Expresy a rychlíky v Balíčku Jih nečeká velká změna. Stát zkrátil smluvní dobu na šest let

Rychlík Praha - České Budějovice (linka R17), duben 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRychlík Praha - České Budějovice (linka R17), duben 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Původně stát chystal soutěž na 15 let, vypsána měla být loni. Nově hodlá zadat smlouvu na šest let a nemá žádné požadavky na vylepšení vozového parku.

Odebírat
Upozornit na
guest
210 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RedFox

To máte stejně jedno, po ComfortJetech se jen zapráší, ty jsou dělané jen pro Německé, Rakouské a študácké zadky s dotací, RailJety se nám přesunou na Ostravu, tedy zase především migrující študáci (s dotací), no pár „šlupek“ startých 40 let jen rekonstruovaných (alespoň klima) se rozeběhne po 1 na každý vlak, no a ten základ „zlatý fond ČD“, tedy AB349, B249, A149 a zázrak B209 (naprosto nepředstavitelný komfort 2 třídy – 6 míst v prasečáku bez větrání) zůstane nám, těm lopatám, co denně dojíždíme za prací a platíme ty slevy….. Hlavně, že na tom budou Vectrony :-). Já myslím, že… Číst vice »

RedFox

Víte, můžu obdržet minusů, kolik chcete. Toto je pohled člověka, který měl „dráhu“ celkem rád, ale teď jí vidí realitou 15 letého, denního dojíždění v relaci KO-PHA. Cestujících zde v StČ kraji několikanásobně přibylo, komfort vlaků je nízký (klimatizované vlaky většinou přeplněny migrujícími študáky) RailJet nestaví, RegioJet také né…..LEO si hlídá obsaditelnost vyšší cenou, spěšné vlaky s Honneckery prakticky nepoužitelné (některé jezdí dokonce v relaci Běchovice- Malešice – Vršovice – HLN (šílenost ), kapacita prakticky na úrovni před 15 lety….takže vše narvané. Řazení dnes je věštění z křišťálové koule, elektronická rezervace jízdenek většinou nefunkční (Svitavy a Vysočiny), papírek se nikdo… Číst vice »

Pepa

Jo jo, cestující povazují za narvaný vlak čtyřku obsazenou jedním max dva. Tři to to už nadavají a čtyři to se chavají hůř než dobytek…

RedFox

Nevím, že bych se choval, jako dobytek, odkud jste to vydedukoval? Z toho, že píšu vlaky přeplněné? Pokud nastoupíte do ranního vlaku a děláte to tak 15 let denně a v každém prasečím kupátku 4 llidi, natažené hnáty, zatažené záclonky a smrad jak v opičárně, nebo poté v klima velkoprostoru, každý sedí na vnějším sedadle, vedle batoh, či taška a dělají, že spí…u stolku studentka s dotací na stolku pitíčko, ntb, telefon atd….vedle sebe batoh, na další sedačce kabelku atd…tak já jsem dobytek? Zkuste dojíždět a uvidíte sám…dohadujte se s lidmi a pak ještě čtěte, jak jdou ty B249 vlastně… Číst vice »

RedFox

Apropó, že se tento národ chová, jako stádo sobců a mistrů světa, to vidíme denně. Jak na silnicích, tak ve VD, tak třeba při nákupech…každý má na vše nárok a ostatní jsou mu u pr…. a jen opruzují. To nás naučili „soudruzi“… Přesto, že se tak většina chová třeba i v přírodě, asi bych nikoho neoznačil, za dobytek!!! Holt se lidé nudí….samé dávky, divné daňové zákony a dotace z nás udělaly nárokovou společnost. A zbývá spoooousta času na zábavu a holt se neumíme chovat. Jednoduché. Né dobytek….

Vojta Svobodný

Tak to je parada…tak hlavně ze se stavěla trať určena pro Pendolina, která byla i přislíbena do Budějovic….a nakonec bude jezdit dal dobytčák. I ty expresy jsou jen předělané vagóny z 80.let

Pán jeskyně

Chtít na jedinou trať, která je už postavena na rychlost vyšší než 160 km/h, za to by měl být někdo z MD odvolán. Protože jinak fakt nechápu, proč tentýž stát (prostřednictvím SŽ) investoval nemalé peníze do této stavby.
Jak zde zaznělo, i já si myslím, že ČD někde potřebují dojezdit šroty, protože nikdo jiný by rychlíkovou soupravu s rychlostí 120 km/h z kopřiv nevytáhl.
A tak trochu zlomyslně doufám, že výběrka zúčastní Gepard Expres, kdy Albert Fikáček nakoupí jeté slovenské laminátky, sežene z různých koutů Evropy starý šroto vozy a vytře ministerstvu i ČD zrak.

Kuba2

A co udělá ta laminátka před Benešovem, když už jste tu troubu tak rozhicoval? Nebo vidíte i její přestavbu na dvousystém a rychlost 160 km/h požadovanou pro expresy?

Pán jeskyně

Laminátka 240 má rychlost 120 a splňuje tak parametry pouze pro linku R31. Z mé strany to byl jen takový příklad pro vypíchnutí té absurdity s jakým retro vozidlem lze dnes získat ministerskou zakázku do prosince roku 2031.

libor

Ta úvodní fotka, to je někde z Balkánu, ne? To přece nemůže jezdit z Prahy do Budějic. to má tak vmax 85km/h a klima se zapíná tak, že nacpou závěsy do okna, aby byla škvíra 😀

k.m

Jo omyl to už párkrát jelo místo bistro vozu první třídy ..

petr

????na balkáně mají každé druhé okno bez skla,pokud jsi tam někdy nejel

Průvodce původní Aleš

To je Business Class. Čtyři sedadla v kupé :-)))

Jarda

Takže tam zase objednají prastarý dobytčaky, když to zapřahne třeba ta vectrona tak tam může jet cokoliv klidně z roku 1950. Takže tam můžou poslat nejen českej šrot. Ministerstvo mělo dát základní požadavky podobně jako kraje ať neskončíme u dobytčáků z kopřiv bez klimatizace a podobně. Stačí se podívat jakej chlív stát objednal na některé svoje linky…..
Co takhle nějaký standart? I ty blbý kraje dokázali říct že šrot tady nechceme. A jak stoupla kvalita jak bus tak vlak. Většina popelnic z krajských linek zmizela (vlak+bus). Ale státní rychlíky? No hrůza…

petr

nikdo tě nenutí..jeď si busem!

bakiy

Nebo leť na koštěti, pardon standartě…

Dispečer

..ach ta čeština… standard… blbý kraje dokázaly.. možná bych začal tady a pak teprve psát příspěvky..

Michal_80

v tom oznámení se píše, že „Z netrakčních vozidel odpovídají zadávací dokumentaci například
rekonstruované vozy řad Bdmpee233, Bbdgmee236 a Aee140, stejně jako původem rakouské vozy
řady Bmz226“ Budou tedy skutečně nabídkovému řízení vyhovovat „béčka“ jak zde mnozí diskutující píšou? Nejsou tam kromě vmax atd. i nějaké požadavky na wi-fi, klimatizaci atd. ?

Jarda

O žádných standardech tam není ani ň. Takže klidně může jezdit jakýkoliv odpad co bude schopen být za pomocí lokomotivy jet požadovanou rychlostí.

Pepazdepa

Soutěže jsou euro7unijni nesmysl

Ondrak

Že vy máte režijku?😁

Fialove vagonky

BecKa dO bUdeJc tO jE dYktAt pRimO Z bRUseLe tO Si pRecE liBit NEeenEcHamEEeeEe !!!

Pepa z Depa

Používání přezdívek tak, že dojde ke snadné záměně, by mělo být zakázané.
Pak tady budu třeba já na svou adresu číst narážky jen proto, že si nějaký jouda dál stejnou přezdívku jen bez mezer.

tarten

Je jasné, že se nedají všechna výběrka vypsat na nové vlaky, to by nikdo nemohl ufinancovat, ani MD ne. Takže za odkladiště byl vylosován Balíček Jih.

Jiří Šrámek

Co to blábolíte? Jaké odkladiště? Jel jste někdy „rychlíkem“ na Liberecku?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Klasika… Béčka navždy!

Observer

České dráhy ukázaly supervlak a také řekly, kde dojezdí zastaralá nepohodlná vozidla.

Palino

Takto, keď sa na to pozrieme, tak to že objednávateľ (čiže md) nechce lepšie vagóny není chyba českých dráh, práve naopak, pomôže to im na nejakú dobu aby mohli sa sústrediť a dať lepšie vagóny tam, kde chce daní objednávateľ lepšie vagóny, a myslím si že po tých 6 rokoch sa budú dávať už nové vagóny už len s princípu, pretože treba modernizovať. Takže tak.

Jan

ČD nevybírají jak moderní vůz bude. To vybírá ministerstvo dopravy

Elb

Když původně MD oznámilo, že na expresy budou chtít vlaky na 200km/h, tak jsem se tomu kvůli těm dvaceti vteřinám zasmál.
Ne že by ta Esa na R11 oproti Plecháčům na tom kousku taky o moc zrychlila. Doufám, že v budoucnu alespoň některé vlaky zase pojedou celou trasu Brno-Plzeň.

tarten

Možná po dokončení rekonstrukcí 190+191+225 a NemaŠe. Pokoušet se o to dřív by byla hloupost.

Dispečer

Celá trasa Brno – Plzeň je nesmysl.. v případě jakékoliv mimořádnosti nebo zpoždění se vše přenáší na obratové vlaky, ujíždí přípoje a další nepříjemnosti.

NightmareFreddy

No, tak až na tu R11 to žádná hrůza není ani nyní. Ale Rožmberky jsou skutečně to nejhorší (nebo jedno z nejhorších) na české železnici (v rychlíkové dopravě). Škoda, že zatím nejsou nikde informace o tom, jakým způsobem budou rozděleny (a kdy to tak bude) vozy v průběhu nástupu ComfortJetů.

Luboš Beneš

Souhlas, přitom Plzeň-Budějovice je rychlejší vlakem než autem. Jen ty vypelichaný vozy, to je fakt tragédie. Už i osobáky jsou tady proti R luxus.

Broge

Na R Labe jsou horší vagony než na Rožmberku, ale jinak souhlas.

NightmareFreddy

Jako …. Bee272 jsou peklo v létě, ale jinak jsem měl ty vozy celkem rád – velkoprostor 2 + 1 se jen tak někde nevidí. Ale samozřejmě absence klimatizace, zásuvek a wi-fi je bohužel znát. Ale tak lepší než B, ne? 😀

Michael

Ne.

sotous

Rožmberky byly ještě nedávno např B+B+Bds…. ale je pravda že poslední dobou se trochu ustálilo řazení všech R11 a to AB + Bbdgmee + Btee + Bdtee + B, kde by asi pro začátek chtělo něčím nahradit alespoň ty B, což je myslím 9 souprav tj 9 vozů

sotous

oprava – ty Btee bývají jen o víkendech jako posila na konci

Orwell Hammond

To je dobra zpráva, to co zde jezdí je poměrně pohodlné a plně dostačující. Větší rychlosti stejně kvůli stavu infrastruktury stejně nemají smysl a všechno je lepší než naleštěná bída Arrivy nebo RJ. Konečně dojde i na roztržení nesmyslu ramene Plzeň Brno, které nedává logiku.

Ares

¨To co tam jezdí je pěknej fekál.

Granja

Logiku to dává, jen ty sekery jsou tak velké a časté, že na spojení těmito vlaky v relaci ČB – Plzeň není absolutně žádné spolehnutí.

Marek

Sekery ve směru na ČB se obvykle protáhnou ze sekery, která se chytne na trase (Brno-) Jihlava – ČB. Za mě tedy je nevýhoda, že to rozdělení bude stát několik dalších vozů, kterých není úplně nazbyt.
Mimo to si celkem dovedu představit na relaci z Budějovic jednotky s kombinací elektrické a nezávislé trakce. Přepřahem (a náležitostmi jako je zkouška brzdy apod.) by se mohl zkrátit pobyt v Jihlavě a celkově tak jízdní doba.

Luboš Beneš

Vám by vyhovoval i Regioznova, že? Mě fakt ne. A i ta první třída by se měla přeznačit na 3. A trocha vody se saponátem by taky bodla. Ale výhled ze staženého okénka je super. To tady na focení jo.

Bram

Výhled ze staženého okénka je fajn maximálně do 80 km/h, pak už ten průvan z okna jen otravuje.

Průvodce původní Aleš

Naleštěná bída RJ? Tak to jste mě rozesmál. Naleštěná je maximálně lahev s pivem/vínem, kterou nese stevard/ka v kapse kalhot, protože nemá vozík.

Tonda Čihák

NJ to by nebyly ČD, aby nehráli zákeřně 😀

tarten

…a nevytvořily prostor pro žlutý bazar s Traxxem 😀

XP3

A co předložit nějaký důkaz?

Tonda Čihák

To už vidíte co požadují.To je tzv malá domů 😀

XP3

Takže pořád domněnka a nikoliv důkaz

El Barto

Dneska je ten diskuzní plevel slabší, dávám 3 z 10 bodů.

Granja

Copak? Myslíte že ČD ovládli objednavatele.

Jaaa

Sedí v jednom baráku, často na stejné chodbě. 😉

Dispečer

ČD ovládly.. evidentně řada pisálků zde chyběla v hodinách mateřského jazyka…

VTT

Na jednu stranu, čekal jsem, že praktiky jako vypisování výběrek s předem známým výsledkem už budou minulostí.
Ale zase, jako pravidelný cestující v R17 musím říct, že se to podstatně zlepšilo. Soupravy jezdí velmi často komplet z klimatizovaných vozů, sem tam někdy jede i B (ex-A), ale už to není tak masivní, jako ještě nedávno. Ne, že by se nedalo nic zlepšovat, ale tahle linka už opravdu není to šrotiště, co bývalo dřív.

Juraj

Tak jsme se zasmáli, přiklepnuto ČD, Béčka mají o práci postaráno a jdeme dál.

Radim

Ono to tak vypadá, ale proč by se nemohl přihlásit někdo jiný a dotáhnout si odkudkoliv něco jako Béčka, když je to MD jedno?

okk

A kdo jiný? Málokomu jinému se do toho bude chtít i třeba kvůli R11 v Jihlavě, kde se mění směr jízdy a trakce.

Kaštánek

Alternativní dopravci neumí změnit směr a trakci? 🙂 🙂 🙂

okk

Neříkám, že neumí, ale kolik z nich to u nás oboje najednou reálně dělá, respektive chce dělat?

El Barto

Není to ani v současnosti a ani u nás, ale třeba RJ jezdil mj. do Zvolena s přepřahem na diesel v Martině, nebo obdobně do Humenného.

bakiy

S tím Humenným, to jako fakt? Kolikrát to jelo? Většinově „výluka“ z Košic. Ostatně ten Zvolen byla ještě větší bída. Že je něco napsaný v jízdním řádu ještě neznamená, že to opravdu jezdí!

Jiří Kocurek

Neumí, proto jezdí Jančura do Králova Pole, je tam smyčka.

Petr Šimral

Když jsem v roce 2005 jezdil „Šotoušskou dovolenou“, stáli jsme na vlečce DPB a přemýšleli, zda by motorový vůz s rozvorem 6 metrů dokázal přejet výhybky propojující železnici s tramvají. Nakonec jsme raději nenašli odvahu to vyzkoušet 🙂

Jaroslav

Co že tam je? 😀

Granja

Někdo si tam prý uvázal smyčku – pro případ. Pro jaký nesdělil.

R.Štěrba

Jo, šalinová(tramvajová),propojená dvojitou úvratí, ale nic z toho RJ nepoužívá .

Karel M

Máš pravdu, pro soukromniky by to bylo složitější. Údržovat hned dvojí trakci kvůli páru kilometrů.

***** Petr

A proč by dnes na šest let sháněl cenově konkurenceschopný šrot a za šest let něco jiného? Ale budu se rachat když do toho půjde ARR

Juraj

Kdo jiný bude kvůli šesti letům řešit elektrické i dieselové lokomotivy a second-hand vozy, které se stejně shání už docela blbě?
Tak až bude zase někdo řešit výběr Arrivy na motorových rychlících, tady má obdobný příklad, jen v modré.

Jiří Kocurek

„odkudkoliv něco jako Béčka“

Jste si jist, že někde v blízkém okolí něco jako Béčka ještě vůbec mají? … nemusí mít akvarijní okna, ale něco v tom stylu.

Elb

V Murkanu stojí pořád vagónů mrak.

Ondrak

Na míru ČD, naprosto jednoznačně.
I když pořád jsem se nikde nedočetl (možná mojí vinou), jestli to bude prostě jeden celý balík nebo se to dá rozdělit mezi více dopravců. Pokud by to byl celý balík, tak by to opravdu nikdo jiný než ČD nestihli a je to krásná malá domu na šest let…

DavidS

„v Balíčku Jih“

Soutěží se komplet, jen ten původní záměr byl jiný. Takhle z toho na šest let vybruslili a prodloužili si čas. Nejspíše okamžitě začne klasické výběrové řízení na dobu za šest let.

tarten

„Okamžitě“ bude pro MD pěkných pár let. Nejdřív nechají vysoutěžit všechno ostatní.

DavidS

No já doufám, že v podstatě hned, protože to chvíli potrvá a nové stroje se musí vyrobit. Teda doufám, že se řekne, že minimálně na Expresech nové vlaky, rychlost alespoň 185 km/h a u ostatních alespoň stáří omezené na pár let. Ideálně vše nové

Michal M

Ideálně na rychlíky jednotky, po zadrátování Velenic tomu nic nebrání.

Kuba2

Trochu tomu brání výrazně nerovnoměrná poptávka mezi létem a zimou. Nechat přes zimu v kopřivách starý vagón je v pohodě, nechat tam novou jednotku by byla ekonomická sebevražda.

Dominik

Bee, malá domů, bee to soukromník nemá šanci. Proč bychom měli soutěže, VŘ, vypisovat na míru soukromníčkům? Já myslel, že dopravce se má přizpůsobit objednávce ne opačně.
Má na to? Ok, přihlásí se. Nemá na to? Tak se holt nepřihlásí, nebo ať jde třeba do konsorcia s jiným soukromníkem.

Jaaa

Rozdělení R11 na dvě ramena se propaguje jako obrovsky úspěch, přitom jde o typickou švejkovinu, jak zakrýt neschopnost udržet jízdní řád.

Frekvence od Brna / Jihlavy za České Budějovice je poměrně velká, a dává přednost tomuto vlaku pouze proto, že nemusí nikde přestupovat. V okamžiku, kdy takto inteligentně roztrhneme v Budějicích přípoj, dojde k razantnímu zhoršení kvality poskytovaných služeb. Vlak jezdí jednou za dvě hodiny.

Takže bravo ministerští úředníci, zase jste prokázali, že jste absolutní patlalové a patříte vyházet.

M19

Tak vzhledem k četnosti busu, pojedou zas vlakem.

Caracas

Příště pojedou autem.

M19

To už by jeli teď. Časově je to rozhodně výhodnější již nyní.

Luboš Beneš

Plzeň Budějice tedy rozhodně ne, za Veselím již ten lokální rychlík předjedete i na oslu.

M19

No, takže autem je to časově výhodnější už dnes, ne? Nebo nerozumíte kontextu? 😉

Elb

To by mě zajímalo, kolik cestujících dnes to auto má, nebo je ochotno jím jezdit takové vzdálenosti..

Václav

Nebo se najde nějaký šikovný busový dopravce, který tu relaci ČB- Brno zahustí.

Renata Placková

A na zasekaný dálnici bude levitovat…? Vlak má tu geniální možnost jet centrum-centrum. Navíc trasu (směr) ČB-Protivín-Strakonice-Horažďovice- Plzeň obsluhuje prakticky jen vlak.

M19

Zatímco bus nikoli? 🤣

jardaVi

Jel jsem minulý týden výlukově Okříšky – Veselí a i tyto více než dvě hodiny v autobuse již opravdu né…to snad radši Brno – Strakonice přes Prahu, tak jak to nabízí CG Transit při té výluce…

M19

Jel jsem to taky a rozdíl proti vlaku nula.

Renata Placková

Jet busem Brno-Budějice (nebo nedejbože Plzeň) je ještě větší utrpení něž ten shit-skanzen na kolejích. Kvůli době jízdy a D1. A to ten vlak propojuje čtyři krajská města, druhé největší s tuším čtvrtým. Jasně, většina lidí to neabsolvuje celý najednou, ale pokud to má na trase jihozápad-Brno nějakou výhodu, tak je ta skoro jistota dojezdu a neřešení přípojů.

M19

To bych neřekl. To utrpení trvá o půl hodiny méně busem. A vzhledem k časovm polohám, a tomu kousku co to hede po D1… 😉

Kuba2

Tak jim zkuste poradit, jak se má udržovat jízdní řád při šestihodinové cestě po jednokolejkách. Jo, bodly by dvoukolejné vložky, ale to je v následujících 6 letech naprosté sci-fi, obzvláště když nikdo není schopen garantovat, že tam, kde se křižuje dnes, se bude křižovat i za 10 let.

Radim

Tak stačilo by tam udělat „dost“ vaty. Ale to by zase každý nadával, že to je horší, jak za císaře pána…

Granja

Pokud by se v těch pobytových stanicích na krácení zpoždění vyvolávalo „Studené párky, teplé pivó“ (+ zmrzlinááá), pak by možná ani tolik obecenstva nenadávalo.

Caracas

Rychlíky Plzeň -Brno nejezdí od počátku železničních věků. Už když někdo Plzeňáky a Brňáky spojil do jednoho vlaku, tak bylo přece jasné, že se stabilitou jízdního řádu bude problém. Mně vadí, že ČD něco zavedou a když si na to zákazníci zvyknou a oblíbí si to, tak to zase zruší.

Radim

ČD? Spíš MD, ne?

Caracas

Nevím čí nápad byl ty vlaky spojit a posléze zase roztrhnout. A pro cestujícího to ani není důležité. Prostě měl spoj bez přestupu a teď o něj přijde.

M19

Rychlíky Plzeň-Brno přes Budějovice jezdí
několik desetiletí. Ale jistě již tenkrát věděli, že… Ale no tak… 😉

Caracas

Ano, tyto vlaky už nějaký čas jezdí, ale stabilita provozu hlavně na rameni Budějovice – Budějovice byla problematická už při jejich zavádění. Tyto vlaky přežily i koridorizaci z Budějek do Veselí a teď to najednou nejde. Jde, ale nechce se.

Elb

Nevím co je za problém s trasou Budějovice-Budějovice, doba stavby Plzeň-Budějovice bude mnohem delší, než ten kousek u Veselí, který taky není na rozdíl od té druhé trasy většinou jednokolejný, takže se tam bude přestupovat tak jako tak.. Další důvod k roztržení zřejmě bude, že tam budou chtít jednotky na 160, které na druhou stranu jezdit nemohou a vzhledem k tomu, že mezi Hradcem a Třebíčem ty vlaky jezdí skoro prázdné jsou asi i zbytečné.

M19

A to bylo kdy podle vás? Víte, je jiná doba. A to co cestující akceptovali před třiceti čtyřiceti lety, by dnes vedlo jen k prudkému úbytku cestujících. Opravdu by mě zajímalo, jaké problémy se stabilitou provozu byli při jejich zavádění. Kdy to podle vás tedy bylo?

Caracas

Myslím si, že na konci 90. let. Problémem byly časté výluky mezi Horní Cerekví a Brnem. Rekonstrukce trati mezi Koterovem a Horažďovicemi byla odložena, nikdo neví, kdy se začne, ale linku pro jistotu roztrhneme už teď.

M19

Nepovídejte. To tedy fakt nebyly. Tehdy jsem tudy jezdil docela pravidelně. Takže si svoje kecy o tom jakto probíhalo, nechte někam do hospody, kde vám to budou věřit. 😉

Caracas

Nějak vám ujíždějí nervy pane 😀

M19

Vy zas lžete. A díky za přiznání, že vám nejde o věcnou diskuzi, ale jen o trolling.
Tak jste si zvedl sebevědomí, když toho jinak nejste schopen. 😉

Luboš Beneš

Ale z Plzně do Brna se jezdí zásadně přes Prahu. Je to sice dále ale rychlejší o hodinu až dvě. Ale s lahví růžáku, za pěkného počasí je to kochací vyjížďka. Jednou za život doporučuji. A sváču s sebou na 6 hodin.

Elb

Však takhle dlouhá trasa má potenciál na zrychlení o hodinu nebo dvě, dnes jsou tam jen dva zrychlené úseky zanesené do jízdní doby, část Veselí-Budějovice a část Třebíč-Zastávka, což nejsou ani 10% z celkové délky tratě. Zastavka-Brno,Okříšky-Jihlava se dělá právě teď, něco se děje i mezi Jihlavou a Veselím, za pár let bude komplet Budějovice-Plzeň.

Kuba2

To, co se tam děje, opravdu nepovede ke zrychlení o hodinu až dvě. Možná se zkrátí pár minut u Brna a zbytek půjde k dobru provozní stabilitě.

M19

A? No tak. Tak co je ta problém s rozdělení v Budějovicích?

Dispečer

..objednavatel je MD, to rozdělilo linky, ne ČD.. máte v tom trochu hokej..

Scifoun

Ja naopak pamatuju rychliky Plzen-Bohumin, ktere pak zkratili do Brna. A luzkovy vuz z Budejovic do Kosic.

Jaaa

Tak, jak se ho dařilo udržovat za císaře pána a za první republiky. Na těch tratích se nic nezměnilo, ani jízdní řády, jenom ČSD za bolševika prostě zdegenerovaly.

Elb

Tak to je těžká lež, že nezměnily jízdní řády, nebo řízení dopravy od RU nebo 1.republiky.

Václav

To máte pravdu. Cca před 8 lety jsme si, jako fanoušci HC MOTOR objednali zvláštní vlak(v sobotu) na výjezd do Jihlavy. Těch 130 km jsme jeli asi 3 hodiny, protože jsme víc stáli, než jeli. Naštěstí jsme měli zásoby chmelového moku, tak nám to moc nevadilo.

bakiy

Proč jste stáli víc než jeli? Schválně, jestli na to přijdeš. Já např. s pravidlem čekal v Doňově na křižování 10 minut, než jste se uráčili odjet z Veselí…

Václav

To jo. To čekání ve Veselí byla asi naše vina, protože někteří fandové byli nametení už při nastupování. Ale ve Veselí to zdaleka nebylo to nejdelší stání. Potom jsme stáli při čekání na křižování ještě několikrát, pokaždé v nějakém zapadákově.

Jiří Kocurek

Neamá se někde u Plzně začít stavět? Pak by se přenášelo zpoždění od Plzně až do Brna, což je napytel.

DavidS

Ano, příští rok začne Plzeň – Horažďovice předměstí, poté Horažďovice předměstí – Protivín. Tudíž za mě rozdělení na dva vlaky dává smysl.

DavidS

Tak dokonce je v plánu i pokračování Protivín – Nemanice s 200 km/h….

pavel.mertlik

V kterým plánu? Ten Plán že se zruší hloblovačka ve Zlivi u Bezdreva chci vidět!

DavidS

Na interaktivní mapě SŽ si rozklikněte ten úsek

Kuba2

Kde berete ty termíny? U první zmiňované stavby přímo SŽ uvádí zahájení až v roce 2026, takže bych byl ochoten věřit, že se třeba 2028 kopne, ale u té druhé je zahájení 2027, což v překladu znamená kdovíkdy, obzvláště když uvážíme, že na tento úsek teprve nedávno vyšla aktualizovaná studie proveditelnosti a není zdaleka jisté, že poslední (očekávám, že se zjistí, že je to moc drahé a novostavba Strakonice – Písek vlastně zbytečná).

DavidS

Máte pravdu, posunul jsem to omylem o rok. No každopádně asi se tam něco dít bude během těch šesti let.

Jaaa

A co tak udělat pořádný jízdní řád?

Jenda Nový

Zpoždění do Budějovic vzniká čekáním na vlak od Klatov v Horazdovicich předměstí. U Plzně je takový asi 3 km dlouhý ukazkový usek trati jak by to asi mělo vypadat dál na Budějovice.

Renata Placková

Jezdím to hodně často (Sušice-Horažďovice – Plzeň/ČB a opačně) a zcela minimálně se čeká na couráky, zato na rychlíky od ČB skoro s železnou pravidelností. Teď je to lepší – na Vysočině je výluka, jezdí se busem a černá díra Jihlava a okolí negeneruje sekery. Nebo tak moc vycpali JŘ, že to stíhaj, nevím jistě 🙂

Juraj

Nechci nijak rýpat, ptám se: jak využívané je spojení z Plzně/od Strakonic dál za Budějovice? Jel jsem tím párkrát v životě, R11 není nějak super vytížená linka, ale zajímá mě, kolika lidí se potenciální ztráta přípoje dotkne. Kdo potřebuje jen pár stanic za ČB, ten může využít i regionálku, což je kvalitativní skok.

M19

Jednotky až nízké desítky, v době páteční a nedělní špičky.

Caracas

V silných dnech jsou to desítky cestujících.

Elb

Přestupovat na delší cestu je kvalitativní skok možná tak v tom negativním smyslu, i když ano, ve všední dny je tranzit lidí přes Budějovice spíše v jednotkách lidí.

bakiy

Někde jsem četl, že to je průměr 11 lidí/vlak. Celoroční průměr… Tedy opravdu bída.

tarten

Zjevně vám uniklo, že se 190+191 má totálně rozhrabat. 😀

Jaaa

A dál?

Jarda V.

Tohle ze soutěží nemá vůbec nic společného, ale vůbec. Přímé zadání pro ČD převlečené do výběrového řízení.

ekonom

A on snad má nějaký jiný dopravce v ČR k dispozici potřebný vozový park o tolik lepší než ČD, aby to zadání mohl opravdu kvalifikovaně napadnout?
Já bych řekl, že takové zadání naopak vyhovuje všem, a jediný problém je v tom, že nikdo jiný než ČD nemá dost vozů na to, aby se vůbec mohl přihlásit.

Karlos

Budu jezdit tam kde budou v soupravách kupé a otevíratelná okna.
Tyhle vagony jsou lepší jak nějaké railjety a podobné dobytčáky.

ceryy5

s těmi okny a kupéčky to je lepší, ano, ale zbytek komfort katastrofa

danaceks

Nemám slov 🇨🇿

Jan

Kapitalista se na jih vzhledem k atraktivitě „souboru“ asi zrovna moc nepožene, takže to vypadá na hodně nápadnou malou domů…

Milda

NotLikeThis

VojtaDrevik

Začínám to cítit jak křivdu vůči celému Jihočeskému kraji…půjde-li to takhle dál tak do ČB budou jezdit jedny z těch nejhorších vlaků (ostatně v současnosti tomu tak je kvůli neschopnosti rozmělnit nedostatek vagónů do celé ČR rovnoměrně).

tarten

Vzhledem ke schopnostem, jaké Jihočeši dlouhodobě předvádějí jak v organizaci dopravy tak v depu, to žádná křivda není.

XP3

Jojo, i ta regionálka v okolí Budějovic je strašný muzeum. Hlavně ta většina vlaků, co je vedena ř. 650 😀

Granja

V Jižních expresech žádnou křivdu nepociťuji.

Ferda Vomáčka

A to se Kupka včera chlubil, jak je důležitá kvalita a přitáhnout lidi do vlaků… A realita je úplně jinde…

Micky

Klasika. Málo času na soutěž = není možné objednat nové vlaky, protže se nestačí vzrobit a schválit. Velké rekonstrukce a modernizace = výrayné omezení a rozpad spojů.

Ušetříme a budeme mít méně starostí. Problém je, že se vůbec nemluví o budoucí soutěži. 6 let není příliš dlouhá doba na soutěž, obzvlášť v ČR.

Milan

A co je tato část textu před koncem článku:

„“…….
Pro následující období od roku 2032 podle něj MD předpokládá v „dohledné době zahájit přípravu nabídkového řízení koordinovaného s rakouskou stranou a zahrnujícího požadavky na vozidla s technickými i kvalitativními parametry odpovídajícími modernizované infrastruktuře“.
……. „“ ?

Za mě je to právě informace, že bude vypsána velká soutěž s objednávkou kvalitnější – pravděpodobně nových vozidel od pozdějšího data, ale do něj je právě potřeba zajistit přechodný stav, o němž je většina textu toho článku!

Ares

Výmluvy to jsou, nic víc.

Elb

Realita to je, pokud tedy vy sám nejste schopen zajistit za tak krátkou dobu tak velký vozový park..

Jiří Kocurek

Třeba mu na Nábřeží vytmavili, že jediný správné dopravce… jak si tady mnozí přejí.

Kubrt

A pak že plecháče jsou u ČD výběhová řada.

plechovka

Jak to souvisí s článkem? 242 je už minimum, v Brně jsou 4 provozní, v Plzni ještě poměrně dost ale od GVD je v plánu nasadit 380 na R17, 193 na Ex7. Tudíž Esa se přesunou na jiné výkony, jako třeba Plz – Jhv. V současnosti jich jezdí poměrně dost.

pavel.mertlik

S článkem to souvisí tak, že R11 (a nově R31) tahají Plecháče. Sic!

Elb

Když za rok budou jezdit jenom rychlíky Budějovice-Plzeň, tak to bude potřeba jen jednotek kusů, tedy méně než 10% jejich nedávného počtu, to té definici výběhového nějak odpovídá…

Jirka

Rychlíky do CB/CV budou přidány do kalendáře Nostalgie a ještě se bude vybírat příplatek za svezení ve starých A, B… Když ty vozy může Ksandr tahat za párou jako historické, tak proč by to ČD nemohli tak udělat? Pan Ješeta tomu dá nějakou skvělou marketingovou nálepku, řekne že za to ČD nemůžou a je to v pohodě!

Vavrroch

Zcela nezištně pro nálepku nabízím termíny hypersonic, megadžet, gigavlak a glossyfart, pro páru také stýmdžet, Jako rozpracovaný námět ještě myšlenku o názvu, jenž by vhodně zdůrazňoval tachyonový pohon se začleněným modulem „nucleostop“ (to pro mezistátní spoje do Rakous).

Ares

Megadžet by se mohl ujmout.

Honza135

Nukleostop do Rakous zní jako skvělá provokace našich jižních sousedů. 😀

Caracas

Často jezdím z Plzně do Jindřichova Hradce a vím, že počty cestujících pokračujících za Budějovice nejsou malé. Jsem zvědavý, jak budou vlaky v Budějovicích navazovat. Budeme jezdit nadále ve šrotech, zato však s přestupem. Provolávám MD 2x sláva…

-mm

Neví někdo, jestli na sebe budou aspoň čekat?

DCHDC

10 min.

Twix

Nějakou rozumnou dobu asi čekat budou, při větším průšvihu to ujede, aby to neodskákali všichni v té druhé části linky. Přestupující v ČB budou moct dojet třeba do Strakonic nebo Jindřichova Hradce nejbližším regionálním vlakem, ti co chtěli dál na Plzeň nebo Jihlavu mají smůlu. Celkově mi to přijde že to má spíš výhody, škoda těch souprav.

Jaaa

Ani moc nemá. Je to jen neschopnost MD a SŽ nastavit s udržovat rameno Brno – Jihlava Budějice dostatečně spolehlivé.

Ale to by tam musel sedět někdo jiný, než tohle pantátové.

Ares

Ta frekvence tam není taková, aby to rameno muselo za každou cenu existovat, tak to prostě je. Výhody převažují v rozdělení.

Caracas

Ano, výhody rozdělení převažují. Ale výhody pro dopravce. Pro zákazníky to žádné výhody nepřináší. Ale na zákazníky brát ohled netřeba.

Jirka P

Pro zákazníka je výhoda nečekat kvůli zpoždění z části trasy, kterou nejede, a hlavně možnost nasadit na tu rychlejší část lepší vozidla.

VTT

Jenže s prodloužením jízdních dob by někde zanikly i přestupní vazby (bůhví, jak jsou ale dneska spolehlivé) a zase by byl řev.

Twix

Nemám přehled o tom, kolikrát si to přiveze od Brna do Budějic zpoždění přes půl hodiny, pak je to dost nepoužitelné pro cesty v rámci Plzeňského kraje, přípoje na Šumavu apod. Kdyby to aspoň jezdilo po hodině (minimálně z Plzně do Jindřichova Hradce), bylo by to použitelnější a bylo by už skoro jedno jestli se to v ČB trhá nebo ne.

Jaaa

Ano, ty vlaky jezdí chronicky zpožděné, klidně 20 30 minut běžně. V případě výluk je to úplně v háji. Nedá se na to spolehnout.

Otázka je prostě jinde: Když to roztrhneme, co se stane? Zlepší se kvalita služby, nebo zhorší?

Jirka P

Babitron to vidí o dost jinak, v celé trase průměr většinou do 5 minut

jardaVi

Ono je to, ale při tom dvouhodinovém taktu ošemetné. Už jsem inkasoval vratku jízdného za ujetí přípoje na rychlík na CB v Plzni. Těch 120 minut je tam hned.

PvvS

Zas výběrko na roku jedinýmu dopravci ? Aby to náhodou někdo jinej nestihl ?

Granja

Vypůjčit si vhodné vozy v Mukranu snad nebude až taková anabáze.

Cestující

Sám Krapinec nám v roce 2022 tvrdil, že jakmile přijdou ComfortJety, tak se vozy z Berlinerů pošlou na tuhle ostudu mezi rychlíkovými linkami (Plzeň – ČB – Brno). A teď zase ne? Za chvíli bude tahle propast mezi supermoderními novými vlaky a starými vozy A, B a BDs úplně směšná.

risa.informace

Jako cestující budeme rádi, když soubor Jih i již zmiňovaný Západ vyhraje RegioJet, já nejsem rozmazlený cestující takže nepotřebuji ihned kávu nebo vodu zdarma= takže RegioJet ideální dopravce…. Hlavně RegioJet má všechny své vagóny s rozhlasem to ČD nemají ani na R20. Soubor Západ i Jih osobně přeji RegioJetu, ČD se musí začít snažit a ne být Egoista a Monopol….. Třeba by mohly vypsat i Soubor Sever R20,R15,Ex5 i soubor Východ R10,R19,R18,Ex3/Ex2… Jančura říkal že se bude ucházet o Elektrické vlaky R/Ex tak dotoho

55p

lol

Miroslav

Je rok 2024, nikoliv 2014…

ekonom

A Jančura se snad nějak změnil? Snad jen v tom, že už o něm není tolik slyšet – stárneme všichni, tak i on už se asi nestíhá tolik „prsit“, ale jinak bych ani u něj žádnou podstatnou změnu nehledal: jsem zvědav, jestli se přihlásí, když by mu na to stačily i „ojetiny“.

Elb

Když sám bojuje s tím, aby personálně a technicky obsadil svoje současné linky, tak se asi těžko bude chtít pouštět do tolika dalších linek.

Dominik

RegioJet by se do žádných výběrových řízení ani soutěží hlásit neměl, se tím, jak na začátku vykřikoval, jak od státu nic nechce, a jak to jde snadno bez dotací. Tak ať se předvede, klidně zmiňované trasy může jezdit na komerční riziko a ukázat jak je to snadné.
Ale to ne, to rychle zjistil, jak příjemné je přisát na státní cecek

Jaaa

On to tak chtěl už od začátku, proto REGIO v názvu.

Ale papaláši na MD ho nikam nepustili, načež on teda začal vykřikovat, jak to jde bez dotací. Samozřejmě ale svůj původní plán nikdy neopustil.

Jiří Kocurek

A všiml jste si, že firmy běžně reagují na změny na trhu? Škoda už také nevyrábí parní nákladní automobily.

Dominik

Na změnu trhu? Ne, jen zjistil, že ty jeho velkohubé kecy, o supermoderních vlacích, s šesti třídami, se jaksi špatně dodržují, tak se raději přisaje na státní cecek, koupí stejné ojetiny jako ČD, a bude každou možnou chvíli brečet do médií, jak mu ČD, SŽ, hází klacky pod nohy.

Hoermalmeister

Akorát že Jančura říkal, že chce do dalších soutěží chodit s novými soupravami a starých ani už není moc na rozebrání, vozová krize je vyčerpala, takže se obávám, že by neměl s čím jezdit. Mě osobně je jedno kdo to bude jezdit, mě zajímá jenom, jestli to bude rychlé a pohodlné, což už teď víme, že nebude

Jarda

Tak rychlost nezáleží na dopravci. Ale vozy budou z Metropolitanů. Ty vám přijdou na podobné rychlíky málo pohodlné ?

Caracas

Ještě tam nejsou…

Hoermalmeister

Tak já nevím, nebylo to dost jasné? Právě to teď znamená, že to budou provozovat ČD, ale ani kdyby to vyhrál někdo jiný, tak to lepší nebude. Pohodlnější by to bylo s novými soupravami nebo jednotkami, ale na ty si ještě počkáme, takže smůla

Cupra

Všiml jste si o čem je článek? Ten je o tom, co bude MD požadovat. Přihlásit se tam může kdokoliv, třeba i ten regiojet 🤷‍♂️

Tukan

„Hlavně RegioJet má všechny své vagóny s rozhlasem to ČD nemají ani na R20.“

Jo, všichni chtějí poslouchat 3 minuty hlášení o tom, že je tato linka nekuřácká 😂

Granja

Čtete jen nablýskané reklamní letáky nebo jste si byl ty soupravy alespoň ve stanici prohlédnout? Skutečnost je v r. 2024 dosti syrová.

Jarda

Vždyť to přece článek nevylučuje. Kam jinam by se ty vozy dali? Pár jich půjde na novou linku na Wroclaw. A zbytek by měl pořešit linky Brno – Šumperk, Plzeň – Brno a Praha – Děčín. Linku Praha – Havlíčkův Brod – Brno už asi nikdo preferovat nebude, když tam za dva roky začne jezdit regiojet. A jiné linky se starými soupravami mě nenapadají. A v kopřivách ty vozy určitě stát nebudou.

Caracas

Moc jste mne tedy neuklidnil. Na všechny vámi uváděné linky uvolněné slušnější vozy nebudou stačit ani náhodou.

Radim

Nenapadají? Co Honeckery na Ex2/R18 a B-čka na Ex1? A linka Praha – ČT – Brno, kde jezdí taky šroty? Ty uvolněné vozy prostě stačit nebudou. Ano, pokryje se tím linka do Wroclawi + si osobně myslím, že ještě na Brno – Šumperk a možná Brno přes ČT a to je tak asi všecko. Plus možná zmizí šroty z Ex1, Ex2 a R18. Na víc linek to asi stačit nebude, bohužel…

Jarda

Na kterém vlaku jezdí honecker na Ex2/R18? Možná nějaké mimořádné posily před svátky. Praha – Třebová-Brno se po dokončení instalace ETCS vrátí všechny Interpantery. A vozů bude mnohem víc. Nejen Berlinery, ale také všechny vozy z Metropolitanu a pokud je pravda, že některé Comfortjety budou jezdit místo railjetů, které by pak měli jezdit na Ex1, tak i zde nějaké vozy zbydou. A tohle všechno by vámi uvedené vlaky mělo pokrýt.

Radim

Včera svátek nebyl… jeden honecker na 223 a jedno vložené A-čko jako dvojka. A na 142 bylo včera jedno B-čko vzadu. Pravda, na 886 bylo vše OK. Ale dávám vám za pravdu, na ty Metropolitany jsem nějak zapomněl, tak to by už mohlo s těmi vozy vyjít. Díky

Tukan

Popravdě nevěřím, že InterPantery odjezdí celou R19. I před výlukou Brno – Blansko jezdila na R19 jedna souprava složená z Apee, Bbdgmee, Bmz, Bdpee, Bdpee a Bee.

Ferda Vomáčka

Jakože moderní vozy se budou ploužit prázdné pi nevyužívaném úseku Hradec – Jihlava? To určitě ne…

Mirek/

No třeba Bdpee z Metropolitanů jsou na to jak dělané.

El Barto

Bdpee na Metropolitanech především nemělo vůbec jezdit. Není to špatné ale po cca dvou hodinách sezení už to není ono.

bakiy

Jakej je rozdíl (pro lidské pozadí) sedět dvě hodiny mezi Brnem a Bratislavou nebo Jihlavou a Českými Budějovicemi?

honza.cekal

A copak ComfortJety už přišly? Do toho zbývá ještě dva roky, aktuálně začne testovací provoz s lidmi v asi dvou neúplných jednotkách z dvaceti…

Milan

Aktuálně dle médií začíná prvotní zkušební provoz Comfortjetů na spojích mezi Prahou a Ostravou, již od letošního prosince mají být postupně nasazovány na Berlinery, které mají plně převzít od příštího prosince – tedy konce roku 2025!

A od kdy je počátek jen šestileté smlouvy na soubor jih, o níž je psáno v článku – není to zrovna od prosince 2025?

PetrM

To nikdy nikdo neřekl.

Jirka z UL

No to co jezdí na Berlinerech není žádné vítězství taky a dokud se na trati Plzeň – ČBa zvlášť VnL- Jihlava (Brno) bude trať dovolovat současnou rychlost tak se nic až tak nezmění.

Elb

Kde konkrétně se tvrdilo, že vozy z Berlínerů budou jezdit R11? Já četl jen vlaky do Rakouska, teď s novou linkou do Polska zřejmě i tam.

risa.informace

Nabídka určuje poptávku. RegioJet je nejlevnější dopravce v ČR autobusy i vlaky….. mám rád RegioJet víc než drahé Leo+ČD. Sice Leo staví v Kolíně ale jezdí s ním nejbohatší lidí, jako s ČD. Ukažte mi poctivého dopravce v ČR který nemá kapitál v zahraničí! Arriva vlaky(USA), LEOŠ(Španělsko) a ČD jsou jako ČT které platíme z daní a nejen málo….. ČT a ČD jsou totožné společnosti které dělají nejvíc reklamu a potom Pantery a nové vlaky stejně nejezdí. Lepší RegioJet opravdu jim věřím, jen na chvíli sem jel Leošem a je to jako ČD takže zpět k REGIOJETu…. Mě se líbí… Číst vice »