Infrastruktura Názory Silnice Silniční nákladní doprava

Glosa: Za situaci na D1 nese odpovědnost ministerstvo, nikoliv kamiony

Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek
Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek

Třicet kilometrů dlouhá kolona a motoristé uvěznění na několik hodin. Takové obrázky už druhý den sledujeme z D1. Ministerstvo dopravy a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic už má také viníka, když tradičně ukázalo na kamiony. Jak vtipně glosoval jeden kolega novinář, kamiony jsou Kalouskem české dopravy. Mohou za všechny problémy.

Tady se ale stát ze zodpovědnosti nevykroutí. Co se děje v posledních dnech na D1 je jeho obrovský průšvih. Nekonala se totiž žádná stoletá sněhová kalamita, bouře, třicetistupňový mráz a závěje. Pouze napadlo, jako obvykle v tomto období, pár centimetrů sněhu.

A v takovém případě nemá zůstat na nejfrekventovanější české tepně ani vločka. Závěr je jediný, i když trapně omletý. Silničáři neprosolili dálnici včas, nenasadili dost sypačů, neudrželi dálnici sjízdnou, ačkoliv se z hlediska počasí neděje nic zvláštního.

Každému je jasné, že žádný kamion do bílého, byť povlovného kopce nevyjede. Dálnice ale nemá být bílá, má být černá. Řidiči kamionů na D1 jsou tíž, kteří jezdí i v Rakousku a Německu, kde se kolapsy nekonají. Těžko si představit, že při nájezdu na D1 se z nich stávají blbci se záměrem dálnici zablokovat. Rozdíl tedy není v nich, ale ve správě dálnice.

Problémem je i chybějící infrastruktura. Dálnice už je léta rozkopaná, tento stav se neustále prodlužuje, a výsledek? Po několikaletém pekle budeme mít zas jen čtyřproudovou dálnici jako předtím. A kolik vzniklo za poslední léta kolem dálnice nových odstavných míst pro kamiony? Nula.

Ale my jim zakážeme předjíždět. Protože kamiony vedou proti státu hnusnou diskreditační kampaň, to je zřejmé.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bohouš
Host
Bohouš

Vytočil mne doběla chytrolín z Česmadu, který v tv tvrdil, že když platí mýto, můžou jezdit všemi pruhy. Doporučuji mu zkusit to v Itálii. Mýto podstatně dražší a např. z Udine do Benátek souvislá kolona TIR jedoucí 90 v pravém pruhu a vlevo osobní 130. Předjíždět se nikdo nepokouší, ani se nedá.

Štefan
Host
Štefan

Bez ohledu na současnou situaci bych kamionum povolil předjíždět pouze tam, kde má dálnice tři pruhy. V dvoupruhovem provozu v jednom směru na celém území ČR zakázat předjíždět všem vozidlam nad 6 tun.

Psja
Host
Psja

Pane. Asi mate v hlave chaos. Autobus muze 100km/h a ma vic jak vami z prstu vycucanych 6 t. Bez problemu mohu predjizdet nakladajy a nekdy take loudave osobaky a dodavkxy. Ja jezdim po ceke evrope a jedine v CR nejsou dalnice udrzovane preventivne. Ted se pohybuji uz tyden po silnicich a dalnicich v Rakousku i v alpskych oblastech a mohu vam garantovat, ze dalnice soli preventivne pred tim, nez zacne snezit a mrznout. Vozovka je neustale cerna. Staraji se o bezpeci svych obcanu a potazmo i projizdejicich cizincu. Tak by to melo vypadat vsude a ne resit neschopnost statu… Číst vice »

jack ketch
Host
jack ketch

10 let jsem strávil za volantem kamionu, tak si dovolím pár poznámek k té nehoráznosti, co pan ministr a ŘSD předvádějí. Nikdy se mi na západě nestalo, že bych jel po bílé dálnici za padesát kilometů nepotkal jediný sypač. Na D1 se mi to stávalo často. Bydlím na Vysočině a hlavní silnice jsou při každém sněžení bez vyjímky špatně sjízdné. Snad jednou jsem viděl sypač, co vyjel preventivně na začátku sněžení – věc na západě naprosto běžná. Pan ministr lže, když osočuje řidiče z toho, že si dělají z dálnice parkoviště. Z cedulí na dálnici se nikdo nedozví, že bude… Číst vice »

Děčíňan
Host
Děčíňan

Naprostý souhlas, pane kolego.

dědek
Host
dědek

Dle očitých svědků napadlo 15 cm a to není 5. Já zažil několikrát naprosto bílé dálnice nejen v Alpách. Ono když sype jako blázen a fouká, pluh je víte na co. Zavírají se v zimě i letiště. Máte ale pravdu, jakmile je silnice nesjízdná, měla by se zavřít a po zprovoznění otevřít. To tu asi zatím neumíme tak jak vy popisujete, že v zahraničí to mají zmáklé.

AAA
Host
AAA

Nemyslím že 5 a 15 cm je pro pluh tak fatální rozdíl. Nejsme přece na Sibiři…. Ale pokud nejezdí vůbec no tak kolaps může způsobit i těch 5.

Sch
Host
Sch

Až u nás nikdy, absolutně nikdy nepotkám kamión předjíždějící stojící kolonu dalších kamionů pak Vám dám za pravdu, do té doby pardón, ale kolaps způsobují řidiči kamionů, kteří vjedou doleva, i když nic nezískají. hezky je to vidět na D1 1. km sice jsou tma pruhy tři, ale proč ty kamiony stojí ve dvou pruzích místo jednoho? stejně se na 0. km musí srovnat do jednoho a dřív tam nebudou, akorát osobní doprava do města se procpává jedním pruhem. Určitě je chyba i státu, že za 30 let nenastavila jasná přísná pravidla pro chování řidičů nákladních aut na dálnicích, neinformuje… Číst vice »

Pablo
Host
Pablo

Proč omezovat řidiče kamionů sou to lidi jako my všichni a chtějí být taky doma a ne se srát po neudrzovanych nasich dálnicích a stále na něco čekat

Neználek
Host
Neználek

Souhlasím. Jen bych se pozastavil nad posledním odstavcem. K vzájemnému předjíždění nákladních vozidel nad 3,5 t dochází často při rychlostech kolem 90km/h, což je v rozporu s legislativou, která omezuje rychlost na dálnicích pro tato vozidla na 80km/h. Jakákoli obhajoba tohoto manévru tedy není na místě. Ve většině případů by stačilo, aby předjížděný ubral plyn, když se jeho spěchající kolega musí mermomocí dostat před něj.

Vlaďka
Host
Vlaďka

Mně přijde nehorázné po kamionech požadovat 80km/h, i když je to v zákoně. Ty vozidla jsou schopné jet daleko vyšší rychlostí a ve většině států EU mají alespoň těch 90 povoleno (někde víc). Za horší prohřešek považuji nedodržení bezpečné vzdálenosti a to i ze strany osobních aut, která se řadí těsně před kamion.

Laik
Host
Laik

Úroveň údržby dálnic je tragická! Zodpovědnost zde padá jednoznačně na ŘSD. Bohužel se dlouhodobě nic neřeší, nic se nemění a vše zůstává při starém.

liberal shark
Host
liberal shark

Navrhuji, aby ŘSD v podobných případech vracelo provozovatelům alikvótní část mýtného / dálničních poplatků. Když to jde na železnici a v letecké dopravě, není důvod, aby to nešlo u zpoplatněných úseků dálnic a silnic první třídy.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

Kde jste vzal, že SŽDC dopravcům něco vrací?

Marek
Host
Marek

Vina je na obou stranách, kamióny v takovém počasí a špatné sjízdnosti nemají v levém pruhu co dělat, těm bych automaticky dával pokuty. Ministerstvo dopravy teď doplácí na předchozí vlády, kdy Věci Veřejné, které měli MD v kompetenci zastavili všechny investice do infrastruktury a ty ztráty teď současná vláda musí dohánět, což situaci ztěžuje stále hustější doprava, vyšší cena pozemků, ekoteroristi, byrokracie na úřadech atd. Takže není pravdou, že viníkem je jen jedna strana, obě strany na tom nesou svůj podíl viny.

Grossák
Host
Grossák

Když sněží, je logické, že dálnice je bílá.

liberal shark
Host
liberal shark

Naprostý souhlas s autorem článku. Odpovědnost padá jednoznačně na správu silnic a policii ČR. Kdyby nebyli totálně líní a neschopní, tak dálnici na čtvrt hodinky uzavřou a pošlou na ní pluhy a sypače. Jak je možné, že to funguje v Alpách a nefunguje to na Vysočině ? Za co platíme ty šílené daně ?

Thom
Host
Thom

Ano, může za to MD, páč kdyby MD trochu konalo, ty kamiony v rozsahu, co tam jezdí, tam nemají vůbec co dělat! Jak je možné, že v jiných (západních!!!) zemích se vozí kamiony po kolejích a u nás vše jezdí po silnici? Problém je, že zatímco komunistické Švýcarsko nařídí, že kamion musí na koleje, u nás by to bylo omezování podnikání, demokracie a hlavně ŠKANDÁL! Dokud se budou vozit brambory ze Španělska do Polska a jiné brambory z Polska do Španělska, je něco špatně… jinak řečeno, může za to MD, ale především nesmyslný evropský volný trh, kteří někteří podnikavci pojali… Číst vice »

AAA
Host
AAA

to bude asi tím že Švýcarsko není v EU

Děčíňan
Host
Děčíňan

Melete totální nesmysly, je vidět, že o tom nic nevíte. Nikde totiž není jízda vlakem povinná!!! Například přes Brenner, můžete jet vlakem, ale také nemusíte. Nikde jinde na Západě, se vlaky pro celé kamióny nepoužívají, krom jízdy do GB, kde platí buďto loď, či vlak. Tečka.

Indian
Host
Indian

Z mediální přestřelky je patraná jedna obecná tendence ve společnosti. A tou je neschopnost/neochota nést odpovědnost za své vlastní činy. Vymlouvání se na druhé, odmítání vlastních chyb. Každý ať se sám nad sebou zamyslí, jak často dělá něco, o čem minimálně tuší že nevyjde, a už předem má připravenu výmluvu pro sebe i pro ostatní, proč se to podělalo.

Jak praví přísloví:
Je marné se zlobit na zrcadlo, když mám křivou hubu.

Stan
Host
Stan

Na dálnici nemá být ani vločka a má být černá? To už asi je příprava na auta bez řidičů…
My měli v kastlících kusy řetězů (jednoduché, metr dlouhé, spojovaly se obyčejným šroubem), v rezervě kýbl s pískem a Šébr, Mohelničák, Bumbálka nebo Branisko nebyl problém. Jenže to byl rok 1985 a sníh byl asi drsnější…

Hanzí
Host
Hanzí

Všichni kdo po té dálnici jeli, moc dobře vědí jak polský Jacek nebo rumunský Oleg s kamionem vesele sviští přes oba zúžené pruhy, že i osobákem se člověk bojí předjet. Takže už vidím dobrovolného kaskadéra od silničářů jak s radlicí 4 metry širokou se od takového nechá dobrovolně nastrkat do pangejtu. Pan novinář možná viděl D1 naposledy v nějakém filmu z dob komunismu kdy jelo jedno auto, pak půl hodiny nic a pak zase auto. Viníkem jsou hlavně a především kamiony.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Nevím, jestli jste si toho vědom, ale sypače a pluhy většinou nejezdí po dálnici 140 km/h…

JirkaM
Host
JirkaM

Takže ona ta doprava kolabuje kvůli kamionům v celé Evropě? Nevšiml jsem si.

Ondra
Host
Ondra

Chyba je jednoznačně v řidičích, kteří mají povinnost přizpůsobit jízdu a vybavení vozidla aktuálnímu stavu vozovky a povětrnostním podmínkám.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Jste silně mimo realitu a ještě navíc o tom nic nevíte. To vás omlouvá. V Alpách, kde opravdu sněží, jsou dálnice průjezdné bez větších potíží, ale v poloviční Vysočině jsou potíže. To vám připadá patrně v pořádku.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Nevím, odkud berete jistotu, že v Alpách jsou v zimě dálnice průjezdné bez větších potíží. Zadejte si do Googlu hesla autobahn+alpen+winter+chaos a uvidíte, co na vás vyskočí. A když už si budete prohlížet ty obrázky, všimněte si jednoho : nikde nejsou kamióny v pruhu pro předjíždění. Možná v tom bude zakopaný pes. Silnice vypadají naprosto stejně jako na Vysočině. Není to černý čistý asfalt.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Neboť jezdím každý týden do Neapole, právě přes Brenner-Alpy.

babilon
Host
babilon

Však taky přizpůsobili. Zůstali stát.

Thom
Host
Thom

Kdyby přizpůsobili, tak ty auta tam neměly vůbec co pohledávat, když je silnice nesjízdná. Když se nedá jet, nevyjíždím ne?

liberal shark
Host
liberal shark

Demagogie.
1) Správa silnic je povinna udžovat sjízdnost silnic. 2 ) Ti řidiči nevyjeli svévolně až v okamžiku, kdy se silnice stala vinou lenosti a neschopnosti silničářů nesjízdnou, ale dávno před tím.

Kulhán
Host
Kulhán

Aha, v Brně ani vločka na Vysočině klouzačka, no věšteckou kouli nemáme ve výbavě ne???

liberal shark
Host
liberal shark

Klasická byrokratická demagogie z bolševických časů. Správa silnic je povinna udržovat komunikace ve sjízdném stavu.

Kulhán
Host
Kulhán

Ano!!!
Proto stáli na dálnici! Kdyby jeli poruší předpis tak vo co vám jde???

Děčíňan
Host
Děčíňan

Velice trefně ale především pravdivě napsáno. Jako letitý řidič kamionu a autobusu, mohu vyprávět celé hodiny o tom, jaký je rozdíl mezi našimi a cizími dálnicemi.
Děkuji panu Šindelářovi, za skutečné a relevantní popsání celé situace.

Jakub
Host
Jakub

Já bych zase mohl vyprávět celé hodiny, jaký je rozdíl mezi řidiči kamionů z ČR a cizími řidiči.

petr.r
Host
petr.r

správně, vše se změní hraničním kamenem.

dědek
Host
dědek

Je velký rozdíl ,jak se chovají řidiči zde a jak v zahraničí. Všiml jste si toho?

Vlaďka
Host
Vlaďka

Všimla jsem si, že vždy jsou největší „prasátka“ ti místní a ti, co jsou z něčeho prokazatelně nervní (někde je to termín, jinde nutnost projet tankodromem bez odpočívadel).

MRC
Host
MRC

Já bych spíš viděl problém na obou stranách… Když každá tvrdí, že za to může ta protější, tak logicky budou mít v tom prsty obě, ne? 😉 Na jedné straně neschopnost MD udělat včas kvalitní a kapacitní dopravní cestu, zvlášť na takovém dopravním proudu, jako je Praha – Brno Na straně druhé neuvěřitelná hromada kamionů, kde nevěřím, že tam měli co dělat všechny… Zkrátka minimálně 1/3 (reálně bych řekl 1/2) tam vůbec nemusela být, náklad se mohl vzít jinudy, např po železnici… Ovšem tam zas nastávají opět problémy, opět s kapacitou… Kolem a kolem, určitě v tom bude MD více… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Vy tomu asi hodně rozumíte, že? Zkusil jste někdy objednat železniční zásilku v relaci některého z těch kamionů? Není problém v kapacitě, ale v tom, že to celé stojí násobky toho blbého kamionu.

MRC
Host
MRC

TAk jasně, že cena je jinde… Ale taky následně se nesmí brečet, že se zamrzlo na dálnici…

AAA
Host
AAA

Já bych spíš viděl problém na obou stranách – ano, může za to Ťok i Putin 🙂

JOHNNY GOMEZZ
Host
JOHNNY GOMEZZ

To se najednou vyrojilo odborníků – ještě více než jindy…. Divím se, že tu ještě není další „oduševnělý“ komentář od „péti r.“ – alias „Železničáře v důchodu“ – to bysme se určitě dozvěděli nějaké moudro… A TEĎ VÁŽNĚ: mimochodem chyba je na obou stranách: 1. stát a) silničáři – už jsou zase překvapeni že (jako na potvoru) v zimě sněží a je zima a mráz – jako již tradičně každý rok (opravdu by mě „mrzelo“ kdyby tomu bylo jinak.. b) nedostavěná dálniční infrastruktura – stále chybí severní dálnice Hradec – „Olma“ c) moc levné dálniční mýto – proto celá střední… Číst vice »

AAA
Host
AAA

A tou uličkou projede pluh?

Michal
Host
Michal

Gomézi, nemyslím, že by rozdíl v mýtech byl schopný překonat náklady na čas přepravy a na pohonné hmoty. Ty kamiony tu jsou proto, že to je jednoduše nejkratší. Případně jedou přímo do Prahy nebo do logistických center ve Středočeském kraji.

Výlety přes Katowice si můžete zkusit provádět sám, a to kilometrický náklad na osobák je o dost nižší než náklad na kamion.

Roman T
Host
Roman T

…. ano, myslím si, že bod C) je velký a málo řešený problém, a asi nejen ve smyslu výše mýta. „Celý“ Balkán se vine jako souvislá stužka po D1. A o technickém stavu a výbavě těchto vozů pro zimní podmínky si zrovna iluze nedělám. Nevím nic o tom, jak se technický stav a případné přetížení kamionů v ČR kontroluje, jak je nastavená regulace třeba formou výše plateb atd., ale rozdíl v intenzitě tranzitu z Balkánských zemí na trase Maďarsko, SR, ČR a dále versus například Budapešť, Vídeň, Linz a dále, je pozorovatelný i laikem.

petr.r
Host
petr.r

Gmezz-kolik toho máš nacouváno, že píšeš aji o řidičích. Za všechno může hamižnost dopravců.Tečka.

ZGHK
Host
ZGHK

Ten největší průšvih je bezesporu to, že si ŘSD neohlídalo dokončení stavebních prací včas. I jako naprostému stavebnímu laikovi mi před týdnem bylo při pohledu do jámy na mamuta na několika místech středního dělícího pásu inkriminovaného úseku jasné, že hotovo nemůže být ještě minimálně měsíc. Prostě mi to přijde, že si někdo řekl, že když v prosinci a v lednu minulou zimu nesněžilo, tak nebude ani tuto a že to nějak půjde. A ono ne. Jen podotýkám, že http://www.novad1.cz ještě minulý týden tvrdila, že úsek bude bez omezení tuším 18. 12. S ohledem na stav na úseku úplný nesmysl. Možná… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

Opravuje se D1 za nejmenší cenu – ušetřil zadavatel Firma to neudělala včas – problém zadavatele Silnice byla neprůjezdná – proč tam pouštěli další auta? Silnice se udržuje – neudržuje – sypač nemůže být všude – má třeba úsek 50 km a to už může být napadnuto 20 cm sněhu než tam dojede. Poslali je tam vůbec? Řidiči – myslíte si, že všichni jsou profíci – někteří by řidičák neměli dostat. Vyškrábou se pod kopec a tam ostatní zazdí ! Potom je další objíždí. Kamioňákům se nedivím – musí za určitý čas dopravit náklad . Jinak platí penále – to… Číst vice »

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Solení silnic je zvrácenost, nadělá více škody než užitku, se sněhem je v zimě prostě třeba počítat, každé auto by mělo v zimě mít odpovídající gumy, případně řetězy a jezdit, případně nejezdit s ohledem na svá kola, vozovku a počasí.

Thegrid
Host
Thegrid

prej pár cm, dyd to dle té fotky pomalu sahá do půlky toho černého auta

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Myslíte tu bariéru mezi pruhy, na které je cca 10 cm čepice?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Autorem té fotky jsem já. Včera to byl fakt masakr. Kamionu podklouzavala kola, přímo přede mnou dostal hodiny Polák s dodávkou a vlekem a sněhu napadlo (tohle je, tuším, 101km, kolem 10-15 cm. V protisměru se nemohl dostat pluh přes vybocene kamiony v pravém pruhu, protože betonová zábrana. Já si myslím, že na vině je ten, kdo včas nedokázal tomu italsko-kazašskemu konsorcium prikazat ukončit práce před příchodem zimy. Silničáři neměli jak projet. Omlouvám se, píšu z mobilu.

Pibik
Host
Pibik

Bych se nebál to označit jako shrnutí faktů. V glose bych byl ještě daleko tvrdší..

jakub
Host
jakub

to já taky, a napsal bych tam, že dokud se kamioňáci nenaučí jezdit, tak nic nepomůže

Matěj
Host
Matěj

Situace je to, zdá se, skutečně prekérní. Nicméně dle fotografie to na pár centimetrů skutečně nevypadá (?)

Partneři