Francouzské státní dráhy chtějí zkoumat levitující vlaky i pro provoz na lokálkách

Koncept Magrail. Foto: NevomoKoncept Magrail. Foto: Nevomo

Spolupráce má řešit i zvýšení kapacit pro nákladní dopravu.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravopat

Priznajte sa, kto z vás už študuje ako modernizovať šukafon na levitofon? Len ma zaujíma či ostane mantra kýblnafty.

vjkm

Bohužel, pro magnety mezi kolejemi se nepodařilo zajistit napájení … dočasně bude řešeno elektrocentrálami po 400 m. (Podobnost s mýtnými branami je čistě náhodná.) #kyblnafty

jal

Nevím co chtějí zkoumat. Kdyby chtěli, mohli přijet do ČR a na leckterých lokálkách by zjistili, že na propadlých stycích u nás vlaky levitují už dávno. : – )

jan v

Co se stane s feromagnetickou ocelovou kolejnicí, když kolem ní bude prolétávat elektromagnet tak výkonný, že dovede rozpohybovat mnohatunové břemeno na rychlost stovek kilometrů v hodině?

Jiří Kocurek

Bude zatěžována silou rovnající se hmotnosti břemene násobené gravitačním zrychlením. Přesněji: Vektrovému součtu gravitačního, podélného a příčného zrychlení.

Y.K.

Tady je vidět jaké typy lidí se nachází ve vedení firem. Nechají se obloudit ledajakým cool slibem, i když technicky to nemá žádné základy.

Prohlédl jsem si to na InnoTransu a jako. Ehm. Škoda slov. Mentalita hyperlup zůstává.

medvěd

Bylo by to dobré, ale ne na naše oblouky. Jak je dlouhá výhybka ? Co z toho zbude, když při 300 km/hod. napálí do stromu ? Kolik taková věcička bere elektřiny ? Víc jak TGV ? Kolik platí za elektriku ? Kolik cestujících denně musí přepravit oběma směry, aby se to ekonomicky vyplatilo.

Jiří Šrámek

A co na to Jan Tleskač?

Jarda

tak to chci vidět jak by si to poradilo s obloučky 😀 to by u nas na těch hadích tratích neuspělo 😀

Krachbumente

To by bylo dobré pro trasu z Bečova do Rakovníka. Pak by se mohla dokončit 810.

Mirek Zv.

No a než to přijde, tak by se zatím Francouzi mohli učit vypravovat vlaky, co jsou v jízdním řádu skutečně denně a ne jen náhodně, když se jim zachce – tedy alespoň na tratích se dvěma stojí za den.

Mirek Zv.

stojí=spoji, omlouvám se

Ryk Mat

I ve Francii monopol státní zločinecké organizace SNCF pomalu končí. Ale Potrvá ještě dlouhá léta, než se dotovaným monopolem pokřivený trh uzdraví.

Jiří Kocurek

Možná by tam mohli stávkovat proti soukromníkům, aby namísto vyzobávání rozinek vozili 4 lidi na lokálce. Protože správně se mají dělat věci, po kterých není poptávka. Vlak má obsluhovat řídce osídlený venkov, nikoliv velká města!

Ryk Mat

Co to je?

Kleist

Francouzské vynálezy: „Proč dělat věci jednoduše když jdou udělat komplikovaně“ 🙂 . Bude to další skvěli systém po tramvaji na pneumatikách, metru na pneumatikách, tramvajotrolejbusu, naváděného autobusu a mnoho dalšího. Ale abych jen nekřivdil vynalezli toho spoustu dobrého a užitečného.

Geralt

Tramvajotrolejbus teď o víkendu trvale dojezdil.

Halamus

Duch českého velikána, vynálezce a průkopníka slepých uliček stále žije.
Tudy ne, přátelé!

Pája

Neměl byste prosím odkaz nebo více info?

Geralt
ABC

hustý 🙂

Froggy

Co je k tomu vedlo? Čím to nahrazují?

Juraj

V podstatě je to hezky shrnuto v tom videu i diskusi: nepatrné výhody a obrovské nevýhody.

– Uzavřená technologie, a tedy závislost na jediném dodavateli.
– Vozidla stejně musí mít naftový motor pro dojezd do depa.
– Větší opotřebení vozovky, ale zároveň nutnost údržby vodící kolejnice a nakolejovacího systému.
– Náchylnost k vykolejování.
Stejnou službu s levnější infrastrukturou udělá bateriový trolejbus. V Rennes to naopak nahradili plnohodnotnou tramvají.

Ryk Mat

MagRail je vynález polský. Je zamýšlen a vyvíjen jako technologie umožňující provoz vozidel hyperloopu na konvenčních tratích.

vjkm

Vymysleli i vlak na pneumatikách, prý to bylo docela komfortní.

Juraj

A tak je nám asi vše jasné, že to nikdy v praxi neuvidíme, ale jednou za čas se musí ukázat, že i státní moloch jakože přemýšlí o inovacích. Kdyby počkali ještě dva roky, mohli to podepsat na 60. výročí Aérotrainu (https://www.youtube.com/watch?v=ND3MegqYQFA)

Jediná velká škoda těchto jakože projektů je, že odvádějí pozornost (a peníze) od opravdu smysluplných investic, jako jsou mimoúrovňové přesmyky, lepší zabezpečení nebo delší předjízdné koleje, které pro kapacitu dráhy mají mnohem větší benefit za výrazně míň peněz.

Ketchup1970

Lépe bych to nenapsal !

Jiří Kocurek

K 60. výročí Aerotrainu by se mělo ověřit, zda 810 poháněná proudovým motorem lépe obslouží pražeké letiště. Jedno zda Ruzni či Kbely.
Aneb ověřování slepých uliček je zase taková česká tradice.

dopravopat

V našich končinách už dávno funguje hyperlup. Rôzne zákazky na modernizácie nesmrteľných šukafonov.

Karl vB.

V roce 2021 se psalo, že čínská společnost CRRC údajně projevila zájem o opuštěný areál a bývalou zkušební trať společnosti Transrapid, která leží na severu Německa v Emslandu, mezi obcemi Dörpen – Lathen.
Žádné čerstvější informace k tomuto tématu jsem ale nenašel.
Areál i trať chátrají od roku 2006, kdy došlo k tragické nehodě a společnost Transrapid dostala zákaz dalšího zkušebního provozu.
Více info o zkušební trati:
https://www.youtube.com/results?search_query=transrapid+emsland

MildaIV

Nejdřív jsem si říkal, toto letí, už je 1. dubna. A ono ne, to jenom díky zelenému eurosocialismu máme apríla 365 dní v roce.

Frantisek

Tohle snad ani není zelené, jen nazeleno natřené. Jako leccos, bohužel. Ideologie donekonečna rostoucí spotřeby neopuštěna.

Y.K.

Nevím kde tam spatřujete jaký zelený socialismus. Je to prostě ten typ startupu co se snaží dolovat peníze a PR a produkt ne a ne vzejít.

Karl vB.

Hmm, vidím tento neotřelý nápad jako ideální řešení pro trat Tábor – Bechyně, nebo Čelákovice – Mochov v prodloužení na polní terminál VRT „Praha-východ“ v Nehvizdech. 🙂

Frantisek

Aneb jak ty tratě úplně pohřbít stylem „PříKrm“, hlavně aby to nebyl klasický místní vlak, který z jakéhosi důvodu nenávidíme…

Karl vB.

Pane Františku,
omlouvám se vám, že jsem vás mystifikoval a k nedokonalému označení mého příspěvku za sarkasmus použil pouhého smajlíka.
Příště tam, v podobných případech, na závěr extra pro vás dodám krátkou poznámku: „konec vtipu“.

Pražec

Píše se rok 2040. ČD právě bez soutěže objednávají levitující vlaky u Škody. Jako první dopravce s nimi patrně obdrží koncesi pro levitaci nad Vyšehradským mostem, který bude napřesrok slavnostně znovu otevřen. Nová technologie zajistí spolehlivý provoz na historické konstrukci, která se dočkala toliko zesílení vysokopevnostním betonem dle návrhu dr. Eugena Brühwilera + osazení traťové části ETCS. Jinak jsou levitující vlaky k vidění zatím jen na švestkové dráze, nad kterou poletuje modrý šukafon. Na základě zkušeností z tohoto provozu AŽD tvrdí, že elektromagnety ruší kolejové obvody – zabezpečovačka na magnetizovaných tratích se proto bude muset celá udělat znovu. Sudop mezitím… Číst vice »

On2

Dobře ON 👍🏻😂

Halamus

No fuj, popraskal jsem si monitor.
Smích údajně prodlužuje život, mám za to že jsem získal díky tomu více života, než jsem ho ztratil čištěním monitoru, díky.

Pája

Chlape 😆😆😆

VTT

Levitace sem, levitace tam, ale… Proč chtějí Francouzi zyšovat kapacitu pro nákladní dopravu? Vždyť nákladní dopravu po železnici skoro zničili. Tam se jede dlouho po velkoryse trasovaných dvoukolejkách a nákladní vlak se skoro nepotká. Aspoň takový jsem měl pocit, ať už to byla trať Paříž – Toulouse přes Limoges, Paříž – Caen nebo Basilej – Belfort.
Kde převedli dálkovou osobní dopravu do TGV, tam jezdí pár regionálních vlaků, ale náklady, aby člověk lupou pohledal.

Frantisek

Třeba už jim nestačí dálnice. Patrně to ale bude zástupný argument, něco jako „musíme postavit další kapacity pro vlaky, abychom na ně převedli přepravy ze silnic“ poté, kdy jsme již postavili další kapacity pro auta. Takový „greenwashing“ jen. Reklamní obal bez reálného obsahu. Bohužel.

Jan Horák

Já to tušil že se šukafony dočkají další přestavby. Levitující šukafon to bude terno.

ABC

jenom ten záchod na koleje bude trochu problém

jkt

bude stacit levitovat o neco vys

Karel IV.

Po tom se ten vlak jenom sklouzne – vyšší úroveň levitace 😉

ABC

pravda, namazaný koleje budou vlastně výhoda 🙂

mgr.pavel

No co, třeba ta levitace bude působit i na .. ehm.. finální produkty lidského zažívání. 🙂

Karl vB.

Myslím, že někteří progresivní radní Moravskoslezského kraje se tím zcela jistě nechají inspirovat a jejich flotila léty osvědčených vozů řady M152/ 810 v remodelované podobě „RegioMouse“ tak chytne už třetí (magnetickou) mízu.

Klabavátor

Upgrade na „RegioBat“ (létající myš).

Karl vB.

Takže strojvedoucí = Batman?

JirkaJJ

Naco hyperloop? Já bych lokálky rovnou nahradil Elonovou Starship. Mezi výhody Starship patří to, že by nebylo nutné tratě modernizovat, narovnávat, elektrifikovat a ani přepínat na střídavé napětí. Navíc by se vyřešil i problém úzkokolejek. To by byl hukot: Osoblaha – Třemešná ve Slezsku za 14 sekund.

Frantisek

A pro jistotu nestavíme ani na konečné? 🙂

Alibaba

SNCF jako další ovce na podojení a ostříhání?

A tohle jim už funguje? : https://zdopravy.cz/nevomo-zacne-brzy-v-polsku-s-testovanim-levitujicich-vlaku-zkousky-probehnou-na-700-metrech-124896/

Kubrt

Je to Memorandum of Understanding, z toho nic konkrétního, např. finanční závazky, neplyne, slouží jen k PR.

Juraj

Funguje to takto: – SNCF se v memorandu k ničemu nezaváže, ale vytříská z toho bezplatně spoustu pozitivní publicity, která laické veřejnosti ukáže, jak jsou dráhy cool a progresivní. Možná na to padne nějaký malý výzkumný grant, sejde se párkrát pracovní skupina, vypije se pár lahví vína a pozitivní reklama zůstane. – Technobullshit startup si dá na web logo SNCF jakožto legitimního partnera, a tím vyšle signál investorům, že to je seriózní. Ohodnocení firmy naroste, něco se vysbírá od investorů, zakladatelé objedou pár konferencí a pak bude klid. Že to pak nevyjde? „Inu což, zkusili to.“ Francouzskou duši pohladí myšlenka,… Číst vice »

A.M.

Myslíte něco jako „ostravská vlakotramvaj“ ? ……. „Ostravské metro“ už magistrát a DPO chystá…….. Pokrok se nedá zastavit !!

Juraj

To bych sem fakt nepletl. Ostravské metro je snaha o optimalizaci linek tak, jak to mají v řadě velkých měst, ovšem ve městě, kde vládne averze vůči všem změnám.

Frantisek

Někdy možná lepší, že se slepá cesta nepostaví. Výsledek výhra – výhra. 🙂

ythomas_ct

Tak já už jsem si říkal, že myšlenka hyperloopu (po vydojení nemalého množství dotačních peněz na „výzkum“) konečně vymizela z veřejného prostoru a ona se ta blbost objeví v převleku. Nevěděl by někdo, jaké to má, prosím, mít výhody? Nic reálného mě nějak nenapadá…

PS: Perlička – v oblasti evropských norem na téma „železniční aplikace“ se připravuje norma, která bude obsahovat základní názvosloví systému hyperloop… :-/

JirkaJJ

Jaké bude mít hyperloop výhody? Zabránění výstavby VRT a ve výsledku podpora individuální automobilové dopravy – jak přiznal Elon Musk, který tento víc než 100 let starý koncept vytáhl z propadliště dějin…

Jiří Kocurek

Prostě se všichni proti železnici spikli. Vodovody taky, tahají vodu potrubím.

Gregyros

S tím Muskem je to pravda

Y.K.

Voda (a jiné kapaliny) sice tečou potrubím, ale lidi nejsou kapalina. Když někde rupne vodovod, tak není moc mrtvých, dokonce ani není potřeba to odsávat vývěvami a neteče to tam mírně podzvukovou rychlostí, ani se to nemusí chladit a mít možnost evakuace. A na konci to prostě vyteče z kohoutku, tedy prostě se udělá otvor do roury, zatímco pro (žhavou) kapsli bude potřeba tlakově oddělená komora. 😀

Frantisek

Ale ta podpora probíhá i tak. VRT nezachrání stav, kdy je zbytek sítě ponechán v nevyhovující kapacitě, rychlosti, provázanosti i dostupnosti, zatímco silnice jsou neustále doplňovány a dálková síť rozšiřována. Zvláště tehdy, pokud ji navrhneme tak, že k ní bude stejně potřeba dojet autem, a namísto průlomových vztahů bude akorát látat nedostatky ostatní infrastruktury.

Pája

Pokud by tahle věc fungovala v nákladní i osobní dopravě, tak se dopravci z těch změn pos….ETCS, spřáhlo, přechod na jednu napájecí soustavu, do toho sabotáže typu výluky po kouskách, mimořádnosti, nedostatek lidí ochotných pracovat v dopravě, zázemí pro údržbu má k dokonalosti daleko, ceny energií….

David

Takovej maglev na kozí dráze, co? Neměl byste hned nutkání tam dojet a mít s sebou kolo?

Pako

Zase nějaký spolek lidiček, co nedávali ve škole pozor při hodinách fyziky?

Hala D

V čem prosím daný projekt popírá zákony fyziky? Smím-li se optat, Ó velké Pako.

P_V

Ani ne tak fyziky, jako spíš ekonomiky a smysluplnosti. Vyjádření jsou záměrně nekonkrétní, aby nebylo jasné, co konkrétně bude tím přínosem a čím to že se to vyplatí.

Polopaticky: představa, že se na pražce přišroubuje nějaká magnetická kolejnice, a hned se bude levitovat, a bude to levnější než novostavba speciální trati, je prostě úsměvná…

Frantisek

Hlavně, kde všude by měla taková trať a rychlost vůbec smysl… Zase jen maska pro neochotu zlepšit klasickou železniční síť k větší použitelnosti.

Alibaba

V tom, že by to mělo levitovat.
Podívejte se na japonské levitující vlaky a na Transrapid. z předchozích článků https://zdopravy.cz/italske-drahy-spoji-sily-se-spolecnosti-nevomo-na-vyvoj-levitujicich-vlaku-84385/ to vypadá jako šiméčko na investory.

JirkaJJ

No spíš spolek lidiček, kteří založili startup a chtějí podojit hloupé investory, kteří slyší na cool slovíčka. Protože hlavně to nevychází ekonomicky… Maglev se nevyplatí ani na lince mezi centrem jednoho z nejlidnatějších měst na světě a jedním z nejrušnějších letišť na světě. Ale na lokálce, kde jezdí jeden poloprázdný šukafon za dvě hodiny to bude určitě vydělávat. A pak ještě nějaká slova o hyperloopu, což je úplně jiný koncept, kde by vlak (ať už levitující nebo na kolejích) měl jezdit ve vakuovém potrubí. Jasně, to potřebujem, hyperloop do Trhového Štěpánova… 😀 Tam si na sebe vydělá. Hlavně když i… Číst vice »

HonzaH

Kde to Musk priznal? Nerozporuji, jen je to pro me nova informace.

JirkaJJ

Teď koukám, že to nikde neřekl na přímo, ale tvrdí to autor jeho biografie: „Musk admitted to his biographer Ashlee Vance that Hyperloop was all about trying to get legislators to cancel plans for high-speed rail in California—even though he had no plans to build it.“

Maglev

Ve Francii řeší levitující vlaky a v Česku budeme rádi, když se do roku 2035 dočkáme alespoň nějaké rychlodráhy. Názor si každý může udělat sám.

Martas

Já vím….finské školství, švýcarské nebo francouzské železnice, holandské cyklostezky, německé platy, polské ceny potravin.

Jiří Kocurek

ve výčtu chybí rakouské sjezdovky (můžou být vedle těch cyklostezek), belgické přístavy (Hodonín), italské pobřeží a soustava britských vodních kanálů.

VTT

Tak francouzské železnice bych jako vzor zrovna nedával.

Frantisek

Ono ani v tom Holandsku není kdovíjaké žůžo překonat cyklostezku mezi chodníkem a přechodem pro chodce tam, kde po cyklostezce drandí i rychlé motorky. Nakonec ani některá plzeňská piva nebývají nejlepší. 🙂

mgr.pavel

I přes neskutečné porodní bolesti (které budou ještě větší než dosud) si troufám tvrdit, že v Česku bude mnohem dřív VRT, než ve Francii či kdekoliv na světě tato šaškárna.

Neskutečně dřív..

Maglev

Tak tato šaškárna je zcela běžná v Číně a troufám si tvrdit, že tam funguje dobře.

czhunter

Ne, v Číně je totiž úplně jiná šaškárna.

Blonďák

Máte toto tvrzení podložené nějakými fakty? Odkazy na zdroje? Nebo je to spíš jen takový vypuštěný balónek?

Y.K.

V Číně (německý Transrapid) není nic ani trochu podobného této šaškárně. Pokud jde o pohon lineárním motorem, to je dávno vymyšlené a existuje řada pomalých i vysokorychlostních aplikací a nikdo z výrobců se nesnaží tvářit, že to je levná nebo dokonce kompatibilní náhrada kolejového provozu. Naopak.

jan v

Ta šaškárna používaná v Číně jezdí po dedikované trati která je zcela nekompaktibilní s běžnou či vysokorychlostní železniční sítí a s tímto polským CGI systémem nemá krom použití lineárního motoru nic společného. Používá se na jedné lince z Shangajského letiště do centra města. Srovnejte rozsah této „sítě“ s velikostí VRT sítí ve stejné zemi a neomylně vám vyjde, že jednak ne, maglev není v číně zcela běžný a jednak je to relativně obsukrní záležitost, v porovnání s rozahem standartní i vysokorychlostní železniční sítě.

czhunter

Jen bych Vás opravil, že Maglev v Šanghaji není jediný magneticky levitující vlak v Číně – ještě jeden vysokorychlostní čínský má testovací trať (něco jako bylo v Emslandu) a pak ještě existuje několiv provozů s magnetickou levitací, které nejsou „vysokorychlostní“ – prostě normální vláček co jede třeba 60-80-100 km/h, jen na magnetickém monorailu (spíš něco jako součást MHD).

czhunter

Ve Francii řešili levitující vlaky už před 60 lety.