Doprava ve městě Komentáře Lidé Mikromobilita

Glosa: 855 metrů autem aneb promarněná příležitost ministra dopravy Havlíčka

Nizozemský premiér Mark Rutte jezdí do práce běžně na kole. Karel Havlíček jako ministr dopravy dává přednost u kilometrové vzdálenosti autu. Foto: Twitter
Nizozemský premiér Mark Rutte jezdí do práce běžně na kole. Karel Havlíček jako ministr dopravy dává přednost u kilometrové vzdálenosti autu. Foto: Twitter

Pokud si zadáte do vyhledávače, jaká je vzdálenost mezi budovami ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy, zobrazí se vám pěšky 855 metrů, po silnici lehce přes kilometr. Karel Havlíček, který má nově na starost řízení obou resortů, dnes objasnil pro server Seznam zprávy, jak se mezi nimi bude přepravovat. Autem.

Na stránkách obou jeho ministerstvech je odkaz na honosný program „Česká republika Země pro budoucnost“. Přinejmenším v dopravě ale nový ministr ukazuje, že je mužem minulosti, když na necelý kilometr dlouhou cestu volí auto.

Můžeme se dohadovat, co je kvůli kolonám rychlejší, zda jít pěšky, sednou na kolo, elektrokolo či elektrickou koloběžku, nebo si jako správný papaláš sednout do auta a zapnout majáček. Jedno je jisté: ekologická stopa bude největší právě u auta.

Všechna velká města po světě řeší, jak redukovat automobilovou dopravu. Nejen kvůli emisím, ale i tomu, že aut je prostě příliš. A politici pochopili, že slovo mikromobilita, tedy doprava na velmi krátké vzdálenosti je zejména pro městskou dopravu řešením. Britský premiér Boris Johnson, kterého opravdu nelze označovat za nějakého klimatického alarmistu, v týdnu oznámil, jak jeho vláda chce investovat do stovek mil nových cyklostezek a že se těší, jak budou Britové jezdit na kole do práce. Jasně mluví i peníze investorů: do start-up projektů v mikromobilitě proudí stovky milionů dolarů, protože investoři v elektrokolech či koloběžkách vidí jasný byznysový potenciál.

Ministr Karel Havlíček měl jedinečnou šanci ukázat, že doprava pod jeho vedením nebude znamenat jen nové dálnice či železnice (nic proti nim), ale že jasnou podporu získá také segment mikromobility. Kdyby se vydal pěšky či na kole, mohl vyslat jasný vzkaz moderního politika. Místo toho ukázal, že číslem jedna v jeho pojetí bude individuální automobilová doprava.

Zatímco rakouský prezident van der Bellen na twitteru veřejně děkuje velvyslancům, kteří na tradiční novoroční recepci přijíždějí místo v limuzínách na kole, nizozemský premiér Mark Rutte jezdí na kole do obchodu i na audienci u královny a i v Autolandu Německo lidé kupují bezmála milion elektrokol ročně, ministr Havlíček zamrzl v minulém století.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
gogo
Host
gogo

Jsem v očekávání, kdy se začnou stavět stezky pro klokany…Klokanů je v Praze asi tak stejně jako cyklistů a stezek pro cyklisty je už docela dost. Jenže za ty klokany se zatím málo lobbuje

josef z depa
Host
josef z depa

Jo, Havlíček by se měl napřed poradit s Márou Prcalem. Takovej primátor Hudeček, to byl jinej frajer – nechal se rád fotit na cykloakcích (tam a zpět po Praze ho ale vozil superb).

Viktor Šedivý
Host
Viktor Šedivý

Ministr Havlíček se nesnížil k tomu, aby šaškoval, jak se to zeleným aktivistům zrovna teď pozdává. Ne, není mi nijak sympatický – jen oceňuji, dává-li někdo přednost postupům racionálním před módními.

Jan Slaba
Host
Jan Slaba

Pro mne je nejdůležitější svoboda volby, čím tu vzdálenost ujedu. Ohleduplnost vůči životnímu prostředí bez svobody volby nebude podle mne fungovat, to se nedá nařídit, nebo prosazovat nátlakem.
Vadí, že si chci jet v pohodlí auta a nechci být vystaven nepohodlí jízdy na jízdním kole, či koloběžce?
Kdyby auto mělo menší dopad na životní prostředí, než koloběžka, či jízdní kolo, hájil by je autor?

Bivoj
Host
Bivoj

To se teda nezlobte, pane Sůra, ale takovou ubohost bych na odborném serveru nečekal. Havlíček je asi fakt dobrej, když jste na něj nenašli nic jiného.Třeba, že v sedmi letech na šátkování pionýrů recitoval básničku o Leninovi, nebo v prvomájovém průvodu seděl tátovi za krkem a mával mávátkem. Co bude příště? Že si dal k obědu smažený vepřový řízek a ne tofu, nebo naklíčené zrní ?

Alda
Host
Alda

Mě v celém tomto článku chybí informace jakým autem jezdí. Jestli jezdí hybridním superbem v elektrickém reřimu tak to nevidím jako problém, ještě si může něco přečíst.

Adam Klánský
Host
Adam Klánský

Podle mého názoru zbytečná glosa, 855 metrů není tak málo, aby se na to (zvlášť v zimních měsících) nedalo vzít auto. Navíc pan ministr má asi důležitější věci na práci, než se proplétat v pražském provozu na kole a být za každou cenu „ekologickým příkladem”. Jezděte si, pane Sůra, do práce čím chcete, ale neházejte tímto způsobem špínu na ty, kteří to dělají jinak než vy.

Kamil
Host
Kamil

855 metrů je opravdu štreka 🤣

Polaris
Host
Polaris

Pro člověka, který čas věnuje práci a nikoli šaškování v buzioblečku, opravdu je.

czhunter
Host
czhunter

Já vám vysvětlím, proč jel autem. To není proto, že je zlořád, nechce jít příklad, je to ropofašista, nebo cokoliv podobného, ale kvůli zcela dementním pravidlům na ministerstvech (a nepochybně i jiných státních úřadech). Auta musí být „využívána“, i kdyby měla jen převážet A4ky do tiskáren po jedné sem a tam. Pokud auto využívané nebude, tak ho ministerstvu seberou (a to nikdo nechce – mít míň aut není výhoda, protože někdy můžou být potřeba) a tak každý zbytečně projetý kilometr je pozitivem, který ukazuje, že je vozidlo nutně potřeba – a dokonce je jich potřeba i víc. Až někdo změní… Číst vice »

Nezávislý
Host
Nezávislý

stejné i nás, nám bylo dokonce řečeno, ať netrajdáme vláčky a šetříme čas…

Panda
Host
Panda

Šetříme čas je dobrej joke, když třeba ve vlaku do Vídně/Blavy/Ostravy/Berlína a zpátky člověk oddělá téměř plnohodnotnou „kancl směnu“, zatímco v autě tak maximálně hoďku pracovně provolá (při zhoršené pozornosti)… Ale samozřejmě se najdou relace vhodnější na auto, i přes ten ztracený čas…

coolio
Host
coolio

Buďte rádi že jenom jezdí autem. Taky by moh lítat vrtulníkem.

FenyAMG
Host
FenyAMG

Já naopak kvituji, že se p. Havlíček nenechal zbláznit a říká to naféra. Ona ta ekobublina je dobrá pro média, ale nevěřím, že část z politiků, kteří veřejně říkají X, pak ve skutečnosti dělají Y. Premiér VB tímto krokem chce naklonit část voličů a odvrátit pozornost od jiných témat. Nic zeleného za tím není třeba hledat.

Aj Tak
Host
Aj Tak

Je to tak – Caputova jednou tramvaji s desitkou zorganizovanych novinaru za zady, od te doby povetsinou limuzinou, ale pro zeleny lid uz je bohyni na urovni Grety. Ja naopak ac mam sluzebak, jezdim do prace MHD, ale zacinam mit chut rudozelene propagande natruc presednout do auta.

Jackub
Host
Jackub

S touto glosou naprosto nesouhlasím! Pro mě je důležité, aby ministr dělal svou práci dobře, ku prospěchu to země (a v jeho případě zdejší infrastruktury). Jak jezdí do práce, je mi lhostejné. Jednak se mi příčí nařizovat ostatním, jak se mají chovat (kde se vůbec berte ta drzost tvrdit, že můj pohled a názor je ten jediný správný??!) a jednak nejsem ovce, abych svou volbu dopravního prostředku podřizoval tomu, jak se chová ministr. Je přece logické zvolit takový, který je na dané relaci nejvýhodnější.

Panda
Host
Panda

Nikdo nikomu nic nenařizuje a já se při volbách také nebudu řídit tím, jak se po Praze daný politik pohybuje. Ale jít příkladem (v tomto případě neplýtvat čistým vzduchem, prostorem v přecpaném centru a také penězmi daňových poplatníků) je od politika sympatické gesto. A ještě se ukáže, že není lenoch a že má „lidskou tvář“ (tzn. obejde se bez limuzíny s řidičem), na což prostě někdo slyšet může, byť je to dost povrchní… A auto je pro něj na dané relaci nejvýhodnější hlavně díky penězům daňových poplatníků (auto, benzín, parkovací místa…), resp. na úkor daňových poplatníků („zbytečnou“ cestou ubírá svým… Číst vice »

Divočák
Host
Divočák

politik musí být oblíben mezi lidem, aby mohl ve všední den mezi úřady šlápnout do pedálů , jinak je odkázán na samotu v limuzíně

Jaaa
Host
Jaaa

O tom, že Havlíček je myšlenkově stále v 70. letech minulého století, není nutné nijak dlouze polemizovat. Je to starý člověk zamrzlý v myšlenkových rámcích svého mládí. Nikdy jsem od něj neslyšel ani nečetl nic inovativního. Může mít titulů kolik chce, je to myšlením bohužel furt jenom socialistickej „ekonom“. O to je smutnější, že vede inovační strategii ČR. Právě proto nemá ČR za Babiše vůbec žádnou vizi. Může za to tento člověk.

skodafil
Host
skodafil

Hele, jak dlouho se vytváří vize? A jak dlouho je Havlíček superministr? Věru jiné bych za nulový rozvoj této země a basenci vize vinil. Kdo je sedm let (vice)premiér?

Neznámý Jarek
Host
Neznámý Jarek

A byl se už někdo podívat ve sklepě jestli ty budovy ministerstvem nejsou propojený chodbou?

Hajnej
Host
Hajnej

Trošku mi v té glose chybí jedna docela zásadní informace, bez níž se nedá udělat smysluplný závěr: jak vlastně vypadá typický den takového dvojitého ministra – jak se dostává z domova do práce a z práce domů. A hlavně, kolik těch přesunů mezi ministerstvy za den udělá? Pokud lichý počet, tak to auto musí stejně aspoň jednou přejet (aby šel ministr pěšky a souběžně přejíždělo prázdné auto by tak nějak nedávalo smysl). No a pokud je ten lichý počet roven jedné, tak není už vůbec co řešit a dělá se tu z komára velbloud… Řešme tedy nejdřív to, jestli je… Číst vice »

Vít
Host
Vít

Mě to vůbec nevadí, že jezdí autem. Je to přece ministr a ne sebevrah. Jezdit po Praze na kole se musí fakt umět, není to pro každého. Praha není lesní asfaltka na Vysočině.

David
Host
David

Tak on hlavně podělal PR. Mohl vytáhnout e-kolobrndu, pozvat novináře, usmívat se a mávat do objektivů a jak bude jezdit za týden už nikdo řešit nebude. Promarněná příležitost.

libor
Host
libor

zase takto je to upřímné, na kole nejezdí a jezdit nebude, proč by to dělal falešně jen pro novináře, aby si udělal hezké jméno?

Václav
Host
Václav

Poslední politik, který to myslel upřímně už není mezi námi.

Libor
Host
Libor

Přesně. A ono by to ekolo nebo ekoloběžka nebyly na těch cca 800 metrů nepohodlné.

Pavel
Host
Pavel

E-běžka nemá na cyklostezce co dělat, tím by body nezískal, čeští novináři by ho roznesli v zubech. a na tu 2proudovku mezi mpo a md by ji vzal jen blázen

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Myslíte si, že by pan ministr Havlíček měl dělat kašpara a jezdit mezi mnisterstvy s batohem na zádech? 😃

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

na koloběžce?

David
Host
David

Víte kolik politických bodů se takovými gesty získává? Jeho mínus, mohl se trochu polidštit. Takhle v médiích vypadá jako robot bez kousku člověčenství.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Otázka je, jestli se za toto získávají body i v ČR. Kde většina obyvatel ekologicky rozhodně nesmýšlí.

Jinak je zcela jedno, čím jede tento kousek. Jestli limizína s řidičem ujede o 855 metrů více je celkem jedno.
Nějaký dopad by mělo teprve pokud by se ji zbavil a řidiče propustil.

Místo toho může jezdit kombinací MHD, taxíků a p2ší chůze, ono by to po Praze někdy vyšlo i rychleji. Teprve pak by to nebylo prázdné gesto.

petr766
Host
petr766

Přesně nula bodů.

Jirka
Host
Jirka

A kde je problém? Chtěl být ministrem dopravy? Chtěl. Tak se má chovat ekologicky k okolnímu prostředí, když už musí jezdit mezi dvěma ministerstvy.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Na notebook stačí malý baťůžek. To by zvládl. Jak to asi dělá ten nizozemský premiér?

Václav
Host
Václav

Batoh mu může vozit ochranka.

Vbb
Host
Vbb

Autem 🙂

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Ve škole nás učili, že nejlevnější je doprava po vodě …. a toto je prakticky ideální příklad!

Mirvald
Host
Mirvald

A proč pan ministr nejezdí mezi oběma ministerstvy tramvají?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Také by mohl, docházkové vzdálenosti na tramvaj nejsou velké, ale s přestupem, a v součtu vyjdou skoro na vzdálenost obou ministerstev.

Jakub
Host
Jakub

Protože by to zabralo více času, než jít pěšky.

Vbb
Host
Vbb

Protože není, na rozdíl od vás, debil.
Vám nejdou mapy.cz? Na nich zjistíte, že z jednoho ministerstva na zastávku plus ze zastávky do druhého ministerstva je to dál, než to jít pěšky přímo.

Aj Tak
Host
Aj Tak

Kdyz jsem sem poprve prisel, dostal jsem za jeden svuj prispevek od admina vynadano, ze toto je apoliticky server venovany zasadne doprave a hle, dnes tu mame primo od vedeni agitku, jak od Extinction rebelion.

PetrN
Host
PetrN

A není to klasický přístup levicaku, nutit lidem něco, co sami nedělají? Pokud vím, tak to samé je vidět u asi nejvíc ekologicky zaměřených Piratu(bereme li v potaz jen parlamentní strany) – ti jako správná levice každou o ekologii, mluví o zhovadilostech typu velkého zdanění letecké dopravy a zároveň pan primátor Prahy jezdí služebním vozem… Od ANO a Socanu nelze čekat nic moc jiného 🙂

V. K.
Host
V. K.

Zrovna primátor jezdí na magistrát MHD. To naopak soudruzi z ANO si stěžovali, že po zrušení parkovacích míst na Mariánském náměstí nemají po příjezdu na zastupitelstvo kde parkovat.

petr766
Host
petr766

Tak zrušení parkování na Mariánském náměstí byl nesmysl, hlavně že tam je…. jen beton a nic z toho. Druhá věc je, že by tam nemělo být vyhrazené parkování pro úředníky, ale z větší části pro návštěvníky magistrátu (dejme tomu nad x hodin mastně zpoplatněné). Podobně Malostranské náměstí. Vyhnala se „zlá“ auto a byla tam roky prázdná dlažba, pak přibyly nějaké hipsterské stolečky asi tři. Místo aby se to teda nějak vyřešilo ke spokojenosti všech stran.

Jakub
Host
Jakub

Asi hodně čekáš od ODS, co?

Panda
Host
Panda

Ale nikdo nikoho nenutí a jít příkladem přece není levičácké… A chodit pěšky/ jezdit na kole je levičácké maximálně podle senilního Klause…

Ondra
Host
Ondra

Levičáckej je hlavně snowboard 🙂

Panda
Host
Panda

Jojo, ten je nejhorší:)

Y.K.
Host
Y.K.

Základní pravidlo je, že omezit cestování autem by měli všichni ostatní.