Dopravci Železnice

GW Train Regio začne jezdit v Polsku, získal zakázku v Dolním Slezsku

Motoráky GW Trainu řady 810 ve Volarech. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motoráky GW Trainu řady 810 ve Volarech. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Soukromý železniční dopravce GW Train Regio rozšíří svůj záběr v česko-polském pohraničí. Od prosince začne jezdit až sedmkrát denně mezi českým Královcem a polskou obcí Sędzisław.

„Ladíme poslední detaily smlouvy, provoz začne s nástupem nového jízdního řádu,“ řekl předseda představenstva GW Train Regio Peter Bosáček. Na provozu se firma dohodla s dopravcem Koleje Dolnośląskie, který jezdí pro Dolnoslezské vojvodství. 

GW Train Regio jezdí do Polska už deset let (dříve jako Viamont), jde o sezónní spojení do Lubavky. Letos poprvé začaly jezdit vlaky z Trutnova do Sędzisławi, ale jen přes léto.

Jízdní řád je postaven tak, že ve všední dny by vlaky měly jezdit až sedmkrát denně, o víkendech zhruba polovina. Ve stanici Sędzisław došlo k úpravě nástupiště tak, že cestující přestoupí bez problémů na vlaky na trase Jelení Hora – Vratislav. První vlak ráno pojede až z Trutnova, poslední z Polska skončí také v Trutnově. Jde o zakázku v objemu zhruba sto tisíc kilometrů ročně. Dopravce na 21 kilometrů dlouhou trasu nasadí motorový vůz řady 810. Trať na hranice prošla nedávno revitalizací 

Přeshraniční spojení s Polskem se v poslední době výrazně zlepšilo, v létě například začaly jezdit přímé vlaky do Adršpašských skal, Pardubický kraj by rád zavedl přímé spojení mezi Pardubicemi a Vratislaví.

GW Train Regio zažívá poslední roky strmý růst počtu cestujících i výkonů. Od roku 2014 se roční objem ujetých vlakokilometrů více než ztrojnásobil. 

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nechápu proč to bude vesměs jezdit jen Královce, to je aby s tím nikdo z Čech nejezdil? Nebo to mohlo jezdit alespoň z Žacléře, aby to tam oživilo. Patrně ten první nebude navazovat na vlak od Prahy, takže je to pro dálkové cestující na nic. To je výsměch přeshraniční spolupráci!

  • Do Vratislavi nepotřeba nam vlaků. Nikdo tam nebude jít, protože nemá po co. Přímé vlaky z Trutnova do Jelení Hory a z Liberce do Jelení Hory jsou však velmi potřebné. Mnoho turistů cestuje touto cestou.

  • Je prosím někde už jízdní řád?
    Na stránkách GW Train Regio, SŽDC a Koleje dolnoslezské ještě nic není.

    • Tahle firma naštěstí není jen „mladý“ Bosáček (byť právě on je v tom textu citován), který něco zpacká všude, kde aspoň chvíli působí (než zase odejde něco „packat“ jinam) …

  • Mám takový skromný dotaz. Je trochu mimo téma, ale GW TR se týká. Ve Strakonicích mě při focení jejich soupravy chytla osoba této společnosti a napomenula mě, že jejich vlaky nesmím fotit. Prohledal jsem jejich stránky, ale nic o zákazu jsem nenašel. Je možné něco takového zakázat?

    • Kupodivu, ve svých smluvních přepravních podmínkách mají (či přinejmenším cca před rokem měli) uvedeno, že v INTERIÉRU jejich vozidel nesmějí být pořízovány fotky/videozáznamy. Při focení z venku vám každopádně nic zakazovat nemohou (a i při tom focení v interiéru by mě zajímala případná sankce).

      • Mně by zajímalo, jak by chtěli bránit tomu, že si třeba bude někdo chtít fotit z vlaku (tj zevnitř) krajinu za oknem. Jestli nakluše průvodčí a řekne mu, ať toho nechá a začne mu v tom násilím (obtěžování) bránit či co. Navíc dotyčný cestující může říct, že nefotí, ale jen se kouká přes objektiv a přiblížil si to zoomem. Když to odmítne dělat, zavolá průvodčí policii, aby cestujícího vyloučila z přepravy? A bude si dotyčný stěžovat na kraj, že z vlaku placeným krajem či státem nesměl udělat fotku? Podle mě, tady pomůže asertivnost.

        Ale zároveň neprovokovat… nemířit foťák na průvodčího ani cestující. Prostě chovat se tak, abych měl sympatie cestujících a průvodčí byl sám proti všem a nezbylo mu, než dát si odchod. Protože pokud za takové situace začne vyhrožovat voláním policie a tím, že neumožní další jízdu, tak bude proti sobě mít i cestující.

        A zda opravdu je takové nařízení, jako zákaz focení ve vlaku legální, je na podnět k nějakému úřadu. A rozmazávat to po soudech a někde na Nově, to nepřinese GW dobré PR. 🙂

        • Dobrý den,
          řekl bych, že focení krajiny z okna vlaku Vám ani podle svých Smluvních přepravních podmínek zakázat nemohou, pokud se nebudete vyklánět z okna (což ve většině těch zoufalých motoráků GW Train ani nejde). Tím totiž neohrožujete ani bezpečnost provozu ani neporušujete práva cestujících.
          Stejně tak, když ve vlaku budu fotit své přátele nebo rodinu a nebudu mít zcela prokazatelně nikoho jiného v záběru.
          Ale pokud budete mít v záběru někoho dalšího, tak už si silně zahráváte i s porušováním Občanského zákoníku.

          Je samozřejmě těžkej úlet, že ten text v SPP je, když případné problémy v pohodě a dobře řeší i jiné zákony, ale co čekat od GW Train 🙁

          Související odkazy:
          http://www.gwtr.cz/files/editor/files/SPP_GWTR_SUMAVA_WEB%283%29.pdf
          http://zakony.centrum.cz/obcansky-zakonik-novy/cast-1-hlava-2-dil-2-oddil-6

          • Inu ČT a podnikatelé typu Krygar… klasika… v létě jsem v Rakousku natáčel o 106 a to právě rodinu, protože se mi poprvé podařilo vytáhnout rodiče vlakem takto daleko, měl jsem z toho radost a bavilo mě je natáčet v CityJetu a tak, jaké z toho mají první dojmy a samozřejmě mě nikdo neobtěžoval ani v nejmenším. A to jsem ani nehlídal, aby mi do záběru nevlezla cizí osoba, nicméně samozřejmě jsem ani cíleně cizí osoby netočil. Jen prostě tu a tam někdo prošel. A natočil jsem si se svolením i jak mé rodiče rakouský průvodčí odbavuje, nijak mu to nevadilo. Také jsem si natáčel ve Slovinsku.

            A pak tu máme zaprděné Česko a podnikatele typu Krygar, kteří se tak bojí, aby někdo náhodou nezdokumentoval nějaké chyby a nedokolanosti v jejich nekvalitních vlacích, kde opakovaně nefunguje klimatizace, smrdí nafta v interiéru a je to jeden velkej chaos, že buzeruje lidi za vytažení foťáku a ze zaměstnanců dělá ovce, které k tomuhle buzerování lidí nutí.

            Fakt by to chtělo nějaký soud, kde Krygarovci někoho zažalujou, že si vyfotil zevnitř jejich vlak bez lidi či fotil z okna… to by mohlo jít pěkně i k ústavnímu soudu. Ideálně aby někdo natočil jak jede vlakem GW a lidi nadávají na nefungující klimu a vyvěsil to pěkně na YouTube… aby se Krygárek rozpálil do běla a zažaloval to s odkazem na to, že on přece má právo zakázat ve svých vlacích dotovaných z 80% z veřejných peněz lidem natáčet a dávat to na net.

            Nic horšího než GW na kolejích fakt nejde potkat. Podnikatelé jako Krygar jsou k pohledání. Napsal bych víc, ale Krygar má lidi všude a mohl by pro změnu zažalovat za pomluvu. A za to, abych svůj příspěvek schoval za 10 proxyn mi ten člověk nestojí. Stejně má totiž kraj pod palcem, takže ono nic nezmůžeme.

            • Ještě koukám, že ten původní (byť s článkem nesouvisející) dotaz byl zřejmě o fotografování soupravy zvenku a to ani přepravní podmínky GW Train neřeší a nezakazují a A.R. byl tedy napomenut neoprávněně, v podmínkách se řeší pouze fotografování „ve vlacích“.
              O vymýšlení si vlastních nových článků v podmínkách se starají trpělivě i někteří zaměstnanci firmy. Ve Volarech nudící se pokladní trvdívá občas cestujícím, že si musí koupit jízdenky v pokladně, když je pokladna otevřená. Nic takového ale v podmínkách nelze nalézt a cestující má plné právo si koupit jízdenku až ve vlaku (v automatu nebo od revizora či průvodčího) bez přirážky. Samozřejmě neprodleně po nástupu.

              Pokud v Polsku nebudou mít trochu schopnější vedení, pak jim opravdu není co závidět…

  • Já tedy nechápu, proč rovnou neudělají část vlaků z Čech celoročně, ranní spoj z Trutnova tipuji někdy okolo 4 až 5 ranní moc využit být nemůže, ale takový 2 až 3 spoje přes den by nějaký užitek mohli mít – minimálně důchodci by mohli jezdit do Polska za levnými nákupy, dále by to mohlo být využito i pro turisty Jelení Gora, zas tak malé město není a hlavně by to mohlo být napojeno i do Wroclavi a trasa by trvalo okolo 3 hodin – na denní výlet s příjezdem okolo 10:30 do Wroclavi a zpět z Wroclavi okolo 17:30 by to nemuselo být špatné minimálně víkendy a v létě i v pracovní dny.

    • To se neptejte tady, ale na Královéhradeckém „kraji“ a na jeho OREDO – šéf „střediska Královéhradecko“ GWTR pro tu přeshraniční dopravu dělal od samého jejího počátku maximum (a bez něj by asi ani tak dlouho nevydržela – skutečnost, že vůbec vznikne aspoň to, co popisuje ten text, ostatně asi je také především díky němu), takže na něho se Vaše jinak logická kritika rozhodně vztahovat nemůže.
      Aby to, co navrhujete, skutečně fungovalo, musely by ovšem existovat i rozumné přípoje z českého vnitrozemí (minimálně z východních Čech), protože samotné Trutnovsko by ty vlaky nenaplnilo ani z jednotek procent, zejména mimo období dovolenkových sezón.

  • Když jsem si přečetl hlavičku, tak si říkám co to jen ty Poláky napadlo. A ono je to jen rozšíření stávajícího provozu. Strmý nárůst kilometrů a cestujících? To je snad jasné. Zajímavé by bylo srovnání počtu přepravených cestujících před a po vysoutěžení na Šumavě. Holt Low cost and Seconhand Train.

      • To sice asi ne, ale hnací vozidla ČD byla vybavena zabezpečením odpovídajícím standardu pojížděné trati, čož se v případě GWTR tvrdit nedá 🙁

        • Kupodivu hnací vozidla používaná na trati Plzeň-Most zařízením TRS vybavena jsou. Spíše si měl kraj rozhodnout, zda požaduje TRSku nebo WiFinu (čímž samozřejmě netvrdím, že nejde obojí a že i dopravce mohl vozidla takto vybavit sám, aniž by mu to někdo nařídil, ale to samozřejmě něco stojí a když to objednavatel ani infrastruktura nevyžadují…).

      • No jestli myslíte Trabanty aus Zwickau, tak možná jsou mladší, ale to je taky to jediné možné +.
        K čemu budou vlaky začínající, až na jeden v přechodové stanici? Když dostat se do Královce je docela bída.

        • „K čemu budou vlaky začínající, až na jeden v přechodové stanici?“
          Čechům k ničemu, pokud k nim Královéhradecký kraj (cestou OREDO) neobjedná patřičné návazné spojení z / do Trutnova, ale Polákům budou zjevně dělat na jejich území dobré přípoje s vlaky na hlavní trati: Kamienna Góra i Lubawka jsou dost velké obce a mají autobusové stanice hned u vlakových nádraží, takže pokud organizátoři VHD v Dolním Slezsku dokáží zajistit vzájemné návaznosti, mohlo by to vše mít docela úspěch.

        • Jen aby vás nevyslyšeli, a neprodloužili vlaky do Žacléře, tam se dá dostat lépe.
          Já bych tipl, že v přechodové stanici bude mít GWTR nějaké zázemí a hlavně nebude problém v tom, že v Polsku se nedá ukončit vlak v širé trati (tak nějak mě to svádí při neexistenci předjízdných koleji v Lubawce)?

Newsletter

Partneři