Gigavlaky se vracejí. Diesel vystřídají na trati do braniborské Tesly bateriové jednotky Mireo
Nové soupravy ušetří ve srovnání s původními vlaky 50 tun CO2 týdně.
Od středečního rána se po několika týdnech vrátil železniční provoz na trať mezi braniborskou obcí Erkner a továrnou společnosti Tesla v Grünheide. Bezplatné kyvadlové vlakové spojení pro zaměstnance firmy i pro veřejnost po necelém roce od zprovoznění trati poprvé zprostředkovávají elektrické bateriové jednotky.
Až do června spojení do výrobny elektromobilů zajišťovaly pro dopravce NEB dieselové jednotky Bombardier Talent.
Web televize RBB24 upozornil, že se jedná o první plně bateriový elektrický vlak v rámci Berlína i Braniborska. Dopravu na trati odkoupené Teslou provozuje od loňského září společnost Niederbarnimer Eisenbahngesellschaft (NEB).
Vozidla nezávislé trakce musela být nasazena proto, že odbočka do zastávky Fangschleuse Tesla Süd není na rozdíl od hlavní trati Berlín – Frankfurt nad Odrou elektrifikovaná.
Letní přestávka
Od 14. června však vlaky s kapacitou 400 cestujících přestaly jezdit. Smlouva mezi Teslou a NEB skončila, jelikož dopravce naléhavě potřeboval obě „gigajednotky“ jinde.
Gigavlaky končí. Dopravce je potřebuje jinde, vysmívané diesely po pauze nahradí BEMU
Nyní se však provoz obnovuje a na trati jezdí soupravy Siemens Mireo Plus B. Každý z vozů nabízí 120 míst k sezení. Do Tesly jezdí dvě spojené jednotky, v rámci jedné jízdy je tak celková kapacita včetně stojících 500 osob. Vlaky mají také oddíly pro jízdní kola, bezbariérový nástup a informační systém pro cestující.
Jízda z nádraží Erkner trvá 11 minut, každý den do továrny míří 26 párů spojení.
„Jsme obzvláště potěšeni, že vlaková kyvadlová doprava Tesla je nyní bateriově elektrická, protože je jednoduše v souladu s naším firemním posláním: urychlit přechod na obnovitelné zdroje energie,“ uvedla pro RBB projektová manažerka Tesly Theresa Egglerová.
Nové soupravy podle ní ušetří 50 tun CO2 týdně ve srovnání s původními vlaky.
Kromě kyvadlového spojení s přestupním uzlem v Erkneru bude jeden přímý vlak denně jezdit i do stanice Berlín-Lichtenberg.
Konec dieselů se blíží
Podle Tesly vlaková doprava od loňského září do června přepravovala do závodu průměrně přes 3 500 osob denně. Číslo by se podle firmy mělo do budoucnu zvyšovat, důležité je podle Egglerové synchronizovat spojení s přestupy na vlaky linky RE1 mezi Berlínem a Frankfurtem nad Odrou.
Dopravce NEB chce v nahrazování dieselového pohonu na svých linkách dál pokračovat. Podle generálního ředitele Sebastiana Achtermanna bude společnost postupně uvádět do provozu 31 bateriových jednotek a sedm vodíkových vlaků.
„Se dvěma vlaky pronajatými pro společnost Tesla nyní získáváme první zkušenosti, v září pak budou následovat další zkušební a tréninkové jízdy,“ uvedl Achtermann ve vysílání RBB. NEB zajišťuje provoz na 11 linkách v Berlíně a v Braniborsku.
Dopravce má jednotky pronajaté od leasingové společnosti Smart Train Lease. Její generální ředitel Benjamin Dobernecker uvedl, že v Německu nyní stále jezdí kolem 2 800 dieselových vlaků a všechny mají být v příštích letech nahrazeny. Dopravci pak podle něj preferují právě bateriové vlaky.
Tesla vyrábí elektromobily v Grünheide od března 2022. Podle aktuálních informací v závodě zaměstnává celkem kolem 11 000 lidí.