Flotila megatrolejbusů na ranveji. Praha spustila provoz bezemisní linky 59 na letiště
Druhá pražská trolejbusová linka nahradí autobusy 119. Vyřeší problém s kapacitou dopravy na letiště.
Pražský dopravní podnik ve středu odpoledne oficiálně spustil provoz své druhé trolejbusové linky. Ještě předtím seřadil celou flotilu megatrolejbusů Škoda Solaris 24m na servisní ranveji pražského letiště.
Dvacet kusů tříčlánkových bateriových trolejbusů tak zapózovalo před fotografy a drony. Od 14:00 se pak postupně trolejbusy připravené u starého ruzyňského terminálu nasazovaly do provozu a autobusy 119 odjížděly naposledy ze své linky.
„Je to obrovský rozdíl, je to radost,“ řekl Zdopravy.cz jeden z řidičů, který bude na lince jezdit. „K dieselu už bych se nevrátil,“ pochválil vlastnosti elektrického pohonu. Oproti problematickým strojům jezdícím na lince 58 nemá u plzeňského modelu ani žádné pochybnosti o spolehlivosti.
Bývalý náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který projekt trolejbusů na letiště inicioval, na akci připomněl, že původně měly na letiště jezdit elektrobusy. Uvažovalo se o jejich nasazení na linku Airport Express z hlavního nádraží.
Odzkoušeno, připraveno. Ostrý start megatrolejbusů se blíží, nadrozměr přinesl drobné úpravy
„To se ukázalo kvůli terénu a dobíjení jako neuskutečnitelné, zároveň se vědělo, že železnice na letišti jen tak nebude,“ řekl Zdopravy.cz Scheinherr. Megatrolejbusy tak řeší dva problémy najednou: díky své délce navýší kolabující kapacitu linky na letiště a navíc jsou v souladu s dekarbonizací a elektrifikací pražské dopravy.
Na pražské letiště v současnosti jezdí každý čtvrtý cestující prostřednictvím MHD. Intervaly autobusů již nešly zkrátit, proto se muselo jít cesto kapacitnějších vozidel. Nové trolejbusy pojmou až 180 lidí.
„Myšlenka na elektrifikaci linky 119 byla odsouhlasena před čtyřmi lety a třemi měsíci. Je obrovský úspěch to naprojektovat, postavit a pořídit zcela nová vozidla za tak krátkou dobu,“ říká exnáměstek.
Pokud se podaří za dobu životnosti trolejbusů dostavět na letiště železnici, budou megatrolejbusy podle něj přesunuty na linku 136 nebo do Suchdola.
Na trolejbusech zaujmou netradiční červené registrační značky. „Vlastně to řádné registrační značky nejsou, trolejbus je drážní vozidlo, a tak je nepotřebuje,“ vysvětlil technický ředitel DPP Jan Šurovský. Prázdné místo však na trolejbusu vypadalo podivně, proto se technici rozhodli osadit na vozy červené značky s čísly z čistě estetických důvodů.
První dráha na letiště
To, že jde o drážní vozidlo, využil na slavnostním spuštění linky k bonmotu i generální ředitel DPP Petr Witowski. „Máme tu konečně dráhu na letiště,“ zavtipkoval ředitel na účet železničního spojení, které vzniká už desítky let a nyní se dostalo teprve do fáze konzultací ohledně stavby a financování prostřednictvím PPP.
Na lince 119, kterou trolejbusy linky 59 nahradí, jezdilo v pracovní dny v jednom směru 290 spojů. Úspora nafty tak bude podle představitelů města 690 000 litrů, emise CO2 se sníží o bezmála 1300 tun.
Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba bude elektrifikace pražské dopravy pokračovat u linky 137 na Waltrovku, kde by se již brzy měl zahájit tendr.
Šurovský připomněl, že na několika místech nové tratě dochází ke křížení tramvajové a trolejbusové troleje, a tudíž dvou napěťových hladin. „Je tam striktní oddělení, dvojitá izolace mezi sebou navzájem i mezi sloupy,“ řekl. Napájení zajišťuje kombinovaná měnírna na Divoké Šarce a jednoduchá kontejnerová měnírna na Veleslavíně.
Podle výrobců Solaris a Škoda Group jezdí takovýchto megatrolejbusů po Evropě nemnoho. Upozornili na specifickou zadní řiditelnou nápravu a komplikovanou klimatizaci.
Linka ponese číslo 59 a spojí Nádraží Veleslavín s Letištěm Václava Havla. Svou novodobou pražskou premiéru si trolejbusy odbyly už před měsícem, kdy se spustila první linka 58 z Palmovky do Letňan.
Přesto bude letištní linka v Česku unikátní. Půjde o zatím jediné tuzemské spojení, na kterém budou jezdit tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda Solaris 24m, které dosahují délky 24 metrů. Kromě Prahy jezdí od loňského podzimu už jen v Bratislavě.
Pro trolejbusy bylo vybudováno nové trolejové trakční vedení z Veleslavína až ke starému ruzyňskému terminálu. K samotnému novému letišti pak pojedou na baterie, nedaleko Terminálu 2 je pro ně vybudována trolejová dobíječka.