GW Train chce koupit v Polsku motoráky, které se už nevyrábí

Motorová jednotka SA109. Foto: acek Chiżyński [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia CommonsMotorová jednotka SA109. Foto: acek Chiżyński [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons

Společnost GW Train Regio nabídla nejlepší cenu v soutěži na prodej dvou motorových jednotek SA109 z Polska. Ty prodává tamější

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav David

Výrobce je Kolzam a ne Kolzan.

off

Jazykovědný koutek: Věta „GW Train chce koupit motoráky z Polska, které se už nevyrábí“ znamená, že se nevyrábí Polsko, což asi autor tak úplně říct nechtěl. Vhodnější by bylo „GW Train chce z Polska koupit motoráky, které se už nevyrábí“.

petr.r

profesore, no nevím, ale podívej se kolik lidí si přečetlo článek a pochopilo to.

Rtep

Pochopili to asi všichni. To ale ani trochu neznamená, že ten titulek je napsaný dobře. Není.

AAA

No to bych fakt neřekl. Vaše varianta by mohla znamenat třeba i to, že chce koupit šukafony které se momentalně nacházejí na polském uzemí.

František

Nikoli nutně. Úplně by stačilo použít správný slovesný tvar pro množné číslo, totiž nevyrábějí (což vychází z „vyrábět“ a ne „vyrábit“).

MPE

Podle polské wikipedie, viz https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolzam_Regiovan a odkazů na ní to opravdu není s provozní spolehlivostí těchto strojů nijak valné. Zmiňovány jsou zejména problémy s pohonným ústrojím. Koneckonců má to 2x motor Rába D10UTSLL z autobusu Ikarus… Obecně se jich většina provozovatelů snaží zbavit nebo je drží jen jako zálohy. Nevím jak je chce GW Train udržovat provozuschopné (notabene vzhledem k faktické neexistenci výrobce), napadá mě snad jedině vykuchat původní motor a nahradit něčím rozumným (převodovka je standardní autobusová hydromechanická Voith, takže by neměl být takový problém tam nabastlit nějaký Mercedes nebo MAN). K otázce pohodlí: uspořádání pojezdu je A’1’+1’A’, čili… Číst vice »

michal

Přesně tak, bude jen záležet, kolik do toho bude ochoten majitel vrazit peněz. Není to moc staré, takže remotorizace smysl má, stejně tak úprava některých dalších částí.

železničář v důchodu

Souhlas – a znovu opakuji, že bych si je dovedl představit třeba (nejlépe) v Trutnově …

PetrB

Kdo zna politiku konsorcia JIHOTRANS, kam GW train regio ci GW BUS (drive CSAD Jihotrans Ceske Budejovice, majitel je stejny, jen doslo ke slouceni nazvu) , spada nemuze ho tato zprava nikterak prekvapit.

Moza14

Trochu mě udivuje, že raději nekoupí staré 810. Při počtu vyrobených kusů těchto polských kraksen mi něco říká, že zde není něco v pořádku. Hlavně chci vidět, jak budou shánět ND. U 810 by měli alespoň tuto jistotu, když už nic jiného.

Rtep

810 ve své „humanizované“ verzi 816 je také pro cestující luxusním svezením, což Regiosprintery postrádají a zřejmě to budou postrádat i tyto motoráky.

Michal

No oni mají ve smlouvě s krajem podmínku nízkopodlažnosti, což tohle vozidlo splňuje, ale 810 už ne. Jinak by asi jasně vyhrály další 816…

Rtep

816 na šumavských lokálkách jezdí přesto několik.
Navíc u těch polských jednotek nikdo nepíše, kde budou jezdit.

Michal

Tradice má mnohem hlubší kořeny: zapomněl jste na Faury. A nejbizarnější na tom je, že to všechno je lepší než současná realita regionálních tratí.

Michal

To bylo na toho pankáče Třešňáka.

Souprava

LOOL… to je pokrok… kdo tím někdy jel, tak ví, jak to neskutečně vrže při sebemenším pohybu jiným směrem než po přímce, celá ta skříň. Soukromníci vozový park v ČR skutečně obohacují. Zejména GW. 🙂

michal

LOL, tak tím nejezděte. Novej vláček musí nejdříve někdo zaplatit, víme?

Souprava

Víme, ale tohle má horší jízdní vlastnosti než Regionova a jediným bonusem je polofunkční klimatizace. A 854, která nemá nízku podlahu a klimu, je v jízdních vlastnostech vedle tohohle asi takový rozdíl, jako přesednout z Panthera jedoucího 160 do Railjetu jedoucího stejnou rychlostí.

petr.r

takže píšete srovnání pohodlí a ještě napište srovnání ceny, můžete si přečíst článek abyste měl z čeho čerpat. A ještě mně napište uplný technický data SA109 včetně motoru, převodovky atd. Hlavně, že nám čd zvyšují pohodlí cestováním, že nakoupily railjety, joo jenom tabulkově když k nám nejezdí.

Josef Kubeš

Liberalizace železnice po Česku… Nejen, že jsme odpadkový koš Německa a Rakouska (odtud se dá ještě něco použitelného pořídit), ale už i Polska a to je opravdu k pláči…

Michal

Není to nic nového, z PLR se úspěšně pořídilo už několik Bobin 🙂

Pitrys

Ale fuguje to i opačným směrem. Polsko je bezedná díra pro náš stejnosměrný šrot.

Sch

Objednatel od liberalizace očekává především nižší cenu a minimálně srovnatelnou kvalitu s ČD. A na regionálních tratích to lze jedině s ojetými vozidly.
Ale zase mít malé série velmi odlišných vozidel může fungovat jen relativně malým firmám. Kdokoliv kdo má větší ambice musí nutně sjednocovat vozový park, aby byla ekonomičtější údržba.

Robert

To se jim budou nádherně shánět náhradní díly když výrobce již zkrachoval 👎. Kupovat 2 atypy a navíc z Polska to je spíš pro kutily s pevnými nervy než pro seriózního dopravce 21 století.

AAA

Výrobce Regiosprinterů taky už neexistuje a fakticky to byl taky atyp (39 ks)

michal

To vozidlo není moc staré, některé problémové celky se dají modernizovat, respektive nahradit. Záleží kolik do toho majitel bude chtít investovat. Navíc mnoho dílů asi bude od evropských výrobců, kteří stále existují.

AAA

No a to samý bude platit pro ten polskej bazmek. Motor to má z Ikarusu, na to myslím bude servis sehnatelný….

petr.r

ikarus měl motor man.

Michal

MAN byl jenom v exportní verzi na západ, ve verzi pro ostblok to byla nějaká licence/ maďarská vlastní tvorba…

petr.r

ale byly to držáky, suchý vložky, jedna hlava, akorát tam bylo moc klínáků, i spojka byla už talířová , převodovka bez silentbloků.Kdo tam nalil normální ad6 tak skončil, nebot ta sada vložek a pístu bylo origo man a pěkně drahý, ale zase se to vyměnilo dříve než u 634

Michal

No já si pamatuju, že to bylo výkonově úplně zoufalé (kloubový autobus měl 140 kW (to je dvojnásobek základní motorizace osobáků střední třídy), což se řešilo osmistupňovou převodovkou, takže chudáci chlapi, co s tím jezdili.

A taky to mělo žízeň – snad ještě za totáče do Ikarusů domontovali digitální displeje s měřiči spotřeby, přes budku řidiče jsme to se spolužáky pozorovali a dost se bavili, co tam během rozjezdu padalo za cifry… 🙂 Podotýkám, že rozjezd nenastal úplně hned…

petr.r

U nás je rovina, my jsme měli jen 6kvalt o jiné almaře nevím, ale jestli jste se dívali přes budku, tak to byl na mhd. U nás s tím jezdili za menší spotřebu jak s karosou a mám i někde na cd spotřebu tuším za deset let, olej to nežralo.

AAA

Protože jsme kupovali nejlevnější verzi s nejslabším motorem. No ani v RVHP kuře zadarmo nehrabalo.

železničář v důchodu

Do dolnouherských rovin to zřejmě stačilo, ale do kopcovitějších krajin to rozhodně nebylo – a to v Praze měli v 60. letech minulého století dokonce tak úžasný nápad, že jeho malými „šestsetdvacítkami“ nahradí trolejbusy na lince č. 58 …

noerf

Novější jednotky s maximální rychlosti 100 km/hod, s kapacitou o trochu větší než Regiosprintery. Na Šumavské tratě výhodná koupě.

Rtep

Výhodná možná pro dopravce, méně už pro strojvedoucí a pro ty, kdo se na dílně budou pokoušet o údržbu. Kdo na tom hlavně prodělá, je cestující. Ale to je u GW Train zvykem.

Pavel

Ten design se teda pšonkům moc nepovedl. Pěknej ošklivec

Romanero

A co se Polákům povedlo designově? 😀

Pinczuk1

Nic. Odkąd zobaczyliśmy czeski „potapec“ zrozumieliśmy, ze już wszystko wymyslono…

Pavel Klicpera

Pinczuk1: Omlouvám se za nás všechny dokonalé Čechy, kteří za 29 let pseudo-kapitalizmu vyrobili pár elektrických šmejdů řady 380 a několik patrových jednotek řady 471… to je vše…., ale urážet všechny sousedy kolem – na to jsme odborníci.. vlastně odporníci .. Třeba se někdo z místních borců podívá k naším sousedům do Polska na nové elektrické a dieselové lokomotivy, nové elektrické vlaky, nová nádraží, nové dálnice, zrekonstruované silnice, opravená centra měst , a pak začne s kritikou… a nezapomene pro porovnání té „hrůzy“ vytáhnout z rukávu třeba nepostradatelné padesátileté „strategické“ lokomotivy pro příměstské vlaky kolem Prahy a neodolatelné skákající a… Číst vice »

Romanero

Designově jsou naše výrobky rozhodně jinde. O kvalitě nebyla řeč pane

Pavel Klicpera

Nějak nerozumím… Jaké motorové, moderní vlaky s úžasným nadčasovým designem, které by si mohli dopravci koupit, v Česku vyrábíme?

Sch

Obzvlášť pokud k tomu pustí pana Kotase

Vendelin

Myslíte tu dálnici co staveli ze dvou stran v miste spojeni ye minuli o 2 km?

Pavel Klicpera

Budeme si argumentovat vzájemnými průšvihy, které umíme jako všechny slovanské národy vyrábět naprosto dokonale, anebo se budeme bavit o tom, jaká byla výchozí pozice železniční dopravy obou zemí v devadesátých letech a kde jsme my a kde je Polsko? Já bych se vrátil k tématu članku a k tomu, že jsme do devadesátého roku byli státem, která vyráběl elektrické, motorové lokomotivy a vlaky a dnes pouze repasujeme a barvíme dle politické vůle do nesmyslných korporátních barev ojetiny a k tomu ke všemu se nám železniční infrasturktura rozpadá před očima…

Michal

Tak jako situace není jednoduchá, ale mohl byste nám upřesnit, co se nám to přesně rozpadá před očima?

Já nějak spíš vidím náročné rekonstrukční aktivity v místech, kde bych čekal spíš NAD a dlouhou diskusi nad zastavením provozu než stamilionovou investici (Moldava, Bezdružice, Červená n.Vlt., Lipka…).

petr.r

shark, solaris

Pražák

Na design to nejezdí, spíše bych měl obavu o spolehlivost. Kdo měl kdy co do činění s polským strojírenským průmyslem ví o čem mluvím. Však se o Polsku jako o východoevropské Číně nemluví nadarmo, prostě levně ale ne moc kvalitně.

Michal

A jak se asi mluví o Škodě Plzeň, Herr Prager? O východoevropské Severní Koreji?
Máte pravdu, že Polska bych si vlaky asi kupovat nešel, ale do Česka už tuplem ne…

Pražák

Jako o jednom z největších výrobců dopravní techniky ve Střední Evropě. Jinak, když o polském strojírenství nic nevíš, tak mlč. Nějakou dobu jsem tam pracoval, takže vím o čem mluvím. Jinak osobní útoky na někoho s kým nesouhlasíš tvému názoru na významu nepřidají. Spíše naopak.

Michal

O polském strojírenství opravdu nic nevím a předběžně bych si skepticismus zachoval, protože to byla zemědělská země bez větší technické tradice, nadto naprosto rozvrácená WW2 a komunismem – nicméně od totáče se docela pohli kupředu.
Pojďme se tedy bavit úžeji o strojírenství v oblasti kolejových vozidel a tam je situace dost neveselá, možná u nás fakticky horší. A v zemi, kde vznikla hašišbedna, bych se neodvážil pyskovat na polský motorák.

Pražák

Tak si o tom vozidle něco zjistěte, to má horší jízdní vlastnosti než naše regionova, což jistě uznáte je celkem průšvih. Ostatně proč myslíte, že se jich vyrobilo tak málo a výrobce zkrachoval? Je fakt, že u nás se diesely už od 90. let nevyrábí. Ale co se kvality týče, lepší západní ojetina než polská novovýroba.
Hašišbednu bych do toho netahal, to je „dílo“ JHMD, kdyby tu rekonstrukci dali někomu kdo tomu rozumí, mohlo to dopadnout jinak.

Michal

No ale třeba tahle obskurní řada je totéž, co hašišbedna. V Polsku byl obrovský hlad po motorácích (a zalevno, jak je v kraji zvykem), tak i tenhle výrobce ucítil příležitost a zkusil „něco takového“ dodat, úplně stejně jako u nás ti jezeďáci, co Čajánkovi vyrobili hašišbednu. Podle mě je hašišbedna zcela slepá cesta, zaprvé Faur nebylo vozidlo vhodné k jakékoliv rekonstrukci (a v tom je obrovské WTF Honzy Šatavy), zadruhé poctivější rekonstrukce by stála mnohem víc s výsledkem, který by se ani zdaleka neblížil k SA109, kterou považujete za urážku strojírenství. Heleďte já se tím půjdu svézt a porovnám chod… Číst vice »

Pražák

No, ale o to mluvím, pokud chcete dělat strojařinu, tak to musíte umět, to Poláci prostě moc neumí, stejně jako ti „machři“ co pro JHMD udělali hašišbednu. Souhlas, že i kdyby to dělala renomovaná firma, tak by to žádný zázrak nebyl, ale mohlo to přeci jen být o něco lepší.

železničář v důchodu

Honza Šatava ty Faury ovšem nikdy nechtěl „rekonstruovat“ do podoby „hašišbedny“ – to mu nepodsouvejte!

Michal

Chybný je nápad je něco tak strašlivého jakkoliv rekonstruovat.

Pavel Klicpera

děkuju za rozumný názor, opravdu kdo v Polsku nepracoval, nepoznal ho, nemůže relevantně tvrdit nic… kdo uviděl, nevěří …

PAWEL

Podle vaší logiky je Solaris nekvalitní, zatímco SOR je kvalitní.

Pražák

Budete se divit, ale není, oboje je to low cost, zhruba stejně ne/kvalitní, jen Solaris lépe vypadá. Nicméně to nijak nevyvrací co jsem řekl, úroveň polského strojírenství je opravdu velmi nízká.

PetrB

Kdyby byl Solaris takovy low cost tak si je vazne v Nemecku kupovat nebudou. Sraci jen porovnat kolik jezdi SORu v Nemecku a kolik Solarisu. Ja se vubec Nemcum nedivim, ze ten kram SOR v Nemecku nechce zadny vetsi ci velky dopravce.

Pražák

Budou, neb i do SRN dorazila ta neblahá móda, že vítězí nejnižší cena, ceně Solarisu nemůže mnohem kvalitnější MAN nebo EvoBus (Mercedes) konkurovat. Pak se to řeší tak, že se požadují relativně rychlé termíny dodání, kterým Solaris nemůže dostát a pro velké německé firmy to není problém neb tu kapacitu. mají.

petr.r

co srovnáváte solaris s evo-busem? máte to srovnávat s volvem.

Pražák

EvoBus (Mercedes) nedělá městské autobus? Tak to vážně nevím čím jsem to tuhle v Berlíně jel.

petr.r

Dělá, ale né v polsku.

Pražák

?? A co to má společného s tím, že je Solaris ve srovnání s MAN, EvoBus a dalšími jen méně kvalitní low cost?

Jenda

Měl jsem možnost navštívit výrobní závody Solarisu (od projektové kanceláře přes celý výrobní proces k expedici konečného produktu). Hodně to zvedlo mé mínění o polské práci. Oni totiž vyrobí přesně to co si zákazník poručí. Pokud si low cost kvalitu objedná zákazník z Česka tak ji dostane, ale nejen Němci, ale obecně západní odběratelé, kteří Solaris srovnávají s EvoBusem nebo MANem (Iveco je o příčku níže) si v Poznani objednávají vysokou kvalitu produktu (a posílají tam průběžně vlastní kontrolory kvality, kteří např. laserem měří i kvalitu svaru skeletu atd.). Mimochodem zaměstnanci tam mají kvalitní pracovní podmínky z řadou benefitů motivujících… Číst vice »

Michal

Jojo, to bude stejná historka jako s polskými potravinami – každý má takové, jaké si zaplatí.

a8n

Podle téhle logiiky v Dubaji určiě taky soutěží na cenu, co?

železničář v důchodu

A on má snad SOR takovou výrobní kapacitu, aby stačil pokrýt i potenciální zájem Němců (kdyby se snad přece nějaký objevil)?

Pražák

Ne a ani se o to, pokud vím nesnaží, SOR je malý, regionální výrobce low cost autobusů, primárně orientovaný na CZ, SK trh, který tu a tam prodá něco i jinam (Balkán, Polsko, Belgie….).

železničář v důchodu

V Maďarsku a snad i v Polsku se, pokud vím, něco SORů vyrábělo i na místě v licenci, nebo jak – možná jen nějaké dokončovací montáže z dovezených dílů = nevím: v Maďarsku to má značku, tuším, „Credo“ a jezdí to například v Šoproni …

PetrB

Treba Pesa Link II (RegioShark), Pesa Dart, designove zajimava je i tramvaj Solaris Tramino pro Lipsko, autobusy/trolejbusy Solaris, ktere dokonce ziskali mezinarodni oceneni iF DESIGN AWARD 2015, pricemz se vybiralo z peti tisic navrhu z celeho sveta.

Michal

Pan Pražák vás asi setře Škoda-VW, ale v oblasti železničních vozidel nemá moc co vytáhnout. Teda mohl by vytáhnout CZ-Loko, ale tou se tak kategorický argument nedá utáhnout.

Pražák

Já napsal dopravní strojírenství, což nejsou jen vlaky, Škoda např. vyhrála tendr na varšavské metro. A vyhrála i tendr na tramvaje pro Varšavu, ale ten byl z politických důvodů zrušen (nevyhrál polský výrobce), pod trapnou výmluvou, že město nemá peníze, což před vyhlášením tendru nikdo zřejmě netušil.

Michal

Taky vyhrála tendr na tramvaje do Breslau, kam vyvezla totální zgarby 14T…
Bez ohledu na absolutní stav polského dopravního strojírenství rozhodně nejsme v pozici někoho, kdo by jim měl radit – toť vše.

Pražák

Právě že můžeme, ostatně jsem to v PL nějaký ten rok dělal, byl jsem členem teamu, který v rámci jedné nadnárodní firmy přebíral jeden polský strojírenský závod, mohu Vám garantovat, že něco takové jste nikdy neviděl, technická nekompetentnost a „kvalita“ výroby byla otřesná a dalo to hodně práce dosáhnout přijatelné úrovně. Mimo jiné to znamenalo odstranit veškerý polský management a dělníky v podstatě vyškolit znovu. Ale na druhou stranu, výroba byla levná, a to i ve srovnání s ČR. Takže na německou úroveň nemáme, je-li řeč o našem regionu, na Rakousko se pomalu dotahujeme, Slovensko na nás lehce ztrácí, Maďarsko… Číst vice »

Michal

No já vám tu zkušenost neberu, ale je to jedna konkrétní fabrika, nikoliv reprezentativnější vzorek nebo benchmarking. A zajímalo by mě, co byste dělal v podobné situaci v PRASu, tam soudě dle výsledků musí být bordel zcela srovnatelný s tím, co popisujete…

Pražák

Ta fabrika měla, jako jakákoliv jiná, i dodavatele. Stejná bída. Část dodavatelů jsme museli vyměnit za české, byť za cenu, že byli dražší.

železničář v důchodu

Pokud vím, nebyly to 14T, ale 13T (což je samozřejmě jen drobný detail), a na rozdíl od Prahy tam jezdily docela v pohodě – jaká je tam v této záležitosti situace nyní, netuším, protože jsem tam už nejméně 5 roků nebyl.

a8n

Byly to 16T a 19T.

a8n

V Polsku se ruší soutěže při překročení naprosto běžně, i když je výhercem domácí společnost.

a8n

*překročení odhadované ceny zakázky

Hara_Pes

Tramvaj Solaris bude určitě skvělý kousek, o prázdninách jsem měl brigádu ve firmě, která zkouší komponenty do tramvaje už 2 roky, protože to Solarisu furt praská. A mezitím s tím vesele jezdí i když by neměli.

Martin K.

Mít dvě jednotky za cenu ETCS na jednu repasovanou lokotku, no neber to. I když to bude v kopřivách, ale schválené na naše koleje, tak jako záloha se to hodí…

železničář v důchodu

Klidně si j dovedu představit třeba v Trutnově, i když by tam plně nevyužily vyšší konstrukční rychlost – podstatné pro GWTR by bylo, že by tam mohly bez problémů jezdit do Polska, a do Svobody nad Úpou by se asi v sezónách hodila kapacita větší než v případě „šukafónu“ …

petr.r

já bych si je aji představil na koridoru místo regionovy, nevím, proč čd do to nešly a jenom prudí co jiní potřebují.

železničář v důchodu

A kde, prosím, jezdí GWTR po koridoru „regionovou“?
Pro dopravce velikosti GWTR se pouhá dvě vozidla vyplatí, ale pro velké dopravce takový z jejich pohledu „atyp“ smysl nemá – leda by pro něj měly nějaké specifické využití, což v tomto případě u ČD asi příliš v úvahu nepřichází: kam by v provozu ČD mohla ta dvě vozidla smysluplně jezdit, aby i jejich nákup měl smysl?

petr.r

já jsem psal, že čd to mohly koupit, ale oni ted mají jiné starosti před vánocema a vlaky jich nezajímají a vy jste stejná krev, podívejte se na tratě, kde jezdí červený 152(810), tam by cestující vítali lepší nástup i to, že by mohli si vzít kočárek.

a8n

Na pomníček do Třebové? K ničemu jinému by u nich využitelné nebyly.

XXXD

Pro ČD jsou tyhle vlaky moc velký luxus, ale kdyby někde mohly koupit „šukafon“, tak to jo.

petr.r

oni ty šukafony prodaly přeci do polska.

Pavel

Jestli jste si ráčil všimnout. tak dráhy teď koupili za miliardu několik RegioPanterů na Plzeňsko.
Za posledních deset let ČD nakoupili nových a mírně ojetých vozidel desítky, renovovaných a zmodernizovaných vozů a souprav jsou stovky.
U soukromníků jsem kromě Leoše nezaznamenal jediné opravdu nové vozidlo, všechno jsou to buď repasy, 30 let starý šrot, nebo zápůjčky od DB (Arriva), případně milion prvá variace na 810tku

AAA

a ráčil jste si všimnout že za ty pantery 85% platila Únie?