Firmy se na rozestavěnou D1 nehrnou, nápravu u Humpolce začne Skanska
Práce ve středovém pásu mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic má po fiasku česko-italsko-kazašského sdružení Geosan, Toto a Sine Midas Stroy nového zhotovitele pro úsek dálnice
Pojďme to úspěšné vedení veřejných zakázek ŘSD sledovat :-). Aktuálně prodrbali 100 mil. Kč proti odhadu. I kdyby na Geosanu vysoudili téměř všechny pokuty i náhrady škody, půjde sekera ŘSD do stovek milionů. To se ŘSD není schopno za cenu sto mil. Kč naučit zadávat jinak než na cenu? Opravdu nemohou vzít funkční modely design & build, best value nebo dokonce používat vysoce efektivní kolaborační metody? Lenost a zabedněnost úředníků ŘSD kryje nekompetentní vedení ministerstva? Nebo jde o záměrné vazby se zhotovitelskými kartely? Každopádně matematika a logika ukazuje, že racionální důvod pro setrvávání v současném zakázkovém marasmu není.
Teď nezbývá než doufat, že se „kompetentní“ úředníci z těch průšvihů poučili a při sjednávání příštích smluv do nich budou dávat takové podmínky (včetně sankcí), abychom na tom netratili všichni – a že taaké budou průběžně a soustavně kontrolovat jejich plnění …
Možná když bude správně projekt tak to bude OK. Škoda, že média a všichni říkají věci jinak než jsou v reálu.
A projekt rikal, ze zhotovitel ma stavet v prosinci? Nebo ze se maji nechat kaverny v dalnici nekolik mesicu ladem, aby postupne degradovaly? To se mi nezda. Pokud ano, je k zamysleni, proc to ten projekt rikal a nikdo ho nereklamoval. I projektant ma svoji odpovednost. To, ze ji RSD tak casto neuplatnuje, je druha vec. Pokud ne, bylo to nedodrzeni projektu.
No jasně – v reálu totiž ŘSD neumí plánovat miliardové zakázky a vše se děje na poslední chvíli. V reálu totiž ŘSD místo aby konzultovalo věci s odborníky, podmínky píše úředník, co nepostavil ani kozí chlívek. V reálu jsou podmínky ořezávány a upravovány tak, jak se to hodí nějakému referentovi a následně jsou tyto hloupé podmínky vyžadovány. V reálu dochází k osekávání přípravných prací a vše se „háže“ na zhotovitele, aniž by ten měl možnost tyto věci ovlivnit. Dokud nebude fungovat plánování státu a dokud nebude ŘSD kompetentní, nic se nezmění.
Sankce neřeší nic (opravdu NIC – viz Geosan a D1). Do tohoto levelu uvažování bohužel zatím dospělo ŘSD. Světová odborná veřejnost v oboru zadávání veřejných infrastrukturních zakázek už je asi o tři kroky dál.