Havlíček plánuje zlevnění nafty, spotřební daň může klesnout až o dvě koruny
Místopředseda vlády a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček chce po deseti letech výrazně snížit spotřební daň u nafty. Zlevnění
Místopředseda vlády a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček chce po deseti letech výrazně snížit spotřební daň u nafty. Zlevnění by mělo pomoci tuzemským silničním dopravcům proti zahraniční konkurenci zejména z Polska.
Havlíček to uvedl v rozhovoru pro dnešní Lidové noviny. „Přeprava zboží byla v České republice v roce 2015 na úrovni 63 milionů tun a dnes 29 milionů a dál klesá. Jedním z důvodů je právě spotřební daň, která nás zejména ve srovnání s Polskem velmi handicapuje. Tam je cena nafty o dvacet procent levnější. A to je to, co dneska naše kamioňáky likviduje,“ uvedl Havlíček v rozhovoru pro Lidové noviny.
Podle něj zatím probíhá jednání jeho resortů s ministerstvem financí. Havlíček naznačuje, že maximum je snížení sazby o 20 procent z nynější částky 10,95 koruny, kterou si stát bere na spotřební dani z každého prodaného litru nafty. V kombinaci s daní z přidané hodnoty si stát bere z každého litru více než padesát procent ceny, kterou majitelé vozidel musí zaplatit při tankování. Během zlevnění pohonných hmot podíl dosáhl až 67 %.
Snížení spotřební daně může znamenat velký výpadek pro státní rozpočet, může ale také nastat situace, že naopak výběr stoupne díky vyšším prodejům a tankování zahraničních dopravců u nás. Například podle šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře kvůli tomu, že zahraniční dopravci u nás netankují, přichází stát o dvě miliardy korun ročně. „Částečně nám pomohlo nedávné snížení silniční daně o čtvrtinu, ale naše náklady jsou v porovnání s konkurenčními dopravci v zahraničí stále vysoké. Nafta tvoří zhruba třetinu celkových nákladů dopravců. Druhou největší nákladovou položkou jsou vysoké mzdové náklady. Na snížení odvodů státu si ale velké naděje nedělám,“ dodal Hromíř.
Snížení spotřební daně může pomoci i železničním nákladním dopravcům, kteří jezdí na naftu, v případě provozu elektrických lokomotiv ale toto opatření dál znevýhodní železnici proti silnici. Už nyní panuje mezi železnicí a silnicí v nákladní dopravě velká nerovnost: železniční dopravci musí platit poplatek za dopravní cestu za každý kilometr, silniční jen na dálnicích a části silnic I. třídy. Stejně tak musí dopravci platit poplatek za obnovitelné zdroje u trakční elektřiny.
Loni stát vybral na spotřební dani z pohonných hmot 94 miliard korun, z toho z nafty 64 miliard. V Česku se totiž hlavně kvůli kamionům prodá skoro třikrát víc dieselu než benzinu. Ministerstvo financí uvedlo, že snížení sazby o korunu by znamenalo v daňovém inkasu minus 4,7 miliardy.
Lidové noviny upozornily, že snížením spotřební daně by se Česko nedostalo pod minimální hodnotu, kterou stanovuje Evropská unie na 0,33 eura (asi 8,80 Kč).