Autobusy Dopravci Železnice

Dopravní „revoluce“ ve Švýcarsku. Stát poprvé povolil dálkové autobusy

Dálkový autobus Setra v barvách Eurobusu. Foto: Eurobus
Dálkový autobus Setra v barvách Eurobusu. Foto: Eurobus

Autobusy vás mohou odvézt tam, kam nevedou koleje. Nikam jinam. Desítky let existující pravidlo ve Švýcarsku vzalo v neděli za své. Země, jejíž dopravní systém je považován za nejlepší na světě, poprvé povolila i provoz dálkových vnitrostátních autobusů.

Tři nové linky spouští švýcarský dopravce Eurobus ve spolupráci s FlixBusem, přes který bude prodávat jízdenky. Útočit bude hlavně cenou: například jízdenku mezi Curychem a Bernem nabízí za 11,50 franku, zatímco vlak bez slev stojí 51 franků.

Mapa sítě Eurobus/Flixbus ve Švýcarsku. Foto: Eurobus
Mapa sítě Eurobus/Flixbus ve Švýcarsku. Foto: Eurobus

Nové linky spojují Chur se Sionem, Curych s Luganem se zajížďkou přes Basilej a Sankt Gallen s Ženevou. Švýcarské dráhy SBB zatím mohou být v klidu, Eurobus nasazuje zatím jen šest autobusů a zatímco cena je výrazně nižší, doba jízdy většinou výrazně delší. Eurobus nabídne majitelům General-Abo (celoroční jízdenka na neomezené cestování) cestu zdarma, musí ale zaplatit poplatek pět franků za rezervaci. Eurobus chce ale otevřít dalších sedm linek.

Štítky

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Když už i ve Švýcarsku není schopen stát plně udržet svůj předlužený a předražený moloch, rozjede se sektor dálkové dopravy pro soukromníky po celé Evropě. Trh dělá své, státní zadlužení holt tlačí, soukromníci rádi převezmou plně i tento business. Po letecké dopravě padnou mýty postupně i v dálkové autobusové a železniční dopravě!

    • Švýcary nikdo (ani žádný „trh“ obohacený o dálkové autobusy) z vlaků rozhodně nevyžene – od „státu“ je tohle spíše jen akcí „pro oko“ = aby se nikdo nemohl hloupě vztekat a argumentovat „státní regulací“, a ještě snad pro zahraniční turisty – výletníky, kteří si chtějí prohlédnout Švýcarsko i odjinud než jen ze železničních tratí. Minimálně v počátku jsou to v podstatě jen jakési „silniční Glacier Expressy“, trasované ovšem mírným terénem (a asi v mnoha případech po dálnicích), protože přes nejhezčí horské průsmyky se v zimě projet nedá – nebo si snad někdo myslí, že dva páry autobusových spojů denně (s výrazně delšími cestovními dobami, protože z dálnic budou sjíždět do měst a vracet se zpět na dálnice) mohou konkurovat půlhodinovým intervalům pohodlných a rychlých vlaků, do kterých si navíc naprostá většina Švýcarů každoročně relativně levně předplácí velké slevy?

  • tohle známe z moravy, nastoupil soukromník a kraj dal obcím učet za každou hlavu, i když třeba babička co má 95 nikam nepojede tak obec za nu bude platit a nějaký obce začali protestovat, tak autobus tam nestavěl a před tím byl autobus levnější jak vlak.

  • A je to dobře? Ještě než budu lynčován, tak prosím nastudovat, jak je to s železnicí ve Švýcarsku (zdaleka ne vše je SBB).

  • Dalo by se pochopit, pokud by zmíněné autobusy provozoval státní dopravce, ale přelévání tržeb do kapes soukromých dopravců, zatímco zajistění ztrátové přepravy zůstane státu, není podle mě cesta správným směrem.

  • Co jsem viděl, tak ty vlaky ve Švýcarsku na hlavních tratích jsou pěkně naprásknutý i mimo špičku. Busy jako „posila“ rozhodně prospějí. Těch 50 cestujících co odfiltrují za hodinu (nebo kolik busů pojede) ten vlak ani nepocítí

    • Potvrzuji.

      Navíc se dá předpokládat, že do autobusů přejdou největší socky, takže tím vydělají i cestující ve vlacích.

  • Takže ledy prolomeny, teď už je jen otázka času, těch autobusů bude jezdít víc a kdy přibydou i nějaké ty vlaky…

Newsletter

Partneři


Výběr editora