Glosa: Za situaci na D1 nese odpovědnost ministerstvo, nikoliv kamiony
Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek
Třicet kilometrů dlouhá kolona a motoristé uvěznění na několik hodin. Takové obrázky už druhý den sledujeme z D1. Ministerstvo dopravy
Vytočil mne doběla chytrolín z Česmadu, který v tv tvrdil, že když platí mýto, můžou jezdit všemi pruhy. Doporučuji mu zkusit to v Itálii. Mýto podstatně dražší a např. z Udine do Benátek souvislá kolona TIR jedoucí 90 v pravém pruhu a vlevo osobní 130. Předjíždět se nikdo nepokouší, ani se nedá.
Bez ohledu na současnou situaci bych kamionum povolil předjíždět pouze tam, kde má dálnice tři pruhy. V dvoupruhovem provozu v jednom směru na celém území ČR zakázat předjíždět všem vozidlam nad 6 tun.
Pane. Asi mate v hlave chaos. Autobus muze 100km/h a ma vic jak vami z prstu vycucanych 6 t. Bez problemu mohu predjizdet nakladajy a nekdy take loudave osobaky a dodavkxy. Ja jezdim po ceke evrope a jedine v CR nejsou dalnice udrzovane preventivne. Ted se pohybuji uz tyden po silnicich a dalnicich v Rakousku i v alpskych oblastech a mohu vam garantovat, ze dalnice soli preventivne pred tim, nez zacne snezit a mrznout. Vozovka je neustale cerna. Staraji se o bezpeci svych obcanu a potazmo i projizdejicich cizincu. Tak by to melo vypadat vsude a ne resit neschopnost statu… Číst vice »
10 let jsem strávil za volantem kamionu, tak si dovolím pár poznámek k té nehoráznosti, co pan ministr a ŘSD předvádějí. Nikdy se mi na západě nestalo, že bych jel po bílé dálnici za padesát kilometů nepotkal jediný sypač. Na D1 se mi to stávalo často. Bydlím na Vysočině a hlavní silnice jsou při každém sněžení bez vyjímky špatně sjízdné. Snad jednou jsem viděl sypač, co vyjel preventivně na začátku sněžení – věc na západě naprosto běžná. Pan ministr lže, když osočuje řidiče z toho, že si dělají z dálnice parkoviště. Z cedulí na dálnici se nikdo nedozví, že bude… Číst vice »
Naprostý souhlas, pane kolego.
Dle očitých svědků napadlo 15 cm a to není 5. Já zažil několikrát naprosto bílé dálnice nejen v Alpách. Ono když sype jako blázen a fouká, pluh je víte na co. Zavírají se v zimě i letiště. Máte ale pravdu, jakmile je silnice nesjízdná, měla by se zavřít a po zprovoznění otevřít. To tu asi zatím neumíme tak jak vy popisujete, že v zahraničí to mají zmáklé.
Nemyslím že 5 a 15 cm je pro pluh tak fatální rozdíl. Nejsme přece na Sibiři…. Ale pokud nejezdí vůbec no tak kolaps může způsobit i těch 5.
Až u nás nikdy, absolutně nikdy nepotkám kamión předjíždějící stojící kolonu dalších kamionů pak Vám dám za pravdu, do té doby pardón, ale kolaps způsobují řidiči kamionů, kteří vjedou doleva, i když nic nezískají. hezky je to vidět na D1 1. km sice jsou tma pruhy tři, ale proč ty kamiony stojí ve dvou pruzích místo jednoho? stejně se na 0. km musí srovnat do jednoho a dřív tam nebudou, akorát osobní doprava do města se procpává jedním pruhem. Určitě je chyba i státu, že za 30 let nenastavila jasná přísná pravidla pro chování řidičů nákladních aut na dálnicích, neinformuje… Číst vice »
Proč omezovat řidiče kamionů sou to lidi jako my všichni a chtějí být taky doma a ne se srát po neudrzovanych nasich dálnicích a stále na něco čekat
Souhlasím. Jen bych se pozastavil nad posledním odstavcem. K vzájemnému předjíždění nákladních vozidel nad 3,5 t dochází často při rychlostech kolem 90km/h, což je v rozporu s legislativou, která omezuje rychlost na dálnicích pro tato vozidla na 80km/h. Jakákoli obhajoba tohoto manévru tedy není na místě. Ve většině případů by stačilo, aby předjížděný ubral plyn, když se jeho spěchající kolega musí mermomocí dostat před něj.
Mně přijde nehorázné po kamionech požadovat 80km/h, i když je to v zákoně. Ty vozidla jsou schopné jet daleko vyšší rychlostí a ve většině států EU mají alespoň těch 90 povoleno (někde víc). Za horší prohřešek považuji nedodržení bezpečné vzdálenosti a to i ze strany osobních aut, která se řadí těsně před kamion.
Úroveň údržby dálnic je tragická! Zodpovědnost zde padá jednoznačně na ŘSD. Bohužel se dlouhodobě nic neřeší, nic se nemění a vše zůstává při starém.
Navrhuji, aby ŘSD v podobných případech vracelo provozovatelům alikvótní část mýtného / dálničních poplatků. Když to jde na železnici a v letecké dopravě, není důvod, aby to nešlo u zpoplatněných úseků dálnic a silnic první třídy.
Kde jste vzal, že SŽDC dopravcům něco vrací?
Vina je na obou stranách, kamióny v takovém počasí a špatné sjízdnosti nemají v levém pruhu co dělat, těm bych automaticky dával pokuty. Ministerstvo dopravy teď doplácí na předchozí vlády, kdy Věci Veřejné, které měli MD v kompetenci zastavili všechny investice do infrastruktury a ty ztráty teď současná vláda musí dohánět, což situaci ztěžuje stále hustější doprava, vyšší cena pozemků, ekoteroristi, byrokracie na úřadech atd. Takže není pravdou, že viníkem je jen jedna strana, obě strany na tom nesou svůj podíl viny.
Když sněží, je logické, že dálnice je bílá.
Naprostý souhlas s autorem článku. Odpovědnost padá jednoznačně na správu silnic a policii ČR. Kdyby nebyli totálně líní a neschopní, tak dálnici na čtvrt hodinky uzavřou a pošlou na ní pluhy a sypače. Jak je možné, že to funguje v Alpách a nefunguje to na Vysočině ? Za co platíme ty šílené daně ?
Ano, může za to MD, páč kdyby MD trochu konalo, ty kamiony v rozsahu, co tam jezdí, tam nemají vůbec co dělat! Jak je možné, že v jiných (západních!!!) zemích se vozí kamiony po kolejích a u nás vše jezdí po silnici? Problém je, že zatímco komunistické Švýcarsko nařídí, že kamion musí na koleje, u nás by to bylo omezování podnikání, demokracie a hlavně ŠKANDÁL! Dokud se budou vozit brambory ze Španělska do Polska a jiné brambory z Polska do Španělska, je něco špatně… jinak řečeno, může za to MD, ale především nesmyslný evropský volný trh, kteří někteří podnikavci pojali… Číst vice »
to bude asi tím že Švýcarsko není v EU
Melete totální nesmysly, je vidět, že o tom nic nevíte. Nikde totiž není jízda vlakem povinná!!! Například přes Brenner, můžete jet vlakem, ale také nemusíte. Nikde jinde na Západě, se vlaky pro celé kamióny nepoužívají, krom jízdy do GB, kde platí buďto loď, či vlak. Tečka.
Z mediální přestřelky je patraná jedna obecná tendence ve společnosti. A tou je neschopnost/neochota nést odpovědnost za své vlastní činy. Vymlouvání se na druhé, odmítání vlastních chyb. Každý ať se sám nad sebou zamyslí, jak často dělá něco, o čem minimálně tuší že nevyjde, a už předem má připravenu výmluvu pro sebe i pro ostatní, proč se to podělalo.
Jak praví přísloví:
Je marné se zlobit na zrcadlo, když mám křivou hubu.
Na dálnici nemá být ani vločka a má být černá? To už asi je příprava na auta bez řidičů…
My měli v kastlících kusy řetězů (jednoduché, metr dlouhé, spojovaly se obyčejným šroubem), v rezervě kýbl s pískem a Šébr, Mohelničák, Bumbálka nebo Branisko nebyl problém. Jenže to byl rok 1985 a sníh byl asi drsnější…
Všichni kdo po té dálnici jeli, moc dobře vědí jak polský Jacek nebo rumunský Oleg s kamionem vesele sviští přes oba zúžené pruhy, že i osobákem se člověk bojí předjet. Takže už vidím dobrovolného kaskadéra od silničářů jak s radlicí 4 metry širokou se od takového nechá dobrovolně nastrkat do pangejtu. Pan novinář možná viděl D1 naposledy v nějakém filmu z dob komunismu kdy jelo jedno auto, pak půl hodiny nic a pak zase auto. Viníkem jsou hlavně a především kamiony.
Nevím, jestli jste si toho vědom, ale sypače a pluhy většinou nejezdí po dálnici 140 km/h…
Takže ona ta doprava kolabuje kvůli kamionům v celé Evropě? Nevšiml jsem si.
Chyba je jednoznačně v řidičích, kteří mají povinnost přizpůsobit jízdu a vybavení vozidla aktuálnímu stavu vozovky a povětrnostním podmínkám.
Jste silně mimo realitu a ještě navíc o tom nic nevíte. To vás omlouvá. V Alpách, kde opravdu sněží, jsou dálnice průjezdné bez větších potíží, ale v poloviční Vysočině jsou potíže. To vám připadá patrně v pořádku.
Nevím, odkud berete jistotu, že v Alpách jsou v zimě dálnice průjezdné bez větších potíží. Zadejte si do Googlu hesla autobahn+alpen+winter+chaos a uvidíte, co na vás vyskočí. A když už si budete prohlížet ty obrázky, všimněte si jednoho : nikde nejsou kamióny v pruhu pro předjíždění. Možná v tom bude zakopaný pes. Silnice vypadají naprosto stejně jako na Vysočině. Není to černý čistý asfalt.
Neboť jezdím každý týden do Neapole, právě přes Brenner-Alpy.
Však taky přizpůsobili. Zůstali stát.
Kdyby přizpůsobili, tak ty auta tam neměly vůbec co pohledávat, když je silnice nesjízdná. Když se nedá jet, nevyjíždím ne?
Demagogie.
1) Správa silnic je povinna udžovat sjízdnost silnic. 2 ) Ti řidiči nevyjeli svévolně až v okamžiku, kdy se silnice stala vinou lenosti a neschopnosti silničářů nesjízdnou, ale dávno před tím.
Aha, v Brně ani vločka na Vysočině klouzačka, no věšteckou kouli nemáme ve výbavě ne???
Klasická byrokratická demagogie z bolševických časů. Správa silnic je povinna udržovat komunikace ve sjízdném stavu.
Ano!!!
Proto stáli na dálnici! Kdyby jeli poruší předpis tak vo co vám jde???
Velice trefně ale především pravdivě napsáno. Jako letitý řidič kamionu a autobusu, mohu vyprávět celé hodiny o tom, jaký je rozdíl mezi našimi a cizími dálnicemi.
Děkuji panu Šindelářovi, za skutečné a relevantní popsání celé situace.
Já bych zase mohl vyprávět celé hodiny, jaký je rozdíl mezi řidiči kamionů z ČR a cizími řidiči.
správně, vše se změní hraničním kamenem.
Je velký rozdíl ,jak se chovají řidiči zde a jak v zahraničí. Všiml jste si toho?
Všimla jsem si, že vždy jsou největší „prasátka“ ti místní a ti, co jsou z něčeho prokazatelně nervní (někde je to termín, jinde nutnost projet tankodromem bez odpočívadel).
Já bych spíš viděl problém na obou stranách… Když každá tvrdí, že za to může ta protější, tak logicky budou mít v tom prsty obě, ne? 😉 Na jedné straně neschopnost MD udělat včas kvalitní a kapacitní dopravní cestu, zvlášť na takovém dopravním proudu, jako je Praha – Brno Na straně druhé neuvěřitelná hromada kamionů, kde nevěřím, že tam měli co dělat všechny… Zkrátka minimálně 1/3 (reálně bych řekl 1/2) tam vůbec nemusela být, náklad se mohl vzít jinudy, např po železnici… Ovšem tam zas nastávají opět problémy, opět s kapacitou… Kolem a kolem, určitě v tom bude MD více… Číst vice »
Vy tomu asi hodně rozumíte, že? Zkusil jste někdy objednat železniční zásilku v relaci některého z těch kamionů? Není problém v kapacitě, ale v tom, že to celé stojí násobky toho blbého kamionu.
TAk jasně, že cena je jinde… Ale taky následně se nesmí brečet, že se zamrzlo na dálnici…
Já bych spíš viděl problém na obou stranách – ano, může za to Ťok i Putin 🙂
To se najednou vyrojilo odborníků – ještě více než jindy…. Divím se, že tu ještě není další „oduševnělý“ komentář od „péti r.“ – alias „Železničáře v důchodu“ – to bysme se určitě dozvěděli nějaké moudro… A TEĎ VÁŽNĚ: mimochodem chyba je na obou stranách: 1. stát a) silničáři – už jsou zase překvapeni že (jako na potvoru) v zimě sněží a je zima a mráz – jako již tradičně každý rok (opravdu by mě „mrzelo“ kdyby tomu bylo jinak.. b) nedostavěná dálniční infrastruktura – stále chybí severní dálnice Hradec – „Olma“ c) moc levné dálniční mýto – proto celá střední… Číst vice »
A tou uličkou projede pluh?
Gomézi, nemyslím, že by rozdíl v mýtech byl schopný překonat náklady na čas přepravy a na pohonné hmoty. Ty kamiony tu jsou proto, že to je jednoduše nejkratší. Případně jedou přímo do Prahy nebo do logistických center ve Středočeském kraji.
Výlety přes Katowice si můžete zkusit provádět sám, a to kilometrický náklad na osobák je o dost nižší než náklad na kamion.
…. ano, myslím si, že bod C) je velký a málo řešený problém, a asi nejen ve smyslu výše mýta. „Celý“ Balkán se vine jako souvislá stužka po D1. A o technickém stavu a výbavě těchto vozů pro zimní podmínky si zrovna iluze nedělám. Nevím nic o tom, jak se technický stav a případné přetížení kamionů v ČR kontroluje, jak je nastavená regulace třeba formou výše plateb atd., ale rozdíl v intenzitě tranzitu z Balkánských zemí na trase Maďarsko, SR, ČR a dále versus například Budapešť, Vídeň, Linz a dále, je pozorovatelný i laikem.
Gmezz-kolik toho máš nacouváno, že píšeš aji o řidičích. Za všechno může hamižnost dopravců.Tečka.
Ten největší průšvih je bezesporu to, že si ŘSD neohlídalo dokončení stavebních prací včas. I jako naprostému stavebnímu laikovi mi před týdnem bylo při pohledu do jámy na mamuta na několika místech středního dělícího pásu inkriminovaného úseku jasné, že hotovo nemůže být ještě minimálně měsíc. Prostě mi to přijde, že si někdo řekl, že když v prosinci a v lednu minulou zimu nesněžilo, tak nebude ani tuto a že to nějak půjde. A ono ne. Jen podotýkám, že http://www.novad1.cz ještě minulý týden tvrdila, že úsek bude bez omezení tuším 18. 12. S ohledem na stav na úseku úplný nesmysl. Možná… Číst vice »
Opravuje se D1 za nejmenší cenu – ušetřil zadavatel Firma to neudělala včas – problém zadavatele Silnice byla neprůjezdná – proč tam pouštěli další auta? Silnice se udržuje – neudržuje – sypač nemůže být všude – má třeba úsek 50 km a to už může být napadnuto 20 cm sněhu než tam dojede. Poslali je tam vůbec? Řidiči – myslíte si, že všichni jsou profíci – někteří by řidičák neměli dostat. Vyškrábou se pod kopec a tam ostatní zazdí ! Potom je další objíždí. Kamioňákům se nedivím – musí za určitý čas dopravit náklad . Jinak platí penále – to… Číst vice »
Solení silnic je zvrácenost, nadělá více škody než užitku, se sněhem je v zimě prostě třeba počítat, každé auto by mělo v zimě mít odpovídající gumy, případně řetězy a jezdit, případně nejezdit s ohledem na svá kola, vozovku a počasí.
prej pár cm, dyd to dle té fotky pomalu sahá do půlky toho černého auta
Myslíte tu bariéru mezi pruhy, na které je cca 10 cm čepice?
Autorem té fotky jsem já. Včera to byl fakt masakr. Kamionu podklouzavala kola, přímo přede mnou dostal hodiny Polák s dodávkou a vlekem a sněhu napadlo (tohle je, tuším, 101km, kolem 10-15 cm. V protisměru se nemohl dostat pluh přes vybocene kamiony v pravém pruhu, protože betonová zábrana. Já si myslím, že na vině je ten, kdo včas nedokázal tomu italsko-kazašskemu konsorcium prikazat ukončit práce před příchodem zimy. Silničáři neměli jak projet. Omlouvám se, píšu z mobilu.
Bych se nebál to označit jako shrnutí faktů. V glose bych byl ještě daleko tvrdší..
to já taky, a napsal bych tam, že dokud se kamioňáci nenaučí jezdit, tak nic nepomůže
Situace je to, zdá se, skutečně prekérní. Nicméně dle fotografie to na pár centimetrů skutečně nevypadá (?)
Chtěl bych se zeptat jestli je normální v Německu nebo Rakousku že kamiony jezdí v levém pruhu viz foto.
https://jihlava.idnes.cz/foto.aspx?r=jihlava-zpravy&c=A181213_134011_jihlava-zpravy_epsal&foto=KLU77fc6f_dal_nic_e.png
Je.
https://img.shz.de/img/incoming/crop6575596/0357593151-cv16_9-w880-o/A7-Ausbau-Stau-dpa-148962008f5686bc.jpg
Mnoho kamioňáků vjelo na dálnici v zimě,jako by bylo léto. Chce to dobré gumy,řetězy, ohleduplnost a rozum.Ze zimy léto nikdy neuděláte. Poručit větru,dešti se snažili komunisti a koukám,že se najdou i dnes podobní myslitelé.
Zkuste si někde přečíst, v jakých podmínkách se smí používat sněhové řetězy. Určitě ne na dálnici s pár centimetry sněhu.
Jen se zeptám. Nechci někoho urazit nebo se ho dotknout. Ale když vidím všude záběry a fotky. Jak se tam ten sypac má dostat? Možná bych odvolal Toka za to že nenakoupil silnicarum na sypaní helikoptéry. To by určitě dálnici prosolili celou. A jak jsem četl jinde, kde je záchranářska ulička? Jak tam může sypac projet? To nedá ani multikara. Leda to projít s lopata a 😄. Nevím ale tomu ani Tok nepomůže. Problém je to zúžení ale nevím jak ho odstranit kdyz tam je díra. A ani v zahraničí když sněží nemají dálnici online suchou. Dokáží ji uklidit líp… Číst vice »
Ale to zákazníka vůbec nezajímá, jak má majitel dálnice, ji uklidit při drobném sněžení, či jak ji má na zimu připravenou, ten chce projet, za to si zaplatil. Další ze série důkazů katastrofální infrastruktury státu.
No ted už nijak, sypači tam měli (y) jet před nimi
Ten sypač má sypat v době, kdy se po dálnici dá projet a nečekat na to, až se dálnice zastaví.
Jojo, připomenul bych, že ty kamiony nejsou nějaké socky závislé na libovůli státního sektoru, ale platí za tu cestu mýtné. A služby, které za to dostávají, jsou dost na prd…
Ty pluhy tam měly vjet předtím, než byla dálnice neprůjezdná.
Průběžně to měly odhrnovat.
Boha jeho ty si ondoň. Máš vůbec aspoň nějaké znalosti. Kolik pluhu by podle tvého myšlenkového pochodu mělo jezdit? Kamiony za ty svoje nízké daně mohou být rádi.
Zkus si někdy dát jednu směnu se silničáři a naděláš si do kalhot. Já jsem z hor a sníh na silnici prostě vyžaduje jinou techniku jízdy. A jelikož kamiony dnes řídí kdekdo tak je to vidět.
Zvláštní, je to trapně omleté, jak se uvádí v článku, a přesto kamioňákům stále nedošlo, že asi předjíždět za takového stavu není zrovna nejlepší nápad. Každému je jasné, že kamion do bílého kopce nevyjede, ale kamioňákům to asi nedochází, jinak by těžko stály ve všech pruzích.
Teď si představte situaci, že bedny jedou poslušně v pravém pruhu, když to jedné začne klouzat a postupně zpomaluje. Co udělají bedny za ní? Poslušně zastaví nebo to zkusí objet vlevo, protože ta bedna tam vzadu přeci taky nějak projela. A tak dále. Nebo to zkusí v levém autobus, Maruš na letních, Franta na sjetých atd.
jenomže pak vzniká tento problém, kamion není osobák, takže mu stačí mnohem méně, aby mu to nejelo. ten zákaz vjezdu do levýho pruhu má něco do sebe, byť je teda pravda, že by to chtělo 3proudovou dálnici, aby i ty kamiony měly možnost předjíždět prostředním pruhem
Glosa je upřesnění významu nesnadno pochopitelné pasáže či slova. Nevím co bylo nepochopitelné, možná to, že za to mohlo několik okolností. Víme jen to, že pan Šindelář neglosuje, on tam určitě nebyl a proto nemůže nic vysvětlit.
Já tam byl a bezmozkové v kamiónech za to mohou minimálně stejnou měrou jako ŘSD nebo počasí. Prostě se to sešlo.
Dále nevím kdo přišel na to, že v Německu nebo Rakousku nejsou kalamity nebo kolony. To je ještě větší hovadina, ale rozhodně né glosa 🙂
Vy jste si vzal z wikipedie jen starší definici toho slova, tak přikládám i druhý význam ze stejného zdroje: Dnes je glosa rovněž novinářským literárním útvarem. Jedná se o útvar subjektivní, podobně jako fejeton nebo sloupek. Novinářská glosa je krátký polemický komentář s osobním pohledem, obvykle věnovaný jedinému základnímu tématu, naznačenému v titulku nebo na začátku textu.
Pardon, já vycházel ze vzdělání, které jsem utrpěl ještě na gymnáziu. V té době ještě novináři neglosovali. Omluvám se.
Několik svazků díla Karla Čapka (vyšly ještě za totáče) se přímo jmenuje „…články, glosy, sloupky, úvahy a studie z let…“, přičemž první svazek začíná roku 1905. Dovolil bych si dovodit, jste tedy chodil na gymnasium nejpozději v první dekádě 20. století.
Pokud tomu tak bylo, gratuluji k Vaší výjímečné dlouhověkosti. Pokud tomu tak nebylo, gratuluji k vaší výjímečné zabedněnosti.
Ať už se to týká problémů na D1, nebo liberalizaci železnice… Deník ZDopravy.cz bohužel prezentuje své osobní názory ( byť z mnoha názory souhlasím). Takže obecný kredit upadá. Pan Sůra a pan Šindelář si z tohoto webu dělají diskuzi a vlastní pískoviště…
Názorové články zřetelně odlišujeme od zpravodajství. A ano, skutečně jedním z důvodů vzniku tohoto webu je diskuse o problémech dopravy.
Můžu si na vašem deníku prezentovat svůj názor? Nebo je to pouze pro vyvolené?
No asi vám nikdo nebrání napsat článek a poslat ho redakci zdopravy.cz. Ovšem měl byste vědět, že právo na publikaci v soukromém médiu neexistuje a jeho obsah je zcela v rukách jeho vlastníků (stejně jako je ve vašich rukách komu půjčíte auto nebo koho pozvete na kafe do svojeho obýváku).
A kdyby vám to nevzali, tak vězte, že .cz domény zdražely o dvacku, ale i tak se dá za pár stovek ročně sesmolit wordpressový web (třeba osvacinach.cz) a psát si tam, co ráčí být ctěná libost…
Glosa je už z definice osobní názor.