Glosa: 855 metrů autem aneb promarněná příležitost ministra dopravy Havlíčka

Nizozemský premiér Mark Rutte jezdí do práce běžně na kole. Karel Havlíček jako ministr dopravy dává přednost u kilometrové vzdálenosti autu. Foto: TwitterNizozemský premiér Mark Rutte jezdí do práce běžně na kole. Karel Havlíček jako ministr dopravy dává přednost u kilometrové vzdálenosti autu. Foto: Twitter

Pokud si zadáte do vyhledávače, jaká je vzdálenost mezi budovami ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy, zobrazí se vám

Pokud si zadáte do vyhledávače, jaká je vzdálenost mezi budovami ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy, zobrazí se vám pěšky 855 metrů, po silnici lehce přes kilometr. Karel Havlíček, který má nově na starost řízení obou resortů, dnes objasnil pro server Seznam zprávy, jak se mezi nimi bude přepravovat. Autem.

Na stránkách obou jeho ministerstvech je odkaz na honosný program „Česká republika Země pro budoucnost“. Přinejmenším v dopravě ale nový ministr ukazuje, že je mužem minulosti, když na necelý kilometr dlouhou cestu volí auto.

Můžeme se dohadovat, co je kvůli kolonám rychlejší, zda jít pěšky, sednou na kolo, elektrokolo či elektrickou koloběžku, nebo si jako správný papaláš sednout do auta a zapnout majáček. Jedno je jisté: ekologická stopa bude největší právě u auta.

Všechna velká města po světě řeší, jak redukovat automobilovou dopravu. Nejen kvůli emisím, ale i tomu, že aut je prostě příliš. A politici pochopili, že slovo mikromobilita, tedy doprava na velmi krátké vzdálenosti je zejména pro městskou dopravu řešením. Britský premiér Boris Johnson, kterého opravdu nelze označovat za nějakého klimatického alarmistu, v týdnu oznámil, jak jeho vláda chce investovat do stovek mil nových cyklostezek a že se těší, jak budou Britové jezdit na kole do práce. Jasně mluví i peníze investorů: do start-up projektů v mikromobilitě proudí stovky milionů dolarů, protože investoři v elektrokolech či koloběžkách vidí jasný byznysový potenciál.

Ministr Karel Havlíček měl jedinečnou šanci ukázat, že doprava pod jeho vedením nebude znamenat jen nové dálnice či železnice (nic proti nim), ale že jasnou podporu získá také segment mikromobility. Kdyby se vydal pěšky či na kole, mohl vyslat jasný vzkaz moderního politika. Místo toho ukázal, že číslem jedna v jeho pojetí bude individuální automobilová doprava.

Zatímco rakouský prezident van der Bellen na twitteru veřejně děkuje velvyslancům, kteří na tradiční novoroční recepci přijíždějí místo v limuzínách na kole, nizozemský premiér Mark Rutte jezdí na kole do obchodu i na audienci u královny a i v Autolandu Německo lidé kupují bezmála milion elektrokol ročně, ministr Havlíček zamrzl v minulém století.

 

Tagy Karel Havlíček mikromobilita Ministerstvo dopravy
119 komentářů