lot
Autobusy

FlixBus vlaky neporazil. Končí s vnitrostátními autobusy ve Švýcarsku

Dálkový autobus Setra v barvách Eurobusu. Foto: Eurobus
Dálkový autobus Setra v barvách Eurobusu. Foto: Eurobus

Po roce a půl přestala společnost FlixBus nabízet jízdenky na vnitrostátní autobusové spoje ve Švýcarsku. Důvodem je slabá poptávka po cestách autobusem v zemi, která má nejvyšší podíl cest vlakem na světě.

O konci FlixBusu na vnitrostátních linkách ve Švýcarsku informovala jako první švýcarská agentura SDA – Keystone.  Pro FlixBus linky provozovala švýcarská společnost EuroBus, která držela i licenci.

FlixBus a EuroBus nabízely ve Švýcarsku celkem tři vnitrostátní linky. Švýcarské ministerstvo dopravy už zrušilo koncese na tři linky. V rezervačním systému FlixBusu už linky nejsou. Podle EuroBusu sice počet cestujících rostl, ale poptávka zůstala hluboko pod očekáváním. Šéf firmy Roger Müri současně kritizoval podmínky, které autobusová doprava mimo objednávku státu či kantonů ve Švýcarsku má.

EuroBus měl s rozvojem autobusové dopravy ve Švýcarsku velké plány, nakonec ale narazil. Linky spojovaly Chur se Sionem, Curych s Luganem se zajížďkou přes Basilej a Sankt Gallen s Ženevou. I když konkurovaly cenou, dobou jízdy vůbec ne.

Mapa sítě Eurobus/Flixbus ve Švýcarsku. Foto: Eurobus
Mapa sítě Eurobus/Flixbus ve Švýcarsku. Foto: Eurobus
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Muhehe. Management Flixbusu vůbec nechápe. A někteří zdejší diskutéři taky ne. V průzkumech je veřejná doprava vždy hodnocena jako nejdůvěryhodnější instituce v zemi. V zbytku Evropy první místa skoro vždycky obsazují policie a armáda. Dopravci, dopravní svazy, města, kantony i stát provozují nepřetržité marketingové a reklamní kampaně a celá země nepřetržitě investuje do rozvoje infrastruktury. Management Flixbusu musí být hodně arogantní, když se domníval, že tam prorazí. :)))

pozorovatel

Arogantní asi ani ne, spíše hloupý, když si vybral takové trasy, o nichž normálnímu člověku muselo být už předem jasné, že chtít tam konkurovat švýcarské železnici je naprostá zhůvěřilost.

xxyy

tam jim je to jedno, oni utrácejí neomezený kapitál – stačí zapíchnout kružítko do mapy „jééé tady je nějaký město, tady bychom mohli jezdit“.

Tomáš Záruba

No jo, když oni zkoušeli dělat přímou konkurenci na hlavních trasách, to se asi zbláznili. Možná by to dopadlo jinak, kdyby fungovali ve směrech, kde vlak není nebo jen velmi pomalu/oklikou/s více přestupy – třeba „z Ticina vlevo a vpravo“, ideálně kdyby se zároveň domluvili na vstupu do tarifní integrace.

Radek Janata

z Ticina vlevo a vpravo
—–
To by si moc nepomohli, protože jih Švýcarska je o dost méně obydlen než sever.
https://i.redd.it/hgbpw2716yp01.jpg

Tomáš Záruba

To je samozřejmě jasný, proto tam taky není žádná trať. 🙂 Ale že by tam neměl smysl ani bus bych netvrdil.

Pátek

Paráda. V Německu se Flixbus hroutí, teď Švýcarsko.Jen tak dál (y)

Německo

Dobrý den, jak jste přišel na to, že Flixbus se v Německu hroutí? Vzhledem k jeho tržnímu podílu asi o hroucení mluvit nelze, že.. Můžete, prosím, doložit nějaký odkaz či zdroj svého tvrzení? Děkuji

Leoš Konečný

Super treba to zabali vsude

Svojsin

Já jsem rád, že je to jedna z možností na Brno – Praha.

xxyy

Jediná možnost Brno – Praha je Regiojet

Roman Svačina

Tak tady je ještě svět v pořádku…

pozorovatel

Tady nebo tam?

Radek Janata

I když konkurovaly cenou, dobou jízdy vůbec ne.
——–
Opravdu konkurovaly i cenou? Ekonomika každé vnitrostátní linky stojí hlavně na pravidelných cestujících. Ale takoví mají ve Švýcarsku Halbtax nebo dokonce Generalabonnement.

Marek Janík

no tak s low-cost pojetím jejich podnikání můžou útočit na polský trh, ne na švýcarský

Kubrt

I ve Švýcarsku jsou lidé, kteří na low-cost slyší.

Nekdo

přistěhovalci z východu než dostanou tak zhruba třetí výplatu 😀

Radek Janata

To jo, ale otázka je jestli uživí linku. U nás je lidí, co jsou ochotní jet autobusem, protože to je levnější, mnohem víc.

Kubrt

Článek ukazuje, že linku neuživí (i když takto na dálku těžko posuzovat konkrétní důvody, proč se tyhle linky nechytly – Flixbus někdy dělá dost nepochopitelné věci). Šlo mi o to poukázat na fakt, že tak jako ne všichni Němci nosí kalhoty s padacím mostem a pijí pivo, tak ne všichni Švýcaři mají v garáži Mercedes (nebo něco lepšího). Soudě dle schytaných minusů se pletu, pak ale nechápu proč občané CH z příhraničí jezdí houfně na nákupy do D do Lidlu a Aldi, když low-cost přístup nevyznávají 🙂

pozorovatel

Čtete špatně – článek přece docela jasně uvádí zřejmě hlavní důvod, proč se ty linky nechytly, a to v poslední větě: „I když konkurovaly cenou, dobou jízdy vůbec ne.“

xxyy

Flixbus dělá tak nějak všechno špatně, třeba Liberec – Florenc

svojsin

Radek Janata: Nebo např. z Mostu , Teplic a Chomutova, protože je to výrazně rychlejší způsob dopravy a k tomu ještě levnější

Martin V.

Zrovna včera jsem dal do diskuse o nových trolejbusech v Limoges odkaz na fotku Sodomkova lázeňského autokaru Škoda 606 DN, které si v roce 1938 objednaly ČSD, protože pochopily, že z Prahy do Karlových Varů adekvátní železnice prostě nevede. A dodnes se poměry silnice (dánice) / železnice v tomto směru příliš nezměnily.

pozorovatel

Nezměnily? To bych raději ani netvrdil – naopak se změnily docela dost, a to jednoznačně ve prospěch silniční dopravy (především výstavbou z velké části již hotové dálnice).

Filias

Proč by měla Švýcarská vláda a samospráva podporovat dálkové autobusy namísto vlaků? Investují obrovské peníze do železnice, aby pak přišel Flixbus a stáhl lidi na silnici – protože je to prostě „cool“ a „nový facebook“.

Dushan

Zato v Česku je povolení dálkových linek autobusů v souběhu s železnicí v pořádku?!

Supidio

V rámci konkurence je povolení autobusových linek oproti železnici v naprostém pořádku…Brání to nehoráznému cenovému chování ČD v nekonkurenčním prostření…A pokud se dotovaná železniční doprava ukáže jako nekonkurenceschopná s nedotovanou silniční, tak je asi něco špatně.

Petr

Prosímvás podívejte se na kapacitu české železnice. My máme opravdu daleko k tomu, abychom mohli nějak omezovat nebo zakazovat jakýkoliv způsob dopravy.

Nekdo

tak my bychom hlavně měli vypracovat koncepci kolejové dopravy na nejbližších 50-70 let a pak se jí držet (přesně jako ve Švýcarsku)

AAA

Tak až tu budeme mít švýcarské dráhy místo Českých tak klidně

AAA

A čím konkrétně je podporovala?

pozorovatel

Přečtěte si ten komentář ještě jednou a pořádně – není tam přece nic o tom, že by je podporovala, ale jen (vlastně řečnická) otázka, proč by je (vůbec) podporovat měla.

bkp

Skoro bych v tom článku hledal odpověď na to, v čem ty podmínky jsou horší.

Ludvík

Švýcaři preferují kvalitu před cenou a jejich vlaky kvalitu nabízejí. Osobně je mi jejich postoj sympatický.