Experti zjišťovali, kdy jsou řidiči ochotnější platit pokuty. Záleží na rychlosti výzvy i její podobě
Měření rychlosti v Náchodě. Foto: Město Náchod
Rychle, důsledně a bez balastu paragrafů. Výsledky rozsáhlé studie radí radnicím, jak efektivněji řešit přestupky.
Trest aby byl účinný má přijít hned po prohřešku. K tomu je třeba každý prohřešek pokutovat hned na místě a nikoliv třeba půl roku po, když už si člověk vůbec nepamatuje za co ten trest je.
Aha, tak to ona asi v Praze několik let probíhá studie. Zjišťuje se, jestli třeba řidiči nejvíc pokut nezaplatí, když nebudou pokutováni vůbec.
Že by se v řidiči hnulo svědomí, a na konci roku došel na úřad, z deníčku tam vysypal, kolikrát za ten rok kde parkoval na chodníku, v křižovatce nebo před přechodem, a pak to na místě všechno zaplatil.
Zatím se teda nikdo takový nepřihlásil, ale ještě pořád se neví, jestli se to svědomí v řidičích nehne třeba až po 20 letech. Nebo po 30. Takže výzkum dál pokračuje.
Tak podobne ***** jsem dlouho necetl. Takze institut vyzvy k uhrazeni pokuty slouzi k maximalizaci zisku pro obce? Neni nahodou cilem pokuty trest. Jo pockat, neni cilem vyssi bezpecnost provozu se zamerenim na skutecne nebezpecna mista? Jo a slucovani prestupku ze je nesmysl? Hlavne aby se obcansky xindl nebranil ve spravku, to totiz zamestnava nase uredniky a hrozi, ze z toho nic nebude. My chcem jen kasirovat. Jako radit, dejte to misto litra jen za 700, pak jich zaplati vic a nebudou nas otravovat, to chce kachni zaludek. Tady uz se ani nikdo nezastira bezpecnosti, to uz je neskryvana kasirka.… Číst vice »
Kasírka to byla od začátku.
To je jasne, ale nekde aspon meli snahu to zastirat starosti o be.si.p. Tohle je uplna haluz.
Evidentně jste to vůbec nepochopil. Samozřejmě že smyslem pokut je trest. Ale když to řidič nezaplatí, tak není potrestán – proto je žádoucí, aby jich co nejvíce zaplatilo a tím bylo co nejvíce potrestáno.
Dokonce se tam i píše, že je lepší, když to řidiči zaplatí v prvním kole levněji, než s dalšími poplatky po výzvě, takže nejde o to je maximálně podojit.
Ale jinak z těch, co páchají přestupky pravidelně, by bylo vhodné toho zkasírovat co nejvíc.
Samozrejme, ze jde o to je maximalne podojit, vzdyt o tom je clanek. To, ze ridic zaplati na vyzvu, je lepsi leda pro policii a spravni organ, protoze s tim ma nulovou praci. Naopak ridic, ktery se bude branit, muze dost pravdepodobne vyhrat, a ty veticky typu (ted je to za 500, ve spravku zaciname na 1000) jen slouzi k odrazovani od vyuzivani svych zakonnych prav, aby s tim SO nemel praci. Protoze sorry, ale u papiru, ktery mi rika, ze jsem nekde pred pul rokem jel na padesatce 60, mam asi tak nulovou moznost vedet, jestli jsem tam tak… Číst vice »
No pan Dušek z fakulty brzy bude moci studovat další jev v ČR, a sice že pokuty se tu vymáhájí jen od domácích. Cizincům vystavují podřízení ministrovi vnitra pouze nezaplacené bloky. Na čí popud asi?
Praha 1 objedná vlastní systém má výběr pokut…
A to je problém něco takového zajistit celopražsky, resp. celorepublikově? Proč se zas má utrácet za několik systémů, když může být jeden společný?
Protože Ryvola je partyzán a mafián.
Byla by zajímavá behaviorální studie, kolik přestupkového (z rodu závažných) chování dohledový či represivní aparát nezachytí a nepotrestá.
Někdy prostě nechápete tu četnost, s každou jízdou něco potkáte. Za dnešek mám na kameře absolutní ignorování stopky řidičem náklaďáčku (a ještě se blb rozčiloval, když byl přede mnou jedoucím autem vytrouben za nedání přednosti) a pak pro změnu z autobusu jsem nestíhal počítat dámy a pány mobilující. Dáma, co měla mobil v klíně a čučela do něj v sedmdesátce. Maník v silné káře psal v jedoucí koloně smsku, pak to rozpálil na kilo, aby vzápětí krizově brzdil.
Mohli by ty řidiče pěkně poprosit. Třeba to pomůže.
Taky bychom je mohli poprosit o to, aby ty přestupky nedělali.
Kdyz ono v nekterych mistech opravdu nevim, kolik se ma jet. Napriklad ctyricitkova zona ve Frantiskovych Laznich je oznacena malou znackou schovanou mezi x dalsimi cedulemi a reklamami.
Do zaplaceni pokuty se zneplatni ridicsky prukaz.
Placeni je elektronicke, ridicak taky bude elektronicky. Vse zalezitost nekolika sekund.
To je tak snadno zneužitelné, že nevěřím, že to někdo může vůbec myslet byť jen jako vtip.
Upnej nesmysl. Co když s přestupkem nesouhlasím? Nerealizovatelné a hlavně zbytečné a nesmyslné. Vy asi nebude mít řidičák že?
Poslechnou, Petrol head, jak si to oni jako predstavuji, nesouhlasit s prestupkem? To je neco jako trik s vyuzitim prava nevypovidat, nebo treba triku s advokatem?
Proste tuhle vam neco pan policista rekl, pan policista by jiste nelhal, tedy urcite mluvi pravdu a krom toho jeho poslanim je pomahat a chranit.
Nejake snahy o vyrobu „odmitacky“, nebo o dosazeni udeleni zakazu rizeni motorovych vozidel kvuli zasnezene SPZ (ve vanici), to se absolutne nikdy nedeje a vubec, neexistuje clovek nevinny, nybrz pouze nedostatecne vysetrovany.
Pravni povedomi obcanu, jako je pan none, v kostce. 🙁
Jako třeba když přijde pokuta z kamery z fotkou a na ní jiné auto? Že se špatně rozpoznal SPZ?
S tím má dotyčný souhlasit? Stává se to poměrně často.
Si to prectete jeste jednou, se zvysenym durazem na posledni vetu. Ne, fakt to nebylo mysleno vazne jako muj nazor, nybrz jako charakteristika pravniho povedomi bezneho obcana ci ridice.
Jako že budu mít zákaz řízení za to, že jsem nikomu nic neudělal?
Ne podle právně-dopravního experta „none“ dostanete zákaz za to, že jste to auto neřídil a je jenom vaše ….
Možná by dávalo smysl i stupňovat jednotlivé kroky. Ban na vjezd do města až do zaplacení pokuty. Při porušení zákazu, zabavení řidičáku, při dalším porušení zabavení auta. Pak trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí, dražba auta atd. Vše jim srozumitelně ve 4-5bodech v prvním oznámení o pokutě vysvětlit.
Děkujeme za další nesmysl 😀
Trestný čin maření úředního rozhodnutí (lidově Mařenka) to je kapitola sama pro sebe. Doporučuji vám si sednout v kroužku se soudci a státními zástupci, kteří toto mývají denně na stole. Budete se divit jak často se jim do toho nechce a čím vším ty „Mařenky“ omlouvají.
pokud se sejde víc přestupků najednou, ať je úřad odešle v jedné obálce
Ciwe a v Říčanech pak nebudou mít co žrát ne. Kdepak, to se musí dávkovat s rozumem, nejlíp aby další přišla těsně poté co vyprší lhůta k zaplacení sprdele té předchozí! Aby snad někoho nenapadlo zneužívat zákon a žádat podle něj to sloučení!
Smutná pravda. Město roku….
Na co obálky? Všem pod 60 povinně datovky a je po problému. A ušetří se za poštu.
Jenom chudák pošťák nebude mít co žrat, ale k tomu se schyluje už stejně.
Neměli by se experti spíš věnovat tomu, jak měření přispívá k bezpečnosti a plynulosti provozu? Nebo už dáváme zcela nepokrytě najevo, že jde jen o výběr rychlostní daně?
A když budeme žvanit jak to přispívá k bezpečnosti, bude ti líp?
O tom netřeba žvanit. Na to jsou tvrdá data. Nehodovost před a po. Ale to se nehodí do krámu …
Existují tisíce vědeckýchstudií, které prokázaly, že nižší rychlost v obcích vždy znamená snížení počtu nehod a prokázaly i mnohem důležitější snížení počtu úmrtí a těžkých zranění. Problém je ale v tom, že ony studie byly zpracovávány v době největšího automobilního boomu v sedmdesátých letech a tak logicky nejsou na internetu. A vědci se jaksi z principu nezabývají tím, co již bylo objeveno, zdokumentováno a poznáno a tak nikdo takové studie nebude opakovat v dnešní době. Musíte se vypravit do knihovny a studovat tam. Rychlost v obcích vždy zabíjí. A proto je nutno potenciálním volantovým vrahům ve vražedném jednání nekompromisní, tvrdou… Číst vice »
Aha, a proto se obecně už od 30 upouští, protože to je prostě moc pomalu, řidiči se nevěnují řízení, nudí se. Chodci nevnímají pomalu jedoucí auta jako nebezpečí a vstupují do vozovky bez rozhlížení atp. Nehodovost ve 30 km/h oproti 50 km/h výrazně roste. Jen následky každé jedné konkrétní nehody jsou mírnější, ale v globále je to mnohem horší. Ano, umím číst a googlit.
Podle mne Pavel P. má na mysli vytváření „rychlostních pastí“, například když se měří na přehledném místě kousek za cedulí obce a k nejbližšímu stavení to je ještě pár set metrů.
Přesně tak. U nás jsem nikdy ještě neviděl měřit u školy například. Ale u cedule jsou pořád.
Dostal jsem taky pozdravy ze zahranici: jednoduchá forma na A4, co a dokdy zaplatit, na druhé strane selfie + kopie kalibrace radaru. U nas? Dvou a více stránkovy text, kterému těžko rozumět, ale když chce člověk vidět důkaz proč a zač, tak to ne, to si dojed na úřad v horní dolní, to poslat nemůžeme. Na palici a úplně zbytečně: přece když je to tak jasné, tak proč s tim delat takové ciraty?
To je úplně jednoduché. Prostě doufají, že zaplatíte i bez důkazu. Kdyby Vám ho ukázali a stál za pendrek, tak „zbytečně“ riskují, že nebudete souhlasit. Proto by důkaz měl být automaticky součástí obvinění a to i při řešení přestupku na místě, což by ovšem ohrozilo výběr peněz, takže se to nestane. Na rozdíl od možnosti zadržet řidičák na základě orientačního (tak je homologován) výsledku testu DrugWipe.
Tak k tématu souhalsím, že rychlost odeslání výzvy je podstatná, ale osobně mám ještě 2 důležité poznatky: 1.) první výzva není posílána oficiálně řidiči, ale provozovateli automatickými radary zaznamenaných vozidel, a proto osobně nesnáším, když součástí té výzvy není fotodokumentace, že dané vozidlo vůbec bylo v uváděném čase na uváděném místě – v takovém případě před zaplacením požadované pokuty kopii této dokumentace požaduji předložit, ať daní úředníci sami makaj, když nedokáží mít správně nastaveny automatizovaný systém rozesílání výzvy. Kdyby jsem provozoval více vozidel a zejména i jediné mé vozidlo často řídil někdo jiný, tak bez té dokumentace nemohu jít za… Číst vice »
ad bod 2): Alespon u nas ve vychodnich Cechach bezne urady posilaji i fotky „zezadu“. Pokud provozovatel uda ridice, a ten se dostavi na urad v nadeji, ze to „uhraje“ na to, ze neni na fotce zachycen jeho oblicej, urad rekne „OK, neni problem, ukoncujeme s vami rizeni o prestupku“- nicmene ho vzapeti zahaji s provozovatelem vozidla…
Prosím neplést POKUTU a URČENOU ČÁSTKU, první je výsledkem ukončeného správního řízení a druhá je výsledkem prostého vyfocení automatickým systémem a posláním dopisu.
To je úplně fuk, hlavní je ze je drajvr v pasti a bude sypat.
Není to fuk, proti pokutě se můžete bránit, viz radary ve Varnsdorfu, kdo zaplatil určenou částku má smolíka, ale pokutu lze vymoci zpět, protože měření bylo nezákonné /subjekt provádějící měření měl procenta z vybraných peněz/.
Jj, ale to už je dávno a z chyb se poučili. Teď už takovouhle hloupost nikdo neudělá. To byla ostuda tenkrát jak řemen.
Nevím jestli skutečně teď ne, ale pár měst se po republice našlo s podobným modelem – Šternberk, nějaké věci u Brna – tuším Hustopeče. Pak ty radnice radary odkupovaly, ale těch Varnsdorfů bylo v minulosti víc.
Mam za to, ze stejne dopadl neopravneny vyber pokut v Olomouci pred par lety (spatne znacky pro parkoviste s parkovacim automatem).
Kdo zaplatil „Vyzvu“, smula, ten se penez zpet nedomuze.
Kdo sel do spravka a prohral, penez se domuze.
No a kdo sel do spravka a vyhral (znaceni bylo spatne, vyber pokut neopravneny, sorryjako), mel by byt glorifikovan. 🙂
Jednoho takového jsem znal a věřte mi, glorifikace stejně nebyl hoden.
Pokud mi přijde spr.del pět měsíců po spáchání přestupku, kdy už si ani nepamatuju, že jsem nějaký spáchal, tak mi to akorát hne žlučí. Pokud by mi přišla do několika dnů, tak to beru.
Pokud z fašistických Říčan, tak to neberu.
Rozhodně nejsem příznivcem automatických radarů. Spousta obcí je montuje čistě kvůli výběru pokut (posunou značku obce a dají tam radar a podobně), ale v Říčanech minimálně část radarů dost pomohla. Výjezd z ulic Březinova nebo Mozartova byl strašný a stávalo se dost nehod. Po instalaci radarů je to výrazně lepší. Mozartovu vyřešili teď semafory, ale zase vliv na Říčanskou…
Křížení s kolovratskou je podle mě také lepší, málo kdo tram jezdil padesát.
Druhá věc je radar na D0 směr Jesenice. Ten fakt nedává smysl
Téma zajímavé, ale chybí mi informace, kolik přestupků propadlo do správního řízení před změnou výzvy a po změně. Že to dříve bylo o 9 % méně, nic neříká.
Teda opačně – dříve propadlo více, ale na podstatě dotazu se nic nemění 🙂
Jako dle Vás je nejasné, že takřka o 1/10 stoupla úspěšnost výběru pokut na první výzvu, a to bez ohledu jestli na daném úřadě poslali 100 výzev či 1000?
Mě zajímá, kolik % přestupků je vyřešeno na základě výzvy a kolik % jde do správního řízení. Absolutně nemám představu, kolik to je. A je velký rozdíl, jestli dřív šlo do správního řízení 50 % přestupků (pak je už lepší úspěšnost výběru znát), nebo jestli dříve šlo do do správního řízení 2 % přestupků, a pak je o 10 % (nikoliv procentních bodů) lepší výběr zcela marginální záležitost a vůbec nemá smysl se jím zabývat.