Finské státní dráhy posílí noční vlaky, koupí další vozy

Autovozy pro finské dráhy. Foto: VRAutovozy pro finské dráhy. Foto: VR

Dopravce podle svých slov reaguje na rostoucí poptávku po nočních vlacích.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eda

Kdyby byla poptávka, Škoda/Transtech by sem také mohli nějaké dvoupatráky hodit …

Jakub P

A vešly by se do našeho průjezdního profilu?

Gajda

Předpokládám, že kdyby to bylo alespoň 20 kusů, dokázali by je upravit na náš rozchod a průjezdní profily. A ty patráky jsou fakt hezký

Jakub P

Hezky jsou, a rozhodne bych je tu uvital, jen se bojim, jestli by se nemusely zmensit o tolik, ze uz. by to nebylo ono.

Alibaba

Pokud se nevejdou do našeho průjezdného profilu, tak předělání je o celém schválení skříně, rozchod je v pak už jen drobný detail.

Zdrasa

V případě Finska se vůbec nedivím. Poté, co jsem viděl train trip report z tamních nočních vlaků, nikdo se nemůže divit, že mají úspěch. Ty nové dvoupodlažní vozy jsou naprosto skvělé.

Tonda Sehnal

Kde můžu sehnat info? Léta mluvím o severské cestě… 🤔

Eda

Dík, perfektní!

Javert

Poslední velký výlet před pandemií byl právě tímto vlakem do Rovaniemi a až na cenu bylo všechno úžasné. Ale právě to tu cenu obhajuje – je to jeden z těch nákupů (a výletů vůbec), kdy člověk nesmí tolik na peněženku myselt a pak si cestu z jihu na zasněžený sever nesmírně užije. A to ani nemluvím o dobrých jídelních vagónech… 🙂

medical examiner

Co vařili dobrého?

Co myslíte, kdyby na českých expresech (např. „Johann Gregor Mendel“ z Prahy do Brna) vařili nějaké krajové speciality, setkalo by se to s nějakým úspěchem?

Pája

Nevíte prosím někdo, jak je to se změnou rozchodu do/z Finska? Výměna podvozků, nebo vozidla měnící rozchod i za jízdy?

Jakub P

Co jsem našel, tak obojí, na severu maj do Švédska jedno zařízení pro změnu přechodu za jízdy (a úseky obojetných tratí).
V přístavu v Turku maj kolej se standardním rozchodem a měněj podvozky vozů, který přijedou trajektem. Taky je pár širokorozcchodnejch kolejí, kde se měnily podvozky v jednom z německých přístavů, kam plujou trajekty z Finska.

Petr Šimral

Až na to, že to bylo spojení Mukran (to je to dnešní německé šrotiště, kde nakupují naši soukromníci) do Litevské Klajpedy, která byla tehdy součástí SSSR a vzniklo pro nedostatečnost kolejové sítě na severu východní Evropy. O Finsku rozhodně nebyla řeč.
https://mapy.cz/s/mucuronepe

Jakub P

Viděl jsem to v nějakým přehledu železničních spojení z Finska jako možnost, jestli to někdy bylo pravidelně (nebo vůbec někdy) v praxi využívaný pro spojení s Finskem tam nebylo. Že to určitě nebyl hlavní účel stavby těch širokorozchodnejch kolejí v Mukranu je naprosto logický, to je fakt.

Petr Šimral

A mají vůbec Helsinky napojení na železniční trajekt? Šmejdil jsem po Mapách, silniční jsem objevil, železniční nikoliv…

Jan S.

Nemají

Jakub P

Nic potvrzeneho v Helsinkach jsem nenasel, zeleznicni trajekty zrejme v praxi jezdily jen na jihozapad Finska (nasel jsem Turku, Naantali, Uusukaupunki) dneska uz ale asi nefunguje nic z toho, nebo aspon ne pravidelne.

Jakub P

Pardon, Uusikaupunki

Kubrt

Používal(y) se někdy ty měniče rozchodu mezi Švédskem (už demontován) a Finskem v rutinním provozu?

Jakub P

Podle toho co jsem našel jeden demontovali, protože měl problémy v zimě a jinej kus vedle namontovali. Z toho usuzuju, že ho používaj. Ale jistě to nevím.

Kubrt

Já to pochopil tak, že jeden (talgo) byl v Haparandě, a druhý (německý) v Torniu. Talgo zamrzalo, tak ho demontovali. Ale nikde jsem nic nenašel o vozech s patřičnými nápravami. Jen zmínku, že tady bylo zvykem zboží překládat mezi vozy obou rozchodů, objemově nízké jednotky vlaků denně (dneska to asi lepší nebude).

Jakub P

Jo, zkoušeli oba, nechali si ten německý v Torniu, protože Talgo v Haparandě jim zamrzalo. Jak moc je to využívaný a kolik radši překládaj nevím.

Armin

1) Těším se na případný Helsinki – Talinn tunel a cestování přímým vlakem např. z Česka či Berlína. 🙂

2) Jsem zvědavý, kdy se objeví první nový lůžkový či lehátkový vůz s českou registrací (jakéhokoliv dopravce).

Jakub P

Upřímně, bohatě by mi stačila Rail Baltica a rozumný spojení do Talinnu. Do Helsinek už je to pak lodí kousek.

Riki

Ano Jakube, dočkáme se však plánovaného otevření 2026?
Moc tomu nevěřím.

Jakub P

To já taky moc ne, ale furt mi přijde pravděpodobnější, že to někdy (byť se zpožděním proti plánu) vznikne aspoň třeba z Varšavy do toho Talinnu, než ten podmořskej tunel z Talinnu do Helsinek, kterej je AFAIK i v plánu až později.

Ondřej

Jsem měl za to, že tunel už odpískali úplně, ale vypadá to, že to pořád jede.Za mě pro pobaltské země a finsko super projekt z dlouhodobého hlediska.