Glosa: Mor jménem expresní rezervace
Expresní rezervace. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Je to pocit, který nemá autor statisticky podložený, ale poslední dobou sílí. Na spojích Českých drah se jako mor rozlézají
Je to pocit, který nemá autor statisticky podložený, ale poslední dobou sílí. Na spojích Českých drah se jako mor rozlézají
K celé této diskuzi jen malá poznámka. Podle zastánců místenkování je to vše proto, že vlaky jsou přeplněné, nemohou mít větší kapacitu, přibyli výrazně cestující se slevami apod. Takže trochu do reality. Dnes zveřejněno, že ČD přepravily ročně o cca 1,6 % více cestujících, což jsou asi 3 miliony. Uznávám, že je to hrůza, protože např. na vůz 2. třídy o cca 80 sedadlech je to v průměru růst o cca 1,3 cestujícího a to nelze přeci zvládnout. Takže jak vidět ani ty slevy neudělaly žádnou katastrofu, natož přetížení spojů.Na hlavním tahu byly spoje vysoce vytíženy vždy!!! Už jen tedy… Číst vice »
Pridat vuz nebo dva znamena pridat personal… a to bud nechce zaplatit firma nebo to nechce zaplatit kraj… takze pridat vuz neni tak jednoduche. Pominme fakt,ze ten vuz musi taky byt fyzicky a oni rezervy dochazeji…
Mistenly jsou v 99% ve vlacích objednávaných MD.
A když už ho někde v depu vyskrabnete a přidáte, kaštani budou řvát že je to staré Béčko a oni chudaci nemohou sjíždět FB a YT, protože nemají na to si zaplatit data….
Vlaky nejsou povinne místenkové, ale je umožneno si v podstatě do celého vlaku koupit, respektive pořídit místenku. Je to služba cestujíxím, která jim umožňuje garantované míato k sezení. Takto to funguje již 50 let a 35 let existují i expresní rezervace. Jediné co se po nastupu RJ a Le zmenili je jsou místenky zdarma v eshopu, jako důsledek ko kurenčního boje. To ci se zde v diskuzi předvádi je zcela zbytečná histerie.
V té době , o které mluvíte ovšem VHD nebyla bussines, ale služba . V této uchylne dobe, kdy Dráha byla za účelem bussinesu několika jedinců rozbita na několik firem jenž si vzájemně učtují každou nápravu, každou vrtuli na pražci , každý metr posekane trávy , každou minutu hovoru ze služebních mobilů ( v síti jenž si zbudovali C(S)D ! , pro svoje interní účely ), je přidání byť jednoho vozu vícenáklady, jenž kraje platit nechtějí , protože cena a prachy jsou AŽ na prvním místě ( aneb ušetříme 6 milionů za rok, abychom obratem poskytli dotaci naprosto zbytečnému krajskému… Číst vice »
Vždycky to musí někdo nakonec zaplatit. Z tohoto pohledu je asi dnešní stav lepši než v minulosti, protože jsou poměrně jasna pravidla. Pro dopravce je to sice byznis, ale služba je to pořád. Jen její rozsah a kvalitu určuje objednavatel a hlavně peníze, které do toho může a je ochoten dát.
Zkušenost z posledních dní na trase Praha – Plzeň. I v 1. třídě označena všechna sedadla expresní rezervací. Tedy ani na jedno místo by nebylo možné si sednout bez rizika. Přitom obsazenost těchto R, zejména večer a v sedlech není taková, aby bylo nutné si kupovat nějakou místenku a otravovat se tím. Prostě snaha vyhnat cestující z vlaků a komplikovat jim život. Ti, co to zavádějí se buď nudí nebo mají nějaký, utajený, dosud nezveřejněný záměr. Bylo by asi vhodné, aby šli do nějakého jiného zaměstnání, kterému by rozuměli a kde by neškodili.
Taky někdy bývá rozdíl „označeno er“ versus „k dispozici v e-shopu.“
V tom případě spíše nakopat nižší management a vlakvedoucího, když to neumí označit.
Není to mor. Je to systémové celoevropské řešení prodeje místenek během jízdy vlaku,
Proč se prodávají místenky na místa volná k sezení a ne rovnou na expresky?
Myslím, že stojí za zmínku, že na většině spojů Praha-Olomouc jsou půlky některých vagónů, ať kupé, nebo velkoprostor, v rezervačním systému vymístenkované a rezervace se na ně koupit nedá, lísteček Expresní rezervace nad nimi není. Podívejte se na svých spojích, dá se toho lehce nevšimnout.
Ve vlacich, kde jsou pro mistenky displeje by mela byt synchronizace pres internet v realnem case. Expresni rezervace se ale uplne vymytit nedaji, protoze mistenku si muze nekdo koupit i v prubehu jizdy. Pro expresni rezervace by vsak nemela byt vyhrazena vsechna mista ve vlaku.
Pro jakékoliv rezervace by neměla být vyhrazena všechna místa ve vlaku.
Proč ne?
Naopak místenky umožnit k IDS paušálům a dalším druhům jízdenek. Bez místenky na stojáka
Co vám bráni si ji koupit?
Tarif IDS neznající místenku ani první třídu. Dá se dělat kočkopes (IDS+doplatek podle dopravce) a někdy to dělám, ale PID by to mohl zlepšit.
ODIS v moravskoslezském kraji zná první třídu. Je to řešené formou časového doplatku za symbolickou cenu.
technicky to není tak jednoduché vzhledem k mezinárodní přepravě a navíc by to problém řešilo pouze částečně. Už jsem to zde zmiňoval.
Koukám , že cesta vlakem je adrenalinem pořád. Před dvaceti lety člověk pořád řešil , kolik jeho vlak bude mít zpoždění , zda přípojný vlak počká a případně , zda nebudu muset někde přenocovat cestou.
Dnes cestující bez místenky tolik neřeší zpoždění (je jich méně, než kdysi) , návaznosti (vlaků jezdí mnohem více než tehdy) ..ale zase řeší …vyhodí mne někdo , nevyhodí mne někdo.?? .Zkrátka cestování po železnici je taková bojová hra. Oproti tomu je jízda autem na přeplněné D1 super klidným zážitkem
Zdá se, že neumíte odstupňovat závažnost problémů. Uvedené je taková (zvládnutelná) nepříjemnost, není to nic kvůli čemu by se člověk vyhnul vlaku. Ve chvíli kdy člověk začne jmenovat nepříjemnosti a problémy D1, tak to bude dost ošklivé. Zůstane jen to, že sebou máte svoje auto, které vám dává flexibilitu, ale jinak nic moc pěkného.
flexibilita, jistota mista k sezeni, pohodli, vyber spolucestujicich, moznost vzit s sebou temer cokoli, cistota, obvykle i rychlost, i kdyz ta neni behem rekonstrukce uplne jista.
Já nevím, co tady vlastně všichni řešíte. Je to jenom mezikrok k tomu, že dálkové spoje budou všechny povinně místenkové. Z ekonomického hlediska je to nevyhnutelné.
Na veřejnou dopravu se lze koukat dvěma úhly pohledu. Jako na byznys anebo jako na službu. Pokud jde o byznys, poté ano , jsem pro , aby si každý dopravce vytvořil pravidla taková, jaká uzná za vhodné. Navíc je to jeho podnikání , jeho risk , pokud pravidla nastaví špatně. Ale u vlaků , které jezdí na objednávku veřejné správy , by taková situace neměla nastat. Jsem pro , aby rezervovatelných byla ve vlaku tak maximálně polovina sedadel. Situace , kdy studentík vyhazuje z místa nemohoucího penzistu , který si místenku přes internet neumí zakoupit je absurdní. Anebo místenky zpoplatnit.… Číst vice »
Nemohoucí penzista si neumí zakoupit jízdenku, to bych řešil před dvaceti lety(když ještě pokladna byla v každé druhé stanici).
Ne dneska když do důchodu odchází lidí makajici s PC, dostávající výplatu na účet,… a takoví už i umírají.
I dnes v produktivním věku (nikoliv penzisti) jsou lidé , kteří si se soudobou technikou moc netykají. Natož lidi 70+ .
Pochopte konečně jedno, že zakoupení a jízda na místenku nemá žádnou výhodu. Prostě si chci sednout kam chci, ke komu chci a podle situace ve vlaku. Ano? Nemám prostě zájem, abych byl usazen někde, kde nechci!!!!!
Proč? Ještě existuje možnost nabízet pevně část vozů s povinnou rezervací a část bez. Vyhoví se každému dle jeho chuti a není v tom zmatek jako teď.
Což, u vlaků v závazku, odporuje MD, které zakazuje povinné rezervace.
Přesně tak, ani kdyby byla mistenka za 0 Kč.
Proč s povinnou rezervací ? Část dobrovolně místenková , část nemístenková. Část vlaku , kde bude mít dotyčný jistotu, že jej nikdo nevyhodí a část vlaku , kam si sice bude moci sednout , ale jistotu mít nebude.
A ten dědeček 70+ to rozliší jak?
Cedule „tahle část vlaku je místenková, cestujícím bez místenky doporučujeme jít do →“
Nevyhnutelne to neni, vzdy se daji zvysit dane.
Tím si nejsem tak jistý.
Povinně místenková letadla fungují z technických a bezpečnostních důvodů, v letadle je nutné se připoutat a proto to tržně prošlo.
Vlak je od určité vzdálenosti pomalejší než letadlo, měl by nabízet něco navíc. Třeba i flexibilitu/možnost jet kdykoliv. Tlačení do místenek vidíme různými způsoby (včasné vázané jízdenky, expresní rezervace možná na všechna místa,…) ale přístup „kup měsíc dopředu nebo jdi pěšky“ může cestující odradit.
Myslim, ze castecne reseni by bylo navysit pocet mist k sezeni ve vlacich tak, aby A) reagoval na aktualni situaci – pamatuji si na hudebni party, na ktere jsem byl v roce 2000, kdy rano na nadrazi cekalo pres 500 lidi na vlak s koupenymi listky a nasledne prijela dvouvagonova lokalka (takova ta delsi kulata), do ktere se veslo jen par lidi. Pruvodci rikal: Nam to nikdo nerekl. Prijde mi divne, ze pokladni ve stanici v klidu prodavala hromady listku, ale nedala kolegum nic vedet a neposili spoj. Obdobne situace se deji v CD casto… Nutno mit posilove vagony. B)… Číst vice »
Pokladní prodá jízdní doklad, ale jak má vědět, čím dotyční pojedou?
Navíc tak narychlo nikde vůz jentak neseženete a je i povinností větších skupin se nahlásit předem.
Když dneska na Smíchově řeknu „jednou Beroun“ tak mi modrogumí pokladní místo PID prodá lístek ČD, takže pokladní ví s jistotou že nechci Arrivu, autobus(380 ani Berounskou MHD).
Pokud by pokladní prodala tisíc lístků PID, docela bych věřil tomu, že si to nemusela uvědomit. Ale pokud prodává modrogumí lístky, nevidím důvod proč jsou bez místenky (zrovna tak proč v e-shopu není místenka defaultně zaškrtnutá)
Prodá jízdenku na vlak, ale neví na který, pokud není vázaná, mohu koupit lístek v 10:00 a jet až v 15:30.
Právě z tohoto důvodu, že prodává cestovní doklad na trasu Smíchov – Beroun, ne konkrétní vlak.
Stejně jako e-shop, teoreticky se dá jet jiným vlakem ČD splňujícím nějaké tarifní podmínky, ale pravděpodobně pojedu tím, který jsem vybral v předchozím kroku(v e-shopu napřed vyhledat spojení a vybrat).
Teoreticky můžu jít na nádraží koupit lístek, protože jedu za týden, ale pravděpodobně z nádraží pojedu tím prvním.
Ovsem už nemůže vědět, zda do toho Berouna jedete osobakem v deset, nebo rychlíkem ve dvě….
Ona jízdenka z pokladny není vázána na konkrétní spoj, že.
A pokud jste linej otevřít hubu a říct „Beroun na IDS“, tak se nedivte že u pokladny ČD dostanete jízdenku ČD.
Očividně jste laik. Pokladní prodá během 1/2 hodiny 1000 lístků a i kdyby dispečera informovala, tak bohužel nežijeme v pohádce, kde stačí lusknout prsty.
Nezlobte se , ale jste trochu dost mimo … to nejsou TT vláčky, aby vam pokladní řekla: prodala jsem hodně jizdenek, přidejte vagon ! A vy sáhnete do krabicky a za 5 minut je vůz na vlaku …
Tady jde tak trochu o situaci a priority.
Pokud si představím, že kvůli velké obsazenosti => prodlouženým pobytům, jsou na nějaké lince zpoždění okolo intervalu a zároveň v síti není větší průšvih, slušelo by se na tu linku přihodit dispecerskou zálohu.
Kdyby se označení „Expresní rezervace“ nahradilo označením „Zde může být místenka“ by celý problém vyřešilo?
To označení „Expresní rezervace“ vlastně toto znamemá.
zde může být
MÍSTENKA
P.S. tento příspěvek má číslo 511. Gratuluji.
Označení expresní rezervace je označeni jednotné v celé Evropé, v podstatě dává smysl a neni zbytečně dlouhé
Nevyřešilo by to nic. Vyřešilo by se to (kupříkladu) systematickým označováním části sezení pro rezervace a části pro bez rezervace.
České dráhy napodobují Regiojet. Regiojet udělal z „hromadné dopravy“ „zájezd“.
To je blbost. Zakoupení místenky není povinné. Ale když si ji koupíte máte jidté misto k sezení.
Regiojet šel hlavně cestou byznysu a „vyzobávání“ rozinek. Což lze pochopit.
Připadá mi, že v poslední době je snaha uplatňovat na železnici metody, které jsou charakteristické pro jiné druhy dopravy (leteckou, městskou hromadnou), což ale poněkud koliduje s charakterem a možnostmi železniční dopravy.
V případě tématu rezervování míst ve vlacích se jakoby střetávají dva protichůdné požadavky: Mít pro sebe vyhrazené místo („jistotu místa“) a zároveň si dopřávat výhodu pružnosti tím, že to vyhrazení se může uskutečnit na poslední chvíli.
Možná je to tím, že se železniční doprava snaží nasadit (skoro) stejný systém na jízdu z Vídně do Hamburku a z Běchovic na Masaryčku.
Přičemž požadavky cestujících jsou zcela zjevně jiné.
Řešením by asi bylo, aby „lokální“ vlaky (Řekněme 0-50(100) km trasy ) měly jiný systém než ty „(mezi)národní“.
Ale oby systémy musí být „logicky koherentní“, aby to nebyl „každý pes jiná ves“.
Mistenky se prodávaji jen do vlaků dálkové dopravy tedy R, Ex, ÍC, EC a SC. Vyjímečně do spěšných vlaků.
Při skupině, byť jen 4 lidí, není problém zařídit si rezervaci i do Os, viděl jsem takto zarezervované dvě čtyřky v Regionově pro skauty, jelo jich asi 6.
To je mimo téma. Os vlaky nejso zavedeny v rezervačním systému a dělá se to jinak na základě objednávky.
Ale je,když v e-shopu zvolím 10 lidi, neznamená to že dostanu checkbox na místenky. Musí se volat kdovíkam a nahlásit „teď jsem si koupil jízdenku, zaridte mi místo“
Existuje objednávkový systém pro větší skupiny, kde lze požádat i o rezervaci míst pro skupinu ve vlaku, který není v rezervačním systému. ale objednávku je nutné udělat v předstihu. Jsou na to stránky na webu (objednávka přepravy skupin)
Problém je ovšem v tom, že český cesující (obvykle) neví, že trasa Pardubice-Praha je příměstská lokálka – vcelku nezávisle na tom, jaké kategorie tam vlak jede.
Na základě čeho to určujete?
Krátký interval, většina lidí jedoucích na pár hodin a zpátky. Jenom v Railjetu pár dovolenkářů s kuframa, kteří se boji letadel.
Mám místenku, mám místo jisté, nemám místenku, nemám místo jisté. Asi okurková sezona, nebo Kremlíci došli.
No ani místenka neznamená jisté místo.
Jakkoliv jsem měl zakoupené místenky (! Zakoupené – zdarma na eshopu jsou pouze vnitrostátní) na spoj Berlín > Praha, již na Tiefu byla hláška, že vlak je z technických důvodů bez rezervace.
A co ještě dodat: sice nemám místenku, ale tohle místo je volné, tak si sednu a mám jistotu, že mě nikdo nevyhodí?
Nebo nechápete podstatu problému. Opravdu se expresní rezervace musí „náhodně“ rozstřelovat „kamkoliv“ po celém vlaku? Nešlo by to jako v civilizaci opravdu označovat tam, kde se reálně přidělují, aby měl cestující bez místenky patřičnou informaci?
To by dalo moc práce. Když stiplistek rozmístí lístky na všechna místa v B249 a v e-shopu je něco s šesti místy na kupé, tak je to jednodušší – nemusí se přemýšlet.
S autorem naprosto nesouhlasím v jeho závěru. Možnost zakoupit si rezervaci konkrétního místa na poslední chvíli, klidně i u průvodčího až ve vlaku, naopak železnici na atraktivitě velmi přidává.
Kdyby bylo „vždy dostatek míst pro lidi kteří si místenku koupit nechtějí“, byly by místenky zbytečné a ve vlacích většinou mnohem víc vzduchu.
Hehe, tahle paní se mi nelíbí. Pane průvodčí, chci místenku! 😀
Pokud je vlak olístečkován a místo není označeno jako expresní rezervace nebo se nejedná se místo např. Pro invalidy, ďéti nebo dámský oddíl a pos., tak ne.
Taky by ČD měly omezit či úplně zrušit prodej jízdenek na konkrétní vlak bez místenky.
Když si ten na Smíchově řeknu „jednou teď Beroun“ tak bych měl dostat
1) Něco obecného (PID)
2) Pokud dostávám něco na ten vlak jedoucí za 5 minut(pokladní ví že nechci jet 380 ani Berounskou MHD) tak s místenkou. Jestli jsou místenky vyprodané, tak vydat PID.
Stejně tak v e-shopu požadavek na místenku defaultně zaškrtnutý.
Ale to tu nikdo nerozporuje. Spor je o tom, jestli mají být ve vlaku nějaká místa nerezervovaná (a příp. kolik), anebo všecko zatím neprodané jako ER.
To jsem psal níž.
Část vlaku místenky část bez. Jenom pořádně označit (ne že v B249 jsou lístky na všech 8 míst ačkoliv v e-shopu je vůz s 6 … lidem bez místenky doporučit ta nenabízená místa, ať už sedadla x7,X8 nebo spíše jako RegioJet vůz 5) pokud se místenky ze stanice x nevyprodaji, tak nabízet až do odjezdu z té stanice.
Pokud se vyprodají(škola koupí 200 místenek) tak se dopravce pokusí zařadit vůz navíc (skupinovou slevu podmínit třeba nákupem týden dopředu)
dopravce vůz navíc, no tak jestli se bavíme o tom jednom, tak to chci být u toho….
Co horšího, na stejném principu funguje i Arriva Praha-Turnov … ale zatím tam těch místenek není mnoho.
Stejně před arrivou fungovaly i rychlíky ČD.
Už jsem jel dvakrát z Prahy do Turnova bez místenky a zatím mě nikdo nevyhodil. Ale je pravda, že když bych měl jistotu, kterým vlakem pojedu, tak si koupím přes web jízdenku i s místenkou, protože to vyjde levněji a místo mám jisté. To je ale spíš na léto, až budou jezdit výletníci a bude zase narváno. ČD měly systém (a podobně jsem to zažil na šinkansenech v Japonsku), že část vlaku je povinně místenková a část bez místenky. Ten kočkopes má asi fakt za úkol lidi naštvat. Bohužel ani ta zmiňovaná Arriva to nemá dotažené.
Povinně místenková, to jako kdo tam vleze bez místenky, tomu průvodčí vypíše pokutu?
Stscilo by doporučeně místenková, cedule „bacha sem lze zakoupit místenku“ + „cestujícím bez místenky doporučujeme bez místenkový vůz + šipka“
Pořád lepší, než v Polsku. Tam raději nedávají ani lístečky, takže lidi se rvou na místa a čekají, až je někdo vyhodí. PKP IC tvrdí, že je to OK.
Ono je to tam ještě blbší: všechny dálkové vlaky jsou tam oficiálně povinně místenkové. Cestující bez místenky se tiše tolerují, ale jen tím způsobem, jak píšete.
No. Při koupi biletu má cestující vždy informaci zda má garanci místa k sezení, či nikoliv. A povinně místenkové je oficiálně jen Pendolino
Problém u ČD je, že nelístečkujou/nedisplejujou rezervace, které jsou zakoupené včas, daleko před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Stává se mi to opakovaně. Expresní rezervace nedělám ze solidárního důvodu, že taky nechci být zdvihnutý z místa, na kterém to není napsáno.
Také se mi to stává, ale nemyslím si, že je to leností zaměstnanců, ale spíše když se nestíhá obrat soupravy…
Stačila by jednoduchá cedule/lístek „sedadlo lze rezervovat ano/ne“ nebo to samé třeba na vagón.
Když bude displej, který se obratem soupravy/nákupem místenky přehodí z „lze rezervovat“ na „rezervováno z/do“, bude to lepší, ale je to jenom bonus.
To je pomerne nakladna a organizacne slozita zalezitost, nevim, zda maji pruvodci dost casu na to, aby pobihali po vlaku a roznaseli rezervace, system informacnich displeju ke kazdemu sedadlu by byl nakladny a nevim, zda to vlastne neco resi, v dobe, kdy si na misto sedate, tak jeste nemusi byt vubec rezervovano, muze si ho zarezervovat cestujici, ktery pristoupi treba az za hodinu.
Lístek „lze rezervovat ano/ne“ by byl nákladnější než současný stav, kdy se tiskne, odkud kam je rezervováno.
Drahy by byl samozrejme ten elektronicky system. Listek, ze sedadlo jiz nekdo zarezervoval, je teoreticky relativne laciny, ale narocny na perzonal (pokud byste kvuli nemu musel pridat pruvodci, tak take laciny nebude). Soucasny stav je takovy, ze se u expresnich rezervaci nic netiskne, proste tam v lepsim pripade mate upozorneni, ze je misto rezervovatelne a muzete byt nucen ho uvolnit cestujicimu s mistenkou.
Nechápu. Pominuli mimorádný případ kdy není vla z nejakého důvodu označen jsou jenom 3 stavy:
1. Je tam rezervacní liste Z/Do
2. Misto je označeno jako ER
3. Místo neni nijak označeno a je volně obsaditelné s výjimku míst se speciálnimi vlastnostmi (děti, ztp dámy).
Sakra v čem pořad vidíte problém?
Paradoxní situace vznikala u rychlíku Brno – Olomouc, jezdili jak cestující, kteří měli týdenní / měsíční nebo jinou „předplacenku“ (kde v podstatě nešlo rezervaci místa udělat, kromě koupení na pokladně nebo průvodčího) nebo jeli na IDS JMK či si koupili jízdenku v pokladně a pak študáci, kteří třeba jezdili nepravidelně (nebo pravidelně bez předplatného) a tyto lidi vyhazovali z míst, protože si k jízdence přidali rezervaci zdarma (kupovali přes web nebo můj vlak). Vlak nebyl nikdy dimenzován na to aby se v nejvíce vytížených spojích všichni posadili. Takže pěkná ukázka diskriminace, když někdo kdo platí za stejnou věc dostane více… Číst vice »
I s nějakou „předplacenkou“ si jde pořídit místenku. „Takže pěkná ukázka diskriminace, když někdo kdo platí za stejnou věc dostane více nebo méně služeb.“ Lidi s „předplacenkou“ platí vždy míň, než lidi s jednorázovou jízdenkou. Proto si ty „předplacenky“ kupují, ale místenka pak není zadarmo.
Já netvrdím že nejde, ale za cenu kterou místenka stojí, to nedává ekonomicky smysl kupovat,. Je to „prasopes“ celý tento systém.
Za mě by měl být u „Národního dopravce“, jak se prezentují jeden ceník dostupná pro všechny a hotovo bez ohledu na to jestli to kupují online / offline. Platíme to z daní všichni stejně.
„ale za cenu kterou místenka stojí, to nedává ekonomicky smysl kupovat“ K tratovce čd je snad mistenka zdarma a k ostatnim to nad určitý počet km bude vychazet i s kupovanim mistenek lepe, než jednorázové jizdenky s mistenkou zdarma.
Je snad zdarma (k traťovce) nebo je skutečně zdama? Kde ty informace berete? V ceníku traťových jízdenek o tom není ani zmíňka, ceník místenek neexistuje (protože se to počítá dle ceny jízdenky).
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-26012/ Ke traťové jízdence nahrané na In Kartě (nepřenosná varianta traťové jízdenky) si můžete v e-shopu ČD vyzvednout bezplatnou místenku pro každou vaši cestu.
zase ten poje…aný eshop. Přece traťovku si kupují hodně často lidé, které nějaké eshopy nezajímají. Prostě ať jim prodají k tomu místenku za „přijatelnou“ paušální cenu za 1 kus (protože z ceny jedné jízdenky to nepůjde odvodit).
Co je to za blbost? Traťovku si zásadně kupuju v e-shopu. Proč bych si ji měl proboha kupovat jinak?
Místenku si koupíte v eshopu. Vybrat odkud kam, daný spoj a pak kliknout „chci jen místenku“. Cena 35,-
Ceník je jeden. Mistenka k jízdence v eshopu je benefit za samoobslužný nákup. Pokus se ids týká tak je to problém ids a ne čd.
Nějaký cenový strop/uznávání IDS/uznávání SJT beru, ale proti ceně nižší než strop nic nemám. Klidně i IDS si může udělat akční jízdné, pamatuji doby kdy v PID stejná jízdenka měla různou platnost v noci/ve špici.
Vždyť to celé má triviální řešení – polovinu vagónů dát jako místenkové a druhou polovinu s nemožností rezervace. A pak jen pozorovat jaká je realita – zda náhodou nemá třeba 80pct cestujích zájem o místenky a jen 20pct jede bez nich. Nebo naopak. A podle toho upravit poměr místenkových a. bez místenkových vagónů. Jenže to by někdo musel hlavně chtít, že ?
A proč by to dělali? To už vědí teď, kolik lidí kupuje místenky a kolik ne.
Takto akorát udělají z vytížených spojů vlastně povinně místenkové spoje. Tak to tak můžou zavést rovnou, jestli je tohle opravdu cíl. No takže ad-hoc lidi ať si holt postojí. Třeba babička co jede navštívit vnoučky do Prahy a ve Vsetíně díky sekeře Arrivy z Karlovic nestihla spoj na který měla místenku, že ? Tu vyhodíte jako 20 letý mlaďoch když přistoupíte v Olmiku, protože budete mít na její místo místenku ? Já teda raději pojedu s dopravcem, u kterého mám jistotu, že tyto trapné situace nenastanou…
„No takže ad-hoc lidi ať si holt postojí.“ Pokud bude víc lidí než sedaček, tak si holt vždycky někdo postojí. Jestli je to babička ze Vsetína nebo někdo jinej je ČD asi úplně jedno.
Jo, radši pojedete s dopravcem, kterej tu babičku na jinej než ujetej spoj nevezme vůbec. Jak šlechetné.
Líbí se mi všichni ti diskutující s jednoduchým řešením.
Zajímavé je, že to je řešení ve světě osvědčené a funkční.
To ze si pořidite mistenku je taky triviální řešeni. A dopravce má navíc přehled o využiti kapacity vlaku😁. Dělate problém z něčeho, co vlastně ani věcně problém není.
Ano souhlasím, je to mor, sám jsem to zažil již několikrát. Odpověď z ČD mi přišla, že se to tak bude dělat dál a je to chyba cestujícího, tak jako vždy co vymyslí neomylný úředník.
Tohle by spíš mělo řešit Ministerstvo dopravy, to objednává dálkové vlaky. Takže ČD sice můžou říkat, že ER budou nabízet dál, ale stačí jeden příkaz z ministerstva a tento nešvar ze dne na den skončí. 🙂
To se nezměni. Kvůli mezinárodni přepravě musí zůstat zachová. A pak je jedno jestli je to jeden vůz nebo celý vlak.
To je docela nesmysl. Jak přenos informaci do vagonu ovlivní to, že si sednete bez místenky na sedadlo, které bude vzápětí z následující nácestné stanice zarezervováno?
A bude ta „povinnost mít dostatek míst i pro cestující bez místenky“ vztahovat i na ostatní dopravce, kteří do svých expresů prostě žádný takový cestující neberou?
Přenos informací do vagonu to ovlivní tak, že vám někdo pod zadkem koupí místo. Ve chvíli, kdy je místenka zadarmo, je to prostě nehoráznost. A ne pro každého je pohodlné před každou cestou ještě zvlášť řešit místenku. Dokud se prodej místenek uzavíral určitou dobu před odjezdem, nebyl s tím problém.
nehoráznost? a když je to zadarmo, jak sám říkáš, proč si tu místenku nekoupil už ten, kdo tam teda sedí bez místenky?
Vám přijde v pořádku, že si někdo sedne na volné místo a dejme tomu o půlhodiny potom si to místo někdo „expresně zarezervuje“ a dotyčného vykopne? Vždyť tam byl dřív ten sedící!
A proč si tedy nekoupil místenku první? Například proto, že jízdenky nekupuje online. Nebo chtěl obsadit nějaké volné místo, odkud už nebude muset nikoho dalšího zvedat.
Ano. Možnost koupi/pořídit místenku má prostě každý. Takže kdo si ji nepořídí může mít prostě smůlu.
Nedala by se expresní rezervace omezit jen na aktuálně volná místa? Tedy kromě pokladen/e-shopu mužů zarezervovat i tím že si na to sednu.
To si představujete jak? V každém sedadle čidlo zatížení, a když si náhodou odskočím na záchod, tak mi to mé místo mezitím někomu expresně přidělí?
Třeba. Pravděpodobnost že někdo v e-shopu čeká než si odskocite na WC, je stejně menší než že to koupí kdykoliv během cesty.
Tohle nic neresi, v dobe, kdy si sedate je to misto casto jiz rezervovane. Cidlo navic nepozna, kam jedete, takze by napriklad cestujici z Prahy do Pardubic znemoznil nakup mistenky z Pradubic do Brna, i kdyz to misto v Pardubicich uvolni. Navic jak spravne poznamenal Vbb cidlo nepozna, zda jste si jen odskocil nebo jste z vlaku vystoupil. Pokud by chtely CD zapojit moderni techniku a umoznit neco podobneho, tak by bylo lepsi oznacit sedadla kody a umoznit na webu nebo v aplikaci overeni obsazenosti mista a nabidnout okamzitou rezervaci, pokud je volne. Jednim z problemu kazdeho chytreho reseni, je… Číst vice »
Se mi líbí, jak se vždycky strhne velmi technická debata o problému, který ve skutečnosti neexistuje. ČD mají asi tak milion jiných priorit, kám cpát peníze, než do nějakých čidel obsazenosti sedadla.
Tak místo sedání na tlačítko se bude fotit QR na sedačce, to je technický detail – jde mi o to znemožnit prodej místenky na obsazené sedadlo.
Pak budou závody typu já si sedám v Olomouci a zároveň někdo kupuje místenku z Pardubic, ale když bude autor článku rychlejší už ho nikdo nevyhodí (ani když si vybral místo označené expresní rezervací)
Prodej místenky znemožníte jednoduše tak, že se místenku sám pořídíte.
To je moc jednoduché. 🙂
Zase to berte tak, že díky populistickým slevám Babiše jsou vlaky často velmi vytížené, a když by si tu místenku zdarma přes internet vzali všichni, tak si nesednete už vůbec. A díky výmyslům ČD, dost možná ani v první třídě. Kdo chce jedničku, ať zaplatí plnou cenu bez jakýchkoliv slev.
Ono sa to jednoducho píše treba pořídit. To by mali mať aj ČD v tom poriadok. K skupinovej víkendovej som si chcel v BV zakúpiť místenky (2ks) z Břeclavi do Prahy. Pani na okienku tvrdila že má len do BRNA. Len do BRNA… Tak som zakúpil aspoň takéto. V Brne sme si presadli do náprotivných sedadiel a čuduj sa svete.. Na naše pôvodné miesta si sadli ludia bez miesteniek a my so synom sme celú cestu do Prahy čakali či sa neobjaví niekto s miestenkou na naše nové miesta. Nikto NEPRIŠIEL. Keď som sa na takúto anomáliu pýtal sprievodcu nevedel… Číst vice »
Když ji koupíte přes vyhledávač spojeni, tak máte taky místenky zdarma.
Ano. To je jasné, len mi nikto vtedy neozrejmil ako je možné že v pokladni nevedia predať miestenku na celú trasu a pretože som šiel s o synom a do Prahy sme nechceli stáť tak som bol ochotný kúpiť aj dve sady miesteniek. Jednu na spomínanú trasu Břeclav Brno a potom aj iné možné miesta Brno Praha. Kúpiť to nešlo avšak viem že boli volné- teda nezakúpené spomínané miesta. Možnože lepšie znalí problému ozrejmia takéto prípady…
Je možné, že byly prodané z Brna do Prahy a cestující je 15 minut před odjezdem z Brna vrátil a už se neprodaly.
Teoreticky jo, můžeme to brát, že QR kód na sedadle by byl jen link do eshopu.
Mistenka je skvela vec, urcite nikdo nechce na delsich trasach stat a vyrazit bez ni je tedy pomerne riskantni a pokud potrebujete byt trochu casove flexibilni, tak je dobre, ze ji muzete koupit na posledni chvili a nemusite blokovat misto v nekolika vlacich. Pokud se mistenky omezi, tak je velice pravdepodobne, ze cestovani vlakem opusti velka cast cestujicich, kteri nejezdi z konecne na konecnou, protoze stejne jako pan Sindelar cestuje s rizikem, ze bez mistenky prijde o misto v pulce cesty, tak cestujici o stanici dal zase vyrazi temer s jistotou, ze si ve vlaku vubec nesedne. Dokud se budou… Číst vice »
Pokud se omezí ER, tak se omezí i možnost, že mě z mého místa někdo vyhodí.
Jinak dřív (hodně dřív) žádné expresní rezervace nebyly a jezdilo ještě víc lidí než dnes. V 15vozovém rychlíku byly tak 3 – 4 místenkové vozy, a kdo chtěl najisto sedět, koupil si místenku.
Kdo chce najisto sedět, může si místenku koupit i dnes 😉
Tenkrát si pro místenku musel aktivně dojít a zaplatit 4 Kčs (jedno a půl piva). Proto to dělali jen ti, co opravdu sedět chtěli. Dnes vám tu místenku na e-shopu pomalu vnucují a nic za ní nechtějí, proto si je bere daleko víc lidí.
A to je dobře, ne?
je to důsledek konkurenčního boje. Poděkujte RJ a LEO.
Nie nesúhlasím s Váma- viď moj príspevok vyššie..
Nebo pokud jede třeba Raijetem, tak doporučuju si sedat do vozu značeného jako TICHÝ ODDÍL = ten je automaticky vyloučen z jakékoliv expresní rezervace, to samé tuším i ty nejrůznější matky s dětmi a já nevím co všechno..prostě tam když si sednete na místo, které NENÍ označeno místenkou tak máte jistotu, že Vás nikdo nemůže vyhodit….
Ono je to těžké. Koupit si místenku nějakou dobu před odjezdem z výchozí stanice, třeba z Budapešti, je asi nesmysl, protože někdo neví tak dlouho dopředu, jestli vůbec pojede, i když je tenhle systém spravedlivější. Koupit si místenku hodinu před odjezdem z mé nástupní stanice, když už vlak z Budapešti odjel, je nefér vůči těm, kteří už tam sedí. Asi dvakrát se mi stalo, že na místě seděla důchodkyně, která o ničem takovém neměla ani tušení. Tak jsem si sedl jinam. Ale nevím, jak z toho ven. V každém případě už bychom se v dnešní době super hyper moderních IT… Číst vice »
Jak z toho ven? Je to úplně jednoduchy- zavést všechny místa povinne místenkovy…nemáš mistenku=nesedís,nejedes… Regiojet, Leo express tak fungují,nevidím proč by nemohli CD.
„Regiojet, Leo express tak fungují,nevidím proč by nemohli CD.“
Regiojet a LeoEx tak jezdí jen v komerčním provozu (ne na závazkových tratích typu Brno – Ostrava, Ústí n/O. – Úpořiny nebo Ústí n/O. – Mlýnický Dvůr).
Analogicky: je protizákazické, aby tak jezdily ČD v „závazkovém“ provozu.
A jak pojedete, když budou místenky vyprodané ? Budete si je kupovat týden dopředu ? Jak vyřešíte zvýšenou přepravu během svátků, a podobně ? Aha, Jančura to vyřešil a v jedné diskusi v TV to řekla jasně : „Od toho je státní ČD, aby zajistilo zvýšenou přepravu v období špiček.“
Když dopravce v systému uvidí že už má rezervací na hranici kapacity tak by měl ve svém zájmu přidat vagon nebo posilový spoj, u autobusů to funguje. Když není místo a nerezervoval jsem si to dotatečně dopředu tak nepojedu. Jinde je to běžné, třeba v letadlech. Nebo na Ukrajině kde jsou převážně lůžka/lehátka anebo denní expresy s povinou rezervací místa. Když je vyprodáno tak mám smůlu a musím koupit na další volné datum nebo jet jinudy, jiným spojem, eventuelně na kratší vzdálenost osobákem.
To není tak jednoduché přidat vagon. Jízdní řád se konstruuje s ohledem na hmotnost soupravy. Těžší souprava se pomaleji rozjíždí a déle brzdí, takže by v grafikonu vznikaly nepřesnosti a v provozu by vznikala zpoždění. Navíc se musí počítat i s délkou nástupišť, ne všude se dlouhý vlak vejde.
Jeden přidaný vůz u naprosté většiny vlaků není z pohledu konstrukce GVD vůbec rozhodující: podstatné je mít vůbec potřebnou zálohu vozů schopných aktuálního použití a mít je tam a s takovými technologickými možnostmi jejich operativního přidání, aby to bylo vůbec možné realizovat – a takové operativní možnosti v ČR zkrátka prakticky neexistují, takže kapacity souprav lze řešit jen na úrovni „základního“ řízení (v rámci přípravy GVD a jeho změn), ale operativně jen náhodnou a velmi výjimečnou shodou okolností a bez možnosti na něco takového spoléhat.
Tak když to přeženu, na deset vlaků mám v kopřivách dva posilové vagony. Tak je přivěsím za ty první dva vymístenkované vlaky. Tarifně budu cestující tlačit aby si místenky pořídili co nejdříve.
myslím, že Vectrona souprava 5 nebo 7 vozů dynamicky zásadně neovlivní
Zpoždění by vznikat nemusela. 1) jednotky/motoráky jsou stejně rychlé i v soupravě 2) pro klasiku by se holt počítalo s horším případem, když posilový vůz není řazen tak jsou minuty navíc.
Na R8 jsem u jančury zařil i 7 vozů místo standartních 5. 5 až 7 bez místenek. 1 až 4 místenkový.
RegioJet má jenom doporučené místenky. Koupit za jízdy jízdenku od vlakoše tam pořád je možné.
Je fakt, že ČD jízdenky platné na určitý vlak(nebo koupené těsně před odjezdem na pokladně) bez místenky jsou k ničemu. Buď ta jízdenka má větší platnost (IDS, celá zóna/traťovka,…) nebo na konkrétní vlak=místenka.
Tento systém funguje v Polsku, ale nezaváděl bych ho sem. Dálkové vlaky, především ty v kategorii R, slouží jako doplněk k regionální dopravě, což je segment dopravy, který v Polsku není.
To je nesmysl. Já se prostě potřebuju přepravit, ne v době, až bude volno. Klidně si postojím, pokud to bude nevyhnutelně nutné.
A jak by ten systém konkrétně pomohl těm, co nemají místenku, tak je občas někdo vykopne? 😀
Nevím, za co mám ty mínusy. 🙁
Tento problém pozoruji již několik let a je dobře, že ho někdo začal medializovat. Už jsem si zvykl vždy vybírat pouze místa nad 70, která by měla být bez expresní rezervace (alespoň v předminulém GVD tomu tak bylo), ale těch moc není. A stejně je to loterie, když ani ty papírové lístečky nejsou umisťovány v předstihu – pravidelně přijížděl vlak od Plzně do Prahy, který se hned obrací zpátky, a průvodčí umisťoval lístečky až dlouho po příjezdu i po zobrazení vlaku na cedulích, takže cestující, kteří si poctivě našli volné místo se museli přesouvat, v době, kdy už byl vlak… Číst vice »
„průvodčí umisťoval lístečky až dlouho po příjezdu i po zobrazení vlaku na cedulích, takže cestující, kteří si poctivě našli volné místo se museli přesouvat, v době, kdy už byl vlak plný. Přitom z Berouna už nikdo nepřistupuje a bylo by dost času to udělat za jízdy (nebo je s tím nějaký legislativní problém?).“ „Legislativně“ to problém není, protože z lístečku je zřejmé, pro který vlak ta rezervace platí – problém by ale mohl nastat, kdyby ten lísteček někdo odstranil ještě před odjezdem příslušného vlaku z výchozí stanice, resp. před příjezdem té už v předstihu „nově olístečkované“ soupravy do ní. Ve… Číst vice »
Proč by to bylo nefér? Pojedu třeba 2 hodiny (ne, že by se to nedalo na stojáka vydržet, ale přeci jen sedět je příjemnější), kouknu se na obsazenost (třeba hodinu předem, to už vlak může být na trase), jo je to prázdnější, tak si místenku neberu, je plnější, tak si ji projistotu vezmu. Všichni mají možnost si ji obstarat (třeba by se mohla i pokladní ptát, zda si dotyčný nechce pořídit i místenku). Ano, seniora asi moc z místa vyhazovat nebudu, to těch pár korun oželím, ale ostatní klidně vykážu, že tam mám místenku. Povinně místenkové Ex zase zakazuje MD,… Číst vice »
„když není označená rezervace, nemá smysl aby se cestující oháněl nějakou místenkou“ tohle tvrzení moc nechápu. Není přece chyba místenkáře, že to místo (na které mu ČD daly místenku) není nikým ve voze označené. Vždyť nikomu nebrání si místenku též (zdarma nebo za 30kč na kase) pořídit. Matky s dětmi a seniory též nevyhazuji, ale při plném vlaku jim vždy alespoň dám najevo, že na místě kde sedí, mám místenku, a proto je na mé „blahovůli“, zda je odtamtud vyhodím či ne. Věřím, že je to inspiruje a místenku si příště pořídí. Argumenty typu: „stejně nevím kam místenku dostanu, tak… Číst vice »
A kdy se začnou prodávat místenky do kriminálu? Tam se přece taky sedí… nebo ho snad někdo chce absolvovat na stojáka??
Jezdím často a za ten čas už mám vytipované které vlaky jsou jak a ve které dny obsazene. Někdy řeším místenku, někdy ne. Dost mně ale baví lidí co mají místenku třeba na dvojce u okna a já tam sedím. Jenom řeknu, prosím a nechám ho tam prosadit. Pak si sednu vedle něho do uličky. Spousta z nich se tváří kysele a někteří začnou argumentovat. Já mám tady místenku. A já jen: ano, máte u okna kde sedíte. To je v pořádku.
Od dob, kdy začali „výrostci s důchodci“ jezdit skoro zadarmo, je nemyslitelné, aby si soudný člověk – v mém případě „nedobrovolný sponzor“ tohoto pochybného systému, nekoupil bezplatnou místenku k jízdence. Zcela nemyslitelné je to zvláště při cestách z Moravy, kdy cestující jede i 4 hodiny v expresu. Vždycky, když si místenku objednávám, tak počítám s tím, že se může stát, že někoho vykážu z místa, pokud je vlak plně rezervovaný, tak s ním prostě nejedu a jedu dalším. Už se mi několikrát stalo, že jsme místenkami se skupinou cestujících „vylidli“ celé kupé. Také moc nechápu, proč si někteří lidé vybírají… Číst vice »
Vstoupit do diskuze…Souhlasím, jen jedna poznámka: Pokud by si paní po cestě z lázní naopak přidala rezervaci k někomu („tady v tomhle kupé už je volné jen jedno místo“), tak si zase naopak může k těm vodákům přisednout :-). Je to vždy sázka do loterie…
„Také moc nechápu, proč si někteří lidé vybírají prázdná kupé, když jedou sami a nepřidají si rezervaci k někomu? “
To si ta paní teda mohla vzít místenku zrovna k těm 6 veselým vodákům. Nebo vy při rezervaci v e-shopu vidíte, jestli tam sedí veselí vodáci, prsaté maturantky, Ukrajinci, opilí propuštěnci z kriminálu nebo štěbetající důchodkyně?
Když jsem tu místenku vybíral z plánku vlaku, viděl jsem hodně kupéček po třech či 4 lidech. My byli 4, takže jsem vybíral nejméně obsazené kupé a aspoň jedno okno a to bylo právě s tou babičkou 🙂
Mno a pokud by si babca (dle vasi rady) rezervovala misto v kupe se 3 dalsimi spolucestujicimi, pricemz by se ukazalo, ze tito 3spolucestujici jsou veselí vodáci (event.prsaté maturantky, Ukrajinci, opilí propuštěnci z kriminálu nebo štěbetající důchodkyně), tak by jste babce doporucil co?
Tak se snad budu ve vlaku chovat slušně ne? Nebo se dotáži, zda to dotyčným nebude vadit, když si zaspívám atd…
Jednou jsem takhle šel kolem kupé, kde předtím seděli (vystupovali ve stanici, kde já nastupoval) asi nějací trempové (nebo někdo podobný), bordel, flašky od kořalky (to že se napili mi nevadí, sám mám alkohol rád), a další. Ano bavit se je hezké, ale chce to ohled na spolucestující, ne já jsem vodák, tak si jdi sednout jinám babčo.
Navíc, ta místenka mohla být zvolena automaticky, co vybral počítač.
Teda já bych bral ty prsaté maturantky. Aspoň by bylo na co cestou koukat.
„nabízí se otázka, zda by nebylo lepší, motivovat tyto cestující jezdit příměstskou dopravou“ Jak chcete někoho motivovat strávit ve vlaku o půl hodiny delší dobu? 38 min vs 68 minut?
Když pojedou Sp, vyjde jim přestup na krajský bus.
Ex možná taky uzná IDS jízdenku, ale pořád je to z pohledu IDS náhodný výstřel, co se ušetří rychlejší jízdou to se pročeká na přestupu. A z Kolína do Prahy se odjíždí ihned po ukončení výstupu a není chyba když se zapomene ohlásit z kterého nástupiště.
Já si to nemyslím, podle mě je to dobrý nápad. Každého problém, jestli si místenku v eshopu přidá nebo ne.
Vy máte zásadní problém v tom, že si myslíte, že si všichni kupují jízdenky v e-shopu. A pak, že si myslíte, že ke každé jízdence je místenka zdarma. Oboje není pravda.
Najednou budou šotouši horovat pro ešop. A to bylo dříve keců že ne každý má chytrý mobil, mobilní data a platbu kartou a chce řešit zda se jim v půli cesty nevybije mobil a tak se nebudou mít jak prokázat popř. to nepůjde ověřit průvodčímu. A že zlatý papírový lístek který se nevybije a nerozbije a že to jim bez problémů zaručuje jen národní dopravce.
Místenku kupují zejména cestující, kteří jedou na delší vzdálenost a těm se vyplatí si tu místenku i zakoupit, než celou cestu stát. Ten kdo riskuje jízdu z Lince bez místenky může být v Táboře nemile překvapen 🙂
mezinarodni mistenky jsou u cd i oebb za asi 3 eura myslim, takze kapku drazsi
Nic mi nebrání pořídit si místenku až z Dvořiště.
A nejsou v aplikaci Můj vlak náhodou vidět vždy aktuálně prodané místenky? Samozřejmě, pokud si místenku někdou koupí později, má sedící smůlu, ale furt by bylo lepší vidět, které expresní rezervace jsou obsazené alespoň v momentě nástupu. Osobně mi to nijak nevadí, prostě když nemám místenku, tak počítám, že se může stát, že budu stát. A naopak, mnohokrát jsem lidi vyhazoval z místa i v situaci, kdy jsem měl místenku koupenou několik dní dopředu – prostě to cestující neřeší, sednou si, kde je volno a buď je místenka vůbec nenapadne, nebo doufají, že zůstane nevyužita.
Jak kdy. Když to jede ze zahraničí, tak ne. :-/
Již delší dobu jezdím pravidelně na koridoru Praha- Ostrava a dle mého ten problém s místenkami opravdu je ale rozhodně ne tak veliký jak to zde mnozí nafukují. Ano ve špičkách např. v pátek a v neděli jsou vlaky opravdu přeplněné ale jinak ale opravdu stání u záchodu nehrozí. Když nenajdu volně místo které není označené Sednu si na expresní rezervaci a stalo se mi teprve asi dvakrát nebo třikrát že místo bylo nakonec obsazene místenkou a já si musel přesednout na jine. Někdo tu chválí systém který má RJ no myslím že by bylo celkem zajímavé kdyby např. v… Číst vice »
Tuto situaci na R8 jsem zatím nezažil, ale zažil jsem včera večer 3 vozy (č.5, 6, 7) nemístenkové ke prvním 4 obvyklým vozům místenkovým.
Expresní rezervace je další diskriminace rezikaru.Na netu nám ji nikdo zdarma nedá.A člověk zaplatí 1100 Kč a ještě ho pak vyhazují z fleku.A teď blbecku Trondo nadávek na rezikare…
Já si k režijce normálně rezervaci kupuju. Když chci službu navíc, tak prostě platím, to se nedá nic dělat.
Spíš mi vadí, že e-shop ČD neumožňuje nakupovat jízdenky / místenky zároveň pro režijkáře a ostatní.
Na jednu stranu já s tím problém nemám, ještě nikdy mě nikdo z takto označeného místa nevyhodil ale už se pokoušel vyloudit, protože na takto označeném místě nevíte odkud kam je rezervace. Dotyčný neměl rezervaci a jen zkoušel jestli se nachytám, no asi pořádný šotouš co se vyzná i takoví existují. Podotknu bylo to mezi Prahou a Pardubicema.
Poměrně pravidelně jezdím v relaci P – Holešovice – Kralupy nad Vltavou – je-li plno – nesedám si, na těch cca 20 minut mně to v přetopeném kupé obvykle nestojí zato, pražské MHD stávám déle… Zažil jsem: v Podbabě přistoupil mladý muž (cca 20 let) a vyhodil ze sedačky starší šedovlasou paní, ta pak stála v chodbičce – do Kralup, mladý muž tam po čtvrthodině vystupoval!!! Expresní rezervace – hrůznost. U autobusů – místenka jen z výchozí stanice, jinak to neznám, u vlaků vždy bylo možné si koupit místenku odkudkoli, ale v současnosti s místenkami zdarma se roztrhl pytel s… Číst vice »
Dobrý sastém, podle mne, má RJ na R8. 5 vůz je nemístenkovej zbytek je místenkovej. Tj je dopředu jasný, že v 5. voze nikdo nikoho z místa vyhazovat nebude, a do vozů 1 ÷ 4 nebudou nastupovat lidi bez místenky.
To byste se divil
Se nedivím, jezdím tím pravidelně.
Bohuzel to nejspíse bude poruseni smlouvy s MD. Ale tam jim fandí, tak to nebusou řešit.
Tak aby to teda ČD začalo dělat stejně, ne?
Podle mě by stačilo do časti vlaku místenky neprodávat (na R8 to je snad pátý vůz).
Rozlišovat normální a expresní rezervaci nevidím důvod – prostě když vlezu do místenkové části, možná bude místenková.
Nevíte někdo, jak k jízdence skvělého dopravce na lince R8 koupím jenom místenku k jízdence IDS JMK, když chci mít jistotu, že si sednu??
Bohužel musím s autorem souhlasit. Lidi mají z množství expresnich rezervací ve vlaku už pupínky. Vím že má každý možnost koupit si v eshopu rezervaci zdarma ale dokud to dělá méně než polovina cestujících tak je jasný že ten zbytek expresni rezervace neskutečně štvou neboť nemají během jízdy v žádné stanici jistotu že je nevyhodi někdo zbehlejsi. Nemám problém s několika málo misty ale realita je bohužel opačná a sice že několik málo míst je čistě bez místenky a ve zbytku vlaku se hraje mistenkova ruleta.
Pokud není ve vlaku dostatečná kapacita míst vzhledem k počtu cestujících, tak vždycky někdo ostrouhá. Buď ten bez místenky a nebo ten, co přistoupil později.
V tom hraje roli i sociologie. Pět lidí v šesttimístném kupé(třeba i s kufrem na sedačce), to vypadá jako plné, tam nepolezu. Versus sem mám místenku, sem mužů.
Pak jede vlak s volnými sedačkami a plnou chodbičkou.
Nic nebrání si to přes eshop taky koupit. Chytrý mobil stojí 1000 a je to dělané, že to zvládne snad i debil, když to přeženu.
Krááso… koukám že jet dneska vlakem je neředěný peklo!!! Totálně neředěný peklo!
Se zaujetím a zděšením jsem přečetl asi 50 komentářů a ještě, že mám dobré auto, tohle bych fakt nedal. Ne jako do vlaku už nikdy. Na tohle nemám… já bych určitě skončil v té uličce u hajzlu, nejsem žádný dravec, ani nemám odvahu vyhazovat lidi, co mi sedí na místě, takže ne, děkuji, radši autem, tohle pro mě fakt není. Nikdy. Takovéhle peklo zažít nechci. Z představy cesty vlakem mám po přečtení tohoto článku a diskuze pocit, že noční můry bych měl už týden předem.
Nejhorší je smrt z vyděšení.
Nebojte, třeba budou ČD časem nabízet k jizdence za mírný příplatek pleny a psychoterapeuta.
Autem? To bych si fakt pomohl. 😀 Nechci mít noční můry z točvolantů, kteří nejsou schopni ovládat svoje auto a ani pořádně neznají předpisy. Svůj život mám mnohem raději. 🙂
No najel jsem už hoooodne kilometrů autem a zatím jsem vše přežil ve zdraví.
Tak já nevím jestli jezdíte vlakem, já jsem zažil mnohokrát stresující situaci, kdy jsem vyhazoval z místa někoho komu se to nelíbilo, poslouchal různé poznámky o „blbých místenkách“, „těchhle internetech“ atd. Pro nepravidelné cestující to je prostě nová věc, která mění takovou tu zásadní věc.
Když člověk chtěl jet busem, třeba v pátek, bylo nutný stát na nástupišti třeba 40 minut předem nebo si zaplatit místenku.
U vlaku stačilo přijít a někam si sednout. Tenhle status quo byl zavedením expresních rezervací narušen.
Svět se holt mění, podle mne v tomhle k lepšímu.
A co takhle kdyby autor nastínil řešení? Jeli lístečkem nebo elektronicky označené sedadlo s místenkou nezaručí že bude sedadlo bez místenky celou cestu. Třeba situace při odjezdu vlaku z Vámi vybraného Lince (v 6.35) nebylo nad sedadlem nic. Když vlak projížděl Hlubokou (v 9.05) tak se tam objevilo že je sedadlo obsazeno z Tábora (9.38) do Prahy (10.56). V Táboře přistoupí cestující a požaduje své rezervované místo. Pro cestujícího z Lince je jedno kde se změní údaj o obsazení jeho sedadla, stále je to pro něj nejisté, měl si on koupit místenku když nechce riskovat. A je jedno je-li nad… Číst vice »
omezit expresní rezervace.
Ale ne „fyzickým“ omezením skutečného počtu míst pro „expresní rezervaci“, ale omezením PODÍLU počtu těchto míst na celkovém počtu nabízených míst v soupravě, tedy adekvátním ZVĚTŠENÍM KAPACITY SOUPRAV tak, aby PROCENTO míst určených pro expresní rezervaci z celkového počtu míst v soupravě bylo menší !!!
Škoda že se autor glosy nevyjádřil co by chtěl. …. a četl jste to nebo jenom nadpis?
Expresní rezervace je hybrid, který by neměl vůbec existovat. Rezervace buďto je, nebo není. Nic mezi tím. Stav, kdy stále není technologie na rychlý přenos rezervací z pokladen do vagonů, by se rozhodně neměl řešit tisíci otravných papírků.
https://zdopravy.cz/glosa-mor-jmenem-expresni-rezervace-40943/#comment-214532
Mít ve vlaku řazené vozy označené jako „s rezerací“ a jiné vozy „bez rezervace“? Ve spoustě zemí to funguje naprosto výborně.
Díky bohu za místenky k traťovce zadarmo z eshopu :). Dva roky jsem díky tomu denně dojížděl z Prahy do Kolína v 22:15 povinně místenkovým Euronightem do Humenného / Varšavy :D. Asi to nebyl úplně primární účel těch vlaků, ale systém to umožňuje 😀
Ten Euronight je na českém území povinně místenkovým až od prosince 2017. Tzn. buď jste takto jezdil 2 roky od prosince 2017 do prosince 2019 (anebo od ledna 2018 do ledna 2020), nebo nepíšete pravdu.
P. S. I zde platí, že svojí rezervací jste zabral místo potenciálnímu jinému cestujícímu, jedoucímu třebas z Prahy až do Ostravy, který se tím pádem do vlaku již nevešel.
Od změny jízdního řádu 2017 a bylo to tedy do konce října 2019
„I zde platí, že svojí rezervací jste zabral místo potenciálnímu jinému cestujícímu, jedoucímu třebas z Prahy až do Ostravy, který se tím pádem do vlaku již nevešel.“ To platí jen pro cestujícího z Prahy, ale jinak to úplně pravda být nemusí, pokud ovšem systém umí prodat přednostně místenku na úsek Praha – Kolín na stejné místo, na které je už třeba předtím prodána místenka na úsek například Pardubice -Žilina, nebo takovou druhou místenku na další úsek prodat aspoň ještě i potom: ta druhá varianta asi nějak funguje, ale zda systém umí i ten „dodatečný předskok“ rezervující zatím neobsazené místo v… Číst vice »
Na železnici se mě vždycky líbilo před nástupem soukromníků to, že když jsem nastoupil do vlaku, tak jsem si mohl vybrat jaký místo jsem chtěl až ve vlaku podle toho jak ten vlak jel nebo podle umístění okna a bez nutnosti výběru místa před nástupem do vlaku. A proto jezdím hlavně vlakem s čd protože ve vlaku můžu jezdit i bez nutnosti koupit si místenku což u soukromníků nejde. A druhá věc je ta že čd poslední dobou řadí málo vagonů a to jen proto že se snaží zase někde ušetřit. Lidí kteří cestují vlakem přibývá a dráhy udělají úplný… Číst vice »
Stoprocentní souhlas. Ty mínusy nechápu.
Souhlas. Neschopnost (neznalost) přepravních poměrů. Proč nepřidají celý vůz 1. třídy a 1 vůz 2.třídy bez rezervace ? Oňi nechtějí cestující?
S Arrivou jezdím bez místenky. Jak to dělám, když to podle vás nejde?
Záleží na tom, odkud a kam: ARRIVA vlaky má, pokud vím, něco jako „skoro povinné místenkování“ jen ve vlacích relace Praha – Nitra, které teď navíc ani nejezdí. A nějaký její jiný vlak, který by byl „už jen k stání“, jsem zatím nezaznamenal.
Takže navrhuju:
1) místenky zdarma i pro mezinárodku (nebo udělat cokoliv, aby se odstranilo to, že do stejného vlaku stojí místenka různou cenu podle toho odkud-kam jedete)
2) prosazovat elektronické rezervační systémy s on-line aktualizovanými displejíčky u sedaček
3) zachovat to, že jsou ve vlacích i neexpresková místa, na která už se nedají koupit místenky „pod něčím zadkem“
Nejde o to, moci si zakoupit místenku, ale mít možnost pohodlně si sednout a jet bez místenky na místě,které si vyberu. A v tom je podstata. K tomu potřebná dostatečná kapacita souprav, což lze celkem odhadnout podle každodenní praxe, zkušeností. Proč mám být stále nucen být organizován, když nechci. A proč se mám neustále starat, co kde a kdy zakoupím, zajistím. Taková má být hromadná doprava a neobtěžovat. A neplatí to nakonec jen v dopravě.
Z čistě ekonomického hlediska je efektivní pouze plně využitá kapacita vlaku ne vozit vzduch. A protože smyslem podnikání i v železniční dopravě je tvorba zisku. Maximální možná obsazenost soupravy je tedy zájmem dopravce i objednatelů dopravy. Z tohoto pohledu je systém místenek nastavený dobře a navíc je kompatibilní v rámci celé Evropy.
„A protože smyslem podnikání i v železniční dopravě je tvorba zisku.“
Na KOMERČNÍCH spojích ano.
V závazkových spojích nikoliv, resp. pouze sekundárně.
P. S. Počet cestujících v konkrétní soupravě bude plusmínus stejná bez místenek i s místenkami.
Z pohledu dopravce i na závazkové trati. Úhrada prokazatelné ztráty zahrnuje i přiměřený zisk dopravce.
To ovšem platí pouze pro vlaky vedené „na komerční riziko dopravce“, ne na veřejnou službu placenou ze společných peněz, kterou je doprava „objednávaná“ – i v ní je samozřejmě NEPLÝTVAT ZBYTEČNĚ, ale rozhodně ne ŠETŘIT STYLEM „AŤ TO STOJÍ, CO TO STOJÍ“, a tedy ani šetřit na pohodlí a komfortu zákazníků !!!
Prostě mít řaszen vůz místenkový a nemístenkový. Každý si vybere, co mu vyhovuje.
Proste vezt vzdy 3 az 4 vagony navic aby kazdy mel moznost si vybrat to jeho oblibene misto
To je nesmysl. Vlak obecně není povinně místenkový, ale systém dává cestujícímu možnost si „garantovat“ místo k sezení pořízením místenky.
Nesmysl – někdy by stačil třeba jeden, ale někdy nestačí ani ty čtyři: hlavně, že se několikrát do roka dělají týdenní „sčítání frekvence“ – ale že by někde byly patrné opravdu adekvátní výsledky „výstupů“ z nich, toho jsem si za posledních asi 50 roků zatím nevšiml
Průzkum je jenom odhad na jehož základě se plánuje pravidelná kapacita vlaku. Ten nějaké nepravidelné frekvenční výkyvy nepodchytí.
Mě by třeba zajímalo, jak a čím (a jestli vůbec) je definovaná časová hranice, kdy se přestávají prodávat normální rezervace (s papírkem u místa) a začne nabízet jen expresní. Ví prosím někdo? (Tím nemyslím odpověď, že po proklikání e-shopem je to na plánku řazení vidět.)
2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
Z mých zkušeností to tak ale není přesně vždy. Někdy se při nákupu 3 hodiny předem neobjevil lísteček (u sousedních sedadel byly, takže to nebylo o tom, že by ke průvodčí nevytiskl vůbec). Naopak někdy se mi podařilo lísteček obdržet i při nákupu cca 75 minut předem.
Tuším že to jsou 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice a můj odhad, proč tomu tak je, je ten, že rozmístění papírků a příprava vlaku něco zabere – proto 2 hodiny náskok. Jinak co já jezdím na trase Hranice (a okolí) -> Praha a zpět, tak expresní rezervace jsou vždy na místa 1x – 6x (tuším). Horní polovina rozsahu je vždy klasicky místenková. Off topic: Problém jsem zaznamenal jen u ARmpee829, kdy je expresní rezervace téměř na všechna místa. Ne-expresní jsou pouze místa 4x – místa 5x, 6x a nesmyslně umístěné 7x jsou vyblokovány pro restaurační část a… Číst vice »
Mnohem větší mor, když žebračenkář koupí lístek na netu a pak má ještě mistenku zdarma. To ničí trh mnohem více…
Mně zas ničí život Joudové.
Kouzlo expresních rezervací: V eshopu vagon se 6 místy v kupé, v realitě Béčko, podle paní průvodčí pravidelně řazené už od změny jízdního řádu. Expresní rezervací označeno všech 8 míst, i když v eshopu si můžete zarezervovat jen těch 6…
Protože expresní místa jsou zadefinována prakticky pro každý typ vozu a to Béčko dost možná druhý den zařadí na jinou linku a třetí den zase zpátky. Takže kdo by se s tím označoval… Neříkám, že je to dobře, ale je to pochopitelné.
Kupé mapované 6 míst na 8 je OK, problém je 8 na 6. Naštěstí existuje super systém číslování míst, kdy místo 7 a 8 je vždy uprostřed kupé (nebo u uličky), takže ten kdo má okno, má stále okno a kdo chtěl ke dveřím má stále dveře (u kupé varianty).
Ale ještě lepší je, když máte místenku do velkoprostoroveho vozu třeba 78 a je tam Bmz nebo Bee
Nerezervovat raději místa x7 a x8, jsou na drahách nedostatkovým zbožím.
Při ceně místenky 0,- (nula korun) tento článek z podstaty zcela postrádá smysl. Chápu, že autor potřeboval svůj žal zakřičet do světa a využil k tomu svých možností, nicméně alespoň trochu by mohla zafunguvat autocenzura. (Omlouvám se za možnou křivdu, třeba zafunguvala a to veselé v článku chybí 🙂
Mohu se zeptat, na které spoje jsou místenky v eshopu zdarma?
Praha – Drážďany: 78,-
Praha – Bratislava: 78,-
Praha – Budapešť: 78,-
….
Na vnitrostátní relace.
Většina vnitrostátních spojů Čd. Také jsou s tím problémy, hlavně, když má člověk měsíční IDS a jede třeba 50km či 60km. To mám platit za nějakou místenku do rychlíku? K Ids jízdenkám zadarmo rozhodně nejsou. Akorát to ztěžuje cestování po regionu.
Tak si rezervaci kupte a neplakejte tu..
Do dálkových vlaků, byť jsou to třeba charakterem i „plívové“ rychlíky, „krátká“ frekvence využívající výhod IDS zkrátka nepatří, protože by jejich soupravy na většině své cesty „vozily vzduch“ (a to by zase bylo řevu) – pro regionální frekvenci jsou především regionální vlaky.
Jinou věc je, že železniční síť na hlavních tratích neposkytuje potřebnou kapacitu pro vedení více vlaků různých vhodných kategorií, aby nikdo nechtěl tu regionální frekvenci cpát do dálkových vlaků.
„Při ceně místenky 0,- (nula korun) tento článek z podstaty zcela postrádá smysl.“
Z mého pohledu nepostrádá. Vůbec podněcuje diskusi nad smyslem „přikupovat si za 0korunový produkt“ a možných negativních důsledků tohoto jevu mj. v souvislosti s tím, že počet sedadel ve vlaku se tímto přikupováním nijak nezmění.
ano neměly by být zcela zdarma. Zlevněné možná, ale zdarma ne.
Máte pravdu, místo expresní rezervace by měly být určitě všechny vlaky povinně místenkové a okamžitě by bylo po problému – bohužel to s nástupem nového pana generálního padlo pod stůl, s tím, že vždycky je lepší, když se bude stát i v uličce a cestující se nedostane ani na záchod – prostě zvítězila zase BALKANIZACE:-))
S vámi něco není v pořádku. Doufám, že takoví lidé na MD ani v ČD snad nesedí a nerozhodují!!!!
„Máte pravdu, místo expresní rezervace by měly být určitě všechny vlaky povinně místenkové“
Vkládáte autorovi do úst něco, co nenapsal.
„vždycky je lepší, když se bude stát i v uličce a cestující se nedostane ani na záchod – prostě zvítězila zase BALKANIZACE:-))“
Zatímco pokud by byla povinná rezervace, tak by se ti „jinak stojící“ do vlaku vůbec nedostali.
P. S. Ještě že v Německu/Švýcarsku/Rakousku (atd.) o těch údajných výhodách povinné rezervace nevědí a namísto toho mají „Balkanizaci“. 🙂
Zatímco pokud by byla povinná rezervace, tak by se ti „jinak stojící“ do vlaku vůbec nedostali, takže je lepší varianta, když ti co chtějí s dopředu koupenými místenkami sedět, dostat se na záchod a mít možnost využít služeb minibaru jedou díky těm stojícím, co na toto všechno se*ou jako PRASATA ? Tohle chcete říct, že ? Super, taky názor:-)))
P. S. Ještě že v Německu/Švýcarsku/Rakousku (atd.) o těch údajných výhodách povinné rezervace nevědí a namísto toho mají „Balkanizaci“. To si pletete pojmy s dojmy, ale nevadí..jako „proti-zbraň“ na opačný názor to můžete samozřejmě použít, já s nezlobím:)))
“ takže je lepší varianta, když ti co chtějí s dopředu koupenými místenkami sedět, dostat se na záchod“
V závazkové dopravě (mj. tam, kde objednatel i dopravce již mají dlouhodobé zkušenosti s počtem cestujících) má být kapacita soupravy dimenzována na dlouhodobě dosahovaný počet cestujících.
Ponechávat cestující „na nástupišti“ je krajně nežádoucí.
Ostatně, viz opět Švýcarsko a další země, kde nikoho na nástupišti nenechávají, přesto se tam ve vlacích stojí jen výjimečně.
Nezbývá než souhlasit většinou je expresní rezervací označena půlka každého vozu (každotýdenní zkušenost z Rožmberků a linky R17)
A ) Kdyby to nebylo na celý vlak……. inu celý vlak je malý……….proč nepřidají vagon?
B) Ale cestující chtějí jet vlakem , kdy potřebují , ne když potřebuje přepravce.
Přepravce je objednavatel služby (cestující, kraj), takže bod B postrádá smysl
90% svych cest na Moravu zacinam v Libni a pokud jedu soukrome a tudiz jednickou, jeste jsem nezazil, ze by mi nekdo sedel na miste. Pokud vsak jedu pracovne, mam to dvojkou a to si musim sve rezervovane misto vybojovat kazdou druhou cestu. Mistry republiky v nerespektovani mistenek jsou duchodci – jedou za ctvrtinu, drepnou si na rezervovany misto a pak se casto s odkazem na svuj vek a bolavy nozky odmitaj zvednout, i kdyz jim mavam pred ocima mistenkou. Jiz nekolikrat jsem se na sve misto dostal az po zasahu pruvodciho. A nejhorsi na tom je, ze spolucestujici casto… Číst vice »
Jezdím pracovně vlakem. Nikdy přesně nevím, kterým vlakem pojedu, proto si rezervaci zajišťuji až na nástupišti. Místa jsou velmi často označená rezervací, ale za celou cestu si na ně nikdo nesedne. Mám snad stát nad neobsazeným sedadlem? Takže problém bude spíše na straně systému dopravce.
Ne nemáte stát. Klidně si sedejte i na rezervované místa. Co kolega kritizuje je, že si jiní cestující nárokují jeho místo (odmítají je opustit), i když má prokazatelně místenku. To je něco jiného, než když využijete neobsazené rezervované místo přeci.
Jaky system si predstavujete? Clovek si koupi listek a mistenku a pak zjisti, ze se situace vyvinula jinak nez planoval a do vlaku proste neprijde. Ma dopravce pri nastupu provadet kontrolu, zda nastoupili vsichni ocekavani cestujici nebo je obvolavat a overovat, zda se mini dostavit? Nebo to chcete systematicky resit zrusenim mistenek?
„Nebo to chcete systematicky resit zrusenim mistenek?“
Ne zrušením, ale návratem jejich zpoplatnění s tím, že vrátí-li cestující místenku (zruší-li rezervaci místa) do určité doby před (pravidelným) odjezdem vlaku z příslušné stanice, dostane poplatek za ni zpět – ale s tím by samozřejmě musela souviset i dokonalá „elektronizace“ nejen samotného rezervačního systému, ale i označování rezervovaných míst přímo ve vozidlech, aby je bylo možno „uvolňovat“ i až cestou už za jízdy vlaku podle aktuálních změn situace.
Ano, podsta ovšem spočiva v poskytování mistenek zdarma v eshopu.
Nahlédl jsem jen na pár debatních příspěvků od „nejnovějšího“ a nechce se mi všechny ty předchozí bláboly číst, tak zkusím zalovit v paměti, i když je už nespolehlivá a časově leccos zařadit správně neumím. Byly kdysi i za „unitární“ a pouze „státní“ železnice v Československu existovaly jak zcela povinně místenkové vlaky a i vlaky s jen několika místenkovými vozy, ale neexistovaly jiné než telefonní nebo dálnopisné komunikační možnosti, a tak každý místenkový vůz „obsazovala“ pouze výchozí stanice vlaku a možnost rezervovat si v něm místo se uzavírala dost dlouho před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Pak přišel Crkoň jako (nemýlím-li… Číst vice »
Celý je to ropiďárna a my režisti pak musíme stát!!! Blbci z ropidu se mají starat o svoje autobusy a ne o dráhu, se kterou nemají nic společného!!! Jenom já vím jak dráhu řídit!
A to mělo být jako co……
Ropid je ten kdo vás významně platí, tak koukejte šoupat nožkama a makat k jeho spokojenosti. Vlaky nejezdí kvůli režistům ale kvůli klientům.
Omyl, zákazníkům, cestujícím.
„A do toho přišel ROPID s tím, že na MD ČR (velice neopatrně a zatím spíše škodlivě) „vybrečel“ možnost používání jízdenek dle tarifu PID i ve vlastně teď už všech rychlících v obvodu fungování PID“ Nebo z jiného úhlu pohledu tak učinil (a dojednal to, nikoliv „vybrečel“) velmi přínosně. P. S. Je-li nějaký vlak skutečně DÁLKOVÝ, pak by po Praze měl zastavovat již mimo území Středočeského kraje. Ve většině případů tomu tak je už i nyní. “ takže když potřebujete náhle jet z Prahy třeba do Chocně nebo Svitav v době špičky v „příměstském“ regionu, tak přijdete-li na poslední chvíli,… Číst vice »
Takže lidi z Kolína se do Ostravy/Brna nedostanou rychlíkem? To je rozumnější ten příplatek.
Tvrdíte, že expresní rezervace u ČD přišly až jako reakce na rozjezd žlutovlaků? Já si myslím, že tu tedy byly hodně let před tím.
To netvrdím, ale asi jsem se vyjádřil dost nedokonale, když jste to tak nesprávně pochopil: rezervační systém ČD se vyvíjel samozřejmě nezávisle na vstupu Jančury do železničního podnikání, ale místenky do vlaků ČD byly vždy placené a soupravy byly na tehdejší hybnost obyvatelstva většinou i dost dlouhé, takže cestující možností rezervovat si místa nevyužívali zdaleka v tak velké míře jako nyní (a to ani ty „expresní“, když už bylo možno si je pořídit) – pak ale přišel Jančura s (pro něj) „geniálním marketingovým trikem“ v podobě „rezervace míst zdarma“ a ČD, které na jednání „privátů“ reagovaly vždycky se zpožděním a… Číst vice »
Vážený pane Pamětníku, neměl jsem zatím sílu číst celý Váš příspěvek, ale už v té části, kterou jsem přečetl, máte minimálně jednu chybu: Systém ARES byl uveden do provozu ještě za komunismu (podle vyhledávače cca v roce 1987). Sice byl mizerně naprogramován (první verze snad ani nezamykala záznamy mezi kontrolou volnosti místa a jeho zakoupením, takže se při souběhu nákupu ze dvou různých míst místo prodalo dvakrát), ale existoval a výrazně usnadnil dálkové cesty po železnici. Navíc rychlíkové příplatky sice byly zrušeny, ale příplatky pro IC/EC zase zavedeny a nějakou nezanedbatelnou dobu existovaly (a byly docela drahé). Chci se ještě… Číst vice »
Co se stalo se slibem, že od nového jízdního řádu bude u ČD možné rezervovat konkrétní místa i u vlaků přijíždějících ZE zahraničí?
A proč si den co den rezervuju místo do vlaku, který přijíždí z Mnichova?!
A máte moznost si vybrat konkrétní misto z planku vozu?
Jedná se pokud vím o vlaky z Polska, kde to nešlo/nejde
Jde to pouze do vlaků, které jsou v rezervačním systému ČD, což jsou pendolina na Slovensko a nově by to měly být EC vlaky do německa přes Děčín.
Pokud vím, tak Polské a maďarské systémy nespolupracují, odezvy na žádosti o obsazenost jsou velice dlouhé, a dotyčné dráhy to nehodlají řešit.
Když si kupuju jízdenku ještě večer před cestou, tak si zásadně dávám místa bez expresní rezervace, protože mám zkušenosti, že ačkoliv rezervuji ještě před vyjetím vlaku, na ty místa s expresní rezervací mi často papírek nedají a pak musím vyhazovat…. Bohužel, to musím běžně i tam, kde papírky jsou, protože spousta cestujících to prostě nerespektuje, že tam je místenka a pak se tváří ještě ublíženě, že jedou ze Zlína do Prahy a já je v Kolíně vyhazuju :)) Proto bych byl za to, aby v soupravě byly i vagóny povinně místenkové, kde mi s místenkou budeme vědět, že se nebudeme… Číst vice »
„pak se tváří ještě ublíženě, že jedou ze Zlína do Prahy a já je v Kolíně vyhazuju“ Z mého pohledu: zřejmě další příklad pokřivenosti trhu způsobené bezplatností místenek – i pro relativně krátkou cestu Kolín – Praha si zarezervovat místo, které pak je pro cestu „odkudkoliv dál“ do Prahy již vyblokované (resp. potenciálně volné jen pro Kolín, ale takovéto vlaky mají logickou tendenci v součtu zvyšovat počet cestujících směrem k Praze). „Naopak cestou zpátky si ji „kupuju“ často až přímo ve vlaku minutu před odjezdem. A radši i v poloprázdných.“ Z mého pohledu další příklad pokřivenosti celého rezervačního systému –… Číst vice »
** Oprava: Potenciálně volné je příslušné sedadlo jen PO Kolín (tzn. mezi Zlínem a max. Kolínem).
A to vše v situaci, kdy zrovna mezi Kolínem a Prahou je vlakové spojení velmi četné = tím méně dává pricipiální smysl „vázání se“ („rezervování se“) na konkrétní jeden spoj.
1) jedu na Smíchov (= expresy a EC končící na hlavním jsou mi k ničemu), 2) ze Smíchova pokračují dál autobusem (= potřebuji tam být v konkrétní čas, tedy jsem stejně vázán na konkrétní vlak
V Polsku jsou všechny dálkové vlaky povinně místenkové. PKP IC řeší problém se zabíráním míst tak, že na krátké vzdálenosti jsou dálkové vlaky extrémně drahé, takže cestující to odrazuje a nutí je použít regionální dopravu (Polregio nebo jiný místní dopravce).
Samozřejmě na delší vzdálenosti vychází jízdné PKP IC výhodněji.
Myslím si ale, že polská cesta pro nás není vhodná.
Bez místenky je v exponovaných časech větší než malá pravděpodobnost, že budu stát (ne, že by se mi to nestalo i s místenkou). Proč mám jet na stojáka a někdo, kdo má stejnou jízdenku jako já, má sedět?
„Proč mám jet na stojáka a někdo, kdo má stejnou jízdenku jako já, má sedět?“
Stejnou jízdenku jako vy má jedině nějaký jiný cestující z Kolína.
Ten cestující ze Zlína do Prahy má jinou (dražší) jízdenku než vy.
Diskuse je pořád o „mikroekonomickém“ souboji o jedno a to samé místo. Když si jej vyrezervujete vy pro cestu z Kolína do Prahy, bude muset mezi Kolínem a Prahou stát ten, kdo jel ze Zlína do Prahy.
Mistenky jsou přes aplikace zdarma
A co z toho? To neřeší, že si chci jet vlakem, který se mně zrovna hodí a sednout si tam, kam chci já a ne místenka
problém je v tom, že to místo hoilt může být taky obsazené.
problém je taky v tom, že někdy mohou být všechna místa obsazená. Ale systém ER vám může umožnit si sednout. Jak se říká „za peníze v Praze dům“.
Tak Arriva nemá na R21 označené žádné rezervace a již několikrát jsem si musel díky tomu přesedat. Nevím jak to má jinde ale asi to bude všude stejné.
že by se Tronda reinkarnova?
Má tam u vybraných míst napsáno taky expresní rezervace
No nevím: to co předvádí „ARRIVA vlaky, s.r.o. “ s neustálým „soupravovým“ přesouváním svých vozidel po ČR, to nemá na českých kolejích v osobní vozbě obdoby – takže to, že je někde v jejich vozidlech napsáno „expresní rezervace“, vůbec nemusí znamenat, že to platí právě v konkrétním vlaku, resp. určitě bych si tím nebyl jistý.
Tam není nic natož aby tam bylo napsáno expresní rezervace. Nemá označené žádné místa kde prodali i normálně místenku.
U Regiojetu jsou rezervace povinne a pokud neni misto, jedete az nasledujicim volnym spojem nebo druhy den. A nekteri ro delaji tak, te maji nekolik uctu a ty jizdenky pak zrusi 15 minut pred osjezdem,jak se jim to hodi. U CD vsechna mista nejsou povinne rezervovane, je nutno vybirat a cist ty cedulky, pokud je pruvodci tam staci pred odjezdem dat. Ale s CD cestujici jede, jak potrebuje, i kdyz nekdy na stojaka.
Takto obecne sa to tvrdiť nedá. ČD tiež majú povinne miestenkové spoje, zatiaľ čo rýchliky Regiojetu na R8 povinné miestenky nemajú a ani mať nemôžu. To je mimo pointu tohto článku.
R8 je z části místenkový, a vždy je tam řazen mininmálně jeden vůz nemístenkový.
„U Regiojetu jsou rezervace povinne“
Přesněji řečeno – u KOMERČNÍCH SPOJŮ Regiojetu (z mého pohledu: komerční dopravce ať činí dle svého uvážení; i za cenu, že na tom bude sám „bit“ v podobě hromadných storen krátce před časem odjezdu).
U ČD také jen u komerčních spojů.
No, pokud jsem si všiml správně, tak pouze v „pendolínech“ mezi Prahou a Ostravskem.
myslím, že ještě na IC Opavan
U RJ je hlavně problém že se dají online koupit pouze jízdenky s vazbou na vlak. Otevřené nikoliv. Vítejte ve 21. století…
A? Copak do letadla si taky kupujete jízdenku stylem přijdete na letiště a letíte? Dálkova doprava by měla být povinné místenkova pro všechny dopravce..pak by kultura cestování byla na nějaké úrovni.
Kultura cestování se dělá jinak a nesrovnávejte letadlo se železnicí. Prostě povinné místenkování rozhodně ne! Od toho ať mají dopravci dostatečnou kapacitu spojů. Holt nic není zadarmo a my potřebujeme, aby co nejvíc lidí a zboží jezdilo po kolejích a ne po silnicích. A tak nesmí mít žádné komplikace, vymyšlenosti. Jinak budou jezdit auty.
A to je obrovský problém mít na ty železnici ve vlaku povinně místenkový vůz i nemístenkový vůz?? Pak si vybere každý. Proč to na R8 jde?
Představte si, že toto bylo i v dávné minulosti zcela běžné a dokonce to bylo vyznačeno v JŘ – do některých vozů lze zakoupit místenku. Takže nevím, proč se stále zavádějí jakési novoty, které jsou pro cestujícího nepříjemné a nežádoucí a není to tak, jak tomu bylo zcela logicky dříve. Ale hlavně chce to mít v soupravě více vozů a nejen 4 – 5.
„Copak do letadla si taky kupujete jízdenku stylem přijdete na letiště a letíte?
Podsuv „red herring“ s letadlem. Jednak, v letadle není možné eventuálně stát z bezpečnostních důvodů.
Jednak, vlak (na rozdíl od letadla) slouží i přepravě v denních relacích.
A mimochodem, právě snadnost a „nebyrokratičnost“ přepravy vlakem („koupit/mít předplacenu jízdenku a jet“) je uváděna pro cesty na delší vzdálenosti coby výhoda oproti letu letadlem a jeho vlastnostem kontroly na letišti či mj. právě nutnost mít letenku pro konkrétní spoj (a to raději předem, aby měl člověk jistotu, že se do konkrétního leteckého spoje vejde).
Podle mne je to jasný pokus o naučení lidí na koupi místenky, což je pro zajištění optimálního provozu (nebo pro přidání posil) ideální. V Můj vlak je místenka zdarma, tak nechápu, co s tím může mít někdo za problém. Jako určitě není příjemné, když vás někdo vyhodí z místa místenkou, kterou si koupil 30 minut po tom, co jste si už dávno sedl, ale upřímně – co vám bránilo si ji také bezplatně (nebo pokud nemáte mobil/neumíte /nechcete za 35 Kč) zařídit?
„co vám bránilo si ji také bezplatně (nebo pokud nemáte mobil/neumíte /nechcete za 35 Kč) zařídit?“ Bezplatně jen tu „neexpresní“ (expresní je za +35min.) + při nákupu přes e-shop. Plus jen v případě, kdy člověk s předstihem ví, kdy přesně pojede. „Podle mne je to jasný pokus o naučení lidí na koupi místenky, což je pro zajištění optimálního provozu (nebo pro přidání posil) ideální.“ Dopravce v závazku veřejné služby (resp. v takovém případě i objednatel!) by již z dlouholeté zkušenosti měl znát (aniž by potřeboval kvůli tomu znát počet místenek) obvyklou vytíženost spojů a podle toho stanovit kapacitu. Navíc, tento… Číst vice »
Expresní místenka není za 35 Kč, je také zdarma. A můžete si ji pořídit, i když nevíte, kdy pojedete. E-shop ČD umožňuje místenku zdarma přesunout na jiný vlak.
Děkuji za upřesnění, které z mého pohledu celou situaci ještě víc „staví na vodu“ – ZAREZERVOVAT si něco, o čem konkrétní osoba ani nemusí přesně vědět, kdy nastane; a učinit tak zdarma = mj. bez motivačního/regulačního faktoru ceny (= dominantní strategie = rezervovat).
Na posilování vlaků ČD háží bobek. Přidat vagón je nedonutí ani akce typu festival, maximálně zastaví rychlíky na nějaké zastávce – takže to není z důvodu, že by o tom nevěděli. Nebo povinné ohlášení větší skupiny několik dní předem – taky nepřidají vagón, ikdyž by ho ta skupina naplnila (a právě z toho důvodu to chtějí hlásit předem).
Proboha a proč to dělat, když to nikdo nezaplatí….
Akce typu festival? Když si organizátoři objednají celý vlak, či posílení vlaků, tak to dostanou, když si objednají mimořádné zastavení, tak tam mimořádně zastaví vlaky, ale to není zlovůle ČD, ale jen plnění něčí objednávky. Navíc, jak mají ČD vědět, že zrovna tam pojedou návštěvníci vlakem (sami ani nemusí vědět, že se něco koná), když nikdo nepodá objednávku? To samé vy, se nahlásíte jako skupina, ale jestliže výslovně nebudete požadovat vlastní vůz (který byste taky zaplatili), tak prvotně Vám zařídí rezervaci ve stávajícím vlaku, až při nedostatečné kapacitě by posílili soupravu.
Možná budete překvapen, ale ne každej si kupuje jízdenku „v aplikaci“. Jsou pořád lidé, co si jízdenku kupují na nádraží nebo nedej bože u průvodčího.
A to je také nejrozumnější!
Já ale nejsem pejsek, ani automat, aby mě někdo přikazoval, kdy pojedu, čím pojedu a kde si podle někoho sednu!!!!
Expresní rezervaci je možné brát v podstatě jako šikanování cestujících. Není přece možné, aby si člověk sedl na místo a celou cestu až do předposlední stanice s obavou očekával, že ho někdo z místa vyhodí. Kdo na tohle přišel, tomu bych napříště vyplácel plat hotově a v mincích.
A co vám brání si tu místenku v ceně 0 Kč k jízdence přihodit?
Třeba to, že nevím, kdy přesně pojedu nebo jestli chytnu přípoj.
A ještě bych rád upozornil, že k nemalé části spojů místenka „zdarma“ není – kupoval jsem (na e-shopu) lístek na Slovensko a „zdarma“ mi to přihodilo 2 místenky za asi 150 (nebo kolik) Kč (jednu do Púchova a druhou z Púchova dál).
Vzhledem k tomu, že v Púchově je na přestup ani ne 10 minut, je nákup místenky za 3 Eura poněkud sázkou do loterie.
Při cestě zpět pak nadáváte na ty expresní rezervace, protože nevíte, kam si sednout, i když vlak je zde téměř prázdný.
V takovém případě bych si koupil místenku za 35 Kč do Horní Lidče a to Slovensko bych risknul bez místenky.
Tak jsem to i udělal 🙂 . Ale opět to není „zdarma“, i když těch 35 korun bylo v porovnání s cenou jízdenky před Vánocemi zanedbatelných. (zpátky byl lístek za míň než polovičku cesty tam, zde už by 35 korun zanedbatelné nebylo. Ale vzhledem k nejistotě přestupu jsem to opět risknul bez místenky)
Jízdenka cd může být na některé relace i 2x dražší než jízdenka za jízdné IDS
Příklad: Praha Smíchov-Kařez. S litackou pro prahu pouze 54 Kč. Jízdenka ČD bez inkarty 110 Kč.
Brání mi třeba to, že si jízdenku nekupuju přes internet? Nebo že jedu na jízdné IDS?
Tak neseďte s obavou. Seďte normálně a když někdo s místenku přijde, tak prostě vstanete a odejdete. Nebo se tak bojíte stát? Pokud ano, máte mít tu místenku vy 😉
Tak, hezky plaťte blbci nebo můžete stát na chodbičce u hajzlíku. Vaše České Dráhy – Národní dopravce.
Přesně tak, rozmach místenek i v rychlících, kam si dříve nikdo moc místenku nekupoval, dnes se všude řeší místenka. Je to cíl ze strany ČD.
Je to zjevný cíl, i zde o tom byl (téměř přesně před rokem) článek. Žel, i z mnoha zdejších příspěvků to vypadá, že se Českým dráhám, a. s., jejich díl daří (jen ten aspekt „když budou lidé využívat rezervace, budeme vědět, kolik vozů přidat“ – o kteréžto údajné výhodě ČD psaly také – tam nějak neni k vidění).
Teoreticky by to tak možná platit mohlo, ale ve skutečnosti to tak neplatí vlastně skoro vůbec, protože ČD stěží reagují i na dlouhodobé problémy s trvale nedostačující kapacitou některých vlaků i s „tradiční“ potřebou posilování souprav v předem dávno známých konkrétních termínech – to, že by dokázaly pružně reagovat operativním posilováním souprav podle aktuálního počtu uplatněných rezervací míst + potřebné „zálohy“ pro cestující bez místenek, si nedovedu představit už vůbec
To by holt musel někdo zaplatit. Platí to objednatel?
Já bych dal rezervaci zdarma, ale na vlaky kategorie Ex a výše povinnou, nebo prostě jízdenku vázanou na konkrétní místo. Bylo by to mnohem jednodušší. Na rychlíky je to zbytečné, vzhledem k tomu, že mnoho rychlíků jsou stále béčkové a také je má plno krajů ve svých IDS. Ale jako taky jsem proti expresní rezervaci.
„na vlaky kategorie Ex a výše povinnou“
= zhoršení flexibility zejména pro denně dojíždějící z Pardubic/Plzně/Ústí n/L. do Prahy (a co ve druhém a třetím jmenovaném případě dalo času, aby ta nabídka spojení byla co do četnosti a rychlosti dostatečně atraktivní a flexibilní).
Plus navíc s prodražením takové cesty v případě, že by taková místenka byla za poplatek; eventuálně riziko zarezervování sedadel ve více spojích jedním cestujícím „pro jistotu“ (+ následné nestornování těch nevyužitých – proč také, když je to tak jako tak zdarma) = některé spoje naoko vymístenkováné, reálně s volnými sedadly.
Na Slovensku jsou v rychlících Bratislava – Košice VSECHNY místa jako expresní rezervace. Absolutně souhlasím s tím že pro cestujícího bez místenky je to velmi stresujici situace. CD jsou ve srovnání se zssk ještě zlaté…
Stresující je jakákoliv cesta bez místenky 😀 Si ji obstarejte a máte klid.
Jak u blbejch na dvorečku.
Ne každý ví, jestli zvolený vlak stihne (vč. přestupu), ne každý má chytrý mobil.
Stresující je to, že ve vlaku nejsou místa, ze kterých by vás nikdo nevyhodil. Spíš bych to řešil tak, že ve vlaku (kromě povinně místenkových) musí být X procent míst nerezervovaných.
A ty by pak byly obsazený jako první z výchozí a následující stanice, takže by se ten problém vyřešil pro ty z prvních dvou stanic a co zbytek?
A tak to také bývalo v minulosti a mám dojem, že snad to zamístenkování mohlo být max. na třetinu míst.
Tak se nestresujte, váš stresuje, že na vás někdo promluví, že mu sedíte na místě? Seďte normálně a když někdo s místenku přijde, tak prostě vstanete a odejdete. Nebo vás stresuje stát? Pokud ano, máte mít tu místenku vy 😉
Běžně vídám lidi bloumající vlakem (zpravidla starší), kteří si nesedají tam kde je napsání expresní rezervace, protože neví že to může být volné místo. Na to máte taky nějaký vtip?