- Silnice •
- Komentáře •
- Názory •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Glosa: Ucpaná dálnice, aneb kolaps české infrastruktury bez jediného výstřelu
Modernizace D1, ilustrační foto. Autor: ŘSD
Na dálničním průjezdu českými zeměmi se ve čtvrtek konal kolaps, jaký tento stát zažil naposledy … v prosinci. Tehdy byly
Jenom jedna info pro doplneni : D1 byla zdevastovana jiz 1989 – rusky tankodrom. Mezitim se cca 25 let flickovala, ted se jakoby modernisuje. Slovaci to udelali za 2 roky mez modernisace.
Nebot rozsireni dalnice o 50 cm je ukazka ceske nevzdelanosti. Slovaci, kdyz modernisuji tak o 1. pruh jako Bratislava-Trnava.
Cvičení by se vždycky mělo co nejvíc podobat reálný situaci. Z tohohle pohledu je naše D1 vlastně unikátní a měla by být zachovaná ve stávajícím stavu jako velkoplošný trenažér. Za cvičný průjezd armády by se vybíralo speciální mýto (název třeba AMýto). Aby z toho něco měli i civilní účastníci silničního provozu, mohla by být zavedena loterie „Amýtovka“ (po vzoru účtenkovky) a tam by se losovalo o ceny. Samozřejmě by bylo odměněno jen mizivé procento zúčastněných. Celý by to ovšem mohlo fungovat pouze za předpokladu, že stav dálnice se zakonzervuje (to by snad neměl být problém).
Především asi zaspalo naše vojsko, které mělo vědět o přesunu vojenské techniky a její přesun s Amíky řešit, a taky vojenská policie. Vojáci vědí, jaká technika se měla přesouvat, jaké má rozměry a jak zasáhne do „normálního“ provozu na D1. Já se v ten den chystal po D1 do Brna a raději jsem skončil v Praze po zjištění, že bych minimálně 3 hodiny byl někde ve stojící koloně. Je vidět, že se nikdo po prosincové kalamitě nepoučil.
Slovaci opravili Dalnici Lanzhot x Bratislava za 3 roky pred 20 lety 80 km . Cesi opravuji 80 km jiz 6let a vysledek je zoufalost.
Ono je taky potřeba se podívat, JAK ji opravili. Třeba tři legendární místa s omezením rychlosti na 110/80 (L/P) kvůli krátkýcm připojovacím pruhům zůstala.
Co se ti nelibi? Radsi nejak opravit nez cekat 30 let jako cesi na idealni stav. Slovenska dalnice je okay. Ceska D1 je bida a ukazka ceskeho nestesti,.
Cviceni NATO ma mimojine ukazat, kde jsou slaba mista v infrastrukturach spojeneckych statu. Takze se prekvapive ukazalo, ze na ceske D1 to nefunguje a predstavuje tudiz bezpecnostni obranne riziko. Takze zjevne je potreba navysit pocet pruhu hned, bez diskuzi a prestat vytvaret studie proveditelnosti na to, co zjevne mozne je.
Pokud by na D1 byly ctyri pruhy v kazdem smeru, tj. 8, konvoj si v klidu pojede v tom nejpravejsim a ve 3 ostatnich by probihalo pozitivni PR. Ale to bohuzel RSD neumi zajistit…
Je těžko k pochopení, jak mohlo Ministerstvo dopravy takto naprosto nepřipravený a nezabezpečený proud vojenských vozidel pustit na D1. Jak to, že se až v průběhu přesunu provádí úpravy rozšíření jízdních pruhů v opravovaných úsecích, jak řekl ministr dopravy? To Ministerstvo dopravy předem nevědělo? Ještě že máme premiéra vycvičeného z předchozích zádrhelů. Vyhnal Američany z dálnice a bylo po problému, jak řekl v televizi. Máme vůbec dopravní policii k řízení dopravy? Proč nezasáhla ona? To se všichni (MD, ŘSD, Policie) báli, aby se náhodou nějaký americký podporučík nerozzlobil?
Zřejmě to celé bylo vyšším velením zamýšlené jako PR pro vojska NATO, možná i na pokyn p. Pompeo/State Department. Nikdo si nedovolil cokoli namítnout.
Ještě bych dodall, že Američané cestou z okýnek vyhazovali mandelinky, trávili studny a speciální jednotky složené z uprchlíků znásilňovaly ženy kolem trasy přesunu.
už to nehul – leze ti to na mozek 🙂
Možná by bylo lepší hledat smysl života v nečem jiném, než jen urážet lidi a vyžívat se v ponižování ostatních a potlačovat odlišné názory – tohle už tady v evropě taky jeden v průběhu druhé světové války dělal a pak se zastřelil 😉
„Ještě, že máme premiéra vycvičeného z předchozích zádrhelů. Vyhnal Američany z dálnice …“. Ještě byste mohl přidat tu o Smolíčkovi Pacholíčkovi. To byl obdobný hrdina. Premiér nikoho odnikud nevyháněl. Seděl v kanceláři se svými právníky a řešil své zlodějiny.
co je na tom nebezpecny? Nebezpecny byl Tok, Kroupa a dalsi podivini.
Víte co je ironie? Asi jsem to napsal blbě, že to zřejmě vyznělo jako pochvala.
D1 se nemusí proti armádě usa nijak snažit, nemáme ropu = nic nám nehrozí 😀
Bývalo dobrým zvykem přesuny vojenské techniky transportovat po železnici. Proč zrovna tento přesun napříč republikou probíhal po silnici? Jinak je skutečně zvláštní, že popisovaný kolaps, kvůli tomuto transportu, se odehrál bez větší publicity.
Čas od času je třeba domorodcům připomenout kdo je v jejich zemi pánem.
Babiš?
Snad každý by měl vědět, podle toho jak média svorně hlásají, že nejmocnější pán celé planety je Trump. Ten zřejmě nakázal, prostřednictvím svých nohsledů, jak se má celá jízda amerického konvoje prezentovat veřejnosti. Ten, kdo je zodpovědný za nezajištění hladkého průjezdu má teď zřejmě velký problém! Jelikož ve výsledku poškodil původní cíl pozitivního PR a tím prakticky poškodil celé NATO, potažmo USA!
Jakože tady v čr by měl někdo zodpovědnost za špatnou práci nebo špatné rozhodnutí? Směšné !
Rozkaz zněl jasně: „konvoj amerických vozidel NATO musí plynule projet“. Rozkaz nebyl splněn a ten kdo nesplnil, teď nemá klidné spaní, to vám povídám!
Kdybyste nebyl politováníhodná nuzná bolševická nula, asi by vám došlo, že jsme v NATO a vojska NATO tedy mohou přes naše území tranzitovat vcelku snadno (stejně jako třeba čestí vokáci mohou tranzitovt do Pobaltí přes Polsko). Ale vy holt nuzná bolševická nula jste.
Jinak, konvoje jezdí po vlastní oser proto, že se tím něco ověřuje. NEchte to na velitelích, oni své práci rozumí jistě lépe, než nějaký frustrovaný tydýt z k-reportu, co si nevzal předepsaný prášky.
Přesouvají se běžně po železnici, ale občas je potřeba nacvičit i přesun po silnici. O nic jiného, než o procvičení konvoje nejde.
No tak holt měl jet ten konvoj „po staré“….
Protože i ten samotný přesun je součást cvičení, nacvičuje se přesun sil na východní křídlo NATO pro případ potřeby. V případě náhlého většího konfliktu by přeprava po železnici mohla být pomalá a hlavně zranitelná.
Tedy přesun po D1 se ukázal jako „rychlý a bez komplikací“:) A proč nejel konvoj v noci, ale za plného provozu? Ale nejspíš někdo dostal pokyn a celá akce byla součást PR. Jen se to shodou náhod celé „trochu“ pokazilo. Zřejmě ale i to ututlání celého průšvihu bylo na pokyn řízené z „vyšších míst“.
Přesun po D1 se ukázal jako slabé místo, takže do budoucna se ví (na obou stranách, problémy byly i u US Army jejíž jednotky měly výrazné zpoždění oproti plánu už na vstupu do ČR) na čem zapracovat.
Proč nejeli v noci vysvětluji níže, ale pro sympatizanty komunistů, pitomiovců a podobných absolventů vysoké školy života je evidentně snadnější plácat pitomosti než si nejdříve přečíst diskuzi.
A jak a kdo ten konvoj předjížděl? Podle toho, co se psalo, tak konvoj předjíždět bylo možné. Akorát asi nebylo vhodné aby jej předjížděl osmdesátkou kamiony. To se mnoho řidičů bylo konvoj předjet, nebo jelo vzadu vozidlo s modrým majákem a schválně bránilo předjetí konvoje záměrnou jízdou v levém pruhu?
Také by mne to zajímalo. Osobně po dálnici naštěstí nejezdím. Mohl by někdo vysvětlit, co se, z technicko provozního hlediska, vlastně stalo? U té zimní kalamity je to celkem jasné. Kamion kvůli sněhu uvízne. Druhý ho chce objet a uvízne také. Tím se zablokují oba pruhy. Ti za nimi musí zastavit. Když to první konečne rozhýbou, ostatní ještě stojí, protože se nemohou rozjet. Tak se to různě řetězí a násobí. Ale u přesunu vojenské techniky? Jede vojenské vozidlo. Není jedíné, jejich víc a…?
Pokud vím, tak byl problém ve zúženích (rekonstruované úseky), armádní vozidla jsou širší než běžná silniční vozidla, takže ve zúženích částečně zasahovala i do levého pruhu. V podstatě dokud zúžením daný konvoj neprojel (jel cca 40-50 km v hodině), tak se D1 na chvíli proměnila v okresku. Další problém byl, že jich jelo celkem dost, rozestup cca hodina. Chyba vznikla i na americké straně, konvoje měly zpoždění už na vjezdu do ČR, VP naplánovala hlavní část průjezdu mimo dopravní špičku, což díky zpoždění nebylo možné dodržet.
Díky za odpověď.
Pokud měl konvoj zpoždění a tedy bylo zřejmé, že pokračováním v jízdě způsobí dopravní kolaps, měl vyčkat a pokračovat až dopravní špička pomine.
Me by zajimalo, proc vojensky konvoj nejell po stare statovce Plzen – Tábor – Pelhrimov – Jihlava – Trebic – Brno
Sauber StraBe: Vzhledem, že některá vozidla armády jsou širší než klasické kamiony, tak by byl problém s protijedoucímy kamiony a šířkou komunikace. Zejména v úseku Plzeň – Tábor- Pelhřimov. Pak by zřejmě najeli stejně na dálnici.
Kromě toho by asi taky měli problém dostat se přes Vltavu, u nás moc mostů, které nemají značné omezení nosnosti není. Což nám také vytýká NATO.
Ve váze problém není, to byl přejezd lehkých mechanizovaných jednotek (žádné tanky, samohybné houfnice či BVP), plně naložený kamion je těžší než Stryker.
Protože silnice I/19 v úseku Plzeň-Lety je svými parametry shodná tak s nějakou horší okreskou, o cestě z Jihlavy na Třebíč už raději ani nemluvím, tam si k tomu připočtěte ještě kopce, to už raději po II/602 přes VelMez.
Moc hezký fejeton! 🙂
Pardon, je to glosa a ne fejeton. Ona glosa je fejetonu hodně podobná… Tak to se moc omlouvám za fake informace. 😐