Gigafactory místo letiště Líně. Vláda odsouhlasila plán na nový závod Volkswagenu
Letiště Líně. Foto: airport-plzen.com
Definitivní stanovisko Volkswagenu očekává stát do konce roku.
Definitivní stanovisko Volkswagenu očekává stát do konce roku.
Časem v okolí Plzně, kde už za války bylo Německo vzniknou pracovní tábory, kde za mizerný peníz budou dřít od nevidím do nevidím nějací Češi a velké množství cizinců 24/7. „ Vzdělání není potřeba. Všechno Vás naučíme. Stačí jen chuť hodně pracovat. Jako bonus dostanete mundůry a možnost se najíst na pracovišti.“
Než kvůli práci zvát lidi z Polska a Ukrajiny do Plzně, stavět ubytovny, tak je lepší ponechat letiště, které se ještě bude hodit a postavit to v Polsku. V Plzni místo je i ve vytunelované Škodovce. Třeba se nebude muset měnit název.
Ohromně se mi líbí názory lidí, kteří neznají problémy v dané lokalitě, ale radit dokážou…
Vážení, když čtu vaše příspěvky viz níže, nestačím se divit. Automobilový průmysl se nachází na začátku obrovské restrukturalizace. Kdy přecházíme od spalovacích motorů k elektromobilitě. O tom, zda to je či není dobrý krok, o tom zde nediskutujme. Každopádně odklon od spalovacích motorů bude představovat ohrožení desítek tisíc pracovních míst. Jenom v rámci ŠKODY půjde o kompletní závod ve Vrchlabí, v Boleslavi by to mohlo být dle mého odhadu někde kolem 1-2 tisíc zaměstnanců. Dále je třeba vzít do úvahy i dodavatele dílů do spalovacích motorů jako jsou Robert Bosch atd, v neposlední řadě i dodavatelé různých kovových slitin. Já… Číst vice »
nic z toho není argument pro umístění GF na letiště Líně, ano ucházejme se o GF, ale najděme jiné místo než letiště Líně
No, jenže ti co tu fabriku chtějí postavit zájem o jiné místo nemají. Respektive mají. Akorát je jedno v Polsku a druhé v Maďarsku.
Asi se jim nelíbí letiště, které bylo stavěné právě kvůli Německu…
navíc jste mimo, až pojedu domů, tak vám tu dopravu vozící vzduch vyfotím, šesti vozová klasika a lidé jedou i na stojáka,
další věc ani emobilita ve smyslu osobních eaut nebude ekologicky šetrnější než obdobně vyspělá VHD
Také vám mohu něco vyfotit. Osobní vlak z Mladé Boleslavi do České Lípy dnes v poledne a v něm dvě báby…. tento článek neřeší nějakou ekologickou šetrnost elektrických aut. Ale to, že svět jde touto cestou a pokud nechceme být na jeho periférii , musíme se zapojit. Ono zdaleka nepůjde jenom o baterie do elektrických aut. Ale o začátek úplně nového byznysu. Spolu s výrobou se bude muset řešit jejich recyklace. Odborníci, kteří touto fabrikou projdou budou kvalifikováni na to, aby se v tomto oboru posouvali dále a dále. Baterie to není jenom o autech.. ale i o jiných vozidlech.… Číst vice »
Jací odborníci proboha, vždyť to bude jen další sprostá montovna, jakých jsou plná Borská Pole, ubytovny plné cizinců, kteří přebíhají mezi agenturami, když jim přidají o padesátník na hodinu navíc, nebo protože je z jedné zrovna vylili, protože se místo šichty sami kvalitně „vylili“… Projděte (radši projeďte) si to tam v sobotu nebo v neděli. Dobrá je také návštěva zdejšího Tesca. Kolik odborníků tahle továrna zaměstná ? Baterie vyprojektují jinde, linky také. Do Líní se akorát přivezou HR a materiály k montáži, to zvládnou z velké roboti. Na spoustu těchhle gastarbeiterů se lepí problémy s bydlením, alkoholem, drogami, řízením aut… Číst vice »
Myslím, že jste přesně popsal sociální náklady, které neseme všichni na levnou pracovní sílu, která ovšem zase znamená vyšší zisk pro firmy. Asi nejhorší je okolí ubytoven a ještě horší je taková ubytovna v bytovém domě. Stačí jeden byt, kde bydlí i 10 takových pracovníků … hotový rozvrat.
Souhlas ať si tu montovnu postavy v Německu.
Jo, a až u nás kvůli tomu skončí výroba aut, která státnímu rozpočtu přináší hodně velké peníze na daních, tak budeme už jen plakat, jak jsme si nechali utécit příležitost.
Nepanikařte baterka je jen jednou nikoliv jedinou součástí, představte si, že taková Tatra si dnes motory už nevyrábí, ale kupuje a taky jede….
A to nemluvím o tom, že spousta firem vyrábí součástky, které se vozí do zahraničí…..
Tatra si motory stále vyrábí.
do všech aut? do řady dává koupený motor
například tento (https://www.nevagroup.cz/data/pdf/PACCAR-MX-13-Euro-6-engine-64739-CS.pdf) je tatrovácký?
použit třeba zde: https://www.tatra.cz/nakladni-automobily/odvetvovy-katalog/stavebnictvi/dalsi-vozy/8×8-jednostranny-sklapec-4/
dále doporučuji pozornost následujícím informacím:
Modelová řada TATRA PHOENIX využívá moderní, výkonné a úsporné motory PACCAR MX. Podle legislativních požadavků dodáváme s motory v emisních specifikacích Euro 3, Euro 5 a Euro 6. Více o motorech zde.
TATRA TACTIC ….. Kapalinou chlazený motor zahraniční provenience
jediný model, který má tatrovácký motor je Force, a to jěště jenom někdy.
Do aut kde nepotřebuje Euro 6 motory.
Typicky pro vojáky a hasiče.
Nevíte o čem píšete. Byl jste někdy v nějakém moderním výrobním provozu ? A pod pojmem moderní výrobní provoz nemyslím závod , který byl moderní před patnácti lety. Dnes už ani takové činnosti jako nakládku či vykládku vagónů neřeší skladníci na vozících. Dnes už i na toto jsou automaty. Rozvoj automatizace je obrovský. A tady ta fabrika v Plzni nebude stát zítra…
Děkuji za radu, možná se budete divit, byl jsem uvnitř. Jeden provoz vlastní německá firma, pořád se tam řeší BOZP. Třeba proto, že se tam srazí dva agenturní Vietnamci s ještěrkami, kterými krmí roboty, každý Vietnamec navíc z jiné agentury, jeden s falešnými doklady o způsobilosti na VZV. Šulí se tam školení BOZP. Např. V tom moderním provozu je smrad, hluk a na mě docela horko. A je to automotive. Půlka lidí nerozumí česky. Ne díky. A pokud se bavíme každý o něčem jiném, co tam těch 3.500 lidí bude dělat? Krmit a hřebelcovat ty jednorožce skákající po obláčcích ?… Číst vice »
Ze vubec netusite co znamena automotiv a montáž? Jaci odbornici myslite, ze budou treba na montaz statisicu baterii a milionu clanku? Minimalne trismenny provoz, monotoni opakujici se prace na pase. Nebo si myslite, ze tam bude behat 4000 laborantu co koumaji jak udelat baterky lepsi?
Pořád mi vrtá hlavou, a zatím mi nikdo z GF fans nedokázal odpovědět, ani Vy. K čemu potřebuje vysoce automatizovaná fabrika 3500 lidí?
Prosil bych příklad. Kde konkrétně se automaticky nakládají a vykládají vagóny, krom uhlí v elektrárně. A ani tam to není atomatika
Jo, když nejde o šetrnost, proč do toho táhate vození vzduchu? Něco co s GF naprosto nesouvisí?
Je opravdu nutné, aby ta fabrika stála tam, co je letiště? Neříkám ne GF, ale říkám ne GF na místě letiště. Proč ta posedlost, že to musí být na letišti? Zároveň Vám a mnoha dalším odhaluji děravost Vašich úvah.
Však tady odpověď už byla. Ten co platí má zájem o tohle místo, co na tom nechápete? Buď tady, v Polsku nebo Maďarsku- hotovo.
Odborníků máme už dost na Borských polích. Jen, ať si svojí fabriku vepříci postaví v Říši, odborníky jim případně dodáme, pokud jim jich Angela dodala málo.
Ať si raději vystřelí z někoho jiného.
Pracovní trh na plzeňsku je vymetený, v montovnách bulhaři, mongolové, ukrajinci, bělorusové. Tady není kde vzit dělníky natož specialisty. A pak tu máme třeba severní čechy s vyšší nezaměstnaností, zedojem lithia na Cinovci…. ale ne, my to postavíme u Plzně.
Asi proto, že kvůli snadné dostupnosti do výrobních závodů v Německu, to tam VW chce. Ale klidně můžete zkusit nařídit mu, že to má stavět v severních Čechách a nabrat tam líné a práce se štítící cikány…
Zamává vám a poví „neděkujem, vypadněte“.
Ano, do severnich Cech daleko, tak to postavi v Polsku ci Madarsku. Vnimate vubec, co rikate?
Promiňte, ale bude součástí továrny vývojové centrum? Bude se zde realizovat vysoká přidaná hodnota? Jediné co toto je, je skutčně pouze náhrada za koncernovou motorárnu či převodvokárnu, pouze s přidaným benefitem potenciální ekologické zátěže. V tomto ohledu můžeme pouze ocenit, že stát nebyl natolik moudrý, aby k tomuto záměru nabídl ono letiště v Holešově, pod nímž se nachází zdroje pitné vody.
Vývoj se tam realizuje taky, vždycky je lepší mít vývoj přímo v místě výroby. Ne teoretický, ale ten praktický a provozní ano.
Haha, a proto je spoustu vývoje v Plzni pro fabriky úplně jinde… Například Mercedes, ZF
Jste neskutečně naivní.To si myslíte,že tahle fabrika jako zachrání náš automobilový průmysl,že třeba lidi s toho Vrchlabí vyrazí pracovat do Plzně a budou žít na ubytovně celý týden.Český člověk už dnes nechce dělat v továrně a už vůbec ne na směny a navíc dojidět někam.Sám dělám v Boschi,kde si i nekvalifikovaný člověk vydělá okolo třiceti čistého a kvalifikovaný okolo 35 tisíc čistého a realita je taková,že krom Ukrajinců a Bulharů tu máme dokonce i Filipínce.český člověk nemá zájem.A řeči o tom,že nepůjde o práci na lince jsou nesmysl.To si myslíte,že tam bude 4500 lidí chodit a koukat ..kdo by pak… Číst vice »
Rádi bychom budovali chytrou ekonomiku, proto podpoříme vznik další velkodílny. Ach jo!
Chytrá ekonomika je založena na elektřině a na zařízení, jak tuto elektřinu uchovat… tudíž na bateriích…
Ale baterkárna není taková ta manuální dílna. Jsou to už dost specializované činnosti, které nezvládne každý. Ano je třeba sem dostat další vývojová centra a musíme masivně investovat do školství, ale průmysl budeme taky potřebovat. Maďarsko, Slovensko i Polsko už baterkárny staví.
Jirko, to co píšete je v rozporu s tím co o projektu víme a zároveň s argumenty jiných zastánců, opět opakuji svoji otázku, proč má být součástí GF ubytovna pro 3500 lidí? domníváte se, že vysoce kvalifikovaná a dobře placená síla bude chtít bydlet někde s uklízečkama na ubotovně???
Tak je ubytovna a ubytovna, že ano. Ubytovna může být ve stylu apartmánového hotelu a ubytovna může být i velká cimra a v ní 12 osob….
Joo tady to bude hotel Hilton, to určitě zase stovky dělníků, kteří o svém volnu dělají bordel,stačí se kouknout nedaleko. Proč to asi místní nechtějí.
Apartmánový hotel postaví asi tak na které straně hranice CZ/D ?
Vy jste Mimoň, vy opravdu věříte tomu, že to bude apartmánový luxusní hotel? To se jako ubytovna obvykle nenazývá!
Stát zadotuje a až……….. dojdou daňové prázdniny…….. zabrečí a jinak odtáhnou jinam do lacinějších krajin = kapitalismus. Bojím se, že ztráty státu se přenesou na armádu = špatně !
Takto to funguje u fabrik, které stojí na ruční práci. Které nepotřebují drahé strojní vybavení , nepotřebují vzdělané a kvalifikované zaměstnance. Takovým dobrým případem byly firmy, které šily volanty či sestavovaly kabelové svazky. Ano , ty lze rychle a jednoduše přestěhovat. Pokud někdo zainvestuje miliardy do strojního a technologického vybavení … tak přestěhovat takovou fabriku je již takřka nemožné..
Jedna z prvnich fabrik , ktere pri prvnich naznacich krizr pred 15 lety zvedly kotvy byla v ceske lipe Varta. Vyroba baterii.
Tusi nekdo z diskutujicich , jak je technologicky narocna vyroba baterii? Olovene , to je hnus a zvladne to Ind bez vzdelani v Bombaji na ulici. A lithium? Netusim zda vstupni suroviny se maji upravovat v teze fabrice , to je narozny proces , nebo jiz budou dovazeny odjinud , ale sestaveni z hotoveho polotovaru nic sloziteho to neni.
Nesrovnával bych výrobu obyčejných startovacích akumulátorů o hmotnosti 12 kg s bateriemi pro pohon vozidel. To je něco úplně jiného.
Jakákoliv státní „investiční“ podpora za mě pouze v případě, že se investor zaváže trvale vyplácet mzdy třeba ve výši 130% průměru alespoň 75% zaměstnanců. Za stejných podmínek zaměstnávání (non-EU) cizinců, aneb „nám nejde o nižší platy, ale nedostatek lidí“ – tak to dokažte.
A kde potom budou moc brát pracovní síly na Plzeňsku? Přece už teď tam není na sehnání pracovník…
Predpokladam, ze stejne jako doposud, pracovni sily si dovezou s sebou a nasinec se pak muze divit, jak je mozne, ze jsou ty obvykle platy stale tak nizke…
Jakože sebou z Německa?
Jasne , afghanistan , syrie ,Říši zasobuje
Bohužel to jsou ing. přez výbušniny….Ha, že by se tím vysvětlily výbuchy baterii?!
Ze pracovni agentura zajistujici za nepatrnou provizi „servis“ temto zamestnancum bude nemecka, o tom nedejcham. 😉 Treba kdyz si zajde clovek do superhyper v Klatovech, tak tam pres vikend potka mraky Indu. Cloveku to vrta hlavou, vzdyt ve meste clovek Inda nevidi, jak je rok dlouhej, jenom v tech superhyper pres vikendy, co to sakra… Jedou de-facto UA styl, agenturni pracovnici na maximum, co jim kratkodoba viza umoznuji, ziji tu lowcost pul roku a druhyho pul roku maji doma v Indii party hard. Dost z nich sem jezdi i opakovane, ten, s kterym jsem mluvil, uz dokonce umel i trosku… Číst vice »
Neni to tak tak davno (pravda, uz to asi par let bude), kdy nejaky vysoce postaveny politik prohlasil, ze uz nechceme byt jen levnou montovnou, pouhym subdodavatelem (nejen) automobilovych soucastek.
Predpokladam, ze tim myslel presne toto.. ale kam to opet smerujeme? 😀
Tak bez gigafactory budeme lithium jen těžit na cínovci a vyvážet. To Vám přijde vyšší přidaná hodnota? Navíc si myslím, že by to byla příležitost i pro ZČU. Představa dělníků v továrně je už dneska trochu passé, výroba bude masivně automatizovaná.
Masivní automatizace potřebuje ubytovnu pro 3500 zaměstnanců? Ta je totiž součástí GF
Já nemám nic proti baterkárně v CR, ale ne v Plzni. Plzen ma dlouhodobe nezamestnanost 2%. I kdyby ten zamer byl na 400 delniku, tak by to byl nesmysl. Takhle s planem na 4000 je to smesne, sci-fi, blaznovstvi, jak kdo chce. Krome privedeni zahranicnich delniku neni zadna sance sehnat mistni zamestnance, navic na praci na smeny a monotoni jednotvarna prace na pasu. Pokud to probehne, tak v dalsich volbach budou mit fasouni v Plzni 30%. Dalsi dulezita vec je, ze se jedna o jedine letiste s betonovou drahou v celem kraji, ktere je normalne vyuzivane (pres 30 let neinvestic)… Číst vice »
No a takhle, chápu to, že pro rekreační lítání je lepší mít betonovou dráhu, ale jaká je jiná koncepce rozvoje toho letiště? Asi není potřeba, aby měl každý kraj své velké letiště, protože ty stávající se stejně moc neuživí. Vyhazují se tu peníze třeba za letiště v ČB, HK a podobně. U nás v Brně už taky došli na to, že Tuřany budou dobré pro nákladní dopravi a maximálně chartery. Lidi si pak v pohodě dojedou na Swechat.
Líně nejsou letiště pro osobní dopravu, ale pro armádu, dnes už snad nikdo nepochybuje o tom, že armáda je potřeba
Jenom doplnim, ze Line maji status neverejneho mezinarodniho letiste.
To máte sice pravdu, ale přeprava osob je tam minoritní záležitost, proto je hloupé argumentovat Brnem a spol
Líně jsou pro armádu naprosto nepoužitelné. Pro větší dopravní letadla nemají kapacitu a únosnost, pro stíhačky nemají vůbec nic.
Letiště které armáda prakticky nevyužívá.
Přesně tak. Na tak malou zemi zde máme letišť dostatek. Jak civilních, tak i vojenských. Nehledě na to, že z civilních takové Pardubice, Vary či Budějovice mohou v případě potřeby fungovat i ve smíšeném řežimu…
Vojenskych neni nikdy dost. Chapu ze budovani novych je nesmysl, ale stejny nesmysl je bourani starych, pokud nevyzaduji nakladne investice do obnovy drahy.
jj rozhodne zadne nesmysly jako v Budejicich. Ja bych nevidel hlavni smer v rekreacnim letani, ale jako neverejne mezinarodni letiste, idealne s doplnenym osvetlenim drahy. Pro mala letadla, jejich vyznam bude v dalsich 10-20 letech vzrustat obdobne jako uz ted na zapade nebo v USA. Dalsi pilir by mohly byt letecke opravny, neco jako Job Air v Mosnove. V Plzni je pobocka Safran a dodavatele, tim padem dostatek kvalifikovanych pracovniku. A posledni je armada, jako zalozni letiste, pripadne logisticka zakladna. Proste si nemyslim, ze za soucasne situace si muzeme dovolit bourat drahu, ktera ma dlouhou zivotnost pred sebou.
Doufejme, že to nedopadne, ale této vládě to oficiální schválení téhle šílenosti už nikdo neodpáře.
Naštestí právě Teslou zahájený převoz strojů na baterky z Německa zpět do USA ukazuje, že ve středu EU baterkárny teď nemají výdělečnou perspektivu.
Asi chápete že tohle nevznikne za rok.
Blbost. Případ jednoho výrobce není objektivní statistika trhu. V Evropě už je teď několik gigafactories a mít minimálně jednu ve středu Evropy je naprosto nezbytné. Čím dříve, tím lépe. Ještě zbývá zvolit správnou lokaci. Jaká to má být si ale netroufám odhadovat.
Ale oni neříkají, že baterky nejsou výdělečné, ani že hlavním důvodem je ta podpora a náklady výroby v USA. Neřekli přesně jaký je ten důvod, proč to stěhují, ale mají tam problémy s tím startem.
Kdo vám řekl že je to armádou využívané záložní letiště?
Každá z uvedených lokalit má pro zřizovatele uřčité výhody. CZ: – z Německa do Plzně je to po dálnici jen přes kopec – jak je to s aktuálně pracovní sílou, mohou doplnit Plzeňáci PL: – mají přístavy na Baltu, kde mohou kotvit tankery s LNG (mají tedy přímý přístup k energiim) – mají (již teď hojně využívané) levné říční spojení s Německem kanálem Odra – Spréva – mají s Německem asi 7 železničních přechodů HU: – má dostatek levné kvalifikované pracovné síly – leží na Dunaji, což je levná, kapacitní a vcelku stabilní dopravní cesta (na rozdíl od našich problémů… Číst vice »
osobně doufám, že baterkárna v líních nebude, jak říkáte Vy vyhraje někdo jiný,
ad pracovní síla: v Plzni není, mohu doložit statistikami, proč má vzniknout ubytovna pro 3,5k lidí? ještě by nám mohl VW prozradit, jaké exoty si chtějí dovézt, před časem měla Lufthansa stavět výrobnu jídel na Tachovsku s tím, že si doveze Filipínce….
Každý by chtěl elektrickou dopravu, ale jakmile se mají začít vyrábět, tak je to špatně. Ještě by dělníkům zvýšili mzdy, aby je přetáhli odjinud.
A ti Filipínci, oni kradou … psy?
Mate pocit, ze v Plzni a okoli je nedostatek pracovnich prilezitosti pro kvalifikovane zamestnance? A tim myslim kvalifikovane vyucene nebo SŠ.
V Plzenskem kraji je aktualne asi 60000 zahranicnich delniku, tim je mysleno hlavne v Plzni. Plzen ma 180000 stalych obyvatel. Takze ne Filipinci psy nererou ani UA, ani Rumuni ani Bulhari a kdo vsechno tu je. Ale kdyz bydli takove mnozstvi lidi hlavne na ubytovnach, jsou tu bez rodin, tak jejich vztah k mistu je trochu jiny, nez kdyby tu meli deti a manzelky.
Lokalita v ČR není pro VW favoritem v této akci.
zastánci GF, postup státu Vám přijde korektní? pronajmu na 50 let a následně bezdůvodně jednostranně zruším???
Bezdůvodně asi těžko…
proč si to němci nepostaví v Bavorsku? když je to takový terno? proč to cpou do zahraničí?
Nižší mzdy. Za německou minimálku tam půjde dělat hodně lidí. Za 125 % německé mimálky vás ČSSD nazve nemorálním vyžírkou a cokoliv nad 50 tisíc hrubého vám zdaní 100% sazbou a peníze prožere.
jak nižší mzdy? pokud mám věřit (mmj. i Vašim) teoriím o vysoce kvalifikované síle, tak ta ani u nás není za „minimálku“, a pokud mám věřit další teorii zastánců průmysl 4.0, tak nebudou zaměstnanci potřeba ne?
Mzdy je netrápí. Ale je taky potřeba rozdělit výrobu do více lokalit a zemí, pro případ jakékoli mimořádnosti.
Money, money, money
Must be funny
In the rich man’s world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man’s world
Jinak info o letišti Plzeň-Líně
Docela mě překvapilo jak je hodně využívané
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leti%C5%A1t%C4%9B_Plze%C5%88-L%C3%ADn%C4%9B
Tak snad to VW postaví! Konečně nějaká výroba s vysokou přidanou hodnotou.
Jen další montovna…
Přesně, zrušit veškerou sériovou výrobu. Včetně 4 nm fabu, čipy se budou vyrábět ručně, kusově.
Baterie v této podobě jsou bohužel slepou uličkou vývoje.
Konečně i na seznamu dnes napsali jak dopadlo několik takových zón na zrušených letištích například Holešov atd.
V Holešově nebyl problém, že šlo o bývalé letiště, ale že blízko je zdroj pitné vody pro desítky tisíc lidí. Je nějaký takový problém v Líních?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFmyslov%C3%A1_z%C3%B3na_Hole%C5%A1ov
V Linich ne. Ale bude se k tomu stavět potrubí z řeky uhlavy. Ta se využívá v Plzni k pití. Není zaručeno že při letních teplotách nevznikne problém.
Tak tohle je potřeba pohlídat. To souhlasím.
Takže při nízkém stavu vody zastavíme na pár týdnů až měsíců fabriku?
Existuje zalozni varianta precerpavani vody z tusim z Mze, ale jenom jako nouzove reseni. Kazdopadne vdycky budou mit prednost obyvatele.
Co?? To slyším prvně! Víte o tom něco?
Z Mze ne. Buď by připadala v úvahu Berounka, nebo nádrž České údolí. Ale nejpravděpodobnější je ta uhlava.
Ten problem je jeste komplikovanejsi. Vodarna Plzen je v majetku mesta a mesto baterkarnu nechce. A jedina vodarna realne vodu dodavat muze. Takze je sice hezke, ze vlada to odklepla, ale pokud se VW nedomluvi s mestem, tak muze zacit vymyslet technologii vyroby baterii co nepotrebuje vodu. A narovinu Plzen nikdy neschvali montovnu pro 4500 delniku.
V Holešově bylo od počátku špatně úplně všechno. Bohužel to tehdy kraj protlačil na sílu. Vzhledem k tomu, že za tyto hodně drahé hrubé chyby není nikdo ve vězení si prostě další jedinci myslí, že škodit a vysávat veřejné rozpočty je normální.
Ale prosim vas, jakepak vezeni za skody spachane z titulu verejne funkce? Jeden statni organ da pokutu druhemu statnimu organu, penize danovych poplatniku se presunou z jedne kapsy do druhe a vsechno je v richtigu, lide si to tak preji. (Proc to tvrdim? – Protoze neni poptavka po subjektech, ktere by s necim takovym v ramci politicke souteze vubec mohly prijit a proto s tim nikdo neprichazi.) Apropo, je u Holesova nejaka nadeje na zvyseni atraktivity one prumyslove zony s ohledem na „rozmrazeni“ vystavby D49, nebo tam jsou nejaka zasadnejsi omezeni stran toho, jaka vyroba tam vubec muze existovat (treba… Číst vice »
Nejzasadnejsi omezeni je v hustote osidleni . Na 10km 2 bydli 20000 lidi. Z toho praceschopnych je 5000. Nezamestnanych je 400. A to myslim jsou nadsazene hodnoty. Takze kdo tam bude pracovat , to neni zanedbatelna otazka. Pohadky o dojizdeni nechme akademikum s platy pres 50t/ mesic. Proc nepostavi prumyslovou zonu v nhkg? Tam maji 20 let haviri valciri slevaci stres z propousteni. Nebo v poldi.polovina kladna se kazdy den stehuje do prahy.
Tak nedostatek pracovni sily primo v miste by mne jako zasadni argument proti ani nenapadl. Kuprikladu muj vzdaleny pribuzny jezdi (s dalsimi spolupracovniky – opravdovy carsharing 🙂 ) na sichty do Otrokovic az z Prerovska, pro ne by bylo spusteni nejake vyroby v Holesove jiste zajimave, stejne jako je prakticky zabitej celej Prerov sam o sobe.
Nepovažuji to za moudré. Letiště by se mělo zakonzervovat, klidně ať tam sídlí nějaký aeroklub nebo tuneři ať tam dělají závody, ale v případě potřeby aby se letiště dalo v krátké době reaktivovat.
Proč zakonzervovat, když slouží? Tuneři ať si jezdí jinam. V téhle době odepsat letiště použitelné kromě aeroklubů jako vojenské záložní letiště na mně osobně působí jako vlastizrada.
Perspektivu pro vojenské účely má Přerov. Taky proto letiště Přerov provozuje státní podnik LOM Praha (neprovozuje žádné jiné), takže reaktivace pro vzdušné síly by mohla být levná.
Dvacet let ho armáda nepoužila a pokud zůstane tak ho minimálně dalších dvacet let nepoužije. To vám garantuju.
A to jste zjistil jak? Když pominu civilní provoz, tak se koukněte například na FB stránky W-3A Sokol ,,Lehký Petry“. Každou chvíli cvičení složek IZS s využitím různých druhů vrtulníků. Občasné mezipřistání armádních strojů při přepravě. Stejně tak jako například přistání a vzlet dopravních vojenských strojů při výcviku. Koukám na letiště přes les a minulý týden 2x L410 nejspíš z Pardubic. A nezapomínejte, že armáda využívá stejně jako civilní sektor i ostatní infrastrukturu letiště, nejen úly a VPD.
Sokol nepotřebuje letiště a armáda má jiných letišť dost.
Při přepravě se tam žádná mezipřistání nedělají. Proč taky.
Taky to letiště můžeme dotovat dalších 50. let jako lokálky a 810tku.
A nebo by si na sebe mohlo vydělat a pomoct s transformací automotive (tahoun českého průmyslu posledních 30 let).
Lokální aeroklub či tuneri se snad zvládnou přesunout.
navíc zrovna tuning a létání pro zábavu nejsou zrovna ekologické aktivity 🙂
Vy víte, kdo a jak to letiště platí? máte nějaké údaje?
Armada rozhodne ne, provoz plati pronajimatel.
V tom případě se to nedotuje a předřečník kecá
Čáslav, Náměšť, Pardubice jsou vojenská letiště v provozu, Kbely nepočítám, kvůli délce dráhy. Záložními letišti mohou být Bechyně, Budějovice, Vodochody, Karlovy Vary, Přerov a vlastně i Ruzyně, Brno a Mošnov. AČR má 14 ks JAS 39 Gripen a ČR plánuje nakoupit 24 ks F-35. To není při počtu letišť tak vysoké číslo. Pro provoz F-35 bude i v Čáslavi potřeba zrekonstruovat dráhu. Je tedy celkem logické, aby jako záložní letiště sloužila ta, která se používají i pro jiný účel než vojenský, než aby se v Líních cpaly peníze do rekonstrukce dráhy a potom tam 20 let létal jen aeroklub.
Ale pořád jsou Líně jakž takž fungující letiště, min. pro provoz vrtulníků. Nedávno se nechala ministryně slyšet, že uvažují o obnově Ralska, čemuže teda vůbec nerozumím, když se tam armáda spousty pozemků zbavila a prohlásila prostor za neperspektivní. Naopak Plzeň a okolí jsou po Praze snad region s nejmenší nezaměstnaností, je tady problém sehnat pracovní sílu a jsou tady i problémy s gastarbeitery.. chápu dobrou dostupnost do Německa a dál na Západ… ale stejně tak jbude brzy dostupné českobudějovicko, o ústeckém kraji nemluvě…
já jo, buď je podplatil VW, Gazprom nebo Rosněft…..
2 a výhledově dokonce 7 letadel na 1 letiště?
Udržovat letiště pro jeden vrtulník co od tam létá?
Ralsko má sloužit pouze jako prostor pro výcvik výsadkářů.
Ona ho armada do ted nejak udrzuje?
Co?
No oni ty ministryne , od parkanove , pres schilerovou az ted ta neustale rozcilena pani , to jsou takovy vypravecky .
Bechyne je zalozni letiste ve vyhledovem smyslu. Aktualne asi nepouzitelne (zcela chybi zakladni letistni infrastruktura jako osvetleni drah apod.), ale je ve voj. prostoru, nemotaji se tam civilove, trava se seka atd. Na ranveji probiha prakticky denne vycvik ridicu (s rozestavenymi kuzely a betonovymi bloky), takze nouzove pristani nejde udelat ani na vizual…
nevím teda, ale až bude válka tak bude akceschopnost letectva záviset na osvětlení drah?
Což o vzlétnutí, ale o přistání!
Asi došlo k neporozumění… Letiště v Bechyni je letištěm, které (pokud je mi známo) je zvažováno jako záložní. Tj. nebude zrušeno, VPD nebude rozbourána a probíhá tam nejzákladnější údržba, např. sekání trávy kolem ploch a (doufám) kontrola kanalizací a drenáží. Naposledy jsem tam byl před třemi lety, každopádně nic z toho, co dělá betonovou ranvej funkčním letištěm, tam nebylo. Osvětlení, navigační a další systémy, řídící věž je v dezolátním stavu atd. Ale toto je jistě možné řešit nějak nouzově. Každopádně nepochybuju, že POKUD by se armáda rozhodla toto letiště zprovoznit, tak 1) je to možné a 2) bude to vyžadovat… Číst vice »
Neviem ako je teraz na tom armada co sa tyka vybavenia letisk, ale ako zakladak som koncom 90 rokov sluzil na letisku. Vsetko to tu spominane vybavenie letiska sme mali na autach este pre jedno, dve dalsie letiska. Takze pre vznik dalsie letiska fakt stacila len ta VPD bez akehokolvek vybavenia, vsetko ostatne sa doviezlo.
Přes nějakou spojovací komunikaci mezi letištěm a bunkry v sousedním lesíku vede silnice Bechyně – Hodonice – Březnice.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=Bechyn%C4%9B&source=muni&id=1032&ds=1&x=14.4889250&y=49.2764073&z=15&base=ophoto
To je bývalá nouzová vzletová dráha a také spojuje vlastní letiště s rozptylem západně od letiště. Nevím, jestli se s tím rozptylem ještě uvažuje. Pokud ano, silnice přes tu spojovací dráhu nevadí, v nejhorším se dá podle potřeby uzavřít.
Jako záložní letiště jsou v mírovém provozu používané Pardubice a zcela to dostačuje.
Vyjádřil jsem se nepřesně – nejedná se o záložní letiště ve smyslu „potřebuju rychle přistát, využiji záložní letiště“.
Záložní je ve smyslu možného budoucího opětovného využití, čemuž mj. napomáhá jeho existence v uzavřeném, aktivně využívaném a do jisté míry i rozvíjeném voj. areálu. Tj. zbourání kvůli nějaké průmyslové zóně úplně není na pořadu dne.
Co tam armáda rozvíjí? Obávám se že nic.
vy jste stejný expert, jako naše vláda, funkční vojenské letiště necháme zplundrovat a někomu ho darujeme, místo toho budeme za velký peníz vykupovat a následně „budovat“ nové
tak ať GF postaví na Vámi popsaných letištích? ne? takové Vary nebo ČB ideální kandidáti
Pod funkčním vojenským letištěm si představuji takové na kterém je vojenský provoz. To ma Líních už 20 let není.
to máte sice pravdu, ale porovnejte Líně a Ralsko? asi jako funkční dům kde se jen nebydlí (např. rekreačně užívaná chalupa) a zřícenina, navíc Ralsko není státu
Ralsko už nikdy funkční letiště nebude. Má tam pouze probíhat výcvik výdadkářů.
výsadkáři nepotřebují letiště? od kdy?
Od doby co začali používat padáky.
A do vzduchu se dostanou jak? Budou odkázáni pouze na vrtulník přistávající na poli, aha já zapomněl vyskočí v Ralsku a honem poběží na vlak směr Pardubice 😁
Asi vy idiote tam nebudou dělat základní padákový výcvik.
V Ralsku se mají odehrávat cvičení výsadkových operací za účelem ovládnutí letiště. Což jak možná sám pochopíte vyžaduje přesně jeden seskok.
V Linich neni treba do rekonstrukce drahy davat zadne penize. Byla vybudovana na konci 80. let. tusim v roce 1989 a vojensky provoz byl okoncen hned na zacatku 90. let. Ta draha je jako nova, i to je duvod proc jeji likvidace je naprosty nesmysl.
Ploch které by se dali reaktivovat je v republice víc než dost.
Líně je jediné letiště v ČR kde sídlí letecká záchranná služba, která disponuje dvěmi vrtulníky. Tohle chtějí zničit. Chtěl by jste mít kousek od bydliště takovou obrovskou továrnu, kde budou pracovat zahraniční pracovníci, levná síla z východu ? Asi by se vám to také nelíbilo.
Žádné dva vrtulníky tam nejsou. Armáda tam jen umisťuje Sokoly které mají základu v Kbelech.
Vrtulník nepotřebuje letiště, stačí heliport. Proto se taky pro leteckou záchranku používá.
Jste naprosto mimo. V Líních sídlí SAR. Vrtulníky sice spadají pod jednotku, která je posádkou ve Kbelích,ale jedná se o odřad, který mimo jiné zajišťuje provoz LZS pro KVK, PK a část JČK. Mimochodem vybavení základny umožňuje jako jedna z mál v ČR provoz i v nočních hodinách a při špatných povětrnostních podmínkách. S heliportem by si asi moc nevystačili, rozhodně ne například při cvičeních IZS. Stejně jako Bechyně slouží pro výcvik paragánů, tak Líně pro další činnosti. Líně navíc jsou jakžtakž zabezpečené proti rozkrádání, takže to vybavení letiště je de facto funkční.
Svatá prostoto. To že operují v noci je dáno výcvikem posádek a vybavením vrtulníku. Se základou ze které startují to vůbec nesouvisí.
S heliportem by si 100% vystačili.
V Bechyni se za poslední roky skákalo asi jednou. Takže napsat že slouží pro výcvik výsadkářů je celkem mimo. Bechyně slouží promárně jako posádka ženijního praporu a velitelství pluku.