Francouzský úřad řeší problém Boeingu 777 při přistání. Letadlo se naklánělo, nereagovalo na piloty

Boeing 777-300 společnosti Air France. Foto: Air FranceBoeing 777-300 společnosti Air France. Foto: Air France

Od pondělního incidentu letadlo Air France ještě znovu nevzlétlo.

Zpět na článek
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mengo

Letadlo nazacalo tocit do leva ale naklanet se na levou stranu a to byl asi podstatny rozdil. To urcite nebylo zpusobeno nejakym falesnym odrazem paprsku ale anomalii v ridicim systemu letadla. Mozna to zpocatku mohlo vypadat i na nahle chybne pricne vyvazeni. Super ze to zvladli v tak male vysce a mozna ze meli i stesti.

René Ehlen

Jakmile začnou stroje nejdřív tak trochu a později téměř zcela řídit počítače, tak k takovým incidentům bude docházet stále častěji. Chybí jim schopnost improvizace, kterou díky mozku může člověk zachránit i pro počítač neřešitelnou situaci………

Y.K.

1) piloti nikdy neimprovizují, vždy se drží nějaké procedury, improvizace jsou krajně nebezpečné, zejména věci co si nikdy nezkusili v simulátoru 2) Řídit letadlo v IMC je krajně vyčerpávající, pozemní člověk si nedovede představit jak, jen sledovat ty čárečky, kosočtevečky, kříže, stupnice rychlosti a nezůstává vám žádná kapacita sledovat další děje. Autopilot tuhle na soustředění náročnou, ale mechanickou, práci umí mnohem lépe a piloti mají kapacitu věnovat se ostatním činnostem (navigaci, komunikaci, ověřování parametrů sestupu, že jsou tam kde si myslí že jsou, dělání úkonů, důkladnému sledování všech přístrojů) 3) tento případ – po té co autopilot začal sledovat podivnou… Číst vice »

Filip Jirsák

Řídící systémy letadel jsou už dávno na takové úrovni, že vyřeší situace, se kterými by si lidský pilot neporadil. K takovým incidentům tedy nebude docházet stále častěji, ale stále méně často – protože se postupně odstraňuje nejvíc chybující faktor, kterým je člověk. Přičemž u lidí už jsme dávno narazili na hranice možností – postupy se možná ještě dají nějak drobně vylepšovat, ale to je vše. Stroje samozřejmě také chybují, ale podstatně méně často, než lidé – a v jejich zlepšování jsme se zdaleka ještě nepřiblížili hranicím možného. Schopnost improvizace se v Česku extrémně přeceňuje, a obvykle se za ni schovává šlendrián,… Číst vice »

Y.K.

To je zjednodušené, zřejmě na základě statistických závěrů „lidský faktor“, což ovšem neznamená, že to technika zvládla, znamená to jen, že vrcholný supervizor to nezvládl. A vrcholným supervizorem je vždy člověk, zatím. Takže jediné za co pilot opravdu nemůže je pokud se rozpadne letadlo za letu a za to klidně může zase někdo na zemi, který mohl XXX YYY, třeba mu nebylo dostatečně vysvětleno, kdy defektoskopie může maskovat vady a takové ty hraniční stavy. Co se týče neobvyklých stavů, tak je na tom technika pořád o poznání hůře a většinou se postupně odpojuje a „neřešitelný stav“ předá člověku. Člověk je… Číst vice »

Filip Jirsák

Děkuji za potvrzení toho, co jsem psal – že technika dnes zvládá složitější situace, než pilot. Protože tu situaci, kterou jste popsal, nezvládla vyřešit ani technika ani piloti. Nicméně předtím to letadlo řídila technika, a to v situaci, která už se pilotům nesvěřuje, protože by to bylo příliš nebezpečné. To, že se v situaci, kdy už to nezvládá ani technika, svěřuje řízení do rukou pilotům, je jen psychologický efekt – všichni vědí, že už s tím nic neudělají ani piloti, ale jak se říká, naděje umírá poslední. Jiná situace je, když selže nějaký přístroj – a na pilotech se nechává… Číst vice »

Mad_Majk

V dizkusi na AVHerald někdo psal, že podobný problém (letadlo tahalo z ničeho nic doleva) a vynucený go-around měla ten den ráno i AirFrance tripl sedma z Dubaje, let AF655, registrace F-GSQK. Letoun byl pak tři dny mimo provoz a vzlétl až dnes.
Nicméně asi jen souhra náhod..

winap

A další problém s Boeingem
The DHL Air Boeing 757-200, registration HP-2010DAE was performing flight from San Jose, Costa Rica to Guatemala City, Guatemala when the crew declared mayday due to a hydraulic failure few minutes after departure.

https://twitter.com/adsbcr/status/1512122406349021187

Jiří Kocurek

Závada na hydraulice u stroje z roku 1999 může být cokoliv. Hledat v tom konkstrukční vadu z křesla z obyváku… ne, díky.

Pave69

Tak winap nepíše ani bú o konstrukční vadě, možná ani z křesla. Nechápu, za co dostal ty mínusy a vy ty plusy. Asi tady moc lidí neumí číst.

Jiří Kocurek

„A další problém s Boeingem“
Ta věta vyznívá jako by to měla být chyba výrobce letadla. Asi jako by někdo napsal „zase další problém se Škodovkou“ při dopravní nehodě.

winap

Tady něco napsat záporného o Boeingu, je jako bouchnout do vosího hnízda a čekat, že se nic nestane.

Tom Matoo

Ano, pro mě z neznámého důvodu Boeing je na (možná nejenom) zdejším fóru vnímán pozitivněji než Airbus. Přesto, že celá řada dílů pro Airbusy se vyrábí i u nás. Přesto, že v Boeing jako firma prošla možná největší krizí v historii (MAX, 777X, 787) a popravdě mi přijde, že žádný zářný obrat zatím nepřišel.
To všechno nic nemění na tom, že napsat „další problém Boeingu“ v tomto konkrétním případě je naprostý nesmysl. Nevíme co přesně se stalo, zatím by se spíš dalo odhadnout, že se bude jednat o servisní problém než o problém všech 757 nebo dokonce Boeingu jako takového.

Air Traveller

napsat neco zapornyho o boeingu … je naprosto v pořádku.

ale nepsat blábol o boeingu 🙂

Y.K.

Ne, jen je nevhodně dělat naprosto nepodložené a generalizované závěry aniž by měl vůbec tušení co a proč se stalo. A je úplně jedno jestli je to Boeing, Airbus.