Hádka o tramvaje. Jablonec neplatí za linku do Liberce. Budou dál jezdit?
Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) chybí peníze na provoz tramvajové linky číslo 11 mezi Libercem a
Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) chybí peníze na provoz tramvajové linky číslo 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Jablonec od začátku roku nezaplatil za provoz linky dosud ani korunu.
„Je to pro nás nepříjemná situace. Nejsme rozhodně ve stavu, kdy si můžeme dovolit linku dotovat ještě za Jablonec,“ řekl místopředseda představenstva DPMLJ Martin Pabiška. Jablonec má platit každý měsíc zálohově zhruba milion korun, letos neposlal zatím vůbec nic. Na provoz tramvaje nemá letos DPMLJ stále smlouvu. „Odmítají o ní jednat,“ dodal Pabiška.
V pátek kvůli situaci s tramvajovou tratí proběhlo jednání mezi DPMLJ, Libercem a Libereckým krajem. Zástupci Jablonce byli pozváni, ale nepřišli. Provoz tramvajové tratě stojí ročně kolem 96 milionů korun. Zhruba 15 milionů korun se vybere na jízdném, Liberecký kraj platí 17 milionů korun. Jablonec dosud zhruba 12 milionů korun, zbytek Liberec přes DPMLJ.
Už loni začalo jednání o novém modelu výpočtu rozdělení nákladů na provoz tramvajové linky, podle kterého měl Jablonec platit výrazně více než dosud: 26 milionů korun ročně.
„Setkání ze strany města Liberce nebylo avizováno v dostatečném časovém předstihu. Statutární město Jablonec nad Nisou aktuálně řeší potřebné formální záležitosti tak, aby tramvajová doprava byla i nadále zachována ve stávajícím rozsahu,“ řekla mluvčí Jablonce nad Nisou Jana Hajná.
„Pan primátor Jablonce mě řekl, že si najali jinou firmu, která dělá posudek na náš návrh rozdělení nákladů, 20. března o něm máme jednat,“ řekl primátor Liberce Jaroslav Zámečník. Podle něj zatím za Jablonec zaplatil Liberec. „Pokud se nedohodneme do konce března, je to už vážný problém,“ dodal.
Tramvajová trať prošla přitom v posledních letech rozsáhlou modernizací za evropské peníze včetně části úseku na území Jablonce nad Nisou. DPMLJ připravuje protažení trati do středu města a má slíbené evropské dotace, dosud ale nemá jasné stanovisko města.
Extrémní variantou v případě nedostatku financí je i zkrácení provozu jen na území města Liberce, tedy po Vratislavice nad Nisou. Takový plán nechce Pabiška komentovat. „Prioritou je se dohodnout,“ řekl Pabiška.
Vztahy DPMLJ a vedení Jablonce jsou v posledních měsících značně vyhrocené, přispěl k tomu i konec spolupráce mezi DPMLJ a společností BusLine, která v Jablonci fyzicky zajišťuje provoz MHD.
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce je nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice, je v provozu od roku 1955. Měří 13 kilometrů.