Hádka o tramvaje. Jablonec neplatí za linku do Liberce. Budou dál jezdit?
Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) chybí peníze na provoz tramvajové linky číslo 11 mezi Libercem a
Ve čtvrtek 28.2.2019 od 16:00 v Kulturním centru Hotelu Praha bude setkání s hejtmanem Libereckého kraje Martina Půty (podporuje tramvaj, nemá rád BusLine) za účasti primátora Jabloncee nad Nisou Milana Kroupy = ideální místo pro veřejné otevření problému.
Jablonečáci se doberou úspěšně toho, že si ve městě zruší tramvaj do Liberce. Jedinou věc, kvůli které je Jablonec relevantní. Jestli tohle není maloměstský jednání jak vyšitý tak už asi nic :)))
..věc, kvůli které je Jablonec relevantní..
No, relevantní tak pro šotouše, 99 % populace nehodnotí Jablonec podle tramvají, protože o nich ani neví – někde v parku na předměstí je smyčka – to fakt přespolní nezajímá. Že to moc nezajímá ani místní, je závažnější.
„Přespolní“ že by to nezajímalo? Vždyť mnozí z nich se do Jablonce n/N. právě tou tramvají (relativně snadno) dostanou …
Přespolní se do Jablonce dostávají především autem.
Další v pořadí je autobus a po něm vlak.
Není důvod, proč by někdo „přespolní“ ve velkém jezdil do Jablonce oklikou s přestupem v Liberci na tramvaj.
teda, napsat šotoušům takhle krutou pravdu, to bude mínusů 🙂
Spíš jablonečáci nedokážou skousnout krutou pravdu že jejich vesnice mezi horama bude bez tramvajového spojení do Liberce ještě vesničtější
Jak vyplyva z rozhovoru redaktora televize RTM,Jana Puncochare ,s primatorem Jablonce,panem Kroupou,tak i zucastnene osoby na strane Liberce maji trochu masla na hlave.A nezda se mi,ze nove vedeni DPMLJ je zrovna nakoloneno tramvajim,nejen trati c.11…
A já si dodnes myslel, že jediné skutečné problémy způsobují Liberci Pražáci na letních gumách…
Jablonec jaksi nepochopil, že mít ve městě tramvaje, je také otázkou jakési prestiže. A ta něco stojí. Je zajímavé, že mj. tramvajový provoz mu byl dobrý na to, když se zcela nečekaně začal drát mezi statutární města, která právě svou mnohdy jedinečnou vybaveností např. dopravním podnikem, nebo Zoo, ( obé máme právě ve statutárním městě Děčíně) se liší od obyčejných okresních měst.
100 mega ročně za provoz 13 km jednokolejné trati? Si dělaj prdel?
Interval 15 minut. Umíte to levněji? Přijeďte, zejména v Jablonci budou rádi.
Kazdopadne je to divne, kdyz mesto Most pro tento rok uvolnilo ze sveho rozpoctu 110 milionu korun na provoz MHD vcetne mezimestskeho useku Most Zimni stadion – Zaluzi Chemopetrol, usek Zaluzi Chemopetrol – Litvinov Citadela pak plati medto Litvinov, nejakou korunou prispiva i Ustecky kraj,myslim ze je to 9 milionu korun (6 pro Most a 3 pro Litvinov). Kazdopadne provoz mezimestske tram trate Most – Litvinov nestoji rocne 100 milionu korun…
Ví někdo jak dlouhá je tramvajová linka Most – Litvínov?
18km
Díky, ptal jsem se protože v článku je:
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce je nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice, je v provozu od roku 1955. Měří 13 kilometrů.
A netýká se to toho meziměstského úseku?
To je otázka, kde začíná „meziměstská trať“ – z Fügnerovy na konečnou v Jablonci je to cca 12 km, těch 13 bude tak od libereckého nádraží do Jablonce. Od mosteckého stadionu na konečnou v Litvínově je to 13 km, 18 km je celý provoz Most-Litvínov.
Spíše od „Viaduktu“, ne? To je asi také délka trati metrového rozchodu (včetně splítky).
Nepleťte si termíny „trať“ a „linka“: i meziměstská linka může klidně i větší část své trasy vést po jinak jen vnitroměstských tratích.
Ktera linka? 1 Most Vekebudicka – Litvinov Citadela: 17 km 3 Most nadrazi – Litvinov Citadela: 14 km 4 Most Dopravni podnik – Litvinov Citadela: 16 km Pricemz linka 1 jezdi predevsim kvuli navozu studentu do skoly ve Velebudicich a v odpopednich spickach jako posila k lince 4. Linka 3 jezdi jen v rannich spickach kvuli navozu zamestancu Chemopetrolu a Petrochemie. Linka 3 jezdila pred par lety i odpoledne, ale jeji vyuziti bylo nizke, proto odpoledni spoje byli prevedeny na linku 1. Jinak mezimestsky usek od hranice mesta k hranici mesta cini stanoveny zastavkami, tak to prezentuje i dopravce a… Číst vice »
Tak strany které nyní ovládají radnice snad s nějakými prioritami kandidovaly a měly mít na tyto své priority připravené peníze,třeba na úkor jiných věcí. Ve Švédsku např. nesmí stát lidé v autobusech a tak stojí na konečné záloha s řidičem třeba celý den, aniž by autobus vyjel. Dle těch zveřejněných cifer je na provoz potřeba dost peněz. Možnost je třeba méně dotací a zdražit jízdné. Mnoho lidí tu linku vůbec nevyužívá a přesto to musí dotovat ze svého formou daní. Nemůžeme mít všechno za hubičku.
Tak on Liberec má jedno z nejvyšších jízdných v MHD v ČR, vzhledem k rozsahu sítě…
Ta přestavba ( podle mnoha lidí zbytečná) tramvajové trati na standartní rozchod stála stovky milionů, to se někde projevit musí. Meziměstská do Jablonce mohla klidně zůstat úzká, ona to byla svým způsobem i atrakce nemající nikde jinde obdoby.
Ale trať do Jablonce je pořád na rozchodu 1000mm..
Zatím. Veškeré úpravy se dělají s přípravou na přerozchodování, prodloužení v Jablonci je na 1435mm už od projektu.
Na standardní rozchod se přestavovalo pod Ještěd
Vzhledem k tomu, že na již provedenou část rekonstrukce tratě do Jablonce byl využit dotační program, tak několik let tam ta tramvaj bude muset jezdit. Nemusí to být ve stávajícím rozsahu, ale jezdit se bude. Horší to je s projekty další modernizace a rozvoje tím směrem. Na druhou stranu, pokud Jablonec nechce spolupracovat, proč by se měl Liberec vnucovat. Aspoň bude mít možnost se plně věnovat svému území. Do Vratislavic se to hodí na standardní rozchod a třeba se i pohne nějaká nová trať do sídlišť.
Do Vratislavic to už přerozchodované je…
ne, jenom na přerozchodování připravené.
Plne sohlasim.Jen tak pro zajimavost,v kazdem cisle magazinu Tramways and Urban Transport je pod titulkem Systems Facrifile na nekolika strankach uvedeno krasne shrnuti o tramvajivem systemu nejakeho svetoveho mesta,doplneno o krasne obrazky .Bylo jiz drive uvedeni vsech nasich sedm tramvajovych provozu. V breznovem cisle je o Innsbrucku,meste se 130000 obyvateli.Protoze jsem tento tramvajovy system/rozchod 1000mm/ pred par lety navstivil a koupil jsem si nadhernou knihu Innsbruck Alpina Tramways,mohu jen s uzasem porovnat,co za poslednich deset let v tomto meste pro tramvaje udelali. Postavili jeste jedno depo,dve nove trate a stavajici trate jsou zmodernizovany na spickovou uroven..a samozrejme,nove kloubove supertramvaje. A… Číst vice »
Já myslím, že jim Busline rád odjezdí autobusovou linku z Jablonce do Vratislavic na výhybnu. A dokonce si nejpíš řekne i o míň Kč na km než dnes stojí tramvaj.
To je také patrně cíl Jablonce. Vyhrotit to.
V případě zastavení nebo silného omezení tramvají v úseku Vratislavice – Jablonec nastupuje bez výběrka preferovaný autobusový dopravce. Prezentovaný jako zachránce všech dojíždějících.
A takový to mohlo bejt krásný šméčko, kapříci z Uhnije by připluli a to se vždycky dobře fakturuje… a stranický pokladny by taky nebyly škodný. Jenže nakonec J opustí i DPMLJ 🙂
Myslíte, že by takový problém nastal třeba v Rakousku nebo ve Švýcarsku?
Jako že by se dvě města, která spojuje jeden dopravní systém, hádala o cenu? Jo, to si představit dovedu.
To si představit taky dovedu, ale vyhrožovat zastavením provozu?
no to už je pak logický důsledek pokud se nedohodnou
Přesně, i to si dovedu představit, prostě nechcete jednat, tak k vám nebudeme jezdit.
Ta města, ale žádný společný dopravní systém nemají. Jsou to dva samostatné provozy, které měly ze spekulativních důvodů jakoby jednoho dopravce. Od konce ledna už ten vzájemný rozchod ani nezakrývají.
Mívali společný dopravní systém. V JnN ale před lety tramvajovou síť zrušilo, meziměstská je pozůstatkem
Ne, neměly.
I v době tramvajového provozu byl v Jablonci jeden dopravní podnik a v Liberci druhý. Na meziměstskou linku vypravovaly své vozy oba. Po skončení tramvají v Jablonci převzal meziměstskou tramvajovou linku DP Liberec.
Autobusy měly obě města vždy každé zvlášť (Jablonec posléze dokonce nikoli jako DP, ale jako službu ČSAD).
I po přistoupení města Jablonec do DP města Liberce v roce 2010 zůstal v obou městech oddělený provoz městských autobusů – DPMLJ a.s. od té doby do letošního ledna Jablonci jen „přeprodával“ provoz autobusů BusLine a.s.
Ba ani jízdenky MHD z jednoho města neplatily v tom druhém.
Nemáte tak docela pravdu, protože „Standa“ psal o „společném dopravním systému“, nikoli o společném dopravním podniku ani o společných jízdenkách – a ten „dopravní systém“ svým způsobem společný byl, byť zdaleka ne úplný a dokonalý.
Ani dopravní systém nebyl společný – pouze mezi oběma městy vedla jedna tramvajová trať, na které po nějakou dobu společně jezdily tramvaje dvou DP. Nic jiného společného nebylo.
Jak ve Švýcarsku zavřel ty sjezdovky onen český podnikatel když mu nechtěli platit.
Neplatiš nejezdiš.
Tak trochu mne to připomíná dohady Chomutova a Jirkova v letech 2016-2017.Nakonec vše dobře dopadlo.
Ale u Jirkova je třeba být ve střehu.Tamní radnice určitě zase něco,,chytrého ,,najde.Jsou tam velcí odborníci
na dopravu.
Jestli to není tím, že menší město to má vždy horší s nákladnějším systémem. Ani některá krajská města už tramvaje bohužel nemají.
V současnosti už ve městech velikosti našich běžných „krajských“ (neřku-li velkých okresních) až na výjimky dané specifickou konfigurací nemohou najít ekonomického opodstatnění nejen tramvaje, ale převážně ani „neparciální“ trolejbusy.
Tak tak, na všech frontách je momentálně vsazeno na auta. Nedivil bych se, kdyby měl Jablonec problém to utáhnout. Nehledal bych za tím tolik neochotu nebo nechuť.
Tak kupříkladu Statutární ( krajské) město Hradec Králové trolejbusy má jako hlavní dopravní systém v MHD. Poloviční Jihlava taktéž.
Konečně nenapadá mne krajské město , které BY NEMĚLO tramvaj nebo neparcialní trolejbus, eventuálně obojí
Jedinou výjimkou jsou teď koukám Karlovy Vary….
To máte samozřejmě pravdu, nicméně diskutovaným faktem bylo to „ekonomické opodstatnění“, nikoliv to, jestli tam tramvaj/trolejbus je a nebo není.
Samozřejmě, že jakákoli „dráha“ (tramvaj či trolejbus) je ohromným městotvorným prvkem, ale pochybuji, že by právě to bylo někde bráno významněji v úvahu při posuzování zmíněného „ekonomického opodstatnění“ různých dopravních systémů – a přitom právě třeba na Karlových Varech je vidět, jak z nich neexistence třeba zrovna trolejbusu dělá spíše nezajímavé maloměsto než „regionální metropoli“. Já rozhodně nemám námitky proti tramvajím či trolejbusům, ale bráno čistě „ekonomicky“, pak „dráha je drahá“, a aby se opravdu vyplatila, zejména pokud někde zatím neexistuje a bylo by třeba ji vybudovat zcela nově, tak musí být řádně využita 7 dní v týdnu a aspoň… Číst vice »
Aneb jak to dopadne, když se k moci nad radnicí dostanou dvě (tři) party na prachy nadržených diletantů 🙁