Havlíček chce mít do roka scénář splavnění Odry do Ostravy, má vyjít na 15 miliard
Ministr dopravy Karel Havlíček považuje za jednu ze svých priorit ve vodní dopravě splavnění Odry do Ostravy. Uvedl to na
Ministr dopravy Karel Havlíček považuje za jednu ze svých priorit ve vodní dopravě splavnění Odry do Ostravy. Uvedl to na středeční tiskové konferenci při otevření zmodernizovaného zdymadla Štvanice. V maximální variantě by šlo o splavnění zhruba 90 kilometrů proti proudu od polského přístavu Kędzierzyn-Koźle.
Havlíček chce, aby projekt ještě v tomto období schválila vláda. „Chci tento projekt odevzdat v mašličkách, ještě než odejdu z ministerstva dopravy,“ uvedl Havlíček. Do roka by podle něj mělo být jasno o harmonogramu další přípravy, „kopnout“ by se mělo do deseti let.
Půjde o polsko-český projekt, přičemž na českou stranu připadne zhruba třetinový úsek. Tomu odpovídají i odhadované náklady ve výši 15 miliard korun. Poláci, kteří na oživení plavby na Odře pracují už několik let, by investovali zhruba 40 miliard korun.
Odra jako vodní cesty byla po desetiletí zanedbávána a je z části zanesena bahnem. Polsko s ní má nicméně nyní velké plány, které už částečně realizuje. Podle ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby by měla být řeka do roku 2030 splavná od přístavu Kędzierzyn-Koźle až po českou hranici.
Blízko českých hranic u Ratiboři je už téměř hotov suchý poldr, který by se měl v budoucnu změnit na vodní nádrž a udržovat hladinu řeky vhodnou pro plavbu. Podmínky pro plavbu na Odře za Vratislaví významně zlepšil plavební stupeň Malczyce, který byl dokončen předloni. Dále pod Vratislaví se připravuje výstavba plavebních stupňů Lubiąż a Ścinawa. Chystá se i nový uhelný přístav pro tepelnou elektrárnu Opole nebo logistické centrum v přístavu Koźle. Odtud je to dnes k Baltskému moři zhruba 700 kilometrů a šest dní plavby.
Pro Odru se rovněž vyvíjí speciální kontejnerová loď s ponorem 1,6 metru.