Silnice Stavebnictví Vodní doprava Železnice

Havlíček: Letošní rozpočet fondu dopravy bude o 20 miliard vyšší, kraje nic jistého nemají

Stavba D11 u Hradce Králové. Foto: ŘSD
Stavba D11 u Hradce Králové. Foto: ŘSD

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bude letos proti plánům o 20 miliard korun vyšší, fond bude mít k dispozici asi 107 miliard korun. V diskuzním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to v neděli řekl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Loni měl SFDI rozpočet původně okolo 86 miliard korun, v průběhu roku se výdaje zvýšily na zhruba 101 miliard korun. Havlíček chce také posílit pravomoci výkonného výboru a dozorčí rady fondu.

Letos počítal stát pro SFDI původně s částkou 87,3 miliardy korun. „Minulý týden jsme dohodli navýšení o dalších 9,2 miliardy a ještě přihodíme deset miliard z operačního programu,“ uvedl dnes Havlíček. V minulých letech stát také přispíval krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd, ročně regiony dostávaly mezi dvěma až čtyřmi miliardami korun. Jim dnes Havlíček žádnou částku neslíbil.

„Nebylo to nic povinného, nechci říct, že to bylo dobrovolné. Byla to dobrá vůle. Teď jsme v situaci, kdy si musíme říct, zda něco ještě uděláme a zvládneme v tomto roce či nikoliv. Budu se snažit, abych na to ještě něco získal. Nechci teď slibovat částku čtyř miliard korun, troufám si tvrdit, že v této výši to asi nebude,“ řekl ministr.

Liberecký hejtman Martin Půta (SLK) v nedělní diskuzi uvedl, že by uvítal, kdyby peníze od státu byly nějakým způsobem zakotvené, tak aby s nimi mohly kraje počítat a plánovat. Kraje a obce podle něj trápí také kamiony, které objíždějí nově zpoplatněné silnice prvních tříd. Mýto se na zhruba 900 kilometrech z nich platí od začátku ledna.

Jako příklad uvedl Půta Mimoň a okolí. Policie podle něj v řadě případů neshledává dostatečné důvody pro to, aby bylo v kritických místech instalováno dopravní značení, které by objíždění placených úseků znemožnilo. Havlíček slíbil, že kvůli této věci osloví ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD). „Nesmí být problém dát tam ceduli,“ uvedl.

Státní fond dopravní infrastruktury funguje od roku 2001, od té poskytl na financování dopravní infrastruktury více než 1,1 bilionu korun. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích. Ředitele fondu Zbyňka Hořelicu vyzval v polovině ledna premiér Andrej Babiš (ANO) k rezignaci. Spolu s prvním náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem podle něj nezvládli situaci kolem zakázky k elektronickým dálničním známkám, kvůli které skončil ve vládě ministr Vladimír Kremlík (ANO). Hořelica ve funkci zatím pokračuje.

Havlíček dnes dále uvedl, že chce posílit povinnosti výkonného výboru SFDI, jehož je předsedou, a dozorčí rady fondu. „Kritizuji to, jakým způsobem je dneska tak klíčová instituce jako SFDI kontrolována a monitorována,“ řekl ministr. Vadí mu především to, že dozorčí rada a výbor nemají aktuálně podle něj žádnou pravomoc ani odpovědnost. Posílit kontrolu SFDI navrhuje také poslanecký návrh, který v pondělí probere vláda. Kabinet k němu zřejmě zaujme neutrální stanovisko, podle Havlíčka může být spouštěčem diskuze ve Sněmovně.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
lokodepo
Host
lokodepo

Havlíček je fakt „borec“. Jsem zvědav, zda se bude poklepávat po ramenou, až někdy vyplave na povrch, jakým způsobem DSŽ tyto peníze utrácí. Výpravní budova v Pardubicích za „pouhých“ 1,7 mld. Kč, to už je vrchol. Peníze bych DSŽ naopak začal hodně silně škrtit, ne přidávat!

Otmar
Host
Otmar

První náměstek Tomáš Čoček tam nemá co dělat. Drží se na své židli už mnoho let a za tu dobu poškodil resort dopravy více než dost. Mezitím bylo odvoláno minimálně 5 ministrů. Přitom fakticky řídí resort dopravy právě tento náměstek.

lokodepo
Host
lokodepo

Už neřídí. Je jen nastrčená loutka. Místo něj řídí někdo úplně jiný… A ten škodí.

Jan Sůra
Admin

A kdo?

lokodepo
Host
lokodepo

Pane Sůro, Vy moc dobře víte, kdo to na Ministerstvu dopravy řídí. Samozřejmě, že Luděk Sosna. A to i přesto, že od 1.března papírově připadne zpět pod náměstka Čočka. To však nebude mít dlouhého trvání, od včerejška jsou vypsaná výběrová řízení na všech pět náměstků restrukturalizovaných sekcí MD. Čočka jakožto již nepotřebnou loutku zcela odstaví a od dubna se velení klíčové sekce, kde tečou největší prachy, ujme – jak jinak – Luděk Sosna. A to teprve začnou rozkrádačky ve velkém! Dokud je kde brát. Ví, že policie a státní zastupitelství jsou na ně krátcí. V řízení mu zdárně pomáhá generální… Číst vice »

Bob
Host
Bob

ty peníze jsou daleko víc třeba na železnici

DPP odbornik
Host
DPP odbornik

Na lokalky, kde jezdi 2 cestujici a 3 rezijky? Vite vubec, jaky podil ma zeleznicni a jaky silnicni doprava?

divočák
Host
divočák

pátý odstavec vyvolal úsměv, alespoň začátek věty…

Hanzi
Host
Hanzi

Takže kamiony dorasuji dvojky a trojky, ale prachy na jejich opravu jsou ve hvězdách.

DPP odbornik
Host
DPP odbornik

Vy nevite, ze dulezitejsi je oprava Kozich drah pro sotouse a udrzeni molocha na co nejvice tratich pro rezijky? I kdyby meli ve vysledku jezdit 3 rezijky a 2 sotousi, tak vlak byt musi, to je paterni doprava!

Hezky česky
Host
Hezky česky

Jasně, v rozpočtu už dnes zeje díra 150 mld., ale stát se letos rozhodl investovat. Ještě tu o Červené Karkulce.

Andrej
Host
Andrej

Ostáva len dúfať, že výpadky v rozpočte nebudú škrtené cez investície. Ale to je asi naivná predstava, že by zrovna ANO a ČSSD spravilo výnimočne niečo správne a uprednostnilo potrebné (a zanedbané) investície pred ďalším zvyšovaním mandatornych výdajov v sociálnej oblasti.

Hezky česky
Host
Hezky česky

Za pár měsíců už bude jasné, že stát má propady výběrů kam se podívá a nové daně, EET atd., o které chtěl pumpnout Čechy, jestli vůbec něco přinesou, díru nezalepí. Agrobaron to ví už dva roky, už teď chce z EU na dálnice nové prachy, má schůzku s guvernérem ČNB, aby nezdražoval peníze a nechal vysoce přehřátou ekonomiku v chodu. Tučná léta v ČR skončila loni v pololetí, cely loňský rok už si pomáhal stát účetními machinacemi, napůjčované rezervy po poslední krizi 2008, už byly v prachu v 2018 poslední. Letos to je už na tvrdo, stát bude nucen šetřit… Číst vice »

Vladimir
Host
Vladimir

Nemám jej rád, ale musím říct ono se opravdu celkem staví a stavi se levněji jak za dob CSSD s Paroubkem v čele, tak i ODS s Topolem. Nicméně, je potřeba říct, že kdyby nestihl jako ministr financí peníze na přípravy dopravnch staveb, které rozjel Stanjura mohlo se stavit více už drive, taky místo výměn svodidel za 30mld jsme mohli mít cca 70km novych dálnic a to by už bylo poznat. Ideální stav je rozestavez 100km dálnic ročně, ať máme do 8let základní síť a nebo klidne i jeden cas soubezne se můžeme soustředit na VRT. A když už jsme… Číst vice »

David
Host
David

„Nechci říct, že to bylo dobrovolné. Byla to dobrá vůle.“ Asi správně nechápu význam slova dobrovolné.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi v tom smyslu, že účast v prvomájovém průvodu byla dobrovolná. Ale běda vám, jak jste nepřišli. Doublethink.

Jihočech
Host
Jihočech

Zajímalo by mě na jaký projekty konkrétně by ty penize měli jít.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tomu se tedy říká plánování. V šestině roku si pověřený ministr usmyslí, že jedné státní instituci zvýší prostředky na investice o pětinu. Stihne se to letos utratit, smysluplně? Nebo se bude spěchat na úkor kvality?

Na druhé straně kraje dlouhodobě žádají o peníze na opravy, a stát je pořád nechá v nejistotě jestli, kdy nebo kolik jim dá peněz.

Jo, vláda profíků, to je vidět.

Tomáš Říha
Host
Tomáš Říha

Zvýšení prostředků na investice je v tomto případě určeno na projekty, které jsou připravené, schválené Centrální komisí MD a dosud na ně nebyly přislíbeny prostředky. Tímto se tedy říká, že se ty projekty mohou zrealizovat. To je taky zároveň odpověď na otázku, proč stát ty peníze raději nedá krajům, u kterých je otázka, zda mají něco připraveno.

XXXD
Host
XXXD

Tak ono ty peníze z SFDI se určitě využijí. Bylo i řečeno, že se na ně vyloženě stojí řadu, čemuž lze i docela dobře věřit.

Hans
Host
Hans

Osobně soudím, že zavedení krajské samosprávy byla jednou z největších chyb po Listopadu. Další byly takzvaná reforma veřejné správy po rumunském vzoru, zákon o státní službě, soudcovská samospráva a vstup do EU.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Krajů máme moc a nedokážou spolupracovat (např. v dopravě na přes-krajsko-hraničních spojích). To souhlas. Zbytek je totální nesmysl nesouvisející s dopravou, tak radši ani nebudu komentovat.

Hans
Host
Hans

Mně by tedy zajímalo, proč je to totální nesmysl.

Bespi
Host
Bespi

Minimalne by se mel sloucit Karlovarsky kraj s Usteckym.

Elektrikář
Host
Elektrikář

A proč ne s Plzeňským?

XXXD
Host
XXXD

No je pravda, že některé kraje spolupráci na spojích jezdících za hranice kraje příliš neřeší, nicméně myslet si, že pokud se objednávání veškeré dopravy přesune na stát, tak najedou bude všechno navazovat a fungovat a že objednaná doprava bude odpovídat dané lokalitě je dost naivní. Kromě toho objednávání dopravy krajem má samozřejmě také svoje výhody. Například každý kraj si může zvolit, jak kvalitní a jak častou dopravu chce na daném místě požadovat na základě svých možností. Podle těchto rozhodnutí pak můžou volit v krajských volbách obyvatelé daného kraje.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zkuste říct Hradubičákům, že kraj bude v Pardubicích. A nebo v Hradci. Nikdy by se nedohodli.
Sloučení Pardubického a Hradeckého kraje by rozhodně nezajistilo to, že se sloučený kraj dohodne s Brněnským. V takových Nezamyslicích se zamysleli. A nebo se zamysleli v Brně i v Olomouci. A tak se v Nezamyslicích překrývají oba IDS. Na lístky obou se tam dá dojet.

Maršál
Host
Maršál

Už jsem s vámi skoro chtěl souhlasit, ale s tou EU jste mimo. Jsme srdcem Evropy, obklopeni státy EU, se kterými máme drtivou většinu obchodu, ale neměli bychom v ní být? Sami bychom nebyli nic.

Hans
Host
Hans

Jak spolu souvisí náš zahraniční obchod a členství v EU ?

Andrej
Host
Andrej

Tak že EU nemá vnútorné bariéry obchodu, typické pre cezhraničný obchod neintegrovaných štátov. To znamená, že kamióny nestoja hodiny, prípadne dni na hraniciach, nikto nič nekontroluje. Nikto neplatí žiadne clá, nikto nie je viazaný kvótami. A vzhľadom na just-in-time princíp každého priemyselného odvetvia, kde sa počíta každá hodina, je to niečo mimoriadne dôležité. Dnes to berieme ako úplnú samozrejmosť, ktorú by sme spätne docenili až po hypotetickom odchode.

Matoo
Host
Matoo

Asi by stálo za to si zjistit, kolik se za clenstvi v EFTA platí (hodně), co ty státy musí dodržovat (podobné jako členové EU) a co můžou rozhodovat (nic).

gogo
Host
gogo

„nikto nie je viazaný kvótami“ – tomu říkám humor

Andrej
Host
Andrej

Mal som na mysli obchodné objemové dovozné/vývozné kvóty. Nevidím v tom žiadny vtip.

gogo
Host
gogo

Bože můj, slyšel jsi třeba něco o zemědělských kvótách & dotacích pro „elitu“ ?
Z kterých vesmírů pocházíte ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Hmm, před vstupem do EU byla ČR členem EFTA, v EFTA je rovněž Švýcarsko. A nezaznamenal jsem, že by na lístky SBB bylo zavedeno clo.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Proč tolik slov, Hansi, stačilo napsat, že za komančů bylo líp a vyšlo by to na stejno. Vždyť víme, že jste bolševik.

Hans
Host
Hans

Josefe, Josefe, zdržel bych se jednoduchých soudů. Jste úplně vedle.

libor
Host
libor

kraje ano, ale 5x v čechách a 2x morava+slezko. EU není tak hrozná věc, jak si mnoho lidí myslí…

Lektor
Host
Lektor

No ale na co by se sváděla naše neschopnost kdybychom nebyli v EU?

libor
Host
libor

to je dobrá poznámka, vše se vždy hodí na eu a je klid…

David
Host
David

Co je „slezko“?

Eduard
Host
Eduard

Historická země Českého království. Tím, že Marie Terezie prohrála válku s prusy a tak přišla o většinu Českého Slezka je pro většinu lidí Slezko něco okrajového. Ale vy jste měl na mysli asi něco jiného 🙂

libor
Host
libor

třeba Slezsko

Lukáš
Host
Lukáš

Jako že by někdo třeba z Uherského Hradiště jel na kraj místo do Zlína tak do Brna nebo Ostravy? Tak to by vám místní určitě hodně poděkovali.