Griffin na 200 km/h má jezdit i v Česku, plánuje PKP Intercity
Lokomotiva Newag Griffin pro PKP Intercity na 200 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Do provozu se první z patnácti objednaných lokomotiv dostanou příští rok.
No tak to jsem opravdu zvědav, kdy a zda vůbec se jim to podaří schválit na 200 km/h v Německu. Vidím například dobře pouhé dva sběrače? Ne, že by to nešlo (viz 109E1), ale pro plnohodnotné využití tedy bude mít mašina na systémech 3 kV a 15 kV jen po jednom sběrači. A s podmínkami ohledně ověřování stability, které aktuálně Němci (a v menší míře i Rakušáci) dostali do TSI LOC&PAS, taky přeji Polákům viel Glück…
Budou jezdit tyto lokomotivy pravidelně jezdit na linkách z Polska do Vídně a do Budapešti, za účelem předvádění?
Pokud ano, tak jsem pro. Akorát by měly být úplně vypnuty dotace českého Ministerstva dopravy na vlaky z Bohumína jezdící jako Ex4 do Vídně a do Budapešti. Ta částka dotace od Min.Dopravy za ujetý kilometr na Ex4 je prostě strašná.
Díky autorovi za seznámení s touto lokomotivou.
Považuji za lepší, kupovat jak lokomotivy, tak jednotky, od pár špičkových firem, se kterými bychom měli dlouhodobé kontrakty, včetně opcí, spolehlivý servis a celkově špičkové obchodní vztahy. Ale to by chtělo také dlouhodobou koncepci.
Na opačném konci jsou náhodné importy, kde neznáme spolehlivost, mohou se vychytávat chyby, a zejména nenakupovat nic, co nemá schválení alespoň v šesti až deseti dalších evropských zemích. To jsem pak za hlupáky, když se do toho ženeme jako první.
Buďte v klidu, to že to bude jezdit v ČR, neznamená, že to bude ČD. Řekl bych, že ČD mají co se týče nákupu lokomotiv koncepci celkem jasnou a Poláci to nejsou.
15 kusů? To je opravdu vysoký počet. S EU 07 na věčné časy.
Což o tom, na nějakém Sp to tolik nevadí, ale na vlaky přes půl nebo celé Polsko..
A není 2 mld za 15 loko moc?
včetně servisu
Což ale v článku není, nebo jsem to tak aspoň nenašel.
Nebyl. Toto je E4MSUa, v Bohumíně byla E4DCU.
Ministerstvo státních aktiv – tak aspoň víme, že pořád může být hůř, než ten přebujelý stát u nás. Ale hlavně mě pobavilo, že obrovské investice PKP IC povzbuzují lidi k cestování vlakem. Na jizdním řádu typu pár náhodných výstřelů denně s přeplněnými kurníky to totiž není vidět.
a nic se nemění, dokonce i narvané po okraj Katovice-Varšava neposílí, protože náhodně každé dvě hodiny postačí. Smýšlení pkp to nepochopíš.
Ja len čakám kedy súdruhovia vynájdu koncept menom „takt“, a budú to prezentovať ako revolúčnu zmenu.
ještě na to nepřišli. Zatím probírají ústřední letiště xD
Douhé roky se tady nadávalo na takt, že neodpovídá jízdním dobám, obratům a turnusové potřebě. Pořád ještě najdete staromilce, kteří vzpomínají na přímé rychlíky jedoucí 2x týdně zatímco dneska se musí 3x!!! přestupovat. Totiž přestup je jeden, v Pardubicích.
V tom případě nedoporučuji chodit na K-report, tam jsou lidi ochotní se za dobu „před taktem“ porvat…
A přece se u nás najdou lidi obhajující tento systém náhodných výstřelů, protože prý není větší zlo, než takt, a před taktem bylo všechno lepší.
To je zajímavá zpráva. Znamená to tedy, že se některé ČD Taurusy přesunou jinam?
Zřejmě ano, a možná nahradí 380 na některou linku
Obecně vzato asi ano, ale to Vám dopředu nikdo neřekne. Polákům totiž Taurusy „nepůjčujeme“, jedná se o vyrovnávku.
Pokud se nepletu, tak do Polska smí pouze PKPIC EU44 protože má polské zabezpečovací zařízení, ostatní nemají
Znamená to zbožné přání Poláků jezdit s tou mašinou do Vídně. Pokud se to povede, pak ano, na druhou někde se psalo o tom, že rakouští strojvedoucí moc neslyšeli na řadu ČD 380, protože to byla jiná lokomotiva, a tak byly u ÖBB rádi, když došlo k unifikaci a začaly k nim zajíždět Taurusy 1216 ČD. Tedy uvidíme, jak to celé dopadne. Teď by pomohla snad leda křišťálová koule.
Ani z těch Taurů ČD nebyli na větvi.
Co jim vadilo?
S 15-ti lokomotivami žádné ježdění do Vídně nenastane. Budou rádi za Bohumín 3x denně.
ComfotJety na 230 do Německa budou dříve, než Vectrony na 230, takže aby nakonec chvíli nebo částečně nejezdily sem. Nevím jestli nebylo lepší spíš hledat další bazarové Taurusy, případně si to dále vyrovnat za naše vlaky do Rakouska ze třech směrů, než pořizovat Vectrony na 230.
Není Vectron bezpečnější pro strojvůdce v případě srážky než Taurus?
Na to by jeden můj bývalý kolega prohlásil, že vlaky mají jezdit a ne bourat.
Tak to se můžeme na bezpečnost úplně vykašlat a jezdit rychlostí 230 km/h v papundeklových krabicích.
540 vyrobených mašin a 25 let provozu, zatím jen dvě smrtelné nehody pro strojvedoucího. To bude pořád mnohem menší úmrtnost, než v silniční dopravě a neřekl bych, že ani ty současné mašiny jsou nějak nebezpečné. Podle řady lidí jsou pak taky ale kvalitnější výroby a mají komfortnější ovládání.
No jsem tedy zvědavý, jestli se Newagu opravdu povede získat schválení pro provoz ve všech uvedených zemí (zvlášť v Německu) a nedopadne jak Škoda 109E a lokomotivy taky reálně neodebere jen místní dopravce (čili v Polsku PKP) v pár kusech.
Tak pokud je lokomotiva v pořádku, tak by neměl být problém. Velmi podstatné je, mít vše dobře vypapírované. To může být mašina suprová ale schvalování se vleče.
Například lokomotiva Alstom Prima II. Vše bylo pořádku a schválení bylo do jednoho roku. Bohužel si nenašla zákazníky.
Newag ani PESA nejsou takovou konkurencí, kterou se mohla stát 109, kdyby byla schválená dřív než Vectron. Takže to nebude tak dlouho trvat.
Jakou konkurenci představovala 109E?
Žádnou, to je jen tradiční český „kunst nacionalismus“
Já zas považuji za klasické české- ojeté z ciziny je lepší než nové z Česka.
To ale rezonuje českou povahou dlouhé roky.
Už v cirkusech ,aby to vypadalo líp, vystupovali ferdové vomáčkové pod jmény jako Ferdinand de Sauce.
A že jim to schválení pomohlo k obrovským seriím.. Zatímco Siemens prodával, tak Škoda se aso ani nehlásila.
Schválení bylo ho dost později za vectronem.
A i tak se nechytali ani na trzích, kde Vectron nebyl. Slováci 2 kusy, který toho víc nastojí jak najezdí, němci 6 kousků, kerý budou taky poslední. S postupem ETCS to skončí mimo hlavní tratě, nebo se to prodá někam na východ.