Evropská komise schválila zákaz vnitrostátních letů ve Francii, omezení se týká jen tří linek

První let Air France s letounem A220-300. Foto. AFPrvní let Air France s letounem A220-300. Foto. AF

Ve Francii řeší rozšíření zákazu na trasy, kde zvládne cestu vlak do 4 hodin.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondrej Kucera

Připadá mi pozoruhodné, že nikomu příliš nevadí vytváření právních norem, u nichž se hlouběji nezkoumá ani to, zdali vůbec mohou přinést deklarovaný benefit a je-li tento benefit významný z hlediska problému, který má norma řešit.

Zaprděnec

Vitejte v nove odvazne dobe, kdy se ani s odstupem casu a chladnou hlavou neprezkoumava vubec nic, dulezitejsi je ideologie. Tech temat bychom meli za posledni roky spousty.

Zdeněk

Myšlenka je to možná dobrá, jen mi vadí, že je prosazována formou zákazu.

Tomáš Záruba

Hlavně kdyby zakázali především povinné místenky do těch TGV. On by třeba občas někdo i jet chtěl…

Air Traveller

co je na mistenkach tak spatneho?

Bernard L.

Ano, ono totiž do letadla místenku nepotřebujete.

Naopak místenka je žádoucí (pokud se tedy nejedná o low-cost službu jako je OuiGo).

P_V

Co takhle ještě zakázat jízdu vlakem tam, kde to jde pěšky do 4 hodin?

Jiří Kocurek

Ó, nikoliv! Jízdu vlakem přikázat, je-li kratší než 4 hodiny. Ikdyby to pěšky bylo za polovic.

Jiří Kocurek

Názorným příkladem budiž horní a dolní konec Křenovic.

ČB international

Právě se založilo podhoubí pro zastavení modernizace všech železničních tratí v jižních Čechách … 😀

Air Traveller

v clanku chybi zminka , ze povoleni je na tri roky. a vzhledem k tomu, ze zakaz ve francii uz rok plati, zbyvaji dva.

Václav

Kdyz uz, tak doufam, ze ty vlaky budou jezdit primo na letiste, zaroven budou aerolinky prodavat letenku s vlakem na jednom listku a idealne by (potrebnym) cestujicim jeste nekdo pomohl se zavazadlem (23kg + dalsich 8kg neni vubec malo). Pokud tohle vsechno bude splneno, tak verim, ze cestujici se vlak zvoli svobodne sami. Realita asi tak ruzova nebude…

Air Traveller

v parizi vlaky na letiste jezdi (v tech dalsich mestech to neni potreba, to nejsou prestupni body, tam je naopak vyhodou nadrazi ve meste). letenky v kombinaci s jizdenkou se prodavaji uz dlouho.

takze kde je problem?

Beny

No, ideálně aby to byla 1 přepravní smlouva. Aby se nestalo že vlak/letadlo bude zpožděn/o, nestihnete přestup a nemáte nárok na kompenzaci, ani alternativní přepravu či hotel (když to bude poslední spoj).

Air Traveller

ach jo. prosim, prectete si jeste jednou, compisu.

ano, jako “jedna letenka” se ve francii prodavaji letenky a jizdenky na vlak
uz davno.

Air Traveller

ach jo. prosim, prectete si jeste jednou, compisu.

ano, jako “jedna letenka” se ve francii prodavaji letenky a jizdenky na vlak
uz davno.

Václav

Zkusenosti s tim nemam, ale nejaky problem s tim bude, kdyz toto tema vzbuzuje kontroverze… Co me napada je to, ze do hubu se leta treba v 5-6 rano, aby se stihl ranni odlet a naopak treba ve 10-11 vecer prilet z hubu. Navic clovek uz projde pres bezpecnostni kontrolu a je mozny kratsi prestup. Pokud ten vlakovy pripoj jede kolem 1 hodiny, tak nebude problem. U 3 hodin uz by musel vyjet treba ve 3 rano. Rad se necham poucit od nekoho, kdo tuto sluzbu rad vyuziva…

Air Traveller

kazda zmena vznuzuje kontroverze. at je sebelepsi 🙂

Adam

V tom, že zase někdo vnucuje svoje komoušský myšlenky. Jestli to letadlo nebylo dotované, tak je to problém aerolinek jestli si na sebe vydělalo/nevydělalo. A jestli úroveň kvality a komfortu klesla asi jako mezi ICE 1 a ICE 4, kdy se z toho stala nepohodlná konzerva sardinek, tak bych to jel radši autem.

Ondra L.

Tak ona motivace samozrejme neni financni, ale ekologicka, cili je z tohoto pohledu jedno, zda si na sebe linka vydelala nebo ne. Komouske to samozrejme neni, je to regulace trhu jako kazda jina. Neco podobneho, jako kdyz napriklad letecke spolecnosti maji vyjimku a jsou osvobozeny od dph a spotrebnich dani. To je taky regulace, bez ktere by let z evropy do new yorku stal 2x tolik, ale to se samozrejme nehodi do kramu tohle pripominat.

Apex

Až bude letecká doprava dostávat tolik veřejných financí, jako vlaky, tak at se klidně zdanění paliva zavede. Ale dokud cestující v letecké dopravě platí vše, od výstavby a údržby letišť přes zajištění bezpečnosti (security i safety) až po navigační služby, tak ať se zdanění paliva zavede. Když stejné podmínky, tak ve všem.

Ondra L.

Prectete si prosim muj prispevek jeste jednou. O tom, ze by meli mit vsichni stejne danove podminky tam totiz nebylo ani slovo. Prispevek reagoval na predchoui vyjadreni pana Adama, ktery jednu z mnoha regulaci oznacil za „komunismus“ aniz by mu vadilo, ze jsou tu jine regulace, ktere naopak leteckou dopravu zvyhodnuji.

Apex

Problém je v tom, že osvobození paliva od zdanění neni možné považovat za nějakou výjimku, byť je to dnes velmi často používaný argument. Jednak to neplatí v tuzemské dopravě (v rámci stejného státu) a v mezinárodní je to v rámci dohod, které platí dlouhá léta, protože v každém státě fungoval jiný systém zdanění a bylo potřeba podmínky v letecké dopravě nějak upravit. Ano, dnes to může být považované za překonané a zejména v Evropě je snaha to změnit, ale jak uvádím, zavedení zdanění leteckého paliva musí být doprovázeno narovnáním dalších podmínek, které mají ostatní druhy veřejné dopravy. Cestující v letecké… Číst vice »

Adam

Něco regulovat a zakazovat samozřejmě komoušské je, ať už se do toho dá jakýkoliv důvod. Hele proč teda ty cestující TGV jednoduše nepřetáhli, když jsou tak skvělé? Letadlo by nikdo nevyužíval a nebylo by treba něco regulovat, protože by to samo zaniklo. Ale to je asi moc normální uvažování, my to hezky komunisticky zakážem..

Ondra L.

Placate nesmysly. Kazdy trh a kazda spolecnost je nejakym zpusobem regulovana. Uvedte nejaky priklad zcela neregulovaneho trhu. Vite co je nejvic komouske? Nejvic komouske je okamzite sermovat komunismem, kdykoliv se nekdo opovazi skrizit podnikatelum v cemkoliv cestu. To je totiz typicky rys postkomunistickeho uvazovani, proto je tak rozsiren prave u nas.

Adam

Ale prd. Myslíte, že by něco takového prošlo třeba v USA?

Ondra L.

Na federalni urovni tezko, na statni klidne. Vzdyt treba v nekterych statech uz maji stanoveny termin zakazu prodeje benzinovych aut jako tam smeruje evropa. Krom toho nevim, proc zde uvadite srovnani s USA? Mimochodem kdyz jsme u tech regulaci, tak zrovna v USA jsou podstatne komplikovanejsi zakony a regulace napr. prave v danich nebo v duchodovem systemu. To treba v evrope nikde v takove mire nemame.

Adam

A proč ne srovnání s USA – je to technologická a hospodářská velmoc. Neprošlo by to ani na státní, vím jak to tam funguje. Co se týka zákazu prodeje benzínových aut – jmenujte jeden stát kromě divné Kalifornie? A máte pravdu důchody tam jsou komplikovanější, ten kdo nemaká chcípne pod mostem, holt tam není ten socík co u nás, a to říkám jako člověk, který rád jezdí vlakem a s našim socialismem nemám mentální problém do chvíle, než z toho někdo začne dělat nucenej komunismus, typu nařizuji, odevzdej, atd…

Ondra L.

No nechapu srovnani s usa z toho duvodu, ze tam, kde jsou kompikovane regulace v usa jsou jednodussi v evrope a naopak. Vybral jste si jednu z mnoha regulaci, ktera – zatim – v usa neni a na tom se snazite demonstrovat, ze snad v usa je regulaci mene nez v evrope. Vase oznaceni „divna kalifornie“ je typicke – nehodi se vam to, tak je divna, pritom podobne „divne“ regulace maji samozrejme vsechny ostatni staty, ja si ji jen vybral, protoze se ta regulace tykala ekologie, tak se mi to hodilo. Na statni urovni by to neproslo z jednoho prosteho… Číst vice »

Plecháč

Jestli vám přijde lepší sedět 5 hodin v autě místo 2 hodiny v TGV, nikdo vám bránit nebude.

Air Traveller

no, ten duvod neni ekonomika. ale ekologie.

sice jsem
letadylkar, ale … ten vlak je na tyhle kratsi vzdalenosti jedniznacne ekologictejsi. a casto i rychlejsi

Adam

Ale tady to asi neplatilo, lidi snad nejsou ani ve Francii tak blbý, aby letěli déle letadlem než jeli vlakem, jinak by se ty linky nevyplatili. A jestli teď komunisti, kteří si říkaj ekologové, donutili lidi někam cestovat déle, tak by jim taky tu škodu na čase měli zaplatit.

Air Traveller

blbý nejsou .. ale na přestup to bylo pohodlnejsi.

nedelam si iluze – linka „Lyon – Pariz“ urcite nebyla vnitrostatni. ale litali tim lidi přípoje dál …

… a kdybych si mel vybrat, taky bych letel tento segment letadlem, pokud bych dál z parize pokracoval letecky.

ale ano, pokud by pariz byla mym cilem, tak bych z nejakeho lyonu apod. urcite jel vlakem.

MHD

To je tabu, o kterém se nemluví. Pohodlí ICE1 -> ICE4 bohužel klesá.

Mirek Zv.

Platily se za letadlo externality? Zplodinová vrstva v 10 km (nejspíš skutečná příčina globálního oteplování), hluk, ohrožení pozemních objektů a osob? Asi ne, že. Takže vnitřní záležitost aerolinek to není.

Air Traveller

vliv letadel na globalni oteplovani je limitne nulovy.

Apex

Nejde ani tak o to, zda vlaky jezdí na letiště, v tom jistě na mnoha místech problém není, stejně jako kombinace letenky a jízdenky. Smysl by toto opatření ale dávalo, kdybych se mohl na nádraží odbavit včetně zavazadel, abych pak mohl jen „přestoupit“ stejně, jako bych letěl letadlem… popř. při cestě zpět si zase zavazadla vyzvedl až v cílové stanici. Dokud toto nebude možné, tak jde o nařízení, které je k ničemu… A je to jen populistické gesto, kterým se politici chtějí zalíbit části voličů.

Bernard L.

Co já vím, tak třeba Orly přímé železniční napojení nemá. A pochybuji, že TGV bude stavět v té zastávkce RERu, na kterou je napojen ten peoople-mover z letiště Orly.

Air Traveller

tak orly bych do tohohle netahal … tady jde hlavne o CDG, ktera to napojení má. a kvalitní 🙂

Apex

Dokud ORY funguje a jeho provoz není zanedbatelný, tak je třeba to brát v úvahu…

Apex

Přesně to jsem měl na mysli… že se zavádí opatření, které ve výsledku znamená zhoršení možnosti výběru služby, o kterou mám zájem

Jaroslav Černý

… Opatření se netýká soukromých letů. …

No jistě, bohaté přece nebudeme buzerovat.

Martin

Ono se pod soukromými lety neschovávají jen bisjety pro „bohaté“, ale třeba i takové všeobecné letectví (GA) a tam, světe div se, je většina letů domácích a krátkých. Kdyby takto omezili GA, tak by mohli většinu letišť zavřít a do pár let by neměli piloty.

Původní Aleš

Takže komerční lety zakážu, protože jsou „neekologické“, ale GA nechám, protože i když jsou jsou ještě méně „ekologické“, tak by s tím byl nějaký problém. Voni jsou hlava, pan vachmajstr!
P.S.: Pak se někdo diví, že volby vyhrají populisti…

VojtaDrevik

Věděl by někdo od kdy tento zákaz platí?

Air Traveller

od minuleho roku.

najit si to na googlu je zalezitost na 10 sekund

Lysimachia

Samozřejmě je fajn na krátké vzdálenosti upřednostňovat železniční dopravu na úkor letecké, ale zákazy a příkazy jsou cesta do pekel.

Vojtěch

Takové zobecňování bych si odpustil

mgr.pavel

Jj, mnohem lepší je zavést nějakou ekologickou daň. Pokud někdo chce letět i v trase, kde je to obecně rychlejší a ekologičtější vlakem, ok, ale ať nepřímo zaplatí přes tu daň výsadbu stromů či odchytávač CO2 či něco podobného.

Apex

A vlaky, zejména jejich infrastruktura, je bezemisní? A pokud bereme v úvahu elektrickou trakci, tak výroba elektřiny je bezemisní?

Pat

Teoreticky téměř ano a zrovna ve Francii je to i relativně blízko.

mgr.pavel

V porovnání s letadly ano.

Jan

To srovnáváte s čím, se stavbou a provozem letišť a hangárů? Ve Francii je výroba pokryta většinou z jaderných elektráren (tedy pokud je udržují v provozu), což je prakticky bezemisní zdroj. Za to výroba, dovoz a spalování leteckého paliva je emisní vždy a stoprocentně.

BDT

Emisní povolenky jsou forma daně.