Firmy dál nabízí stavby silnic levněji než odhad projektantů. K zakázce na napojení D35 u Holic je nejblíže Strabag
Stavba D35 Opatovice - Časy. Foto: ŘSD
Akce má stavební povolení a může začít hned po výběru zhotovitele.
Já bych se potom postavil s váhou na veškerý náklad, co se bude na úseku stavby převážet a dovážet. Světe, div se firma by zkrachovala. Svítá?
Protože to jde levněji, když se chce…
Nemá náhodou co jsem včera četl na netu podíl ve Strabagu ruský oligarcha přes kyperskou krycíbfirmu? Tak to by bylo super, mohl by jí postavit a mi ji pak zmrazit.
Objednat si stavbu a předem hrát na to, že se nebude za práci platit, to je podvod. Takto přímo je totiž podvod definován.
Zrovna tahle vec je rekl bych celkem zbytna, nebo aspon s nizkou prioritou, na rozdil od useku Pce-Sezemice-Casy. Odstraneni te ostre zatacky v Redicich a pak te neprijemne krizovatky je urcite fajn, ale jinak ten privadec od I/35 ujde, navic pri oteverni Casy-Ostrov tu provoz zase o neco opadne. Zvlast tahle akce kontrastuje s neschopnosti kraje si poradit s privadeci 2. trid.
Taky si říkám, že je to zbytečná silnice, která bude intenzivně využívaná velmi krátkou dobu (1 rok??) a pak by to zase zvládla ta v původní stopě.
Prostě vyhozené prachy…
Až se postaví obchvat Borohrádku bude z toho hlavni přivaděč k d35 pro Rychnov a škodu v Kvasinách.
Ale obchvat se má začít až v roce 2027???!
Ano, ale provoz osobáku po zprovoznění D35 už dvojnásobný, než před tím.
Jasne, ale to ma planovane UP kdy? To je presne ten problem, kdyz se stavi projekty, ktere jsou pruchozi, a ne ty, kterr jsou potreba. Vzdyt ty zdroje by sly alokovat na nejakou potrebnejsi stavbu, a pak treba tuhle prelozku a Borohradek otvirat najednou. Jak to znam, tak se zbytek I/36 Holice – Borohradek otevre zrovna kdyz na prelozce okolo Redic pojede prvni vetsi oprava.
Ale k tomu není třeba stavět novou silnici, ale opravit tu stávající. Tady je krizový maximálně ten oblouk u vesnice Ředice (Dolní nebo Horní, prostě někde na rozhraní?) a ten zvětšit a vést za zástavbou.
D35 Časy – Ostrov se otevře letos v prosinci a tato přeložka až v roce 2023, takže to postrádá smysl. Skoro 300mil opravdu vyhozených do země.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/272/infoletak_s36-casy-holice.pdf?t=2022-03-09%2013:54:23.858
Teoreticky bych možná ještě bral, kdyby se zrušila-snesla (až do stavu pole) stávající část od té křižovatky v Ředicích směrem do Holic, ale tam to poškrtané není, tam to bude sloužit jako přístupová komunikace k pozemkům.
Však to je správně. Odhadovaná cena totiž musí zahrnovat i nepředvídatelné případy, aby co nejméně docházelo k vícepracem. Když dělám rozpočty, tenhle přístup uplatňuju. Celá akce se pak musí vysoutěžit na cenu menší, než jsem spočítal. A hlavně se všechno zdražuje, takže mnou spočítaná cena musí zahrnovat i inflaci s ohledem na to, za jakou dobu se akce zrealizuje.
Takhle to v dopravním stavitelství a ve veřejných zakázkách nefunguje. Jsou na to jasně daná pravidla, vyhláška a je nepřípustné vytvářet domnělé rezervy a individuálně zohledňovat inflaci apod. To by ty předpokládané ceny pak nebyly vzájemně porovnatelné.
Možná si takhle můžete napočítat baráček, ale ne dálnici.
https://www.sfdi.cz/pravidla-metodiky-a-ceniky/cenove-databaze/
Oceňuju takto stavby pro dopravní infrastrukturu. Takže mě nemusíš poučovat, jak to funguje a co je nepřípustné. 🙂
Nepřipadá mi neférové, že se při odhadu ceny zohlednují zkušenosti z jiných staveb…
Přiklepnutí zakázky Strabagu je teď politicky citlivá věc. Ostatní účastníci výběrka to můžou napadnout, protože spolumajitelem Strabagu je rus, na kterého jsou uvalené sankce EU.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-stavebni-gigant-v-potizich-strabag-muze-prijit-kvuli-oligarchovi-o-zakazky-192542