Flotila megatrolejbusů na ranveji. Praha spustila provoz bezemisní linky 59 na letiště

Trolejbusy Škoda Solaris 24m na ranveji. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýTrolejbusy Škoda Solaris 24m na ranveji. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Druhá pražská trolejbusová linka nahradí autobusy 119. Vyřeší problém s kapacitou dopravy na letiště.

276 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
gigy

Dnes ráno jeden umřel těsně před konečnou na Veleslavíně, zbytek zůstal viset bůh ví kde, linku 59 obsluhují z větší části autobusy

Kopr

Ted jsem tim jel, zadna police na kufry, presedackovano, jasne, vetsina cestujicich s velkymi kufry si vezme taxi, ale kdyz by ne, tak to v nacpanem busu, tedy trolejbusu bude zajimave.
V PIDu trolejbus oznaceny jako troll? Proc tam proste neni bus, vzdyt bezny cizinec si bude myslet, ze se jej aplikace snazi vytrolit a ani nebude tusit, co za dopravni prostredek hledat. Paskvil

Petr Zdobinský

Bydlím poblíž metra Veleslavín a je to totální paskvil. Trolejbus se nevejde do křižovatky z ulice Veleslavínská a zabírá při nájezdu od zastávky 2 pruhy. Každá jízda trolejbusu znamená páchání dopravních přestupků

David

Dobytek Vam to neplasi? A co mliko? Neni zkysle?

Petr Zdobinský

Cestu do Bohnic Vám rád poradím i bez trolejbusu. Když dojdou argumenty, přijdou na řadu urážky, co ?

Y.K.

U autobusů to nevadilo?

Petr Zdobinský

Ty byly kratší a ne všechny kloubové. Nádraží Veleslavín je dopravní paskvil již spoustu let. Kdysi jsem o tom mluvil do ČT, ale názor občanů se jim nehodil. To měl na starosti dopravu ještě Dolínek..

Y.K.

Na 199 nebyly všechny kloubové? Hm, tak to jsem teda nikdy neviděl. Kratší jsou, ale ne o tolik, aby neblokovali pruh při stání na semaforu.

melm

U tříčlánkových, které tam jezdily ve zkušebním provozu, to vadilo

Osamělý Vlk

Tak on holt nikdo při budování terminálu nepočítal, že tu budou 24 M trolejbusy. Bohužel, terminál je vybudován i s ohledem na to, že autíčka se nesmí omezovat, což je mantra České ODS.

melm

Zdá se vám, že aktivisti z Praha sobě vytvořili málo omezení pro auta?

Miloš

Za to nemůže trolejbus…

J.Š.Hájek

To je relativně pozitivní zpráva. Relativně proto, že z Veleslavína nebude v moderních vozech „tlačenka“ a relativně také proto, že mě jímá hrůza, jestli náhodou někoho nenapadne zrušit přímou autobusovou linku z hlavního nádraží…

Jan T.

Proč by jí rušili? Ta aspoň něco vydělává za to svoje extra jízdné.

Michal Bartoníček

Vypadá to, že se s vlaky na letiště můžeme rozloučit. Víme, jak je to tady s dočasnými stavy když jednotkou je 1 furt.

DavidS

Že by podobně jako lanovka i trolejbus narušoval krajinný ráz Evropské? Proto, aby se netlačili, tak nasazují toto velké vozidlo a to se vám zase nelíbí. A řeknu vám jedno tajemství ale pšššt, je to tajné. Na letiště se koleje staví a pro vás asi překvapivě nad tím kolejištěm budou vaše neoblíbené dráty!!!

Sch

Domníval jsem se, že trolejbus je napájen z nové kombinované měnírny Dědina, ale možná jsou vybaveny dvojím napětím obě.

TS73

Tak ted jeden “ odpociva“ na krizeni s R7..

Patrik

Je mi líto řidičů, kteří se s tím musí vytáčet na Nádraží Veleslavín u metra. Už teď tam řidiči autobusů spoléhají pouze na to, že se najde ochotný řidič, který je pustí vyjet z terminálu. Nehledě na to, že mohou vyjíždět pouze, když na dalším semaforu na Evropskou je zelená, jinak zablokují oba směry. Je to nedomyšlené. Každé odpoledne tam stojí 3 autobusy za sebou a čekají až je někdo pustí vyjet. Když je tam takový provoz autobusů, měli silnici uzavřít pro auta a povolit průjezd pouze IZS k Motolu.

Y.K.

Ono to tam bylo vždycky na houby a blokování natočeným autobusem jsem tam zažil mnohokrát. Rozšíření semaforu, který by oddělil výjezd z terminálu a od přejezdu prý zřídit nejde, právě kvůli tomu přejezdu.

Jan T.

Šlo by to udělat ještě před přejezdem a koordinovat fáze, aby jim tam nepřijíždělo nic ani z křižovatky. třeba to půjde ještě poladit. Když je tam díra, tak preference drží volno a může projet několik busů najednou rovnou na Evropskou.

melm

Včera tady bylo mraky „chytrých“, kteří říkali, že to není žádný problém…

Martin

Neni to zadny novy problem, pac to se tam deje uz od vzniku terminalu, proto je zrejme mraky „chytrych“ lidi, kteri se divi, ze to driv problem nebyl a najednou je…

Ten problem na vyjezdy maji vsechny autobusy, u triclankoveho uz je problem, ze blokne uz od semaforu, resitelne to je, staci poladit semafory, dat preferenci na zelenou na vjezd na Evropskou, kdyz se bus prihlasi na vyjezdu z terminalu…

Y.K.

Není to problém ve smyslu „proč by tam neměl jezdit megabus a kloubový bus jo“. Ideální tam situace není, ale není ani nezvladatelná.

Jiří Kocurek

A nebo přistavět odbočovací bus pruh. Ale proč se snažit byť sycnhronizovat světla na křižovatce, když můžeme zvolit brutální řešení, které omezí hromadu místních obyvatel.

Přímo žádat radnici o zrušení autosalonu je až moc okaté, tak zákeřně po straně, zato i se zásovováním, protože dopravní ossluze vjezd nedovolen.

Tom

Tak tomu fakt nerozumím!

Miloš

Zeptejte se jich a nemluvte za jiné…

Karel

V článku je napsáo, že nové kloubové trolejbusy v Praze jezdí na jiné napětí než tramvaje.Opravdu?

Jirka K.

Nově zřizované trolejbusové provozy používají 750 V stejnosměrných.

Sch

Zároveň, ale pořizováné vozy umožňují i nabíjení baterie z tramvajových 650V. To se využije na konečných, kde se nabíjecí kusé troleje napájí z tramvajové měnírny.

Jirka K.

To není ale nic mimořádného. Dle normy ČSN EN 50163 je jmenovité trvalé napětí od 500 V do 900 V. Takže to má nabíjet nejen při 650 V ale od 500 V.

Jan T.

Co jsem slyšel, tak nové vozy moj nemají rády nízké napětí, protože při detekci poklesu pod jistou úroveň to hned odpojí výkon. A musíte počítat, že napětí není konstatní v celém úseku ale klesá s roustoucím odporem vedení, tedy čím dál od měnírny a čím víc výkonu se odebírá (i od ostatních vozidel v úseku) tak to klesne. Nicméně nabíjení hned u měnírny bude držet dobře.

panpan21

To je panáků – střihačů 🤪 Skoro nestačila páska! Šmik – lol #tonechces

Juraj

Fajn, tak červené dekorativní značky už se povedlo okopírovat od Bratislavy, tak teď ještě začít používat pořádné velké informační panely, jaké má DPB.

Já mám pražskou dopravu fakt hodně rád, ale v oblasti technických inovací je neskutečně zaprděná.

Blzx

haha, jako typu, že léta tu budeme řešit jezevčíka v metru a milion drobností kolem, místo toho, aby tam byli tak běžné LCD monitory, jaké jsou dlouho standardem kdekoliv jinde

vbb

Podle mého je blbost cpát displej tam, kde je na něm 10 let pořád stejný obrázek.
A „kdekoliv jinde“ to rozhodně nemají, a nemyslím tím jen zastaralé provozy. I supermoderní metro v Dubaji má papírové jezevčíky (pravda, tam umějí dát na pravou a levou stranu zrcadlově otočený papír, aby to bylo v souladu se skutečnou orientací vozu. A když jednou za X let soupravu kvůli ojíždění kol otočí, tak ty jezevčíky prohodí)

Blzx

Obrázek je tam stejný kvůli tomu, že tam je furt jen jezevčík na papundeklu. S monitorem by se pár kliknutími mohli vyznačit uzavřené stanice, nově bezbariérové, mimořádnosti a způsob náhradní dopravy (což by se na C hodilo), informace z provozu, přestupy nebo třeba jen čas 🙃 jako to je právě můj point, nemuselo by to být stejné dalo by se to využít dost efektivně a snáze by se to i měnilo

Roman Soudný

Displej má právě tu výhodu, že je dynamický. A když už je dáváme do tramvají a autobusů, tak nevidím důvod, proč by nemohli být i metru.

Martas

Jakože v tramvajích jsou opravdu využité. Nezobrazují ani změnu trasy

Roman Soudný

To už je ale chyba DPP/ROPID, že to neumí nakrmit. Potenciál pro funkci tam je, stačí ho využít.

Frantík

Ostuda jsou ty v nových KT (s oranžovým LED), kde vnitřní LCD monitor umí jenom 2 další zastávky. Mohl y zobrazovat přes-zastávky, tak jak to je v autobusech (nebo třeba jak je papír na lince 23), např. „Motol – Anděl – Václavské n. – Hlavní nádr. – Nákl. nádr. Žižkov“

Y.K.

No to je přesně chybná představa informačního systému. Jezevčík je tam proto, že na papír se přehledně moc nic jiného nevejde.

Moderní (ehm v Japonsky je pamatuji už před už dvěma desetiletími) nadedveřní displeje ukazují střídavě jezevčíka, pak detailně informaci o stanici kde se zastavilo, třeba přestupy, zobrazit schéma kde jsou ve stanici jaké trasy a schody / výtahy proti daným dveřím je také moc pěkné.

Jan Sůra

Ale zase v oblasti retro je super 😀a chces, aby ROPID řešil technologicky rozvoj nebo motoracek?

Jan T.

U tramvají modernizace nakonec proběhla, nové a opravované už mají ty čistě LED oranžové panely místo těch zelených DOT-LED, které se rády zasekávají. Akorát je blbý, že DPP trvá na jednotné velikosti (nebo malosti) pro všechny vozidla.

Juraj

Ano, to je přesně ono. U posledních KT jsme konečně dospěli k těm oranžovým, zatímco skoro všude jinde už mají ty velké barevné.
A teď nechci tvrdit, že barvičky jsou nutnost, ale skýtá to určité další možnosti přehlednějšího informování.

Chainy

Na letiště měly už před 20 lety zajíždět ICE z Drážďan, i Norimberku, metro A i B, tramvaje z Prahy i SČ kraje, měl stát nejen prst D, ale i ostrovní E, a z covidových <30mil/rok mít teď provoz vysoko nad 50mil/rok a doplit tak pro širší region (CZ, SK, PL, AT, Sasko, Bavorsko, Braniborsko) trojúhelník MUC-FRA-PRG. A ne si teď hoňkat nad pár trolejbusy, které jsou tak jen smutným důkazem toho, jak z českých veřejných rozpočtů mizí stovky miliard euro ročně na účtech v zahraničí (soukr i firemních), a na investice a rozvoj ČR zbývají jen trapné mikro almužničky.

Martin Šubrt

Nebylo by to trošku zu viel, když letiště má z hlediska MHD i výhledový denní obrat jako konečná áčka Nemocnice Motol?

Roman Soudný

Indukce Martine, indukce! Stačí to postavit a lidi začnou jezdit.

Jiří Kocurek

Jakože z Bavroska budou jezdit na letadlo do Prahy a ne do Mnichova, hmm. Stát se může, ale kolik lidí jezdí z Lince na letiště v Českých budějovicích?

A proč tady https://mapy.cz/s/pugalufuve nejsou kolony jako na Evropské a středem tramvaj?

Jan

Bezemisní linka k vysoce emisnímu letišti…

Plecháč

Těch ušetřených 1300 tun emisí za rok mi taky přišlo vtipné, to dá jedno letadlo za pár transatlantických letů bez problémů. Ale spíš to teda ukazuje, jak je letecká doprava emisní katastrofa.

Jan

Tramvaje a metro jsou taky 100% bezemisní, nebo elektřinu pro trolejbusy objednávají Piráti zvlášť?

Mengo

Najdete si spotrebu dopravnich letadel na sedacku a km a pak nebudete psat blbosti o letecke doprave.

Jihočeský velkoměšťan

Ano, je to pak jen o něco málo více než emise automobilu. Ale letadlem se chystáte na mnohem větší vzdálenosti.
Problém tedy není cestování letadly, problém je cestování.

Jiří Kocurek

Problém je, když cestují jiní, nikoliv když cestuje zakazovač cestování.

Antonín

Fajn, tak můžete jet z Prahy do Sydney vlakem a kde není elektřina, tak rychle zasíťovat, nevím, jestli to množství elektřiny po cestě, co bude potřebovat vlak, bude-li pocházet z uhlí, nedá víc CO2, než letadlo. A to pohodlí, určitě tam budete dříve. Ano, letět z Prahy do Košic, či Mnichova je blbina, ale na jiné kontinenty, či už na konec Evropy (Portugalsko, Island, Kanáry…, je asi už rozumné.

Jeffer

No neviem. Praha–Košice je čistá doba letu asi hodina, keď k tomu pridáte nejaký pobyt na letisku, tak ste možno na troch. Najrýchlejším vlakom raz za deň (Pendolíno) je to stále 8 hodín, autom po diaľnici tak podobne. Takže kým neexistuje rýchle pozemné spojenie, tak má zmysel aj Praha–Košice lietadlom.

Y.K.

Většina moderních letadel má emise na osobu mnohem menší než osobní automobil, kolem 2 l na 100 km / sedadlo, takže bych s tou katastrofou nechal na hlavě.

Vlak je určitě lepší, ale má jen omezený rozsah a dosah smysluplných cest.

Jan T.

Ty malé emise na km hned stírá fakt, že tím člověk cestuje tisíce kilometrů místo desítek až stovek v ostatních dopravních prostředcích.

Síť rychlých vlaků by v pohodě nahradila nejmíň půlku letů po Evropě.

Leoš Konečný

No a k tomu zase můžu říct, že většina moderních aut vypouští minimum emisí, takže stejná analogie

Martin

Tak to vam doporucuji si stoupnout ve spicce na chvili k magistrale nebo k sokolovkse ul. ve Vysocanech, ci k Prumyslove v Hostivari… a spouste dalsich mist… ja to tedy neudejcham a to jsou ty moderni auta…

Jan T.

Ano, to je blbý, ale emise nad oceánem aspoň netrápí obyvatele města.

Jiří Kocurek

Země třetího světa petrolejkama svítí… a spotřebují tak zhruba stejně paliva jako letectví v celých USA.

Ovšem vracet se do minulosti a zakazovat Kryštofovi Kolumbovi cestovat dál než do sousední vesnice….

Hala D

Trolejbusová doprava v Praze, citace z Wiki: „Zastarávala i vozidla, protože výroba trolejbusů Tatra byla zrušena a nové trolejbusy Škoda 9Tr nebyly do Prahy vůbec objednány. Podíl trolejbusů na celkové dopravě tak klesal ve prospěch autobusové dopravy, kterou postupně ovládly moderní autobusy Karosa ŠM 11 jezdící na levnější naftu ze sovětské ropy, což se ukázalo dalším důvodem pro zrušení celého trolejbusového provozu. “ „Trolejbusový provoz v Praze tak skončil v noci z 15. na 16. října 1972, kdy se nedlouho po půlnoci vrátil do vozovny poslední trolejbus.“ Je tam krásně popsaný důvod proč skončil trolejbusový provoz v Praze. Soudě podle… Číst vice »

jva

Jistě bylo hodně ropy. jenže hlavní problém byl – málo elektřiny. Výstavba měníren v hlubokém skluzu (ne vinou dopravce – viz nedávný seriál v ČS-dopraváku), ve velkém se kupovaly nové, energeticky náročnější tramvaje (a i ty pomaleji, než byl původní plán, kvůli napájení), takže t-busy fakt nebylo čím krmit. Navíc požadavek na možnost evakuace, až nás napadne imperialista, což abus umožní, tbus ne…

Martin

neco spotrebovali elektricke ploty na hranicich…. a nove i tezky prumysl…

Frantík

Jenže rušení trolejbů nebylo jenom v Praze, ale i jinde v Evropě, jak říká článek na wikipedia.

U jednoho YT videa o trolejbusech pak bylo v komentarich zmíněno, že v Rusku pak radši zavedli elektrobusy než trolejbusy…

Hala D

Panorama Prahy si už stejně nikdo kvůli omámení emisemi a hlukem z IAD pořádně neužije.

Martin

Co jsem tak koukal na mapa.pid.cz, viděl jsem i 20 min zpoždění ještě na Veleslavíně, když ani trolejbus ještě nevyjel. Neví někdo, co se tam dělo?

Martin Šubrt

On první přijel už o 10 minut později a pak nastala dle Murphyho zákonů souhra dalších zábavných okolností. Na čelní zastávce pro příměsto se sešly výjimečně 2 busy nabírající cestující, které ještě zastavily tak, že nešly objet. V terminálu byly navíc 2 klouby ze 119, které chtěly ven do garáží. 2x preference sice dala volno na odjezd z terminálu, ale jelikož předtím byl dole závory, busy musely dávat přednost autům z Nových Vokovic rovně přes přejezd a nai se tedy za volno nehnuly. Na prvním trolejbusu pak ještě vypadl čelní transparent a řidič ho nahazoval, současně byl poněkud přeplněn. Vytvořil… Číst vice »

Horst

To není úplně přesné – třeba okolo 16:20 tam byly seřazeny minimálně 4 trolejbusy za sebou na výjezd.
Holt zastávky příměstských busů před výjezdem + blízký železniční přejezd udělá své.

Roman Soudný

Ve vláčcích po pěti jezdily i v 7 večer. Docela zábava když #402 zdechlo a další trolejbus přijel až za 15 minut totálně přeplněný.

Martin

Děkuji za informaci, myslel jsem si to. Hlavně, když to nedopadlo jako 58.

bkv

Co jsem tak koukal na mapa.pid.cz, viděl jsem max. zpoždění cca 4 min. Takže katastrofické scénáře se nekonají…

Horst

Dnes dopoledne klidně i 10 minut zpoždění.

Martin

jenze pri intervalu 3-4min. zpozdeni vlastne moc nepoznate, jen podle preplnenosti…

král j

Velký úspěch pana Hřiba. Proč Škoda dělá na trolejbusech nyní místo pro SPZ, když dříve to nedělala (třeba u 9Tr)?

Ondra K.

Protože dnešní trolejbusy se montují do karoserií určených primárně pro autobusy.

Plecháč

A trolejbusy nejsou drážní vozidla ve všech zemích.

Leoš Konečný

Má pravdu předsedo 🙂

Leoš Konečný

Má pravdu předsedo 🙂

Jiří Kocurek

Však co? Mechanicky se to liší jenom tím, co žene nápravu a v případě elektrobusu ani tím ne. Lidi tím jezdí stejní, totiž stejně různí. Až teda na pár exotů, kteří mezi dráhou a silnicí vidí nepřekročitelný horizont událostí a přestup vlak-auto(bus) považují za hrdelní zločin, který se trestá smrtí bez nároku na soud a obhajobu.

panpan21

Úspěch Mr. Vochumůrky, na to jste přišel jak? Z přiložené fotodokumenrace 🤪🙄😉 Ano, panáček náměstek na fotce nemůže chybět!

Petr Barta

Tohle cele odmakal byvaly namestek Scheinherr a jeho tym. Od zameru, pres povoleni az po realizaci a nakup vozu. Hrib jen sklizi ovoce jako u vetsiny akci, co Scheinherr rozjel.

Změna je na dohled

Určitě krok správným směrem. A metro na letiště je pitomost. Věčně by jezdilo prázdné a to i kdyby tam zajíždělo třeba jen každé druhé. Každopádně, nenažraní pražští taxikáři s turbotaxametrem budou mít mrzení. A to je moc dobře.

MHD

Jistě v civilizovaných metropolích jezdí na letiště metro/vlak, ale v Praze trolejbus.

Y.K.

Vlak už několik dekád staví stát / Správa železnic, takže si stěžujte tam. Trolejbus je přijatelné řešení neřešitelné velké dráhy (stále se projednává tunel pod P6).

Karel

Správa železnic ani stát tam nic nestaví. Podle zákona to blokuje pár sobeckých joudů v Praze

hroch obojživelný

Pak je všechno v nejlepším pořádku.

MHD

To není pravda, ty zloději nicku. Můj názor je přesně opačný.

Juraj

Což o to, metro by jezdilo plnější než na Depo Hostivař.
Ale fyzicky už tam Ačko prostě nejde rozumně postavit, tak už je fakt čas se té myšlenky vzdát a doufat v brzký příchod železnice.

Jaaa

Poděkujme ODS. 😉

Jan T.

Nevím za co máte mínus. Metro k nemocnici bez odbočky prosadil Chalupa, svého času starosta Prahy 6 za ODS.

Jiří Kocurek

A už tehdy se vědělo, že metro na letiště je prostě příliš drahé, jeho kapacita se nevyužije a spojení na Kladno neřeší.

Martin

Praha 6, nevim co je tam za nadprirozene jevy co na lidi pusobi, ale jejich myslenkove pochody jdou casto hure chapat…

Y.K.

No s tím opatrně, protože Depo Hostivař byla levná stanice v depu a je to jen krátký úsek, na letiště máme 7 km převážně ražených tunelů a stejně dlouhé provozní rameno, tedy na zhodnocení potřebuje mnohem, mnohem více cestujících.

Frantík

Zajímavé je že Depo Hostivař bylo tak „levné“, ale Depo Zličín z nějakého důvodu se stavět nebude.

Leoš Konečný

Jo a proto v některých metropolích jezdí metro na letiště, protože určitě jezdí prázdné.

smasska

V metropolích, ne v Praze s provinčním letištěm. A obvykle tam jezdí i něco rychlejšího než metro, třeba vlak. Na Heathrow jezdí metro, ale vlakem je spojení daleko rychlejší. V takové Vídni metro na letiště samozřejmě nejezdí, vlak je ideální.

Václav

Velká gratulace do Prahy! Přiznám se, že ze začátku jsem tomu projektu vůbec nevěřil, myslel jsem si, že si jen nějaký politik staví pomníček. A ono ne👏

Jan T.

Pomníček to být může, ale hlavně musí být funkční. Na lince 59 se to na rozdíl od 58 daří hned od začátku.

Michal M

Tak ta poslední věta je krapet mimo mísu, dráty tam už visej a koleje se projektujou.

A Rezabek

O ne, oni zkazili nadherne a unikatni panorama Evropske!!!

IDSK

nevíte prosím někdo, jak to vypadá s výběrovým řízením na 12 m trolejbusy? Elektrifikace linky 137 by měla prý začít ještě letos a trolejbusy nějak nejsou.. https://www.cs-dopravak.cz/praha-vypsala-soutez-na-az-70-parcialnich-12m-trolejbusu/

Marek Kubík

Údajně letos bude vybrán vítěz a vyhlášeno další VŘ opět na trolejbusy délky 12M, tentokrát 90 kusů

IDSK

ono že měl být vítěz vyhlášen už v létě minulý rok a pořád nic a výběrko bylo vyhlášeno prý už v roce 2022. On vítěz bude stejně asi Škoda s karoserií Sor, ale i tak jsem dost zvědavý. Před válkou měl dost šancí ukrajinský Bohdan nebo i v Bulharsku úspěšný běloruský výrobce a jinak vlastně v Evropě moc na výběr není. i když to nemá značku přímo Škoda, tak výzbroj je Škoda skoro všude (Itálie, Švýcarsko, Švédsko, Bulharsko, Rumunsko, Slovensko, Francie,… ) a jediná “konkurence “ se teď ve výběrkách ukazuje tak Bozankaya z Turecka…

Jirka K.

Tak ve Švýcarsku ne, když už tak Norsko a Španělsko.
Jinak výběr trolejbusů v Evropě je docela slušný. Karosérie od SOLARIS ve 3 délkách, od SOR ve 2 délkách, od IVECO kloubák, VanHool a Hess nepočítaje. Výzbroje jenom v Česku vyrábí 3 společnosti, v Polsku Medcom. Bozankaya zatím moc konkurence není, tam ještě nepochopili, že trolejbus není jenom autobus co má klacky na střeše…

PvvS

Iveco bych vyškrtnul….

Jirka K.

To si leckdo myslel i o ŠKODA 33Tr, a hle, Budějice. Já bych to Iveco zatím neškrtal.

IDSK

pokud vím, tak HESS používá minimálně motory Škoda skoro ve všech svých trolejbusech s i těch tříčlánkových. Jasně není to kompletní výzbroj. a to i pro trolejbusy pro Lyon, Ženevu atd. Jinak k zdejší diskuzi trolejbusu na letiště, minimálně v Ženevě jezdí/jezdila linka č. 10 a na ní tříčlánková vozidla právě na místní letiště. Takže o tom, že civilizovaná města mají k letišti jen vlak nebo metro či tramvaj…

G S

Cesta prave z prace, jen mezi T1 a starym letistem odstaveny 2 ks evidentne pro zavadu 🙂

Jirka K.

Co by za to klucí od SORu dali, kdyby jim stály než dva vozy.

Jan T.

Dnes Klíčov vypravil 13 trolejbusů z 15 na linku 58, takže ano, stojí jim jen dva vozy. 106 po výměně čelního skla a 108 s utrženým sběračem o stříšku, který čeká na náhradní.

Jirka K.

To je docela dobrá zpráva. I když náhradní díly na sběrače by měly být rozhodně skladem ve větším množství, to se opravuje pořád.

Balíkář

Zase jsme o krok před nimi! Víte co to znamená? 😀

PvvS

POkud za zády není popravčí četa, tak nic moc.

Jiří Kocurek

Koho zas popravovat? Einsteina, že jeho nejslavnější fotka je když seděl v autě?

Tom

Například na Bruselském letišti mají v 1. suterénu autobusy a o patro níž vlaky…

Jiřik

Až se nebudeme muset vypořádávat s věčnými potížisty v trase železnice a až do té železnice budeme vrážet takové prachy jako staří členové EU, taky budeme mít lepší veřejnou dopravu. Zatím jen pořád doháníme to, co se zanedbalo už v meziválečné době…

Mickey

Koleje tam možná za 15 let budou, ale co do té doby?

Sizifon

Jestlipak budou papaláši taky tak plameně informovat,až se zjistí,že je to k h…u 😀

Mickey

Testuje se to poměrně dlouho, soupravy jsou vyladěné, nejde o nějaké prototypy.

M82

Podobne vyladene jako v Letnanech?

Pat

Ne

Leoš Konečný

Proboha – svět se opravdu v prdel obrací. Kolik nás tahle zbytečná hračka bude stát?

Mickey

Že bychom se úplně vykašlali na MHD na letiště a nechali tam jen taxíky? Bodejď, ať si panáček cáluje, když má prachy na dovolenou 😀

Michal Bartoníček

Obrací? A pořád nebo už zase? 😀
Jinak pro vaši informaci – svět se pořád obrací. Okolo své osy. 😉 Dejte vědět, až na to přijdete. Třeba pak zjistíte, že hračka tak zbytečná není.

Michal M

Kapacitní dopravu na letiště pro střednědobý horizont?

Jiří Kocurek

A ty autobusy, co tam jezdily, ty prostě byly? Kdo tam jezdí za prací, ten si taxíka sotva bude brát.

Pat

O dost min než kratší interval 119.

jva

(T)Bus ke každému metru – jaký smysl by mělo další zahuštění intervalu? Tedy kromě nemalých nákladů na (nedostatkové) řidiče.

Pat

Nedostatečná kapacita vozidel. Pokud si pamatuji dobře, tak před covidem občas jezdily 119 po dvou i.

Jiří Kocurek

Mnohem méně, než stavět na letiště Metro, pak zjistit že do Kladna to nedojede a nutit všechny kladeňáky do přestupu už na tom letišti, aby se Metro zaplnilo.

TU 134

Jestli to správně chápu tak celou tuhle pakárnu vymyslel Šajnhér
Stejně jako ten pruhovaný hnus

Leoš Konečný

Ano, tuto šaškárnu, která nás bude stát majlant vymyslel přesně tento kašpar

Patrik

v čem nás bude stát majlant? Byla poskytnuta dotace z EU..tak kde je problém?

Mickey

nemáte pravdu, autorem vítězného návrhu jednotné podoby vozidel PID není Adam Scheinherr.

Twix

Dokonce bych řekl že se mu ten nátěr zprvu nijak zvlášť nelíbil a možná ani necítil potřebu nějaký nový zavádět, ale co měl dělat…

panpan21

A kdo s tím tedy přišel a hlavně proč, když už byl zaveden nátěr/polep „vlajky“? Malá – velká domů komu…

Twix

Třeba ROPID?

TU 134

Nemusel prosazovat jednotný nátěr

TU 134

Nemusel prosazovat jednotný nátěr.

Michal M

Možná by se k tomu ještě dalo dodat, že nemusel prosazovat jednotný nátěr.

Jiřik

Možná se mnou nebudete souhlasit, ale řekl bych, že nemusel prosazovat jednotný nátěr.

vbb

Já proti tomu zásadně souhlasím: ten jednotný nátěr prosazovat nemusel.

Y.K.

Zaujala mě jen trojmístná evidenční čísla. Při elektrifikaci jakou během let plánují asi relativně brzy dojdou. 🙂

Ondra K.

Evidenční čísla jsou prý obvyklá čtyřmístná jenom první číslice je 0.

Y.K.

Aha… 🙂

Daniel Jablonecký

To by jich muselo být přes 900, a to jen tak nebude.

Y.K.

Vzhledem k tomu, že pro typy se dělají samostatné skupiny, tak tam bude plýtvání.

Jan

Pokud skáčou z řady 100 hned na 400 tak dojdou velmi rychle.

Juraj

To aby DPP všem dokázal, že tohle fakt není autobus!
Ono přečíslování linek si nemusí každý všimnout, tak raději načít i novou (nestandardní) číselnou řadu, ač před pár lety měl PID velký problém, když autobus v subdodávce neměl čtyřmístné EČ…

Blzx

To ty zobrazovací panely s číslem linky, nemohly být (alespoň vpředu) trochu větší, aby to zapadalo do celé karoserie – výřezu, který tam je znatelně větší (obrázek 5)? Je to drobnost ale při ceně jednoho vozidla by to snad nebyl problém

Y.K.

To nemá s cenou vozidla nic společného, zatím co to má společný jmenovatel s dvorním dodavatelem informačního systému DPP, který zjevně větší displej nedělá / nedodává / DPP nechce.

Frantík

A DPP zřejmě ani nechce modernější informační panely. V tramvajích to není o moc lepší, ten nový LCD displej umí ukazovat jenom dvě zastávky.

Vlastimil Kocurek

Větší být mohly, ale jen o cca 10 cm, ne přes celou karoserii. To souvisí s funkcí lidského oka a vnímáním. Nápis přes celou karoserii by se četl hůře, pomaleji, právě proto, že by byl delší.
Není místo to tady rozvést.

Y.K.

Větší displeje se běžně dodávají (ne do Prahy) a jsou normálně čitelné (resp. jsou lépe čitelné).

https://fleet.com.pl/images/1140×760/filemanager/photos/uploads/posts/2877/new_solaris_urbino_12_photo_mvv.jpg

Pepa

Trolejbusy? To je romantika, zatím co celý svět míří do 21 století s vodíkovými autobusy, Pražský magistrát vrací Prahu do krásných 60tých let minulého století a staví trolejbusy.
Prostě „smart city“ jako poleno 😀

Honza

Pepíčku, jdi si zase hajnout….

hroch obojživelný

Ale ruce na deku! Obě!

Y.K.

Tak to bych chtěl vidět ten svět hromadně přecházející na vodíkové busy.

Trolejbus je stále nejúčinnější způsob využité elektrické energie.

vbb

Hned po metru a tramvaji 🙂 (když zůstaneme u MHD)

Y.K.

Tak jistě, myslel jsem v kategorii elektrifikace silničních vozidel. 🙂

24xhonza

Uvedete mi prosím příklad města, které přechází na vodíkový pohon? děkuji

Twix

Až na to že v 60. letech se trolejbusy všude spíš rušily, než stavěly, a od vodíku se mnohde ustupuje už teď…

JiP

Saskarna, ktera jenom ukazuje, jaka marnost je ceska zeleznice. Nekdo tu porad sni o stovkach kilometru VRT a prritom nejsme schopni postavit ani par kilometru koleji na letiste, at uz by po tech kolejich jezdilo cokoliv. Nejlepsi by stejne nakonec bylo prodlouzeni linky metra A s tim, ze by mohlo cast trasy vest klidne i po povrchu.

Roman Soudný

Ono by to prodloužení metra nakonec mohlo být i dřív hotové, protože DPP je ve stavbách výrazně rychlejší než SŽ.

Michal82

Metro tak nebude. Na Veleslavine se neudělala příprava na odbocku na letiště a přes Motol už je to hodně zajiždka.

Jerry

Vůbec se s metrem na letiště nepočítá.

midder

Ano, nepočítá jelikož jsme 100 let za opicema. Tady se stavělo metro a někdo uznal za vhodné, že bude lepší místo metra dát na letiště vlak. Vlak který tam ale dřív než za 20 let (od zprovoznění metra) nepojede.

To je jako ta lanovka. Klidně by tam za rok-dva mohla jezdit, a jezdila by tam minimálně 11 let než tam postaví tramvaj.

Jerry

Nepočítá se s ním, protože by se ani vzdáleně nevyplatilo, jen by to prodražilo jízdné a bylo by nutno zvýšit dotace pro DP.

Panoramix

Tak v každém běžném větším městě je veřejná doprava na letiště za speciální ceny, i když je součástí městské sítě. Dražší by tedy bylo jízdné pouze pro ty, kdo tím pojedou až na letiště, běžných lidí by se to netýkalo.

Daniel Jablonecký

Běžný člověk může jezdit na letiště denně za prací.

Průvodce původní Aleš

Když tvrdíte, že v každém, tak co třeba Lipsko, Berlín, Tokio (namátkou, co mě rychle napadlo)?

vbb

Taky Varšava

Roman Soudný

V Tokiu jezdí na jedno letiště (Haneda) monorail, na druhé (Narita) dva konkurenční expresní vlaky , protože je 60 km daleko. V Berlíně jezdí na letiště S-Bahn, což je v jejich podání takové větší metro. Lipsko metro nemá, takže tam logicky jezdit nemůže, ale mají S-Bahn.

A Rezabek

Jen teda metro stojí o nějakej ten frfník víc než lanovka…

jva

Trolejbus jsou vyhozené prachy, co metro s vysokými náklady na stavbu, ale i provoz stanic – eskalátory, světla, ventilace bez ohledu na četnost spojů? Posílat tam vše je rozmařilost, u pásmového provozu hrozí ucpávání stanic čekajícími se zavazadly (a horší interval na letiště než tbus s přestupem).

Frantík

Bohnice preferují tramvaj… tak proč už nezačali projektovat tramvaj z metra na sídliště? Ta by tam stála nezávisle na lanovce.

Frantík

A nepočítalo se ani při prodloužení , to byl jenom populismus.

Roman Soudný

Kdo chce hledá způsob, kdo nechce hledá důvod.

Y.K.

Výhoda je, že žádná VRT nevede přes Ořechovku. To by mohlo pomoci

Michal M

Železnice není marnost, ale mimo TEN-T se musí vždy najít
„strýček“, který za danou větší stavbu kope a nenechá se odpálkovat.
Bohužel u vlaku na letiště to Praha nebyla a Středočeský kraj – jak to říci slušně – na takovou roli úplně neměl a ani nemá.
Nemlich stejně je na tom Bolka/Liberec, Vysokov, Zlín a Frenštát….
Buďte si jistej, že na Nábřeží ani v Dlážděný se z toho, že tyhle významný kousky chybí, nikdo v noci zpocenej nebudí… Republika asi potřebuje víc lidí jako byl Pavel Eybert (jihočeská D3).

Karel

Pokud je takový zákon, že do výstavby dopravních staveb mluvi a má právo veta kdejaký jouda, tak nikdo těch pár kilometrů trati stavět nemůže.

Y.K.

Tak to pozor, lidé mají právo hájit své zájmy, nejsme v totalitě. Ale musí to mít nějaké meze a musí být (oboustranná) snaha najít kompromis. A neměly by tam vstupovat zájmové skupiny, kterých se to netýká přímo. Dnes je to souboj na nože.

Karel

SŽ nemůže stavět, když nemá kudy.

mikiqex

Trolejbus je super (byť dráty obecně jsou dost opičárna), ale našel bych dva hejty 🙂

Horko těžko jsem se doklikal k nějakému pohledu zevnitř a vidím správně, že ten specializovaný spoj na letiště má standardní interiér, tedy bez prostor na zavazadla? Takže i s kabinovým kufříkem to je nejspíš pořád na stojáka?

To bude radost vysvětloval všem turistům, do kterých se roky vtlouká linka 119, že mají jet linkou 59… což historicky byla noční tramvaj..

Mickey

Najděte si video nebo fotky z výstavy Czechbus, ta místa pro zavazadla tam jsou.

Michal M

A co kdyby ses tím před chytrýma poznámkama třeba svezl?

Jiřik

Představte si, že jsou i lidé, kteří bydlí desítky až stovky kilometrů od Prahy, popřípadě jsou i na jiném kontinentu – a těm by stačily nějaké šikovné fotky na webu, než aby se jeli osobně přesvědčovat o každém detailu.

Air Traveller

to jsou argumenty zas…

MHD a jejich trasy se bezne meni po celem svete a podstatne casteji, a i turisti to zvladnou.

pavel.mertlik

„Praha spustila provoz bezemisní linky 59“
ty jo, tohle je fakt zlý, tady z toho za chvilku bude aktivistickej web jak Aktuálně

dzejejc

To vozidlo bezemisní je.

melm

To vozidlo má výfuk v elektrárně

Y.K.

Stejně jako váš počítač na kterým jste to tu nadatloval. Říkáte, že počítač / mobil produkuje zplodiny?

Trojebus je bezemisní (v místě kde se pohybuje nic nevylučuje), výroba energie není.

Martin

napr. jaderne?

melm

Nebo i v tepelné

Martin

jaderna je vlastne take tepelna, dokud zdrojem je para a turbina, tak je tepelna, jen zpusob ohrevu se meni…

czhunter

Jaderná elektrárna má emise v podobě vodní páry.

Což kupodivu je (také) skleníkový plyn.

Ale těch emisí je docela málo v přepočtu na vyrobené TWh.

Kubrt

Především ta vodní pára z atmosféry zase vyprší.

Y.K.

Pára sice je skleníkový plyn, ale její vypouštění má nulový globální vliv (lokální v okolí věží trochu má). Její podíl v atmosféře je dán teplotou a přirozeným odparem a srážkami.

Leoš Konečný

Opravdu? Tak ta elektřina se z něčeho vyrábí, to je jen pokrytectví, které vyfukuje zplodiny jinde, navíc když půjdeme do detailů, tak zplodiny z pneumatik a obložení brzd taky produkuje.

Michal M

Tak když je to jedno, tak co Konečnýmu před barákem postavit tepelnou elektrárnu? Že by třeba ten rozdíl pochopil…

PetrM

Bezemisní … a ta elektřina se objevila v troleji sama od sebe :-), marketing je dobrý :-).

Y.K.

Emise jsou již započítané do výroby energie a odebraných kWh. Nepočítají se znova u spotřebiče (žádného, ani trolebusu).

Mickey

Prostě to nevyfukuje na ulici splodiny, stejně jako je bezemisní vaše žehlička, ale na to už jsme za ta léta zvyklí.

PetrM

Já to samozřejmě chápu :-). Jen byste se divil kolik lidí si myslí, že energie pro trolejbus nebo tramvaj prostě vznikne jen tak :-).

Y.K.

Ne, to si nemyslí skoro nikdo, ale mnozí to rádi hodí do ringu, když se jim to zrovna hodí (a zastrčí to do kouta lebky, když se jim to nehodí).

Martas

Si tady všichni dělali srandu s kladívky a tady je na zahájení provozu pár vozidel papalášů, že se k té pásce málem nevešli 😀

Martin Š.

Super, Praze sobě, že to odstartovali. Na vlak na letiště si ještě dlouho počkáme, většina délky trati zatím vůbec není ve výstavbě…

midder

No kdyby DPP měl pod sebou i vlaky v Praze a vše nemusela řešit Správa Železnic, tak by tam ten vlak byl o dost dřív. Holt klasicky u nás vše hrozně trvá, a těch jejich 6 let je čístý výmysl který nikdy nedodrží.

Martin Šubrt

Protože jim v tomto případě do toho hází vidle už cca 40 let vždycky někdo z Prahy. Ani 40 metrů hluboko v drahém tunelu placeného státem se nedaří průchod jistou částí města dotáhnout. Kdyby tomu tak nebylo, tak se na letiště už 30 let vlakem jezdí.

Frantík

A nemůže se na to letiště třeba už jezdit z Kladna?

Roman Soudný

690 tisíc tun paliva? Chce mi říct, že se jenom na lince 119 ušetří 810 milionů litrů? Tedy nafta za 29 miliard?

vbb

Za den? 🙂

Roman Soudný

I kdyby za 10 let, tak honem vzít úvěry na stavbu tratí a okamžitě předělat všechny linky na trolejbus. Do dvou let by se investice zaplatila úsporami.

Karel

Řekl bych, že se někdo seknul v nulách. Jen hrubý odhad z veřejných čísel:
Průměrná spotřeba SOR NB18 52 litrů na 100 km tj. 0,52 l na km
Délka trasy na letiště 8 km
290 spojů za den
0,52x8x290x2x365
880 000 litrů za rok

Martin

Nj. melo byt asi 690 tun…

Pavel

Krát dvě to mělo bejt! 😀

Horst

V pracovní den bylo na lince 119 přesně 249 spojů. V sobotu a neděli popř. ve svátek 144/138.

vbb

Sekání se v nulách je velmi oblíbený sport. Nedávno se v tisku a TV objevil údaj, že „větrné elektrárny v ČR loni vyrobily (zhruba) 600 MWh elektrické energie“.
Tj. produkce Temelína za 20 minut…
A když se někde převádějí plošné či nedejbože objemové míry, to se pak člověk dozví věcí… (namátkou, plocha zahrad na střeše Lucerny je půl km čtverečního 🙂 🙂 )

Y.K.

Tam bude něco navíc, ne? Buď to „tisíc“ a nebo „tun“. 🙂

Jiný Petr

👍 kdo by řešil nějaké řády – tři nuly sem, nebo tam 🤣 Hlavně, že je to bezemisní 😉
Jen by mne zajímalo, zda si to číslo vymyslel Witowski, Hřib nebo Nevyhoštěný.

Václav

Oprava? předpokládám, že zástupci společnosti SOR nepřemítali nad počtem velkokapacitních trolejbusů, byla to společnost Solaris;) (14. odstavec)

melm

A při otáčení budou na Evropské blokovat oba jízdní pruhy…

Jerry

Toto je křižovatka v Plzni. Otázka za 3 zlaté Bludišťáky: Proč je hranice křižovatky, označená bublinou, tak daleko? A podotázka: Vadí to někomu?
https://mapy.cz/letecka?vlastni-body&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9eAdXxV.al&ud=13%C2%B022%274.784%22E%2049%C2%B044%2741.259%22N&x=13.3677408&y=49.7448253&z=20

melm

To je špatný příklad, na Evropské bude trolejbus odbočovat na konečnou doprava z levého jízdního pruhu…

Jerry

No a co? To je takový problém ošetřit semafory? Jak velké zdržení? V řádu sekund? To fakt zboří svět. 😀 😀

melm

Jako, pro každý jízdní pruh zvlášť semafor?

Jerry

To jste ještě nikdy neviděl? To žijete v jeskyni? Víte, že mohou být i speciální semafory pro MHD? Novinka, co?

melm

Semafory pro MHD můžou být pouze ve vyhrazených pruzích

Jerry

Také ho zde netřeba, vozy MHD můžou být vybaveny dálkovým ovládáním semaforů.

melm

To určitě, ale pořád nechápu, jak si představujete dva semafory pro dva jízdní pruhy. Pochopil bych, pokud by se z levého odpočovalo doleva, šipka přímo a doleva, ale tady se bude z levého odbočovat doprava. Ale no co, pár ťukanců a aktivisti z Praha sobě otevřou oči…

Jerry

Pokud někdo za takových okolností způsobí ťukanec, měl by doživotně přijít o řidičák, neb jest imbecil.

melm

Tak to brzy dojdou DPP řidiči

Jerry

Řeč je o takových, jako jste vy, chlapče. Řidiči DPP nebudou mít problém, jelikož budou mít přednost, víme?

melm

To jsem zvědavý, jak ta přednost bude vyznačena…

Tomáš Hradil

Autobus pojede na čočky, zatímco křižovatka bude na červenou

melm

Na čočky by mohl jet, pokud by měl vyhrazený jízdní pruh

Jerry

Mimochodem, trolejbus je drážní vozidlo, podobně, jako tramvaj, nebo vlak a jeho trasu určuje drážní úřad a tomuto se poté přizpůsobuje ostatní silniční provoz. nemáte zač.

melm

Jistě, ale pokud jede po běžné komunikaci, musí dodržovat ZoPnPK, zde zejména ustanovení o jízdě v jízdních pruzích

Jerry

Já vás prokoukl, vy jste komik. 😀

melm

2 nehody za 2 měsícehttps://www.metro.cz/praha/nejdelsi-autobus-mel-v-praze-nehodu.A170320_105330_metro-praha_lam

Martin

Do ted to nikomu nevadilo ani u klasickych kloubaku…

melm

Klasický kloubák se tam vytočí. Vadilo to už při zkušebním provozu tříčlánkových autobusů

Jerry

Komu to vadilo? Já vím, tenhle hejt je tisíckrát recyklovaný a je to jeden asi ze tří, které odpůrci našli a furt točí dokola. Dost málo.

melm

Vadilo to zejména řidičům těch autobusů

Jerry

A to je všechno? Vážně? Pokračujte, je s vámi legrace. 😀

melm

Legrace je zejména s vámi, vy semafory pro MHD.

Jerry

😀 😀

Michal M

Tady si můžeš doplnit vzdělání, evidentně to dost potřebuješ. https://preference.prazsketramvaje.cz/index.php

melm

Opět špatný příklad, tramvaj jede po samostatném tělese

Mickey

Odkdy se na Evropské otáčí? Pouze odbočuje, plynule.

melm

Ano, plynule, z levého jízdního pruhu doprava a pak hned zase doprava na konečnou

Jerry

Melm jako jediný na světě odhalil rozsáhlé spiknutí zednářů a pražských popelářů. 😀

melm

Já nic neodhalil, problémy tam byly už při testování tříčlánkových autobusů https://www.metro.cz/praha/nejdelsi-autobus-mel-v-praze-nehodu.A170320_105330_metro-praha_lam

Jerry

Já vidím jeden problém. Problémy jsou od toho, aby se řešili. A to dělají lidé, kteří tomu rozumí, čemuž jste vy na dlouhé hony vzdálen.

melm

Asi tak, jak odborníci z Praha sobě. Viz cyklopruhy na Hlávkově mostě…

Michal M

Diagnóza: Brouk Pytlík.

Jiřik

Bašta, takže jste našel jeden článek o nehodě jednoho autobusu před sedmi lety. Něco aktuálnějšího by nebylo?

melm

7 let tam tříčlánkové autobusy/trolejbusy nejezdily. A ty dvě téměř totožné nehody se staly během necelých dvou měsíců

danaceks

Na jak dlouho ovšem?

danaceks

… vyřeší kapacitní problémy*

M M

Červené značky teda za mě působí o dost více „podivně“, než kdyby tam nebylo nic.

Kubrt

Taky tam mohla být nějaká infantilní jména á la Ruzyňáček nebo Megáč, takže evidenční číslo je ještě OK 🙂

Jirka

Náhodou „Ruzyňáček“ je super, taková blbina by se mohla i ujmout.

Kubrt

To bych nerad 🙂

Jiřik

A co „Havláček“? 😀

Honza

Jo, vzpomínám na: „Jedu s STK jsem OK!“
A taky třeba: Vezu tchyni… a jména a siluety dětiček, to je taky dost infantilní.

Jakub K

Co třeba Havlíček? :))

melm

Podobné značky jsou na trolejbusech ve většině měst

TnM

Tak to si nemyslim ze ve vetsine.
Pokud vim, tak s tim zacli v Pardubicich jako sotoiniciativa jak zaplnit misto na RZ co je na univerzalnich kastlich.

TnM

Pseudo-Spz maji Budejovice, Pardubice, Hradec, Usti, Teplice. Chomutov na to misto take dava tabulky s ev.č., ale mensiho formatu.
Jedna se tedy o tesnou mensinu trbus provozu v Cesku

vbb

Hlavně už nezbyly prachy na to je dát i dozadu (teda aspoň podle fotek 🙂 )

Kryštof

7/17 a 8/17 …
ostatní fotky jsou zřejmě staré recyklované z předchozích článků

Jerry

Ale dalo to fušku, najít něco na hejtování, že? 😀