Letecké společnosti Letectví

Expanze hladoletů. Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines ruší bezplatné občerstvení

Airbus A321 společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Letiště Praha
Airbus A321 společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Letiště Praha
Cestující budou mít větší výběr občerstvení, vysvětluje změnu Lufthansa.

Alespoň malý kelímek vody či mikrobageta zdarma bude od příštího roku na palubách leteckých společností v Evropě opět vzácnější podívanou. Tři dopravci skupiny Lufthansa Group skončí s nástupem letního letového řádu s bezplatným občerstvením a budou nápoje a jídlo na palubě prodávat.

Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines to dnes oznámily v tiskové zprávě. Aerolinky tak následují vývoj v oboru, kde se placené občerstvení stalo již standardem. Změna se týká letů v ekonomické třídě na krátké a středně dlouhé trasy. U dálkových letů má být servis dále zachován.

Podobně jako jiní dopravci vysvětluje i Lufthansa omezení občerstvení jako krok, na kterém cestující vydělají. Podle Lufthansy se tím rozšíří nabídka vysoce kvalitních nápojů a jídla. Stejný koncept ve skupině již využívají Eurowings a Brussels Airlines.

„Naše nabídka v ekonomické třídě neodpovídá vždy očekávání našich zákazníků,“ uvedla Christina Foerster, členka představenstva Lufthansy. Podle ní jde o krok, který reaguje na požadavky zákazníků.

Dopravci zatím nezveřejnili své nové palubní menu, podle Lufthansy bude kladen důraz na to, aby šlo o čerstvé věci. K jeho zavedení dojde postupně od jara příštího roku, začne nejprve na palubě Austrian Airlines. Není jasné, zda se konec bezplatného servisu týká i tradiční čokoládky rozdávané na palubě letadel Swiss.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Čokoládka od Swiss mi bude scházet a jejich občerstvení také,ale za poslední roky,co jsem zažil,tak úplně nejlepší ,,svačinku“ jsem dostal při letu s TAP Portugal….celkem slušná ,,žranice“

DrFj

Za me je to jen dalsi duvod, proc v budoucnu volit KLM. Ne vzdy je totiz cas na salonek.

Shrnu-li me zkusenosti z letosniho roku (zakaznicka podpora, servis, neco jako pomer cena/vykon), tak mi vychazi, ze v budoucnu se jako cestujici zejmena z PRG budu ridit nasledujicim:
1) pro kratke a prime trasy Ryanair, EasyJet
2) stredne dlouhe az dlouhe trasy, pripadne cokoliv s prestupem s KLM, Turkish airlines, Air Baltic
3) v pripade nouze vzdy zachrani Belavia, zakaznicka podpora bez problemu
4) radeji autobusem nez se Smartwings/CSA. Rikam bohuzel, ale jejich chovani smerem k zakaznikovi je unikum.

Jan

Já myslím, že je to dobrý krok. Lidi nebudou jíst a pít a tudíž si nebudou vůbec muset sundavat roušku, nechají si ji nandanou celou dobu, a celé to bude o mnoho bezpečnější.

lii

Akorát že to zavádějí od letního letového řádu, který začne platit v dubnu. A bude to napořád, nejenom po dobu trvání pandemie.

Jan

No a snad si nemyslíte, že ty roušky přestanou. ty už tady budou pořád, i když budou vakcíny. řekl to doktor Fauci s Ameriky a ten ví, co říká, když to vše připravoval.

Alkáč

Všechny Vás zajímá jidlo, ale to že sem nevěděl, že Finnair nenabízí alkohol zdarma na dálkovejch letech to je Vám jedno 😀 Bylo to dlouhý 😀 Ale abych se zapojil taky věcně do debaty tak musím říct, že za EU přepravci zaostává USA. Preclíky a cola na přeletech po státech jsou prostě málo, takže sandwitch s „mrkvičkou“ u LH bejval parádní a zabavil tě na posledním přeskoku domů 🙂

TGm

Využívám u Austrian možnost na lince VIE- TXL (BER) si objednat na večerním letu teplé jídlo v economy za 10 až EU, které se podává na stejné úrovni a kvalitě jako v byznys. Lufthansa toto nenabízela, takže je to posun k lepšímu. Hlavní důvod, proč to zavedli je, že ušetří jednoho člena posádky u A320 apod. typů letadel Dosud byla jedna letuška jen pro byznys a dvě pro economy, kvůli rozvozu občerstvení. Nyní celou kabinu zvládnou v pohodě dvě. Škoda, že tu možnost nezavádí i u Eurowings, kde je možnost si dokoupit jen studené občerstvení a alkohol.

jan

Letušku neušetří. Z bezpečnostních důvodů je potřeba jednu na každých 50 cestujících. Takže A320 plné cestujících jen se dvěma letět nesmí.

Jeníček

Jen bych to upřesnil – v EU je to 1 letuška/stevard na 50 SEDAČEK.

Jiří

S Lufthansou a Swiss jsem létal s oblibou vždy, kdy jen to bylo možné, byť za cenu vyšších cen oproti jiným dopravcům. Důvodem byl na evropské poměry dobrý servis v economy v ceně letenky. Obávám se, že toto byl velký přešlap vedle, jelikož znám mnoho lidí, kteří létají s LH/LX právě kvůli servisu. Lufthansa se bohužel začíná v posledních letech přeměňovat v něco, co se podobá Ryanairu. Byť jsem byl věrným a v drtivé většině cest spokojeným zákazníkem, tak jsem zklamán tím, jak se chová aerolinka, která se ohání 5 hvězdami od SkyTrax, které jsou po tomto kroku 100% nezasloužené.

pája

Kdyby OLeary nebo Šimáně nebyli škrti, tak si u SkyTraxu koupí klidně hvěd 10.

Lubox

Souhlas

jan

Skytrax… lol. To fakt není o kvalitě. Žádné oficiální kritéria na rozdávání hvězd nemají. Je to jen o tom, kolik si aerolinky zaplatí. Některé aerolinky to považují za dobrou marketingovou investici, jiné ne, podle toho, jesli jejich cílová skupina na takovéto věci slyší.

Y.K.

SkyTrax je nedůvěryhodný hodnotící systém. Až bije do očí jaké jsou tam dramatické rozdíly v hodnocení rámcově podobných služeb. Navíc nemjí žádná otevřená kritéria bodování, aby to jeden mohl nezávisle vyhodnotit nebo porovnat (zkalibrovat) podle vlastní zkušenosti.

Janko

SkyTrax je samozrejme podvod. To vi kazdy kdo se v letectvi trochu vyzna.

Jiří

To všichni víme, ovšem není podle mého možné, aby po tomto kroku měli 5 hvězd, ať zaplatí jakoukoliv cenu. Pokud ano, bude to akorát ještě větší znemožnění LH a SkyTraxu, než získání těch 5 hvězd před pár lety. Spíše jsem poukazoval na to, jak se LH hbitě ohání hodnocením, nikoliv, že bych hodnotil mizernou důvěryhodnost SkyTraxu.

watslaw

No sice je to už asi 5 let, co jsem s Lufthansou letěl naposledy, ale ten gumový sýrový sendvič bych tím poměrně dobrým servisem nenazýval. Ale ano, bylo to lepší, než nic.

Jirka B

Pod toto se podepisu. Jsem na tom uplne stejne a jsem rad, ze muj posledni normalni let pred koronahisterii byl se Swiss i s jidlem ….

Peeetr

Kdo by to byl řekl, že ČSA předběhnou o tolik let Lufthansu.

Zdeněk

Ano, ČSA mořily své cestující hladem už před dobrými čtyřmi – pěti lety. Ty jejich hlášky o zvýšené kvalitě objednávaných jídel byly k smíchu – stále se jedná o jídla ohřívaná v mikrovlnce, žádný rozdíl mezí nimi a dřívější nabídkou není. Jedině v ceně. Moc velký kšeft s těmi jídly neměly, dával si je málokdo.

Thomas

jen malinká drobnost (nakouknuti do leteckeho zakulisi) – jidlo v letadle se neohryva v mikrovlnce 🙂

tim

ČSA před mnoha lety zavedly prodej tzv. Gourmet Menu za 12,- až 16,- Euro.Servis je na porcelánu s nerezovým příborem ,v ceně jsou tři nápoje. Nabídka se mění a myslím si že je to jedlé. Cena přijatelná proti prodeji občerstvení z vozíku.
Zažil jsem spoje kde se posádka omlouvala že kvůli velkému množství objednaného jídla neproběhne palubní prodej.

Tomas

absence jidla na max. 2 hodinovych letech je moreni hladem? ale no tak…

Y.K.

Já teda nevím co byste v letadle čekal. Že tam bude kuchyně s otevřeným ohněm, šéfkuchař s asistentem skákat kolem sporáku, krájet cibuli, brambory a zadělávat na guláš a polívčičku? 😀 Samozřejmě že to bude ohřívané i u těch nej nej aerolinek.

Ota Z.

Jednak jak píše Thomas, jídlo se v mikrovlnce neohřívá, ale to je detail, spíš bych poprosil o vysvětlení, jak tam to jídlo jinak než v chlazené formě dostat a následně jej teple servírovat 😀 Šéf kuchař s bílou čepicí a svíčkovou se 6 už tam není 😀

VíKo

Mořily hladem… :)) No já si krupnu. 🙂 Když jedu z Prahy do Brna, tak to trvá někdy i 3 hodiny. To se dostanu Letadlem na Sicílii. Když mám v autě hlad, zastavím se na pumpě. A… jídlo si koupím. Nikdo mi ho tam nedá jen proto, že jsem zapatil mýto, nebo natankoval. V letadle si klidně těch 7€ zaplatím za to malé menu. Ale hlad tam mám výjimečně. Já jsem totiž zjistil, že když se najím před letem, tak mě neumoří. 🙂

Janko

Jak vidite tak cena za jidlo v letadle hraje dulezity faktor ve finalni cenotvorbe. Zvlaste teda na kratkych letech. To jen dokazuje , ze ceny letenek jsou na tak nizke urovni , ze to uz ohrozuje ziskovost takovychto linek. Je to dusledek toho, ze nektere spolecnosti prodavaji letenky za 10€. Coz nepokreje ani naklady na pojizdeni … Dnesni realita a zaroven dodavam jednim dechem ze je to cesta do pekla …

rado p.

tak si to uzivejme, dokud je cas 😀

Dan

#5starhansa #scamtrax

Cestujici z Brnele

Tak ty jsi to vystihl naprosto skvele!

David

Je to asi očekávaný krok, pokud chtějí konkurovat EasyJetu a RyanAiru. Ale musím říct, že mi ten croissant a sklenka džusu bude chybět.

Adolf

Pár postřehů:
Ukazuje se vizionářství Smartwings/ČSA, které uváděly stejně nesmyslné důvody místo aby řekly, že chtějí více vydělat
Rozdíl mezi lowcosty a síťovými aerolinka se zmenšil jen na garancí přestupu.
Po tříhodinovém přestupu v Kodani vám přijde 5 euro za bagetu u ČSA jako fajn cena.

Jenda

Letěl jsem s Lufthansou v létě, tehdy bylo občerstvení zrušené údajně kvůli koroně. Pár dní po příletu mi přišel mailem dotazník, kde byly skvěle vymyšlené otázky ve stylu „uvítali byste v zájmu zlepšení nabídky a zachování servisu na excelentní úrovni zrušení občerstvení i po skončení covid restrikcí“? 😀
Jinak já už nevidím důvod létat trasy bez přestupu jinak než low costy. Cena je u normálních aerolinek vyšší, ale služby stejné a pokud jde o zákaznický servis během pandemie (refundace, rerouting), tak i tam mám překvapivě s low costy lepší zkušenost.

Zdeněk

Mám tutéž zkušenost. Nakonec, i s některými lowcosty lze létat s přestupy – např. s FlyDubai. Jinak jestli si některé aerolinky představují zlepšení služeb a zachování servisu na excelentní úrovni tím, že z letadel udělají létající hladomorny s nehorázně předraženými jídly na objednávku..no nevím…sprostý lid v podhradí to obvykle nazývá zlodějinou. To už pak zbývá ještě zpoplatnit WC ( a lidi si začnou na palubu nosit bažanta).

Apex

To by vam dali, manageri FZ… Oni se za LC nepovažují 😊….

Zdeněk

Důležitější je, za co tu společnost považují cestující. Podle mně je FlyDubai lowcostem jak vyšitým, má všechny jeho znaky: flotila sestávající se z jednoho typu letadla, letenky levnější (neplatilo to na dříve provozovaných linkách Emirates – to jste si chtěl koupit letenku u Emirates z Pahy do Dubaje, a při rozklikávání nabídky jste zjistil, že některé spoje Emirates létají FlyDubai se svými B-737, což je proti A-380 nebetyčný rozdíl v pohodlí, cena však byla stejná jako u A-380), i nealko nápoje včetně vody nad rámec roznášeného občerstvení mají FZ placené, navíc letušky v teplákových soupravách, a konfigurace sedadel ve verzi… Číst vice »

Apex

Ach jo… Koukám, že ztráta smyslu pro humor a nadhled se vytrácí velmi rychle ve všech oblastech…. Psal jsem, jak sebe vnímají FZ manažeři a ještě pro jistotu dál smajlíka… právě proto, že i taková společnost, která vykazuje všechny znaky LC, se za LC sama nepovažuje. No nic.

obyčejenej cestující z PRG

Pro mě je podstatnější, kdy se otevře táckárna v prvním patře.

beija

😀 Ta je nejlepší, hlavně těstoviny. 🙂

Bolb

Co to je táckárna? Neznám. Zřejmě to souvisí s B747/A380 jako patrovými letadly?

Jaaa

Zřejmě jídelna na Ruzyni. 🙂

Zdeněk

Nedovedu si představit, že by k podobnému kroku sáhly např. Turkish airlines, Singapore airlines, Emirates, Thai apod.. Tyto společnosti si na svém standardu dost zakládají, ne náhodou obsazují v hodnocení aerolinek přední místa. Dvouhodinový let bez jídla sice vydrží každý, ale i na krátkých linkách by měla být aspoň balená voda v ceně letenky samozřejmostí.

Petr

Přesně tak. Nejkratší segment, co jsem s touhle „třídou“ aerolinek letěl, byl s Katarci DOH-IKA – necelá hodina a půl a podávala se normálně večeře plus zákusek. Letenku z Prahy jsem kupoval dva týdny s předstihem a byla levnější než s Lufthansou přes Frankfurt.

Bolb

Dovolil bych si ještě přidat Cathay pacific, u těch jsem také neměl pocit, že by standart šidily.

Apex

Ano, všechny uvedené společnosti jsou ok, na druhou stranu minimálně u EK se kvalita služeb a úroveň palubního servisu za posledních 10 let bohužel snížila…kdo pamatuje jejich začátky provozu do PRG, tak ví, že ten rozdíl není nezanedbatelný.

Lubox

LH už teď nic nedává…

Jirka B

No, tak tento krok se dal cekat, nicmene porad nechapu, cim se chteji odlisit od FR a jemu podobnych. Vloni jsme leteli se SN a koupili jsme si jidlo a betsi hruzu jsem nejedl. Alespon voda, nebo nejaly napoj by mel byt standardem.

Eva

na dialkovych letoch ma Lufthansa uz len vegetarianske jedlo, smutne ako sa z dobrej spolocnosti stal low cost, ktoremu sa budem vyhybat a to mam ich vernostnu kartu

Radovan Komínek

Dříve jsem si nedovedl dvouhodinový let bez občerstvení představit, ale pak jsem si zvykl na to, že po bezpečnostním odbavení si v bufetu koupím zpravidla plechovku piva, která mi na tu dobu jako občerstvení stačí a cena zpravidla bývá minimálně poloviční než v letadle – možnost výběru je větší. Pokud tedy letecké společnosti díky vyřazení občerstvení dosahují pro pasažéry lepší ceny, tak ty dvě eura za nákup něčeho menšího do letadla klidně obětuji.

Eva

lenze oni budu predavat len musli alebo salat. tristne. neviem preco by som mala potom platit za Lufthansu, ked low cost s rovnakou sluzbou ma tam dopravi za polovicnu cenu

Lukáš F.

Protože u low-costu je zpoplatněné ještě palubní zavazadlo, takže pokud potřebujete letět s něčím větším než buzertaštičkou, můžete letět i s LH, vyjde to nastejno.

Jirka B

Pod kecy o dosazeni lepsi ceny se toho schova ….

G700

Pořád radši zaplatim Lufthanse a nebo Swissu a za 4-6€ si koupim dobrou bagetu, než platit SmartWings a za 4€ jíst humus…

Janko

Jidlo slo obecne s kvalitou dolu a to na celym svete. U SW bych videl v prechodu k nabidce buy on board dokonce zlepseni. Nabizeji naprosto bezne dostupny snack ktery si muzu koupit i v kramu. Nemaji tam nic “home made” bych rekl. Zadne “doma” namazane bagety a podobne u nich myslim nenajdete. Alespon co jsem zazil za posledni dva roky ja.

G700

Ty bagety od SW za kilči jsou pro mě něco naprosto nechutnýho…

Janko

Nechci se hadat ale domnivam se, ze bagety nenabizeji uz cca dva roky. Videl jsem tam ruzne panini, kish, cheesecake , bramburky , cokolady atd

Pepa

Ale on ani neví co na palubách mají. Pro něj je důležité napsat SW fuj!
Nekrmte trolla

aldas

když jste odchoten dát 115 Kč u SW za bagetu….nákladová cena je tak max 20 Kč…

Janko

Videl jsem ceny jidel v Polsku ( kde ziju momentalne) ktere si uctuji cateringove firmy. Je to naloz … Jelikoz musi garantovat bezpecnost toho jidla , musi to jidlo dovezt k letadlu, jidlo musi zkontrolovat na security atd atd , tak zadna cena 20kc za bagetu neni realna pane. Ekonom asi nebudete . To jidlo prodavaji cateringove spolecnosti aerolinkam za temer stejnou cenu co vidite v menu na palube. Nekdo tu masinerii kolem cateringu zaplatit musi. Jenom pristaveni cateringoveho vozu k letadlu bylo v propoctu asi 4000 Kc !

Eva

akurat, ze v ponuke bude len salat a musli, eko friendly, zevraj si to zelali cestujuci, na dlhe lety uz maju len vegetarianske jedlo ako moznost. zjavne maju v manazmente vegetarianku, ktora toto presadzuje

Lukáš F.

Je to tak jednodušší. Když máte jídlo s masem, musíte mít i bezmasé pro vegetariány, tedy dvě varianty. Když máte jen vegetariánské, stačí jedna varianta.

beija

Tomu říkám utlačování nevegetariánů. 😀

Jirka B

Kenomze ono to nebudw 4-6, ale 10-15 a to je uz dost, pokud letite treba 4. Samourejme to prvni rok daji o trochu levneji a pak to osoli. Letenky nezlevni, nekdo bude muset zaplatit ty miliardy EUR pujcek.

Jirka B

sorry za preklepy …. mobil

aldas

Tak si ten humus nekupujte. SW má totálně předražené všechno občerstvení, ale humus to rozhodně není.

Tuaer

Nevím buy on board u Smartwings jsem nikdy nezkoušel. Ale u ČSA jsem si nedávno předobjednal za 16 Eur žemlovku a musím říct, že to byl luxus. V podstatě to byl business class servis a i když si nic neobjednáte, tak dostanete vodu, což je v dnešní době docela slušné. Osobně nechápu proč tolik lidí nadává na servis ČSA.

Janko

Protoze budou nadavat porad, vzdy a na vse. Takovy cesky folklor.

Robert

Je potvrzené, že „tradiční čokoládka“ u Swissu zůstane zachována.

Jakub

„Expanze hladoletů“… proč musíte dávat do titulku emoce či názory, to opravdu nelze napsat titulek objektivně? :-/

Robert

Clickbait? Jde hlavně o to, aby se na článek kliklo.

Janko

Neni zadouci napsat rozumny a objektivni clanek ,protoze bulvarni a premrsteny nadpis pritahne vice klikacu. Klikaci tak primo vydelavaji penize servrum za reklamu. Normalni pristup pri psani clanku se v CR vytratil. Je to pouze spinavy byznyz …

Webster

Ví někdo které aerolinky mají ještě v economy na trasách po Evropě bezplatné občerstvení?

Petr

Air France, KLM, možná Iberia, Aeroflot, LOT, možná TAP, Alitalia a víc opravdu netuším.

Viktor

Ještě Agean Airlines

Petr

Díky za info. Příznávám, že většinu toho, co jsem psal, jsem natipoval, protože jsem si nebyl jistý, jestli je to ještě pořád aktuální.

Viktor

Myslím že Agean je teď jediná Aerolinka co zdarma podává horké jídlo v Evropě. Teď to je kvůli covidu jen zabalená houska+čokoláda (+nápoje)

Eva

KLM dokonca i na linke Brusel-AMsterdam jedlo vratane alkoholu

Kolina

Iberia ne

Anonym

TAP ne (minimalne v te nejlevnejsi economy)

Martin

Turkish airlines?

Petr

Od TAP nedávno na lince Lisabon – Porto malá pozornost a to čokoláda. U Iberie v ATR (air nostrum) jsme dostali všichni nejakej koláč s vodou, také potěšilo.

DrFj

Nezapominejme na Belavii.