Finské státní dráhy posílí noční vlaky, koupí další vozy
Autovozy pro finské dráhy. Foto: VR
Dopravce podle svých slov reaguje na rostoucí poptávku po nočních vlacích.
Dopravce podle svých slov reaguje na rostoucí poptávku po nočních vlacích.
Kdyby byla poptávka, Škoda/Transtech by sem také mohli nějaké dvoupatráky hodit …
A vešly by se do našeho průjezdního profilu?
Předpokládám, že kdyby to bylo alespoň 20 kusů, dokázali by je upravit na náš rozchod a průjezdní profily. A ty patráky jsou fakt hezký
Hezky jsou, a rozhodne bych je tu uvital, jen se bojim, jestli by se nemusely zmensit o tolik, ze uz. by to nebylo ono.
Pokud se nevejdou do našeho průjezdného profilu, tak předělání je o celém schválení skříně, rozchod je v pak už jen drobný detail.
V případě Finska se vůbec nedivím. Poté, co jsem viděl train trip report z tamních nočních vlaků, nikdo se nemůže divit, že mají úspěch. Ty nové dvoupodlažní vozy jsou naprosto skvělé.
Kde můžu sehnat info? Léta mluvím o severské cestě… 🤔
https://www.youtube.com/watch?v=DTOG8UbfNmI
Dík, perfektní!
Poslední velký výlet před pandemií byl právě tímto vlakem do Rovaniemi a až na cenu bylo všechno úžasné. Ale právě to tu cenu obhajuje – je to jeden z těch nákupů (a výletů vůbec), kdy člověk nesmí tolik na peněženku myselt a pak si cestu z jihu na zasněžený sever nesmírně užije. A to ani nemluvím o dobrých jídelních vagónech… 🙂
Co vařili dobrého?
Co myslíte, kdyby na českých expresech (např. „Johann Gregor Mendel“ z Prahy do Brna) vařili nějaké krajové speciality, setkalo by se to s nějakým úspěchem?
Nevíte prosím někdo, jak je to se změnou rozchodu do/z Finska? Výměna podvozků, nebo vozidla měnící rozchod i za jízdy?
Co jsem našel, tak obojí, na severu maj do Švédska jedno zařízení pro změnu přechodu za jízdy (a úseky obojetných tratí).
V přístavu v Turku maj kolej se standardním rozchodem a měněj podvozky vozů, který přijedou trajektem. Taky je pár širokorozcchodnejch kolejí, kde se měnily podvozky v jednom z německých přístavů, kam plujou trajekty z Finska.
Až na to, že to bylo spojení Mukran (to je to dnešní německé šrotiště, kde nakupují naši soukromníci) do Litevské Klajpedy, která byla tehdy součástí SSSR a vzniklo pro nedostatečnost kolejové sítě na severu východní Evropy. O Finsku rozhodně nebyla řeč.
https://mapy.cz/s/mucuronepe
Viděl jsem to v nějakým přehledu železničních spojení z Finska jako možnost, jestli to někdy bylo pravidelně (nebo vůbec někdy) v praxi využívaný pro spojení s Finskem tam nebylo. Že to určitě nebyl hlavní účel stavby těch širokorozchodnejch kolejí v Mukranu je naprosto logický, to je fakt.
A mají vůbec Helsinky napojení na železniční trajekt? Šmejdil jsem po Mapách, silniční jsem objevil, železniční nikoliv…
Nemají
Nic potvrzeneho v Helsinkach jsem nenasel, zeleznicni trajekty zrejme v praxi jezdily jen na jihozapad Finska (nasel jsem Turku, Naantali, Uusukaupunki) dneska uz ale asi nefunguje nic z toho, nebo aspon ne pravidelne.
Pardon, Uusikaupunki
Používal(y) se někdy ty měniče rozchodu mezi Švédskem (už demontován) a Finskem v rutinním provozu?
Podle toho co jsem našel jeden demontovali, protože měl problémy v zimě a jinej kus vedle namontovali. Z toho usuzuju, že ho používaj. Ale jistě to nevím.
Já to pochopil tak, že jeden (talgo) byl v Haparandě, a druhý (německý) v Torniu. Talgo zamrzalo, tak ho demontovali. Ale nikde jsem nic nenašel o vozech s patřičnými nápravami. Jen zmínku, že tady bylo zvykem zboží překládat mezi vozy obou rozchodů, objemově nízké jednotky vlaků denně (dneska to asi lepší nebude).
Jo, zkoušeli oba, nechali si ten německý v Torniu, protože Talgo v Haparandě jim zamrzalo. Jak moc je to využívaný a kolik radši překládaj nevím.
1) Těším se na případný Helsinki – Talinn tunel a cestování přímým vlakem např. z Česka či Berlína. 🙂
2) Jsem zvědavý, kdy se objeví první nový lůžkový či lehátkový vůz s českou registrací (jakéhokoliv dopravce).
Upřímně, bohatě by mi stačila Rail Baltica a rozumný spojení do Talinnu. Do Helsinek už je to pak lodí kousek.
Ano Jakube, dočkáme se však plánovaného otevření 2026?
Moc tomu nevěřím.
To já taky moc ne, ale furt mi přijde pravděpodobnější, že to někdy (byť se zpožděním proti plánu) vznikne aspoň třeba z Varšavy do toho Talinnu, než ten podmořskej tunel z Talinnu do Helsinek, kterej je AFAIK i v plánu až později.
Jsem měl za to, že tunel už odpískali úplně, ale vypadá to, že to pořád jede.Za mě pro pobaltské země a finsko super projekt z dlouhodobého hlediska.