Nejen Tvrdík. Kdo všechno přispěl ke konci ČSA aneb stát jako nejhorší vlastník
Airbus A320 ČSA. Foto: Letiště Praha
Dojímání se nad pádem značky má jednu zásadní chybu: skončit měla už před 15 lety.
Dojímání se nad pádem značky má jednu zásadní chybu: skončit měla už před 15 lety.
Sice se v textu zmiňují správné stranické knížky, ale ten hlavní problém /leasingy/ založil /vymyslel/ hlavně jistý předseda tehdejší dozorčí rady ČSA jménem Mejstřík /ODS/ a neštěstí bylo na světě – tady začíná „vražda“ ČSA. Bohužel zaplacené píár nyní Mejstříka vůbec nezmiňuje, a Tvrdík i Ševčík jsou skloňováni pomalu ve všech pádech …. A ti ministři financí a jejich šéf Sobotka v tom lítají taky i s celou leteckou společností. Tehdy do toho kecal kde kdo, ale dnes všichni „rádcové“ mlčí …Ostuda!!! Hlavně, že se našel „fackovací“ panák … A komu letadla pořízená – nakoupená z leasingu prodali a za… Číst vice »
Strom se pozna po ovoci. Sluzby CSA jsem obcas vyuzival od 90 let, ale nikdy to nebylo zadne WOW. Musim ocenit praci pilotu, asi zadna jina spolecnost takhle krasne nepristavala, ale kvalita servisu me uz v devadesatych letech nasmerovala do naruce jinych prepravcu (Swissair, Crossair, Emirates). Na dalkovych linkach s CSA uz dlouho neslo letat (hlavne do Asie) a aliance Skyteam take nebyla zadna prehlidka premiantu (Air France, Alitalia…). Asi vrana k vrane seda…. Po Evrope nabizel Swiss nebo Austrian mnohem vyssi level sluzeb, za mensi penize. Je asi hezke byt hrdy na narodniho dopravce, ale uprimne sluzby CSA z… Číst vice »
Přestala jsem číst po autorově přirovnání krachu ČSA k elektromobilitě a kritice automobilek, že „nezachytily“ vývoj elektroaut… Takovou demagogickou a naprosto nesouvisející poznámku si mohl autor odpustit. Myslím, že neustálá a všudypřítomná propaganda elektroaut a protitržní chování politiků, kteří krok po kroku ničí hospodářství zemí EU pod smyšlenou ideologií ‚Zachráníme planetu‘, už tak dost pokřivily tržní prostředí a není nutné v tom dále pokračovat. Tržní ekonomika je pro tyto rudé socialisty sprosté slovo – ‚poručíme větru dešti‘ je u nich na prvním místě, takže vlastně není divu, že propaganda musí pokračovat, co to jde. Je zajímavé, jak tito lidé kritizují… Číst vice »
V pohodě, i hlupák bez znalosti souvislostí se zde může vyjádřit. Myslím, že vám toho hlava nebere trošku více, paní patriotová.
Na počátku 90. let jsme byl poctěn účastí na jednání úzkého kruhu novinářů píšících o letectví s hlavním manažerem Lufthansy. V tehdejší náladě „vše prodat do zahraničí“ jsem se ptal, zdali by měla Lufthansa o ČSA zájem.. Ne, zněla odpověď, nab ČSA mají jiné trhy než my. Ale pokud is je udrží, budou prosperovat, pokud se trh nezmění. Trhy se změnily což tam ihned avizoval novinář z UK. Ale říci, že ČSA měly zmizet už před 15 lety je , zdá se, přehnané. Zkušený a dobrý manažer ba našel jistě rozsah služeb národní společnosti, který by byl únosný. Pro mne… Číst vice »
Ono je jedno pod kterou taktovkou to bylo. ČSA se začali sypat pod ČSSD. V každém případě politik si vždy myslí, že je nejlepším odborníkem na vše a takto to dopadá. Politické strany nám nedodávají do voleb odborníky, ale korytáře…
Dovolím si připojit několik komentářů k článku. Pokud mluvíme o příčinách zániku ČSA a nezmíníte neexistenci státní / národní podpory, pak se dopouštíme velkého zjednodušení. Vzpomeňme si na období covid, kdy převládala ve veřejném prostoru naprosto negativní nálada proti jakékoli podpoře (národní ) letecké dopravy. A to v naprostém kontrastu vůči evropskému řešení – kdy vlády okolních států masivně a bez prodlení podporovaly domácí letecké společnosti vědouce si významu této dopravy. To úzce souvisí s osobními postoji vůči národnímu dopravci. Komentátoři tohoto tématu nikdy nešetřili kritikou ČSA a to včetně autora tohoto článku. Nebáli se osobních útoků a škodolibých poznámek.… Číst vice »
Pane Kováči, zapomněl jste zmínit svoji roli v této legraci. Dávno před covidem.
Vláda nechtěla podporovat Číňany. Špatně vybraný spolumajitel. Mám pocit, že v tom byli namočení Ovar a Luftjarda.
Co ty 2 mld. z programu covid plus?
Tak České aerolinie bychom měli. Připraví se Česká pošta…
Moc dobře napsáno! Škoda jen, že je to pravda.
Sůra zakomplexovanej chudák 🙂
Ty 4 plusy jste si dal sám ze 4 prohlížečů? Ptám se protože tahle diskuze je už za zenitem a najednou na 10 minut starý příspěvek jsou 4 plusy.
A o kousek dál za 12 minut dokonce 7! Klikači mají závody :-))))
Á pan Kraken se pravě vyšplhal z ruské zadnice..tož hodně štěstí na sluníčku chlapče..
Díky, Krakene. Zablokování zmrda vašeho typu mi vždy udělá den mnohem hezčí, zvláště, když si pak ještě někde stěžuje, že jsem ho zablokoval.
Můžete si myslet o autorovi, co chcete, ale jako novinář byste se měl vyvarovat slov jako „zmrd“, to totiž do slušné diskuze nepatří. Ale ono, když vládní zaměstnanci používají slova jako „svině“ apod., tak se není čemu divit, kam tahle společnost spěje… Jste důkazem toho, kam novinařina za posledních 20 let klesla…
Velmi dobrý článek ! CSA je důkaz ze na mrtvé krávě se dá tančit víc jak 10 let . Celá ta historie managmentu potvrzuje fungování cele ČR kde stát je ten největší zločinec . Ten prodej CSA Korejci stačil na nový koberce a židle v jednom patře APC to snad vykresluje úplně vše !!!
Na druhou stranu stát, provozovatel ČSA desítky let jako funkční a prosperující společnost. Jen to bylo za zlých komunistů, co všechno rozkrádali a neuměli hospodařit. Pak přišel vytoužený kapitalismus, stát začal hospodařit správně… Asi tomu nerozumím.
Možná se podívejte na trh leteckých společností nyní a za komančů.
Ano přišel vytoužený kapitalismus a firmy které fungovaly jenom jako zástěrka a báze pro práci agenturní sítě československé pobočky KGB a byly dotovaný bez ohledu na ekonomické výsledky /ČSA,ČNP,MON,PZO/šly pomalu do kopru. Čekal snad někdo něco jiného?
No vidíte. A letos je za první pololetí PRG na 92 % rekordního roku 2019, už skoro bez ČSA, a hlavně bez rusáků, který to tu prej živili…
No, nerozumíš.
Kdo se trošičku zajímá, ani se nemusí snažit, tak zjistí, že náš stát bohužel funguje opravdu mizerně. Zničené, nebo rozprodané státní firmy, trafiky pro neschopné kamarády, kontakty na podivné lidi. Bohužel je opravdu jedno, kdo je u koryt. Stát je neefektivní dinosaurus, politici to dělají jen pro své blaho a jejich chyby, nebo tunely zaplatíme mi skrze zvýšené době. Tak bylo a tak bude.
Ono to, že jsou bývalé státní firmy rozprodané, je jen dobře. V tržním systému je nesmysl, aby stát vlastnil firmy. Pak dopadají jako ČSA.
Některé firmy se podařilo prodat tak, že dnes dobře prosperují. Jako příklady třeba Škoda auto, nebo Karosa Vysoké Mýto.
Nejsem si jistý, jestli by nám prospělo, kdyby takový ČEZ koupili Číňani.
Samozřejmě neprospělo. Prodej českých firem Číňanům (soukromých českých firem, nikoli státních v rámci privatizace) tlačil Zeman s Luftjardou až když Zeman blil na Hradě, to už naštěstí byla privatizace prakticky dokončena (částečný podíl ČEZu, Budvar a Čepro budiž ve státních rukách zachovány, výjimky potvrzují pravidlo).
Vzhledem k tomu, že ČEZ je firma kotovaná na burze, tak pro ní platí dost jiná pravidla, než pro akciovku čistě v rukou státu. Díky bohu…
Neodporujete si náhodou? Stát je neefektivní dinosaurus (a proto by neměl provozovat firmy) a současně Vám vadí rozprodané státní firmy.
Dobrý článek to období jsem sledoval se zájmem . Čas se posunul nyní politiku ovládá zájem ,jìt zpět na východ a laicky si myslím ,že jí začali ovládat v pozadí oligarchové ,takového ruského typu!Jsou tu i slušní schopní politici logicky lidé ,ale domnívám se nemají už šanci,ano myslím tu žábu na prameni ze Slovenska!!!!!!
Pravda pouze částečná, ale asi jo …
Tož, často sem zavítám, v drtivé většině se člověk dozví hodně zajímavé věci a souvislosti, ale pro bůh, proč už i zde to kadrování jako za komunistů, plivání na někoho, jen kvůli tomu, že má odlišný názor a jiný pohled na svět? Či večeře u prezidenta Zemana, to je něco co je chorobně nakažlivého?
Ano, u Zemana večeří jen divné figurky typu agent KGB apod. Žijete někde jinde než my ostatní?
Večeře u lháře jménem Miloš Zeman není něčím, čím se může slušný člověk chlubit. Zvláště, když se podívá na tu sestavu, co tam byla. Ale samozřejmě v zemi, kde je pro řadu lidí lhaní a podvádění životním standardem, budou mít vždy takové figurky spousty obdivovatelů.
Scházet se s čínským lokajem je docela výmluvná vizitka charakteru…
Sůra si opět léči mindrák. Asi tak bych zhodnotil celý článek. Bulvárni výkřiky, lži a manipulace. O odborném pohledu nemůže být vůbec řeč. Naštěstí už je profláklej a někdo kdo má něco v palici se nad takovou šlichtou jen zasměje 😉
Díky za takové skvělé hodnocení, pane Karmazíne.
Co jsem za ty dějiny zvládnul sledovat, tak máte v souladu s tím, co jsem vnímal i já.
Váš článek je krásný a dobře popisuje situaci.
Škoda, že na tomto serveru nemáte hlasovací palce nahoru a dolů u každého článku, jako u příspěvků v diskuzi.
Odborný pohled expertů z Lidového domu…?
Hlavně, že si autor článku rejpnul a napsal pozdější hvězda rusofilní a dezinformační scény Miroslav Ševčík. Dezinformační scena je za mě hlavně ten nesmysl z Kavčích hor a z Vinohradské, za který lidi musí platit !!!
Však si můžete televizi i rozhlas odhlásit a po večer při svíčce číst sebrané spisy Miroslava Ševčíka a jeho kolektivu z Liberálního institutu.
Jako novinář samozřejmě nemohl napsat „ubohá russácká filcka“, tak to teď s dovolením píšu já.
Jsem idiot a rád bych to oznámil světu
89.31.122.129
2a09:bac3:2763:1b4b::2b8:120
Pravda bolí, soudruhu, že? Tak táhni k těm svým kámošům
Pane Mikuliku, na Russia Today se dozvíte pravdu. Ideálně doporučuji se do Ruska i přestěhovat. Vše tam je skvělé a spravedlivé. A budete si moci psát a říkat, co chcete. Pokud jste v odvodovém věku, tak se o tom budete moci přesvědčit i osobně.
Jsem idiot a rád bych to oznámil světu. Jinak se jmenuji Kamil Starý, ale stydím se za své jméno.
89.31.122.129
2a09:bac3:2763:1b4b::2b8:120
Nebo treba vy, ze?
Já mu fandím. Rusofilní filcky si tady léčí svoje mindráky, To si o blok přímo říká. Ať táhnou na novinky, nebo facebook. Bez pardonu
Stát jako nejhorší vlastník… No, možná. Ovšem také ta společnost desítky let pod státem existovala. Navíc pojem „stát“ je hodně abstraktní.
Ano, existovala, ale v totalitním státě, kde měla monopol a bylo jedno, jestli vydělává. V tržním prostřední státní společnost jen těžko může prosperovat.
Krásný a emotivní článek z toho dala udělat knížka k povinné četbě. Ať si všichni uvědomíme jak jsme dobří v rozkrádání státního majetku. Jen se ptám kdo přijde příště ČD nebi Česká pošta kdo ví…
Tvrdík se chystá do čela ČD?
Boha jeho, jenom to ne!
Kdybychom tyto společnosti za každou cenu nedeželi ve vlastnictví státu, třeba by pak rozkradeny nebyly.
Vy si fakt jako myslíte že se v soukromých firmách nekrade?
Tak když je něco moje, tak jaksi nemam co ukrást. Zato státní společnost, to je jiná.
Sůra jako obvykle dobře. Jen nesouhlasím s hodnocením Tvrdikova působení. I když je to pofiderni osoba byl to poslední šéf ČSA který se z nich snažil udělat významnou evropskou leteckou společnost. Je třeba si uvědomit, že v době jeho působení se všeobecně předpokládalo zdvojnásobení letecké dopravy v horizontu deseti let. Nikdo netušil že nastane hospodářská krize. Tvrdík budoval, všichni jeho následovníci rozprodávali. Vyhodně – pro sebe.
To je upřímně hodně odvážné tvrzení, že Tvrdík budoval. Jako nakoupit služební audiny a hodinky, není budování, ale neuvážené rozhazování. A podivných kroků během jeho působení bychom našli mnohem více.
Pokud někdo zvýší u letecké společnosti počet neletového personálu na násobek personálu letového ,tak má k budovateli hodně daleko.
Tvrdík nic nebudoval. Po tom, co se mu vysmála celá vojenská posádka, šel do politiky za kámošema. A pak si z něho střílela i celá armáda, tak dostal od kámošů trafiku o které nic nevěděl. Asi nebudu daleko od pravdy, že se vše dělo oslabit ČSA a připravit na soukromý kšeft. Viz plány na spojení s TVS. Je otázka nakolik tito pánové tahali za nitky událostí. Ti šli po ČSA jako slepice po zrní. A tak je to se vším státním. Politika nezajímá blaho státu, ale jeho kapsa. Proto nám dosazuje manažery jedna báseň…
Tvrdík spolupracoval již tenkrát se Šimáněm. Sponzoroval Slavii. Kam vstoupí Slávie, tam 100 let tráva neroste…
Ano, jediná věc, kterou dokázal Tvrdík smysluplně řídit byl fotbalový klub. Základ tohoto úspěchu je v tom, že ze své podstaty je fotbalový klub ztrátovým podnikem, jenž žije z peněz jiných. Jak takové řízení dopadá, když ho jeden aplikuje na aerolinie je z článku myslím dostatečně patrné.
Tvrdik tomu pomohl celkem dost teda. Cely to zes.al :/
Tvrdík byl nekompetentní trafikant! CEO aerolinky a neumí kváknout anglicky. Zcela zbytečný přechod na airbusy byl drahý nesmysl.
Já bych měl jen výhradu ke zmíněnému vrácení dálkového letounu Koreanu. Vzhledem k tomu, že tehdy bylo letadlo „dolítané“ a na plno se rozjela covidová uzávěra světa, tedy bez šance někam smysluplně létat, bylo vrácení letadla na leasing to nejlepší co mohli udělat. Smartwings nesmartwings. Lepší než dělat ještě větší díru do ropočtu firmy bez příjmů v době pandemie.
Budoucí záměr se značkou je opravdu nejasný, na druhou stranu mě to vlastně netrápí.
V době kovidové jsem letěl do Istanbulu. Předpokládám, že již nikdy více nezažiji to, jít liduprázdnou odletovou halou na Ruzyni a být u jediné odbavovací přepážky ve 4 lidech: 2 dámy od obsluhy a 2 cestující. Po našem odbavení obsluha sbalila fidlátka a odešla. V Istanbulu jsem si v hale neměl kam sednout, protože kvůli kovidu byla možnost sezení na každém druhém sedadle a tabule příletů a odletů do celého světa plné.
Byla to v letecké dopravě naprosto depresivní doba. Podobně jsem procházel skoro vylidněným letištěm v Honolulu, u hangárů letadla se zakrytými motory. Děs běs.
Myslim, ze pred rokem 2020 meli majitele Smartwings skutecne zajem udrzovat CSA jaksi v plus minus normalni existenci. Takovy osobni prestizni projekt.
Jenze do toho celeho hodila vidle pandemie, a vpad Ruska na Ukrajinu jeste druhe a vetsi. Uz pak nezbyl duvod urdrzovat CSA jako leteckou spolecnost.
Myslím si, že soudruh Šimáně ze Československého zahraničního obchodu, aneb když komouši přestali říkat je to naše a začali říkat je to moje, vybudoval z ukradeného kapitálu hezkou řádku firem. ČSA chtěl vždy zničit a tento komunista si vybral období státního svátku. Načasování ukazuje vztah tohoto komunisty k České republice.
Šimáněho osobní historii neznám, ale alternativou byl mnohem dřívější krach (což se nakonec píše i v článku).
A pokud Šimáněho srovnáme s Tvrdíkem nebo třeba Václavem Fischerem, tak je o několik parníků dále. Lítá, funguje, snad i roste…
A nepomohli mu třeba náhodou rádoby manažeři ČSA dosazení politikem?
Ne, alternativou nebyl dřívější krach. Nevím proč se novináři nezeptají přímo současných majitelů, proč si udělali tak skvělé renomé, tím, že pohřbili tuto značku, do které „investovali“ ;o))
Příčiny a souvislost s problémy Smartwings s uzemněním 737 Max a následných 2 krizí jsem popisoval níže. Ale máte pravdu, pan majitel reg.číslo 14554 v archivu 12082 byl vždy o parník dále, kousek za Babišem.
Tahle kapitola by mohl být jednou jeho krásný epitaf, abychom na něj nezapomněli a uronili slzu, jak tu firmu chtěl zachránit, vlastně jí zachránil, ale pak se to nějak zvrtlo protože mu stát nepomohl…
„V roce 1993 se ČSA propadly do velké ztráty ve výši 1,2 miliardy korun. Ty byly způsobeny nevýhodnými leasingovým smlouvami, kterými si společnost pronajala nová letadla západní výroby. Kvůli vzniklé ztrátě požadovali zástupci Air France odstoupení od smlouvy a vrácení investic,…“
Vždyť to od revoluce má víc neúspěšných dní než úspěšných.. klasické řízení českého státu/českého post-89 managementu.
Nezachránila by to ani svěcená voda, není čeho litovat. Pokusů tam bylo dost.
Předtím to vždycky zacáloval stát, na který musel každý vydělávat. Vč. těch, kteří neměli nárok na výjezdní doložku…
Jenže ty pokusy řídili lidé, kterým by soudný člověk nesvěřil ani balíček toaletního papíru.
Je to každopádně obrovský precedens pro státem vlastněné firmy. Protože tam do byznysu kecá kdo má do z…. díru.
Mám obavu čím budu topit. Stát je nejhorší vlastník. Tak co když zkrachuje ČEZ? Ostatně jak stát hospodaří je vidět na státním rozpočtu a 5,5 bilionovém dluhu.
Děkujeme za pochybné informace, ten dluh je jen 3,2 bil. A hlavní rozdíl mezi ČEZem a jinými státními podniky jako je Budějovický Budvar nebo ČSA, že ČEZ je v prvé řadě akciová společnost kotovaná na burze, takže pro ní plat nepoměrně tvrdší pravidla a v zásadě se nemůže stát totéž, co v ČSA, protože by stát čelil žalobám minoritních akcionářů a zahraničních investorů. Byť politici opakovaně mluví o různých krocích, které by k žalobám vedly (viz. např. LEX ČEZ čili změna zákona o obchodních spol. umožňující nestandardní vytěsnění minoritních akcionářů), tak to zatím neudělali právě proto, že minoritní akcionáři kolem… Číst vice »
Jak dokazují úspěšné státem vlastněné letecké společnosti ve světě, problémem ČSA nebyla vlastnická struktura ale špatné řízení. Ten titulek by měl znít spíš „český stát jako nejhorší vlastník“, když už. Jinak to zní jako do zblbnutí omílaná mantra východoevropské verze thatcherismu, na kterou přísahá česká pravice a která je sama jednou z hlavních příčin mizerně fungujícího českého státu a tím i ČSA.
Ano, cesky stat jako spatny vlastnik. Ale co to meni na zpusobu tvorby nasi politicke reprezentace? Vzdyt nikdo z mas ani vterinu nebral jako realnou moznost vstoupit do politicke strany. Pak se tam kumuluji smejdi a egomaniaci (cest vyjimkam). Vysledky jsou znamy…
1. dosadit do vedeni statnich firem lidi ktere maji za cil byt spatnymi menezeri (at uz by byli schopni byt dobrymi nebo ne)
2. kricet, ze stat je nejhorsi vlastnik
3. privatizovat co jde protoze 1&2
je klasickym modelem korporativisticke pravice kterou skvele nazivate „vychodoevropskou verzi thatcherismu“. Jsou obrovske mnozstvi firem v statnim vlastnictvi, v Evrope i jinde, ktere dokazuji, ze stat neni spatny vlastnik – politici jsou spatnymi menezeri.
Každá,opakuji každá státní firma všude na světě je rozkrádaná,tu více tu méně.Jde jen o to jak zařivymi barvami se podaří tu realitu přetřít.
Jenže tohle se děje i u firem čistě soukromých, zmíněné chování je spíš vizitkou osob v managementu…
Tech opravdu uspesnych statnich aerolinek je min jak safranu. Napriklad takove Alitalia se italsky stat chce (zatim neuspesne) co nejrychleji zbavit. MALEV padl, Swissair padl, SABENA padla, takze CSA v tom nejsou daleko sami. No na druhe strane padly i soukrome spolecnosti, dokonce i velke a „historicke“ jako napriklad Pan Am, TWA nebo dansky Sterling.
Ať se nám to líbí nebo ne, ČSA byla posledních 10-15 let neuvěřitelně zkostnatělá firma bez jakékoliv budoucnosti. Jsem pilot dopravního letadla a musím říct, že ve firmě ČSA bych rozhodně již pracovat nechtěl, byla to firma založená na podvodech, klientelismu kde na vyšší místa se dostávali kamarádi vedení. Z kariérního hlediska je taky firma velmi negativní, kdy upgrade na kapitánskou sedačku byl vždy v nedohlednu. Lidé z firmy nebyli příjemní na své kolegy, kapitáni si museli neustále dokazovat že pracují v ČSA a žili v jakési bublině, že ČSA je to nejlepší kde člověk může být zaměstnán, což již… Číst vice »
A divíte se, potom, co tam stát poslal kamarády, hochštaplery.
Nebojte se! ;o)
Žádné vedení se do Smartwings nepřesouvá, firma byla řízena od konce roku 2018 plně ze Smartwings. Ale nemluvil bych o managementu, všichni ví, že to řídí 1 člověk s absencí jakékoliv zpětné vazby.
A ano každému to jasné taky bylo. Pro budoucnost potřebujete strategii a řízení, což není ta hybernace, co se tam 5 let odehrávala, ty emisní povolenky by jen došly o chvíli později.
Vždyť samotný Smartwings je na prodej, to teprve bude fofr… Zbyde už smrtwings…
Z pohledu SmartWings chápu, že nechtějí značku ČSA zachovat. Už dnes operují z Maďarska, Polska a Slovenska a pro tamější zákazníky bude určitě lépe pochopitelná univerzální značka SmartWings. Něco jako Wizz Air, EasyJet, Vueling atd.
Je fajn, že se teď značka SmartWings ustálí a třeba i víc rozšíří na pravidelné lety nejen do koupáckých destinací. Bohužel to v reálu tak asi nebude, když se vzdali členství ve SkyTeamu…
Nesouhlasím, kdyby lidé ovládající Smartwings chtěli ČSA zlikvidovat, tak právě z ČSA neudělají vlastníka Smartwings. 😉 V současnosti má AOC Smartwings větší hodnotu než mělo AOC ČSA a mít dvě AOC není moc efektivní, věřím že časem klidně může dojít k fúzi ČSA a Smartwings. Nicméně jen čas ukáže co bude dál….
To nedává nejmenší smysl, usmrtit mohly ČSA dávno (resp v rámci bankrotu). Nicméně jejich záměr je teď opravdu dost nejasný.
Do letostniho roku byly na existenci CSA jako provozovatele letadel navazany emisni povolenky. Jsem presvedcen, ze nebyt toho, CSA by byly plne presunuty pod Smartwings uz nejpozdeji v roce 2022.
No to zní na první pohled hezky, ale těmi emisními povolenkami se lepily ztráty provozu ČSA. Kdyby ČSA nebyly, nebyly by emisní povolenky, ale taky by se nemuselo nic lepit. Čili to důvod určitě nebude, žádný „výnos“ z toho nebyl.
Jaky ztraty provozu CSA? Ty si smarti davno vyresili.
A nebo naopak? Možná se podívejte kde si v r. 2019 Smartwings půjčovaly cash. A následně jako ta firma mimo insolvenci ještě pak čerpali EGAP úvěr 2,5mld. Myslíte si, že by drželi ztrátovou dceru? Nebo nedejbože riskovali, že bude ta dcera šul-nul a spadne do ztráty, kterou budou muset lepit, když jsou sami zadlužení? Ne to opravdu neznáte majitele ;o)
Přesně tak
Našel jsem pár historických odkazů
https://blog.idnes.cz/ziegler/dalsi-dukaz-csa-znicil-tvrdik-paroubku-nebudte-pokrytec.Bg09110513
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/rozhovor-s-exsefem-csa-miroslavem-kulou.A140924_124704_eko-doprava_fih
Přidávám ještě jedne rozovor pana Kůly s panem Sůrou: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/posledni-ziskovy-sef-csa-tvrdik-umel-jen-utracet.A091025_184453_eko-doprava_vel
Tvrdik byl jen nastrcena figurka, ktera dostala ukol prejit na Airbus. GR Kula dobre vedel, ze nelze tak rozsahlou zmenu financne zvladnout a oponoval. Proto byl odvolan. Tvrdik plnil ukol a jeste si pridal par „drobnosti“ , kdyz utracet tak poradne. Lasak prichazi a ma opet ukol , zamest ta zverstva po Tvrdikovi. Sebou privadi sve kamarady z bank , kteri se podileli na konci nekolika bank, kde poslouzili Hrebickovi a ten jim prihral ryto. Pro bankere je nejdulezitejsi zaverecny ucet na konci roku a vyplata bonusu. Byl byl motiv vyprodeje… Bankeri stali za koncem Panam, Swissair, Sabena…… CSA Dosazovani… Číst vice »
Naprostý souhlas. Nákup Airbusů pod LuftJardou měl jedno málokdy zmiňované pozadí: provize za nákup pro ČSSD. A dále již po nás potopa…
Je fascinující, jak stále rezonuje Tvrdíkovo jméno. Ano byl to existenciální průšvih, ale před 20ti lety. Škoda že všechna média opakují dokola tuto mantru a nikdo nebyl nikdy schopen si projít třeba výroční zprávy a dohledat si něco víc. Takže rekapitulace k tomuto příběhu: Po expanzivním megalomanství J.Tvrdíka, které narazilo na limit jménem poptávka, po nenažranosti pilotů/odborářů (každoroční růst platů +15%), po nástupu Lowcostů a po výsledných stamilionových ztrátách nastupuje v r. 2006 Lašákův bankovní management. Ten přebírá firmu s aktivy ve výši 12 mld. Kč. Situace se nedaří konsolidovat, spíše se zhoršuje. Lašák se snaží o pozitivní PR, ve… Číst vice »
Tak LuftJarda pomohl, ze to po nem dokoncili jini…nemeni nic
Hloupost. Piloti opravdu požadovali 15% nárůst platů – tak aby se po třech letech dostali na úroveň 70% platů obvyklých v evropské branži!
Ve skutečnosti platy posádek ( včetně stewardů) dělaly necelá 4% nákladů, takže ekonomiku firmy prakticky neovlivňovaly.
Bodejť. Ten termín :,,nenažranost“ mne vždycky pobaví.
Dokud státní zaměstnanci neponesou trestněprávní zodpovědnost tak se nic nad majetkem státu nic nezmění.
pak by vam ale nikdo pro stat nedelal, protoze by se pokazde objevil nejaky “po bitve generalissimus”, ktery zacne prudit.
prakticky kazde rozhodnuti se da zpetne vyhodnotit jako “problemove” (zalezi jen na uhlu pohledu) a lidi kvuli tomu pak nasledne honit po soudech.
Bozinku, nesou ji. Ale za umysl, udelat trestny cin bez dokazani umyslu, jen za blbost, je cesta ke stalinskemu trestnimu pravu. Ale to vam asi nedoslo, ze?
Naprosto skvělej článek a shrnutí toho, co se kolem ČSA dělo. Upřímně jsem se zasmála té větě o magorech ve vedení.
Já bych to viděl trošku jinak. Z pozice pasažéra. Když jsem v roce 2000 poprvé letěl tak jsem si pochutnal na vynikajícím jídle a jedl jsem kovovým příborem. Nadváha se moc neřešila. Od té doby to šlo z ČSA je a jen z kopce. Ty jejich hladolety byla jen třešničkou na dortu. Je to velká škoda že takové kdysi skvělé aerolinky šly do kopru.
Letenku s jidlem, kovovymi pribory a kde se neresila nadvaha zavazadel slo do vcerejska koupit pod obchodnim jmenem „business“.
Dokonce za min penez, nez v tom roce 2000 stala bezna letenka ve tride turisticke.
Od té doby došlo na evropském trhu k zásadním změnám, které znamenaly pruměrné snížení cen letenek možná o řád. S tím se samozřejmě musely snižovat náklady a množství bezplatných služeb. Ale jak už psal Rn42, nic Vám nebrání dát podobné peníze za business letenku a služby máte lepší než tenkrát v economy.
Mě poprvé napadlo, že by ČSA mohly zkrachovat, když jsem s nimi letěl v roce 1998 do Manchesteru a v letadle nás sedělo 6, slovy šest, cestujících. To je zatím můj rekord, který už asi nikdy nebude překonán:-(
Mohl by mi někdo vysvětlit, proč Smartwings zabil značku ČSA? Smrt firmy ČSA chápu, ale přebarvení letadel Smartwings na ČSA a zachování značky by mi dávalo mnohem větší smysl.
ČSA je mezinárodně známá značka. Smartwings znají jen čeští dovolenkáři a Šimáně.
Na mě osobně působí lépe ČSA (i s vědomím přebarveného Smartwings) než Smartwings.
a po milionte … za hranicemi je csa znama asi tak stejne, jako smartwings – vubec.
Ale rozhodně je známější než Smartwings a i na Čechy působí ČSA lépe. Děkuji za komentář, ale odpověď to není.
cechum (a obecne cestujicim, nejen cechum) je uplne jedno, cim leti. hlavne, kdyz je to levne.
a od toho se odviji zbytek, vcetne nesmyslnosti teorii o tom, ktera znacka je znamejsi kde.
To je nějaká všeobecně známá věc nebo vaše domněnka?
To za hranicemi zjistíte velmi rychle. A zase tam uvidíte aerolinky o kterých jste v životě neslyšel vy.
Komentář od Jany: https://zdopravy.cz/vlajky-na-pul-zerdi-urad-se-nezvyklym-zpusobem-louci-s-csa-225251/#comment-1482364
To už tak jednoduše nevypadá. Vedení firmy, které bude říkat „Určitě by to nějak šlo i bez toho cara a pápy, co si všichni navymýšlejí“ … dovede firmu ke krachu naprosto zaručeně.
SmartWings operuje mnoho letů i z Polska, Maďarska a Slovenska. Tam by značka Czech Airlines byla docela na nic. SmartWings je něco jako WizzAir nebo EasyJet. Lidi si to nespojí s danou zemí, dá se s tím pracovat napříč Evropou.
Však to o čem píšete se dost možná děje. 😉 ČSA je teď vlastníkem Smartwings, jen AOC Smartwings má z různých důvodů větší hodnotu než mělo AOC ČSA, je teď, klidně možné že v budoucnu dojde k fúzi ČSA a Smartwings. Nicméně to ukáže jenom čas.
AOC Smartwings je daleko hodnotnější. Disponuje například nespočtem auditů potřebných pro kontrakty pro jiné společnosti (ACMI) což tvoří hlavní část jejich obchodního modelu. To v jaké barvě jsou letadla nebo jak se jmenuje AOC ve finále nikoho nezajímá a to ani to jak na vás značka působí.
Mýlíte se, že značku Smartwings znají jen dovolenkáři a Šimáně. Je to jeden z největších evropských ACMI poskytovatelů a známý parter pro např. Sunwing, Air Transat, SpiceJet, FlyDubai, Eurowings, Sundair, Aeroitalia, Tui a nespočet cestovních kanceláří po Evropě. Ať se nám to líbí nebo ne.
A kde na to chodíte? To mohlo platit před 20 lety, od té doby je všechno stokrát jinak… ČSA aktivně znají tak možná šedesátníci a starší, pro kohokoliv mladšího je to jedna firma z desítek jiných.
Znacka CSA zustava v provozu. Letoun OK-IOO, ktery vcera vecer priletel z Parize na lince OK767, dnes odletel do Parize na linkach QS1034/5 a QS1036/7.
Letenky na tyto linky jsou v prodeji na strankach csa.cz
Co řekne někomu ve světě zkratka ČSA, když ani nepochopí ten háček? Naproti tomu, smart/wings rozumí každej.
Diky za tento clanek… je to velmi presne…
Miroslav Dvořák…docela zajímavé je, že tento „státní manažer“ není zmiňován žádnými investigativci, ačkoliv i přes své ne vždy dobré pracovní výsledky neuvěřitelně nabyl na majetku a nyní je z něj spokojený miliardář létající helikoptérou na svůj zámek.
Děkuji za primy a pravdivý článek….👍👍👍
Jako laik, co se o letectví nezajímá, ale občas se proletí, díky za toto přehledné shrnutí. 👍
S článkem se v zásadě dá souhlasit a asi nemá smysl to dál řešit a rozhodně nemá smysl řešit, co by mohlo být, kdyby… jen názor, že ČSA měly skončit před 15. lety, je asi věcí názoru. V každém případě takto skončit nemusely ani dnes a nelze než pogratulovat všem, kdo se toho účastnili, dnes se určitě s hrdostí mohou ohlédnout za svým podílem na tomto úspěchu. A my ostatní jim můžeme jen pogratulovat, že na tom nebyli škodní.
Článek překvapil. Velice trefně a skvěle sepsáno. 👍👏
Celý život jsem pracoval v civilním letectví jako řídící letového provozu. Takže teoreticky by mně mohlo být jedno koho na nebi řídím, ale osobně mně vadí kam to vedení ČSA dopracovalo. Myslím , že každý ministr financí ( ať už z prava či zleva) by měl mít na svém zrcadle v koupelně logo ČSA a každé ráno si tam dát pár facek.
Až na Kalouska, nebýt těch 2,5 miliardy státní půjčky (přes státem vlastněný Osinek), která se následně změnila v půjčku nevratnou, tak šly ČSA ke dnu už před 14 lety.
Je to tak. Když jsem letiště opouštěl, bylo to kolem roku 2009, už se říkalo ČSA Titanic. Loď se potápí, ale nahoře se chlastá a žere o sto šest. Ale vydrželi dost dlouho, to se jim musí nechat.
Děkuji za nadčasové zamyšlení, emocí všeho druhu bylo za ty roky až dost..
V singaporu stát normálně investuje. Vlastní spoustu věcí.
Někde to jde.. V Česku s 4 koalicí od 90 tek asi ne.
Vy jste obsah článku evidentně nepochopil.
Áaa, další kobliha! Hele, v Singapuru by Bureš asi seděl až by zčernal.
a jako bonus VIP vězně, denní výprask rákoskou.
Asi. Ale to nás neodradí od toho si pěkně plivnout, že? 🤣
A dostal dostkrat rakoskou
….trapné…co sem pletete dnešní vládu….jste mimo misu🙈
Je to tak. To je podle toho, jestli tam dosažuješ kvalitní lidí nebo vyřazené politiky jak do skladu vyhořelého paliva.
Tak ve společnosti, kam se do vedoucího procesu dosazují neschopní kamarádi jako „za odměnu“ a s výhledem na celkem jistý „zlatý padák“, nelze očekávat nic jiného, než její postupné a beztrestné poškozování kvality služeb a rozkrádání majetku.
Prostě… …máme, co jsme chtěli…
Mame, co jsme dopustili. V zemi kdy statostrany jako ODS a tehdy silna CSSD mely jen 20tis clenu, jenjasne ze tvorba elit je stylem bratrstvo kocici pracky.
ANO a SPD jsou ale prece jenom jeste dal – nedemokraticke strany vudcovskeho typu, takze bude jeste daleko hure
Protože se u nás vždy najde dost jednoduchých e-mentálů, kteří to takovým prospěchářům za plané sliby ještě rádi hodí!
V článku podle mě chybí to nejpodstatnější – proč a jak se vůbec dostal nějaký naprosto nekompetentní Tvrdík do čela ČSA. A možná ještě jeden pohled, co konec ČSA naznačuje – srovnejme vývoj ČSA a LOT,u a celkový hospodářský vývoj Česka a Polska. Přijde mi, že ta podobnost nebude čistě náhodná.
No já nevím, v podstatě zkrachovaly všechny aerolinky v malých státech. Dokonce i ve velkých státech. SAS, který má celou Skandinávii. AirBerlin není vůbec.
Teď mají velké problémy v USA všechny nízkonákladovky. Jak tam dopadl slavný PanAm? Zrovna podle aerolinek se to nedá moc řídit.
Samozřejmě se můžeme konejšit a omlouvat. Ovšem když se vrátíme k mé základní oázce, proč právě Tvrdík, nejpíš dostaneme i odpověď, co bylo na počátku konce ČSA. A rád se poučím, jestli to má někde v civilizovaném světě obdobu.
Máte na mysli opoziční smlouvu a její dva protagonisty?
Vyhlásit nedůvěru vládě, protože Standa Gross dosadil do ČSA Luftjardu?
LOT byl taktéž před krachem. V Polsku však vláda rozhodla, že LOT převezme pod sebe armáda, tedy Ministerstvo obrany. Tím se mohly do LOTu dostat státní subvence, které jsou v dopravním letectví jinak zakázané. Státních peněz nebylo příliš ale v nejtěžších chvílích dopravce, velmi pomohli. Mnohem významějších byly státní záruky za úvěry. Dalším faktorem který LOTu pomohl odrazit se ode dna bylo, že se hledali opravdoví odborníci do řízení podniku a že o finančních či rozvojových záležitostech se opravdu široce diskutovalo. Například se v odborných časopisech a webech zmínil nějaký problém a opravdu pečlivě se pročítali diskuze a brali se… Číst vice »
V článku hlavně dneska chybí zmínka o Špidlovi, která tam ještě včera byla. Že prý řekl, že „se o své lidi postará“. Proč to zmizelo? Je to z důvodu, že informace není správná, nebo protože správná je? 🤔
Sorry, ale já nepíšu texty argumenty „někdo prý řekl“
Mně zase přijde, že skalní nostalgici ČSA za každou cenu potřebují ukázat na jednoho viníka, aby si racionalizovali, že ta aerolinka šla do kopru.
Jenže jak píše článek, to nebyl zdaleka jen Tvrdík. Byla to dlouhá série špatných rozhodnutí od mnoha lidí, navíc na trhu, který je objektivně velmi náročný. A ne, ČSA 70. let rozhodně není žádný benchmark, protože to byl spíš komunistický symbol než fungující obchodní společnost.
Smiřte se s tím, že i bez Tvrdíka by to možná dopadlo stejně, protože příkladů je ve světě nespočet.
Tvrdík je hlavně vrcholným symbolem nekompetence státem řízené firmy dosazovacím způsobem. Ne že udělají alespoň výběrko na manažera a dají mu nějaké výkonostní podmínky. Tohle byla prostě státní vyžírna (ne jediná) a řízení ve stylu, sice se nám to řídí z kopce, ale my se tváříme, že máme cíle a na realitu nehledíme.
„srovnejme vývoj ČSA a LOT,u a celkový hospodářský vývoj Česka a Polska.“
Korelace není kauzalita. Možná bych se odvážil tvrdit, že vývol LOTu je důsledkem rozvoje v Polsku. Nikoliv ale naopak.
Dle hesla: Vlastní letadlo ze mě Baťu neudělá.
Takhle to vždy dopadne, když takovéto obří společnosti neřídí odborníci a do dozorčích rad se za odměnu dostávají jen kvůli penězům vysloužilí politici. Takto se to bohužel dělá ve všech státních a polostátních firmách u nás a k tomu jsou pak odpovídající hospodářské výsledky. Takový FORD, WOLKSVAGEN nebo další firmy by neschopné lidi ve vedení ani dozorčích radách nestrpěly.
Zrovna Ford kdyby neprodával v Americe po stovkách F150 tak už tady dost možná vůbec není
Vedení VW to taky vede od desíti k pěti.
Nezapomínejte na to, že nějakých 20% Volkswagenu vlastní Dolní Slezko a rozhodující slovo v dozorčí radě mají odbory. Nicméně obecně o tom, kdo bude v dozorčí radě nerozhodují firmy, ale jejich vlastníci. A nikdy nevyloučíte, že tam neschopní vlastníci pošlou nějakého kámoše anebo hňupa.
A moc si ani neidealizujte vedení firem. Kdyby VW měl kvalitní a kompetentní manažery, nikdy by se nenacházel v situaci, v jaké se dnes nachází.
Sice Dolni Sasko, ne Slezsko, ale ze je VW v kelu, to pravda je
Tak zrovna Volswagen efektivni strategii a managementem posledni 15-20 let netrpi, jsou realne nad propasti.
Tesat!!!
Vydržely až do roku 2024 a ani v této době kdy se letectví daří nikdo neměl opravdu zájem?!!!
Naše Vláda také nemá výsledky a příliš nepomáhá občanům ČR. Řeší své osobní zájmy nebo světovou politiku i když se jich na to nikdo neptá, tak co dál … ?
Vláda dělá maximum možného.Je to nejlepší vláda za posledních 20 let.Ono dát do pořádku ten Augiášův chliv po slovenském velkouzenáři a jeho užvaněných neschopných nohsledech není jednoduché.
A volici chteji aby stat dopadl jako Recko, tak si Burese zvoli zpet. Hlad budou mit oni, mne bude dobre i za Burese i po krachu
Bohužel víc vzdálený od reality už snad ani nemůžete být. Vláda (hlavně ODS) dala přednost populismu a snaze zavděčit se všem, jen na rozdíl od AB velmi mírně pravicovému, před sice bolestivými, ale zcela nezbytnými radikálními kroky a reformami. Jen několik symbolů – zrušení superhrubé mzdy bez zvýšení sazby DPFO je naprosto neudržitelné (rozhodně aktuálně je zcela nereálné kompenzovat škrty výdajů a vzhledem k demografickému vývoji skoro jistě ani dlouhodobě), reforma důchodů, která je jen parametrickými úpravami, přetrvávající obrovský strukturální schodek, nebo daň z tichého vína. Nedochází ani k žádným podstatným reformám, které by zmenšily byrokracii a regulace a tím… Číst vice »
at se snazim sebevic, tak… jak s tim souvisi soucasna vlada?
jako ze mela csa z arodnit, nebo?
Ááá, volby se blíží a Anofertí trolové chodí rozesírat i sem.
Jdi radši mlít chrupavky do Kostelce, pomůžeš občanům ČR.
Jděte si diskutovat na seznam, tam najdete podobné vám.
Nějaký důvod, proč by vláda NEměla řešit světovou politiku?
Opravdu vám bude líp, když Vláda vyřeší a zaklekne kadeřníka ve vedlejším okrese, protože … pan Roubíček to měl těžké, byl živnostníkem, zelinářem, vlastnil a řídil dodávku…
Milosi, CSA vlastni soukroma firma, se statem nema nic spolecneho. Stat nebude zachranovat ani taxikare Lojzu ani CSA
Své osobní zájmy tu naneštěstí řeší každá vláda, jen některá to řeší pro jednoho majitele.
Nechtít řešit světovou politiku, když v tom světě taky žijeme, je hodně krátkozraké (abyste to pochopil i vy, napíšu to polopaticky: je to debilní).
Pan Súra zapomněl na přátelství s Air France, převzaté výrobní sloty u Airbusu, atd. Tvrdik udělal největší chybu, ze ty objednávky dodrzel. Ale tohle on proste zdedil a mel to zastavit.
Smlouva na nákup Airbusů byla uzavřena v éře Jaroslava Tvrdíka. Zdědil ziskovou společnost po Miroslavu Kůlovi. Air France jsou devadesátá léta, tento průšvih se podařilo vyřešit.
Co se stalo v 90. letech s Air France?
Stat tehdy privatizoval CSA, asi 20% podil kupovala Air France.
Nicmene tezko rict jak, ale nejak jim zatajili skutecny stav CSA, a (nejen) v dusledku smluv na nova letadla se hned pote CSA propadla do miliardove ztraty, takze Af se zacala cukat a chtela nahradu skod.
V roce 1994 se pak dohodli a skoncili.
Díky za vysvětlení 🙂
Omyl. Za Kůly byly ČSA ziskové pouze proto, že žily z podstaty. Letadlový park chátral, nebyl žádný rozvoj firmy. Mimochodem, pokud si dobře pamatuji, v roce kdy byl Tvrdík odvolán se ČSA dostaly ze ztráty. Nákup nových letadel byl nutností.
737 v době konce pana Kůly byly max 10 let staré. To je to chátrání?
Nákup nových letadel, proč ne. Ale ne v takovém množství a s takovým fofrem…
Potkal jsem pana Tvrdíka na Ruzyni asi dva měsíce po jeho nástupu do funkce.Procházel se tam v deset hodin ráno před budovou odletů jako dozorčí dústojnik posádky a vypadal jako by vůbec nevěděl ,proč tam vlastně je.Nikdo mu asi neřekl ze už neřídí VOLAREZU/vojenská lázeňská zařízení/,ale aerolinie.A dopadlo to podle toho.
A jeho pozice ve volareze mu pomohla tam kam se dostal. Protoze dohazoval rekreace v lukrativnich terminech a mistech a tim ziskal vliv. Jako spravny smélinar, vekslak, zelinar
Jste na velkém ( a rozšířeném) omylu. I když sama osobnost Tvrdíka mi není sympatická musím konstatovat že byl poslední president CSA který se snažil o jejich rozvoj. A na tom, jak to dopadlo opravdu zásadní vinu nenese. Pár věcí se mu dalo vyčítat ale to byly drobnosti.
PS.Zažil jsem u CSA jeho předchůdce i následovníky a vím o čem mluvím.
Ja se mohu taky snazit o rozvoj, ale kdyz si objednam stavbu vily za mestem a tri nove mercedesy, tak to je k hovnu, kdyz na to nebudu mit penize az prijde cas vyplatit.
Skoda, ze ke kazdemu odstavci neni proklik na nejaky Vas clanek vztahujici se k informacim, o kterych pisete, takhle je musim slozite hledat… 🙁
Odstavci = kapitole
Austrian jako samostatna jednotka skoncily, Malev skoncil, Swiss zkrachoval, Alitalia uz nekolikrat, Sabena taky neexistuje… Proste mensi narodni aerolinky vetsinou spis neprezily…
Je to smutne, ale na konkurencnim a otevirajicim se trhu nemaji politicti nominanti vubec co delat.
Obdobny pripad desu a hruzy je Ceska Posta. Ktera navic mela od koho kopirovat…a stejne dopadli jak dopadli.
A pak tu je Air Baltic, kde lotyšská vláda chytře vybrala manažery mezinárodně a moc jim do toho nekecá, a světe div se, dá se to.
Osobně mám trochu pocit, že u ČSA se příliš hrálo na tu nostalgii a vzpomínání na zašlou slávu – až tak, že společnost ustrnula v příliš pohodlné pozici a nedokázala reagovat na lowcosty, neuměla identifikovat své silné stránky a úplně fatálně se zaměřila na ruský trh.
Martin Gauss v čele airBaltic od roku 2011. Neuvěřitelné:)
S Austrianem litam rad,stejne jako se Swissem. A ITA ,jako nastupce Alitalie je porad lepsi nez nas Smartwings.
Skoncil Swissair,ale tam toho bylo vic.Swiss s Austrianem jsou
porad spolecnosti s dobryma sluzbama a pokrytim. S Austrianem jsem byl posledne v Male a nemuzu rict nic spatneho.Samo to slo koupit levneji ,ale s prestupem.
Realita je taká že v Európe nemôže reálne existovať 30+ malých aeroliniek aby si každý štátik prevádzkoval svojho „národného dopravcu“ lebo európsky trh proste tak veľký nie je. Môžeš byť buď konsolidátor a mať ambíciu stať sa jednou z tých veľkých aeroliniek čo prežijú (to je dlhodobá stratégia LOTu), alebo môžeš byť konsolidovaný a síce už nebudeš samostatná jednotka ale aspoň prežiješ (ITA, Swiss). Problem je že mismanagement ČSA viedol k tomu že sa nepodarilo ich dostať do ani jednej z týchto polôh a namiesto toho úplne flopli. Keby bol vyšiel ten deal s AF, boli by sme dnes inde.
Problém top managementů ČSA po roce 2004 byl v tom, že to byli převážně účetní (dobře , manažeři z finančního sektoru), kteří si sice přivedli skvělé manažery, znalé všech pouček a teorií, ale o letecké dopravě věděli málo, resp. nic na to, aby byli schopni nastavit smysluplnou strategii. A těch pár středních manažerů, kteří tam po čistkách zůstali, raději drželo ústa, aby neskončili jako jejich předchůdci. Deal a AF? Který? Ten ze začátku 90 let, kde zůstala už tehdy miliardová sekera, ze které ČSA vytáhl Jakubše?
Skôr som narážal na ten pokus o predaj v 2009.
Ono to jinak ani dopadnout nemohlo když se pan Vik a Šimáně netají tím že ČSA odjakživa nesnášejí. Tak se jim to konečně povedlo vytunelovat a zlikvidovat. A ještě se do médií prezentovat jako ti kdo vlastně značku drží nad vodou a zachránili. Do roku 2017 to byla relativně fungující aerolinka, poté již už nic nebránilo pánům dokonat jejich touhu ČSA zničit což dnešní let demonstruje dokonale.K tomu asi není třeba žádného komentáře.
Není žádným tajemstvím, že Šimáně už od jeho dob v Čedoku ČSA k smrti nenávidí. Takže si jen udělá čárku a večer bouchne šampáňo.
Jsem docela zvědavej, jestli taky vyplave na povrch jeden hezkej letošní průser, nebo se to standardně ututlá…
Nebuďte slušnej a napište o co šlo
Z několika setkání s Jiřím Šimáně bych si tohle nedovolil tvrdit, naopak mi přišlo, že ke značce má značně nostalgický vztah (možná to jen dobře hrál). I proto je pro mě velkou záhadou, co se nakonec stalo. Chápu, že velkou část energie nakonec vzalo vyšachování Tvrdíkových Číňanů ze skupiny. Ale rozhodně mohu s klidným svědomím říct, že ČSA nesnáší velká část managementu Smartwings.
Pokud myslíte průšvih v Řecku, neututlá. Pokud jiný, dejte vědět: sura@zdopravy.cz
Hrál… Fakt to neni žádný tajemství. Kdyby chtěl, přežije to… ale vozit koupáky bez možnosti volby k moři je jednodušší…
Jo, jde o to Řecko…
Tak v případě Řecka čekejte brzy zprávu, z které bude asi někomu dost Nevolno.
zas neco probedli? to jsou trubky…
on to tady uz nekdo pred par tydny (vy?) naznacoval …
Ano, o mnoho horsi incident nez ten let na jeden motor
Jo myslíte krásné přistání na jednom nejmenovaném Řeckém ostrově ? To se stalo minulý rok.
Ano, to je ten let jak psal pan Sura ze nekomu bude “Nevolno”. Letos slo ale jeste o neco mnohem dramatictejsiho
O co prosim? Takle to jen nakousnout 🙁 😀
Mohl bych poprosit o odkaz na AV Herald, je-li tato možnost?
To na AV Heraldu nenajdete. Ale muzete zkusit kontaktovat recke CAA. Ti to dost intenzivne resi a par lidem tady z toho bude vice nez mdlo. Uprimne se divim, ze se to k panu Surovi jeste nedostalo, pripadne ze se v tom jeste nezacal vrtat
Takže už další průser. No tak to se těším až to vypluje na povrch. 😀
A o co šlo vloni? To mi uniklo. Jinak jsem napnutý jak struna, co se vyklube z letošního průšvihu :-/
To Řecko je pro Smrtwings nějak prokleté…
Řeknu jen toto, 300 metrů dělilo cestující a posadku od života/smrti.🤷♂️
Těch špatných a podivných rozhodnutí proběhlo neskutečně moc, já nikdy moc nepochopil nákup malých airbusů, když ČSA měly tolik 737. Jasně, byly to classicy, ale zas tak velká flotila to nebyla a provozovat zároveň, spoustu let, dva typy. Prostě to působí tak, že si někdo chtěl koupit nový letadla, tak si je koupil.
Koupit nová letadla byla nutnost. Celá flotila byla těžce olétaná a už nevyhovovala potřebám. Rozhodovalo se mezi Boeingem a Airbusem a kolega pilot který se účastnil výběru konstatoval, že pro a proti byly velmi vyrovnané. Nakonec se to naklonilo ve prospěch Airbusu.
Prvni A320 byly dodany v dobe, kdy nejstarsi 737 mely 10 let, a zadny vychodni stroj uz 5 let neletal.
Ano, planovat do budoucna bylo potrebne, a klidne to mohl vyhrat Airbus, ale
1. nebylo jich potreba tolik,
2. a ne tak rychle.
Ale ono jich nebylo „tolik“, v roce 2005 asi dvanáct, dle čqasového rozpisu flotily na wiki. Další A319 se kupovaly až po Tvrdíkovi. Boetingů z devadesátek bylo 30, a lítaly do roku 2010-2015. Takže už byly za polovinou. A před krizí 2008 bylo logické expandovat, chystala se druhá dráha a Ruzyně měla jít na 30 mil, pasažérů ročně.
Tak tak, stát jako nejhorší vlastník. To Kožený, pane, ten to jako soukromý majitel řady podniků ukázal, jak soukromník dovede podnik k nejlepší výsledkům. Třeba s těmi našimi zaoceánskými loděmi. I Bakala ukázal, jak se to skvělé, když řídí doly (a byty) na Ostravsku. I Znojmia to dotáhla daleko, okurky z Turecka… Je třeba jmenovat řadu dalších podniků? Je libo třeba plzeňská Škodovka?
No vytáhnout pár extrémních příkladů a na nich začít vyvracet poměrně zjevnou věc může opravdu jen mamlas…
Je jedna věc, ve které je (post-socialistický) stát horší než v řízení firmy: privatizace.
Navrhujete tedy, že RaJ měly zůstat státní, stejně jako všecky dříve znárodněné firmy?
Co by to vyřešilo?
Co se týče Plzeňské Škody, tak v devadesátých letech vcelku vydělávala. Problém byl, že nakupovali jiné firmy, které byli ztrátové a stáhli ji ke dnu. Problém OKD byl ten, že výrazně klesla cena uhlí, některé doly se měli zavírat dříve, nicméně byla to vláda pana Sobotky, která naopak chtěla prodloužení těžby v těchto dolech a výměnou za to nabídla, že převezme náklady na rekultivaci dolů. K tomu v průběhu těch dvou let klesla cena uhlí na minimum. Naopak po skončení těžby v některých dolech na Ostravsku či v Polsku cena uhlí stoupla na zajímavou úroveň, což drží při životě důl… Číst vice »
Naše slavné zaoceánské lodě? Myslíte tu zrezivelou sbírku starých vysloužilých čínských kocábek které naše zkorumpované podniky zahraničního obchodu nakoupily za babku.?Ty dostal Kožený za trest a ty by skončily o 20 let dříve než ČSA.
No já na letišti pracoval 12 let, takže vím své. Myslím si, že na ten největší problém zadělal Kůla, když ustoupil tlaku létajícího personálu a slíbil navyšování platů bez ohledu na tržby (tj. v kolektivní smlouvě nebyly zadní vrátka). Pan Ředitel byl Jakubše, ale ten neměl stranické krytí, a proto byl „odejit“ za vlády ČSSD. Škoda.
Nešlo spíš o navyšování mezd pane Michale?
Myslím, že platy v provozu ČSA nepoložily…také jsem tam v té době pracoval, a zvednutí platu o 56 Kč okecaval můj vedoucí 10 minut, jak se mu to podařilo protlačit za mou dobrou práci( sedí tam dodnes a řeší problémy s kuframa) a piloti měli tolik, že se říkalo, že za to by u Alitalie neletěl ani steward. Ale samy supervisor supervizora a těch 6000 lidí v kancelářích, to je jiná otázka.
Netuším, ale pracuji na letišti a povídá se, že právě piloti z dob dálkového provozu 310 měli velice na zu dobu nadstandartní podmínky a požadavky…
Přesnou ekonomickou rozvahu samozřejmě nevím. Fakt je ten, že jak ČSA tak ČSL byly v podstatě rodinné podniky, kde pracovaly celé klany, a to se nepochybně podepsalo na celkovém hospodaření. Ale platy pilotům rostly i ve chvíli, kdy ČSA rozprodávalo majetek, a to už byl problém.
Jste úplně vedle. Platy posádek dělaly necelá 4% nákladů a problémy zcela jistě nezpůsobily.
Ako človek ktorý pôsobil v minulosti v leteckej doprave na vysokej úrovni je mi CSA veľmi ľúto.. Malév aj CSA sú príbehy štátnych firiem, kde sú sem-tam dosadený ľudia na plnenie príkazov. Tak ako Malév padol kvôi Wizz tak CSA padli kvôli Smartwings.. doba je rýchla.. rýchloobrátkoví manžerí nemajú víziu, majú rodinu, hypotéku, potrebujú zarobiť, nie budovať.. hodnoty sú bezcenné.. škoda toho.. Česká republika predsa je hodnotovo viac, Šimané to mohli uhrať… nechýbali im peniaze.. mohli niečo zanechať.. mať Porsche, letieť privátnym sú materiálne.. škoda že tu neuhrali s vysokou profesionalitou, hrdosťou… raz keď je niekto kolotočár, nebude nikdy viac..… Číst vice »
Zajímalo by mě, co je klíčem k tomu, aby se taková budižkničemu dostala k řízení takové firmy. Jestli jen hromada indulony.
správná stranická knížka a občas v podstatě jen omyl:)
Zrovna Tvrdík byl do ČSA „odklizen“ poté, co se vzdal funkce ministra obrany (ve které ale mj. dotáhl profesionalizaci armády, tzn. zrovna v tomhle výsledky měl, nicméně ČSA nejsou AČR, že).
Neměl. Zabetonoval modernizaci armády na dlouhe roky dopředu a v svými diletantskými řečmi v podstatě znemožnil prodej L159 do zahraničí. Jeho kecy o gripenech jsou také dnes již legendární…
Mám vzpomenout i pár střípků z Volarezy?
A nebylo to spíše tím, že Tvrdíkovi se vysmála celá armáda a proto by svými stranickými kumpány odklizen do ČSA?
Dalo by se ještě lecos doplnit, ale zbytečně by to článek natáhlo.
Souhlasím a děkuji.
Jak to vypada s prodejem Smartwings, nevi nekdo? Ten LOT jako zajemce by se mi libil. 🙂 Jestli se vubec o nejakem prodeji jedna…..
Výborný komentář, který zhodnotil vývoj posledních dvaceti let.
Co se týče ČSA pod Smartwings, tak se divím, že nevyužili tehdy poměrně dobré jméno ČSA ohledně přesností letů a podobně. Posledním hřebíčkem byl covid a údajná neochota čínských spolumajitelů investovat.
„Dobré jméno“ je v penězích nevyčíslitelná entita, a tudíž pro Šimáněho a Vika něco mezi zbytečností a sprostým slovem.
to, ze prave diky tomu, ze se simane a vik neridi dojmologii a “sentimentem”, ale cisly a kolonkami“ ma dati/dal” jsou smartwings, tam, kde jsou, a nikoli na smetisti dejin, vas nenapadlo?
Souhlas, perfektní zhodnocení, a škoda že neexistuje trestní odpovědnost pro vybrané politiky za to co tam napáchali. Než přišel Tvrdík, tak ČSA řídil p. Kůla – a byl to tvrdý manažér, který firmu finančně „držel u huby“, čili náklady se důsledně hlídaly. Možná že ano on by nedokázal zcela se vyrovlat s nástupem lowcostů, ale určitě by udržel ČSA v přijatelné finanční kondici. S ČSA jsem mezi lety 2007 až ca 2015 pravidelně létal, ca nejméně 10-x ročně, měl jsem dokonce zlatou kartu, a ten servis nebyl dokonalý, ale byl na slušné úrovni. A měl jsem známé u ČSA, takže… Číst vice »
Omyl, Kůla byl měkký. Jeho předchůdce Antonín Jakubše byl nekompromisní. A nepotrpěl si na zbohatlické manýry. V tom byl mistr právě Tvrdík.
Naopak Kůla byl ten, za něho se ČSA dostaly de facto na vrchol. Byl to právě Kůla, kdo poslal tak trochu piloty do háje, když přišli s přemrštěnými požadavky na zvyšování platů.
Zkuste si najít na webu text kolektivní smlouvy, a něco podobného v životě nenapíšete.
70% platů obvyklých v oboru vám připadá jako přemrštěný požadavek?
Špatně. Kůla nechal žít ČSA z podstaty. Letadlový park stárnul a neobnovoval se. Firma nerostla. Modernizace veškerá žádná. Byla řízená jak socialistický podnik. Vy jste měl známé u ČSA, já tam v té době pracoval.
Souhlasím s komentářem. Veliký rozpor mezi vyjádřeními, jak se budou snažit ČSA zachránit a rozvíjet, zejména z úst pana Šimáněho, a realitou. Přečetl jsem hodně diskuzí, které obhajovali Smartwings jako zachránce, ale k čemu to vedlo. Žádný rozvoj ČSA se nakonec nekonal, žádný dlouhodobý plán. Místo toho řízený postupný útlum až do stavu, kdy ČSA jsou holdingem a provoz zajištuje Smartwings. Taky mi nejde do hlavy, proč vůbec ČSA kupovali. Nechápu ten aktuální obchodní model. Nerozumím tomu jakou cestu nakonec majitelé zvolili a rád si to nechám osvětlit.
Tak se zeptejte přímo současných majitelů ČSA a potažmo Smartwings, tady vám to nikdo neřekne. 😉
Velmi pregnantně popsáno, díky za to!
Bohužel ale nikdy nikoho z výše zmíněných nestihne žádný postih – protože tak to holt v eráru a na něm napojených orgánech chodí: privatizace zisku, socializace ztrát.
Tak snad spolehnout aspoň na ty boží mlýny…
Krasne shrnuti, na kterem neni jedina radka, se kterou by se dalo nesouhlasit.
Jak to že tady ještě nepíšete články o letectví vy? Největší odborník na všechno
třeba to pán neumí tak všechno dobře zformulovat,Já s tím článkem taky souhlasím,ale vím,že bych to takhle dohromady taky nikdy nedal