Francouzský úřad řeší problém Boeingu 777 při přistání. Letadlo se naklánělo, nereagovalo na piloty
Boeing 777-300 společnosti Air France. Foto: Air France
Od pondělního incidentu letadlo Air France ještě znovu nevzlétlo.
Letadlo nazacalo tocit do leva ale naklanet se na levou stranu a to byl asi podstatny rozdil. To urcite nebylo zpusobeno nejakym falesnym odrazem paprsku ale anomalii v ridicim systemu letadla. Mozna to zpocatku mohlo vypadat i na nahle chybne pricne vyvazeni. Super ze to zvladli v tak male vysce a mozna ze meli i stesti.
Jakmile začnou stroje nejdřív tak trochu a později téměř zcela řídit počítače, tak k takovým incidentům bude docházet stále častěji. Chybí jim schopnost improvizace, kterou díky mozku může člověk zachránit i pro počítač neřešitelnou situaci………
1) piloti nikdy neimprovizují, vždy se drží nějaké procedury, improvizace jsou krajně nebezpečné, zejména věci co si nikdy nezkusili v simulátoru 2) Řídit letadlo v IMC je krajně vyčerpávající, pozemní člověk si nedovede představit jak, jen sledovat ty čárečky, kosočtevečky, kříže, stupnice rychlosti a nezůstává vám žádná kapacita sledovat další děje. Autopilot tuhle na soustředění náročnou, ale mechanickou, práci umí mnohem lépe a piloti mají kapacitu věnovat se ostatním činnostem (navigaci, komunikaci, ověřování parametrů sestupu, že jsou tam kde si myslí že jsou, dělání úkonů, důkladnému sledování všech přístrojů) 3) tento případ – po té co autopilot začal sledovat podivnou… Číst vice »
Řídící systémy letadel jsou už dávno na takové úrovni, že vyřeší situace, se kterými by si lidský pilot neporadil. K takovým incidentům tedy nebude docházet stále častěji, ale stále méně často – protože se postupně odstraňuje nejvíc chybující faktor, kterým je člověk. Přičemž u lidí už jsme dávno narazili na hranice možností – postupy se možná ještě dají nějak drobně vylepšovat, ale to je vše. Stroje samozřejmě také chybují, ale podstatně méně často, než lidé – a v jejich zlepšování jsme se zdaleka ještě nepřiblížili hranicím možného. Schopnost improvizace se v Česku extrémně přeceňuje, a obvykle se za ni schovává šlendrián,… Číst vice »
To je zjednodušené, zřejmě na základě statistických závěrů „lidský faktor“, což ovšem neznamená, že to technika zvládla, znamená to jen, že vrcholný supervizor to nezvládl. A vrcholným supervizorem je vždy člověk, zatím. Takže jediné za co pilot opravdu nemůže je pokud se rozpadne letadlo za letu a za to klidně může zase někdo na zemi, který mohl XXX YYY, třeba mu nebylo dostatečně vysvětleno, kdy defektoskopie může maskovat vady a takové ty hraniční stavy. Co se týče neobvyklých stavů, tak je na tom technika pořád o poznání hůře a většinou se postupně odpojuje a „neřešitelný stav“ předá člověku. Člověk je… Číst vice »
Děkuji za potvrzení toho, co jsem psal – že technika dnes zvládá složitější situace, než pilot. Protože tu situaci, kterou jste popsal, nezvládla vyřešit ani technika ani piloti. Nicméně předtím to letadlo řídila technika, a to v situaci, která už se pilotům nesvěřuje, protože by to bylo příliš nebezpečné. To, že se v situaci, kdy už to nezvládá ani technika, svěřuje řízení do rukou pilotům, je jen psychologický efekt – všichni vědí, že už s tím nic neudělají ani piloti, ale jak se říká, naděje umírá poslední. Jiná situace je, když selže nějaký přístroj – a na pilotech se nechává… Číst vice »
V dizkusi na AVHerald někdo psal, že podobný problém (letadlo tahalo z ničeho nic doleva) a vynucený go-around měla ten den ráno i AirFrance tripl sedma z Dubaje, let AF655, registrace F-GSQK. Letoun byl pak tři dny mimo provoz a vzlétl až dnes.
Nicméně asi jen souhra náhod..
A další problém s Boeingem
The DHL Air Boeing 757-200, registration HP-2010DAE was performing flight from San Jose, Costa Rica to Guatemala City, Guatemala when the crew declared mayday due to a hydraulic failure few minutes after departure.
https://twitter.com/adsbcr/status/1512122406349021187
Závada na hydraulice u stroje z roku 1999 může být cokoliv. Hledat v tom konkstrukční vadu z křesla z obyváku… ne, díky.
Tak winap nepíše ani bú o konstrukční vadě, možná ani z křesla. Nechápu, za co dostal ty mínusy a vy ty plusy. Asi tady moc lidí neumí číst.
„A další problém s Boeingem“
Ta věta vyznívá jako by to měla být chyba výrobce letadla. Asi jako by někdo napsal „zase další problém se Škodovkou“ při dopravní nehodě.
Tady něco napsat záporného o Boeingu, je jako bouchnout do vosího hnízda a čekat, že se nic nestane.
Ano, pro mě z neznámého důvodu Boeing je na (možná nejenom) zdejším fóru vnímán pozitivněji než Airbus. Přesto, že celá řada dílů pro Airbusy se vyrábí i u nás. Přesto, že v Boeing jako firma prošla možná největší krizí v historii (MAX, 777X, 787) a popravdě mi přijde, že žádný zářný obrat zatím nepřišel.
To všechno nic nemění na tom, že napsat „další problém Boeingu“ v tomto konkrétním případě je naprostý nesmysl. Nevíme co přesně se stalo, zatím by se spíš dalo odhadnout, že se bude jednat o servisní problém než o problém všech 757 nebo dokonce Boeingu jako takového.
napsat neco zapornyho o boeingu … je naprosto v pořádku.
ale nepsat blábol o boeingu 🙂
Ne, jen je nevhodně dělat naprosto nepodložené a generalizované závěry aniž by měl vůbec tušení co a proč se stalo. A je úplně jedno jestli je to Boeing, Airbus.