Havlíček chce mít do roka scénář splavnění Odry do Ostravy, má vyjít na 15 miliard
Stavba na Odře. Pramen: Wody Polskie
Ministr dopravy Karel Havlíček považuje za jednu ze svých priorit ve vodní dopravě splavnění Odry do Ostravy. Uvedl to na
Havlíček chce…..potom jsem se rozplakal smíchy :))) Tady ta vláda ANOidních pitomců může chtít, ale už nemají ani státní rezervy, ty prodali
Tak ať se mu to povede. Ale jak koukám na naše tempo výstavby čehokoliv. Tak Poláci budou mít už dávno hotovo za evropské peníze, kdežto my budeme diskutovat a přemítat nad nesmrtelností chrousta.
Když se podíváte na historické obrázky a fotky přístavu ve Wroclawi, tak to byl opravdu provoz, který by si člověk snad i přál. Když si tam vyrazíte dnes, tak je tam mrtvo. Nevím, jak moc to zlepší zesplavnění do Ostravy. Kontejnery na kolejích by se mi zdály praktičtější.
https://polska-org.pl/5331917,foto.html?idEntity=509076
Kdybych šel zítra do penze! Tak v pohodě. Ale tohle ještě dotáhnu.
Zase máme volné miliardy na rozhazování? A přinese to větší ekonomický užitek než kolik to bude stát?
Samozřejmě, že ano. Myslíte, že Poláci si řekli. Mamy forse, co robimy? Kanal budujem. Tady jde o to, že to vodní dílo bude jednak zadržovat vodu, aby zbůhdarma neodtekla do moře a také bude to kanál, po kterém bude možno velice levně dopravovat zboží. Takových projektů je po západní Evropě spousta a jistě je tam nestavěli pro srandu králíkům.
Obecně investice do infrastruktury se ohromně vyplácejí, zvláště když se pořizují v dobách krizí, kdy jsou ceny příjemně dole.
O enviromentálním přínosu téhle stavby a sice zadržování vody, by se dalo dlouho polemizovat.
Ty stavby stavěli v úplně jiné době, dnes je to prodělečné. Celé to od vás zní, jako nějaká politická agitace. Víte svět se mění a to hodně rychle. to, co bylo dobré v minulém tisíciletí, v tomto už není.
Problém je těch 15 miliard, na kolik to vyjde cenově pro 1 loď, když se to rozloží na 50 roků?
To by bylo 300 mil ročně, odhadnu* 10 lodí denně, tedy zhruba 3000 ročně, to nám dává 100.000 Kč za proplutí jen na amortizaci nákladů, bez údržby kanálu. Nějaké ty výletní lodě šestimetrové délky, platící pětistovku za průjezd to už nevytrhnou.
Zdroje jsou.
*) Střeleno od boku. Někam mezi Dunaj v Bratislavě a Labe v Mělníku.
Vzhledem k tomu, že u vodních staveb se nákladní doprava na návratnosti podílí 20-30% a zbytek dělá energetika, hospodaření s vodou a přínosy z turistiky, je Váš názor sice většinový, ale zcela mimo praktické zkušenosti s výstavbou vodních děl. Jsou dokonce vodní díla – z těch blízkých například kanál Váhu nebo plavební komora Malczyce v Polsku, která jsou ekonomicky návratná bez toho, že by projela jediná loď. Chápu ale, že většina lidí to neví a nechává se strhnout mediální masáží. Jsem velmi mile překvapen neutralitou tohoto článku, který se obešel bez povinného plivání na současného prezidenta.
A já bych zase řekl, že to je individuální u každého vodního díla a nelze paušalizovat. Ani těch 20 až 30 % nákladní dopravy.
A co se energetického využití týká, tak výkon tubríny je funkcí vzdutí a průtoku: výkon v MW = vzdutí x průtok v m3/s x gravitační zrychlení. Malczyce jsou dole pod Vratislaví, tam má Odra asi pětinásobné povodí oproti Bohumínu. A tomu odpovídající průtok. Hrubým odhadem tam těch MW bude 5x tolik, záleží ještě na vzdutí.
Tak se mi podařilo najít hlášení o stavu vody, i pro Polsko: http://www.pogodynka.pl/hydro/biuletyncodzienny/
Malczyce: Průtok 100 m3/s, denní průměr
Bohumín: Průtok 30 až 40 m3/s, špičky 50 m3/s
Aktuálně jen asi trojnásobek. Dlouhodobější data nemám.
Tase tomu dáváte zbytečně politický podtext, a zcela zbytečně.
Vodní díla na Váhu nyní stojí Slováky desítky mld €, protože zabrala prostorově celá údolí, kterými mohly vést bez problému dálnice. Gabčíkovo je velká ekologická hrozba, a Dunaj v létě není splavný.
Dunaj v Bratislavě raději nepřipomínejte, protože po postavení Gabčíkova se tam hromadí usazeniny s těžkými kovy, hrozí kontaminace pitné vody pro celý žitný ostrov. Zdroj: Teraz.sk, stálá rubrika s tímto problémem. Něco takového hrozí i Polákům na Odře, jen o tom ještě neví. :):)
V případě hromadění těžkých kovů jsou jenom dvě možnosti:
1. Řeka odněkud přinesla a tam někde je tedy vypouštějí nebo aspoň vypouštěli.
2. Někdo tam rozjez nukleární syntézu prvků těžších než železo. Pak ale odněkud musí brát energii.
No neříkeje mi, že těžké kovy vznikají jen tak z ničeho. Že stačí uložit sklenici vody a vznikne v ní časem sama od sebe rtuť. Že spálením bezolovnatého benzínu vznikne olovo. A podobně.
Já nejsem technik, ale sleduji pečlivě dění na Slovensku na oficiální tiskové agentuře Slovenska. Tak mám důvod tomu věřit.
Vašim komentářům vůbec nerozumím. Tady jde o hodnověrnost TASR, která za celé dlouhé roky nevydala jedinou tendenční zprávu, ale k tomu má speciální rubriku.
Kontaminovaná vody se odčerpává ze Slovnaftu, a je to obrovské množství, to je zase jiná kapitola.
Těžké kovy se v bahně holt akumulují z přírodních i lidských zdrojů. Zkuste si něco načíst, jak se nakládá třeba s rybničním bahnem.
Tak na co dělat studii, když jste už vypočítal ??
laskavý soudruh prezident již dávno věděl, že bez dopravy budoucnosti naše země bídně zajde… https://www.bugemos.com/?q=node/571
Kterého prezidenta myslíte? Komunisty byl zvolen při první volbě Havel, protože taková byla skladba parlamentu a poté i Klaus, když komunisté odchodem ze sálu odmítli Švejnara a de facto zvolili Klause.
Na tom odkazovaném obrázku je to napsané. Zemana.
Když už, tak až k letišti do Mošnova. 🙂
Dobře napsáno
Bože to je vůl….. Jak chce splavit odru? To je jako kdyby chtěl pustit lodě na Botič.
Odra v tomto úseku teče úplně v rovině. Splavnění znamená podobně jako u Vltavy u ČB vybudovat několik jezů se zdymadly a sem tam upravit už tak regulované koryto. U některých typů přeprav je opravdu výhodnější vodní doprava.
No jak. Vedle řeky postaví plavební kanál se zdymadly za 15 miliard.
1. Odra je přece jen podstatně větší potok než Botič.
2. Na Botiči lodě jezdí.
Ten kanál přidělává v Ostravě velké výškové problémy s přípravou SP Železničního uzlu Ostrava.
Problém je hlavně v tom, že tehdejší SŽDC zaspala při vyjadřování ke stavbě Severní spoje, který se dal velmi jednoduše upravit tak, aby žádné komplikace nevznikly. Určitě to ale není problém stavby uzlu Ostrava, která se chystá od roku 2011 a možná bude postavena do roku 2035, kdy Polsko chce mít kompletní síť VRT.
15 miliard za scénář je docela dost 🙂
Taky to bude velké představení.
Po Odře se dá plout tak s bídou na pramici.
To jde po Labi přes Děčín a Moravu do Rakouska většinu roku také. Jde o plavbu po nové dopravní cestě, tedy obdobě silnice nebo železnice. Pouze v úseku státní hranice – Ostrava se využívá stávající dříve zregulované koryto řeky s mírnými úpravami.
Myslím že by bylo záhodno to, když už se do toho bude hrabat, přeregulovat, například sloučit vzdutí Přívozského a Koblovského jezu v jednu zdrž Možná by se pak dal posunout pod jezera a ty by se dala (možná se ziskem za štěrkopísek), napojit na Odru čímž by vznikl další regulační stupeň a zlepšilo by se plavební i hydroenergetické využití.
„v úseku státní hranice – Ostrava se využívá stávající dříve zregulované koryto řeky“: To máte na mysli Přírodní památka Hraniční meandry Odry? Žádné jiné koryto tam není. Tento megalomanský projekt je jenom pokus o velký tunel a jeho realizací by došlo ke zničení cenného území a a původního úseku řeky:
https://www.mesto-bohumin.cz/cz/volny-cas/naucne-stezky/hranicni-meandry-odry/
„Kopnout by se mělo do deseti let“. Kopnout by se mělo hned (Havlíčka, tam co záda přecházejí v nohy).
…nový uhelný přístav pro tepelnou elektrárnu Opole… To je vážně bomba, pokud se v rámci „ekologické“ vodní přepravy staví přístav pro uhelnou elektrárnu. To nevymyslíš.
Na druhou stranu Poláci v posledních letech rapidně navýšili podíl obnovitelných zdrojů energie – staví větrníky jak o závod. Zatímco pepíci v čechistánu se hádají o každý jeden větráček a dělají z toho konec světa.
Ohyzdné sloupy VN výšky 20 metrů hyzdí krajinu. 70 metrové stožáry větrníků ji zvelebují. Když jsem kdysi řešil EIA na kanalizaci, ptali se také na vliv na ptactvo. U větrných eletkráren se ptactvo ignoruje z politických důvodů.
I vetrna elektrarna musi projit EIA. Pepiku.
Pokud chceme zachovat v Moravskoslezském kraji hutní výrobu včetně navazujících firem a nebude možno realizovat dopravu uhlí po vodě v plavební třídě V, uhlí dopravované ze světa skončí v Polsku a hutní výroba v Česku také. Nejde tady o elektrárnu Opole, ale z hledika vývoje v České republice o hodně víc. Hlubinná těžba v Česku a Polsku je vzhledem k cenám uhlí na burze u svého konce a výroba železa pomocí jiných technologií bez použití uhlí v rozhodujícím měřítku zatím daleko.
Kacířská otázka: A chceme?
Různí lidi by chtěli zlikvidovat různé věci. Například Babiš. Ten by toho chtěl zlikvidovat…
Prostě u nás lidé současný stav prolongují fo budoucnosti. Vždy to tady tak bylo a bude.
Ano nejprve se musíme ptát jestli to chceme, protože to je průmysl rozvojových zemí.
Když se kanál vykopne za deset let a dokončený bude za dvacet, musíme se umět podívat, co bude za dvacet let.
„protože to je průmysl rozvojových zemí.“
Výroba ocele je průmysl rozvojových zemí? A kdo to stanovil?
Francie, Německo, Británie, Japonsko, USA a další jsou teda rozvojové země, protože se tam stále vyrábí železo a ocel?
Jak píšu výše, když se začne kopat za deset let, a dalších deset let se to bude stavět, v tu dobu už žádná vyspělá země nebude děla běžnou hutní výrobu, jen vysoce specializovanou. Již dnes se vozí železné polotovary do USA z Ukrajiny, a když jsem u toho, rozvoj a vyspělost států v rámci USA koreluje s neexistencí tohoto odvětví, pak např. vyspělý Massachsetts taková špinavá odvětví vůbec nemá. Prostě to nahradily HIgh Techchnologies. A ocel jim dodá kde kdo za diskontní ceny. Já jsem v hutnictví krátce pracoval, a tak moc dobře vím, co je to zač, jaké jsou… Číst vice »
To je otázka na majitele Třineckých železáren a na majitele Nové Huti (aktuálně Sanjeev Gupta).
To mě také zaujalo, chápu že loď s uhlím jede po proudu téměř „zadarmo“, ale to ten vlak s elektrickou lokomotivou s rekuperací pomalu také…?
Co se energie týče, tak možná ano, ale oproti lodi potřebujete platit zejména platit za dopravní cestu, udržovat vagóny apod. Co se těchto velkých objemů sypkých hmot týče, tak ty je opravdu levnější přepravit po vodě.
uff, ještě že ten kanál bude zcela zdarma a postaví ho skřítci ze severního pólu!
Kdybyste se místo pitomých poznámek o vodní dopravě něco načetl, udělal byste asi lépe. Na různé přepravy zboží se hodí různé typy dopravy. Na něco je vhodnější letadlo, na něco kamion, na něco vlak a na něco také loď. Zejména pokud jde o různé substráty, ropné produkty, nebo nadrozměrné náklady, tak pro ty je opravdu nejvhodnější voda. Pokud nám Poláci splavní Odru až na hranici, tak bychom byli asi úplní pitomci, kdybychom tuhle cestu neprotáhli do nějakého průmyslového centra. Bez nějakých šílených investic tak získá Ostrava spojení s velkými Evropskými přístavy, což není pro místní průmysl vůbec na škodu. Splavnit… Číst vice »
Jenže 15 miliard není zrovna málo. Být to 15 miliónů neřeknu ani popel.
Nedovedete vidět ostravskou milionovou aglomeraci jinak, než s nějakým špinavým průmyslem. Já ji vidím jinak. A těch 15 miliard by tam mělo především jít do životního prostředí, protože tam je dluh vůči této aglomeraci cca 2 biliony Kč, a dodnes se tam nedá ani pořádně dýchat. Bydlel jsem tam, tak o tom musím něco vědět.
Nejvíc smogu tam přijde z Polska. A kdyby jste o tom opravdu něco věděl, tak byste taky věděl, že ten smog z Polska klidně doputuje až na Pálavu, kde ho naměří meteostanice.
PS: Když to tam teda vidíte jinak, tak klidně napiště jak to tam vidíte. Říkat, že se něco má dělat jinak, ale neumět říct jak se to má dělat, svědčí taky o něčem.
To já všehno vím, mně nemusíte poučovat o takových základních věcech, i celá Opava s tím má velké problémy, a celá aglomarace.
Neměřil bych to nějakým přístrojem, daleko lepší ukazatel je, kolik dětí leží na onkologii v Ostravě a na Pálavě.
Svět není o věcech, ale i lidech.
Skřítci ze severního pólu už stavěli Bělomořský kanál a nevzpomínají na to rádi.
Dobře, tak budeme vozit sypké materiály na letiště v Mošnově. Dobrý záměr.
Za minulého režimu stavební firma, která si potřebovala vylepšit zisk, vozila štěrk sem a tam a nakonec ho sypala do Vltavy.
A z toho pak vzniky všelijaké pošahané názory, že se tímto způsobem opravdu dá vydělat. Prý stačí vyrábět, netřeba prodat. A kvůli takovým došlo ke krachu prakticky celého hospodářství.
To chápete špatně. Loď s uhlím popluje proti proudu. Pokud chtějí ocelárny kupovat uhlí za světové ceny a zároveň paltí, že ostravské uhlí je výrazně dražší, tak to znamená uhlí do ČR dovážet. Tedy proti vézt ho proti proudu.
6 dní plavby? Za jak dlouho tuhle vzdálenost ujede nákladní vlak? 12 nebo14 hodin?
Ale loď 3x levněji ,,, a cena je dnes až na prvním místě ,,,,
A v tom 3x levneji je zapocitana i tahle sranda za miliardy? Jako ja chapu ze i ta zeleznice neco stoji, ale tak nejak mi tam ty synergie vychazeji lip nez pro par lodi presouvat miliony kubiku materialu a verit ze bude prset.
Levněji i proti proudu?
To je právě otázka. Navíc lidská práce na lodi a na lokomotivě bude cenově srovnatelná, jen na té lodi 15x delší.
Asi byste měl poradit dopravcům na Rýnu a Dunaji, že to všechno dělají špatně ;-).
„To je právě otázka.“
Takovýto úvod příspěvku znamená, že nevím. Tudíž, že radit nechci, naopak, že sám hledám odpověd.
Nemyslím, že to dělají špatně. Mají ale Rýn a Dunaj, vybudovanou infrastrukturu (z dob kdy moc ekonomických alternativ neexistovalo) a spoustu zákazníků, které tam během generací v návaznosti vzniklo. Předpokládám, že se schodneme na následujícím. Svět se změnil, Odra se v tomto úseku nepodobá ani Rýnu ani Dunaji, nový těžký průmysl v MS kraji na zelené louce vyskakovat ve větším měřítku nebude. Trápí nás spíš nedostatek vody a necitlivé zásahy do vodního hospodářství z minulosti. A samozřejmě ještě dodám, že se bavíme o 15 miliardách a že když půjdou sem, budou chybět jinde.
Nejde o čistý čas, ale je tam zahrnuto i čekání na déšť.
Velké oči!!!Zeptejte se na hradě kde je širokorozchodná železnice z Polska do Bohumína Vrbice.Poláci to zaříznou,neb pracovní místa.
Ale dnes jsme oba v EU a o další dvě až tři dekády dále.
Není náhodou poldr u Ratiboři stavěný s dotací EU a tudíž se jen tak (po nějaký čas) nedá přestavět na něco jiného, protože by se musela vracet dotace?
Jenže ten nějaká čas bude 5 maximálně 7 let, takže pro České úřednické tempo povolování staveb žadný problém.
Hádám, že si myslíte, že vy byste to povolení stihnul rychleji.
Poldr tam už je nyní, teď se předělává na přehradu s hydroelektrárnou.
Ano, ta doba je pět let. Pak si s tím mohou udělat co chtějí.
U Ratiboře, když už.
Přesně tak