Nejen Tvrdík. Kdo všechno přispěl ke konci ČSA aneb stát jako nejhorší vlastník

Airbus A320 ČSA. Foto: Letiště PrahaAirbus A320 ČSA. Foto: Letiště Praha

Dojímání se nad pádem značky má jednu zásadní chybu: skončit měla už před 15 lety.

Odebírat
Upozornit na
guest
216 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nose Peak

Tak České aerolinie bychom měli. Připraví se Česká pošta…

Petr

Moc dobře napsáno! Škoda jen, že je to pravda.

Kraken

Sůra zakomplexovanej chudák 🙂

Průvodce původní Aleš

Ty 4 plusy jste si dal sám ze 4 prohlížečů? Ptám se protože tahle diskuze je už za zenitem a najednou na 10 minut starý příspěvek jsou 4 plusy.

Průvodce původní Aleš

A o kousek dál za 12 minut dokonce 7! Klikači mají závody :-))))

Padre

Á pan Kraken se pravě vyšplhal z ruské zadnice..tož hodně štěstí na sluníčku chlapče..

Petr

Velmi dobrý článek ! CSA je důkaz ze na mrtvé krávě se dá tančit víc jak 10 let . Celá ta historie managmentu potvrzuje fungování cele ČR kde stát je ten největší zločinec . Ten prodej CSA Korejci stačil na nový koberce a židle v jednom patře APC to snad vykresluje úplně vše !!!

Hafajs

Na druhou stranu stát, provozovatel ČSA desítky let jako funkční a prosperující společnost. Jen to bylo za zlých komunistů, co všechno rozkrádali a neuměli hospodařit. Pak přišel vytoužený kapitalismus, stát začal hospodařit správně… Asi tomu nerozumím.

Padre

Ano přišel vytoužený kapitalismus a firmy které fungovaly jenom jako zástěrka a báze pro práci agenturní sítě československé pobočky KGB a byly dotovaný bez ohledu na ekonomické výsledky /ČSA,ČNP,MON,PZO/šly pomalu do kopru. Čekal snad někdo něco jiného?

Nose Peak

No vidíte. A letos je za první pololetí PRG na 92 % rekordního roku 2019, už skoro bez ČSA, a hlavně bez rusáků, který to tu prej živili…

Tomáš

Kdo se trošičku zajímá, ani se nemusí snažit, tak zjistí, že náš stát bohužel funguje opravdu mizerně. Zničené, nebo rozprodané státní firmy, trafiky pro neschopné kamarády, kontakty na podivné lidi. Bohužel je opravdu jedno, kdo je u koryt. Stát je neefektivní dinosaurus, politici to dělají jen pro své blaho a jejich chyby, nebo tunely zaplatíme mi skrze zvýšené době. Tak bylo a tak bude.

Matěj Šedivý

Ono to, že jsou bývalé státní firmy rozprodané, je jen dobře. V tržním systému je nesmysl, aby stát vlastnil firmy. Pak dopadají jako ČSA.
Některé firmy se podařilo prodat tak, že dnes dobře prosperují. Jako příklady třeba Škoda auto, nebo Karosa Vysoké Mýto.

Průvodce původní Aleš

Neodporujete si náhodou? Stát je neefektivní dinosaurus (a proto by neměl provozovat firmy) a současně Vám vadí rozprodané státní firmy.

Jirka

Dobrý článek to období jsem sledoval se zájmem . Čas se posunul nyní politiku ovládá zájem ,jìt zpět na východ a laicky si myslím ,že jí začali ovládat v pozadí oligarchové ,takového ruského typu!Jsou tu i slušní schopní politici logicky lidé ,ale domnívám se nemají už šanci,ano myslím tu žábu na prameni ze Slovenska!!!!!!

Kraken

Pravda pouze částečná, ale asi jo …

Tomáš

Tož, často sem zavítám, v drtivé většině se člověk dozví hodně zajímavé věci a souvislosti, ale pro bůh, proč už i zde to kadrování jako za komunistů, plivání na někoho, jen kvůli tomu, že má odlišný názor a jiný pohled na svět? Či večeře u prezidenta Zemana, to je něco co je chorobně nakažlivého?

Igelkotten

Ano, u Zemana večeří jen divné figurky typu agent KGB apod. Žijete někde jinde než my ostatní?

FrantaKa

Sůra si opět léči mindrák. Asi tak bych zhodnotil celý článek. Bulvárni výkřiky, lži a manipulace. O odborném pohledu nemůže být vůbec řeč. Naštěstí už je profláklej a někdo kdo má něco v palici se nad takovou šlichtou jen zasměje 😉

Padre

Odborný pohled expertů z Lidového domu…?

Mikulik

Hlavně, že si autor článku rejpnul a napsal pozdější hvězda rusofilní a dezinformační scény Miroslav Ševčík. Dezinformační scena je za mě hlavně ten nesmysl z Kavčích hor a z Vinohradské, za který lidi musí platit !!!

Padre

Však si můžete televizi i rozhlas odhlásit a po večer při svíčce číst sebrané spisy Miroslava Ševčíka a jeho kolektivu z Liberálního institutu.

Michal M

Jako novinář samozřejmě nemohl napsat „ubohá russácká filcka“, tak to teď s dovolením píšu já.

Kraken

Novinář? ? Nikdy nebyl a ani nebude. Nevzdělanost v oboru, neznalost základních obchodních principů v letecké dopravě, ale zato průměrný čecháček a chudáček kterého to doma štve tak si našel zábavku. Hraje si na Guru v dopravě. I takové jsou osudy zakomplexovaných a nešťastných lidí.

Igelkotten

Pane Mikuliku, na Russia Today se dozvíte pravdu. Ideálně doporučuji se do Ruska i přestěhovat. Vše tam je skvělé a spravedlivé. A budete si moci psát a říkat, co chcete. Pokud jste v odvodovém věku, tak se o tom budete moci přesvědčit i osobně.

Kraken

Tohle měl být odborný web. Zvrhlo se to ale v blok pana Sůry, kde si vylévá srdíčko. Píše , že nerozumí proč vlastně SW koupil ČSA. No ani tomu rozumět nemůže že jo… Protože je to amatér, pisálek. O emisních povolenkách asi nic netuší a letectví rozumí stejně asi jako zmiňovaný Zeman.

J K

Nebo treba vy, ze?

mlokXCM

Stát jako nejhorší vlastník… No, možná. Ovšem také ta společnost desítky let pod státem existovala. Navíc pojem „stát“ je hodně abstraktní.

Matěj Šedivý

Ano, existovala, ale v totalitním státě, kde měla monopol a bylo jedno, jestli vydělává. V tržním prostřední státní společnost jen těžko může prosperovat.

Už je to tak

Krásný a emotivní článek z toho dala udělat knížka k povinné četbě. Ať si všichni uvědomíme jak jsme dobří v rozkrádání státního majetku. Jen se ptám kdo přijde příště ČD nebi Česká pošta kdo ví…

Michal M

Tvrdík se chystá do čela ČD?

X 1

Boha jeho, jenom to ne!

Matěj Šedivý

Kdybychom tyto společnosti za každou cenu nedeželi ve vlastnictví státu, třeba by pak rozkradeny nebyly.

Někdo neznámý

Vy si fakt jako myslíte že se v soukromých firmách nekrade?

Matěj Šedivý

Tak když je něco moje, tak jaksi nemam co ukrást. Zato státní společnost, to je jiná.

Tůma

Sůra jako obvykle dobře. Jen nesouhlasím s hodnocením Tvrdikova působení. I když je to pofiderni osoba byl to poslední šéf ČSA který se z nich snažil udělat významnou evropskou leteckou společnost. Je třeba si uvědomit, že v době jeho působení se všeobecně předpokládalo zdvojnásobení letecké dopravy v horizontu deseti let. Nikdo netušil že nastane hospodářská krize. Tvrdík budoval, všichni jeho následovníci rozprodávali. Vyhodně – pro sebe.

D1

To je upřímně hodně odvážné tvrzení, že Tvrdík budoval. Jako nakoupit služební audiny a hodinky, není budování, ale neuvážené rozhazování. A podivných kroků během jeho působení bychom našli mnohem více.

Padre

Pokud někdo zvýší u letecké společnosti počet neletového personálu na násobek personálu letového ,tak má k budovateli hodně daleko.

Petr Novotný

Tvrdík nic nebudoval. Po tom, co se mu vysmála celá vojenská posádka, šel do politiky za kámošema. A pak si z něho střílela i celá armáda, tak dostal od kámošů trafiku o které nic nevěděl. Asi nebudu daleko od pravdy, že se vše dělo oslabit ČSA a připravit na soukromý kšeft. Viz plány na spojení s TVS. Je otázka nakolik tito pánové tahali za nitky událostí. Ti šli po ČSA jako slepice po zrní. A tak je to se vším státním. Politika nezajímá blaho státu, ale jeho kapsa. Proto nám dosazuje manažery jedna báseň…

Milan Haspra

Tvrdík spolupracoval již tenkrát se Šimáněm. Sponzoroval Slavii. Kam vstoupí Slávie, tam 100 let tráva neroste…

Bozimlyn

Tvrdik tomu pomohl celkem dost teda. Cely to zes.al :/

Y.K.

Já bych měl jen výhradu ke zmíněnému vrácení dálkového letounu Koreanu. Vzhledem k tomu, že tehdy bylo letadlo „dolítané“ a na plno se rozjela covidová uzávěra světa, tedy bez šance někam smysluplně létat, bylo vrácení letadla na leasing to nejlepší co mohli udělat. Smartwings nesmartwings. Lepší než dělat ještě větší díru do ropočtu firmy bez příjmů v době pandemie.

Budoucí záměr se značkou je opravdu nejasný, na druhou stranu mě to vlastně netrápí.

Petr

V době kovidové jsem letěl do Istanbulu. Předpokládám, že již nikdy více nezažiji to, jít liduprázdnou odletovou halou na Ruzyni a být u jediné odbavovací přepážky ve 4 lidech: 2 dámy od obsluhy a 2 cestující. Po našem odbavení obsluha sbalila fidlátka a odešla. V Istanbulu jsem si v hale neměl kam sednout, protože kvůli kovidu byla možnost sezení na každém druhém sedadle a tabule příletů a odletů do celého světa plné.

Průvodce původní Aleš

Byla to v letecké dopravě naprosto depresivní doba. Podobně jsem procházel skoro vylidněným letištěm v Honolulu, u hangárů letadla se zakrytými motory. Děs běs.

Rn42

Myslim, ze pred rokem 2020 meli majitele Smartwings skutecne zajem udrzovat CSA jaksi v plus minus normalni existenci. Takovy osobni prestizni projekt.

Jenze do toho celeho hodila vidle pandemie, a vpad Ruska na Ukrajinu jeste druhe a vetsi. Uz pak nezbyl duvod urdrzovat CSA jako leteckou spolecnost.

Roman Čejka

Myslím si, že soudruh Šimáně ze Československého zahraničního obchodu, aneb když komouši přestali říkat je to naše a začali říkat je to moje, vybudoval z ukradeného kapitálu hezkou řádku firem. ČSA chtěl vždy zničit a tento komunista si vybral období státního svátku. Načasování ukazuje vztah tohoto komunisty k České republice.

Michal M

Šimáněho osobní historii neznám, ale alternativou byl mnohem dřívější krach (což se nakonec píše i v článku).
A pokud Šimáněho srovnáme s Tvrdíkem nebo třeba Václavem Fischerem, tak je o několik parníků dále. Lítá, funguje, snad i roste…

Petr Novotný

A nepomohli mu třeba náhodou rádoby manažeři ČSA dosazení politikem?

MajsterN

„V roce 1993 se ČSA propadly do velké ztráty ve výši 1,2 miliardy korun. Ty byly způsobeny nevýhodnými leasingovým smlouvami, kterými si společnost pronajala nová letadla západní výroby. Kvůli vzniklé ztrátě požadovali zástupci Air France odstoupení od smlouvy a vrácení investic,…“

Vždyť to od revoluce má víc neúspěšných dní než úspěšných.. klasické řízení českého státu/českého post-89 managementu.

Nezachránila by to ani svěcená voda, není čeho litovat. Pokusů tam bylo dost.

Jiří Kocurek

Předtím to vždycky zacáloval stát, na který musel každý vydělávat. Vč. těch, kteří neměli nárok na výjezdní doložku…

Petr Novotný

Jenže ty pokusy řídili lidé, kterým by soudný člověk nesvěřil ani balíček toaletního papíru.

David Peca

Je to každopádně obrovský precedens pro státem vlastněné firmy. Protože tam do byznysu kecá kdo má do z…. díru.

Hrabě Jaroslav

Mám obavu čím budu topit. Stát je nejhorší vlastník. Tak co když zkrachuje ČEZ? Ostatně jak stát hospodaří je vidět na státním rozpočtu a 5,5 bilionovém dluhu.

basteilubbe

Jak dokazují úspěšné státem vlastněné letecké společnosti ve světě, problémem ČSA nebyla vlastnická struktura ale špatné řízení. Ten titulek by měl znít spíš „český stát jako nejhorší vlastník“, když už. Jinak to zní jako do zblbnutí omílaná mantra východoevropské verze thatcherismu, na kterou přísahá česká pravice a která je sama jednou z hlavních příčin mizerně fungujícího českého státu a tím i ČSA.

Gwann

Ano, cesky stat jako spatny vlastnik. Ale co to meni na zpusobu tvorby nasi politicke reprezentace? Vzdyt nikdo z mas ani vterinu nebral jako realnou moznost vstoupit do politicke strany. Pak se tam kumuluji smejdi a egomaniaci (cest vyjimkam). Vysledky jsou znamy…

Rn42

1. dosadit do vedeni statnich firem lidi ktere maji za cil byt spatnymi menezeri (at uz by byli schopni byt dobrymi nebo ne)
2. kricet, ze stat je nejhorsi vlastnik
3. privatizovat co jde protoze 1&2

je klasickym modelem korporativisticke pravice kterou skvele nazivate „vychodoevropskou verzi thatcherismu“. Jsou obrovske mnozstvi firem v statnim vlastnictvi, v Evrope i jinde, ktere dokazuji, ze stat neni spatny vlastnik – politici jsou spatnymi menezeri.

Padre

Každá,opakuji každá státní firma všude na světě je rozkrádaná,tu více tu méně.Jde jen o to jak zařivymi barvami se podaří tu realitu přetřít.

Někdo neznámý

Jenže tohle se děje i u firem čistě soukromých, zmíněné chování je spíš vizitkou osob v managementu…

Tomáš

Ať se nám to líbí nebo ne, ČSA byla posledních 10-15 let neuvěřitelně zkostnatělá firma bez jakékoliv budoucnosti. Jsem pilot dopravního letadla a musím říct, že ve firmě ČSA bych rozhodně již pracovat nechtěl, byla to firma založená na podvodech, klientelismu kde na vyšší místa se dostávali kamarádi vedení. Z kariérního hlediska je taky firma velmi negativní, kdy upgrade na kapitánskou sedačku byl vždy v nedohlednu. Lidé z firmy nebyli příjemní na své kolegy, kapitáni si museli neustále dokazovat že pracují v ČSA a žili v jakési bublině, že ČSA je to nejlepší kde člověk může být zaměstnán, což již… Číst vice »

Pavel Doubrava

Vždyť samotný Smartwings je na prodej, to teprve bude fofr… Zbyde už smrtwings…

Martin Š.

Z pohledu SmartWings chápu, že nechtějí značku ČSA zachovat. Už dnes operují z Maďarska, Polska a Slovenska a pro tamější zákazníky bude určitě lépe pochopitelná univerzální značka SmartWings. Něco jako Wizz Air, EasyJet, Vueling atd.

Je fajn, že se teď značka SmartWings ustálí a třeba i víc rozšíří na pravidelné lety nejen do koupáckých destinací. Bohužel to v reálu tak asi nebude, když se vzdali členství ve SkyTeamu…

Někdo neznámý

Nesouhlasím, kdyby lidé ovládající Smartwings chtěli ČSA zlikvidovat, tak právě z ČSA neudělají vlastníka Smartwings. 😉 V současnosti má AOC Smartwings větší hodnotu než mělo AOC ČSA a mít dvě AOC není moc efektivní, věřím že časem klidně může dojít k fúzi ČSA a Smartwings. Nicméně jen čas ukáže co bude dál….

Y.K.

To nedává nejmenší smysl, usmrtit mohly ČSA dávno (resp v rámci bankrotu). Nicméně jejich záměr je teď opravdu dost nejasný.

Rn42

Do letostniho roku byly na existenci CSA jako provozovatele letadel navazany emisni povolenky. Jsem presvedcen, ze nebyt toho, CSA by byly plne presunuty pod Smartwings uz nejpozdeji v roce 2022.

Miroslav Ehl

Tvrdik byl jen nastrcena figurka, ktera dostala ukol prejit na Airbus. GR Kula dobre vedel, ze nelze tak rozsahlou zmenu financne zvladnout a oponoval. Proto byl odvolan. Tvrdik plnil ukol a jeste si pridal par „drobnosti“ , kdyz utracet tak poradne. Lasak prichazi a ma opet ukol , zamest ta zverstva po Tvrdikovi. Sebou privadi sve kamarady z bank , kteri se podileli na konci nekolika bank, kde poslouzili Hrebickovi a ten jim prihral ryto. Pro bankere je nejdulezitejsi zaverecny ucet na konci roku a vyplata bonusu. Byl byl motiv vyprodeje… Bankeri stali za koncem Panam, Swissair, Sabena…… CSA Dosazovani… Číst vice »

NFF

Naprostý souhlas. Nákup Airbusů pod LuftJardou měl jedno málokdy zmiňované pozadí: provize za nákup pro ČSSD. A dále již po nás potopa…

J. Šuman

Je fascinující, jak stále rezonuje Tvrdíkovo jméno. Ano byl to existenciální průšvih, ale před 20ti lety. Škoda že všechna média opakují dokola tuto mantru a nikdo nebyl nikdy schopen si projít třeba výroční zprávy a dohledat si něco víc. Takže rekapitulace k tomuto příběhu: Po expanzivním megalomanství J.Tvrdíka, které narazilo na limit jménem poptávka, po nenažranosti pilotů/odborářů (každoroční růst platů +15%), po nástupu Lowcostů a po výsledných stamilionových ztrátách nastupuje v r. 2006 Lašákův bankovní management. Ten přebírá firmu s aktivy ve výši 12 mld. Kč. Situace se nedaří konsolidovat, spíše se zhoršuje. Lašák se snaží o pozitivní PR, ve… Číst vice »

Gwann

Tak LuftJarda pomohl, ze to po nem dokoncili jini…nemeni nic

Tůma

Hloupost. Piloti opravdu požadovali 15% nárůst platů – tak aby se po třech letech dostali na úroveň 70% platů obvyklých v evropské branži!
Ve skutečnosti platy posádek ( včetně stewardů) dělaly necelá 4% nákladů, takže ekonomiku firmy prakticky neovlivňovaly.

Npor.Pavel Vodsloň

Bodejť. Ten termín :,,nenažranost“ mne vždycky pobaví.

Alf63

Dokud státní zaměstnanci neponesou trestněprávní zodpovědnost tak se nic nad majetkem státu nic nezmění.

Air Traveller

pak by vam ale nikdo pro stat nedelal, protoze by se pokazde objevil nejaky “po bitve generalissimus”, ktery zacne prudit.

prakticky kazde rozhodnuti se da zpetne vyhodnotit jako “problemove” (zalezi jen na uhlu pohledu) a lidi kvuli tomu pak nasledne honit po soudech.

Gwann

Bozinku, nesou ji. Ale za umysl, udelat trestny cin bez dokazani umyslu, jen za blbost, je cesta ke stalinskemu trestnimu pravu. Ale to vam asi nedoslo, ze?

Yirina

Naprosto skvělej článek a shrnutí toho, co se kolem ČSA dělo. Upřímně jsem se zasmála té větě o magorech ve vedení.

Asd

Já bych to viděl trošku jinak. Z pozice pasažéra. Když jsem v roce 2000 poprvé letěl tak jsem si pochutnal na vynikajícím jídle a jedl jsem kovovým příborem. Nadváha se moc neřešila. Od té doby to šlo z ČSA je a jen z kopce. Ty jejich hladolety byla jen třešničkou na dortu. Je to velká škoda že takové kdysi skvělé aerolinky šly do kopru.

Rn42

Letenku s jidlem, kovovymi pribory a kde se neresila nadvaha zavazadel slo do vcerejska koupit pod obchodnim jmenem „business“.

Dokonce za min penez, nez v tom roce 2000 stala bezna letenka ve tride turisticke.

Průvodce původní Aleš

Od té doby došlo na evropském trhu k zásadním změnám, které znamenaly pruměrné snížení cen letenek možná o řád. S tím se samozřejmě musely snižovat náklady a množství bezplatných služeb. Ale jak už psal Rn42, nic Vám nebrání dát podobné peníze za business letenku a služby máte lepší než tenkrát v economy.

Tomáš R.

Mě poprvé napadlo, že by ČSA mohly zkrachovat, když jsem s nimi letěl v roce 1998 do Manchesteru a v letadle nás sedělo 6, slovy šest, cestujících. To je zatím můj rekord, který už asi nikdy nebude překonán:-(

Cestovatel

Mohl by mi někdo vysvětlit, proč Smartwings zabil značku ČSA? Smrt firmy ČSA chápu, ale přebarvení letadel Smartwings na ČSA a zachování značky by mi dávalo mnohem větší smysl.
ČSA je mezinárodně známá značka. Smartwings znají jen čeští dovolenkáři a Šimáně.
Na mě osobně působí lépe ČSA (i s vědomím přebarveného Smartwings) než Smartwings.

Air Traveller

a po milionte … za hranicemi je csa znama asi tak stejne, jako smartwings – vubec.

Cestovatel

Ale rozhodně je známější než Smartwings a i na Čechy působí ČSA lépe. Děkuji za komentář, ale odpověď to není.

Air Traveller

cechum (a obecne cestujicim, nejen cechum) je uplne jedno, cim leti. hlavne, kdyz je to levne.

a od toho se odviji zbytek, vcetne nesmyslnosti teorii o tom, ktera znacka je znamejsi kde.

Michal Bartoníček

To je nějaká všeobecně známá věc nebo vaše domněnka?

Y.K.

To za hranicemi zjistíte velmi rychle. A zase tam uvidíte aerolinky o kterých jste v životě neslyšel vy.

Jiří Kocurek

Komentář od Jany: https://zdopravy.cz/vlajky-na-pul-zerdi-urad-se-nezvyklym-zpusobem-louci-s-csa-225251/#comment-1482364

To už tak jednoduše nevypadá. Vedení firmy, které bude říkat „Určitě by to nějak šlo i bez toho cara a pápy, co si všichni navymýšlejí“ … dovede firmu ke krachu naprosto zaručeně.

Martin Š.

SmartWings operuje mnoho letů i z Polska, Maďarska a Slovenska. Tam by značka Czech Airlines byla docela na nic. SmartWings je něco jako WizzAir nebo EasyJet. Lidi si to nespojí s danou zemí, dá se s tím pracovat napříč Evropou.

Někdo neznámý

Však to o čem píšete se dost možná děje. 😉 ČSA je teď vlastníkem Smartwings, jen AOC Smartwings má z různých důvodů větší hodnotu než mělo AOC ČSA, je teď, klidně možné že v budoucnu dojde k fúzi ČSA a Smartwings. Nicméně to ukáže jenom čas.

Tomáš

AOC Smartwings je daleko hodnotnější. Disponuje například nespočtem auditů potřebných pro kontrakty pro jiné společnosti (ACMI) což tvoří hlavní část jejich obchodního modelu. To v jaké barvě jsou letadla nebo jak se jmenuje AOC ve finále nikoho nezajímá a to ani to jak na vás značka působí.
Mýlíte se, že značku Smartwings znají jen dovolenkáři a Šimáně. Je to jeden z největších evropských ACMI poskytovatelů a známý parter pro např. Sunwing, Air Transat, SpiceJet, FlyDubai, Eurowings, Sundair, Aeroitalia, Tui a nespočet cestovních kanceláří po Evropě. Ať se nám to líbí nebo ne.

Michal M

A kde na to chodíte? To mohlo platit před 20 lety, od té doby je všechno stokrát jinak… ČSA aktivně znají tak možná šedesátníci a starší, pro kohokoliv mladšího je to jedna firma z desítek jiných.

Rn42

Znacka CSA zustava v provozu. Letoun OK-IOO, ktery vcera vecer priletel z Parize na lince OK767, dnes odletel do Parize na linkach QS1034/5 a QS1036/7.
Letenky na tyto linky jsou v prodeji na strankach csa.cz

Martin

Diky za tento clanek… je to velmi presne…

looki

Miroslav Dvořák…docela zajímavé je, že tento „státní manažer“ není zmiňován žádnými investigativci, ačkoliv i přes své ne vždy dobré pracovní výsledky neuvěřitelně nabyl na majetku a nyní je z něj spokojený miliardář létající helikoptérou na svůj zámek.

Georg

Děkuji za primy a pravdivý článek….👍👍👍

Michal Bartoníček

Jako laik, co se o letectví nezajímá, ale občas se proletí, díky za toto přehledné shrnutí. 👍

Apex

S článkem se v zásadě dá souhlasit a asi nemá smysl to dál řešit a rozhodně nemá smysl řešit, co by mohlo být, kdyby… jen názor, že ČSA měly skončit před 15. lety, je asi věcí názoru. V každém případě takto skončit nemusely ani dnes a nelze než pogratulovat všem, kdo se toho účastnili, dnes se určitě s hrdostí mohou ohlédnout za svým podílem na tomto úspěchu. A my ostatní jim můžeme jen pogratulovat, že na tom nebyli škodní.

Lukáš Chytil

Článek překvapil. Velice trefně a skvěle sepsáno. 👍👏

Jan Mandaus

Celý život jsem pracoval v civilním letectví jako řídící letového provozu. Takže teoreticky by mně mohlo být jedno koho na nebi řídím, ale osobně mně vadí kam to vedení ČSA dopracovalo. Myslím , že každý ministr financí ( ať už z prava či zleva) by měl mít na svém zrcadle v koupelně logo ČSA a každé ráno si tam dát pár facek.

Šejdr

Až na Kalouska, nebýt těch 2,5 miliardy státní půjčky (přes státem vlastněný Osinek), která se následně změnila v půjčku nevratnou, tak šly ČSA ke dnu už před 14 lety.

Michal

Je to tak. Když jsem letiště opouštěl, bylo to kolem roku 2009, už se říkalo ČSA Titanic. Loď se potápí, ale nahoře se chlastá a žere o sto šest. Ale vydrželi dost dlouho, to se jim musí nechat.

Jan

Děkuji za nadčasové zamyšlení, emocí všeho druhu bylo za ty roky až dost..

franta

V singaporu stát normálně investuje. Vlastní spoustu věcí.
Někde to jde.. V Česku s 4 koalicí od 90 tek asi ne.

jakarte

Vy jste obsah článku evidentně nepochopil.

Michal M

Áaa, další kobliha! Hele, v Singapuru by Bureš asi seděl až by zčernal.

mar.tomx

a jako bonus VIP vězně, denní výprask rákoskou.

Tomáš

Asi. Ale to nás neodradí od toho si pěkně plivnout, že? 🤣

Gwann

A dostal dostkrat rakoskou

Georg

….trapné…co sem pletete dnešní vládu….jste mimo misu🙈

MajsterN

Je to tak. To je podle toho, jestli tam dosažuješ kvalitní lidí nebo vyřazené politiky jak do skladu vyhořelého paliva.

Železniční Slídič

Tak ve společnosti, kam se do vedoucího procesu dosazují neschopní kamarádi jako „za odměnu“ a s výhledem na celkem jistý „zlatý padák“, nelze očekávat nic jiného, než její postupné a beztrestné poškozování kvality služeb a rozkrádání majetku.
Prostě… …máme, co jsme chtěli…

Gwann

Mame, co jsme dopustili. V zemi kdy statostrany jako ODS a tehdy silna CSSD mely jen 20tis clenu, jenjasne ze tvorba elit je stylem bratrstvo kocici pracky.

ANO a SPD jsou ale prece jenom jeste dal – nedemokraticke strany vudcovskeho typu, takze bude jeste daleko hure

Železniční Slídič

Protože se u nás vždy najde dost jednoduchých e-mentálů, kteří to takovým prospěchářům za plané sliby ještě rádi hodí!

Eman

V článku podle mě chybí to nejpodstatnější – proč a jak se vůbec dostal nějaký naprosto nekompetentní Tvrdík do čela ČSA. A možná ještě jeden pohled, co konec ČSA naznačuje – srovnejme vývoj ČSA a LOT,u a celkový hospodářský vývoj Česka a Polska. Přijde mi, že ta podobnost nebude čistě náhodná.

Martas

No já nevím, v podstatě zkrachovaly všechny aerolinky v malých státech. Dokonce i ve velkých státech. SAS, který má celou Skandinávii. AirBerlin není vůbec.
Teď mají velké problémy v USA všechny nízkonákladovky. Jak tam dopadl slavný PanAm? Zrovna podle aerolinek se to nedá moc řídit.

Eman

Samozřejmě se můžeme konejšit a omlouvat. Ovšem když se vrátíme k mé základní oázce, proč právě Tvrdík, nejpíš dostaneme i odpověď, co bylo na počátku konce ČSA. A rád se poučím, jestli to má někde v civilizovaném světě obdobu.

Jirka

Máte na mysli opoziční smlouvu a její dva protagonisty?

Jiří Kocurek

Vyhlásit nedůvěru vládě, protože Standa Gross dosadil do ČSA Luftjardu?

X 1

LOT byl taktéž před krachem. V Polsku však vláda rozhodla, že LOT převezme pod sebe armáda, tedy Ministerstvo obrany. Tím se mohly do LOTu dostat státní subvence, které jsou v dopravním letectví jinak zakázané. Státních peněz nebylo příliš ale v nejtěžších chvílích dopravce, velmi pomohli. Mnohem významějších byly státní záruky za úvěry. Dalším faktorem který LOTu pomohl odrazit se ode dna bylo, že se hledali opravdoví odborníci do řízení podniku a že o finančních či rozvojových záležitostech se opravdu široce diskutovalo. Například se v odborných časopisech a webech zmínil nějaký problém a opravdu pečlivě se pročítali diskuze a brali se… Číst vice »

Lucie

V článku hlavně dneska chybí zmínka o Špidlovi, která tam ještě včera byla. Že prý řekl, že „se o své lidi postará“. Proč to zmizelo? Je to z důvodu, že informace není správná, nebo protože správná je? 🤔

Juraj

Mně zase přijde, že skalní nostalgici ČSA za každou cenu potřebují ukázat na jednoho viníka, aby si racionalizovali, že ta aerolinka šla do kopru.

Jenže jak píše článek, to nebyl zdaleka jen Tvrdík. Byla to dlouhá série špatných rozhodnutí od mnoha lidí, navíc na trhu, který je objektivně velmi náročný. A ne, ČSA 70. let rozhodně není žádný benchmark, protože to byl spíš komunistický symbol než fungující obchodní společnost.

Smiřte se s tím, že i bez Tvrdíka by to možná dopadlo stejně, protože příkladů je ve světě nespočet.

Y.K.

Tvrdík je hlavně vrcholným symbolem nekompetence státem řízené firmy dosazovacím způsobem. Ne že udělají alespoň výběrko na manažera a dají mu nějaké výkonostní podmínky. Tohle byla prostě státní vyžírna (ne jediná) a řízení ve stylu, sice se nám to řídí z kopce, ale my se tváříme, že máme cíle a na realitu nehledíme.

Jiří Kocurek

„srovnejme vývoj ČSA a LOT,u a celkový hospodářský vývoj Česka a Polska.“

Korelace není kauzalita. Možná bych se odvážil tvrdit, že vývol LOTu je důsledkem rozvoje v Polsku. Nikoliv ale naopak.
Dle hesla: Vlastní letadlo ze mě Baťu neudělá.

lokvenc

Takhle to vždy dopadne, když takovéto obří společnosti neřídí odborníci a do dozorčích rad se za odměnu dostávají jen kvůli penězům vysloužilí politici. Takto se to bohužel dělá ve všech státních a polostátních firmách u nás a k tomu jsou pak odpovídající hospodářské výsledky. Takový FORD, WOLKSVAGEN nebo další firmy by neschopné lidi ve vedení ani dozorčích radách nestrpěly.

Martas

Zrovna Ford kdyby neprodával v Americe po stovkách F150 tak už tady dost možná vůbec není

Ondra K.

Vedení VW to taky vede od desíti k pěti.

Viktor Nárožný

Nezapomínejte na to, že nějakých 20% Volkswagenu vlastní Dolní Slezko a rozhodující slovo v dozorčí radě mají odbory. Nicméně obecně o tom, kdo bude v dozorčí radě nerozhodují firmy, ale jejich vlastníci. A nikdy nevyloučíte, že tam neschopní vlastníci pošlou nějakého kámoše anebo hňupa.
A moc si ani neidealizujte vedení firem. Kdyby VW měl kvalitní a kompetentní manažery, nikdy by se nenacházel v situaci, v jaké se dnes nachází.

Gwann

Sice Dolni Sasko, ne Slezsko, ale ze je VW v kelu, to pravda je

Gwann

Tak zrovna Volswagen efektivni strategii a managementem posledni 15-20 let netrpi, jsou realne nad propasti.

Andy

Tesat!!!

Miloš

Vydržely až do roku 2024 a ani v této době kdy se letectví daří nikdo neměl opravdu zájem?!!!
Naše Vláda také nemá výsledky a příliš nepomáhá občanům ČR. Řeší své osobní zájmy nebo světovou politiku i když se jich na to nikdo neptá, tak co dál … ?

Padre

Vláda dělá maximum možného.Je to nejlepší vláda za posledních 20 let.Ono dát do pořádku ten Augiášův chliv po slovenském velkouzenáři a jeho užvaněných neschopných nohsledech není jednoduché.

Gwann

A volici chteji aby stat dopadl jako Recko, tak si Burese zvoli zpet. Hlad budou mit oni, mne bude dobre i za Burese i po krachu

Air Traveller

at se snazim sebevic, tak… jak s tim souvisi soucasna vlada?

jako ze mela csa z arodnit, nebo?

Michal M

Ááá, volby se blíží a Anofertí trolové chodí rozesírat i sem.
Jdi radši mlít chrupavky do Kostelce, pomůžeš občanům ČR.

Martin

Jděte si diskutovat na seznam, tam najdete podobné vám.

Jiří Kocurek

Nějaký důvod, proč by vláda NEměla řešit světovou politiku?

Opravdu vám bude líp, když Vláda vyřeší a zaklekne kadeřníka ve vedlejším okrese, protože … pan Roubíček to měl těžké, byl živnostníkem, zelinářem, vlastnil a řídil dodávku…

Gwann

Milosi, CSA vlastni soukroma firma, se statem nema nic spolecneho. Stat nebude zachranovat ani taxikare Lojzu ani CSA

Petr

Pan Súra zapomněl na přátelství s Air France, převzaté výrobní sloty u Airbusu, atd. Tvrdik udělal největší chybu, ze ty objednávky dodrzel. Ale tohle on proste zdedil a mel to zastavit.

Ondrej

Co se stalo v 90. letech s Air France?

Air Traveller

Stat tehdy privatizoval CSA, asi 20% podil kupovala Air France.

Nicmene tezko rict jak, ale nejak jim zatajili skutecny stav CSA, a (nejen) v dusledku smluv na nova letadla se hned pote CSA propadla do miliardove ztraty, takze Af se zacala cukat a chtela nahradu skod.

V roce 1994 se pak dohodli a skoncili.

Ondrej

Díky za vysvětlení 🙂

Tůma

Omyl. Za Kůly byly ČSA ziskové pouze proto, že žily z podstaty. Letadlový park chátral, nebyl žádný rozvoj firmy. Mimochodem, pokud si dobře pamatuji, v roce kdy byl Tvrdík odvolán se ČSA dostaly ze ztráty. Nákup nových letadel byl nutností.

Petr Novotný

Nákup nových letadel, proč ne. Ale ne v takovém množství a s takovým fofrem…

Padre

Potkal jsem pana Tvrdíka na Ruzyni asi dva měsíce po jeho nástupu do funkce.Procházel se tam v deset hodin ráno před budovou odletů jako dozorčí dústojnik posádky a vypadal jako by vůbec nevěděl ,proč tam vlastně je.Nikdo mu asi neřekl ze už neřídí VOLAREZU/vojenská lázeňská zařízení/,ale aerolinie.A dopadlo to podle toho.

Gwann

A jeho pozice ve volareze mu pomohla tam kam se dostal. Protoze dohazoval rekreace v lukrativnich terminech a mistech a tim ziskal vliv. Jako spravny smélinar, vekslak, zelinar

Tůma

Jste na velkém ( a rozšířeném) omylu. I když sama osobnost Tvrdíka mi není sympatická musím konstatovat že byl poslední president CSA který se snažil o jejich rozvoj. A na tom, jak to dopadlo opravdu zásadní vinu nenese. Pár věcí se mu dalo vyčítat ale to byly drobnosti.
PS.Zažil jsem u CSA jeho předchůdce i následovníky a vím o čem mluvím.

Rn42

Ja se mohu taky snazit o rozvoj, ale kdyz si objednam stavbu vily za mestem a tri nove mercedesy, tak to je k hovnu, kdyz na to nebudu mit penize az prijde cas vyplatit.

Igor Mauricio

Skoda, ze ke kazdemu odstavci neni proklik na nejaky Vas clanek vztahujici se k informacim, o kterych pisete, takhle je musim slozite hledat… 🙁

Igor Mauricio

Odstavci = kapitole

Gwann

Austrian jako samostatna jednotka skoncily, Malev skoncil, Swiss zkrachoval, Alitalia uz nekolikrat, Sabena taky neexistuje… Proste mensi narodni aerolinky vetsinou spis neprezily…

Je to smutne, ale na konkurencnim a otevirajicim se trhu nemaji politicti nominanti vubec co delat.

Obdobny pripad desu a hruzy je Ceska Posta. Ktera navic mela od koho kopirovat…a stejne dopadli jak dopadli.

Juraj

A pak tu je Air Baltic, kde lotyšská vláda chytře vybrala manažery mezinárodně a moc jim do toho nekecá, a světe div se, dá se to.

Osobně mám trochu pocit, že u ČSA se příliš hrálo na tu nostalgii a vzpomínání na zašlou slávu – až tak, že společnost ustrnula v příliš pohodlné pozici a nedokázala reagovat na lowcosty, neuměla identifikovat své silné stránky a úplně fatálně se zaměřila na ruský trh.

Martin

S Austrianem litam rad,stejne jako se Swissem. A ITA ,jako nastupce Alitalie je porad lepsi nez nas Smartwings.
Skoncil Swissair,ale tam toho bylo vic.Swiss s Austrianem jsou
porad spolecnosti s dobryma sluzbama a pokrytim. S Austrianem jsem byl posledne v Male a nemuzu rict nic spatneho.Samo to slo koupit levneji ,ale s prestupem.

Samo

Realita je taká že v Európe nemôže reálne existovať 30+ malých aeroliniek aby si každý štátik prevádzkoval svojho „národného dopravcu“ lebo európsky trh proste tak veľký nie je. Môžeš byť buď konsolidátor a mať ambíciu stať sa jednou z tých veľkých aeroliniek čo prežijú (to je dlhodobá stratégia LOTu), alebo môžeš byť konsolidovaný a síce už nebudeš samostatná jednotka ale aspoň prežiješ (ITA, Swiss). Problem je že mismanagement ČSA viedol k tomu že sa nepodarilo ich dostať do ani jednej z týchto polôh a namiesto toho úplne flopli. Keby bol vyšiel ten deal s AF, boli by sme dnes inde.

Apex

Problém top managementů ČSA po roce 2004 byl v tom, že to byli převážně účetní (dobře , manažeři z finančního sektoru), kteří si sice přivedli skvělé manažery, znalé všech pouček a teorií, ale o letecké dopravě věděli málo, resp. nic na to, aby byli schopni nastavit smysluplnou strategii. A těch pár středních manažerů, kteří tam po čistkách zůstali, raději drželo ústa, aby neskončili jako jejich předchůdci. Deal a AF? Který? Ten ze začátku 90 let, kde zůstala už tehdy miliardová sekera, ze které ČSA vytáhl Jakubše?

Samo

Skôr som narážal na ten pokus o predaj v 2009.

Marty

Ono to jinak ani dopadnout nemohlo když se pan Vik a Šimáně netají tím že ČSA odjakživa nesnášejí. Tak se jim to konečně povedlo vytunelovat a zlikvidovat. A ještě se do médií prezentovat jako ti kdo vlastně značku drží nad vodou a zachránili. Do roku 2017 to byla relativně fungující aerolinka, poté již už nic nebránilo pánům dokonat jejich touhu ČSA zničit což dnešní let demonstruje dokonale.K tomu asi není třeba žádného komentáře.

Karel

Není žádným tajemstvím, že Šimáně už od jeho dob v Čedoku ČSA k smrti nenávidí. Takže si jen udělá čárku a večer bouchne šampáňo.
Jsem docela zvědavej, jestli taky vyplave na povrch jeden hezkej letošní průser, nebo se to standardně ututlá…

Blzx

Nebuďte slušnej a napište o co šlo

Karel

Hrál… Fakt to neni žádný tajemství. Kdyby chtěl, přežije to… ale vozit koupáky bez možnosti volby k moři je jednodušší…
Jo, jde o to Řecko…

Air Traveller

zas neco probedli? to jsou trubky…

on to tady uz nekdo pred par tydny (vy?) naznacoval …

Martin

Ano, o mnoho horsi incident nez ten let na jeden motor

Filip

Jo myslíte krásné přistání na jednom nejmenovaném Řeckém ostrově ? To se stalo minulý rok.

Martin

Ano, to je ten let jak psal pan Sura ze nekomu bude “Nevolno”. Letos slo ale jeste o neco mnohem dramatictejsiho

Jarda

O co prosim? Takle to jen nakousnout 🙁 😀

Jiří Kocurek

Mohl bych poprosit o odkaz na AV Herald, je-li tato možnost?

Martin

To na AV Heraldu nenajdete. Ale muzete zkusit kontaktovat recke CAA. Ti to dost intenzivne resi a par lidem tady z toho bude vice nez mdlo. Uprimne se divim, ze se to k panu Surovi jeste nedostalo, pripadne ze se v tom jeste nezacal vrtat

Filip

Takže už další průser. No tak to se těším až to vypluje na povrch. 😀

J.K.

A o co šlo vloni? To mi uniklo. Jinak jsem napnutý jak struna, co se vyklube z letošního průšvihu :-/
To Řecko je pro Smrtwings nějak prokleté…

Filip

Řeknu jen toto, 300 metrů dělilo cestující a posadku od života/smrti.🤷‍♂️

pzag

Těch špatných a podivných rozhodnutí proběhlo neskutečně moc, já nikdy moc nepochopil nákup malých airbusů, když ČSA měly tolik 737. Jasně, byly to classicy, ale zas tak velká flotila to nebyla a provozovat zároveň, spoustu let, dva typy. Prostě to působí tak, že si někdo chtěl koupit nový letadla, tak si je koupil.

Tůma

Koupit nová letadla byla nutnost. Celá flotila byla těžce olétaná a už nevyhovovala potřebám. Rozhodovalo se mezi Boeingem a Airbusem a kolega pilot který se účastnil výběru konstatoval, že pro a proti byly velmi vyrovnané. Nakonec se to naklonilo ve prospěch Airbusu.

Rn42

Prvni A320 byly dodany v dobe, kdy nejstarsi 737 mely 10 let, a zadny vychodni stroj uz 5 let neletal.

Ano, planovat do budoucna bylo potrebne, a klidne to mohl vyhrat Airbus, ale
1. nebylo jich potreba tolik,
2. a ne tak rychle.

Pink

Tak tak, stát jako nejhorší vlastník. To Kožený, pane, ten to jako soukromý majitel řady podniků ukázal, jak soukromník dovede podnik k nejlepší výsledkům. Třeba s těmi našimi zaoceánskými loděmi. I Bakala ukázal, jak se to skvělé, když řídí doly (a byty) na Ostravsku. I Znojmia to dotáhla daleko, okurky z Turecka… Je třeba jmenovat řadu dalších podniků? Je libo třeba plzeňská Škodovka?

Michal M

No vytáhnout pár extrémních příkladů a na nich začít vyvracet poměrně zjevnou věc může opravdu jen mamlas…

Pedro72

Je jedna věc, ve které je (post-socialistický) stát horší než v řízení firmy: privatizace.

Jiří Kocurek

Navrhujete tedy, že RaJ měly zůstat státní, stejně jako všecky dříve znárodněné firmy?

Co by to vyřešilo?

noerf

Co se týče Plzeňské Škody, tak v devadesátých letech vcelku vydělávala. Problém byl, že nakupovali jiné firmy, které byli ztrátové a stáhli ji ke dnu. Problém OKD byl ten, že výrazně klesla cena uhlí, některé doly se měli zavírat dříve, nicméně byla to vláda pana Sobotky, která naopak chtěla prodloužení těžby v těchto dolech a výměnou za to nabídla, že převezme náklady na rekultivaci dolů. K tomu v průběhu těch dvou let klesla cena uhlí na minimum. Naopak po skončení těžby v některých dolech na Ostravsku či v Polsku cena uhlí stoupla na zajímavou úroveň, což drží při životě důl… Číst vice »

Padre

Naše slavné zaoceánské lodě? Myslíte tu zrezivelou sbírku starých vysloužilých čínských kocábek které naše zkorumpované podniky zahraničního obchodu nakoupily za babku.?Ty dostal Kožený za trest a ty by skončily o 20 let dříve než ČSA.

Michal

No já na letišti pracoval 12 let, takže vím své. Myslím si, že na ten největší problém zadělal Kůla, když ustoupil tlaku létajícího personálu a slíbil navyšování platů bez ohledu na tržby (tj. v kolektivní smlouvě nebyly zadní vrátka). Pan Ředitel byl Jakubše, ale ten neměl stranické krytí, a proto byl „odejit“ za vlády ČSSD. Škoda.

Petr Vašek

Nešlo spíš o navyšování mezd pane Michale?

Michal Vencl

Myslím, že platy v provozu ČSA nepoložily…také jsem tam v té době pracoval, a zvednutí platu o 56 Kč okecaval můj vedoucí 10 minut, jak se mu to podařilo protlačit za mou dobrou práci( sedí tam dodnes a řeší problémy s kuframa) a piloti měli tolik, že se říkalo, že za to by u Alitalie neletěl ani steward. Ale samy supervisor supervizora a těch 6000 lidí v kancelářích, to je jiná otázka.

Ten Jeden

Netuším, ale pracuji na letišti a povídá se, že právě piloti z dob dálkového provozu 310 měli velice na zu dobu nadstandartní podmínky a požadavky…

Michal

Přesnou ekonomickou rozvahu samozřejmě nevím. Fakt je ten, že jak ČSA tak ČSL byly v podstatě rodinné podniky, kde pracovaly celé klany, a to se nepochybně podepsalo na celkovém hospodaření. Ale platy pilotům rostly i ve chvíli, kdy ČSA rozprodávalo majetek, a to už byl problém.

Tůma

Jste úplně vedle. Platy posádek dělaly necelá 4% nákladů a problémy zcela jistě nezpůsobily.

Arpad

Ako človek ktorý pôsobil v minulosti v leteckej doprave na vysokej úrovni je mi CSA veľmi ľúto.. Malév aj CSA sú príbehy štátnych firiem, kde sú sem-tam dosadený ľudia na plnenie príkazov. Tak ako Malév padol kvôi Wizz tak CSA padli kvôli Smartwings.. doba je rýchla.. rýchloobrátkoví manžerí nemajú víziu, majú rodinu, hypotéku, potrebujú zarobiť, nie budovať.. hodnoty sú bezcenné.. škoda toho.. Česká republika predsa je hodnotovo viac, Šimané to mohli uhrať… nechýbali im peniaze.. mohli niečo zanechať.. mať Porsche, letieť privátnym sú materiálne.. škoda že tu neuhrali s vysokou profesionalitou, hrdosťou… raz keď je niekto kolotočár, nebude nikdy viac..… Číst vice »

petr.simek

Zajímalo by mě, co je klíčem k tomu, aby se taková budižkničemu dostala k řízení takové firmy. Jestli jen hromada indulony.

xyz

Zrovna Tvrdík byl do ČSA „odklizen“ poté, co se vzdal funkce ministra obrany (ve které ale mj. dotáhl profesionalizaci armády, tzn. zrovna v tomhle výsledky měl, nicméně ČSA nejsou AČR, že).

Ferda

Neměl. Zabetonoval modernizaci armády na dlouhe roky dopředu a v svými diletantskými řečmi v podstatě znemožnil prodej L159 do zahraničí. Jeho kecy o gripenech jsou také dnes již legendární…

Mám vzpomenout i pár střípků z Volarezy?

Petr Novotný

A nebylo to spíše tím, že Tvrdíkovi se vysmála celá armáda a proto by svými stranickými kumpány odklizen do ČSA?

Avoda

Dalo by se ještě lecos doplnit, ale zbytečně by to článek natáhlo.

Souhlasím a děkuji.

Jarda

Jak to vypada s prodejem Smartwings, nevi nekdo? Ten LOT jako zajemce by se mi libil. 🙂 Jestli se vubec o nejakem prodeji jedna…..

noerf

Výborný komentář, který zhodnotil vývoj posledních dvaceti let.
Co se týče ČSA pod Smartwings, tak se divím, že nevyužili tehdy poměrně dobré jméno ČSA ohledně přesností letů a podobně. Posledním hřebíčkem byl covid a údajná neochota čínských spolumajitelů investovat.

Avoda

„Dobré jméno“ je v penězích nevyčíslitelná entita, a tudíž pro Šimáněho a Vika něco mezi zbytečností a sprostým slovem.

Air Traveller

to, ze prave diky tomu, ze se simane a vik neridi dojmologii a “sentimentem”, ale cisly a kolonkami“ ma dati/dal” jsou smartwings, tam, kde jsou, a nikoli na smetisti dejin, vas nenapadlo?

Jirka

Souhlas, perfektní zhodnocení, a škoda že neexistuje trestní odpovědnost pro vybrané politiky za to co tam napáchali. Než přišel Tvrdík, tak ČSA řídil p. Kůla – a byl to tvrdý manažér, který firmu finančně „držel u huby“, čili náklady se důsledně hlídaly. Možná že ano on by nedokázal zcela se vyrovlat s nástupem lowcostů, ale určitě by udržel ČSA v přijatelné finanční kondici. S ČSA jsem mezi lety 2007 až ca 2015 pravidelně létal, ca nejméně 10-x ročně, měl jsem dokonce zlatou kartu, a ten servis nebyl dokonalý, ale byl na slušné úrovni. A měl jsem známé u ČSA, takže… Číst vice »

Michal

Omyl, Kůla byl měkký. Jeho předchůdce Antonín Jakubše byl nekompromisní. A nepotrpěl si na zbohatlické manýry. V tom byl mistr právě Tvrdík.

D1

Naopak Kůla byl ten, za něho se ČSA dostaly de facto na vrchol. Byl to právě Kůla, kdo poslal tak trochu piloty do háje, když přišli s přemrštěnými požadavky na zvyšování platů.

Michal

Zkuste si najít na webu text kolektivní smlouvy, a něco podobného v životě nenapíšete.

Tůma

70% platů obvyklých v oboru vám připadá jako přemrštěný požadavek?

Tůma

Špatně. Kůla nechal žít ČSA z podstaty. Letadlový park stárnul a neobnovoval se. Firma nerostla. Modernizace veškerá žádná. Byla řízená jak socialistický podnik. Vy jste měl známé u ČSA, já tam v té době pracoval.

David B

Souhlasím s komentářem. Veliký rozpor mezi vyjádřeními, jak se budou snažit ČSA zachránit a rozvíjet, zejména z úst pana Šimáněho, a realitou. Přečetl jsem hodně diskuzí, které obhajovali Smartwings jako zachránce, ale k čemu to vedlo. Žádný rozvoj ČSA se nakonec nekonal, žádný dlouhodobý plán. Místo toho řízený postupný útlum až do stavu, kdy ČSA jsou holdingem a provoz zajištuje Smartwings. Taky mi nejde do hlavy, proč vůbec ČSA kupovali. Nechápu ten aktuální obchodní model. Nerozumím tomu jakou cestu nakonec majitelé zvolili a rád si to nechám osvětlit.

Někdo neznámý

Tak se zeptejte přímo současných majitelů ČSA a potažmo Smartwings, tady vám to nikdo neřekne. 😉

čecháček

Velmi pregnantně popsáno, díky za to!

Bohužel ale nikdy nikoho z výše zmíněných nestihne žádný postih – protože tak to holt v eráru a na něm napojených orgánech chodí: privatizace zisku, socializace ztrát.

Tak snad spolehnout aspoň na ty boží mlýny…

Air Traveller

Krasne shrnuti, na kterem neni jedina radka, se kterou by se dalo nesouhlasit.

Standa

Jak to že tady ještě nepíšete články o letectví vy? Největší odborník na všechno

Pikenin

třeba to pán neumí tak všechno dobře zformulovat,Já s tím článkem taky souhlasím,ale vím,že bych to takhle dohromady taky nikdy nedal