Fiasko s ETCS pokračuje. Vlaky z Olomouce do Šumperka nabírají zpoždění kvůli jeho výpadku

Třívozový RegioPanter řady 640 v Olomouci. Foto: České dráhyTřívozový RegioPanter řady 640 v Olomouci. Foto: České dráhy

Výpadky ETCS se v posledních dnech často opakují.

248 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Svezte se šotouši vlakem, dokud můžete, blíží se konec železnic v Čechách, rok 2025 se nezadržitelně blíží. Pak ETCS nebo nic a zatím to vypadá na to nic. Možná zbyde pár muzejních drah, ale počítám že na ty si mocná ruka trhu poté také posvítí.

Honza

Já bych byl shovívavý. Vždyť je to naprosto nevyzkoušená novinka a navíc skoro za hubičku. Aneb zlaté traťové žezlo.

Radek

Chybu způsobila vadná elektronka E13 ze závodu Katoda Olomouc.

Kuzma Kuzmič

ETCS s „benefity“. 😉

Karel Canek

Zavadí se nová norma, která je akorát na to, aby těžce zbohatla státem živená snobská zazobaná firma AŽD. V provozu přinese jen problémy, dopravcům stamiliónové až mnohamiliardové investice. Někteří skončí, poněvadž na to nebudou mít. Přínos ovšem sporný, jednak to úplně nevyřeší možnost nehody, navíc nehod z příčin, které to má odstranit je jen zlomek. Náklady neodpovídají přinášenemu výsledku. Navíc zařízení vykazuje značné množství poruch, je sporné se bavit o úplném odstranění, i výrobce to připouští… Další kapitolou je provoz historických vozidel bez tohoto zařízení, který je tím vpodstatě vyloučen. Dopravci proti striktnímu nekompromisnímu nařízení v podobě povinného ETCS bojují,… Číst vice »

najmy

Stačí se nechat poučit u SŽ. Příčinou je přece špatná zástavba na HDV.
To je tak osvěžující čtení, jak si ve státní organizaci pěkně kryjí zadky… Ale tak business probíhá, provize se vyplácejí, odměny jsou jistě předem schváleny 😁

Litovel

Právě výše odměn na SŽ má být dle zpoždění z viny SŽ…

David Peca

To vypadá že se podařilo vytvořit zcela bezpečný provoz. Nic se nehýbe, nic se nemůže stát. Stačí jen poučit vystresované cestující, aby si nehráli s trolejí.

Honnzok

Hahaha, to by jste se divil, stát se může i když se nic nehýbe…

Eso363

Mohu z osobní zkušenosti potvrdit. Vlaky opravdu poměrně často začnou z ničeho nic, klidně ve vysoké rychlosti, brzdit téměř plnou silou a buď úplně zastaví, nebo jen výrazně zpomalí. Jelikož je trať jednokolejná, tak v ranní špičce kdy je interval zhruba 20 minut, tak jedna taková chyba stačí ke kolapsu na celé trati. Tento týden to bylo obzvlášť hrozné, to opravdu nebyl den, kdy by vlak neměl aspoň 5 minut zpoždění. Většinou to bylo i 10 a více minut.

Pitrys

Nepřipomíná vám to něco? Když se v Polsku v roce 2014 zaváděla na CMK rychlost 200 km/h a v souvislosti s tím provoz pod ETCS, a vlaky jim potom víc stály než jezdily…

Os5600

Z technického hlediska je ETCS L2 vysokorychlostní zabezpečovač, který je vhodný na vysokorychlostní tratě, na konvenční tratě prostě nepatří. Nebo snad mají francouzi TVM430 na kdejaké regionální trati úrovně trati Olomouc – Uničov – Šumperk, nebo snad němci montují LZB na tratě úrovně trati Olomouc – Uničov – Šumperk? Proč tedy my montujeme vysokorychlostní zabezpečovač ETCS L2 na regionální tratě?

Litovel

Řekl bych, že pilotní výhradní provoz bude vhodnější na takové trati než na koridoru.

Gajda

Co je větší problém – 5 zasekanejch osobáků a nebo stojící koridor a dlouhý vlaky, který ze 160 brzdily na 0?

Honza Český

Vážený pane

Z*ovadilost to je s prominutím kdekoliv, pokud sečtěte počet mimořádných událostí s důvodem ‚nevyhovující/ nedostačující‘ zabazpečovač.

A pokud byste se zeptal samotných strojvedoucích, tak oproti starším zabezpečení – ‚vždyť já se tomu věnuji víc jak samotnému řízení‘ (Toť vyjádření kluků 40(-), jezdících 10/15 let(+))
Takže asi tak, k přínosu této (prakticky) Vesmírné technologie v provozu/ praxi..

Karel Canek

AŽD Chrdle Praha je firma živená státem, podobně jako Škoda Roman Plzeň, přísun miliard zajištěn už z předchozích období vlád ODS.

Jarda V.

vidíte ten temný mráček nad Olomoucí? …. To je růžová budoucnost naší železnice.

vjkm

A to teprve pršelo, počkejte, až začne sněžit.

PeDazOl

Hoďte sem to téma i v pondělí, já budu v pondělí na dopravním fóru v Olomouci, které pořádá OHK Olomouc a budou tam i pomazané hlavy z ČD, SŽ, kraje, města, já se vám zeptám kdy bude tento problém vyřešen. To zas bude vytáček a blábolení. Klidně sem pak dám report .-)))

Karl vB.

No to budete zcela jistě pln zážitků, ale skutečně si myslíte, že se tam dozvíte něco konkrétního, co by stálo za publikování?

PeDazOl

Ale tak kvalitní humor vám jistě zlepší náladu, což? .-)

Karl vB.

No, možná že by z toho mohl být další podcast…. 🙂

PeDazOl

Takže ve zkratce všichni o problému ví, všichni nad ním kroutili hlavami, když o suprčupr trati s ETCS mluvil koordinátor IDSOKu jak se podařilo přitáhnout lidi do vlaků a teď se díky ETCS zase daří nasoukat zpátky lidi do aut tak zástupci SŽ dělali, že nesedí v sále, ale někde mimo čas a prostor. Všichni čekají až to vyřeší ministerská a DÚ komise. 🙂 Takže zdrávas Marjá…a Zlín pryč… Jen za den 31.10. bylo na této trati odřeknuto 15 vlaků, 21 jich mělo spoždění 10-30 minut a 2 nad 30 minut. Za posledních pět dnů bylo odřeknuto 26 vlaků….

Kkarel

Bezpečnost se určitě zvýší, protože vlak který stojí nic nezkazí.😁

Mimopražský

A vlak, který ani není zavedený je ještě levnější.

petr

hmm…kde asi chlapi udělali chybu?…

PeDazOl

Úplně všude 🙂

Karel.

Zlaté ČSD.

Tukan

#mynic

HanusovickaKolejova

😀😂

Honza St.

Další důkaz, že ETCS je další pitomost na kterou se zbytečně vyhazujou peníze. Hezky zůstat u LS90 (či kolikátka je to dneska) a autobloku s RZZ a šmitec.

Disponent

Bych písk. Kolejové obvody forever. Panebože.

Honza St.

Ano. Kolejové obvody forever. Přesně tak.

Petr Jetelina

Mechaniky forever!

Honza St.

A proč ne, když budou na lokálkách a ne na hlavních tratích? Taková horní Vlára po roce 2000 nic víc než elektromechaniku a mechaniky nepotřebuje, pokud by na ní zůstal provoz jako v osmdesátkách, tak všechno modernizovat a zkapacitňovat, ale takhle jsou ty autohradla a elektronický SZZ peníze vyhozený oknem.

milda

Takže dratovody?
Ne vyvoj nejde zastavit a asi to nakonec fungovat bude, jen ty penize co to stojí, čekal bych větší odladěnost.

vbb

Mícháte hrušky a ačokčou.
Reléovka nebo křemíkovka ve stanici zůstane, ta se s instalací ETCS nevyhodí (protože z ní to ETCS bere informace). Totéž kolejové obvody – ETCS musí odněkud brát info o obsazení traťových úseků. Jestli to jsou KO nebo PN není důležité, ale něco na té trati být musí, protože ETCS L3 ještě nemáme.
A porovnávat přínos ETCS s LS90, no… když na LS mačkáte, tak jedete a jedete a jedete… červená nečervená, stovkou v úseku, kde je 30…

Karl vB.

„Chtěli jsme to udělat co nejlíp, a dopadlo to jako vždycky.“
(Viktor Černomyrdin, 1993)

Ondřej

A někdo bude to tvrdit, že to je ta odpověď na bezpečnost a plynulost na železnici? 🤔 tak aspoň víme co nás čeká za hrůzy…

Juraj

Různě po Evropě to skutečně odpovědí je, tady se holt potýkáme s jediným správným dodavatelem.

milda

ETCS určitě nedodáva dobrá zpráva (SŽ) ale AŽD.

asdasdfsdfasd

zastavený provoz == bezpečný provoz. Drobný rozídl je, že v ostatních zemích dokáží ETCS provozovat is jedoucími vlaky.

Luboš Beneš

A to je ta naše přidaná hodnota -:)

182-097

A tady na tom bude ještě chtít někdo snít o přesunu přeprav ze silnice na železnici? Vždyť železnice si v dobrém úmyslu sama řeže větev pod sebou.
Ale tak třeba by tomu pomohly další miliardy dotací, vždyť zdroje jsou neomezené.

M_D_M_A

Jak tohle téma spolehlivost (etcs na uničovce) souvisí přesunem nákladu na železnici?

182-097

Tak, že až za 14 měsíců tohle bude na všech páteřních tratích, tak teprve uvidíme chaos. Nehledě na to, že tím výhradním provozem se ze dne na den odstřelí z provozu velké množství lokomotiv nákladních dopravců a stoupnou náklady na přepravy, případně některé treba ani nebude možné konkurenceschopně zrealizovat. Zákazníka zajímá cena, těžko bude někomu dělat charitu a podporovat přepravu po železnici, kde je potřeba do každé lokomotivy koupit klumpr za dvacet milionů…

Disponent

Dobrá. A vaše řešení by bylo…?

182-097

Netlačit na sílu nereálný datum výhradního provozu od 1.1.2025.

richmond

to datum je z nějakýho důvodu, pokud to nevíte

Honza Český

Byznys nepočká no. Spočítejte si, kolik nákladů jezdí 120km/h(+) a dejte si to do kontextu vyhovuje/ nevyhovuje LS4, LS90, MIREL, LS6 a přidejte k tomu ETCS.
Něco Vám došlo??
I ta prehistorická LS4 z let 1960-1970 by vám k tomu bohatě stačila (jenže když ona ta krabička za 10ky mil./ kus že?!!)

Honza Český

Jo a to se nebavíme o toliko chtěném SNÍŽENÍ kapacity každé provozované trati (v porovnání s autoblokem), tzn. kdyby Vám to zachránilo jednoho člověka na kolejích, odnese to kolik lidí v emisích, díky hustší dopravě po silnici??
To máte věci co?
Ale jak píšete, z nějakého důvodu to datum prostě JE 😂😂😂

Dos22

To datum jsme si stanovili my sami, protože jsme opět papežtější, jak papež (stejně jako SŽ tvrdí, že nic než ETCS instalovat nesmí, protože EU, a přitom pravda je jinde), nikde v Evropě nejsou takto hrr na zavěšení výhradního provozu.

Karl vB.

Zkuste být alespoň trošku kreativní…

rušnovodič Peter

Kolegovia vám temu presunu nákladu na železnicu plasticky zobrazili na chystanej výhradnej prevadzke ETCS na prvom a druhom koridore. Na zdopravy.cz ale existuje článok popisujúci nelichotivo problematiku zvýsenia objemu(podielu) nakladnej dopravy na železnicu v spojitosti so zavádzaním ETCS, ktorý sa dotýka priamo uničovky: https://zdopravy.cz/glosa-kterak-jsme-dosahli-absolutni-bezpecnosti-na-zeleznici-162371/

Zesp

Já si tu trať projel několikrát, a naštěstí se nic nepřihodilo. Ale fírové povykládali, co se tam všechno už událo… Malá reportáž z jízdy rychlostí 160 km/h:

https://youtu.be/YVw3Ysm-tmk

Zesp

A ještě cesta zpátky z Uničova do Olomouce. Tam se ale jelo jen 155 km/h:

https://youtu.be/4dFhz0tHHOs

petr

nic zajímavého na reportáži nevidím…160 se jezdí iz Kolína do Pardubic

Elb

Ale ne v osobáku, tenhle je u nás první.

Miloš M

Taky jezdím regionální dopravu Rapidem Moravia a pod Brnem když hodím zpoždění 155 nic světoborného

Zesp

No to samozřejmě ano, ale tady se jedná o regionální, navic jednokolejnou trať a ještě k tomu pod výhradním provozem ETCS. A vo to tu jde… To je u nás nevídané…

Zesp

No tak jestli je to taky tuctová regionální trať, kde byl dosud nevyšší standard 843, ale jen občas, jinak samý Regiokřáp, rychlost max. 80 a kulisy kolem jako ze 60. let, tak pak ano, máte pravdu. Ale pokud vím, tak mezi Kolínem a Pardubicemi je koridor, kde by rychlost 160 km/h měla být naprostá samozřejmost (a bohužel mnohde i tak není) a osobáky tam se 162 v čele jezdí max 140 km/h… No a to už je krapet rozdíl a ta hlavní pointa, co měla reportáž říci. Její účel je v popisu videa vysvětlen…

Betliar

Až to bude na všech hlavních tazích, tak to bude asi sranda. Už tak je naše síť bidná, byť nám ji dle SŽ Evropa závidí.

Betliar

Hlavně že nám to Eberl Fiveberová vysvetlila ….

martin

Na co máme zkušební okruh ve Velimi???

Viktor

Jakože by se tam přesunula ta infrastruktura, která má výpadky na testování jo? 😂😂😂

Leinad

Aby se zjistilo, že antény na vozidlech fungují, když je BTS v rozumné vzdálenosti. Ne aby Spržel zkoušela dát BTS co nejdál od trati.

Detepak

Správa železnic je zločinecká organizace, která si hraje jen ba svém písečku a nic jiného jí nezajímá. Dopravcům akorát hází klacky pod nohy.

Martin

Nesouhlasím….ale když už, tak pod kola….

Michal M

Správa železnic je státní organizace, která podle toho funguje.

mgr.pavel

To je ŘSD taky, a jak dobře v posledních letech funguje..

Stanislav

Správa zeleznic žádné etcs nemontuje,hromy a bych sesílal na AŽD

Disponent

A jak víte, že je problém s traťovou částí ETCS? Takové chytráky mám nejradši.

petr

tak ještě tomu vychytat mouchy…to se dělá běžně

Mimopražský

Jak kterým. Kdo je se SŽ kamarád, ten jezdí. Kdo ne, tak stojí.

Elb
none

V cizině to mají taky takhle?

Poskok

Ne.

Jaaa

Namontovali zabezpečovač, ale jezdí jim tam vlaky…

XVI

Znáte něco bezpečnějšího??

XVI

Není přece nic bezpečnějšího

Velký hektor

Za to může jednoznačně Fiala.

jal

Možná se taková hláška na nástupišti objeví, ale zcela jistě bude možné zaslechnout, že problém je ČD.

Tomáš

Smazáno pro tupost, uživatel trvale zablokován.

Krakonoš

Pozor – troll, prosím nediskutovat.

mgr.pavel

Běžte si prosím trollit na vnitrofiremní chat Arrivy, díky.

Trumway

Mě na tom vadí to, že Ariivu nelze považovat za ryze českého dopravce. Ryze český a tradiční dopravce v České republice jsou ČD.

„Podivejte se jak vypada prumerna pruvodci Arrivy a jak se chovaji peuvodci CD.“

Vzhled a vlastnosti nebo povaha člověka jsou dvě zcela odlišné věci. Pokud něco chcete porovnávat měl byste porovnávat to samé na obou stranách.

PeDazOl

No jo, tady je ale zase problém v tom, že ČD nejsou dopravce, nýbrž bordel na kolečkách. .-)

Miloš M

Kecy

PeDazOl

ale k věci .-)))

Honza Český

1. česká koněspřežná, díky 40 letům ve skanzenu se zase 2krát moc nic nezměnilo 🙂😉

Trumway

Tedy, že já mám někdy názory co mnozí nekousnou to se tady všeobecně ví, ale Vaše příspěvky ty jsou zcela jiný level.

Trumway

Mimochodem víte, že Arriva asi těžko koupí České dráhy? Ta je sama ráda, že je ráda. Nejdřív byla pod DB a teď jí koupil ten co si říká Já hranatý.

David

Jezdím poměrně často na trati Soloturn – Olten, která je celá pod ETCS L2 a rychločinné brždění jsem tam ještě nikdy nezažil. SŽ by si měla sypat popel na hlavu, že něco co je dávno ve světě odladěné nejsou schopni u nás spolehlivě zprovoznit.

Jan T.

Zajímalo by mě jestli to v zahraničí taky ladili v ostrém provozu. A takhle dlouho.

Ježek

Uvědomte si, že SŽ je organizace, která chce od dopravních zaměstnanců, kteří to mají také v popisu práce, sledovat vlaky, ne proto, aby v případě závady něco udělali, ale proto, aby byli při této činnosti vidět (aby byli viděni). To v krátkosti vypovídá téměř o všem.

Elb

Nezabrzdil tu před lety výpravčí náklad, kterému hořela brzda či kolo?

Ježek

Protože jste zcela vůbec nepochopil, co jsem napsal, přidám speciálně pro Vás ještě něco.
Výpravčí na RCP v Olomouci dostane mínus 100% prémií jako jediný a hlavní viník této blamáže SŽ.

Lukáš Chytil

A to na základě čeho?

Ježek

Nadřízené složky důvody nepotřebují. Jejich schopnost potrestat někoho za něco je velmi ceněná. Zvlášť aby dokázali svoji potřebnost.

Disponent

… a další chytrej. Jak víte, že je problém s traťovou částí ETCS?

Vít Jůza

Myslím, že je poněkud chyba v samém systému – bezpečnostní systém na železnici by měl být takový, aby ho jen tak něco nerozhodilo, ne jako struny na kytaře, které se mohou rozladit nebo naladit.

vasek.beroun

Jak je to možné!!!

Tomáš V.

Co kdyby jste se radši veřejně nevyjadřoval? Ano svoboda slova tu je, ale komentáře by měly být k věci a podstatné. A to že jste jen nějaký jouda z vidlákova který na vše nadává. Tak je tady všem úplně jedno.

vasek.beroun

Nemohu za to, že jste nepochopil repliku z Tankového praporu.

HonzaH

A cekal nekdo neco jinyho v podani SZ???

Honzík

Nehledejte problém v ETCS.
Hledejte problém v českém provedení.

Jan T.

Mě to připadá, jak když si amatérský programátor ladí software na produkčním serveru. Občas zákazníkům vypadne důležitá služba a přijdou o uloženou práci, ale jinak dobrý.

Jaaa

Přesně tak to je. Neschopnost postupovat podle best practices, ale hlavně hledat českou cestičku – zčásti z vlastní namyšlenosti a zčásti aby se na tom dalo trhnout…

Petr Frýdlant

Ano přesně tak. Když předváděli zástupci SŽ a AŽD na západě, jak bude v ČR fungovat ETCS a jaké mají cíle. Všichni si klepali na čelo, že jsme totální blázni. No a bohužel se to jen potvrzuje.

Michal M

A tuhle příhodu jste si právě vytáhl odkud?

jfp

Vlaky autonomně nabírají zpoždění díky autonomnímu řízení provozu, no to nevymyslíš 😀

Pajoš

ETCS nemá nic společného s autonomním řízení provozu…

Roman Svačina

Postavit vlakový zabezpečovač budoucnosti jako je ETCS v součinnosti se systémem z 90 let GSM (GSM-R) terý umí to co umí je cesta do pekel. Však každý ví jak (ne)funguje když vám na mobilu místo 4G svítí jen E. A je otázkou, zde EDGE umí síť GSM-R anebo, chraň Bůh jen GPRS? Otázka pro znalé. Pokud síť GSM-R umí jen GPRS tak to je pravěk…

Martin79

Neumi ani GPRS natož EDGE, používá se vytáčené připojení (CSD).

Pajoš

GSMR umí na železnici přesně to co se od něj očekává. Proč je na většině traťi TRS? Prostě to stačí….

Okoloiduci

„Však každý ví jak (ne)funguje když vám na mobilu místo 4G svítí jen E“

ETCS nie je mobil. S E sa dovoláte s prehľadom všetkým známym (tak ako to ETCS stačí na prenos pár jednotiek dát, alebo ako to stačí na prenos vysielačky).

Poskok

No, 10 let ještě musíme přežít s GSM-R a pak bude na řadě FRMCS.

liborvavrik82

Hodně mě zajímá jestli je problém v samotném ETCS, nebo v těch konkrétních částech od konkrétního dodavatele. Čekám špíš to druhé.

Jiří Kocurek

Řekl bych, že česká cesta a hlavně k tomu nepouštět nikoho z venku, aby si česká cesta musela projít všecky problémy sama o sobě. Moudrý se poučí od jiných…

David

Však my to tak děláme i třeba v daňovém mixu. Naše česká cesta založit státní rozpočet téměř výhradně na dani z příjmu ze závislé činnosti je taky poměrně unikát.

bvovka

Jak se vyřeší provoz historických vozidel? Nejvíc ja to asi u žabotlamu, kde se bude muset provést dualizace. Nezasloužil by si být trvale odstaven.

Martin

Žabotlama bude tahat panter.

Cestujici

S nostalgií se po vzoru Rakouska naprosto nepočítá !

Jelen

Až budou všechny tratě v ČR přepnuty na 25 kV 50 Hz ~ a všude výhradní provoz ETCS, ze žabotlamu se stane pouze statický muzejní objekt. Bohužel, v jeho případě se nic nedá dělat, leda tak ho tahat nějakou střídavou mašinou, ale to už samozřejmě není ono.

Ares

Když si to zaplatíte? Klidně.

Tomáš

ECTS je nejvetsim omylem asi jako vyrazeni Zabitlamu a 810. Kdyby za ty penize co dali do ECTS radeji CD nakoupili zpet vsechny stare vlaky a vse vyrobene po roce 1989 by odprodali, tak mame krasne vlaky.

Petr

Té vaší vizi se říká “směšný skanzen”.

Tomáš

Na co mit moderni vlaky rizene pocitaci jako dneska? Proc vymizeli zamestnanci drah a delaji to dnes pocitace? Protoze se setri. Vite proc bylo poslednich 10 let tolik nehod na draze? Protoze to ridi pocitace a umela inteligence a to je levnejsi nez zamestnanci. Uz tedy vite, proc zmizeli vypravci a misto nich vlaky vypravuje pruvodci a na nekterych tratich kde uz zrusili i pruvodci, jako treba prazsky semmering to delaji pocitace?

Jiří Kocurek

A jaké počítače byly u Stéblové? Aha nic, jen stovka mrtvých.

Tomáš

Ano nehoda ale pokud vim tak to byla jedina tragicka nehoda zpusobena lidskou chybou. Nedavno jsem se bavil s jednim vlakvedoucim a ten rikal ze ho zrovna ten den pocitace navedly na spatnou kolej a kdyby si trochu necouvnul za svetelny semafor tak ma na krku trestni oznameni

Rarife

To víš, že jo.

Trumway

Vlakvedoucí? Že ho počítače navedly na špatnou kolej a že musel couvat?

Tomáš

Ano, nejaky radoby moderni pocitacovy software ho navedl na kolej, kde stal jiny vlak. Tusim ze se to stalo nekde na Kacerove

Trumway

Vlakvedoucího jo ?Na špatnou kolej kde stál vlak jo? Aha. To mi něco připomíná. Byla to taková písnička od Jardy Junga.
https://www.youtube.com/watch?v=aZtOv0zikXY

Jiří Kocurek

Taky vám přijde, že si to celé vymyslel?

Tomáš

Ne, schvalne jsem mu volal a ten software se jmenuje MPV a funguje na principu GPS a stalo se to mezi Kacerově a nejakou vyhybkou. Nebyt kamaradovy duchapritomnosti, tak je tam klidne 30 obeti 🙁 A toto je prosim stav ceske zeleznice

Trumway

A ten kamarád je vlakvedoucí a nebo strojvedoucí?

Leštění

Řekl bych, že maňásek

vasek.beroun

Po přečtení vašich komentářů je ze mne nevěřící TOMÁŠ.

PvvS

Simulátory na počítači se nepočítají….

vbb

Tvl, už toho nechte.

Honza Gajdoš

Vlakvedoucí řídí vlak, strojvedoucí jen stroj, ne?

Trumway

„Vlakvedoucí i průvodčí ve směně zajišťují kontrolu jízdních dokladů, odbavení cestujících atd., vlakvedoucí má však navíc zodpovědnost za bezpečnost cestujících.“

Petr Šimral

Je to úplně jinak…
Když jsme ještě vlaky řídili volantem ( kolem ruční brzdy), tak strojvedoucí řídil vlak dopředu a dozadu a vlakvedoucí doleva a doprava 🙂

Trumway

Já bych mu možná i věřil, ale pokud skutečně trvá na tom, že to byl vlakvedoucí…

Jiří Kocurek

Jediná nehoda?
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6888-Z-archivu-Drazni-inspekce-Cercany-1472007/

Je vidět, že netušíte, o čem píšete.

Trumway

Jó, to bylo taky „pěkný“

Martin

Nic proti, ale já jsem dokonce dvakrát viděl vlakvedoucího, kterému ujel jeho vlastní vlak…. To by se počítači nestalo.

Trumway

Tak tomu nemám důvod nevěřit, to se klidně stát může.

Leštění

Neměl tolik chlastat, pak by nespletl chodník s kolejí.

Peter

Řiká ti něco Hradčovice, Roudná, Horusice, Šakvice? A můžeme pokračovat.

vbb

> ale pokud vim
Zcela evidentně nevíte.
Podivín, Říkonín, Šakvice, Deštnice, Zaječí, Spálov, ….

> vlakvedouci rikal ze ho zrovna ten den pocitace navedly na spatnou kolej a kdyby si trochu necouvnul za svetelny semafor…
No určitě. Tohle vám zbaští tak leda v mateřské školce.

David

Plácáte nesmysly a neznáte ani předpis D1. Vlaky opravdu, ale opravdu průvodčí nevypravuje

Tomáš

Vypravuje, to vy asi neznate predpisy. Videl jsem nekolikrat na vlastni oci jak macha pruvodci zelenou placackou ze dveri vlaku. No jo no i drahy setri

Vlakvedoucí

Tomu se říká „úkony dopravce před odjezdem vlaku“ s výpravou vlaku že stanice do nemá nic společného. Pletete hrušky s jabkama.

Modré zábradlí

S kedlubny.

noerf

Vlakvedouci vlak nevypravuje, viz. Prohlášení předsedy drážní inspekce v rozhovoru na zdejším portálu a panem Kubalou.

Peter

Jseš mimo.

Tomáš

To vy neznate predpisy, ja to videl na vlastni oci. Prubodci macha ze dveri zelenou placackou. Tu samou co meli drive vypravci. No jo no, setri se

Gwann

Tohle je další reinkarnace axela? Nebo jiný magor?

Trumway

„To vy neznate predpisy, ja to videl na vlastni oci.“
🙂
Já viděl na vlastní oči už lecos.

vbb

> ja to videl na vlastni oci.
Opravdu bych vám doporučil navštívit očního lékaře.

Okoloiduci

Ak to chcete zažiť, choďte na Slovensko :))

Krakonoš

Prosím, nereagujme na tohoto účastníka diskuze, neb to nemá smysl. Když nebudeme reagovat, brzy jej to přestane bavit. Nepotřebujeme přeci nového Axela, i když tento blábolí jiné nesmysly.

DavidS

Udělejte nám všem radost a elektroniku, co jste si koupil po roce 1989, prodejte.

mgr.pavel

Nejvíc bezpečný vlak je stojící vlak! 🙂

Petr Šimral

A bezpečně přivařený ke kolejnicím, aby ani náhodou nikam neujel…

Jiří Kocurek

Což mi propomíná Mstětice: https://nymbursky.denik.cz/nehody/policie-zatim-nevi-proc-ujelo-tricet-vagonu-nevite-to-vy-20200821.html

Neví někdo proč to vlastně ujelo?

Jiří Kocurek

Aha, našel: https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Mstetice_200814.pdf

Systémová příčina:
• nezajištění bezpečnosti technologickými postupy provozovatele dráhy DBV-ITL,
s. r. o., kdy stanovený počet požadovaných brzdicích procent pro daný sklon koleje
negarantoval zajištění vozidel proti ujetí;
• nereflektování snížení brzdicího účinku ruční brzdy dlouhodobě odstavených
drážních vozidel v jednotných technologických postupech dopravce ČD Cargo, a. s

malej-jarda

Asi vítr, Máchale. 🙂

Gwann

Mohla by s tím ale ujet trať

MildaIV

To není problém, trať zalijeme betonem.

Tomáš Záruba

Copak, nějaké zákulisní info z příprav novelizace D1…? 😉

Rei

Vlak, který nejede, nemá zpoždění – citace ze zahájení optimalizace úseku Vlkov-Křižanov 🙂

asdf

Jojo, oblíbená citace z jopek, když se člověk rozčiluje že vše při fialové smrti stojí, zatím na starších ZZ otrhal plombičky a odjezdil to (DNO jsou ve většině stanic nepoužitelné i na pouhé vykřižování): „No sice to všecko zastaví, ale zase se vám to nemůže srazit!“

Thomas211

Tak to máme před sebou pěknou budoucnost. Můžeme jen doufat, že vychytají mouchy a bude to v pohodě, ale když vidím spolehlivost dnešních zabezpečovacích zařízení(také každou chvíli výpadky a doprava stojí), jsem dost na pochybách….

Frantisek

„Kapitáni dopravy“ to pořád řídí směrem z kolejí na silnice, toto je jen další článek řetězu.

Jan

Evropu Tíží Cílené Sabotáže?

mgr.pavel

Enem Ta Ceská Správaželeznic je rozbitá..

Sova

Expresy Trpí Chybujícími Signály

Jiří Kocurek

Nevím, odříkají ve Švýcarsku vlaky ve velkém? Mají tam jiné číslice? Mají tam rovinětější krajinu, že se jim lépe šíří signál? Mají tam jinou fyziku? Mají to tam všecko od jediného výrobce, protože RHEL8 a Win2x16 nelze provozovat v jednom subnetu?

Jan

Nedodržujete formální pravidla této subdiskuse…

Jiří Kocurek

Dobře, loučím se tedy:
Eště Trochu Času Správě a bude to fungovat?

Fsp

Putin nebo Kalousek?

Jan

Švejk…

Honza Gajdoš

Fyjalo octup

Václav

Ta rychlobrzda musí být pro cestující nezapomenutelný zážitek. Bylo by dobré vypsat soutěž, který cestující si to užije nejvícekrát.

PeDazOl

O roční lístek na trať Olomouc – Uničov. 🙂

PeDazOl

Odměna má zocelit nikoliv zhýčkat!” 🙂

Eso363

Dvouvozové pantery jsou naštěstí ve špičce tak plné, že lidi nemají kam padat, ale jen se navzájem požďuchají.

Petr

Fiasko AŽD?

J.K.

Fiasko dráhy co si naporoučela národní specifika a v důsledku to dodrbe obor jako takový? (Za potlesku zabezpečováků jak to mají „bezpečné“)

ggoovvnnoo@gmail.com

hezké, pravdivé..co znamenají iniciály J.K.? 🙂

asdf

Nevím jak jinde, u nás na to zabezpečováci nadávají…
A AŽD bych z toho moc nevyjímal, poslední povedené výrobky od nich byly releovky, o novodobé produkci škoda mluvit, člověk by si nad její spolehlivostí a celkovou úrovní musel tak akorát znechuceně odplivnout.

Frantisek

Co je to podle Vás ta „dráha“? Vždyť to přesně podléhá řízení oboru ze strany státní správy.

Jouda

A já se valím smíchy 😂😂😂👍👍. Tak hlavně ať si to čte Kupka, Čoček, Kušnír …..Ať jdou a osobně můžou cestujícím dávat na peroně omluvné chlebíčky a koblihy. A ať si to taky čtou ostatní hejtmani, ať ví, co je čeká. A první cestující, který si rozbije hubu při pádu na zem vlivem aktivace rychlobrzdy z důvodu výpadku ETCS by měl dostat pamětní doživotní jízdenku zdarma. Bravo a tomuto projektu tleskam.

Foreigner

Zajímavé, že v jiných státech Evropy funguje ETCS bez nouzového brzdění a dalších našich taškařic. Čím to asi tak bude …

Gwann

Hele ty jeden joudo, zkus vynechat toho Kupku. Protože tohle rozhodli nejlepší ministři za ANO

tmsq

Jediný správný výrobce na řešení nemá čas a kapacity, protože v Brně začal fušovat do výroby mikroskopů…

Martin79

Myslím, že tady to za nimi většinou nejde. Problém je v GSM-R sítí (ne v ECTS samotném), její optimalizaci a chybějícím SW nástrojům pro měření a vyhodnocování kvality sítě. A taky samozřejmě kvůli kvalifikaci a zkušenostem lidí, co by tu optimalizaci měli dělat. Je potřeba si uvědomit, že to funguje z dnešního pohledu na historickém vytáčeném datovém spojení CSD a nepoužívá se packetové spojení typu GPRS/EDGE (to jsou relevantní technologie pro 2G sítě což GSM-R je). CSD je mnohem náchylnější na optimalizaci sítě (např. handovery pro přechod z jedné buňky do druhé).

Dušan

Síť GSM-R CZ samozřejmě GPRS nativně umí a podporuje, ale v tuto chvíli je generálně na síti Správy železnic vypnuté – důvod: – RBC to musí podporovat, což konkrétně znamená, že musí mít vnější konektivitu na určitý typ modemu, – funkci GPRS musí nativně podporovat OBU, a to umí pouze OBU systémové verze 3.6.0 a vyšší, což je max. 30-40 % stávajícího vozidlového parku. Samozřejmě není problém mít smíšený provoz stylem „kdo umí umí, kdo neumí čumí“ ,ale to v tuto chvíli není na stole – jinak použití GPRS zečtyřnásobuje kapacitu jedné BTS- ky, takže minimálně pro velké uzly, do… Číst vice »

Martin79

OK, já vidím u GPRS daleko větší pravděpodobnost udržení spojení respektive jeho znovunavázání v případě krátkodobého kvalitativního problému a rozpadu spojení. U CSD to trvá mnohem déle. Reselekce buňky a navázání nového PDP kontextu u GPRS bude mnohem rychlejší než čekat na rozpad CSD spojení (pokud prestanou od mobilky chodit MR) a následného nového vtvoreni CSD. Záleží taky na nastavených parametrech a thresholdech.

ggoovvnnoo@gmail.com

tzv. radiové díry jsou u ETCS přesněji v sítích jako je GSM-R normální, ztráta spojení přeci nemůže vyvolat okamžitou brzdu…a proč taky?

Martin79

Tady je zajímavé čtení.Zajimalo by mě, jak je ten parametr T_NVCONTACT (viz příklady nastavení v různých zemích níže) nastaven u nás t.j. na kolik vteřin může dojít ke ztrátě komunikace. U CSD totiž může být doba čekání na rozpad stávajícího spojeni a sestavení nového několik desítek vteřin (zalezi na rádiových parametrech GSM buňky): The loss of communication detected by at the ETCS application layer is based on timeout the T_NVCONTACT counter receiving MA message. The counter indicates the maximum waiting time for a ‚safe‘ message. The description of this message given in the ETCS SRS SUBSET-026-7 p.7.5.1.148 gives: “If no… Číst vice »

Dušan

Na síti SŽ je aktuálně nastaveno 180 s, na síti Germany pak 40 s.

Dušan

To je ale něco Martine79 něco jiného: a) konstanta T_NVCONTACT je časové okno pro příjem zpráv ve směru RBC ->>> VLAK, kdy začátek okna je stanoven časovou značkou zprávy – čili pokud zpráva má čas odeslání 0:00 a okno je 60 sec, tak další bezprostřední zpráva musí být RBC odeslána v čase 0:60 mínus doba přenosu zprávy tak, aby ji OBU přijalo nejpozději v čase 0:60 – pokud toto nenastane, tak se vyvolá příslušná reakce, přičemž defaultní nastavení je takové, že doba toho okna je a) nekonečno (sec.) a reakce systému je ) žádná reakce – to znamená, že v… Číst vice »

Dušan

EDIT: Na instalacích ETCS L2 v České republice nesmí existovat žádný úsek bez rádiového pokrytí, proto se konstanta T_NVCONTACT v reálu neuplatní.

Martin79

To je ale teoretická úvaha. Pokrytí t.j úroveň signálu nerovná se možnost komunikace. Může dojít k lokálnímu přerušení komunikace z duvodu nevyhovující kvality signálu přestože úroveň je dostatecna Důvodu pro spatnou kvalitu může být hodně…

Martin79

Já nejsem odbornik na ETCS což je zjednodušeně řečeno aplikační nadstavba nad GSM-R. Nicméně znám fungování GSM sítě. Pokud dojde k výpadku komunikace mezi mobilní stanici a BTS (důvod může být nedostatečná úroveň signálu = špatně pokrytí nebo úroveň signálu je sice dostatečná ale kvalita je špatná (interference apod.), tak na obou stranách začne běžet timer, kdy se obě strany snaží udržet spojení a čekají na odpověď z druhé strany. Tato doba je závislá na nastavení GSM sítě (standardně to může byt 15-30 sekund). Pokud se ani po této době nedočká jedná že stran odpovedi,tak spojení ukonci.Pak už je na… Číst vice »

Vít Jůza

Pokud je to závislé na síti, která může být problematická, je to špatně.

J.K.

Proč sakra při výpadku té věci naskočí samočinné brzdění, a ne jízda do místa kam byl poslední souhlas s jízdou?

David

Protože ta stará poučka stále platí. Stojící vlak je bezpečný vlak.

J.K.

Jo opravdu? A když vám tedy tahle kravina zastaví vlak třeba v tunelu (byť měl souhlas až třeba do další stanice) a lidi z toho začnou lézt, tak je na tom bezpečné co přesně?

PeDazOl

A jak vám z toho začnou lézt když máte blokované dveře? .-)

Apollo 17

Každé zablokované dveře mají páčku na nouzové odblokování.

jfp

a vy lezete z vlaku pokaždé, když zastaví někkde v tunelu před klackem?

soundman73

K tomu se obvykle nebrdí rychlobrzdou.

Okoloiduci

Vy automaticky leziete z vlaku keď zafunguje rýchlobrzda (hoci aj v tunely)?

PeDazOl

Vy ji běžně používáte když vlak zastaví někde u tří vrb, abyste si jako správný blb otevřel a podíval se kde to stojíte jo? 🙂

Frantík

A proč to brzdění není plynulé? To jako by v případě zapnutého ECTS taky brzdil až na poslední chvíli?

ToMa

Protože brzdění při výpadku ETCS musí mít nějaký bezpečnosti úroveň. Jinak nemá smysl. EDB určitě v té úrovni neuděláte. Klasickou brzdu aby brzdila pomalu sice asi ano, ale za cenu dost velkých nákladů navíc

Modré zábradlí

Třeba pro případ potřeby MA nouzově odvolat? (Vnímáte ten zakroucený symbol na konci věty?)

percula

chudáci Ti co nemají jako nouzove reseni auto

Petr Triska

Já mám jako nouzové řešení vlak a už dvacet let to funguje dobře 🤣

mgr.pavel

Vždycky, když vám ETCS zastavilo auto, tak jste jel vlakem? 😀

percula

Proč ne když už je auto v tech. stavu jako ETCS na uvedené trati. Pak může být vlak řešení.

Vesper

Přijde mi spíš nepochopitelné že v takovém případě výpadku nemůže strojvedoucí převzít řízení. To je jako by se v letadle odmítnul vypnout autopilot protože by si usmyslel že pilot je neschopný.

trafopajka

I’m sorry, Dave. I’m afraid I can’t do that.

ETCStrojvedoucí

To samořejmě technicky může. Ale ne sám o své vůli.

Trumway
OndraK

Nevíte jestli je nespolehlivost ETCS jen u nás nebo je i v ostatních státech?

Zeleznicni pravek AZD

Jiz asi 10-15 let nejsou. Ale zato jeste nevynalezli navestidlo pro rychlost 300.

mgr.pavel

Třeba ve Švýcarsku je ECTS snad na všech tratích (mimo některé úzkorozchodné).

Ve Švýcarsku nemají nespolehlivou vlakovou dopravu (až na pár výjimek, nesouměřitelně méně než u nás).

Problém není v ETCS. Ani v pokrytí trati signálem GSM, čehož se v hornatém Švýcarsku dosahuje hůře, než v české pahorkatině..

Os5600

Švýcarsko má ETCS L1 plošně, systém vhodný právě na hlavní tratě. Navíc umí tento systém komunikovat skrz balízy s mobilními části švýcarského původního zabezpečovače na lokomotivách.

Operator

Na slovensku sa to na hlavnej trati nedeje (L1), ale len hŕstka vlakov je vybavená mobilkou a takže je jazda väčšiny vlakov zabezpečená tlačítkom bdelosti (:

Jan

Jezdím vlakem (jako cestující) po Rakousku na tratích s ETCS několikrát za měsíc a nepamatuji si, že bych za posledních pár let zažil nějakou mimořádnost kvůli zabezpečovací technice. Ale na začátku určitě nějaké problémy taky byly – jak technické, tak organizační (nepřipravenost dopravců).

Peter

A je správně.

Jan Kužílek

V článku v posledním odstavci máte překlep či snad informaci hraničící s poplašnou zprávou. Mělo by tam být něco v smyslu že od ledna 2025 se počítá s výhradním provozem. Zato teď tam je informace znamenající že za 2 měsíce vypneme železnici.

J.K.

Že jí vypneme za 14 měsíců není o moc lepší…

Zeleznicni pravek AZD

Prosim vypneme Nejezchleby, Sosny a dalsi pachatele tohoto stavu z jejich funkci

nowas

Tak za 14, to je jedno.

Petr

Ještě, že je to na lokálce. Představte si to na nějaké celostátní trati.

Sova

Není třeba si představovat, už jen rok a kousek a budeme to moct všichni zažít…

Jan Kužílek

Popíjel jsem 2 dny zpět s Ježíšem z Olomouce který hořekoval jak řada 122/3 jde do nebe. Můj názor o tom jak si dáme v lednu 25 oraz od litin na 14 dní a pak je vytáhneme do boje rozesmál celé osazenstvo Irské restaurace.

pave69

Jen vy co jezdíte vlakem… asi vás pak ještě ubude 🙂

mgr.pavel

Nojono, v lednu 2025 počet lidí, co pojede vlakem, klesne na nulu..

Petr

Jen ty co ještě z vlaku nepřešli na ježdění sockou.