Doprava ve městě Tramvaje

Hádka o tramvaje. Jablonec neplatí za linku do Liberce. Budou dál jezdit?

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) chybí peníze na provoz tramvajové linky číslo 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Jablonec od začátku roku nezaplatil za provoz linky dosud ani korunu.

„Je to pro nás nepříjemná situace. Nejsme rozhodně ve stavu, kdy si můžeme dovolit linku dotovat ještě za Jablonec,“ řekl místopředseda představenstva DPMLJ Martin Pabiška. Jablonec má platit každý měsíc zálohově zhruba milion korun, letos neposlal zatím vůbec nic. Na provoz tramvaje nemá letos DPMLJ stále smlouvu. „Odmítají o ní jednat,“ dodal Pabiška.

V pátek kvůli situaci s tramvajovou tratí proběhlo jednání mezi DPMLJ, Libercem a Libereckým krajem. Zástupci Jablonce byli pozváni, ale nepřišli. Provoz tramvajové tratě stojí ročně kolem 96 milionů korun. Zhruba 15 milionů korun se vybere na jízdném, Liberecký kraj platí 17 milionů korun. Jablonec dosud zhruba 12 milionů korun, zbytek Liberec přes DPMLJ.

Už loni začalo jednání o novém modelu výpočtu rozdělení nákladů na provoz tramvajové linky, podle kterého měl Jablonec platit výrazně více než dosud: 26 milionů korun ročně.

Setkání ze strany města Liberce nebylo avizováno v dostatečném časovém předstihu. Statutární město Jablonec nad Nisou aktuálně řeší potřebné formální záležitosti tak, aby tramvajová doprava byla i nadále zachována ve stávajícím rozsahu,“ řekla mluvčí Jablonce nad Nisou Jana Hajná.

Pan primátor Jablonce mě řekl, že si najali jinou firmu, která dělá posudek na náš návrh rozdělení nákladů, 20. března o něm máme jednat,“ řekl primátor Liberce Jaroslav Zámečník. Podle něj zatím za Jablonec zaplatil Liberec. „Pokud se nedohodneme do konce března, je to už vážný problém,“ dodal.

Tramvajová trať prošla přitom v posledních letech rozsáhlou modernizací za evropské peníze včetně části úseku na území Jablonce nad Nisou. DPMLJ připravuje protažení trati do středu města a má slíbené evropské dotace, dosud ale nemá jasné stanovisko města.

Extrémní variantou v případě nedostatku financí je i zkrácení provozu jen na území města Liberce, tedy po Vratislavice nad Nisou. Takový plán nechce Pabiška komentovat. „Prioritou je se dohodnout,“ řekl Pabiška.

Vztahy DPMLJ a vedení Jablonce jsou v posledních měsících značně vyhrocené, přispěl k tomu i konec spolupráce mezi DPMLJ a společností BusLine, která v Jablonci fyzicky zajišťuje provoz MHD.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce je nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice, je v provozu od roku 1955. Měří 13 kilometrů.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Šinagl

Ve čtvrtek 28.2.2019 od 16:00 v Kulturním centru Hotelu Praha bude setkání s hejtmanem Libereckého kraje Martina Půty (podporuje tramvaj, nemá rád BusLine) za účasti primátora Jabloncee nad Nisou Milana Kroupy = ideální místo pro veřejné otevření problému.

Tady na Moravě

Jablonečáci se doberou úspěšně toho, že si ve městě zruší tramvaj do Liberce. Jedinou věc, kvůli které je Jablonec relevantní. Jestli tohle není maloměstský jednání jak vyšitý tak už asi nic :)))

Kubrt

..věc, kvůli které je Jablonec relevantní..

No, relevantní tak pro šotouše, 99 % populace nehodnotí Jablonec podle tramvají, protože o nich ani neví – někde v parku na předměstí je smyčka – to fakt přespolní nezajímá. Že to moc nezajímá ani místní, je závažnější.

železničář v důchodu

„Přespolní“ že by to nezajímalo? Vždyť mnozí z nich se do Jablonce n/N. právě tou tramvají (relativně snadno) dostanou …

Petr

Přespolní se do Jablonce dostávají především autem.
Další v pořadí je autobus a po něm vlak.
Není důvod, proč by někdo „přespolní“ ve velkém jezdil do Jablonce oklikou s přestupem v Liberci na tramvaj.

Petr

teda, napsat šotoušům takhle krutou pravdu, to bude mínusů 🙂

Tady na Moravě

Spíš jablonečáci nedokážou skousnout krutou pravdu že jejich vesnice mezi horama bude bez tramvajového spojení do Liberce ještě vesničtější

Jindra

Jak vyplyva z rozhovoru redaktora televize RTM,Jana Puncochare ,s primatorem Jablonce,panem Kroupou,tak i zucastnene osoby na strane Liberce maji trochu masla na hlave.A nezda se mi,ze nove vedeni DPMLJ je zrovna nakoloneno tramvajim,nejen trati c.11…

...

A já si dodnes myslel, že jediné skutečné problémy způsobují Liberci Pražáci na letních gumách…

Děčíňan

Jablonec jaksi nepochopil, že mít ve městě tramvaje, je také otázkou jakési prestiže. A ta něco stojí. Je zajímavé, že mj. tramvajový provoz mu byl dobrý na to, když se zcela nečekaně začal drát mezi statutární města, která právě svou mnohdy jedinečnou vybaveností např. dopravním podnikem, nebo Zoo, ( obé máme právě ve statutárním městě Děčíně) se liší od obyčejných okresních měst.

Standa

100 mega ročně za provoz 13 km jednokolejné trati? Si dělaj prdel?

PetrB

Kazdopadne je to divne, kdyz mesto Most pro tento rok uvolnilo ze sveho rozpoctu 110 milionu korun na provoz MHD vcetne mezimestskeho useku Most Zimni stadion – Zaluzi Chemopetrol, usek Zaluzi Chemopetrol – Litvinov Citadela pak plati medto Litvinov, nejakou korunou prispiva i Ustecky kraj,myslim ze je to 9 milionu korun (6 pro Most a 3 pro Litvinov). Kazdopadne provoz mezimestske tram trate Most – Litvinov nestoji rocne 100 milionu korun…

Kylchap

Ví někdo jak dlouhá je tramvajová linka Most – Litvínov?

petr.r

18km

Kylchap

Díky, ptal jsem se protože v článku je:
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce je nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice, je v provozu od roku 1955. Měří 13 kilometrů.

AAA

A netýká se to toho meziměstského úseku?

Kubrt

To je otázka, kde začíná „meziměstská trať“ – z Fügnerovy na konečnou v Jablonci je to cca 12 km, těch 13 bude tak od libereckého nádraží do Jablonce. Od mosteckého stadionu na konečnou v Litvínově je to 13 km, 18 km je celý provoz Most-Litvínov.

železničář v důchodu

Spíše od „Viaduktu“, ne? To je asi také délka trati metrového rozchodu (včetně splítky).

železničář v důchodu

Nepleťte si termíny „trať“ a „linka“: i meziměstská linka může klidně i větší část své trasy vést po jinak jen vnitroměstských tratích.

PetrB

Ktera linka? 1 Most Vekebudicka – Litvinov Citadela: 17 km 3 Most nadrazi – Litvinov Citadela: 14 km 4 Most Dopravni podnik – Litvinov Citadela: 16 km Pricemz linka 1 jezdi predevsim kvuli navozu studentu do skoly ve Velebudicich a v odpopednich spickach jako posila k lince 4. Linka 3 jezdi jen v rannich spickach kvuli navozu zamestancu Chemopetrolu a Petrochemie. Linka 3 jezdila pred par lety i odpoledne, ale jeji vyuziti bylo nizke, proto odpoledni spoje byli prevedeny na linku 1. Jinak mezimestsky usek od hranice mesta k hranici mesta cini stanoveny zastavkami, tak to prezentuje i dopravce a… Číst vice »

asdf

Tak strany které nyní ovládají radnice snad s nějakými prioritami kandidovaly a měly mít na tyto své priority připravené peníze,třeba na úkor jiných věcí. Ve Švédsku např. nesmí stát lidé v autobusech a tak stojí na konečné záloha s řidičem třeba celý den, aniž by autobus vyjel. Dle těch zveřejněných cifer je na provoz potřeba dost peněz. Možnost je třeba méně dotací a zdražit jízdné. Mnoho lidí tu linku vůbec nevyužívá a přesto to musí dotovat ze svého formou daní. Nemůžeme mít všechno za hubičku.

Standa

Tak on Liberec má jedno z nejvyšších jízdných v MHD v ČR, vzhledem k rozsahu sítě…
Ta přestavba ( podle mnoha lidí zbytečná) tramvajové trati na standartní rozchod stála stovky milionů, to se někde projevit musí. Meziměstská do Jablonce mohla klidně zůstat úzká, ona to byla svým způsobem i atrakce nemající nikde jinde obdoby.

Yellowhammer

Ale trať do Jablonce je pořád na rozchodu 1000mm..

Petr

Zatím. Veškeré úpravy se dělají s přípravou na přerozchodování, prodloužení v Jablonci je na 1435mm už od projektu.

AAA

Na standardní rozchod se přestavovalo pod Ještěd

Jenda

Vzhledem k tomu, že na již provedenou část rekonstrukce tratě do Jablonce byl využit dotační program, tak několik let tam ta tramvaj bude muset jezdit. Nemusí to být ve stávajícím rozsahu, ale jezdit se bude. Horší to je s projekty další modernizace a rozvoje tím směrem. Na druhou stranu, pokud Jablonec nechce spolupracovat, proč by se měl Liberec vnucovat. Aspoň bude mít možnost se plně věnovat svému území. Do Vratislavic se to hodí na standardní rozchod a třeba se i pohne nějaká nová trať do sídlišť.

Standa

Do Vratislavic to už přerozchodované je…

Petr

ne, jenom na přerozchodování připravené.

Jindra

Plne sohlasim.Jen tak pro zajimavost,v kazdem cisle magazinu Tramways and Urban Transport je pod titulkem Systems Facrifile na nekolika strankach uvedeno krasne shrnuti o tramvajivem systemu nejakeho svetoveho mesta,doplneno o krasne obrazky .Bylo jiz drive uvedeni vsech nasich sedm tramvajovych provozu. V breznovem cisle je o Innsbrucku,meste se 130000 obyvateli.Protoze jsem tento tramvajovy system/rozchod 1000mm/ pred par lety navstivil a koupil jsem si nadhernou knihu Innsbruck Alpina Tramways,mohu jen s uzasem porovnat,co za poslednich deset let v tomto meste pro tramvaje udelali. Postavili jeste jedno depo,dve nove trate a stavajici trate jsou zmodernizovany na spickovou uroven..a samozrejme,nove kloubove supertramvaje. A… Číst vice »

Dash9

Já myslím, že jim Busline rád odjezdí autobusovou linku z Jablonce do Vratislavic na výhybnu. A dokonce si nejpíš řekne i o míň Kč na km než dnes stojí tramvaj.

Jindra

To je také patrně cíl Jablonce. Vyhrotit to.
V případě zastavení nebo silného omezení tramvají v úseku Vratislavice – Jablonec nastupuje bez výběrka preferovaný autobusový dopravce. Prezentovaný jako zachránce všech dojíždějících.

T.H.

A takový to mohlo bejt krásný šméčko, kapříci z Uhnije by připluli a to se vždycky dobře fakturuje… a stranický pokladny by taky nebyly škodný. Jenže nakonec J opustí i DPMLJ 🙂

Hodně štěstí

Myslíte, že by takový problém nastal třeba v Rakousku nebo ve Švýcarsku?

Pražák

Jako že by se dvě města, která spojuje jeden dopravní systém, hádala o cenu? Jo, to si představit dovedu.

Hodně štěstí

To si představit taky dovedu, ale vyhrožovat zastavením provozu?

AAA

no to už je pak logický důsledek pokud se nedohodnou

Pražák

Přesně, i to si dovedu představit, prostě nechcete jednat, tak k vám nebudeme jezdit.

Jenda

Ta města, ale žádný společný dopravní systém nemají. Jsou to dva samostatné provozy, které měly ze spekulativních důvodů jakoby jednoho dopravce. Od konce ledna už ten vzájemný rozchod ani nezakrývají.

Standa

Mívali společný dopravní systém. V JnN ale před lety tramvajovou síť zrušilo, meziměstská je pozůstatkem

Petr

Ne, neměly.
I v době tramvajového provozu byl v Jablonci jeden dopravní podnik a v Liberci druhý. Na meziměstskou linku vypravovaly své vozy oba. Po skončení tramvají v Jablonci převzal meziměstskou tramvajovou linku DP Liberec.
Autobusy měly obě města vždy každé zvlášť (Jablonec posléze dokonce nikoli jako DP, ale jako službu ČSAD).
I po přistoupení města Jablonec do DP města Liberce v roce 2010 zůstal v obou městech oddělený provoz městských autobusů – DPMLJ a.s. od té doby do letošního ledna Jablonci jen „přeprodával“ provoz autobusů BusLine a.s.
Ba ani jízdenky MHD z jednoho města neplatily v tom druhém.

železničář v důchodu

Nemáte tak docela pravdu, protože „Standa“ psal o „společném dopravním systému“, nikoli o společném dopravním podniku ani o společných jízdenkách – a ten „dopravní systém“ svým způsobem společný byl, byť zdaleka ne úplný a dokonalý.

Petr

Ani dopravní systém nebyl společný – pouze mezi oběma městy vedla jedna tramvajová trať, na které po nějakou dobu společně jezdily tramvaje dvou DP. Nic jiného společného nebylo.

Weigel

Jak ve Švýcarsku zavřel ty sjezdovky onen český podnikatel když mu nechtěli platit.
Neplatiš nejezdiš.

Jindra

Tak trochu mne to připomíná dohady Chomutova a Jirkova v letech 2016-2017.Nakonec vše dobře dopadlo.
Ale u Jirkova je třeba být ve střehu.Tamní radnice určitě zase něco,,chytrého ,,najde.Jsou tam velcí odborníci
na dopravu.

František

Jestli to není tím, že menší město to má vždy horší s nákladnějším systémem. Ani některá krajská města už tramvaje bohužel nemají.

železničář v důchodu

V současnosti už ve městech velikosti našich běžných „krajských“ (neřku-li velkých okresních) až na výjimky dané specifickou konfigurací nemohou najít ekonomického opodstatnění nejen tramvaje, ale převážně ani „neparciální“ trolejbusy.

František

Tak tak, na všech frontách je momentálně vsazeno na auta. Nedivil bych se, kdyby měl Jablonec problém to utáhnout. Nehledal bych za tím tolik neochotu nebo nechuť.

Standa

Tak kupříkladu Statutární ( krajské) město Hradec Králové trolejbusy má jako hlavní dopravní systém v MHD. Poloviční Jihlava taktéž.
Konečně nenapadá mne krajské město , které BY NEMĚLO tramvaj nebo neparcialní trolejbus, eventuálně obojí

Standa

Jedinou výjimkou jsou teď koukám Karlovy Vary….

Dash9

To máte samozřejmě pravdu, nicméně diskutovaným faktem bylo to „ekonomické opodstatnění“, nikoliv to, jestli tam tramvaj/trolejbus je a nebo není.

železničář v důchodu

Samozřejmě, že jakákoli „dráha“ (tramvaj či trolejbus) je ohromným městotvorným prvkem, ale pochybuji, že by právě to bylo někde bráno významněji v úvahu při posuzování zmíněného „ekonomického opodstatnění“ různých dopravních systémů – a přitom právě třeba na Karlových Varech je vidět, jak z nich neexistence třeba zrovna trolejbusu dělá spíše nezajímavé maloměsto než „regionální metropoli“. Já rozhodně nemám námitky proti tramvajím či trolejbusům, ale bráno čistě „ekonomicky“, pak „dráha je drahá“, a aby se opravdu vyplatila, zejména pokud někde zatím neexistuje a bylo by třeba ji vybudovat zcela nově, tak musí být řádně využita 7 dní v týdnu a aspoň… Číst vice »

Petr

Aneb jak to dopadne, když se k moci nad radnicí dostanou dvě (tři) party na prachy nadržených diletantů 🙁