Infrastruktura Nákladní doprava Vodní doprava

Havlíček chce mít do roka scénář splavnění Odry do Ostravy, má vyjít na 15 miliard

Stavba na Odře. Pramen: Wody Polskie
Stavba na Odře. Pramen: Wody Polskie

Ministr dopravy Karel Havlíček považuje za jednu ze svých priorit ve vodní dopravě splavnění Odry do Ostravy. Uvedl to na středeční tiskové konferenci při otevření zmodernizovaného zdymadla Štvanice. V maximální variantě by šlo o splavnění zhruba 90 kilometrů proti proudu od polského přístavu Kędzierzyn-Koźle.

Havlíček chce, aby projekt ještě v tomto období schválila vláda. „Chci tento projekt odevzdat v mašličkách, ještě než odejdu z ministerstva dopravy,“ uvedl Havlíček. Do roka by podle něj mělo být jasno o harmonogramu další přípravy, „kopnout“ by se mělo do deseti let.

Půjde o polsko-český projekt, přičemž na českou stranu připadne zhruba třetinový úsek. Tomu odpovídají i odhadované náklady ve výši 15 miliard korun. Poláci, kteří na oživení plavby na Odře pracují už několik let, by investovali zhruba 40 miliard korun.

Odra jako vodní cesty byla po desetiletí zanedbávána a je z části zanesena bahnem. Polsko s ní má nicméně nyní velké plány, které už částečně realizuje. Podle ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby by měla být řeka do roku 2030 splavná od přístavu Kędzierzyn-Koźle až po českou hranici.

Blízko českých hranic u Ratiboři je už téměř hotov suchý poldr, který by se měl v budoucnu změnit na vodní nádrž a udržovat hladinu řeky vhodnou pro plavbu. Podmínky pro plavbu na Odře za Vratislaví významně zlepšil plavební stupeň Malczyce, který byl dokončen předloni. Dále pod Vratislaví se připravuje výstavba plavebních stupňů Lubiąż a Ścinawa. Chystá se i nový uhelný přístav pro tepelnou elektrárnu Opole nebo logistické centrum v přístavu Koźle. Odtud je to dnes k Baltskému moři zhruba 700 kilometrů a šest dní plavby.

Pro Odru se rovněž vyvíjí speciální kontejnerová loď s ponorem 1,6 metru.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pejan

Havlíček chce…..potom jsem se rozplakal smíchy :))) Tady ta vláda ANOidních pitomců může chtít, ale už nemají ani státní rezervy, ty prodali

Eduard

Tak ať se mu to povede. Ale jak koukám na naše tempo výstavby čehokoliv. Tak Poláci budou mít už dávno hotovo za evropské peníze, kdežto my budeme diskutovat a přemítat nad nesmrtelností chrousta.

Daniel Mach

Když se podíváte na historické obrázky a fotky přístavu ve Wroclawi, tak to byl opravdu provoz, který by si člověk snad i přál. Když si tam vyrazíte dnes, tak je tam mrtvo. Nevím, jak moc to zlepší zesplavnění do Ostravy. Kontejnery na kolejích by se mi zdály praktičtější.
https://polska-org.pl/5331917,foto.html?idEntity=509076

Luděk S.

Kdybych šel zítra do penze! Tak v pohodě. Ale tohle ještě dotáhnu.

aldik

Zase máme volné miliardy na rozhazování? A přinese to větší ekonomický užitek než kolik to bude stát?

Eduard

Samozřejmě, že ano. Myslíte, že Poláci si řekli. Mamy forse, co robimy? Kanal budujem. Tady jde o to, že to vodní dílo bude jednak zadržovat vodu, aby zbůhdarma neodtekla do moře a také bude to kanál, po kterém bude možno velice levně dopravovat zboží. Takových projektů je po západní Evropě spousta a jistě je tam nestavěli pro srandu králíkům.
Obecně investice do infrastruktury se ohromně vyplácejí, zvláště když se pořizují v dobách krizí, kdy jsou ceny příjemně dole.

Jerry

O enviromentálním přínosu téhle stavby a sice zadržování vody, by se dalo dlouho polemizovat.

Vlastimil Kocurek

Ty stavby stavěli v úplně jiné době, dnes je to prodělečné. Celé to od vás zní, jako nějaká politická agitace. Víte svět se mění a to hodně rychle. to, co bylo dobré v minulém tisíciletí, v tomto už není.

Jiří Kocurek

Problém je těch 15 miliard, na kolik to vyjde cenově pro 1 loď, když se to rozloží na 50 roků?
To by bylo 300 mil ročně, odhadnu* 10 lodí denně, tedy zhruba 3000 ročně, to nám dává 100.000 Kč za proplutí jen na amortizaci nákladů, bez údržby kanálu. Nějaké ty výletní lodě šestimetrové délky, platící pětistovku za průjezd to už nevytrhnou.

Zdroje jsou.

*) Střeleno od boku. Někam mezi Dunaj v Bratislavě a Labe v Mělníku.

Radovan Komínek

Vzhledem k tomu, že u vodních staveb se nákladní doprava na návratnosti podílí 20-30% a zbytek dělá energetika, hospodaření s vodou a přínosy z turistiky, je Váš názor sice většinový, ale zcela mimo praktické zkušenosti s výstavbou vodních děl. Jsou dokonce vodní díla – z těch blízkých například kanál Váhu nebo plavební komora Malczyce v Polsku, která jsou ekonomicky návratná bez toho, že by projela jediná loď. Chápu ale, že většina lidí to neví a nechává se strhnout mediální masáží. Jsem velmi mile překvapen neutralitou tohoto článku, který se obešel bez povinného plivání na současného prezidenta.

Jiří Kocurek

A já bych zase řekl, že to je individuální u každého vodního díla a nelze paušalizovat. Ani těch 20 až 30 % nákladní dopravy.
A co se energetického využití týká, tak výkon tubríny je funkcí vzdutí a průtoku: výkon v MW = vzdutí x průtok v m3/s x gravitační zrychlení. Malczyce jsou dole pod Vratislaví, tam má Odra asi pětinásobné povodí oproti Bohumínu. A tomu odpovídající průtok. Hrubým odhadem tam těch MW bude 5x tolik, záleží ještě na vzdutí.

Jiří Kocurek

Tak se mi podařilo najít hlášení o stavu vody, i pro Polsko: http://www.pogodynka.pl/hydro/biuletyncodzienny/

Malczyce: Průtok 100 m3/s, denní průměr
Bohumín: Průtok 30 až 40 m3/s, špičky 50 m3/s
Aktuálně jen asi trojnásobek. Dlouhodobější data nemám.

Vlastimil Kocurek

Tase tomu dáváte zbytečně politický podtext, a zcela zbytečně.
Vodní díla na Váhu nyní stojí Slováky desítky mld €, protože zabrala prostorově celá údolí, kterými mohly vést bez problému dálnice. Gabčíkovo je velká ekologická hrozba, a Dunaj v létě není splavný.

Vlastimil Kocurek

Dunaj v Bratislavě raději nepřipomínejte, protože po postavení Gabčíkova se tam hromadí usazeniny s těžkými kovy, hrozí kontaminace pitné vody pro celý žitný ostrov. Zdroj: Teraz.sk, stálá rubrika s tímto problémem. Něco takového hrozí i Polákům na Odře, jen o tom ještě neví. :):)

Jiří Kocurek

V případě hromadění těžkých kovů jsou jenom dvě možnosti:
1. Řeka odněkud přinesla a tam někde je tedy vypouštějí nebo aspoň vypouštěli.
2. Někdo tam rozjez nukleární syntézu prvků těžších než železo. Pak ale odněkud musí brát energii.

Jiří Kocurek

No neříkeje mi, že těžké kovy vznikají jen tak z ničeho. Že stačí uložit sklenici vody a vznikne v ní časem sama od sebe rtuť. Že spálením bezolovnatého benzínu vznikne olovo. A podobně.

Vlastimil Kocurek

Já nejsem technik, ale sleduji pečlivě dění na Slovensku na oficiální tiskové agentuře Slovenska. Tak mám důvod tomu věřit.
Vašim komentářům vůbec nerozumím. Tady jde o hodnověrnost TASR, která za celé dlouhé roky nevydala jedinou tendenční zprávu, ale k tomu má speciální rubriku.
Kontaminovaná vody se odčerpává ze Slovnaftu, a je to obrovské množství, to je zase jiná kapitola.

Jiří

Těžké kovy se v bahně holt akumulují z přírodních i lidských zdrojů. Zkuste si něco načíst, jak se nakládá třeba s rybničním bahnem.

Vlastimil Kocurek

Tak na co dělat studii, když jste už vypočítal ??

Nekdo

laskavý soudruh prezident již dávno věděl, že bez dopravy budoucnosti naše země bídně zajde… https://www.bugemos.com/?q=node/571

Radovan Komínek

Kterého prezidenta myslíte? Komunisty byl zvolen při první volbě Havel, protože taková byla skladba parlamentu a poté i Klaus, když komunisté odchodem ze sálu odmítli Švejnara a de facto zvolili Klause.

Jiří Kocurek

Na tom odkazovaném obrázku je to napsané. Zemana.

Koloušek

Když už, tak až k letišti do Mošnova. 🙂

Apollo

Bože to je vůl….. Jak chce splavit odru? To je jako kdyby chtěl pustit lodě na Botič.

dopravak

Odra v tomto úseku teče úplně v rovině. Splavnění znamená podobně jako u Vltavy u ČB vybudovat několik jezů se zdymadly a sem tam upravit už tak regulované koryto. U některých typů přeprav je opravdu výhodnější vodní doprava.

Jiří Kocurek

No jak. Vedle řeky postaví plavební kanál se zdymadly za 15 miliard.

Vít Jůza

1. Odra je přece jen podstatně větší potok než Botič.
2. Na Botiči lodě jezdí.

Brzdič zániku

Ten kanál přidělává v Ostravě velké výškové problémy s přípravou SP Železničního uzlu Ostrava.

Radovan Komínek

Problém je hlavně v tom, že tehdejší SŽDC zaspala při vyjadřování ke stavbě Severní spoje, který se dal velmi jednoduše upravit tak, aby žádné komplikace nevznikly. Určitě to ale není problém stavby uzlu Ostrava, která se chystá od roku 2011 a možná bude postavena do roku 2035, kdy Polsko chce mít kompletní síť VRT.

Gale

15 miliard za scénář je docela dost 🙂

Jiří

Taky to bude velké představení.

kkarel

Po Odře se dá plout tak s bídou na pramici.

Radovan Komínek

To jde po Labi přes Děčín a Moravu do Rakouska většinu roku také. Jde o plavbu po nové dopravní cestě, tedy obdobě silnice nebo železnice. Pouze v úseku státní hranice – Ostrava se využívá stávající dříve zregulované koryto řeky s mírnými úpravami.

K.S.

Myslím že by bylo záhodno to, když už se do toho bude hrabat, přeregulovat, například sloučit vzdutí Přívozského a Koblovského jezu v jednu zdrž Možná by se pak dal posunout pod jezera a ty by se dala (možná se ziskem za štěrkopísek), napojit na Odru čímž by vznikl další regulační stupeň a zlepšilo by se plavební i hydroenergetické využití.

Martin

„v úseku státní hranice – Ostrava se využívá stávající dříve zregulované koryto řeky“: To máte na mysli Přírodní památka Hraniční meandry Odry? Žádné jiné koryto tam není. Tento megalomanský projekt je jenom pokus o velký tunel a jeho realizací by došlo ke zničení cenného území a a původního úseku řeky:
https://www.mesto-bohumin.cz/cz/volny-cas/naucne-stezky/hranicni-meandry-odry/

Modré zábradlí

„Kopnout by se mělo do deseti let“. Kopnout by se mělo hned (Havlíčka, tam co záda přecházejí v nohy).

Zlámalík

…nový uhelný přístav pro tepelnou elektrárnu Opole… To je vážně bomba, pokud se v rámci „ekologické“ vodní přepravy staví přístav pro uhelnou elektrárnu. To nevymyslíš.

Tady na Moravě

Na druhou stranu Poláci v posledních letech rapidně navýšili podíl obnovitelných zdrojů energie – staví větrníky jak o závod. Zatímco pepíci v čechistánu se hádají o každý jeden větráček a dělají z toho konec světa.

Jiří Kocurek

Ohyzdné sloupy VN výšky 20 metrů hyzdí krajinu. 70 metrové stožáry větrníků ji zvelebují. Když jsem kdysi řešil EIA na kanalizaci, ptali se také na vliv na ptactvo. U větrných eletkráren se ptactvo ignoruje z politických důvodů.

Tady na Moravě

I vetrna elektrarna musi projit EIA. Pepiku.

Radovan Komínek

Pokud chceme zachovat v Moravskoslezském kraji hutní výrobu včetně navazujících firem a nebude možno realizovat dopravu uhlí po vodě v plavební třídě V, uhlí dopravované ze světa skončí v Polsku a hutní výroba v Česku také. Nejde tady o elektrárnu Opole, ale z hledika vývoje v České republice o hodně víc. Hlubinná těžba v Česku a Polsku je vzhledem k cenám uhlí na burze u svého konce a výroba železa pomocí jiných technologií bez použití uhlí v rozhodujícím měřítku zatím daleko.

Modré zábradlí

Kacířská otázka: A chceme?

Jiří Kocurek

Různí lidi by chtěli zlikvidovat různé věci. Například Babiš. Ten by toho chtěl zlikvidovat…

Vlastimil Kocurek

Prostě u nás lidé současný stav prolongují fo budoucnosti. Vždy to tady tak bylo a bude.
Ano nejprve se musíme ptát jestli to chceme, protože to je průmysl rozvojových zemí.

Vlastimil Kocurek

Když se kanál vykopne za deset let a dokončený bude za dvacet, musíme se umět podívat, co bude za dvacet let.

Jiří Kocurek

„protože to je průmysl rozvojových zemí.“

Výroba ocele je průmysl rozvojových zemí? A kdo to stanovil?

Francie, Německo, Británie, Japonsko, USA a další jsou teda rozvojové země, protože se tam stále vyrábí železo a ocel?

Vlastimil Kocurek

Jak píšu výše, když se začne kopat za deset let, a dalších deset let se to bude stavět, v tu dobu už žádná vyspělá země nebude děla běžnou hutní výrobu, jen vysoce specializovanou. Již dnes se vozí železné polotovary do USA z Ukrajiny, a když jsem u toho, rozvoj a vyspělost států v rámci USA koreluje s neexistencí tohoto odvětví, pak např. vyspělý Massachsetts taková špinavá odvětví vůbec nemá. Prostě to nahradily HIgh Techchnologies. A ocel jim dodá kde kdo za diskontní ceny. Já jsem v hutnictví krátce pracoval, a tak moc dobře vím, co je to zač, jaké jsou… Číst vice »

Jiří Kocurek

To je otázka na majitele Třineckých železáren a na majitele Nové Huti (aktuálně Sanjeev Gupta).

Twix

To mě také zaujalo, chápu že loď s uhlím jede po proudu téměř „zadarmo“, ale to ten vlak s elektrickou lokomotivou s rekuperací pomalu také…?

dopravak

Co se energie týče, tak možná ano, ale oproti lodi potřebujete platit zejména platit za dopravní cestu, udržovat vagóny apod. Co se těchto velkých objemů sypkých hmot týče, tak ty je opravdu levnější přepravit po vodě.

Nekdo

uff, ještě že ten kanál bude zcela zdarma a postaví ho skřítci ze severního pólu!

dopravak

Kdybyste se místo pitomých poznámek o vodní dopravě něco načetl, udělal byste asi lépe. Na různé přepravy zboží se hodí různé typy dopravy. Na něco je vhodnější letadlo, na něco kamion, na něco vlak a na něco také loď. Zejména pokud jde o různé substráty, ropné produkty, nebo nadrozměrné náklady, tak pro ty je opravdu nejvhodnější voda. Pokud nám Poláci splavní Odru až na hranici, tak bychom byli asi úplní pitomci, kdybychom tuhle cestu neprotáhli do nějakého průmyslového centra. Bez nějakých šílených investic tak získá Ostrava spojení s velkými Evropskými přístavy, což není pro místní průmysl vůbec na škodu. Splavnit… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jenže 15 miliard není zrovna málo. Být to 15 miliónů neřeknu ani popel.

Vlastimil Kocurek

Nedovedete vidět ostravskou milionovou aglomeraci jinak, než s nějakým špinavým průmyslem. Já ji vidím jinak. A těch 15 miliard by tam mělo především jít do životního prostředí, protože tam je dluh vůči této aglomeraci cca 2 biliony Kč, a dodnes se tam nedá ani pořádně dýchat. Bydlel jsem tam, tak o tom musím něco vědět.

Jiří Kocurek

Nejvíc smogu tam přijde z Polska. A kdyby jste o tom opravdu něco věděl, tak byste taky věděl, že ten smog z Polska klidně doputuje až na Pálavu, kde ho naměří meteostanice.
PS: Když to tam teda vidíte jinak, tak klidně napiště jak to tam vidíte. Říkat, že se něco má dělat jinak, ale neumět říct jak se to má dělat, svědčí taky o něčem.

Vlastimil Kocurek

To já všehno vím, mně nemusíte poučovat o takových základních věcech, i celá Opava s tím má velké problémy, a celá aglomarace.
Neměřil bych to nějakým přístrojem, daleko lepší ukazatel je, kolik dětí leží na onkologii v Ostravě a na Pálavě.

Svět není o věcech, ale i lidech.

Jiří

Skřítci ze severního pólu už stavěli Bělomořský kanál a nevzpomínají na to rádi.

Vlastimil Kocurek

Dobře, tak budeme vozit sypké materiály na letiště v Mošnově. Dobrý záměr.
Za minulého režimu stavební firma, která si potřebovala vylepšit zisk, vozila štěrk sem a tam a nakonec ho sypala do Vltavy.

Jiří Kocurek

A z toho pak vzniky všelijaké pošahané názory, že se tímto způsobem opravdu dá vydělat. Prý stačí vyrábět, netřeba prodat. A kvůli takovým došlo ke krachu prakticky celého hospodářství.

Jiří Kocurek

To chápete špatně. Loď s uhlím popluje proti proudu. Pokud chtějí ocelárny kupovat uhlí za světové ceny a zároveň paltí, že ostravské uhlí je výrazně dražší, tak to znamená uhlí do ČR dovážet. Tedy proti vézt ho proti proudu.

malej-jarda

6 dní plavby? Za jak dlouho tuhle vzdálenost ujede nákladní vlak? 12 nebo14 hodin?

Láďa

Ale loď 3x levněji ,,, a cena je dnes až na prvním místě ,,,,

JirKa

A v tom 3x levneji je zapocitana i tahle sranda za miliardy? Jako ja chapu ze i ta zeleznice neco stoji, ale tak nejak mi tam ty synergie vychazeji lip nez pro par lodi presouvat miliony kubiku materialu a verit ze bude prset.

Frantisek

Levněji i proti proudu?

Jiří Kocurek

To je právě otázka. Navíc lidská práce na lodi a na lokomotivě bude cenově srovnatelná, jen na té lodi 15x delší.

dopravak

Asi byste měl poradit dopravcům na Rýnu a Dunaji, že to všechno dělají špatně ;-).

Jiří Kocurek

„To je právě otázka.“

Takovýto úvod příspěvku znamená, že nevím. Tudíž, že radit nechci, naopak, že sám hledám odpověd.

JirKa

Nemyslím, že to dělají špatně. Mají ale Rýn a Dunaj, vybudovanou infrastrukturu (z dob kdy moc ekonomických alternativ neexistovalo) a spoustu zákazníků, které tam během generací v návaznosti vzniklo. Předpokládám, že se schodneme na následujícím. Svět se změnil, Odra se v tomto úseku nepodobá ani Rýnu ani Dunaji, nový těžký průmysl v MS kraji na zelené louce vyskakovat ve větším měřítku nebude. Trápí nás spíš nedostatek vody a necitlivé zásahy do vodního hospodářství z minulosti. A samozřejmě ještě dodám, že se bavíme o 15 miliardách a že když půjdou sem, budou chybět jinde.

Vlastimil Kocurek

Nejde o čistý čas, ale je tam zahrnuto i čekání na déšť.

PeMIČ

Velké oči!!!Zeptejte se na hradě kde je širokorozchodná železnice z Polska do Bohumína Vrbice.Poláci to zaříznou,neb pracovní místa.

K.S.

Ale dnes jsme oba v EU a o další dvě až tři dekády dále.

Honza D.

Není náhodou poldr u Ratiboři stavěný s dotací EU a tudíž se jen tak (po nějaký čas) nedá přestavět na něco jiného, protože by se musela vracet dotace?

Peeetr

Jenže ten nějaká čas bude 5 maximálně 7 let, takže pro České úřednické tempo povolování staveb žadný problém.

Jakub

Hádám, že si myslíte, že vy byste to povolení stihnul rychleji.

K.S.

Poldr tam už je nyní, teď se předělává na přehradu s hydroelektrárnou.

a8n

U Ratiboře, když už.