Infrastruktura Komentáře Názory Železnice

Glosa: Nedůstojné cestování z pražského hlavního nádraží

Do haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Do haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pro začátek je třeba přiznat, že k napsání této glosy vede autora zlost, což nebývá dobrý rádce. Zároveň ale autor využívá pražské hlavní nádraží pravidelně téměř třicet let (i několikrát týdně) a troufá si shrnout: nádraží dnes není místo pro důstojný začátek cesty vlakem. Je plné nablýskaných výloh, ale na cestujícího jako by se zapomnělo.

Přes všechna vysvětlování o omezené kapacitě nádraží se autor nemůže zbavit dojmu, že bylo chybou odklidit jinam vlaky, které dříve na hlaváku začínaly a končily. Tak se stalo, že například vlaky do jižních Čech jezdí prázdné až z Holešovic. Jako by někdo na těch pár kilometrech honil prokazatelnou ztrátu.

Původní vysvětlení znělo, že se tak stane pouze na dobu rekonstrukce historické střechy nad nástupišti. Do starých kolejí se ale věci nikdy nevrátily, z hlaváku je jen jedna ze stanic na trase a všichni cestující se do vlaku musejí nacpat během jedné minuty. Když ovšem stihnou doběhnout včas na správné nástupiště. Těžko pochopit, proč cestující nemají šanci trousit se do vlaku rovnoměrněji alespoň deset minut.

Správa železniční dopravní cesty navíc zásadně nedodržuje v září 2017 slavnostně vyhlášený slib, že na tabuli zveřejní číslo nástupiště nejpozději půl hodiny před odjezdem vlaku. Ani náhodou. V úterý autor pozoroval, že nástupiště u Jižního expresu se objevilo až dvě minuty před plánovaným odjezdem. Jiné vlaky na tom nebyly lépe.

Pak s lítostí pozoroval zejména starší cestující, kteří přeci jenom potřebují na cestu na peron delší čas. Na peron se ovšem mohli vydat až poté, co půl hodiny v davu hypnotizovali tabuli s odjezdy. K tomu připočtěte nesnesitelné dusno, neboť klimatizace buď není, nebo nefunguje, a do parkoviště na střeše pere letní slunce. Sednout si v hale není kam. Čekání na vlak se tak mění na čekání na něčí kolaps.

Obloukem zpět k začátku článku: Nádraží po rekonstrukci prokouklo, ale na cestujícího se přitom myslelo až v poslední řadě.

182 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Pokud bude podchod pražského hlavního nádraží, tak by měla být u VŠE trafika, kde se budou prodávat všechny jízdenky (ČD, RJ, LE, DPP).

železničář v důchodu

Zlost skutečně nebývá dobrým rádcem – už na vojně (a nejen té, jejíž podivnou úroveň zejména ti, kteří ji sami neabsolvovali, přičítají „bolševikovi“) platilo, že velitel má na rozhdnutí o trestu 24 hodin, aby se hloupě neunáhlil … Celý ten vzteklý výlev má opodstatnění v jediném nešvaru, a to v nesmyslně pozdním zveřejňování informací a v tomu nepřizpůsobených příliš krátkých pobytech tranzitních „začínajících“ vlaků na hlavním nádraží – to ovšem souvisí především s tím, že při různých etapách „modernizace“ hlavního nádraží nikdo nepočítal s takovým nárůstem příměstské doprava a takovým zapojením železnice do MHD, k němuž už do současnosti (DÍKY… Číst vice »

Franta Šiška

Chtělo by se to podívat kdo je zodpovědný a podepsaný pod smlouvou s Grandi Stazioni. Nehodnotím teď ani model financování opravy nádraží, ale jak je smlouva napsána. Kdy byl hlavní motiv vydělávát a funknčnost upozaděna. Např. směnárny mohli být jen jimi vybranné. Naštěstí se smlouvu podarilo zrušit. A podchod kde stávala ta nevýhodná směnárna se dá využít v celé šíři, jak architekti plánovali. Mimochodem pořád dovnitř zatéká když prší?

Poudy

Směnárna patří italskému majiteli, tož tak

Ušatá

To, že vlaky odjíždějí z a do Holešovic, je jedině dobře. Kdo se má dlouze dopravovat na Hlavní nádraží. Už jen třeba od tramvaje na to 6. nebo 7. nástupiště je to i skoro 10 minut. Holešovice jsou napojeny na MHD lépe. Totéž platí i u toho Smíchova. Navíc tam není tolik lidí jako na tom Hlavním a není tam tolik podivných existencí, špíny atd.

Tadeáš

Nevím jestli zrovna Smíchov je dobrý příklad méně podivných existencí a špíny :DDD

Ušatá

Trošininku to lepší je.

Kostroun

Mohu potvrdit, protože v neděli jsem jel z Hlavního nádraží Vltavou do Tábora a byl jsem rád, že jsem vůbec vlak stihl. Když jsem si koupil lístek, tak na tabuli bylo nástupiště 6J, tak jsem se tam vydal a po 10 minutách (20min do odjezdu) čekání změnili kolej, ale naštěstí to bylo jen na druhou stranu nástupiště. 2 minuty před odjezdem vše zmizelo a kdybych neměl mobilní data a nemohl se podívat odkuď to opravdu odjíždí, tak bych to asi nestihl, protože než aktualizovali informační tabule, tak vlak dávno přijel na 4. nástupiště a hlášení nebylo přes hluk okolí moc… Číst vice »

Ondra

Ne ní to, že Jižní expresy končí v Holešovicích a „Východní“ zas začínají na Smíchově spíše k pohodlí cestujícího? Třeba ve Varšavě vlaky od jihu také končí na Wschodnie, aby se cestující nemusel složitě přesouvat přes město, ale dojel až tam, kam potřebuje a fungovala návaznost.

Juraj

Autor asi nemal nič proti tomu, že ten vlak končí inde. Skôr kritizuje, že na hl.n. je na nástup len minúta-dve, a to ešte veľmi nešťastne odkomunikované nástupište, takže to je pre cestujúceho nepríjemné.

Tomáš Fuk

Podívejte se do vlakového průvodce na všech velkých stanicích v cizině je přímo uvedeno nástupiště na celý GVD. Namátkou Lipsko, Berlín, Hamburg i Budapešť.Jen v Práglu neměli do nedávna ani odjezdovou tabuli v podchodu jako v Pardubicích,Olomouci atd. Tady je nutný sprint do haly čekání na číslo nástupiště a pak skupinový sprint k vlaku. Prostě s neschopnými pražskými pepiky nikdo nepohne.

VRT

Nevím, čemu se divit. Jsme prostě pořád tak trochu Balkán. Na dráze a v politice především. Jinde to už sem tam funguje.

Hans

Souhlasím že dávat informace o nástupišti par minut pred odjezdem je blbý až trapný. Ale když už autor poměrně známého webu tohle píše, co se jit podívat do dopravní kanceláře Hlavního nádraží proč to sakra tak je? Samotného by mě to zajímalo, fakt to nevím a to by byla jistě zajímavá reportáž, ne? Tyhle řeči co zde píše vymyslí i moje teta co náhodou pojede jednou za rok vlakem, to přece nemá úroveň článku na dopravním webu.

TomikV

Souhlasím. …..glosa z pohledu cestujícího ….. léta jsem na způsob této dopravy nemusel ani pomyslet (ač mi vlak jezdí pomalu pod okny a na stanici to mám 2 min) a však na podzim se změnila situace a já nyní využívám této dopravy každý den. Jezdím z Berouna a i tam občas umí 5 minut před odjezdem zašmodrchat situaci. A Hlavák ??? No již jsem se to naučil, smířil jsem se s tím, že dost často nestihnu přípojný spoj (z2S na 7J za 1 – 2 min), však dyk za dvacet minut jede další vlak, prostě jsem to vzdal a zpomalil,… Číst vice »

Jan Prachař

Tento dotaz byl jednou vznesen při exkurzi v dopravní kancéláři (ještě předtím, než slavně slíbili tu půlhodinu). Odpověď byla, že dispečeři chtějí mít flexibilutu v přistavování vlaků k nástupištním hranám, aby mohli kolej operativně změnit bez nutnosti informovat o tom cestující. Dále nám bylo sděleno, že mají jakousi vnitřní směrnici/předpis/nařízení, která udává minimální dobu zobrazení čísla nástupiště na odjezdové tabuli před odjezdem vlaku v závilosti na číslu nástupiště (nejvíce pro sedmé).

Mirek Zv.

No jo. Hlavní nádraží je zastaralé. Potřebujeme nová výtečná modernizovaná nádraží, jako je Ústí nad Orlicí, kde ujdete na přestupu z Letohradského nástupiště za 3 minuty 350m. Pěkně přehledně, teda zejména když tabuli u výstupu k budově, u které není žádná šipka směřující na schody, nepochopíte blbě jako že vás láká ještě dál do podchodu. Dáte to v pohodě, dokonce i když se chvíli u budovy budete rozhlížet, než vám dojde, že vlak na Prahu nikde nevidíte, protože byl pro utužování sportovní kondice cestující veřejnosti poslán na nástupiště Západ. Hezky se vám poběží, se zavazadly, ve skupince důchodců. Ideálně při… Číst vice »

Vlaďka

Nádraží po rekonstrukci sice „prokouklo“, jak uvádí autor, ale ti, co si pamatují jeho stav z 80.let, mi potvrdí, že tehdy bylo pro cestující trochu více „user friendly“ – i v dvě ráno se dal sehnat teplý párek s chlebem a pivo, i ve dvě ráno byla k dispozici úschovna zavazadel. A pokladna s informacemi, a nezbytná informační tabule byla čiltelná již z dálky, takže člověk pod ní nemusel stát a v klidu mohl sedět na kovových stoličkách, kterých bylo hl. nádraží plné (ani nemusel tabuli hypnotizovat, novou informaci vždy prozradil typický klapavý zvuk překlápějících se destiček). Jediný problém té… Číst vice »

Juraj

V 80. rokoch som to nezažil, na prelome storočia áno, a konkrétne párky a pivo bolo presne to, čo priťahovalo veľmi divné existencie.
Súhlasím s tým, že dnes to v mnohom nie je user-friendly, ale štvrtá cenová tam nechýba.

Ušatá

Ty podivné existence nezmizely a okolí je jich víc než plné a k tomu jimi zdevastovaný park, zeleň, o zápachu, bezpečí, nemluvě

patology_chef

A tady taky vystřelím z houfnice.
Co mně osobně vadilo na hlavním nádraží před opravou? Bezdomovci, holubi, stojící eskalátory a nemožnost pořídit si svačinu před cestou bez zbytečné fronty. Co mi vadí teď? Bezdomovci, holubi, stojící eskalátory a nemožnost pořídit si svačinu před cestou bez zbytečné fronty, k tomu ten přiblblý pohyblivý chodník uprostřed a neschopnost udělat ze staré Fantovy budovy důstojné místo.

Pavel

Tak oproti starému hlaváku je to obrovský pokrok, už jenom ty podchody a jejich šířka. Eskalátory snad vůbec nebyly nebo jenom hodně okrajově. A hrací automaty s gamblery na vyšším podlaží, to byl vrchol.

HonzaEM

Podchody se rozšiřovaly?

Pavel

Pokud si dobře vzpomínám, tak ano. Dříve ta část na první nástupiště byla úzká a ještě tam v polovině byly schůdky, chodba byla širší až přechodem na nově vybudovaná 5-7. Teď jsou podchody dostatečně široké už ze začátku.

HonzaEM

Jo, hlavní nádraží je nejhorší, co může být, proto to, že Západní expres jezdí už z a do Holešovic, je obrovská výhoda. Díky tomu se hlavnímu nádraží uplně vyhnu.

Kdo někdy z hlavního nádraží jel, tak to hypnotizování tabulí moc dobře zná. Ještě že tam běží ta světelná tabule s těma Rail reklamama, že se člověk nějak zabaví.

Nekdo

Vy jste asi už dlouho nebyl v Brně, že? 😀

HonzaEM

Asi jednou nebo dvakrát jsem v Brně byl, ale nevím, čeho jsem si měl všimnout.

Jiří Kocurek

Bylo by vhodné uvádět, zda máte na mysli Brno Hlavní (víc jak polovina je opravená) nebo Brno Dolní. To druhé je super anti kontra multi extra unikátní.

Franta

Obchody jsou v pohode a kazdy si klientelu najde. Kdyz nenajde, tak zavre. Co tam ale nema absolutne co delat jsou ty trhovecke stanky v prostorech mezi „kamennymi“ obchody. To je fakt ostuda. Zajimave je, ze za Grandi Stazzioni tam nebyly a za SZDC se tam hned objevily. Obecne sla uroven po prevzeti spravy SZDC o rad dolu.

HonzaEM

Ani nevím, jaké stánky máte na mysli.

Ušatá

Obchody v pohodě nejsou, protože to, co tam chci, tam není a ty předražené nesmysly nepotřebuji. Jedině Billa, ale ta je tak přeplněná po celý den, že nákup je tam i na půl hodiny. Schází také neobnovená pošta.

Jan Prachař

Ty trhovecké stánky (šperky, kalendáře apod) tam byly už za Grandi Stazzioni

Cestující LBC MHD

„Je plné nablýskaných výloh, ale na cestujícího jako by se zapomnělo.“ Tak cestující neplatí tučný nájem. To máte jako, když jdete po ulici Na Příkopech a klidně i po Pařížské – ulice jsou špinavé a neupravené, a výlohy nablýskané. Tím se světová metropole Praha odlišuje ode všech na západ.

VRT

Špinavá Pařížská? Příkopy? Kdy jste byl v Praze naposledy? V roce 1988?

Pepa

Boj se směnárnami (ne)funguje. Nevýhodné kurzy trvají, našli jsme i porušení zákona
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/foto-smenarny/r~6e831de0a4a311e9bb450cc47ab5f122/

liberal shark

Trochu pomáhá odjezdová tabule na internetu. Spíš mně vadí, že je na Hlaváku horko, smrad, nával a není si kam sednout. O nějaké normální hospodě nebo buřtostánku ani nemluvě :-((. Cestovat z Hlaváku je utrpení.

HonzaEM

Přesně tak, proto využívám Holešovice, Libeň, Masaryčku, jak jen to jde.

Bivoj

Ale je tam klavír 🙂

železničář v důchodu

Ten klavírr je třeba i na „Masaryčce“ (a třeba i v Ústí nad Orlicí …) – ale rozhdně nevadí vůbec nikde!

Za humny je vlak

Také trochu přidám na hromádku. Taky se mohu tak nějak považovat za štamgasta, co se týká Hlavního nádraží v Praze. S moji in100vkou se často zastavuji na kávičku v ČD lounge a musím říci, ačkoli je to to nejlepší, co lze v rámci zakoupené jízdenky při čekání na svůj vlak využít, Jde úroveň této služby nezadržitelně dolů. Když si odmyslím ty zástupy nechápavých, ve velké většině prostě vyčůraných individuí, kteří se bez patřičného dokladu domáhají pobytu v tomto vyhrazeném prostoru, poslední dobou ztrácí ČD lounge glanc díky permanentně porouchanému kávovaru a nefunkční klimatizací. První zařízení je nahrazeno méně komfortním zařízením… Číst vice »

Jiří

Ono je tam toho víc – třeba situace, kdy vlak XX potom z hlavního pokračuje jako vlak YY. Na tabuli příjezdů má vlak XX vyznačené zpoždění 75 minut, ale na tabuli odjezdů vlak YY nemá vyznačeno žádné zpoždění. Až 5 minut po plánovaném odjezdu napíšou zpoždění 5 minut, pak 10, 20 atd atd. Za tohle by někoho měli mučit, protože oni ví, že bude mít zpoždění 80 minut, ale nenapíšou to tam rovnou, aby lidi použili jiný vlak.

Ferenc Futurista

Je to ještě lepší – když je aktuální zpoždění 10 minut, většinou naskočí 5, když se zpoždění zvýší na 20, na pragotronu se slavně rozsvítí 15 🙂 Každopádně, tuhle hru na zvyšování zpoždění po 5 minutách hraje SŽDC léta a vypadá to, že bude asi jednou ze základních součástí jejich firemní kultury.

Tomáš

Může mi někdo rozumně vysvětlit, proč to proboha takhle dělají? Má to nějaké opodstatnění?

Marek

Třeba proto, že dopravce na toto může kdykoli vykouzlit náhradní soupravu ?

HonzaEM

A hlavně že když má mít vlak na zastávce zpoždění 5 minut, tak tak to rozhlas vyhlašuje jak na lesy, přitom 5 minut je skoro běžný.

HonzaEM

To tak dělaj všude. Třeba salámovou metodou zvyšujou po 10 minutách zpoždění pro osobáky z Ústí, přitom vlak, ze kterýho souprava přechází na tento vlak, do Ústí nejspíš ani nedojede (a musej to vědět) a stejně cestující vodí za nos.

Mosquit

Dnešní vlak 9144, odjezd 16:44. * v 16:40 je již číslo nástupiště – 6J, což je nezvyklé, neboť to většinou jezdí z S. Znalý cestující čuje nějaký problém. * v 16:47 (3 minuty po času odjezdu) svítí na ceduli se zpožděním stále nula. Z vinohradského tunelu se vynořuje … jiná souprava, která přijíždí na stejnou kolej dopředu (tedy 26S). V tuto chvíli je i cestujícím jasné, že zpoždění bude značné. Dopravní kanceláři to ale muselo být jasné již drahnou dobu dopředu. * v 16:52 se rozsvítí zpoždění 5 minut (to je překvapení!!!) a z tunelu teprve vyjíždí CityElefant. Průvodčí vlaku… Číst vice »

TomikV

Podobná zkušenost. Po pondělním průšvihu u Radotína jsem se pokoušel o R 764 odjezd v 14:15.Hlášené zpoždění 5 minut. Ve 14:18 jsem pomoci aplikace zjistil, že vlak R 763 ( pro neznalé se na HN obrací a jede zpět) se nachází teprve v Radotíně. Vyplatilo se nasednout na osobák (14:20). Závěr, rychlík do Berouna dojel cca 5 minut po nás.

Roman Svačina

Po přečtení článku jsem si vybavil Bratislava hlavná stanice. Jet vlakem z Prahy do Bratislavy je zážitek se vším všudy 😂🤣

Vlaďka

No, ta Blava je příklad ještě větší tragédie… Něco jako „návrat do minulosti“. Tam funkci Holešovic plní přímo Vídeň (taky hrůza zabalená v luxusu).

VRT

Vídeň má už pár let nový Hbf… čistý a přehledný.

Dalibor

Hlavák v Praze? katastrofa. Sedout si můžu tak leda na zem, najít odpadkový koš vyžaduje detektivní práci. A s uveřejňováním odjezdů má autor pravdu. dav lidí youfale čeká, až naskočí nástupiště. Krapet hůře a také pomalu chdím. Je fakt příjemné nervovat se, že nestihnu do vlaku vůbec dojít.

Aleš..

Na všechna uvedená negativa při přestavbě a následném využívání prostor nádraží zlatokopy z Itálie provozní zaměstnanci a dopravní odborníci upozorňovali..marně..nádraží ČD se stalo nablýskanou tržnicí tretek co většinou není nezbytné kupovat..Není klasická restaurace a historický zbytek budovy se dává dohromady až teď..O čekárně a možnosti si sednout nemluvě..Jinde v Evropě si se sockami poradí,nevím proč by to nešlo i v Praze.Turistika cestujícího,který uspořádání nádraží nezná je smutná..kamsi do sklepa pro jízdenku a pak bloudění mezi výlohami cestoou k vlaku,kterému je napsáno nástupiště až na poslední chvíli..A teď až bude prý evropská normalizace.kdy se bude uvádět jen číslo koleje..Příjemnou zábavu..

Jarek

Změny obřích a zbytečných hal na komerční prostory jsou poměrně obvyklý a logický krok i v cizině.

A.R.

Proč by někdo bral vážně dopravní odborníky? 😀 Jsou to nemehla a pravdu mají všichni ostatní. 😛

rejpálek

Mno, řeč byla i o pozdním oznamování čísla nástupiště. A v tom zlatokopové z Itálie nejedou. To je máslo na hlavě provozních zaměstnanců a dopravních odborníků…..

Ušatá

No, ona role SŽDC je vůbec podivná a čím dál víc si myslím, že to rozdělení drah bylo špatně. Poslední zážitek z plnění povinností SŽDC z minulého týdne ve středu v Golčově Jeníkově město. R do Prahy v 20.38 na světelné tabuli (nádraží uzavřené již od 17.40, automaty na jídlo a pití uvnitře, záchody zde byly zbourané) bez zpoždění. Ze sedmi čekajících jeden cestující upozornil, že se díval na internet a R má asi 90 minut zpoždění, kvůli zaplavení koleje někde na Vysočině. Na tabuli opět nic, rozhlas nic nehlásí. CCa 20 minut po plánovaném odjezdu vlak z tabule zmizí,… Číst vice »

Tenk

až na to, že ČD Hlavní nádraží v Praze nepatří ( a téměř žádné v ČR,až na dvě výjimky)

Evlas

Můžu jen potvrdit. Vydýchaný vzduch, bez informací, zpoždění,… Měla jsem jen bezmocný vztek…

Jarda

To je článek. Já čekal, že to bude o větších problémech hlavního nádraží, než nějaká tabule. Mě třeba štve to, že se tam okolo nedá chodit bez plynové masky, stále zasahující benga v sharewoodu a tak…. To mě štve. Tohle je třeba vyřešit, páč se člověk za to neskutečně stydí.

Ferenc Futurista

Ano, největší problém jsou bezdomovci, nikoli to, že člověk neví, odkud pojede vlak… TO zní naprosto logicky.
Mimochodem, podle skazek o hrůzách Sherwoodu se snadno pozná balík, který přes Hlavák nejezdí, neb ten slavnej Sherwood je už léta asi tak nebezpečnej jako Náměstí Míru.

Jarek

Zásah beng ve Sherwoodu neznamená, že to je nebezpečný, je to nechutný.
Chodit okolo smažek, podivných existencí, nebo lidí, co šli na záchod a zapomněli si předtím sundat kalhoty, nepovažuju za součást kvalitní cesty kamkoliv.

pony

Nebezpecnej neni a ani nepamatuju, ze by kdy byl, ale ze vas hned u dveri privita cigaretovy smrad jak ze stredne velke fabriky a po kazdem sebemensim desti pekna louze, to na jednicku neni.

Ferenc Futurista

Tak to holt u hlavních nádraží vypadá nejen v Praze. Každopádně se asi shodneme, že bezdomovci a smažky před halou neovlivňují plynulost provozu v hale naprosto nijak, stejně jako nemají vliv na to, že pragotron ukazuje nástupiště zpravidla 5 a méně minut předem.

Jinak, Vrchlickýho sady jsou v majetku města a SŽDC má s děním v nich společného asi tolik, jako vy se špinavým nádobím v kuchyni u sousedů.

pony

Vy chodite z domu ven pres kuchyni u sousedu?

Jarda

Mě je opravdu jedno, kdo co vlastní, kdo má co ve správě atd. Pro mě jako cestujícího je podstatné, že ten prostor tvoří jeden celek, který je příšerný. Já chápu, člověk si na to zvykne. Nejezdím přes hlavní nádraží denně, ale denně jezdím přes Černý Most a tam jsem si na to už taky zvykl, takže tohle chápu. Nicméně já neznám horší pocit, když někoho jdu doprovodit na nádraží, musíme se vyhejbat lejnům, smradu, dělat jako že seroucí obyvatele sharewoodu nevidíme….. Proti tomu je nějaká tabule úplně totální prkotina. Pro tip #99: Vypozoroval jsem, že v aplikaci „Můj vlak“ se… Číst vice »

HonzaEM

Jo, je to hnus, je to „pěkná“ brána do Prahy, co si ti návštěvníci pak pomyslí.

jirka

ano je to hnus, vyjdeš ven z haly a je to jak ulička hanby kterou musíš projít. Pokud to čte někdo z magistrátu tak řešení je jednoduchý, dejte pryč ty lavičky!

HonzaEM

Ulička hanby, velmi vystižné.

Ušatá

A znemožnit a postihovat vstup do zeleně, parku!

Ušatá

Nejen že takto nemá vypadat zdlouhavý a nepohodlný přístup k nádraží, ale takto nemá vypadat ani žádná ulice, žádné veřejné prostranství. Jinak je něco v té společnosti a civilizaci hodně špatně. A Vy byste si tam třeba sedl na lavičku nebo si dal něco k jídlu? Asi máte zajímavý způsob života.

podzemí

To houby pamatuješ.

Ušatá

Právě, že Vy tam asi moc nejezdíte a s těmi pochybnými existencemi nemáte zkušenosti. Už jen třeba z hlediska bezpečnosti a hygieny. To v tom 21. století také takto nemá být.

Poudy

Já to říkám pořád, to nádraží potřebuje překopat. Většina obchodů nonfood pryč (až na knihkupectví, kufry, lékárnu, tabák a podobně), z poloviny toho prostoru udělat občerstvení, ať už restaurace, fastfoody nebo kavárny a druhou polovinu, zejména prostor u vstupu do středového podchodu rozšířit a udělat na nové vzniklé velké ploše důstojné sezení ať už pro starší cestující, nebo pro ty kteří musí při mimořádných situacích čekat desítky minut na opožděný spoj. Z dnešního hlaváku je mi s odstupem času po rekonstrukci podobně špatně jako z toho starého, i když z jiných důvodů..

pony

A kterej ze ten kram je tam teda zbytecne? Kvetinarstvi? Kupuju tam kytky, kdyz chci neco privezt starsim pribuznym. V drogerii si kupuju deodorant nebo neco takoveho, kdyz zapomenu doma. V botach/sportovnich potrebach jsem vcera koupil pumpicku na kolo, kdyz jsem zjistil, ze moje je pokazena. V cukrarstvi chodim pro dalsi pozornosti na navstevy. V jinem krame sezenu narychlo sd kartu nebo sluchatka ci nabijecku na telefon. Smenarny se taky asi hodi (byt v dobe lacinych vyberu z bankomatu). A tak dal…

podzemí

Díky admánovi za mazání. Pony, co zobeš? Nej je směnárna, 15kč za éčko je fakt super vizitka.

Jirka

Se vším celkem souhlasím, až ten vtip o směrnách. Pokud tam opravdu měníte peníze, asi jste opravdu bohatý. Kurz je úplně mimo. Ale spíš trochu kecáte.

HonzaEM

Já mám asi tu výhodu, že starý hlavák nepamatuju, tak nemám s čím srovnávat.

PetrB

Ano vlaky z Holesovic do Budejc jezdi prazdne, to je fakt, ale diky za to, nemusim klickovat mezi hromadou lidi na hlavaku a jit az na 7. nastupiste. V Holesovicich je to parada, bez hromady lidi a kousek z metra na nastupiste…

Tomáš Záruba

Tak zrovna dneska jsem to dával z metra na třetí sprintem (no tedy, v kontextu mé obvyklé rychlosti 🙂 ) a nutno přiznat, že „kousek“ si tedy představuju dost podstatně jinak. 🙂 Zrovna Holešovice jsou spíš přiklad, jak se zoufale slepovaly dva nezávisle na sobě vzniklé a zjevně jen velmi málo „myšlenkově integrované“ objekty (metro, žst).

Hajnej

Zoufale slepovaly…? To jako že to mělo být blíž…?
Kolejiště ŽST se (tenkrát) o moc víc na jih posunout nedalo, protože z jedné strany areál elektrárny a z druhé strany taky spousta budov. Perón metra zas neposuneš na sever, leda bys vystrčil obratiště nad Vltavu.
Naopak hodnotím celkem pozitivně, že byly rozděleny funkce severního a jižního vestibulu stanice metra, protože díky tomu nekolidují přestupy metro-vlak/příměstský bus a metro-tramvaj/městský bus.

Tomáš Záruba

No ale šlo to, předpokládám, dát třeba hlouběji, aby ten severní vestibul ústil rovnou k vlakům. Navíc by tam pak byly eskalátory. Fakt nemáš dojem, že prostě objekty ČSD a DP-M jsou tam dva různé, jen pak „od pohledu dodatečně“ slepené jakousi chodbou/atriem, aby to nevypadalo moc blbě, že se jde úplně venkem? Ještě k tomu ani nelícuje osa východu z metra a podchodu pod tratí, to je taky nějaký sofistikovaný záměr?

Jako jasně že jsou horší případy, třeba Most. Ale dávat to tu za příklad (na což jsem reagoval), to je fakt trochu mimo.

Hajnej

Předpokládáš špatně – v době, kdy se stanice metra NH (tehdy ještě FU) projektovala, nebylo ještě ustáleno, jestli přes Vltavu půjde pode dnem nebo po mostě. Proto byla umístěna v kompromisní hloubce, která by umožňovala obojí, a proto se muselo celé obratiště vejít na břeh (což je navíc celkem rozumný požadavek bez ohledu na hloubku).

HonzaEM

Blíž už to snad být ani nemůže, akorát je to takový neintuitivní, když jsem to tam ještě téměř vůbec neznal, tak mi dalo vždycky práci to najít, ale jinak je to dobrý.

Tomáš Záruba

Děláte si legraci? Vždyť to je asi 200 m!

HonzaEM

Taky tak jezdím, je to moc dobrý, přijedu od Ústí do Holešovic a v pohodě přestoupím v Holešovicích.

Ušatá

No, ony zas tak prázdné nejezdí, lidi si na to zvykají, ale bylo by nutné, aby tam jezdily všechny R

Puvodni Pražák

Já bych přidal, že, pokud tedy nejsem slepý, tak se tam nikde nedá koupit normální české pečivo, což jinak ke každému slušnému nádraží patří. Dva typy housek v Bille nepočítám. A o verbeži okupující Vrchlického sady darmo mluvit.

AAA

před rekonstrukcí ovšem tato verbež okupovala rovnou halu. to si člověk nevybere.

Ušatá

Otázkou je, o jaké době mluvíte, já zas pamatuji, že tam policie (tehdy VB) tvrdě vyhazovala tyto existence (i když jich tehdy moc nebylo) a park byl čistý a dalo se tam sedět. Navíc ještě dříve jezdily tramvaje přímo před vchod nádraží, takže docházka na nástupiště byl krátká, jenže to jsem byl ještě dítě. Kde jsou ty doby, dnešních 100 jarních km od MHD na vlak. A to se kdysi slibovaly v podchodech i pohyblivé chodníky a na všechna nástupiště pojízdné schody!!

Libor

Toho slaného pečiva jsem v Bille napočítal kolem 6ti druhů.

Radek

Není dole pekárna Kabát?

Jarek

Není. 🙂

David

Autora bych na chvilku pustil do dopravní kanceláře. 🙂

Martin V.

Proč? To fakt není jasné na kterou kolej vlak pošlou aspoň 15 minut před pravidelným odjezdem vlaku (nebo 30 minut před skutečným, podle toho co nastane později)? Věta z glosy: „Na peron se ovšem mohli vydat až poté, co půl hodiny v davu hypnotizovali tabuli s odjezdy.“ přesně vystihuje i mé pocity (a jak jsem si všiml v diskusi, nejsem sám). Ba co hůř, i jinde se tento nešvar rychle učí. Na tak jednoduchém nádraží jako je Brno-dolní si taky „hrají na Prahu“ a napínají cestující do poslední chvíle. Takže čísi poznámka o firemní kultuře SŽDC zní logicky. Ať se… Číst vice »

HonzaEM

Já vím, je to strašný opruz, taky mě to tam vždycky s.. štve, ale na druhou stranu chápeme, že to asi jinak nejde, tak to prostě přijmeme jako fakt.

Y.K.

Je tedy zajímavé, že všude ve světě (alespoň tom železničně civilizovanějším – včetně Číny 🙂 to jde, odjezdové hrany jsou prostě dané a mění se jen v krajní nouzi, číslo nástupiště je uvedeno hned, jak se vlak vejde na tabuli. Asi se tu něco dělá špatně, když jen v Praze to nejde a každý den to tam vypadá tak trochu jako improvizovaný chaos po blackoutu.

David

Jsou případy, kdy to prostě nejde, já se většinou setkávám s tím, že se vypíše v předstihu a ještě nějakou minutu nervozně čekám než přijede…

Ušatá

To nádraží je špatně vyprojektované, nekapacitní a nebylo vyřešeno dobré napojení na MHD. Již v dávné minulosti jsem to kritizoval a navrhoval jiná řešení, včetně patrového uspořádání. Jenž u nás se jen šetří a ještě jsme slyšel řeči, že jsou to vyhozené peníze i tak, protože vlakem nikdo jezdit nebude a že se železnice stejně postupně zruší!!!

Zelenay

Nám zveřejnilo SŽDC nástupiště pět minut po pravidelném odjezdu, pravda byly to ČD a jejich přistavení EC bylo rovnou doplněno desetiminutama (fakticky 15 minut na odjezdu, které se průběžně jízdou navýšilo na několikanásobek) zpoždění a částí neklimatizovaných vozů do 36 stupňů venkovní teploty…
Kvalitní práce dvou státních podniků pár týdnů dozadu.

David

Ne, že by to nebyla všechno pravda, ale… Kde v ČR je podle vašeho názoru nádraží, kde funguje všechno jak má. Já si totiž žádné takové nádraží nevybavuju.

Axel

Když zkusím aspoň trochu porovnatelné z hlediska intenzity provozu, tak třebas na Olomouckém hlavním to není špatné. A to šlo o rekonstrukci za PLNÉHO provozu, bo v OLO není žádná alternativa aspoň pro část linek jako PHA-Masarykovo nádraží.

Jiří O.

I Olomouc má své chyby. Ty eskalátory dolů do podchodu v hlavní hale nebyl vážně dobrý krok.

Kamui

Jinžní rychlíky do Holešovic jezdí opravdu prázdné, ale to neplatí o brňácích jedoucích na Smíchov. Tam se to lidi naučili velice rychle používat. Já sám to využívám také, protože ze Stodůlek je to mnohem pohodlnější, nastoupit už na Smíchově, než jet metrem s přestupem na Florenci a dlouhým pochodem na hlavním.

Ondra

Do Holešovic sice jezdí prázdé, ale v opačném směru už se lidi naučili jezdit v klidu z Holešovic. Každopádně to nejsou marné jízdy, ale jízdy nutné kvůli obratům. Určitě lepší, když souprava jede do Holešovic, kde lidi pak mohou nastoupit, místo aby se obracely třeba v Libni bez možnosti nástupu cestujících.

Jen tak

uvaha tak trosku strili vedle

nikdo ty lidi nenuti nastupovat zrovna na hlavnim – mohou nastupovat na smichove/holesovicich. budou tam mit spoustu casu.

spojeni mhd do holesovic/smichova je perfektni.

Jarek

Určitě, například z Pankráce pojedete do Holešovic, abyste si cestu do Benešova prodloužil na dvojnásobek.
Jestli jste důchodce, tak chápu, že je vám to jedno, ale normální lidi s půlhodinou volnýho času zacházejí trochu opatrněji…

Jakub

Důchodce je nenormální?

Jarek

V pohledu na práci s časem určitě.

Jen tak

1) ne kazdy jede do benesova
2) ne kazdy je z pankrace

Jarek

Jezdit z Holešovic se mi časově nevyplácelo ani když jsem pracoval u holešovické tržnice, která je od nádraží vzdušnou čarou kilák. Takže jo, jestli někdo přijede céčkem ze severu, tak do vlaku sedne, ale je to zlomek klientely.

Mimochodem, vaše „rada“ je ukázkový příklad modrogumního myšlení: „Když se vám nelíbí bordel na hlavním, vyhoďte z okna půl hodiny a udělejte si výlet do Holešovic“. Takhle svět už 30 let nefunguje.

Jen tak

pozor… nejde o bordel . bordel je spatne.

narazel jsem ale zejmena na stiznost tykající se toho, že „je tam málo času na nástup“ atd.

Ferenc Futurista

Je fakt takovej rébus pochopit, že na Hlavák, kterej je v centru a je napojen na dvě linky metra, jezdí nejvíc lidí? Já vím, že šotologika je, jaká je, ale věřte mi, s logikou běžného cestujícího nemá do činění ani zblo.

Jen tak

spousta lidí jede na hlavák, protože to má zafixované. nejspíš ani naprostá většina z těch lidí netuší, že jejich vlak začíná už v holešovicích / smíchově / vršovicích (nevím, jestli tam letos něco začíná nebo končí).

spádová oblast smíchova je obrovská, a spádová oblast holešovic taky není úplně malá. v klidu si tam člověk nasotupí, vybere si místo , atd.

spíš vaše logika mi připomíná čd-logiku – „nikdy se to tak nedělalo, tak proč bych ted mel nastupovat na smíchově“.

Jiří

To jsou furt úvahy… Prostě přijedu na hlavák, protože tam můj vlak končí, tak jedu z hlaváku a nepojedu na holešovice/smíchov jen proto, že tam můj navazující vlak začíná – obvykle pokračující na jinou světovou stranu, aby tu zas nějaký povrchní jedinec nepsal, že jsem měl vystoupit už/až a já nevím co ještě všechno. To není o netušení nebo lenosti, pane nejchytřeší všudejsembylvšechnovímnelíp, to je o zdravém rozumu…

Jen tak

Zkuste to prosím napsat ještě jednou … at se snazim sebevíc, nechápu, co jste se nám tu snažil říct.

Ušatá

Právě, že ten zdravý rozum mně říká nastoupit tam, kde to mám nejblíž a kde mně i cesta MHD je pohodlnější a kde nemusím dělat pěší výlety. Ty Holešovice např. jsou dobré pro lidi z Prahy 7, ze severu Prahy – tedy např. Proseka apod. Jen tam musí jezdit každý vlak a ne stylem jede v sobotu a jen v sudé datum a když neprší atd. Bohužel, přeháním, ale tak to podobně je. Jezdit z Hlavního už jen pro přístup k němu z MHD je za trest

arakain

normální člověk jedoucí z Pankráce směrem ala Benešov, jede busem 193 (klimatizovaný) a je za 8 minut v bohužel momentálně rozkopaných Vršovicích. Ale ušetří reálně 10-15 minut, místo toho, aby musel na Lahvák a pak ještě šlapat cca 6-7 peronů

Jarek

Tak 193 je šotozážitek a klimatizovaný tedy rozhodně ne… 🙂 ale určitě je to lepší nápad než jet do Holešovic.

Frantisek

Z Pankráce jezdím 193 do Vršovic. Pravda, jen na rychlík (ale do Benešova by stačil). 🙂

Ferenc Futurista

Co konkrétně vám prosím není jasné na výrazu „HLAVNÍ NÁDRAŽÍ“?

Jen tak

nazev „hlavní nádrazí“ znamená ze se to nadrazi jmenuje hlavfni. ale to neznamena, ze je jediné v praze.

máte zajímavou šotologiku.

Vlaďka

Tak moje pravidelná cesta z dětmi (3 měsíce až 10let) začíná v Regensburgu. V Praze pouze přestupuji na směr Ostrava. Nechcete mi snad tvdit, že bych měla lepší ještě se svést na Holešovice? A asi nejsem sama, kdo jen projíždí…

HonzaEM

Zase na druhou stranu tohle ježdění mimo hlavák má nevýhodu zabrání „lepších“ míst.

HonzaEM

A posledně se mi stalo, chtěl jsem jet rypákem směrem na Brno a pamatoval jsem si, že když jsem tak jel minule, tak to jelo už ze Smíchova, tak jsem po příjezdu na hlavák přejel Berouňákem na Smíchov a tam jsem zjistil, že vlak není nikde napsanej, tak jsem se šel zeptat a řekli mi, že dneska to ze Smíchova nejede, tak šup zase na panťák zpátky na hlavní.

Ondra

Vlaky jezdí do/z Holešovic hlavně kvůli bezproblémovému obratu a vyčkávání na odjezd. Stejná situace se Slováckými expresy nebo rychlíky do Brna, které pro změnu jezdí na/z Smíchov. Na hlavním nádraží vyčkávat nemohou kvůli kapacitním možnostem. Takže je to přesně naopak, než autor kritizuje – kdo chce v klidu nastoupit i třeba půl hodiny předem, má možnost v Holešovicích nebo na Smíchově, takový čas předem by nikdy na hl.n. nebyl kvůli kapacitě možný. I vlaky, které jsou výchozí z hl.n. jsou většinou přistaveny až cca 5-10min před odjezdem.

Poudy

Dobře, ale dejme tomu že do toho Brna jezdíte z Kobylis. Opravdu budete jezdit že Smíchova?

Libor

Netřeba. Na Smíchově v ideálním případě nastoupí ti co to tam mají blíž a těm ostatním bude stačit na Hlavním nádraží na nástup méně času.

Frantisek

Z Kobylis se dá jet i přes Libeň, při velkém odporu k hlavnímu. Ale jinak ano, dvě minuty jsou na ten dav málo, mohli by nechat tak dvojnásobek.

Ušatá

Zkuste si ale v té Libni sednout. A jezdit na místenky a sedět, tam kde nechci se mně nelíbí.

Libor

Obdobným způsobem to funguje i v zahraničí. Zdářným příkladem budiž Hamburk. Dálkové vlaky na velmi vytíženém hlavním nádraží jen krátce zastaví a dále pokračují do stanice Hamburg Altona. Tam je na nástup a výstup cestujících čas, který není na „Hamburg Hauptbahnhof“ z kapacitních důvodů možný.

J.L.

„Zoufalá přeplněnost“ Hlavního nádraží je dobře vidět třeba tady: https://www.mall.tv/hlavni-nadrazi-praha

Jarek

🙂 tady všichni pracujou s páteční špičkou a vy jim to takhle kazíte. Navíc není vidět do boudy!

TomikV

Hmm, rád bych tomu věřil, ale má vlastní zkušenost hovoří opačně. Viz min. týden, kdy mi ze Smíchovského nádraží frnknul vlak 9915. Chtěl jsem jej využít na cestě do Kolíná. Nakonec jsem jej dohnal na HL.n, ale jednoduché to nebylo, spíše klika. Tak k čemu je, když z Radotína s ním skoro nikdo nejede, pletl se před našim R 753 od Berouna a brzdil ho (stáli jsme u Chuchle a posléze ještě před Hl.n). Jezdím takto min. dvakrát týdně a chtěl jsem vyzkoušet, zda by se naň nedalo nastoupit již dříve (úprk z pronu 4S na 3J se mi zrovna… Číst vice »

Sotous

Rekonstrukce téhle zemljanky stála 1,5 miliardy. K tomu zastřešení nástupišť za 700 milionů. A to nikdo ještě nesáhl na fasádu Fantovy budovy. To nádraží nestíhá kapacitně, v pátek odpo se po něm nedá chodit. Řešením je nástavba poschodí místo nádraží. Nebo nevím.

Každopádně je to ostudnost , vždy když se vracím třeba z podobných Drážďan, se stydím.

liberal shark

Když srovnám pražské hlavní nádraží třeba s Krakovem, chce se mi emigrovat na sever :-(.

Savik

Ta zlost je oprávněná. Prakticky vše, co zde bylo napsáno, je bohužel smutná realita každého dne. Mraky lidí, kteří se kumulují pod nevhodně umístěnými pragotrony v zoufalé snaze zjistit včas svoje číslo peronu. Všude nedýchatelno. Tím pádem nemožno projít halou do podchodů jako slušný člověk, bo když jdete načas, což při každodenní dojížďce jdete bez rezervy, tak musíte prostě zdvihnout lokty a razit. Pragotrony příjezdů býval velký na bocích dolní haly, to už není vůbec. Předěláno na odjezdy asi v naivní snaze o eliminaci davů na horní palubě. Nu a ta neschopnost zobrazovat vlaky na peronech včas je na soud!… Číst vice »

Petr

Také bych uvítal kdyby odjezdy vlaků sždc hlásilo dříve. Jinak ta výměna je poměrně pochopitelná… Pro katry ve vrškách a na hlaváku stejně není místo a jako fíra co ty spešnáky jezdí tak vím, že na hlaváku je osa a kolega pokračuje tuším dál na Benešov (s katry by se asi dál nejezdilo) a nebo se pokračuje dál už jako souprava (přímo přes vršky) do Hostivaře. V Hostivaři je souprava do odpoledne kdy se jede nazpátek. Takže se to zřejmě hodí, aspoň já to takhle chápu.

Ferenc Futurista

Přesně. Ta kombinace pragotronů nad ústím podchodu s žertovným zvykem zveřejňovat nástupiště tři minuty předem je fakt smrtící a způsobuje, dokonce už i mimo špičky, totální ucpání haly. Ale víte jak, vždycky se to tak dělalo…

Dan

Nejhorší je, když člověk jede z Prahy kolem půlnoci. Poslední obchody zavírají v 23 (většina už ve 22), a navíc člověk si pomalu nemá kam sednout (těch 20 laviček opravdu nestačí). Aspoň že v létě, kdy není zima si člověk může sednout na perón (tam je těch laviček trochu víc)

Ferenc Futurista

A na perónu nekoupíte ani kafe z automatu, neb rozkaz při rekonstrukci zněl jasně – žádná konkurence kšeftům, na kterých rejžuje Grandi Stazioni. A celý to bylo zbalaeno do keců o nutnosti eliminovat bezdomovce, co by postávali u stánků (páč každej bezdomovec by pochopitelně lemtal točený za 40, když má za 12 braník v Bille či jakýkoli večerce přes Vrchlického sady), na což klasickej českej knedlík slyší. Takže když pak čekáte na nástupišti a sledujete klasické postupné naskakování zpoždění po 5, holt máte smůlu…

Libor

Na Hlavním nádraží si kupuji kávu v obstojné kvalitě za přijatelnou cenu v Tchibu.

Pavel

pro zajímavost přijatelná cena je kolik? Já nejsem náročnej a dříve jsem se spokojil s kafe z automatu (než je opět odstranili), kde to bylo za 20-25 Kč

Ušatá

Jsem náročný ale pro mne je cena kelímku za kávu přijatelná do 15 Kč a ten podivný čaj, přeslazený (pokud se v tom i vyskytuje) by měl být tak za 5 Kč. Za mizernou kvalitu nechutné ceny ( a nakonec i malé množství nápoje za tu cenu – 140 ml).

Pete

S těmi nástupišti to nechápu, třeba v Berlíně má většina vlaků pevně dané nástupiště a tak i bez pohledu na tabuli vím, že EC 179 jede vždycky v nástupiště 1 (snad jen jednou jsem zažil změnu, ale to bylo kvůli porouchané soupravě v tunelu). Také se mi líbí (jak v Berlíně, tak ve Vídni) rozdělení nástupiště na sektory a v plánku na tabuli je u každého vlaku vidět, který vagón v jaké části nástupiště zastaví, třeba 1A apod. Nechápu, proč se nejdou SŽDC inspirovat někam, kde to funguje..

Jen tak

v něecku fixne pridelena nastupiste moc nefunguji.

mozna v berline, ale frankfurt nebo poruri? tragedie, a zmatek jak na balkane.

Zelenay

Nesmysl, v Bavorsku to funguje bezchybně všude München, Nürnberg, Regensburg, Ingolstadt a to tam je trošku inší šrumec, např. srovnatelně velké město München, neporovnatelná nádraží, navíc rozšiřovali z 57 kolejí, asi na 75 a Praha? No nic, sranda legranda, sprintu zdar, jedete Ti to za 3, 2, 1 start..

Hajnej

Z 57 na 75…? To sotva. Buď je to hodně nafouknutá nadsázka nebo někdo neumí počítat…

czhunter

Ty změny nejsou zas tak výjimečné (bavíme se doufám o HbF) – loni jsem jen z Berlína asi 50x a změněné nástupiště bylo tak 5x. Zase ta změna nástupiště není moc výrazně označená, a když vás 7 minut před odjezdem vlaku ženou o 4 patra výš (což i pro zdravého člověka v plné síle je svižná procházka tak na 3 minuty – šance v tu chvíli použít výtahy je +- 0 %), tak to není úplně super. Pravda je, že když se to stane, tak vlak vyjíždí o cca 5 minut později, aby měli i starší lidé možnost to stihnout.… Číst vice »

czhunter

Respektive – možná jsem jen já idiot, ale nikde jsem tam nenašel displej, kde by byly odjezdy všech možných vlaků z nádraží ze všech kolejí.
Všude možně jsou tam jen displeje, které ukazují odjezdy z několika málo (většinou 2, řekl bych) kolejí.

prodejce

Mohu potvrdit, situace se zobrazováním čísel nástupišť se na hlaváku výrazně zhoršuje. Aktuálně z minulého týdne: Berliner fyzicky přistaven na 5. nástupiště 20 min před odjezdem, dokonce i v jídelním voze už se obsluhuje, ale číslo nástupiště oznámeno méně než 5 minut před odjezdem vlaku – to už byla vyloženě zlomyslnost, ničím technicky nevynucená. Patrně bude nutno, aby si někdo oficiálně stěžoval, pokud je toto zažitá praxe. Oznamovat číslo nástupiště jednotky minut před odjezdem je nepřípustné.

Ferenc Futurista

stěžuje si kdekdo, dokonce už SŽDC – viz článek – slavně vyhlásilo tu „půlhodinu předem“, ale furt nic. Prostě to asi jinak neuměj.

Franta Šiška

Bohužel máte pravdu. Na příjezdech je napsáno nástupiště ale na odjezdech ne. Ačkoliv vlak dle oběhu za pár minut jede zpět. Např. Beroun, Benešov apod.

Jarek

Správná otázka je proč to jezdí do Holešovic. Další proč to z Holešovic jezdí pravidelně pozdě, takže na narvání se do vlaku zbývají jen ty dvě minuty. Pozdní vyhlášení nástupiště je dané tím, že nástupiště je do poslední chvíle obsazené jiným vlajkem a SŽDC neumí na pragotronech avizovat následující vlak odjíždějící z peronu, což je ve velkých uzlech problém – to by se měli naučit. V aplikaci typu Lítačka se nástupiště objeví dřív. Začínání a končení rychlíků na Hlaváku by mohlo mít i mnohem ostřejší obraty, bohužel ČD radši vyplýtvá vlak a lokomotivu navíc, než by vyrobily další řídící vozy…… Číst vice »

CDP

Pravidelně pozdě? Trochu nepravda, drtivá většina vlaků jede z Holešovic včas. Ostřejší obrat už moc nejde udělat v Holešovicích jsou obratové časy kolem třiceti minut, na hlavním nádraží kratší nebudou takže celá úspora by byla kolem dvaceti minut což už moc na obrat nevychází. Navíc v Holešovicích se přes den postupně odstavují 3 soupravy a dvě posilují na to už opravdu na hlavním místo není.

Jarek

Sorry, ten dřívější příjezd jsem měl zafixovaný z minulého GVD, kdy to mělo přijíždět snad ve :25, tj. byl pobyt nejméně pět minut. Je možné, že letos to tedy přijíždí správně a včas ve :29, ale tři minuty na naložení stovek lidí do béček po slepičích schůdkách je nesmysl. No pokud konstruktér GVD tvrdí, že rychlík do Budějovic lze naložit za 3 minuty, tak vyložení bude taky tři minuty, z čehož máte teoretický obratový čas šest minut (jde z toho udělat deset, ať nežeru). Předpokladem je řídící vůz a digitální orientace a místenkování. Posilování a odstavování lze dělat soupravovými jízdami,… Číst vice »

a8n

Ovšem aktuálně s rozbombardovaným přístupem.

Tomáš Záruba

Když se stíhá Ostrava-Svinov nebo taková Olomouc či Brno za 1-3 minuty… Spíš že v Praze je takový zvyk mnoha lidí, že jako klídek. Ale především bych vinil rozdělení perónu na dvě půlky při zachování původních přístupových chodeb. Pak je prakticky vždy chumel lidí u cca 1-2 vozů vlaku (a úplně maso po příjezdu, kdy se 90% vlaku tlačí do jedněch eskalátorů). Aneb tady jsou důsledky totálně kapacitně podceněného centra Prahy, což je ostatně hlavní příčina většiny zmíněných i nezmíněných problémů. Od obratů v Holešovicích až po ty Pragotrony je to všechno jenom symptom téhož: Máme hlavní nádraží hlavního města… Číst vice »

Jarek

S podchody velmi správný postřeh, už Pragotron by měl lidi nasměrovat do správného podchodu.
V přípravě na rychlejší nástup by pomohlo určitě i sektorování, to je u nás z neznámých důvodů sci-fi.

Ferenc Futurista

Jasně. I ty davy turistů, co jim může prasknout cévka z toho, že ještě 3 minuty předem netušej, odkud jim to pojede, asi nasály ten pražskej jakože klídek, ledva na Hlavák přišly….

Tomáš Záruba

Píšu o době pobytu vlaku, ne o předstuhu podání informace. :-)))

Jiří Kocurek

Vídeň je taky venkov? Ať počítám jak počítám, 10 nástupních hran, 2 průjezdné koleje… A to ho stavěli v tomhle století.

Mašinka

To by jste to pěkně vymňouk s tou šíleností. Naštěstí na to nejsou mašiny. Jezdím s tím…

Czhunter

A to úplně nejhorší autor radši ani nenapsal:

Že i přes všechny oprávněné výtky je to jedno z nejlepších nádraží v Česku.

To je totiž ta pravá tragédie.

Haha

Plzeň hl. n. si po přeznačení na UIC systém (koleje + sektory) dovolím tvrdit bude lepší než ta Praha. Jen by se něco mělo udělat s tou čekárnou…

Akcie na doručitele

Mě by zajímalo, kdo měl onen genitální nápad umístit cedule s odjezdy nad vstup do podchodu. Výsledkem je dav před vchodem a faktická nemožnost dostat se na perony. Naštěstí hlavákem většinou jen projíždím. Mimochodem, líbí se mně hlavák v Minsku.

Petr Novotný

Možná je SŽDC od toho aby utrácelo peníze, prodávalo pozemky… a provoz, tedy dopravci a cestující je až tolik nezajímá. Jo takhle každý metr uvolněný nebo spíše odebraný provozu… to jsou čiloučký ihned to zasmluvnit a střelit… A nějaká lavička, k čemu když budujeme kilometry zábradlí

Jarek

Lavičky jo, ale k deseti lavičkám je zapotřebí jeden černý šerif na vyhazování vágusů. A i to je problematické, protože k vyhození váguse, který jen sedí, smrdí a nic špatného nedělá, prakticky neexistuje žádná právní opora.

Jan Pytela

Když laviček vybudujete X krát víc, než je vágusů v celé oblasti, elegantně se toho problému zbavíte.

Petr

S tím ukazatelem tabulí má autor pravdu, na tom by se dalo zapracovat, ačkoli informační tabule na nastupišti informují nejen o odjezdu,ale i příjezdu,tak že rychlík do Budejovic vždy lze snadno dohledat, že hledám příjezd z Holešovic, co se týče jízd do Holešovic, je to z kapacitních důvodů, souprav, především obrat lokomotivy zabere dvě koleje a ono jich zas tolik není, když připočtem i kolik jezdí osobních vlaků směr Benešov,pouze tento směr zabere 3 koleje ze sedmi nástupišt

Jarek

Nezabere, nástupiště je půlené na severní a jižní a kde to jen trochu jde, tam se využívá každá polovina zvlášť.
Ostatně nic nebrání SŽDC tlačit na dopravce, aby s vlaky nezacláněl – buď průjezdný model, nebo ostré obraty a ven.

Ondra

Přesně tohle se ale většinou děje „průjezdný model“, ale i tak je kapacita dost na hraně. Stačí zpoždění některého vlaku na odjezdu a už není kam další vlak přistavit. Dost často např. děčínské rychlíky přijedou pozdě z ONJ kvůli pozdnímu odjezdu Berlinerů a tím blokovanému nástupišti.

Jarek

Já nevím, kdo kapacitu řídí a optimalizuje, ale pokud ve špičce na hlavním zabírá jedno nástupiště veselá kráva s krabičkama (a teď nevím, jestli to tam přitáhnou žehličkou, nebo tam kráva i objíždí a zkouší brzdu), tak kapacita asi až takový problém nebude…

Další cestou k ekonomizaci nástupních hran je větší nasazení patrových vozů na pomalíky.

Ano, jsou to věci, které nebudou zítra, ale část z nich už mohla být minimálně rozjetá, pokud by SŽDC už dříve začalo tlačit.

Susma

Údajně by měl ke každé stanici existovat plán obsazení kolejí ze kterého by mělo být jasné z jaké koleje/nástupiště vlak pravidelně odjíždí ale nejspíše není veřejný. 🙁

F. K.

To sice existuje, ale jen jako technologická pomůcka pro úplně jiné účely.

nádražák

Nehledě k faktu že zpracovatel plánu viděl dotyčnou stanici jen na fotce; mne např. takový plán u jednoho křižování v jisté stanici „radí“ kam mám který vlak poslat. Že si oním vlakem buď podjedu lidi z ostatních vlaků nebo zůstane poslední vůz na výhybkách už neřeší. Takhle tohle křižování si stejně dělám podle sebe a dotyčnému by ten plán nepomohl. 🙂

podzemí

Nablýskané výlohy v socialistických katakombách. Výlohy drahých obchodů, do kterých v řadě případů téměř nikdo nechodí nebo směnárna, kde jsou veřejně okrádáni turisté. Neměl by zástupce majitele lépe selektovat nájemce?

A.R.

Souhlasím s autorem. A tu zlost i chápu, taky mě občas štve, že se číslo koleje dozvím až na poslední chvíli. S koncepcí budovy by to mělo být tak, že první, co by měl cestující při příchodu do nádražní budovy vidět, jsou především dopravní informace a vše, co s přepravou souvisí – tedy pokladny, informace pro cestující a podobně. Ne nějaké vetešnictví nebo hokynářský stánek. A ještě ke všemu zlodějské služby některých stánků a obchůdků.

Roman Šitner

Na hlaváku jsem sice jen párkrát do roka, ale ano. Je to děs a hrůza. Dav lidí, kteří civí na odjezdové tabule a toužebně čekají povolení ke startu. Téměř nulová možnost si někde sednout. A chaos. Při posledních cestách jsem potřeboval odjezdové tabule v mobilu – jednou jsem jel někoho vyzvednout, příjezd vlaku ale nebyl zobrazen, protože byla nehoda na trati z Pardubic, takže se vlak z Budějovic prostě nevešel. U další cesty nás sice tabule poslala na nástupiště, ale tam i těsně před odjezdem „našeho“ vlaku stály jiné dvě soupravy. Díky mobilu jsem zjistil, že se změnilo nástupiště. Což… Číst vice »

Ondra

Směr na jižní a severní část nástupišť je označena u odjezdových tabulí zřetelnými šipkami.

Ušatá

Logické by spíše byl levá část, pravá část. To snad pozná každý.

Jarek

A asi by bylo fér rozlišit páteční špičku a ostatní dny, kdy ten provoz až tak příšerný není a věci fungujou celkem předvídatelně.