FlixBus otestoval autobus se solárními panely na střeše, aby snížil spotřebu

Solární panely na střeše autobusu VDL. Foto: FlixBusSolární panely na střeše autobusu VDL. Foto: FlixBus

Společnost FlixBus začala s testováním autobusu, který má snížit spotřebu nafty díky osazení solárních panelů na střechu autobusu. První data

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bus

Pokud se potvrdí úspora 1,7l/100km je to právě ten způsob, jak snadno snižovat emise a bez chytrývh rýpalů, kteří elektromobilitu považují pouze za přemístění zdroje znečištění do elektrárny. Tři autobusy s tímto solárem seberou emise jednoho osobního auta. Kolik desítek či stovek tisíc autobusů jezdí po Evropě ? Kolik kamionů by to mohlo mít na střeše návěsu ? Kolik vlaků ? Když se přidá rekuperace brzdné energie přes akumulátor, případně nabíjení akumulátoru tím solárem i u stojícího busu, tak to bude super.

PAN

Souhlas. Pozitivní aneb inovativní kroky jsou cestou vpřed. Jen ne vždy se vše vydaří a občas bude nutné nějaké ty mouchy ještě vychytat. Ale jinak palec nahoru (y)

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=15880

Například Daimler Trucks & Buses však nedávno oznámil, že v příštích deseti letech do svého sortimentu vozidla na vodíkový pohon nezařadí, pro užitková vozidla je pravděpodobný rok 2039.

Radovan Komínek

Konečně. Potenciál střech vozidel je ohromný. Doufám, že se klasicky ve výhledu sníží cena a zvýší účinnost, čímž se zlepší ekonomika. Zpravidla to tak u mnoha technologií bylo a je (klimatizace, mobilní telefony, navigace, prvky autonomního řízení, televizory atd. atd…).

PAN

Scania a švédský běžkařský tým…

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=15793

náhodný kolemjdoucí

Přátelé, pokud vím, tak energie vyrobená panelem se rozhodně nepočítá od kilometru, nýbrž od hodiny.
Tak velkou úsporu si potom dovedu vysvětlit tak, že to zkoušeli na D1 (nebo předvčírem kdekoli jinde), na několik hodin zkejsli a solár za tu dobu stihl vyrobit celkem dost. 😀

Martin V.

To ne, ale u odstaveného autobusu s plně nabitou baterkou už jaksi není kam tu energii dávat. Tak to nejspíš bylo míněno. Na to, aby alternátor schválně nedobíjel naplno, bych byl dost opatrný. Něco se pokazí a nemusel by nastartovat.

Travegoist

Co takhle udržovací napájení akumulátorů? Zrovna na tohle dost trpí v zimě ne úplně fit aku autobusů.

Par

Nevím proč vyrobci busu a náklaďáku neudělají něco s elektrickým retarderem. Prakticky každý truck a bus ho má…. To se přímo nabízí cesta k hybridizaci. Hlavně u MHD.. S nějakým superkapacitorem co by zvládal vysoké výkony. Tam bych viděl úspory určitě 30%. To by už byla pecka… Oproti vymyslím typu vodík nebo trolej na dálnici.. Elektrobusy ve městech taky mají problémy. S nabijeckama… Často je problém zbudovat tyto vysoké příkony… Aby dokrmili bus na to ne za 30min…

Martin V.

V Praze už testovali v MHD Volvo i Solaris a zde se o tom i psalo: https://zdopravy.cz/praha-testuje-dalsi-hybridni-autobus-tentokrat-od-solarisu-31807/

M H

V Brně jsem měli nedávno (možná stále máme) nějaký full hybrid od Iveca https://www.bmhd.cz/aktuality/aktualita.php?1609

...

Elektrický retardér a 30 % úspory? V městském provozu možná tak 20 %. A na dálnici ani omylem.

Travegoist

Ultrakapacitorové rekuperační moduly dnes běžně nabízí u městských vozů M-B, MAN, Solaris…

Xyz

vážne enormná úspora nejakých 5Kc či menej na cestujúceho pri 600km ceste, to môžu v pohode rozpustiť do cestovného a nikto to nepostrehne s nulovymi vstupnými nákladmi

thegrid

nejde jen o peníze ale ekologii = reputaci firmy

Petr

Nezapomeňte, že se jedná o Německo, kde je tlak na snižování CO2 ze strany obyvatel dost vysoký. Autobusy musí bojovat s ekologičtější železniční dopravou.

Od lesa

Takže je to vlastně šaškárna, která je postavená na lžích. Něco jako že pražák jezdí hrdě v elektromobilu, přičemž baterky v něm dobíjí uhelná elektrárna kouřící v severních Čechách, což on nevidí a nebo že Rakousko funguje bez jaderné energie.

Ludwig

Jestli těch pět panelů zvládne nakrmit klimatizaci toho autobusu, tak proletím Punkvu na rogale… 😀

Kubrt

Asi tak. Teď údajně ušetří 7 % paliva, tak uvidíme kolik to bude v létě až poběží klima a panely budou rozpálené a tudíž nevýkonné. Za jak dlouho se v uspořeném palivu vrátí náklady na instalaci se asi nedozvíme, ale hlavně že se o nás píše „v zeleném“ 🙂

Radovan Komínek

Mám panely na slunci a vyrábí i v létě. Účinnost určitě není snížená o desítky procent a jednotky procent nejsem schopen zjistit.

Martin V.

Na celou klimu to určitě nebude, ale ty panely by se mohly cestou trochu chladit větrem. Rozhodně toho vyrobí víc než na parkovišti. Ještě by to mohli nalepit na chladírenské návěsy, tam je hladká střecha o ploše 30 m2 bez poklopů a bez klimatizace. Já bych tu jejich snahu neshazoval. Každý začátek je těžký, ale nějak se začít musí.

Jirka

Tam není napsáno, že to uspokojí spotřebu na 100%, ale jen sníží využití alternátoru

Ludwig

„Autobus, jak je u FlixBusu běžné, je vybaven USB porty a elektrickými zásuvkami, klimatizací, Wi-Fi i palubním zábavním portálem. Díky instalaci nové technologie jsou všechna tato zařízení na palubě napájena právě solární energií,“

Tak v tom případě tuto větu chápeme každý jinak.

Jirka

To je jiná věta.
Regulátor nabíjení umístěný na palubě FlixBusu řídí na základě výroby energie ze střešních solárních panelů činnost funkce alternátoru autobusu.
Tam je zařízení, které zapíná/vypíná alternátor když je/není potřeba

Ludwig

Je jasné, že jde pouze o jistou výpomoc dodávky elektřiny na palubu. Já reagoval na tu větu tiskové mluvčí 😉

Jirka

No fakticky napájena jsou asi všechna zařízení, ale né ze 100%, což neupřesnila.

Miropiro

Myšlenka je to natolik jednoduchá až prostá, až si člověk řekne – to by přece mohlo být už dávno, i na vlacích. Ale asi to ve výsledku není tak jednoduché.

Xyz

skôr to je neekonomicke, vysoké investície a údržba a zanedbateľná úspora

Od lesa

Jenže do Říše jezdí Gréta, takže je i z nesmyslů nutné kakat Maggi v kostkách.

Jiří Kocurek

Kdysi dávno … Da Vinciho napadl stoj, který se zavrtá do vzduchu a poletí. Jenže neměl čím to pohánět. Kdysi dávno kdosi vymýšlel regulaci elekromotoru. Jenže neměl polovodiče, a tak místo polovodičů použil zrychlovač. Kdysi dávno kdosi vyrobil elekromobil. Jenže neměl dnešní baterie, tehdejší 40 Ah 12 V olověná baterie dodá celých 0,48 kWh. A měl jen tu odporovou regulaci, která byla neúsporná. Určitě už tehdy, před 2. světovou, někoho napadlo vyjet s elektromobilem na Pikes Peak. Až v roce 1981 to vyjel první elektromobil, s časem 32 minut. Louda, předjel by ho Trabant. Až v roce 2013 se podařilo… Číst vice »

Martin V.

Jen bych dodal, že první automobil, který překonal rychlost 100 km/h byl La Jamais Contente poháněný elektřinou. Ale to už je 120 let. https://cs.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente

...

A pokud je trend nějaký, vezmeme ho, protáhneme podle pravítka vpravo k nekonečnu a ono to tak určitě bude, že… 🙂

Je docela dobře možné, že už jsme blízko fyzikálním limitům ukládání elektrické energie do hmoty. http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou

M H

Je potřeba hladká střecha. S tím, jak se všechno teď dělá nízkopodlažní, tak se často dává něco na střechu…zejména u vozidel na elektřinu, kde by soláry byly nejpřirozenější, ale nezbývá tam na ně moc místa.

A taky jde o peníze. Vyšší vstupní cena bude pro řadu dopravců akceptovatelná, pouze když na takové vozidlo bude dotace…