Görlitz ukázal náhradu za tramvaje ČKD Tatra. Vyjedou příští rok

Nová tramvaj NGTG pro Görlitz. Foto: GVBNová tramvaj NGTG pro Görlitz. Foto: GVB

Jde o společný nákup tramvají pro tři saská města.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Bartoníček

Je tak krásné číst, že se několik dopravců spojilo, aby hromadným nákupem ušetřili. V Česku to z nějakého důvodu není možné. Görlitz je jeden z mých nejoblíbenějších tramvajových provozů a už když jsme tam byli poprvé, jsme si říkali, že ačkoliv jsou KT4 krásné, do dnešní doby už nepatří. Autobusová doprava je nízkopodlažní, ale páteřní tramvaje ještě pořád ne. A řekl bych, že KT4 mají důstojného nástupce. Ještě by mě zajímalo, jak a jestli vůbec se nějak vyvíjí uvažované opětovné propojení Görlitz a Zgorzelce. Podle mého názoru by státní hranice neměla být problém v obsluze takové kompaktní zástavby. Dohromady má… Číst vice »

mic

Kdo ví, jestli by u nás nebylo potřeba udělat nějakou sérii studií, která by musela prokázat výhodnost takového hromadného nákupu…

Poskok

Otázka je, pokud by to hromadně nesoutěžili, jestli by vůbec byla nějaká změna v ceně, když jsou ta vozidla zcela odlišná.

Jan T.

Jak moc jsou odlišná? Nějaký tvar skříně (trochu širší, užší), jiný rozchod podvozků, ale zbytek je společný, vybavení, elektronika, většina mechaniky. Vždyť i ty Tatry se dají snadno adaptovat na různé rozchody.

Mvek

Nevím o plánech, ale byl jsem tam v létě a čerstvě asi rok měli už aspoň zajíždějící linku auobusu z Německa do Polska, ale pouze asi tři zastávky do centra a zas zpátky.
Navíc tedy mají tarif, kdy jízdenka platí na obou stranách do všeho, bohužel jsem pochopil že do vlaku jen do stanice Zgorzelec, což znamená dost mimo město, do městské stanice na SV už ne.

U nás hrůza u nich krása

Oproti těm hrůzám ze Škody nádherná! Proč my taky sakra v Praze nemáme hezké moderní tramvaje a stále se protěžují nevyzkoušené od Škody které děláme pokusného králíka a nikdo než mi si je neobjedná protože nestojí očividně za nic

jva

„…a kdybych vedle sebe položil 2 naprosto stejné krabičky zápalek a o jedné řekl…“ Tahle je NP ze 2/3 – to by bylo v Prze remcání…

Jiří Kocurek

Tak tyhle tramvaje jsou úplně nový typ. Ale chápu, tráva za plotem je zelenější…

O.K.

No na druhou stranu, po tom, co škoda získala transtech, tak se dostali i k designově konečně moderním a skvěle vypadajícím tramvajím, z čehož sami dokázali těžit i v navazujících typech, které vyvinuli, viz třeba tramvaje do Ostravy, Bonnu a x dalších německých měst. A Praha pak dostane zase naprosto novou těžkopádnou humpoláckou (vizuelně) hrůzu…

Jan

Stejnou koncepci Škoda vyrábí pro německý Bonn a byla nabízena i Praze. To, že si Praha vybrala jinou koncepci je čistě věc zákazníka.

M M

Je fakt, že bych u 52T čekal daleko propracovanější design. Na to, že má jezdit kolikrát úzkými uličkami ve městě jako je Praha, tak vypadá spíš jako nějaká vlakotramvaj

Mvek

Tak ale jestli to rozchod, zatáčky apod. dovolují, tak proč nevyužít zas maximálně prostor, pokud to opravdu dává o chlup větší prostor uvnitř. Právě, že přes to centrum jezdí nejvíce lidí, tak je lepší tam mít pořádné vozidlo, než x štíhlých „sexy“.
Opravdu robustní vzhled mi přijde jako chabý protiargument. Jiná věc je, jestli má praktické nevýhody, ničí koleje apod.

M M

Moc hezká!

Jan T.

Nevíte jak to vypadá s dodávkami vozů pro jiná tři města, která společně soutěžila nové tramvaje, jmenovitě Brandenburg, Frankfurt a Cottbus? Na webu jsem nic nenašel, v provozu je vše při starém, ani testovací vůz jsem neviděl a přitom by už měla probíhat výměna podle dřívějších plánů.

Krasnolipak

Sasové ukazují, že to jde – spojit se pro tender na více vozidel, ikdyž jde o odlišné technické řešení (rozchod, délky a tudíž architektura s dodatečným vozem), spřáhla atd).
https://www.urban-transport-magazine.com/leipzig-goerlitz-zwickau-gemeinsame-strassenbahn-ausschreibung/

xyz

Hlavně v Görlitzu ukázali, jak to dlouho nejde.

Je až neskutečné, že i v roce 2024 tam jezdí výhradně vysokopodlažní tramvaje.

Jan T.

To je dědictví východního německa, v nedalekém Frankfurtu nad Odrou jezdí většina tramvají vysoké KT4 a pak několik nízkopodlažních. I v Postupimi narazíte ve špičkách na nejmíň šest souprav zdvojených KT4 a nezdá se mi, že by to bylo chudé město.

Hans N.

Asi to dali v první řadě do infra. Pokud si dobře vybavuji kompletní opravy kolejí v centru…

xyz

Té infra tam není (resp. nezbylo) tolik.

Tzn. přinejmenším zčásti falešné dilema (mj. i proto, že jiná ex-NDR města uměly dávat peníze do obojího o dost dřív).

smasska

Vybavujete si špatně. Samozřejmě nějaké opravy proběhly, ale podstatná část sítě je v DDR stavu (což ještě neznamená na zavření). Nedávno zrušili jednu krátkou větev. Interval PD 20 min, jinak 30 (2 linky). Celkově uvadající provoz, vedle kterého je Liberec konkurenceschopný a progresivní. To, co udělali tady, je, že se vykašlali na cokoliv dalšího a prostě se přidali k velké objednávce Lipska, všechno ostatní je jedno, protože to Lipsko taky z velké části zaplatí. Tím pádem se vzdali možnosti mít tramvaj, která by se tam lépe hodila, ale aspoň teoreticky možná trochu ušetřili. Musíte ten marketing kolem brát s rezervou… Číst vice »

smasska

Ještě by dávalo smysl obnovit trať do polské části města i jiné zrušené radiály, ale spíše budou rádi, když nějak udrží stávající provoz.

Krasnolipak

Zajímavostí je, že vozové skříně se budou svařovat (nebo již svařují) přímo v Görlitz v závodě konkurenčního Alstomu.
https://www.michaelkretschmer.de/aktuelles/2023/strassenbahnen-werden-bei-alstom-in-goerlitz-gebaut

Jiří Kocurek

Máte zakázku, máte práci, firma jede.

Jiřik

Přesně tak, navíc ten rybníček není až tak velkej a Nemci umí uvažovat trochu národohospodářsky: „Ty dáš vydělat mně, já dám vydělat tobě a společně dáme vydělat zemi i státu.“

Jiří Kocurek

„Ty dáš vydělat mně, já dám vydělat tobě“

Znají i Francouzi, Španělé … seveřané, japonci… Jen v v málo (sub)kulturách je nežádoucí něco umět, natož mít úspešnou firmu. I ta pověstná koza… jenže touhu otrávit sousedovi kozu najdete i v tom Německu a výše uvedených zemích.

Nic jako jednotná národní povaha neexistuje. Lidi jsou všude různí.

Jiřik

V českém prostředí by už internetoví hejtři jeli svou oblíbenou korupční mantru, že to bylo určitě cinknuté výběrko – výherce zcela jistě předem došel do Alstomu a řekl: „Když nás necháte vyhrát, vezmeme vás jako subdodavatele.“ 😀

Ten Onen

V Česku by výherce hlavně předem zašel za vedením těch tří měst resp. jejich dopravních podniků a takovou zakázku by jim rozmluvil. Naopak by jim vysvětlil, co mají potřebovat a chtít a jak má vypadat zadávací dokumentace 😀

Kubrt

Není mi jasné, k čemu taková tramvaj je dobrá.