Francouzské státní dráhy připravují nízkonákladovou značku vlaků s téměř půl století starými vozy
Osobní vozy Corail francouzských drah SNCF. Foto: Albert Koch / Flickr.com
Francouzské dráhy chtějí soupravy ze starších vozů nasadit na konvenční tratě.
Škoda, že se sešrotovali všechny osmidveřáky s kamínky pro vojenskou přepravu. To by byl teprve lowcost pro ČD. Cestující by si přinesli svoje uhlí a během jízdy si topili.
Skvělý nápad za mě. Hlavně Corail jsou reálně dost dobré vozy na podobně úrovni jako Bmz. Jinak to krásně ukazuje problematiku vozového parku ČD – béčka jsou stejně starý, kolikrát i mladší, ale prostě už tehdy byly vyrobený jako zastaralý produkt. Tudíž aby ČD měly vozy na stejné úrovni, museli by mnohem víc obměňovat, na což logicky nemají peníze. Jako jedinou cestu tedy vidím nákup starších vozů ze zahraničí s modernizací, však taky rakouské Bmz mají úspěch. Snad to na Nábřeží už jednou pochopí.
No vlastně něco jako standard u ČD akorát levnější
Ano tomu rozumím ,když to jde u státní SNCF ,může to ale jít i u( státní ČD) .Mám staré vagony ,jízdné je levné ,jedeš Railjetem ,či Pendolinem ,tak si připlatíš.Dále bych zlevnil jízdné do zahraničí (do Splitu za 4500kč opravdu ne ,když zpáteční letenka stojí jen o 500 více)a dále bych zdražil krátké úseky na dálkových vlacích ,opravdu asi nepotřebuji cestujícího na EC Hungaria z Berlína do Budapešti co jede z Kolína do Pardubic a blokuje místo lidem co jedou dál a přitom za 10 minut jede rychlík ,nebo osobák.A kde jsou staré vozy ,nebo na rychlíku motoráky bez služeb… Číst vice »
Ale oni nezdražují jízdné. Oni ho zlevňují.
No právě. Méně kvalitní souprava = nižší cena. A ne jako u nás, kde jedeš Railjetem za stejnou cenu, jako starou motorovou herkou.
Tento koncept už existoval (vyšší cena v rychlících, později v EC, později v Pendolinu) a neosvědčil se.
To byl koncept, který dával vyšší cenu než obvykle. Tohle by mohlo být obráceně. Menší cena než obvykle je umožněna použitím vozů, které si už na sebe dávno vydělaly.
Protože zákazník slyší na slevu, nikoliv na příplatek. To Vám řekne každý trhovec.
Státní ČD nemají zájem podnikat na vlastní triko a soustřeďují se výhradně na spoje objednávané státem a kraji. Výjimkou je pouze linka Ex1, kde stát spoje neobjednává, a proto tam ČD byly k nedotovaným spojům v podstatě trhem donuceny. Takže to, co píšete, smysl dává a i mně by se to líbilo, ale ČD touto cestou nepůjdou.
Na druhou stranu, jezdí se ve Francii za (v průměru) 1,5 Kč/km? Neuvědomujeme si to, ale máme jednu z nejlevnějších železnic, za kolik byste chtěl jezdit, 0,10 Kč/km?
to bude takový regiojet 😀
Porad je Regiojet o dva vesmiry vys nez ČD ( čekáš dlouho) ty modra palice
Na trati Brno-Ostrava rozhodně ne.
Nauc se cesky polyglote stop
Jedná se o hodně zajímavý produkt a nápad, jak využít starší vozy, které by jinak mířily do šrotu. A myslím, že to může být velice úspěšné. Dovolím si uvést příklad z mých studií ve Francii, kdy jsem žil v Grenoblu. Odsud jezdí přímé TGV do Paříže a cena za zpáteční jízdenku se pohybuje kolem 130€. Jízdní doba je tři hodiny. Ale v mém okolí nikdo ze zahraničních studentů TGV nevyužíval, právě kvůli vysoké ceně, a všude se jezdilo Flixbuse, který stojí třetinu ceny. Jízdní doba do Paříže byla kolem sedmi hodin. Právě autobusy si tak ve Francii tvoří trh lowcost… Číst vice »
Z vašeho popisu i vyplývá, proč takový koncept nemá v Česku smysl – v ČR nikdy nejedete (mezi relevantními body – nemyslím z Aše do Hrčavy) 7 hodin.
Ani nemáme rychlovlaky – takže by nebylo možné vytvořit dostatečný rozdíl takového „lowcostu“ od běžné dopravy (která je ale v ČR vlastně také lowcost) … ani kvalitativně, ani rychlostně.
Ano, v ČR tohle velikostně nedává smysl, tady ani v momentě, kdy by existovaly všechny VRT, které máme naplánované provoz na konvenčních tratích nezanikne a stále bude nabízet tu alternativu. Ve Francii se bývalé tratě z provozu vytratily.
Nutno podotknout, že kvalita vozů Corail je taková, že u nás v ČR by patřily do špičky
Ceny jsou lowcost, Rychlost je Lowcost a ostatní se postupně zlepšuje i u ČD
„postupně“ … I tak se dá nazvat rychlost zlepšování u ČD jeden milimetr za rok, případně jeden krok kupředu a dva zpátky.
Jel jsem v roce 2019 z Paříže do Lyonu, koupil na webu OuiGo jízdenku 3 nebo 2 měsíce předem ( v tehdy se začínají prodávat ) v první třídě za 40€ v druhé to stalo 34€. Jízdenka v ten den by stala kolem stovky 😀
Když jsem byl ve Francii, tak jsem často s vozy corail jezdil a musím říct, že pohodlnější vozy se těžko najdou. Mají AC i zásuvky, takže problém nevidím.
To, co nasazují ČD například do Budapešti je mnohem, mnohem horší.
v čem jsou ty vozy horší?
ČD je horší úplně ve všem (je to takovà modrá díra na peníze)
Preempce či prevence potenciální konkurence?
Tady se opět potvrdilo, jak ČD nadčasově přemýšlí s vlaky z vozů B, A, BDs.
ČD by to mohly zavést z fleku! Kromě přeznačení v jízdním řádu netřeba nic víc!
ČD – Náhodný dopravce. První BIO vozy v EU – z kopřiv na koleje!
ČD předběhli dobu . Los coast s přirážkou už mají , teď jen založit tu prémiovou
Low cost?
A ne snad? Skoro vše je z bazaru. 🙂
100% souhlas. ČD jsou prostě nadčasové v duchu hesla „kdo je pozadu, je vlastně o krok napřed.“
Prodejme jim naše Honeckery a Gyéry. Budou moci zlevnit ještě víc.
domnívám se, že gyery jsou již buď v NHKG nebo prestavene. ono jen že skříně poznat, jaký je to vůz, chce už znalce. z dálky UIC-Y jako UIC-Y. můžete max počítat okna, větráky na střeše, tvar střechy, druh oken a dveří, počet stupínku, podvozky. většina kaštanů nenajde na voze ani označení řady…
To by bylo dobré zavést i u nás, aby v šukafonech, béčkách ap. bylo jízdné nižší než v moderních vlacích.
Leč u nás to nedovolují §1, §§ 4-7 a §10.
Pak by si vzhledem ke kultuře cestování v této popelnici, šukafon na sebe nevidělal, ani kdyby byl obsazený jako v Bombaji.
lepší to nevydět 😀
Na to kolik urážlivých příspěvků za den píšete by jste se mohl alespoň naučit pravopis…
Neviděl.. svět takového cir… Jako ty
Šukafony nepodceňujte! M152.0381 (KŽC) již týden jezdí mezi Jirkovem a Žatcem/Deštnicí a pokud pojedete Vaší dráhou, tam máte 50 procentní pravděpodobnost, že pojedete Šukafonem (AŽD).
asi tak, DLB předvádí, zač je liberalizaci konec. jen doufám že ten muzejní sukafon Langustovi neojezdi příliš.
Myslím, že Jančura někde něco takového úspěšně dělá.
Ovšem s vozy mnohem horší úrovně.
To bych bral pokud by součástí soupravy byly i áčka.
„Los Echos“ LOL
„Der Spiegel“ a „Daily Mirror“ by neprošlo ze dvou důvodů.
Je to dobrý nápad. Pomocí těchto vlaků je možné také zlepšit obsluhu lokalit, kam VRT nevede.
Stejný vagóny mají i v Maroku a podobný v Portugalsku (širokorozchodný a s vlnitým plechem). Korály společně s rodinou Bmzetek (ÖBB, Trenitalia a vlastně i s jugoslávskými licenčními Gošami) jsou možná nejúspěšnější koncepcí osobních vozů. Dají se modernizovat a provozovat snad do nekonečna. A my jsme za komančů kupovali Béčka z Bautzenu…
Ano, v Maroku jezdí vozy Corail původně z Francie, které zde byli prodány v roce 2008. Portugalské vozy jsou postaveny na základě licence. Jinak vozy Corail nemají nic společného s vozy Amz a Bmz Eurofima, které se objevily u DB, FS, ÖBB, SNCF, SNCB a CFF.
To mi přijde jako férovka – sice jedu starým vozem, zato za odpovídající cenu.
Úplně stejně by správně mělo fungovat i naše dělení vozů na třídy. Jenže u nás se pod parametry „rychlík, 2. třída“ vejde jak InterPanter, tak B249 tažený Plecháčem…
Bohužel, rychlík vyšší kvality je také jen na papíře. Dokonce je bežné následující řazení: Ve voze 1. třídy není klimatizace, nejsou tam zásuvky a ve stanici nelze – díra na koleje. Takže při čekání na křižování jde cestující na záchod do sousedního vozu druhé třídy, kde je vakuové WC… i ta klima a zásuvky.
Tak on Rx už zase neexistuje, jezdily naposledy v GVD 2018, teď jezdí vše jako R.
Existuje, ale protože ČD nemají dost vozů pro plnění svého standardu, tak je jako Rx neoznačuje:
Rychlík vyšší kvality (Rx)
– na tyto vlaky nasazovány převážně nové jednotky nebo modernizované vozy
klasické stavby určené pro dálkovou dopravu;
– vozy 1. i 2. vozové třídy s velkoprostorovým nebo oddílovým uspořádáním;
– ve vlaku kategorie Rx není řazen restaurační vůz nebo bistrovůz;
……
Nesmyslný počet nesmyslných kategorií vlaků ČD se bude redukovat. Alespoň tak pravil současný nejvyšší muž ČD.
On pojem 2. třída nějak definuje stáří vozu, či jeho výbavu?
Móricek přijde první den ze školy a ptají se ho, jak se mu tam líbilo.
„Je to podvod. Říkají první třída a přitom dřevěné lavice!“
toto boli skvelé a pohodlné vozy, začiatkom 90-tich rokov to jazdilo vo Francúzsku skoro všade… Budapešť – Paríž na sedačku, žiadna únava
No jo, ale to jsme byli mladší 🙂
na tom niečo bude 🙂
Nový dopravce takže může jezdit se starými vozy,ale hned jako překročí 10 let provozu musí nasadit nové vozy protože se stane starým dopravcem.
On Jančura už snad pronikl až do Francie?
Nechtěli by ČD jako konkurenci vlaků z Prahy do Brna zlevnit R Vysočina, kde jezdí také desítky let staré vagóny?
Spíš jako konkurenci D1…
Protože peníze jsou u tuzemského lidu velmi zásadní a nedostatková komodita…
Podle toho, kolik tuzemský lid vráží do aut, tak si tím nejsem tak docela jist.
Jsou to pěkný vagóny, takový francouzský B(p)mz. Takže „normálka“. Spíš půjde o cestovní doby, bude to takový starosvětský cestování.
Mě zaujala jiná věc, TO UCHYCENÍ TRAKČNÍHO VEDENÍ! Jak elegantní, že Dobrá správo.
Jsou to Francouzi, to mluví za vše. To není jako v zemi zdejší kde je to mix německého utilitarianismu a sovětského nedostatku.
Taky to může být 1,5 kV a hlavová stanice, kde se to plouží, tedy o něco blíž tramvajové troleji. Viděl bych to na problém s tříciferným pořadovým číslem u tohoto provozovatele dráhy.
1) Uchycení je pěkné, ale té mědi, co se spotřebuje na zadrátování nádraží pod 1,5 kV… zrovna z toho bychom si příklad brát nemuseli.
2) U nás taky umíme „designové“ uchycení. Například na Novém spojení. Jenže Čecháčkům se s tím Správa taky nezavděčí, protože je zbytečně drahé, anžto je od Kotase.
Ale zavděčí, jenže Nové spojení, je fakt vyjímka potvrzující pravidlo… Beru pouze vizuální stránku teďka.
Vypadá to na 25 kV, asi Paris Est. Je to spíš takové lowcost vedení.
Určitě ne 25kV, je to proste vedení 1,5kv dc, rychlost 50 km
Nenechte se mýlit, 1,5kV má jiné/jinak izolátory, tohle je 25kV.
https://youtu.be/gflrUI2JwB8?t=3704
Já jsem rád za každou věc, kterou je možné s adekvátní údržbou a/nebo renovací používat co nejdéle, takže tomu fandím. Myslím, že pro vagón není 50 let žádný přílišný věk…
Ono se i u nás (viz odkupy od OBB, DB) ukazuje, že vozy vyráběné v 70. a 80. letech, jsou zpravidla z pohledu cestujících pohodlné a příjemné na cestování i dnes. Tehdejší státní dráhy ještě nebyly pod takovým ekonomickým tlakem, takže si mohly dovolit ten „luxus“ mít v jednom voze třeba jen 60 míst k sezení i v 2. třídě. Dnes, kdy jsou všichni pod ekonomickým tlakem, zanikají kupé a vyrábějí se jen velkoprostory, kam je snaha nacpat nejméně tak 80 ale spíše i více míst k sezení. Vozy jsou tedy pohodlné a přitom odepsané, tudíž je možné nabídnout cestujícím… Číst vice »
50 let je podle mě právě ideální čas k tomu, aby se ten či onen vůz odebral po 40 letech provozu a 10 let záloh do šrotu…
Asi proto jsem ve svých soukromých návrzích GVD 2022 použil pouhých 62 „béček“, 10-15 AB349, do 20 BDs a 0 A149…
Do chvíle, než ho koupí Jančura. A to ikdyby byl nový. Pak se vymyslí, že to je právě takovýhle, přestavěný. A protože se na Corailech nedělají revize ve Valmezu, tak se nělají vůebc nikde. To by přece Pepa Zdepa musel vědět, kdyby se ty revize někde dělaly.
Pokud nedojde k modernizaci interiéru po vzoru Flixtrainu, kde Bimz zcela vymlátili a udělali z něj velkoprostor se snad stovkou míst k sezení, tak to bude opravdu mimořádně pohodlné svezení a jsem opravdu moc rád, že Coraily čeká po téměř úplném vyhynutí druhý život. 🙂
…čímž se vlastně nabízí informovat autora o mírné nepřesnosti – „Může jít o podobný koncept, jaký má Flixtrain, který po Německu nabízí cestování vlakem rovněž s desítky let starými vozy.“
Je otázka, do jaké míry lze Bmmz a Bmmdz za „desítky let staré vozy“ považovat – https://reens-blog.de/neue-flixtrain-koeln-berlin/ mělo by jich být 135, s různými původními Bimzy a Bomzy je tak zřejmě konec.
Konceptem myslím zejména tím, s čím začal Flix jezdit před modernizací.
Jasně, o tom žádná. Jen jak je to psáno v průběžném čase, přišlo mi příhodnější zmínit skutečnost, že jde o modernizované vozy.
Desítky let staré sice jsou, ale pořád nejde o něco, co jezdí půl století beze změn, přičemež pokud SNCF vozy nezmodernizují, tak v jejich případě tomu tak opravdu bude – většina vozů, co dodnes jezdí, má akorát vyměněné potahy sedadel: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/F/SNCF_Su-9970-062.php a to s kompletně přestavěnými vozy Flixtrainu zrovna srovnávat dost dobře nejde.
Asi Frantíci myslí hlavou: proč zbytečně měnit něco, co (pořád ještě dobře) funguje? Ty vozy byly už z výroby velice pohodlné a příjemné!
Že oni tu byli na stáži a viděli, že tím jde také jezdit? 😀
Béčka, levná béčka…
Neodkoupili by nějaká?
zelená béééčka…
Celá evropa se od nás učí. Jak opravovat silnice se už naučili Němci. Když jsem poprvé zažil náš systém objížďky na objížďce s průjezdem zákazu bez jeho zrušení a podobné vychytávky, normálně se o mě pokoušel infarkt. Teď se učí frantici s historií železniční dopravy. Co bude dál? Naučí se dělat důchodovou reformu, tak jak ji nyní děláme my? Akce covid 19, kdo to přežije, ten se možná dočká důchodu a Blabolisfert se napakuje. No asi se máme na co těšit.
A ony u nás snad někde jezdí nějaké původní staré ČD vozy takové úrovně?
To je pravda, takovou úroveň ještě ČD nedosáhli. Možná by jim šlo něco prodat, když mají tak moderní vozy. Nebo vyměnit kus za kus.
To bude pěkná vzpomínka na Západní expres 250/251 ! Takový krasavci v něm jezdili dva, z toho jedno lehátko, vždy jsme v Chebu letěli do přímo do nich … dodnes jsou to pohodlné kočáry.
Tak v tomhle jsme trochu napred. U nas taky mame na nekterych linkach tuhle low cost variantu. Akorat to neni low-cost, ale standard… :-/
Jel jste tím někdy? Kdyby u nás jezdily takové vozy v kategorii „low cost“, co by potom muselo jezdit jako normální soupravy?
Pokud je to to co je na fotce, tak jde vidět, že to aspoň myjou.
No tak…v Česku se taky vozy myjí…
Někdy…
Když naprší a uschne?
jaké překvapení, CD má několik mycek vagónu. to leo umyva na wilsonaku hadici a hadrem na tyči. aby alespoň fyra viděl na navestidla. a žluté vagónka jsou občas taky pěkný chliv…zvenku, dovnitř lezu po jedné 35C jízdě z Prahy do Vídně už jen na přestupný uherský ctvrtek
No zrovna SNCF je hodně kritizovaná za to, že na mytí svých vozů dost kašle. Stav na fotce je spíš vzácností, oproti tomu je i ČD lepší.