Expanze hladoletů. Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines ruší bezplatné občerstvení
Airbus A321 společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Letiště Praha
Cestující budou mít větší výběr občerstvení, vysvětluje změnu Lufthansa.
Cestující budou mít větší výběr občerstvení, vysvětluje změnu Lufthansa.
Čokoládka od Swiss mi bude scházet a jejich občerstvení také,ale za poslední roky,co jsem zažil,tak úplně nejlepší ,,svačinku“ jsem dostal při letu s TAP Portugal….celkem slušná ,,žranice“
Za me je to jen dalsi duvod, proc v budoucnu volit KLM. Ne vzdy je totiz cas na salonek.
Shrnu-li me zkusenosti z letosniho roku (zakaznicka podpora, servis, neco jako pomer cena/vykon), tak mi vychazi, ze v budoucnu se jako cestujici zejmena z PRG budu ridit nasledujicim:
1) pro kratke a prime trasy Ryanair, EasyJet
2) stredne dlouhe az dlouhe trasy, pripadne cokoliv s prestupem s KLM, Turkish airlines, Air Baltic
3) v pripade nouze vzdy zachrani Belavia, zakaznicka podpora bez problemu
4) radeji autobusem nez se Smartwings/CSA. Rikam bohuzel, ale jejich chovani smerem k zakaznikovi je unikum.
Já myslím, že je to dobrý krok. Lidi nebudou jíst a pít a tudíž si nebudou vůbec muset sundavat roušku, nechají si ji nandanou celou dobu, a celé to bude o mnoho bezpečnější.
Akorát že to zavádějí od letního letového řádu, který začne platit v dubnu. A bude to napořád, nejenom po dobu trvání pandemie.
No a snad si nemyslíte, že ty roušky přestanou. ty už tady budou pořád, i když budou vakcíny. řekl to doktor Fauci s Ameriky a ten ví, co říká, když to vše připravoval.
Všechny Vás zajímá jidlo, ale to že sem nevěděl, že Finnair nenabízí alkohol zdarma na dálkovejch letech to je Vám jedno 😀 Bylo to dlouhý 😀 Ale abych se zapojil taky věcně do debaty tak musím říct, že za EU přepravci zaostává USA. Preclíky a cola na přeletech po státech jsou prostě málo, takže sandwitch s „mrkvičkou“ u LH bejval parádní a zabavil tě na posledním přeskoku domů 🙂
Využívám u Austrian možnost na lince VIE- TXL (BER) si objednat na večerním letu teplé jídlo v economy za 10 až EU, které se podává na stejné úrovni a kvalitě jako v byznys. Lufthansa toto nenabízela, takže je to posun k lepšímu. Hlavní důvod, proč to zavedli je, že ušetří jednoho člena posádky u A320 apod. typů letadel Dosud byla jedna letuška jen pro byznys a dvě pro economy, kvůli rozvozu občerstvení. Nyní celou kabinu zvládnou v pohodě dvě. Škoda, že tu možnost nezavádí i u Eurowings, kde je možnost si dokoupit jen studené občerstvení a alkohol.
Letušku neušetří. Z bezpečnostních důvodů je potřeba jednu na každých 50 cestujících. Takže A320 plné cestujících jen se dvěma letět nesmí.
Jen bych to upřesnil – v EU je to 1 letuška/stevard na 50 SEDAČEK.
S Lufthansou a Swiss jsem létal s oblibou vždy, kdy jen to bylo možné, byť za cenu vyšších cen oproti jiným dopravcům. Důvodem byl na evropské poměry dobrý servis v economy v ceně letenky. Obávám se, že toto byl velký přešlap vedle, jelikož znám mnoho lidí, kteří létají s LH/LX právě kvůli servisu. Lufthansa se bohužel začíná v posledních letech přeměňovat v něco, co se podobá Ryanairu. Byť jsem byl věrným a v drtivé většině cest spokojeným zákazníkem, tak jsem zklamán tím, jak se chová aerolinka, která se ohání 5 hvězdami od SkyTrax, které jsou po tomto kroku 100% nezasloužené.
Kdyby OLeary nebo Šimáně nebyli škrti, tak si u SkyTraxu koupí klidně hvěd 10.
Souhlas
Skytrax… lol. To fakt není o kvalitě. Žádné oficiální kritéria na rozdávání hvězd nemají. Je to jen o tom, kolik si aerolinky zaplatí. Některé aerolinky to považují za dobrou marketingovou investici, jiné ne, podle toho, jesli jejich cílová skupina na takovéto věci slyší.
SkyTrax je nedůvěryhodný hodnotící systém. Až bije do očí jaké jsou tam dramatické rozdíly v hodnocení rámcově podobných služeb. Navíc nemjí žádná otevřená kritéria bodování, aby to jeden mohl nezávisle vyhodnotit nebo porovnat (zkalibrovat) podle vlastní zkušenosti.
SkyTrax je samozrejme podvod. To vi kazdy kdo se v letectvi trochu vyzna.
To všichni víme, ovšem není podle mého možné, aby po tomto kroku měli 5 hvězd, ať zaplatí jakoukoliv cenu. Pokud ano, bude to akorát ještě větší znemožnění LH a SkyTraxu, než získání těch 5 hvězd před pár lety. Spíše jsem poukazoval na to, jak se LH hbitě ohání hodnocením, nikoliv, že bych hodnotil mizernou důvěryhodnost SkyTraxu.
No sice je to už asi 5 let, co jsem s Lufthansou letěl naposledy, ale ten gumový sýrový sendvič bych tím poměrně dobrým servisem nenazýval. Ale ano, bylo to lepší, než nic.
Pod toto se podepisu. Jsem na tom uplne stejne a jsem rad, ze muj posledni normalni let pred koronahisterii byl se Swiss i s jidlem ….
Kdo by to byl řekl, že ČSA předběhnou o tolik let Lufthansu.
Ano, ČSA mořily své cestující hladem už před dobrými čtyřmi – pěti lety. Ty jejich hlášky o zvýšené kvalitě objednávaných jídel byly k smíchu – stále se jedná o jídla ohřívaná v mikrovlnce, žádný rozdíl mezí nimi a dřívější nabídkou není. Jedině v ceně. Moc velký kšeft s těmi jídly neměly, dával si je málokdo.
jen malinká drobnost (nakouknuti do leteckeho zakulisi) – jidlo v letadle se neohryva v mikrovlnce 🙂
ČSA před mnoha lety zavedly prodej tzv. Gourmet Menu za 12,- až 16,- Euro.Servis je na porcelánu s nerezovým příborem ,v ceně jsou tři nápoje. Nabídka se mění a myslím si že je to jedlé. Cena přijatelná proti prodeji občerstvení z vozíku.
Zažil jsem spoje kde se posádka omlouvala že kvůli velkému množství objednaného jídla neproběhne palubní prodej.
absence jidla na max. 2 hodinovych letech je moreni hladem? ale no tak…
Já teda nevím co byste v letadle čekal. Že tam bude kuchyně s otevřeným ohněm, šéfkuchař s asistentem skákat kolem sporáku, krájet cibuli, brambory a zadělávat na guláš a polívčičku? 😀 Samozřejmě že to bude ohřívané i u těch nej nej aerolinek.
Jednak jak píše Thomas, jídlo se v mikrovlnce neohřívá, ale to je detail, spíš bych poprosil o vysvětlení, jak tam to jídlo jinak než v chlazené formě dostat a následně jej teple servírovat 😀 Šéf kuchař s bílou čepicí a svíčkovou se 6 už tam není 😀
Mořily hladem… :)) No já si krupnu. 🙂 Když jedu z Prahy do Brna, tak to trvá někdy i 3 hodiny. To se dostanu Letadlem na Sicílii. Když mám v autě hlad, zastavím se na pumpě. A… jídlo si koupím. Nikdo mi ho tam nedá jen proto, že jsem zapatil mýto, nebo natankoval. V letadle si klidně těch 7€ zaplatím za to malé menu. Ale hlad tam mám výjimečně. Já jsem totiž zjistil, že když se najím před letem, tak mě neumoří. 🙂
Jak vidite tak cena za jidlo v letadle hraje dulezity faktor ve finalni cenotvorbe. Zvlaste teda na kratkych letech. To jen dokazuje , ze ceny letenek jsou na tak nizke urovni , ze to uz ohrozuje ziskovost takovychto linek. Je to dusledek toho, ze nektere spolecnosti prodavaji letenky za 10€. Coz nepokreje ani naklady na pojizdeni … Dnesni realita a zaroven dodavam jednim dechem ze je to cesta do pekla …
tak si to uzivejme, dokud je cas 😀
#5starhansa #scamtrax
Tak ty jsi to vystihl naprosto skvele!
Je to asi očekávaný krok, pokud chtějí konkurovat EasyJetu a RyanAiru. Ale musím říct, že mi ten croissant a sklenka džusu bude chybět.
Pár postřehů:
Ukazuje se vizionářství Smartwings/ČSA, které uváděly stejně nesmyslné důvody místo aby řekly, že chtějí více vydělat
Rozdíl mezi lowcosty a síťovými aerolinka se zmenšil jen na garancí přestupu.
Po tříhodinovém přestupu v Kodani vám přijde 5 euro za bagetu u ČSA jako fajn cena.
Letěl jsem s Lufthansou v létě, tehdy bylo občerstvení zrušené údajně kvůli koroně. Pár dní po příletu mi přišel mailem dotazník, kde byly skvěle vymyšlené otázky ve stylu „uvítali byste v zájmu zlepšení nabídky a zachování servisu na excelentní úrovni zrušení občerstvení i po skončení covid restrikcí“? 😀
Jinak já už nevidím důvod létat trasy bez přestupu jinak než low costy. Cena je u normálních aerolinek vyšší, ale služby stejné a pokud jde o zákaznický servis během pandemie (refundace, rerouting), tak i tam mám překvapivě s low costy lepší zkušenost.
Mám tutéž zkušenost. Nakonec, i s některými lowcosty lze létat s přestupy – např. s FlyDubai. Jinak jestli si některé aerolinky představují zlepšení služeb a zachování servisu na excelentní úrovni tím, že z letadel udělají létající hladomorny s nehorázně předraženými jídly na objednávku..no nevím…sprostý lid v podhradí to obvykle nazývá zlodějinou. To už pak zbývá ještě zpoplatnit WC ( a lidi si začnou na palubu nosit bažanta).
To by vam dali, manageri FZ… Oni se za LC nepovažují 😊….
Důležitější je, za co tu společnost považují cestující. Podle mně je FlyDubai lowcostem jak vyšitým, má všechny jeho znaky: flotila sestávající se z jednoho typu letadla, letenky levnější (neplatilo to na dříve provozovaných linkách Emirates – to jste si chtěl koupit letenku u Emirates z Pahy do Dubaje, a při rozklikávání nabídky jste zjistil, že některé spoje Emirates létají FlyDubai se svými B-737, což je proti A-380 nebetyčný rozdíl v pohodlí, cena však byla stejná jako u A-380), i nealko nápoje včetně vody nad rámec roznášeného občerstvení mají FZ placené, navíc letušky v teplákových soupravách, a konfigurace sedadel ve verzi… Číst vice »
Ach jo… Koukám, že ztráta smyslu pro humor a nadhled se vytrácí velmi rychle ve všech oblastech…. Psal jsem, jak sebe vnímají FZ manažeři a ještě pro jistotu dál smajlíka… právě proto, že i taková společnost, která vykazuje všechny znaky LC, se za LC sama nepovažuje. No nic.
Pro mě je podstatnější, kdy se otevře táckárna v prvním patře.
😀 Ta je nejlepší, hlavně těstoviny. 🙂
Co to je táckárna? Neznám. Zřejmě to souvisí s B747/A380 jako patrovými letadly?
Zřejmě jídelna na Ruzyni. 🙂
Nedovedu si představit, že by k podobnému kroku sáhly např. Turkish airlines, Singapore airlines, Emirates, Thai apod.. Tyto společnosti si na svém standardu dost zakládají, ne náhodou obsazují v hodnocení aerolinek přední místa. Dvouhodinový let bez jídla sice vydrží každý, ale i na krátkých linkách by měla být aspoň balená voda v ceně letenky samozřejmostí.
Přesně tak. Nejkratší segment, co jsem s touhle „třídou“ aerolinek letěl, byl s Katarci DOH-IKA – necelá hodina a půl a podávala se normálně večeře plus zákusek. Letenku z Prahy jsem kupoval dva týdny s předstihem a byla levnější než s Lufthansou přes Frankfurt.
Dovolil bych si ještě přidat Cathay pacific, u těch jsem také neměl pocit, že by standart šidily.
Ano, všechny uvedené společnosti jsou ok, na druhou stranu minimálně u EK se kvalita služeb a úroveň palubního servisu za posledních 10 let bohužel snížila…kdo pamatuje jejich začátky provozu do PRG, tak ví, že ten rozdíl není nezanedbatelný.
LH už teď nic nedává…
No, tak tento krok se dal cekat, nicmene porad nechapu, cim se chteji odlisit od FR a jemu podobnych. Vloni jsme leteli se SN a koupili jsme si jidlo a betsi hruzu jsem nejedl. Alespon voda, nebo nejaly napoj by mel byt standardem.
na dialkovych letoch ma Lufthansa uz len vegetarianske jedlo, smutne ako sa z dobrej spolocnosti stal low cost, ktoremu sa budem vyhybat a to mam ich vernostnu kartu
Dříve jsem si nedovedl dvouhodinový let bez občerstvení představit, ale pak jsem si zvykl na to, že po bezpečnostním odbavení si v bufetu koupím zpravidla plechovku piva, která mi na tu dobu jako občerstvení stačí a cena zpravidla bývá minimálně poloviční než v letadle – možnost výběru je větší. Pokud tedy letecké společnosti díky vyřazení občerstvení dosahují pro pasažéry lepší ceny, tak ty dvě eura za nákup něčeho menšího do letadla klidně obětuji.
lenze oni budu predavat len musli alebo salat. tristne. neviem preco by som mala potom platit za Lufthansu, ked low cost s rovnakou sluzbou ma tam dopravi za polovicnu cenu
Protože u low-costu je zpoplatněné ještě palubní zavazadlo, takže pokud potřebujete letět s něčím větším než buzertaštičkou, můžete letět i s LH, vyjde to nastejno.
Pod kecy o dosazeni lepsi ceny se toho schova ….
Pořád radši zaplatim Lufthanse a nebo Swissu a za 4-6€ si koupim dobrou bagetu, než platit SmartWings a za 4€ jíst humus…
Jidlo slo obecne s kvalitou dolu a to na celym svete. U SW bych videl v prechodu k nabidce buy on board dokonce zlepseni. Nabizeji naprosto bezne dostupny snack ktery si muzu koupit i v kramu. Nemaji tam nic “home made” bych rekl. Zadne “doma” namazane bagety a podobne u nich myslim nenajdete. Alespon co jsem zazil za posledni dva roky ja.
Ty bagety od SW za kilči jsou pro mě něco naprosto nechutnýho…
Nechci se hadat ale domnivam se, ze bagety nenabizeji uz cca dva roky. Videl jsem tam ruzne panini, kish, cheesecake , bramburky , cokolady atd
Ale on ani neví co na palubách mají. Pro něj je důležité napsat SW fuj!
Nekrmte trolla
když jste odchoten dát 115 Kč u SW za bagetu….nákladová cena je tak max 20 Kč…
Videl jsem ceny jidel v Polsku ( kde ziju momentalne) ktere si uctuji cateringove firmy. Je to naloz … Jelikoz musi garantovat bezpecnost toho jidla , musi to jidlo dovezt k letadlu, jidlo musi zkontrolovat na security atd atd , tak zadna cena 20kc za bagetu neni realna pane. Ekonom asi nebudete . To jidlo prodavaji cateringove spolecnosti aerolinkam za temer stejnou cenu co vidite v menu na palube. Nekdo tu masinerii kolem cateringu zaplatit musi. Jenom pristaveni cateringoveho vozu k letadlu bylo v propoctu asi 4000 Kc !
akurat, ze v ponuke bude len salat a musli, eko friendly, zevraj si to zelali cestujuci, na dlhe lety uz maju len vegetarianske jedlo ako moznost. zjavne maju v manazmente vegetarianku, ktora toto presadzuje
Je to tak jednodušší. Když máte jídlo s masem, musíte mít i bezmasé pro vegetariány, tedy dvě varianty. Když máte jen vegetariánské, stačí jedna varianta.
Tomu říkám utlačování nevegetariánů. 😀
Kenomze ono to nebudw 4-6, ale 10-15 a to je uz dost, pokud letite treba 4. Samourejme to prvni rok daji o trochu levneji a pak to osoli. Letenky nezlevni, nekdo bude muset zaplatit ty miliardy EUR pujcek.
sorry za preklepy …. mobil
Tak si ten humus nekupujte. SW má totálně předražené všechno občerstvení, ale humus to rozhodně není.
Nevím buy on board u Smartwings jsem nikdy nezkoušel. Ale u ČSA jsem si nedávno předobjednal za 16 Eur žemlovku a musím říct, že to byl luxus. V podstatě to byl business class servis a i když si nic neobjednáte, tak dostanete vodu, což je v dnešní době docela slušné. Osobně nechápu proč tolik lidí nadává na servis ČSA.
Protoze budou nadavat porad, vzdy a na vse. Takovy cesky folklor.
Je potvrzené, že „tradiční čokoládka“ u Swissu zůstane zachována.
„Expanze hladoletů“… proč musíte dávat do titulku emoce či názory, to opravdu nelze napsat titulek objektivně? :-/
Clickbait? Jde hlavně o to, aby se na článek kliklo.
Neni zadouci napsat rozumny a objektivni clanek ,protoze bulvarni a premrsteny nadpis pritahne vice klikacu. Klikaci tak primo vydelavaji penize servrum za reklamu. Normalni pristup pri psani clanku se v CR vytratil. Je to pouze spinavy byznyz …
Ví někdo které aerolinky mají ještě v economy na trasách po Evropě bezplatné občerstvení?
Air France, KLM, možná Iberia, Aeroflot, LOT, možná TAP, Alitalia a víc opravdu netuším.
Ještě Agean Airlines
Díky za info. Příznávám, že většinu toho, co jsem psal, jsem natipoval, protože jsem si nebyl jistý, jestli je to ještě pořád aktuální.
Myslím že Agean je teď jediná Aerolinka co zdarma podává horké jídlo v Evropě. Teď to je kvůli covidu jen zabalená houska+čokoláda (+nápoje)
KLM dokonca i na linke Brusel-AMsterdam jedlo vratane alkoholu
Iberia ne
TAP ne (minimalne v te nejlevnejsi economy)
Turkish airlines?
Od TAP nedávno na lince Lisabon – Porto malá pozornost a to čokoláda. U Iberie v ATR (air nostrum) jsme dostali všichni nejakej koláč s vodou, také potěšilo.
Nezapominejme na Belavii.