Evropská komise stopla záměr Lufthansy převzít podíl v ITA Airways
Airbus A350 letecké společnosti ITA Airways. Zdroj: Airbus / Alexandre Doumenjou - Master Films
Předběžné šetření naznačilo, že by transakce mohla omezit hospodářskou soutěž.
Nerad to říkám, ale pokud nemá jít ITA ve šlépějích Alitalie, tak je asi LH jediná volba a toto rozhodnutí není dobré. Otázka je, co je skutečným důvodem, protože zdůvodnění toho, že transakce „by mohla omezit hospodářskou soutěž“ v situaci, kdy LH ovládá LX, OS a SN nedává moc smysl…
Asi potřebují ukázat, jak bdí … když tady malinko „zaspali“.
V širšom kontexte je to rozhodnutie správne. Už dnes má Lufthansa Group príliš dominantné postavenie na stredoeurópskom trhu, kde v zásade v segmente full service dopravcov monopolom (IAG má huby na kraji Európy, to je pre cestovanie na väčšine trás nepoužiteľné, AFKL je na tom kúsok lepšie, ale nie oveľa). Ďalší umelý rast formou akvizície by túto situáciu ešte zhoršil a problém pre zákazníka prehĺbil.
Účelom protimonopolnej legislatívy nie je chrániť existenciu ITA, ale záujmy spotrebiteľov a to týmto rozhodnutím bolo naplnené.
Přesně tak – málokdo si u nás uvědomuje, že dominantní postavení Lufthansy například poškozuje růst měst jako je Bratislava, Košice nebo Brno. Kdyby Lufthansa nevlastnila flotilu 65 letadel Austrianu bázovaných ve Vídni – tak se vsadím, že by do Bratislavy i Brna již lítala letadla Lufthansy. To samé platí pro feedovací linku Austrianu do Košic – přece nyní, když Lufthansa vlastní Austrian nebude kanibalizovat catchement area své dcery…
Obávám se, že takto by to opravdu nefungovalo… LH přestala létat do BTS (z MUC) již v roce 2009, dávno před tím, než se angažovala v OS a o návratu nikdy neuvažovala. Ale problém BTS je prostě specifický a na mnohem delší rozbor. Pokud jde o Brno, tak případná linka by opravdu spádovou oblast nekanibalizovala, ale jak se ukázalo v minulosti, taková linka se neudrží ani za cenu masivních dotací. Důvod je relativně jednoduchý: aby linka měla smysl, tak by musela fungovat 2x denně ve všední den a alespoň jednou denně o víkendu. Což je zjevně kapacita, kterou z BRQ… Číst vice »
Jasně. Vaši mantru, že BTS a BRQ nenaplní letadla znám… Jenže to je blízkostí VIE. Ale ejhle – najednou dokážou obě oblasti naplnit i dálkové chartery. Což byla před pár lety taky podobná mantra, že… A že se linka do hubu neudrží ani za cenu masivních dotací je promiňte, jen Váš pocit. Masivní dotace není 10 mil. CZK na rozlétání linky. Podívejte se na Ostravu kolik platí LOTu – 10x víc… Obsazenost BMI šla nahoru a letadla létala v peaky poptávky plná i za cenu letenek přes 400 EUR ow. Kdyby dopravce sám nezkrachoval (a kvůli ztrátám na lince MUC-BRQ… Číst vice »
Nemůžete srovnávat „chartery“ … a pak pravidelnou linku. to jsou dva naprosto odlišné businessy.
České budejovice taky naplnily chartery jednou tejdně někam do řecka. linku by nenaplnily ani omylem.
OK, příklad kde Vám Vaše mantra nesedí – polský Štětín – 395.000 obyvatel. Nižší kupní síla ale OK asi vyšší ochota vycestovat za prací. Brno – 398k, Bratislava 475k. Letiště ve Štětíně má 3x denně spojení do hubu ve WAW. Proč asi ? Přitom na letiště do Berlína je to 190km a 2h cesty po dálnici…
Ten příklad má tedy vlastně dokazovat co?
…pokud by nějaká síťová aerolinka spojení 2-3x denně z Brna do hubu i stomístným letadlem (LOT má nejmenší E170) nabídla – své zákazníky by z města velikosti a kupní síly Brna i přes catchement area velkého letiště našla…
Čirá fantazie.
Je mi Vás líto. Bez snů a fantazie svůj život jen promarníte. A pokračováním v ignorování předložených faktů zůstanete zabetonován jen ve svých názorech. A pak přestanete chápat věci typu totálně vyprodaný dálkový charter Čedoku Brno-Phuket… Život Vám příštích 5-10 let bude dávat za pravdu, ale pak přijde flipping point, který Vás zaskočí…
Žádná fakta, která by podpořila myšlenku,že by z Brna mohl lítat 3x denně feeder někam do hubu, nezazněla.
Naopak, charter Brno – Phuket naopak chápu. Nicméně jeho existence nijak neodůvodňuje linku do feederu.
Mimochodem, neuniklo vám, že ten charter je plný zejména díky tomu, že se jedná o spojený charter, kde polovinu letadla zaplňují Italové z Milána?
ano, přesněji 60pct jsou Italové, jen 40pct letadla s kapacitou 360 lidí jsou ti co nastupují v Brně. Čedok neměl koule objednat celé letadlo. Teď jen smutně krčí rameny, že by hotely v Thajsku byly, zájem lidí o přímý let z Brna taky, ale nemá místo v letadle. Na příští sezónu objedná určitě víc kapacity nebo další exotickou destinaci v podobném gardu…
Nevím, ale to, co mi předhazujete, moje mantra rozhodně není! Co se Brna týče, můžeme se bavit o tom, zda je 10 mil. masivní dotace (a to, že OSR do toho musí dávat 10x tolik, to není argument). Navíc bych si dovolil vás poopravit, dotace nebyla 10 mil., ale 45 mil. Brno tehdy vyčlenilo 15 mil. korun, kraj až 30 mil, což už je dost… Problém je jinde… a vy to vlastně uvádíte. Lety mohly být v peaku plné, ale využití linky je nutné posuzovat z hlediska delšího provozního období. Takže pokud 2x nebo 3x týdně týdně byly lety plné… Číst vice »
Souhlasím s Vámi. Díky za opravu o krajské dotaci. BMI mělo dobře naplněné jen 3-4 lety z 11 týdně (neděle večer, pondělí poledne, čtvrtek večer a pátek poledne). Ale podle mne bylo spíš KO kriteriem, že BMI celkem často rušilo lety. Kolega z Německa měl letět sem do Brna na obch. schůzku, zrušili mu let a letěl druhý den vzteklý, že toto by se s Lufthansou nikdy nestalo a s nějakou českou aerolinkou do východoevropského letiště příště nepoletí, když může přes Vídeň. Že BMI byli Britové a letiště v Brně za nic nemohlo mu bylo úplně ukradené… To je spíš… Číst vice »
Otázka ovšem je, jestli nezaměujjete příčinu s důsledkem.
Mělo BMI málo cestáku protože rušilo lety?
Nebo rušilo lety, protože bylo málo cestáku?
Tak u jednoho z mých zrušených letů z MUC do BRQ to řekla slečna na přepážce jasně – výjimečně nediplomaticky – z důvodu zpoždění na příletu posádka nemůže absolvovat rotaci do Brna, protože by piloti překročili délku ve službě. A náhradní v Mnichově nemáme… Amatéři… Proto zkrachovali. Takže já i tým mládeže Bayernu Mnichov co letěl na přátelák se Zbrojovkou jsme letěli druhý den. Hotel v Mnichově, taxi a voucher na jídlo jsem měl na náklady aerolinky… Takže tolik moje osobní zkušenost s příčinou a důsledkem…
Keby to bolo ako píšeš, na BTS alebo BRQ by lietali ostatné skupiny (IAG, AFKL). Keďže sa tak nedeje, problém bude asi niekde inde. Čo sa KSC týka, ten argument nedáva zmysel práve preto že LH Group ho obsluhuje prostredníctvom OS, a od marca bude obsluhovať aj prostredníctvom LX.
Rozhodnutí divné obzvláště, že třeba v Německu Lufthansa působí skoro jako monopolista stejně jako třeba Ryanair v Polsku a EK nedělá nic k změně toho nepříznivého stavu. Navíc před nedávném sama osobně nabízela prodej Lotu Lufthanse co by jenom upevnilo už i tak špatnou situaci na polském leteckém trhu.
EU nabízela prodej LOTu Lufthanse? cože?
nenabízela ale doporučovala, navíc se evropský soudní dvůr zastal Ryanairu v případech s veřejnou pomocí ohledně covidu u rozličných aerolinek. https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ekonomika/evropsky-soud-vyhovel-aerolinkam-ryanair-zrusil-statni-pomoc-dopravcum-klm-a-tap-34732
Ono obecně evropský soudní dvůr sestává z profláknutých úplatkářů, které zbohatlici podmáznou a je to. Jaké zaplatíš výpalné takový bude rozsudek. Ryanairu se navzdory občanskému zájmu pořád zastávají a přece drží monopol. A proč jako nikdo neřeší daňovou rezidenci Ryanairu a jeho pofiderné irské pracovní smlouvy? Působení úplně na hraně zákona či přijímání nelegální veřejné pomoci od samospráv, která pokřivuje hospodářskou soutěž?
Ufff. Takhle smíchat deset nesouvisejících témat dohromady … a snaž se z toho něco vyvodit.
Hustej materiál.
Jasný příklad neoprávněného zasahování do obchodního jednání.
Další jasná ukázka toho, že celá EU je prohnilá a prolezlá totalitou do morku kosti.
Pozdrav do ruska ….
Nezlobte se, ale tohle je vážně mimo… Ne každý, komu se nelíbí současné fungování EU, musí nutně adorovat Rusko…mnohdy je tomu právě naopak. My, co jsme odrostlejší, se jen prostě nechceme vracet tam, odkud jsme utekli. A je pravda, že některé kroky EU se začínají podobat tomu, co už jsme jednou zažili.
To sice ano, ale používat v té souvislosti slovo „totalita“ je na naprosto stejné úrovni, jako slovo „fašismus“ v případě dnešní Ukrajiny.
A oba tyto termíny, jak fašistická Ukrajina, tak totalita EU, se do zdejšího českého veřejného slovníku dostaly ze stejného zdroje skrze Parlamentní listy, Sputnik, Aeronet, První zprávy, Xavera, Bobošíkovou a spol.
V 30. letech taky nikdo neříkal Německu totalita.
Totalita je sice (v tuto chvíli) poněkud přehnané, ale ten směr trajektorie pohybu tam občas zasměřujje. A z toho, kam EU pomalu (a zatím velmi pomalu) v posledních letech směřuje, je v posledních letech spíš nevolno, než abych z toho měl radost.
A to říkám i přes to, že kdyby teď bylo referendum o vstupu do EU, tak bych byl pro vstup.
Jasný Eu je totalita. Jenže počkat kdo je ta EU? Zástupci národních vlád a europoslanci, který jsme si počkat, sami zvolili. Kde tam tu totalitu vidíte?
Jak myslite, ze vznikla rada systémů, o kterych bychom mohli rict, ze byly totalitou?No, lidi si je sami zvolili.
Tohle je jedna z nejvetsich “nedostatku” demokracie – demokraticky se provolis k nedemokratickemu rezimu. a ani nevis jak.
A kdyz si uvedomis, kam jsi se dostal, tak uz je vetsinou pozde.
Ve Spojených státech také platí občanská kontrola a zákon o potírání monopolů, třeba proto, když Intel začal vyrábět procesory vláda donutila ostatní podnikatele k zřízení AMD. Pak to stejné z Nvidia a zřízení ATI. Identicky to funguje v Japonsku a Jižní Koreji např. Samsung a LG či Canon a Epson. To jsou právě ty vládní protimonopolní projekty.
Kraviny. Ale totální.
Americka vlada nikoho k zalozeni AMD nedonutila. AMD vzniklo rok po založení Intelu, v době kdy Intel byl sotva schopen postavit procesor. A vzniklo tak, že se pár zaměstnanců z Fairchildu odštěpilo a založilo si vlastní firmu. Vláda s USA s tím neměla nic společného
ATI pak nebylo zřízeno americkou vládou jako reakce na nvidii (a ani nemohlo), a to už jen proto, že ATI byla kanadská firma a vznikla 8 let před nvidií.
Vzhledem k naprostým fantasmagorích o AMD a ATI pak budu předpokládat, že i to o korejských firmách je jen …fantasmagorie
AMD bylo ze začátku jenom subdodavatelem Intela a soudní urovnání jim teprve dovolilo vyrábět patentované procesory X86 Intela, takže nebýt antimonopolního úřad tak žádné amd dneska není.
Vy v tom opravdu máte naprostý guláš.
AMD dlouhá léta s Intelem nic společného nemělo, AMD vyráběla spoustu vlastní elektroiky.
Jen někdy v osmdesátkách bylo podmínkou IBM k tomu, aby brala procesory od intelu, že bude ještě jeden dodavatel. Takže procery 8086 – 80286 AMD vyrábělo v licenci.
Po skončení tohoto kontraktu AMD využilo získaných znalostí a obšlehlo 386.
Intel to žaloval a prohrál.
O žádný protimonopolní úřad nešlo,jednalo se o normální obchodní případ řešený soudem.
zákon o významné tržní sile, používá dokonce i Čína.
Souhlasim s Vami a omlouvam se. Toto byl hloupy komentar na hloupy prispevek.
Cele je to na uplne jinou diskusi.
V pohodě, stane se. A diky za tuto reakci, to nebývá časté.
Ktorý štát na svete nemá protimonopolnú legslatívu? Len nech tušíme aká je vaša predstava.
A co USA? Ty jsou na tom stejně? Viz momentální zákaz fúze JetBlue a Spiritu. Ne, že bych s oběma zákazy souhlasil, ale ty Vaše kecy jsou mimo.
Schuman, Monnet, Adenauer, Bech, Delors a mnozí jiní se musí v hrobech obracet vidouc, kam to jejich úsilí o evropskou integraci nakone dospělo.
Kapříci asi do těch správných kapes nedopluli, nebo jich bylo málo. Takový Google to má zařízeno jinak…
Tak monopol Googlu by si měly řešit USA. Které mimochodem před pár dny zamítly sloučení 2 amerických aerolinií ze stejného důvodu.
Nechme USA (i k tomu rozhodnutí jsem tady napsal svoje) a řešme EU. Na jedné straně tady máme jednoznačný duopol s majoritní převahou jednoho (cca 70% vs 30%), což nikomu nevadí, ale zde se blokuje budoucí stav, který „by mohl“ něco omezit. A co kdyby ta synergie vedla ke snížení nákladů a nakonec ke snížení cen letenek? Tato věta“ “ Lufthansa a ITA jsou silnými a blízkými konkurenty v poskytování služeb osobní letecké dopravy na určitých trasách do a z Itálie“ je naprostá lež. Z Itálie operují dopravci na stovkách linek, ale LH a AZ pouze na třech společných! FCO-FRA,… Číst vice »
Chtělo by se to malinko uklidnit a začít myslet racionálně. Lufthansa Grop je evropský hegemon. To je nezpochybnitelný fakt. A ITA tuto hegemonii rozšíří o další kus. A to už může být problém. Je sice pravda, že jednotlivých linek, kde má LH a ITA vícečiméně monopol není moc, ale musíte se na to koukat v kontextu jejich sítí, a tím, že poholcením ITA přijde cestující o další možnost jak se hegemonii LH vyhnout. Ani zdaleka to není jen o tom, jestli na lince z X do Y má LH+ITA majoritu. Apropo – představa, že majoritní dopravce (s podílem, jako má… Číst vice »
„…pohlcením ITA přijde cestující o další možnost jak se hegemonii LH vyhnout“
A proč by se měl vyhýbat? V čem je ten problém? Že se cestujícímu nelíbí barva sedaček nebo uniformy?
Múžete mi naopak poradit, jak se vyhnout hegemonii FR? Naprostá většina jejich linek znamená monopol na dané trase!
ANO nebo NE?
Tak jak to, že tohle EU nevadí?
A o jaké konkurenci to proboha píšete? Vy si myslíte, že AZ je pro LH nějakou konkurencí?
Pretože ľudia nebudú mať na výber. Stačí sa pozrieť ako blízko seba sú LH hubi fra , brs, muc, zrh a vie a teraz by sa kto mu pridalo fco. Tuto hegemoniu by neprerazilo ani IAG a tobôž air france s KLM. Ryanair vôbec nekonkuruje LH. Chyba mu spájanie viacerých letov na jednu letenku. Také niečo poskytuje southwest airlines. Vďaka LH a Turkish je star aliancie dominantná v europe. Nehovoriac o tom ze Sas kvôli dominancia LH group takmer krachom a ani Lot nemá vziadnom prípade na ružovú budúcnosť.
Tohle doufám, nemyslíte vážně? Nebo jste opravdu tak zaslepený nenávistí EU, že nechápete rozdíly a kontext? – pokud je někde ryanair jako jediný dopravce, tak je samozřejmé, že má monopol. ale ten nemá důvod EU důvod regulovat, protože ten monopol vznikl jaksi tím, že tam byl Ryanair jako první. – EU by měla ovšem problém, kdyby na tutéž linku přišel třeba EZY, a RYR mu bránil v konkurenci (ostatně, tyto scénáře známe např. z některých našich autobusových linek) – stejně tak by EU měla proiblém, kdyby tam EZY (nebo jiný dopravce) už byl, a RYR se chotěl zbavit – at… Číst vice »