Autobusy Dopravci Železnice

Dopravní „revoluce“ ve Švýcarsku. Stát poprvé povolil dálkové autobusy

Dálkový autobus Setra v barvách Eurobusu. Foto: Eurobus
Dálkový autobus Setra v barvách Eurobusu. Foto: Eurobus

Autobusy vás mohou odvézt tam, kam nevedou koleje. Nikam jinam. Desítky let existující pravidlo ve Švýcarsku vzalo v neděli za své. Země, jejíž dopravní systém je považován za nejlepší na světě, poprvé povolila i provoz dálkových vnitrostátních autobusů.

Tři nové linky spouští švýcarský dopravce Eurobus ve spolupráci s FlixBusem, přes který bude prodávat jízdenky. Útočit bude hlavně cenou: například jízdenku mezi Curychem a Bernem nabízí za 11,50 franku, zatímco vlak bez slev stojí 51 franků.

Mapa sítě Eurobus/Flixbus ve Švýcarsku. Foto: Eurobus
Mapa sítě Eurobus/Flixbus ve Švýcarsku. Foto: Eurobus

Nové linky spojují Chur se Sionem, Curych s Luganem se zajížďkou přes Basilej a Sankt Gallen s Ženevou. Švýcarské dráhy SBB zatím mohou být v klidu, Eurobus nasazuje zatím jen šest autobusů a zatímco cena je výrazně nižší, doba jízdy většinou výrazně delší. Eurobus nabídne majitelům General-Abo (celoroční jízdenka na neomezené cestování) cestu zdarma, musí ale zaplatit poplatek pět franků za rezervaci. Eurobus chce ale otevřít dalších sedm linek.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pibik
Host
Pibik

Když už i ve Švýcarsku není schopen stát plně udržet svůj předlužený a předražený moloch, rozjede se sektor dálkové dopravy pro soukromníky po celé Evropě. Trh dělá své, státní zadlužení holt tlačí, soukromníci rádi převezmou plně i tento business. Po letecké dopravě padnou mýty postupně i v dálkové autobusové a železniční dopravě!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Švýcary nikdo (ani žádný „trh“ obohacený o dálkové autobusy) z vlaků rozhodně nevyžene – od „státu“ je tohle spíše jen akcí „pro oko“ = aby se nikdo nemohl hloupě vztekat a argumentovat „státní regulací“, a ještě snad pro zahraniční turisty – výletníky, kteří si chtějí prohlédnout Švýcarsko i odjinud než jen ze železničních tratí. Minimálně v počátku jsou to v podstatě jen jakési „silniční Glacier Expressy“, trasované ovšem mírným terénem (a asi v mnoha případech po dálnicích), protože přes nejhezčí horské průsmyky se v zimě projet nedá – nebo si snad někdo myslí, že dva páry autobusových spojů denně (s… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

tohle známe z moravy, nastoupil soukromník a kraj dal obcím učet za každou hlavu, i když třeba babička co má 95 nikam nepojede tak obec za nu bude platit a nějaký obce začali protestovat, tak autobus tam nestavěl a před tím byl autobus levnější jak vlak.

VRT
Host
VRT

A je to dobře? Ještě než budu lynčován, tak prosím nastudovat, jak je to s železnicí ve Švýcarsku (zdaleka ne vše je SBB).

To
Host
To

A Teď se může Jančura ukázat…

Milan
Host
Milan

Dalo by se pochopit, pokud by zmíněné autobusy provozoval státní dopravce, ale přelévání tržeb do kapes soukromých dopravců, zatímco zajistění ztrátové přepravy zůstane státu, není podle mě cesta správným směrem.

Desper
Host
Desper

Co jsem viděl, tak ty vlaky ve Švýcarsku na hlavních tratích jsou pěkně naprásknutý i mimo špičku. Busy jako „posila“ rozhodně prospějí. Těch 50 cestujících co odfiltrují za hodinu (nebo kolik busů pojede) ten vlak ani nepocítí

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Potvrzuji.

Navíc se dá předpokládat, že do autobusů přejdou největší socky, takže tím vydělají i cestující ve vlacích.

bkp
Host
bkp

Takže ledy prolomeny, teď už je jen otázka času, těch autobusů bude jezdít víc a kdy přibydou i nějaké ty vlaky…