Flygskamu navzdory. Ryanair začne s vnitrostátními lety ve Švédsku

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: RyanairBoeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair

Ryanair oznámil plány na vnitrostátní lety ve stejný den, kdy FlixTrain spustil nové železniční spojení mezi největšími městy ve Švédsku.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

#Smygflyga 😉

Beny

Já být aerolinka, začnu udávat přibližnou spotřebu přepočtenou na sedačku a 100 Km. Tuším, že to dělá cirka 3l/100Km což mi nepřijde nějaký extra děs

Ondra

U toho výpočtu ale hrozně záleží kolik těch lidí v tom letadle je. Když je letadlo plné tak je to klidně to co píšete, ale jak poloprázdné hned vyjde mnohem horší spotřeba.

Jakub P

A taky na délce letu. Nejvíc určitě sežere start, takže zrovna u krátkých letů to bude něco, čím se aerolinky rozhodně nebudou chtít chlubit.

Tomas

ta čísla zas tak hrozná nejsou.

pokud vemu např. CRJ-700 (což je celkem nehospodárné letadlo, ale regionální)
let 300 mil: 5l / 100km
let 600 mil: 4,3l / 100km

MAX 8 má
let 600 mil: cca 2,3l / 100km
let 1000 mil: 2l / 100km
… pro krátký let nemám číslo k dispozici ale dá se odvodit, že nebude větší, než 3l /100 km.

Jakub P

To jsou čísla srovnatelná s moderním autem obsazeným jedním člověkem, u toho Maxe dvěma lidma. Pokud jsou to ideální čísla (pro maximální obsazení), není to nic na chlubení (jde o lety do 400 mil, ten Göteborg je celkem přesně 300) zejména ve srovnání s elektrickým vlakem a ve Švédsku (resp. ve Skandinávii obecně).

Beny

Ale pořád tedy vychází auto nejhůře

Jakub P

Když bude taky plně obsazený, tak ne. Letadlo furt nejhůř.

pzag

Jenomže auto neobsadíte, pokud vás víc není. Letadlo obsazuje společnost.

Jakub P

Jasně, ale na to, aby to auto bylo srovnatelný s plně obsazeným letadlem mi stačí obsadit ho ani ne z poloviny… A to ještě pro spalovací motor, s elektrickým by to bylo zas jinde.

Plus můžu nabídnout spolujízdu, když budu mít volno.

Aby to letadlo vyšlo o poznání líp, musíte počítat případ naprosto ideální pro letadlo a nejhorší možnej pro auto. A to se bavíme o druhým nejhorším prostředku, furt je tu ten vlak, kterej bude daleko vepředu.

Fakt si nemyslím, že by byl pro aerolinku dobrej nápad vytahovat tuhle kartu a zrovna na tohle upozorňovat. Zejména na tomto trhu.

Tomas

No, na to, že ekofašisti delaji z letectví veřejného nepřítele číslo jedna, jsou ta čísla neskutečně malá.

Jakub P

Ta čísla platí jsou ideální případ. Průměr bude nejspíš o poznání horší.

Navíc je nutno vzít v úvahu, nakolik lítání svádí k cestám, který by jiným prostředkem byly nesmyslný – přes celej kontinent na víkend, mezi kontinenty na tejden a podobně. U nízkonákladovek, který ve jménu obsazenosti prodávaj letenky za pakatel, tuplem. Nezanedbatelná část lítání tedy budou cesty, který by se jinak vůbec neuskutečnily…

Tomas

od kdy nějakej ekonácek rozhoduje o tom, co je smyslné, a co je uz nesmyslné?

Jakub P

Jděte někam s těma náckama v každým druhým příspěvku, je to trapný a dosáhnete jen toho, že vás přestanu brát vážně. Nejde samozřejmě o to, že by někdo posuzoval každou jednotlivou cestu. Jde o to, že statisticky by cestu na víkend trvající tam a zpátky další dva dny absolvoval málokdo, kdežto když ta cesta trvá tam a zpátky třeba 6 hodin, řada lidí to bude považovat za dobrej nápad. To samé mezi kontinenty – když ta cesta zabere tam a zpět deset dní, bude ji kvůli týdnu na místě vážit málokdo. Když už pojedou, tak spíš na měsíc. Když jsou… Číst vice »

Tomas

vzdyt vas nikdo nenutí létat. zustante sedet doma, ale prosím , neurčujte nikomu, kam , kdy a proc má ci nemá cestovat.

dopady na planetu za kapitlu „letectví“ jsou marginální. jen jsou první na ráně, protoze se to obalilo takovým tim socialismem „zábava pro bohaté“.

a na skutečné znečistovatele si nikdo needovlí pomalu ani ukázat.

Jakub P

Já vám to snad zakazuju?

Ale myslet si, že lítat na 400 km mezi městy, kde vede velmi slušná železnice i dálnice, je hloupý a zbytečný plýtvání zas nemůžete zakázat vy mě. Ani říkat co si myslím o lidech s potřebou všechny názorové oponenty nálepkovat jako něco-fašisty, něco-nacisty nebo něco-teroristy.

Teda zakázat mi to pochopitelně můžete, ale nebude vám to nic platný, myslet si to a říkat to budu klidně dál. „Se s tim smiř“

Jaaa

„dopady na planetu za kapitlu „letectví“ jsou marginální.“

Jj, a to si takhle řekne každej u té své činnosti. A výsledek je velká čistá kulatá 0.

Smiřte se s tím, že letectví je energeticky nejnáročnější druh dopravy. Tedy že nejvíc „plýtvá“. Tedy že bude muset být omezováno. Tak jako všechno ostatní.

Jaaa

Tomu se říká „indukce poptávky“. Pan Tomas a jemu podobní si myslí, že poptávku lze tímto způsobem beztrestně šponovat do nebes, tedy že je to trvale udržitelný model a neexistuje racionální důvod pro omezování. Objem dopravy je pro něj čistě věcí ideologickou, á la „nikdo mne nebude nijak omezovat, vy bolševici“. Že má prostě jenom někdo zálibu v tom omezovat ostatni. Ekonomicky je ale jasné, že rozežranost dneška prostě budeme zítra splácet dvacetinásobně. Jedeme na dluh, ale to tihle lidi nikdy nepochopí. Netuší jak funguje ekosystém a jaký má dopad na lidskou civilizaci. A je jim to jedno. Oni vidí… Číst vice »

pzag

Ono, po té Skandinávii je to trochu horší. Tam se lítají fakt malé skoky, kvůli místním podmínkám, těžko se tam cestuje, v Norsku všude fjordy, kopce, silnice je pomalá a klikatá, navíc je to daleko. Vlak by šel, ale zase tam není tolik lidí, aby se to obsadilo celé a ty obrovské náklady se prostě nevyplatí. Na těch nejhorších linkách (velmi krátké, cca 300 km a pod) to máte i za 6 l/100 km nebo i víc, podle lidí. Na takovou cestu potřebujete totiž pořád tak 1500 – 2000 kg paliva, u 737, u CR9 samozřejmě míň, tak 1000 –… Číst vice »

Jakub P

V Norsku jo, ale Švédsko je podmínkama úplně někde jinde a mezi Stockholmem a Göteborgem/Malmö tuplem.

pzag

Aby to bylo fér, když máte smůlu a nejsou lidi, tak vám může vyjít i 10 l/100 km. Ale to bývá výjimečně, obvykle jedna cesta, pokud tam to letadlo potřebujete dostat. Samozřejmě málokdo bude provozovat takovou linku, resp. linky kde máte tradičně takovou spotřebu samy od sebe neexistují. Tam to prostě obvykle bez letadla nejde a lidi si to musí zaplatit.

Beny

I 6l/100 km je spotřeba plně srovnatelná s Fabií, kterou nikdo za ekologickou katastrofu nepovažuje

Jirka

To sice ano, ale dálkový autobus má 0,5l/100km. Navíc jeden zpáteční let Praha – Asie (třeba Bali nebo Austrálie) i při spotřebě 3l/100km udělá takovou spotřebu, kterou najede průměrný majitel automobilu v ČR za celý rok.

Beny

Ale business cestující Vám nepojede busem, ale autem po dálnici se spotřebou 6-7l. Zrovna u RYANu blbej příklad, uznávám. A busem do Austrálie nepojede nikdo

pzag

A kam se tím autobusem asi tak dostanete? A jsme u toho, že je nic moc použitelný.

Jaaa

To je to. Jestli ono to není příliš levný na ty dopady…

Apex

Byť se to zdá jako ne úplně logický krok, tak z hlediska RYR to dává smysl a je to určitě krok promyšlený. Mají mnoho letadel na zemi a to je drahý špás, takže logicky hledají, kde je uplatnit. A protože vnitrostátní lety nepodléhají covid restrikcím, tak jen rozšiřují svoje aktivity v tomto segmentu, když se do vnitrostátní dopravy a rozšíření linek pustili v Itálii, Španělsku a Velké Británii…

Jimbo Jones

No tak s ním nebude nikdo lítat, slavně zkrachují a MOL hejtři si budou moci mnout ruce.
Proč mi to připomíná dění kolem Jančury na železnici? 🙂

Mat

Ta trasa Stockholm – Göteborg je absolutní nesmysl. Vlak jede 3 hodiny, letadlem to nikdy nebude kratší. Navíc zákazníkům Ryanairu jde většinou o cenu, doprava na Arlandu a z Landvetteru bude dražší než cena letenky, FlixTrain je okolo 20€, nemluvě o kufrech. Klidně se to může stát jednou z mála linek, co Ryan zrušil ještě před zahájením. Měli místo toho dát radši 2x denně Tallinn a Rigu, vzdálenost úplně stejná jako do Göteborgu a vzduch je jediná cesta.

jam

no tak ja jsem to radsi letel.nezastavite v polich, bez klimy, kasle na vas spolucestujici jen 45?minut, zafotite si v destinaci a na hotelu jste drive nez kolega z vlaku, kteremu reknete,ze jste take jel vlakem, ale drive:)

jam

jo, stalo to mene, nez kolik zaplatili za moji cestu vlakem

Jakub P

Radši letět to samozřejmě můžete, ale připravte se, že vzhledem k tomu, kolik strávíte času cestou na letiště a z letiště (a kolik za to zaplatíte), ten kolega z vlaku, kterej pojede za 3 hodiny z centra do centra, bude na hotelu nejspíš plus mínus současně s vámi, jestli ne dřív. A dost možná to bude mít i levnější. Pokud povezete každej něco většího než kabelku, tak skoro určitě. (Jenom za Arlanda express dáte půlku toho, co stojí vlak do Göteborgu)…

Jakub P

Na druhou stranu Talinn a Riga by byly mezinárodní a i když zrovna Švédsko omezovalo cestování přes hranice relativně málo, Lotyšsko a Estonsko mohly být o dost důraznější.

Což neznamená, že mi přijde jako dobrý nápad lítat mezi městy, kde vlak jede 3 (nebo i v případě Malmö 4,5) hodiny centrum-centrum a letiště jsou ve všech třech případech celkem daleko za městem…

Mat

Začínají to od konce října, pokud se lidi nechají očkovat a vznikne covid pas, tou dobou už většina lidí bude moct cestovat volně i mezinárodně. S cenovou hladinou lecčeho ve Švédsku by ty letadla do Tallinu a Rigy naplnili i jen cestujícími na jednodenní výlety/nákupy 🙂

Jakub P

S cenami Ryanu za zavazadla? Na tyhle nákupy/pařby se jezdí trajektem, ne?

Juraj

Tallinn–Riga som párkrát letel a dvakrát cestoval autobusom Lux Express v lounge class (sedadlá 1+1). Let je rýchlejší, pretože v TLL aj RIX je letisko pomerne blízko a dobre dostupné MHD, ale ten bus za 4,5 hodiny vôbec nebol zlý – a ako point-to-point je očividne konkurencieschopný.

Jan

Prave sa skoncil firemny conferenca call : “ Najvacsia vyzva bude udrzat 25 minutovy turnaround time, kvoli striktnemu uplanovaniu social distance rules v niektorych krajinach „

Milmic

Pro představu : Stockholm – Malmö je vzdálenost asi jako Praha – Košice.

Facepalm

Jo, akorát tu vzdálenost vlak jede asi tak poloviční dobu…

Martin Csabo

Chudaci Švédi, Ryana jim opravdu nezavidím

VíKo

Co Vám Ryan udělal? 🙂 zase další s módní vlnou antiRyan, ale bez padneho duvodu.

Lukáš F.

Švédi jsou vysocí a rozestupy sedaček v Ryanu malé. Cpt. out.

VíKo

Měřím 193 cm a lety Ryanair zvládám v pohodě. I ty relativně dlouhé. Proste hejtovat Ryanair je jakási potřeba určitě skupiny lidí. 🙂

Tomas

Nekdo je snad nutí tim ryanem lítat?

Dom

Češi se znalostmi Švédska z médií opět procitli. A opět nemohla chybět Grééta nebo bájný flygskam.

Facepalm

Jako byste nevěděl, že všichni, co žijou za horama, jsou úplně mimo a jen u nás je svět ještě v pořádku.

Pavel

A co takhle Česko? PRG – BRQ – OSR?

PetrN

Přidal bych ještě Budejovice…Snad se tam ten let vejde 🙂

Glutexo

A Pardubice.

kakov

😀 ten byl dobrej!

Pavel

Děkuji. 😁

Facepalm

PRG – LKBE nebo PRG – LKBU by taky nebylo zlý a stačilo by na to k pražský tramvajence akorát přikoupit nějaký ty vnější pásma.

jam

ateerkem?

Pikenin

A Greta si může zpívat song od Nohavici Mě snad z toho jebne

Raddie

Té už dávno jeblo 🤣

Jirka B.

Spise jejim rodicum …. a poradne!

Facepalm

No, pokud si myslíte, že nesmyslnost krátkejch letů má nějakou souvislost s Gretou…

Tomas

celkem jo.

ono totiž letecká doprava je vcelku marginální znečistovatel (a to včetně krátkých letů), ale díky slepicím jako gréta a dalším ekofašistům se z létání stal defakto veřejný nepřítel číslo 1.

dýky stejným ekofašistům, kteří jsou přímými viníky toho, že doted spalujeme uhlí a jaderná energetika jde do kopru.

Jaaa

Jj, jedinou svatou pravdu máte totiž vy, konzumeristi. 😛

R.A.F

Ale to je pěkná nálepka, konzumerista …. jako kdo to je ?