GE stahuje své největší motory z Boeingu, kvůli transportu povolala ruský An-124

První testovací let s motorem GE9X. Foto: GE AviationPrvní testovací let s motorem GE9X. Foto: GE Aviation

První vyrobená dálková letadla Boeing 777X, jejichž start nabral více než půlroční zpoždění, přijdou dočasně o motory GE9X. Největší proudové

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Technologický kolaps Boeingu pokračuje. V tomto případě jde o použití titanové slitiny, která buď nemá vlastnosti zpevňující povrchově samotný měkký a snadno obrusný titan nebo je nestabilní v různých fizykálních podmínkách. Honba za zachováním hmotnosti při zvětšování velikosti motorů nese svoji daň. Přitom existují technologie zpevňující jakýkoli kovový povrch a činí jej tak fakticky abrazí nepoškoditelným, pokud se aditivní látka po čase opět aplikuje. Jenže RF, odkud tato technologie a její zdroj pocházejí, si své zdroje chrání a Boeing by byl jeden z posledních, komu by byla nabídnuta, v důsledku vojenkého programu.

Jirka B.

Ano a taky mají v RF úplně největší motor na světě, který namísto aby palivo spotřebovával, tak jej vyrábí a podobné pohádky … Ach jo, už i tady :o(

Martin V.

V Kremlu jsem viděl car-pušku, car-kolokol, časem tam přibude i car-dvigatěl. 🙂 O tom nepochybujte!

Jarda

Malý detail. Boeing ty motory nevyrábí!!!

Jiří Kocurek

To je pro budoucí vládce planety nepodstatné.

Jiří Kocurek

Jasně a proto Aeroflot nepoužívá suepr úsporné ruské motory, ale raději nakoupil Boeing 737 v počtu 47 kusů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroflot#/media/File:Boeing_737-8LJ,_Aeroflot_JP7740981.jpg

Y.K.

Není to Boeing ale GE. Hele, Přemku, měl by jim jet poradit metalurgům do GE, jsou blbci a nevědí o tom nic. Jedná se o prototypy určené ke zkouškám, ne sériové motory. Zkoušky jsou velmi tvrdé, testuje se třeba i jestli kompresor mechanicky dá ztrátu jedné lopatky (i při tom došlo k nějakým poškozením statorovového pláště). Pak ještě byly nalezeny nějaké anomálie v kompresoru při testování na standu (zatímco prototypy byly namonovány na zkušební letoun). Nejde o metalurgicé nedostaky, ale odlaďování motoru podle výsledků extrémních zkoušek – zřejmě dojde na drobné úpravy statoru kompresoru. Není to nic zvláštňího, proto prototypy… Číst vice »

LS1

Nemělo první jumbo při premiéře jen zavěšené gondoly?

Y.K.

Mělo 🙂

Ulafme

Ten problém kupodivu není v rotoru, ale přesně řečeno v statorové části vysokotlakého kompresoru.

Pomalu a pomaleji

Nevím jestli jsou největší, ale nejvýkonnější nejsou (GE90-115B mají vyšší tah…)

David

Jsou největší a už i nejvýkonnější. Zatím, ale v rámci testů. Pro komerční nasazení jsou odladěny pro nižší výkon
např. zde: https://www.ge.com/reports/its-official-guinness-world-records-certifies-ge9x-as-the-worlds-most-powerful-jet-engine/

Ulafme

Je to zajímavé, ale přestože mají mít B777-300ER i B777X stejnou MTOW (775.000 lb), tak ten takeoff thrust je 115.000 lbf proti 105.000 lbf u GE9X.
Asi to mají spočítáno dobře, ale ten rozdíl je fakt velký. Že by např. tolik pomohlo to nové křídlo?

GPGP

Mě je spíše divné, že 777-9 váží o 20 tun více než 777-300 ER, vzhledem k použitým lehčím materiálům bych čekal podobnou váhu, i když je 777-9 o 2.6 m delší.

MildaIV

Větší křídlo, znamená větší vztlak, proto pro odlepení od země stačí nižší rychlost a tedy i menší tah motoru.