Fenomén Praha – Ostrava. Konkurence a lepší trať znásobila počty cestujících
Vlak RegioJet mezi Prahou a Ostravou (Velim). Foto: Jan Sůra
Šest let uplyne v úterý od vstupu RegioJetu na trať mezi Prahou a Ostravou. Trasa je dnes reklamou na železnici:
No tak ono je to způsobeno hlavně tou konkurencí (ostatní aspekty jsou podpůrné). Většina koridoru již byla hotova i v tom roce 2009 či 2010, oproti této době už není dnešní zrychlení tak markantní – dodělávaly se jen uzly, trať UO – Choceň stále v nedohlednu). Cím tam ale ČD jezdily? Většinou vozy B s V max 140 km/h, moderní vozy byly v menšině. 160 Km/h mohly jen Pendolina (ovšem za hodně mastnou cenu, cestující byli nehorázně ždímáni) a sem tam nějaké to IC, když se ho v DKV podařilo zázrakem na 160 poskládat… Do toho vstoupil Regiojet taky s… Číst vice »
A tohle všechno skončí spolu s otevřením D35. Úplně bude stačit část Opatovice – Litomyšl.
Hlavní důvod úspěchu Ostravy je totiž v tom, že jde o jeden z mála směrů, kde je solidní trať a špatná silnice. Zatím.
Troufám si tvrdit, že to tak tragické nebude. Kdo jednou přesedl od volantu ke stolečku s notebookem, už se naučil na pohodlí. A také zjistil, že místo stresu z kroucení volantem může i v klidu něco udělat do práce nebo si zdřímnout. Takže, i když ušetří cca 30 minut na cestě, tak i ty 2 a půl hodiny po D35 bude zcela promarněný čas.
Jestli ono to nebude trochu naopak. S „konkurencí“. Jestli se to o ni jenom tak neříká, aby to vypadalo tak nějak „tržně“ správně. Aby to zkrátka lépe odpovídalo pošahaným klausovským poučkám o stejnosti „pravidel trhu“ rohlíků, jablek, či štětek. Aby třeba ten článeček mírným šťulcem nepodsouval, za co a komu mají být ovčané vděčni. Opak, souzi kapitáálisté, jest příčinou. Lidé jezdí vlaky především a hlavně proto, že se zkrátka v cílových destinacích všechna ta úžasná auta nedají slušně odložit. Případně že každým rokem mnohem častěji vznikají u Phy zácpy a cesta „tržně nejsprávnějším“ dopravním prostředkem pak poněkud drhne. Že jsou… Číst vice »
nevim, ja jel tou trati loni jen 4* ale dvakrat mel vlak pres hodinu zpozdeni kvuli „mimoradne udalosti na trati“
Tak někdo taky musel doobjednat vlak ráno z Olomouce do Ostravy. Naštěstí. (R 641). Jinak by Ostrava zůstala zcela odříznutá. Protože přes sliby soukromých dopravců, že zachovají rozsah do Ostravy nic nejezdilo. Ovšem stále je to pouze spojení z Olomouce. Již ne z Zábřehu. Třebové atd. Ale růst moc hezký, stejně důležité je opravený koridor za desítky miliard slouží.
Narozdíl od koridoru do Plzně, který bohužel zeje prázdnotou, protože chybí pořádná trať do Německa a zejména velmi špatně propustný úsek z Prahy do Berouna jí izoluje od většího množství osobních i nákladních vlaků.
Ale doplácí ministerstvo víc pouze absolutně nebo i relativně na každého přepraveného studenta atp.?
Statistiku „na studenta“ určitě MD nemá, protože to z lístků nepoznáš. Víš jen celkový nárok za dopravce a na jednotlivý lístek.
To se dalo zjistit do doby, dokud to bylo vyplácené jako dávka přes sociálku a ne takto neadresně přes dopravce.