakého fondu:)
Máte představu kolik lidí pracuje v administrativním aparátu ČD ve srovnání na např. s RJ. A podle čeho by to bylo relevantní srovnávat…počet vypravenych vlaků?
Jestli to bude tvořit skutečně tak velký rozdíl v cenotvorbe.
Nebo jestli ten rozdíl nemůže být v něčem jiném…wacc, irr?
Nevím…ptám se…zajímal by mě expertní názor někoho kdo není ideologicky zaujatý.
Pod nadací založenou železnicemi funguje i Národní železniční muzeum v Itálii v bývalých bourbonských železničních dílnách u Neapole. Muzeum je viditelně rekonstruované z prostředků fondů EU, od filmařů, z pronájmy za eventy, pronájmu kavárny/ restaurace a od několika donátorů z řady firem. Je vidět, že má tamní muzeum slušnou infrastrukturu, aby se bylo schopné částečně uživit ze své vlastní činnosti.
Filmaři. Kolik filmů kde by si zahrál parní vlak se v poslední době u nás natočilo? Z těch posledních se dá zmínit snad jen Tichá pošta kde si zahrálo nádraží Zubrnice-Týniště (Zubrnická muzeální) jako filmové nádraží ve Smrčí a kde se objevila 431.032 Ventilovka (Muzeum starých strojů a technologií, z.s. (Žamberk).
https://www.youtube.com/watch?v=7TBbfSvZovs
https://www.youtube.com/watch?v=IFcw8JF61R8
Na jednu stranu mají ČD „kouli u nohy“ v podobě prodělečné ČDNostalgie, na stranu druhou mají oproti svým konkurentům velmi lukrativní VÚZ, jenž firmě přináší pěkné zisky. Rovněž mají mnoho nemovitostí, u značného množství z nichž by dávalo mnohem větší smysl, aby při rozdělení připadly SŽ.
Vy jste ale hlava. Kdyby ČD chtělo může klidně uspořádat na VUŽ den otevřených dvěří v duchu toho co se konalo někdy na konci devadesátých let tehdy i za účasti 18.201. Jenže to by se muselo chtít. Zatím se tady uspořádalo cosi co se z důvodu extrémního zájmu mělo opakovat a co bylo přislíbeno k čemuž však pokud vím vůbec nedošlo.
Tak kdyby ČD chělo, mohlo by zisk z VÚZ dávat do nostalgie a co by zbylo odevzdávat do státního rozpočtu formou dividendy svému akcionáři. To by bylo fér vůči ostatním soutěžícím ne?
Bylo.
Vůbec jste nepochopil podstatu předřečníkova příspěvku. Lužná prodělává, VUZ vydělává. Nějaké aktivity VUZ pro širokou veřejnost s tím nesouvisí.
Když jste to nakousl. DOD na okruhu té firmě přináší jen práci navíc a omezení pro stěžejní aktivity, takže není divu, že se do toho nehrnou.
Pochopil. Jen jsem to možná napsal tak, že není na první pohled zřejmé, že to je pochvala za skvělý předřečníkův nápad 😉
Musíte si uvědomit, že areál VUŽ je dost napěchovaný vozidly výrobců, kteří úplně netouží po publicitě. Víceméně je striktní zákaz v areálu fotografovat. A teď do toho pusťte veřejnost.
Rozumím. Potom nechť VUZ vydělává v poklidu a ze svého zisku dotuje ztrátovou Lužnou jejíž přimární určení je být přítupna veřejnosti.
Možná, že VÚŽ do nadačního fondu přispěje, ale takhle to ve firmách úplně nefunguje, že budou mít na jednu stranu slepici, která snáší zlatá vejce a na druhé straně budou cpát peníze do divize, která je prodělečná, ale pro samotný předmět podnikání zbytná. Kdyby prodělávala část firmy, která je nezbytná pro zbytek, tak je logické, že by se do ní převáděly peníze ze ziskových divizí nebo dceřinek, ale to Lužná určitě není.
VÚŽ už jednou dávala zisky na své muzejnictví Kyklop, Stříbný Šíp, Retro Ostravan a generální ředitel byl odvolán a skončil před soudem za nezákonné nakládání s výnosy firmy.
Antonín Blažek byl vyhozen za neschopnost a odsouzen za něco jiného. https://zdopravy.cz/soud-potrestal-sest-lidi-kvuli-zeleznicnim-zakazkam-exmanazerovi-sudopu-praha-zakazal-cinnost-69251/
ale o jeho výkonu myslím nejlépe mluví porovnání výsledku VUZ nyní a za jeho působení.
Problémem ČD nejsou historická vozidla, ale už několik let nezvyšování mezd, prudký odliv dělníků a navzdory tomu vytváření nových kancelářských pozic na všech úrovních. To se podepisuje na kvalitě práce a z toho vyplývá ztráta výkonů.
Zruší se konečně jakékoliv vyplácení lidí, kteří pod ČD Nostalgii dělají? Přijde Vám normální mít koníček a ještě za něj být placený? Kolik lidí zůstane, až to budou dělat zdarma a ještě to budou dotovat ze svého?
Díky moc
Mít koníček neznamená, že byste to měl dělat zadarmo.
Aktivita zadarmo je přesně to, co odlišuje koníček od zaměstnání.
To není. Pokud někdo má v něčem zálibu není vyjímkou když za to čas od času i něco dostane. Myslíte si, že lidé kteří jsou členy nějaké hudební skupiny což mají jako koníček ve svém volném čase vystupují zadarmo?
Jak chcete něco v rozsahu ,,Lužné“ dělat zadarmo na volnočasovém principu?
Ba naopak, by to chtělo udělat péči o vozidla trochu více profesionalní, využít dost rozsáhlé zázemí napříč republikou, a klidně ty lidi co umí pracovat zaplatit. A ne že jsou na Nostalgii přisáté různé neoficiální spolky a partičky lidí co si hrajou s cizíma mašinama, v cizím zázemí a řeší hlavně kolik vykázat hodin.
A nebo ať to teda přejde úplně do nějaké muzejní instituce/spolku/sdružení, kde to bude založeno na dobrovolnictví. Ten paskvil co funguje už roky u ČD není ani to, ani to.
Je reálné ČD Nostalgii profesionalizovat?
Asi to posuzujete na svém přístupu ke koníčkům a kolik do nich dáváte, což?
Z hlediska historické techniky máme technické muzeum. Muzeum v Lužné by mělo mit několik funkčních vlaků, které bude pronajímat pro akce filmařů, oslav či několik speciálních jizd pro cestující za tržní ceny. Zbytek může být neprovozní v depozitu pro návštěvy. Druhá věc je spočítat náklady na provoz (mzdy, energie, opravy, investice) Lužné a porovnat z tržbami od návštěvníků. Pokud tržby budou větší je varianta ještě udělat pobočky například u Olomouce. V opačném případě dojde k redukci a bude záležet na schopnosti získat peníze například z dotací (rekonstrukce budov), apod.
Nejsem si jistý, zda-li by nutnost finacovat více, než jeden provoz nepřinesla na nákladech více, než by vynesla na vstupném.
Tam jde o to, ze můžete mít dva menší provozy a tim, že to bude v dosahu Brna či Ostravy do cca 90 minut jízdy a budete mit vyšší návštěvnost o lidi, kteří by do Lužné necestovali, protože je to pro jednodenní výlet daleko.
Takze bude skanzen a víc skanzen? Cool, treba je jim podaří jezdit nějaký linky v PID
🙂 PID . Třeba s Kremákem 🙂
Doufám, že ti, co se tu opakovaně navážejí do pana Plochého, už pilně sepisují své projekty a všem ukážou, jak se to má dělat.
Poznámka: pana Plochého neznám a neumím posoudit jeho kompetence.
No vidíte. A pokud si někdo myslí, že to dělají dobře jen by to chtělo trošku více přidat tak se tady se zlou potáže. Přidat. Já vlastně vůbec nevím proč muzeum zavírá své brány v říjnu a otevírá je zase až v dubnu. To je půl roku bez návštěvníků a tedy bez příjmů. V době kdy je většina jiných turistických cílů uzavřena by se jim mohla zvýšit návštěvnost.
Ještě k tomu „přidat“. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že všechno začalo v roce 2020 omezeními kvůli covidu, pokračovalo válkou na Ukrajině, zvýšením cen energií a paliv tedy i uhlí….Pak je jasné, že se provoz musel začít omezovat a já to chápu. Nedotklo se to jen ČD a muzea v Lužné, ale prakticky i všech ostatních. Pak je potřeba se přizpůsobit. Jak? Jednoduše. V minulosti byla prodávána třeba piva v plechovkách jejichž prodejem měla být podpořena renovace konkrétních vozidel (365.024, 475.179, 313.432). Co je to platné, že se tyto pivní speciály daly koupit ve vybraných vlacích vlacích ČD nebo v… Číst vice »
Celoroční provoz muzeí vyžaduje například vytápění návštěvnických prostor, smlouvy personálu na celý rok. Možné celoroční otevření je. Vyžaduje to však jisté investice a náklady. Ty se vrátí až v diváci kdy se povede být atraktivní celý rok.
Ano, v tom máte pravdu. Ovšem myslím si, že i bez vytápění by se to obešlo. Dobře. Tak alespoň by mohla být možnost návštěvy venkovní expozice a rotundy. Co se týče celoročních smluv zaměstnanců…to v araálu muzea od října do dubna nikdo není kdo by mohl prodat vstupenku? Vlastně jak nad tím tak nyní přemýšlím je to škoda. Je to jako když jdete někam na výlet. Většina nostalgických jízd parních vlaků se odehrává od jara do podzimu, ale možnost vidět parní stroj ve sněhem zapadané krajině je něco, čeho je dnes málo. Kdysi když jsem byl na Moldavě u příležitosti… Číst vice »
Souhlasím s Vámi, že možnosti na celoroční provoz muzea jsou. Temperování by muselo být kvůli vodě, WC apod. Moc hezky zmiňujete možnost otevření na konkrétní akce – víkendy mimo hlavní sezónu. Je to věc, která se dělá úspěšně i na některých zámcích/ hradech například o Adventu. S doprovodným programem. Mezi rodinami s dětmi to mívá úspěch. Další variantou, kterak zvednout příjmy jsou speciální zážitky. Je běžné, že se během víkendu učí skupina 12 lidí s lektorem fotit rostliny v Botanické zahradě. Každý platí cca 4 000 Kč. I při zaplacení lektora je z toho zisk. Zrovna Botanická zahrada v Praze… Číst vice »
Zrovna Botanická zahrada v Praze je léta magistrátem kritizována, že málo vydělává a opakovaně jí hrozilo sloučení se ZOO, bohužel.
Botanická zahrada v Praze za posledních několik let výrazně zvýšila své příjmy. Pro držitele permanentky je to v ní hodně viditelné. Jak velké investice do nových expozic. A další zvýšení příjmů přijde s novými investicemi do komerčního zázemí. Mělo by vzniknout při dobudování velkého severního vchodu (půjde o komerční pěstování a orodej rostlin) Jednu dobu Botanickou zahradu srovnávali na magistrátu se ZOO. Potíž je, že to srovnávat nejde. Zoo má všude na světě těch příležitostí více. Hodně se mi líbí jak ve srovnání s evropskými botanickými zahradami co znám, rok od roku rozvíjejí komerční spolupráce. A spousta těch nápadů je… Číst vice »
Že byste pro návštěvníky prostory vytápěl?
A zaměstnanci tam snad v zimním období mrznou? Nebo si nemají ani kam dojít na záchod případně umýt si ruce protože je i voda z potrubí vypuštěná aby nezamrzla?
A prostory vytápět?To nejzajímavější je v rotundě a nevím tedy jestli zrovna tam se v zimě topí. A jestli ne, návšetěvník by takovou návštěvu jistě přežil.
„Argument s muzeem jako finanční koulí na noze používají České dráhy dlouhodobě. Péče o historická vozidla je údajně znevýhodňuje oproti konkurenci. “ Péče o historická vozidla by měla být chápána jako poslání a ne si stěžovat, že to je koule na noze a lamentovat nad tím, že to má dopad na zisk. Tato péče má obrovský společenský přínos který je neocenitelný a mnohdy nedoceněný a tak by to měla společnost chápat a stavět na tom, že ona je tím kdo tuto velice záslužnou činnost vykonává. Měla by si na tom zakládat. Ovšem pokud někdo zrenovuje vozidlo a uvede ho do… Číst vice »
Líbí se mi, že se tváří, že přijde někdo kvalitní s business plánem a postaví to na nohy.
Jak by takový plán ale měl trochu seriózně udělat, když k Lužné nezveřejní absolutně žádné informace? Hlavně, že v TZ píšou, že jim Švýcaři předali know-how, jak to udělat, teď ale hledají někoho dalšího.
Rovnou řekněte, koho máte vyhlédnutýho, ať nemusí ostatní ztrácet čas
Myslím, že výběrové řízení je proto, protože neznají nikoho kdo by do toho chtěl jít. Je to práce pro zkušeného muzejního manažera – ředitele muzea a ono jich je na trhu málo. A ochotných je změně ještě míň.
Spíš má jít o někoho, kdo dokáže shánět dotace. Na provoz i renovace. Kolik lidí může (půl)ročně přijet do Lužné?
Píš
Jak nezveřejní? Na vyžádání vám podklady zašlou, viz:
https://www.linkedin.com/posts/ceskedrahy_ceskedrahy-nadacnifond-nostalgie-activity-7358830228544049152-Gixv
Sorry, že mě nenapadlo, že na LinkedInu bude víc info než v tiskové zprávě. Navíc je to pořád na vyžádání, což při vypsání v půlce prázdnin s krátkou lhůtou je dost vypovídající.