Infrastruktura Komentáře Názory Železnice

Glosa: Nedůstojné cestování z pražského hlavního nádraží

Do haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Do haly pražského hlavního nádraží dlouhodobě zatéká. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pro začátek je třeba přiznat, že k napsání této glosy vede autora zlost, což nebývá dobrý rádce. Zároveň ale autor využívá pražské hlavní nádraží pravidelně téměř třicet let (i několikrát týdně) a troufá si shrnout: nádraží dnes není místo pro důstojný začátek cesty vlakem. Je plné nablýskaných výloh, ale na cestujícího jako by se zapomnělo.

Přes všechna vysvětlování o omezené kapacitě nádraží se autor nemůže zbavit dojmu, že bylo chybou odklidit jinam vlaky, které dříve na hlaváku začínaly a končily. Tak se stalo, že například vlaky do jižních Čech jezdí prázdné až z Holešovic. Jako by někdo na těch pár kilometrech honil prokazatelnou ztrátu.

Původní vysvětlení znělo, že se tak stane pouze na dobu rekonstrukce historické střechy nad nástupišti. Do starých kolejí se ale věci nikdy nevrátily, z hlaváku je jen jedna ze stanic na trase a všichni cestující se do vlaku musejí nacpat během jedné minuty. Když ovšem stihnou doběhnout včas na správné nástupiště. Těžko pochopit, proč cestující nemají šanci trousit se do vlaku rovnoměrněji alespoň deset minut.

Správa železniční dopravní cesty navíc zásadně nedodržuje v září 2017 slavnostně vyhlášený slib, že na tabuli zveřejní číslo nástupiště nejpozději půl hodiny před odjezdem vlaku. Ani náhodou. V úterý autor pozoroval, že nástupiště u Jižního expresu se objevilo až dvě minuty před plánovaným odjezdem. Jiné vlaky na tom nebyly lépe.

Pak s lítostí pozoroval zejména starší cestující, kteří přeci jenom potřebují na cestu na peron delší čas. Na peron se ovšem mohli vydat až poté, co půl hodiny v davu hypnotizovali tabuli s odjezdy. K tomu připočtěte nesnesitelné dusno, neboť klimatizace buď není, nebo nefunguje, a do parkoviště na střeše pere letní slunce. Sednout si v hale není kam. Čekání na vlak se tak mění na čekání na něčí kolaps.

Obloukem zpět k začátku článku: Nádraží po rekonstrukci prokouklo, ale na cestujícího se přitom myslelo až v poslední řadě.

182
Diskuze

avatar
46 Komentáře
136 Reakce na komentáře
84 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
87 Autoři komentářů
PepaPoudyHajnejželezničář v důchoduUšatá Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pepa
Host
Pepa

Pokud bude podchod pražského hlavního nádraží, tak by měla být u VŠE trafika, kde se budou prodávat všechny jízdenky (ČD, RJ, LE, DPP).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zlost skutečně nebývá dobrým rádcem – už na vojně (a nejen té, jejíž podivnou úroveň zejména ti, kteří ji sami neabsolvovali, přičítají „bolševikovi“) platilo, že velitel má na rozhdnutí o trestu 24 hodin, aby se hloupě neunáhlil … Celý ten vzteklý výlev má opodstatnění v jediném nešvaru, a to v nesmyslně pozdním zveřejňování informací a v tomu nepřizpůsobených příliš krátkých pobytech tranzitních „začínajících“ vlaků na hlavním nádraží – to ovšem souvisí především s tím, že při různých etapách „modernizace“ hlavního nádraží nikdo nepočítal s takovým nárůstem příměstské doprava a takovým zapojením železnice do MHD, k němuž už do současnosti (DÍKY… Číst vice »

Franta Šiška
Host
Franta Šiška

Chtělo by se to podívat kdo je zodpovědný a podepsaný pod smlouvou s Grandi Stazioni. Nehodnotím teď ani model financování opravy nádraží, ale jak je smlouva napsána. Kdy byl hlavní motiv vydělávát a funknčnost upozaděna. Např. směnárny mohli být jen jimi vybranné. Naštěstí se smlouvu podarilo zrušit. A podchod kde stávala ta nevýhodná směnárna se dá využít v celé šíři, jak architekti plánovali. Mimochodem pořád dovnitř zatéká když prší?

Poudy
Host
Poudy

Směnárna patří italskému majiteli, tož tak

Ušatá
Host
Ušatá

To, že vlaky odjíždějí z a do Holešovic, je jedině dobře. Kdo se má dlouze dopravovat na Hlavní nádraží. Už jen třeba od tramvaje na to 6. nebo 7. nástupiště je to i skoro 10 minut. Holešovice jsou napojeny na MHD lépe. Totéž platí i u toho Smíchova. Navíc tam není tolik lidí jako na tom Hlavním a není tam tolik podivných existencí, špíny atd.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Nevím jestli zrovna Smíchov je dobrý příklad méně podivných existencí a špíny :DDD

Ušatá
Host
Ušatá

Trošininku to lepší je.

Kostroun
Host
Kostroun

Mohu potvrdit, protože v neděli jsem jel z Hlavního nádraží Vltavou do Tábora a byl jsem rád, že jsem vůbec vlak stihl. Když jsem si koupil lístek, tak na tabuli bylo nástupiště 6J, tak jsem se tam vydal a po 10 minutách (20min do odjezdu) čekání změnili kolej, ale naštěstí to bylo jen na druhou stranu nástupiště. 2 minuty před odjezdem vše zmizelo a kdybych neměl mobilní data a nemohl se podívat odkuď to opravdu odjíždí, tak bych to asi nestihl, protože než aktualizovali informační tabule, tak vlak dávno přijel na 4. nástupiště a hlášení nebylo přes hluk okolí moc… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Ne ní to, že Jižní expresy končí v Holešovicích a „Východní“ zas začínají na Smíchově spíše k pohodlí cestujícího? Třeba ve Varšavě vlaky od jihu také končí na Wschodnie, aby se cestující nemusel složitě přesouvat přes město, ale dojel až tam, kam potřebuje a fungovala návaznost.

Juraj
Host
Juraj

Autor asi nemal nič proti tomu, že ten vlak končí inde. Skôr kritizuje, že na hl.n. je na nástup len minúta-dve, a to ešte veľmi nešťastne odkomunikované nástupište, takže to je pre cestujúceho nepríjemné.

Tomáš Fuk
Host
Tomáš Fuk

Podívejte se do vlakového průvodce na všech velkých stanicích v cizině je přímo uvedeno nástupiště na celý GVD. Namátkou Lipsko, Berlín, Hamburg i Budapešť.Jen v Práglu neměli do nedávna ani odjezdovou tabuli v podchodu jako v Pardubicích,Olomouci atd. Tady je nutný sprint do haly čekání na číslo nástupiště a pak skupinový sprint k vlaku. Prostě s neschopnými pražskými pepiky nikdo nepohne.

VRT
Host
VRT

Nevím, čemu se divit. Jsme prostě pořád tak trochu Balkán. Na dráze a v politice především. Jinde to už sem tam funguje.

Hans
Host
Hans

Souhlasím že dávat informace o nástupišti par minut pred odjezdem je blbý až trapný. Ale když už autor poměrně známého webu tohle píše, co se jit podívat do dopravní kanceláře Hlavního nádraží proč to sakra tak je? Samotného by mě to zajímalo, fakt to nevím a to by byla jistě zajímavá reportáž, ne? Tyhle řeči co zde píše vymyslí i moje teta co náhodou pojede jednou za rok vlakem, to přece nemá úroveň článku na dopravním webu.

Jan Prachař
Host
Jan Prachař

Tento dotaz byl jednou vznesen při exkurzi v dopravní kancéláři (ještě předtím, než slavně slíbili tu půlhodinu). Odpověď byla, že dispečeři chtějí mít flexibilutu v přistavování vlaků k nástupištním hranám, aby mohli kolej operativně změnit bez nutnosti informovat o tom cestující. Dále nám bylo sděleno, že mají jakousi vnitřní směrnici/předpis/nařízení, která udává minimální dobu zobrazení čísla nástupiště na odjezdové tabuli před odjezdem vlaku v závilosti na číslu nástupiště (nejvíce pro sedmé).

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

No jo. Hlavní nádraží je zastaralé. Potřebujeme nová výtečná modernizovaná nádraží, jako je Ústí nad Orlicí, kde ujdete na přestupu z Letohradského nástupiště za 3 minuty 350m. Pěkně přehledně, teda zejména když tabuli u výstupu k budově, u které není žádná šipka směřující na schody, nepochopíte blbě jako že vás láká ještě dál do podchodu. Dáte to v pohodě, dokonce i když se chvíli u budovy budete rozhlížet, než vám dojde, že vlak na Prahu nikde nevidíte, protože byl pro utužování sportovní kondice cestující veřejnosti poslán na nástupiště Západ. Hezky se vám poběží, se zavazadly, ve skupince důchodců. Ideálně při… Číst vice »

Vlaďka
Host
Vlaďka

Nádraží po rekonstrukci sice „prokouklo“, jak uvádí autor, ale ti, co si pamatují jeho stav z 80.let, mi potvrdí, že tehdy bylo pro cestující trochu více „user friendly“ – i v dvě ráno se dal sehnat teplý párek s chlebem a pivo, i ve dvě ráno byla k dispozici úschovna zavazadel. A pokladna s informacemi, a nezbytná informační tabule byla čiltelná již z dálky, takže člověk pod ní nemusel stát a v klidu mohl sedět na kovových stoličkách, kterých bylo hl. nádraží plné (ani nemusel tabuli hypnotizovat, novou informaci vždy prozradil typický klapavý zvuk překlápějících se destiček). Jediný problém té… Číst vice »

Juraj
Host
Juraj

V 80. rokoch som to nezažil, na prelome storočia áno, a konkrétne párky a pivo bolo presne to, čo priťahovalo veľmi divné existencie.
Súhlasím s tým, že dnes to v mnohom nie je user-friendly, ale štvrtá cenová tam nechýba.

Ušatá
Host
Ušatá

Ty podivné existence nezmizely a okolí je jich víc než plné a k tomu jimi zdevastovaný park, zeleň, o zápachu, bezpečí, nemluvě

patology_chef
Host
patology_chef

A tady taky vystřelím z houfnice.
Co mně osobně vadilo na hlavním nádraží před opravou? Bezdomovci, holubi, stojící eskalátory a nemožnost pořídit si svačinu před cestou bez zbytečné fronty. Co mi vadí teď? Bezdomovci, holubi, stojící eskalátory a nemožnost pořídit si svačinu před cestou bez zbytečné fronty, k tomu ten přiblblý pohyblivý chodník uprostřed a neschopnost udělat ze staré Fantovy budovy důstojné místo.

Pavel
Host
Pavel

Tak oproti starému hlaváku je to obrovský pokrok, už jenom ty podchody a jejich šířka. Eskalátory snad vůbec nebyly nebo jenom hodně okrajově. A hrací automaty s gamblery na vyšším podlaží, to byl vrchol.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Podchody se rozšiřovaly?

Pavel
Host
Pavel

Pokud si dobře vzpomínám, tak ano. Dříve ta část na první nástupiště byla úzká a ještě tam v polovině byly schůdky, chodba byla širší až přechodem na nově vybudovaná 5-7. Teď jsou podchody dostatečně široké už ze začátku.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Jo, hlavní nádraží je nejhorší, co může být, proto to, že Západní expres jezdí už z a do Holešovic, je obrovská výhoda. Díky tomu se hlavnímu nádraží uplně vyhnu.

Kdo někdy z hlavního nádraží jel, tak to hypnotizování tabulí moc dobře zná. Ještě že tam běží ta světelná tabule s těma Rail reklamama, že se člověk nějak zabaví.

Nekdo
Host
Nekdo

Vy jste asi už dlouho nebyl v Brně, že? 😀

HonzaEM
Host
HonzaEM

Asi jednou nebo dvakrát jsem v Brně byl, ale nevím, čeho jsem si měl všimnout.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Bylo by vhodné uvádět, zda máte na mysli Brno Hlavní (víc jak polovina je opravená) nebo Brno Dolní. To druhé je super anti kontra multi extra unikátní.

Franta
Host
Franta

Obchody jsou v pohode a kazdy si klientelu najde. Kdyz nenajde, tak zavre. Co tam ale nema absolutne co delat jsou ty trhovecke stanky v prostorech mezi „kamennymi“ obchody. To je fakt ostuda. Zajimave je, ze za Grandi Stazzioni tam nebyly a za SZDC se tam hned objevily. Obecne sla uroven po prevzeti spravy SZDC o rad dolu.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Ani nevím, jaké stánky máte na mysli.

Ušatá
Host
Ušatá

Obchody v pohodě nejsou, protože to, co tam chci, tam není a ty předražené nesmysly nepotřebuji. Jedině Billa, ale ta je tak přeplněná po celý den, že nákup je tam i na půl hodiny. Schází také neobnovená pošta.

Jan Prachař
Host
Jan Prachař

Ty trhovecké stánky (šperky, kalendáře apod) tam byly už za Grandi Stazzioni

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

„Je plné nablýskaných výloh, ale na cestujícího jako by se zapomnělo.“ Tak cestující neplatí tučný nájem. To máte jako, když jdete po ulici Na Příkopech a klidně i po Pařížské – ulice jsou špinavé a neupravené, a výlohy nablýskané. Tím se světová metropole Praha odlišuje ode všech na západ.

VRT
Host
VRT

Špinavá Pařížská? Příkopy? Kdy jste byl v Praze naposledy? V roce 1988?

Pepa
Host
Pepa

Boj se směnárnami (ne)funguje. Nevýhodné kurzy trvají, našli jsme i porušení zákona
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/foto-smenarny/r~6e831de0a4a311e9bb450cc47ab5f122/

liberal shark
Host
liberal shark

Trochu pomáhá odjezdová tabule na internetu. Spíš mně vadí, že je na Hlaváku horko, smrad, nával a není si kam sednout. O nějaké normální hospodě nebo buřtostánku ani nemluvě :-((. Cestovat z Hlaváku je utrpení.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Přesně tak, proto využívám Holešovice, Libeň, Masaryčku, jak jen to jde.

Bivoj
Host
Bivoj

Ale je tam klavír 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ten klavírr je třeba i na „Masaryčce“ (a třeba i v Ústí nad Orlicí …) – ale rozhdně nevadí vůbec nikde!

Za humny je vlak
Host
Za humny je vlak

Také trochu přidám na hromádku. Taky se mohu tak nějak považovat za štamgasta, co se týká Hlavního nádraží v Praze. S moji in100vkou se často zastavuji na kávičku v ČD lounge a musím říci, ačkoli je to to nejlepší, co lze v rámci zakoupené jízdenky při čekání na svůj vlak využít, Jde úroveň této služby nezadržitelně dolů. Když si odmyslím ty zástupy nechápavých, ve velké většině prostě vyčůraných individuí, kteří se bez patřičného dokladu domáhají pobytu v tomto vyhrazeném prostoru, poslední dobou ztrácí ČD lounge glanc díky permanentně porouchanému kávovaru a nefunkční klimatizací. První zařízení je nahrazeno méně komfortním zařízením… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Ono je tam toho víc – třeba situace, kdy vlak XX potom z hlavního pokračuje jako vlak YY. Na tabuli příjezdů má vlak XX vyznačené zpoždění 75 minut, ale na tabuli odjezdů vlak YY nemá vyznačeno žádné zpoždění. Až 5 minut po plánovaném odjezdu napíšou zpoždění 5 minut, pak 10, 20 atd atd. Za tohle by někoho měli mučit, protože oni ví, že bude mít zpoždění 80 minut, ale nenapíšou to tam rovnou, aby lidi použili jiný vlak.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Je to ještě lepší – když je aktuální zpoždění 10 minut, většinou naskočí 5, když se zpoždění zvýší na 20, na pragotronu se slavně rozsvítí 15 🙂 Každopádně, tuhle hru na zvyšování zpoždění po 5 minutách hraje SŽDC léta a vypadá to, že bude asi jednou ze základních součástí jejich firemní kultury.

Tomáš
Host
Tomáš

Může mi někdo rozumně vysvětlit, proč to proboha takhle dělají? Má to nějaké opodstatnění?

Marek
Host
Marek

Třeba proto, že dopravce na toto může kdykoli vykouzlit náhradní soupravu ?

HonzaEM
Host
HonzaEM

A hlavně že když má mít vlak na zastávce zpoždění 5 minut, tak tak to rozhlas vyhlašuje jak na lesy, přitom 5 minut je skoro běžný.

HonzaEM
Host
HonzaEM

To tak dělaj všude. Třeba salámovou metodou zvyšujou po 10 minutách zpoždění pro osobáky z Ústí, přitom vlak, ze kterýho souprava přechází na tento vlak, do Ústí nejspíš ani nedojede (a musej to vědět) a stejně cestující vodí za nos.

Mosquit
Host
Mosquit

Dnešní vlak 9144, odjezd 16:44. * v 16:40 je již číslo nástupiště – 6J, což je nezvyklé, neboť to většinou jezdí z S. Znalý cestující čuje nějaký problém. * v 16:47 (3 minuty po času odjezdu) svítí na ceduli se zpožděním stále nula. Z vinohradského tunelu se vynořuje … jiná souprava, která přijíždí na stejnou kolej dopředu (tedy 26S). V tuto chvíli je i cestujícím jasné, že zpoždění bude značné. Dopravní kanceláři to ale muselo být jasné již drahnou dobu dopředu. * v 16:52 se rozsvítí zpoždění 5 minut (to je překvapení!!!) a z tunelu teprve vyjíždí CityElefant. Průvodčí vlaku… Číst vice »

TomikV
Host
TomikV

Podobná zkušenost. Po pondělním průšvihu u Radotína jsem se pokoušel o R 764 odjezd v 14:15.Hlášené zpoždění 5 minut. Ve 14:18 jsem pomoci aplikace zjistil, že vlak R 763 ( pro neznalé se na HN obrací a jede zpět) se nachází teprve v Radotíně. Vyplatilo se nasednout na osobák (14:20). Závěr, rychlík do Berouna dojel cca 5 minut po nás.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Po přečtení článku jsem si vybavil Bratislava hlavná stanice. Jet vlakem z Prahy do Bratislavy je zážitek se vším všudy 😂🤣

Vlaďka
Host
Vlaďka

No, ta Blava je příklad ještě větší tragédie… Něco jako „návrat do minulosti“. Tam funkci Holešovic plní přímo Vídeň (taky hrůza zabalená v luxusu).

VRT
Host
VRT

Vídeň má už pár let nový Hbf… čistý a přehledný.

Dalibor
Host
Dalibor

Hlavák v Praze? katastrofa. Sedout si můžu tak leda na zem, najít odpadkový koš vyžaduje detektivní práci. A s uveřejňováním odjezdů má autor pravdu. dav lidí youfale čeká, až naskočí nástupiště. Krapet hůře a také pomalu chdím. Je fakt příjemné nervovat se, že nestihnu do vlaku vůbec dojít.

Aleš..
Host
Aleš..

Na všechna uvedená negativa při přestavbě a následném využívání prostor nádraží zlatokopy z Itálie provozní zaměstnanci a dopravní odborníci upozorňovali..marně..nádraží ČD se stalo nablýskanou tržnicí tretek co většinou není nezbytné kupovat..Není klasická restaurace a historický zbytek budovy se dává dohromady až teď..O čekárně a možnosti si sednout nemluvě..Jinde v Evropě si se sockami poradí,nevím proč by to nešlo i v Praze.Turistika cestujícího,který uspořádání nádraží nezná je smutná..kamsi do sklepa pro jízdenku a pak bloudění mezi výlohami cestoou k vlaku,kterému je napsáno nástupiště až na poslední chvíli..A teď až bude prý evropská normalizace.kdy se bude uvádět jen číslo koleje..Příjemnou zábavu..

Jarek
Host
Jarek

Změny obřích a zbytečných hal na komerční prostory jsou poměrně obvyklý a logický krok i v cizině.

A.R.
Host
A.R.

Proč by někdo bral vážně dopravní odborníky? 😀 Jsou to nemehla a pravdu mají všichni ostatní. 😛

rejpálek
Host
rejpálek

Mno, řeč byla i o pozdním oznamování čísla nástupiště. A v tom zlatokopové z Itálie nejedou. To je máslo na hlavě provozních zaměstnanců a dopravních odborníků…..

Ušatá
Host
Ušatá

No, ona role SŽDC je vůbec podivná a čím dál víc si myslím, že to rozdělení drah bylo špatně. Poslední zážitek z plnění povinností SŽDC z minulého týdne ve středu v Golčově Jeníkově město. R do Prahy v 20.38 na světelné tabuli (nádraží uzavřené již od 17.40, automaty na jídlo a pití uvnitře, záchody zde byly zbourané) bez zpoždění. Ze sedmi čekajících jeden cestující upozornil, že se díval na internet a R má asi 90 minut zpoždění, kvůli zaplavení koleje někde na Vysočině. Na tabuli opět nic, rozhlas nic nehlásí. CCa 20 minut po plánovaném odjezdu vlak z tabule zmizí,… Číst vice »

Tenk
Host
Tenk

až na to, že ČD Hlavní nádraží v Praze nepatří ( a téměř žádné v ČR,až na dvě výjimky)

Evlas
Host
Evlas

Můžu jen potvrdit. Vydýchaný vzduch, bez informací, zpoždění,… Měla jsem jen bezmocný vztek…

Partneři



CSCARGO