Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Firmy se na rozestavěnou D1 nehrnou, nápravu u Humpolce začne Skanska

Práce ve středovém pásu mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: ŘSD
Práce ve středovém pásu mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic má po fiasku česko-italsko-kazašského sdružení Geosan, Toto a Sine Midas Stroy nového zhotovitele pro úsek dálnice D1 Humpolec – Větrný Jeníkov. Část nejnutnějších prací provede Skanska, která se nabídla s cenou 640 milionů korun bez DPH. Předpokládaná cena zakázky byla 563 milionů bez DPH.

ŘSD firmu vybralo ve zrychleném řízení, neboť opuštěná stavba je v dezolátním stavu, opotřebované a místy nefunkční je zejména odvodnění a velká část vozovky. Skanska má dokončit práce ve středním dělícím pásu mezi kilometry 91,24 (exit Humpolec) a 97,8 a kompletní modernizaci levého jízdního pásu dálnice od kilometru 98 do 104,8 (exit Větrný Jeníkov)

O zakázku se přitom nestrhla velká rvačka. ŘSD oslovilo sedm firem, nabídku podaly tři. Druhá skončila Eurovia s cenou 647 milionů, ovšem jen s poloviční zárukou (60 měsíců). Třetí Metrostav se představám silničářů zcela vymkl, když požadoval 1,85 miliardy.

„Zahájení stavebních prací se předpokládá v květnu tohoto roku v případě, že nedojde k podání námitek neúspěšných uchazečů proti výběru zhotovitele či dalším úkonům zadavatele,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Na zbytek prací na třináctikilometrovém úseku chce ŘSD vypsat dvě řádná výběrová řízení. V tom větším půjde o dokončení modernizace zhruba tří čtvrtin vozovek. Tendr by měl být vypsán v květnu, k zahájení prací by pak mělo dojít s novou stavební sezonou 2020. Ještě letos by pak měla proběhnout dostavba nadjezdu na silnici III. třídy mezi obcí Bystrá a Humpolcem.

Původní sdružení získalo celý úsek za cenu 1,75 miliardy. Stavba začala loni v půlce března, v prosinci ŘSD firmy z dálnice pro nečinnost vykázalo a vypovědělo smlouvu.

5
Diskuze

avatar
2 Komentáře
3 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
4 Autoři komentářů
InsiderLKBOndraželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Insider
Host
Insider

Pojďme to úspěšné vedení veřejných zakázek ŘSD sledovat :-). Aktuálně prodrbali 100 mil. Kč proti odhadu. I kdyby na Geosanu vysoudili téměř všechny pokuty i náhrady škody, půjde sekera ŘSD do stovek milionů. To se ŘSD není schopno za cenu sto mil. Kč naučit zadávat jinak než na cenu? Opravdu nemohou vzít funkční modely design & build, best value nebo dokonce používat vysoce efektivní kolaborační metody? Lenost a zabedněnost úředníků ŘSD kryje nekompetentní vedení ministerstva? Nebo jde o záměrné vazby se zhotovitelskými kartely? Každopádně matematika a logika ukazuje, že racionální důvod pro setrvávání v současném zakázkovém marasmu není.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Teď nezbývá než doufat, že se „kompetentní“ úředníci z těch průšvihů poučili a při sjednávání příštích smluv do nich budou dávat takové podmínky (včetně sankcí), abychom na tom netratili všichni – a že taaké budou průběžně a soustavně kontrolovat jejich plnění …

Ondra
Host
Ondra

Možná když bude správně projekt tak to bude OK. Škoda, že média a všichni říkají věci jinak než jsou v reálu.

LKB
Host
LKB

A projekt rikal, ze zhotovitel ma stavet v prosinci? Nebo ze se maji nechat kaverny v dalnici nekolik mesicu ladem, aby postupne degradovaly? To se mi nezda. Pokud ano, je k zamysleni, proc to ten projekt rikal a nikdo ho nereklamoval. I projektant ma svoji odpovednost. To, ze ji RSD tak casto neuplatnuje, je druha vec. Pokud ne, bylo to nedodrzeni projektu.

Insider
Host
Insider

No jasně – v reálu totiž ŘSD neumí plánovat miliardové zakázky a vše se děje na poslední chvíli. V reálu totiž ŘSD místo aby konzultovalo věci s odborníky, podmínky píše úředník, co nepostavil ani kozí chlívek. V reálu jsou podmínky ořezávány a upravovány tak, jak se to hodí nějakému referentovi a následně jsou tyto hloupé podmínky vyžadovány. V reálu dochází k osekávání přípravných prací a vše se „háže“ na zhotovitele, aniž by ten měl možnost tyto věci ovlivnit. Dokud nebude fungovat plánování státu a dokud nebude ŘSD kompetentní, nic se nezmění.

Partneři