Evropská komise potvrdila dotaci na nákup nových vlaků pro Jižní Moravu

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Evropská komise potvrdila dotaci 223 milionů eur z kohezního fondu pro Jihomoravský kraj na nákup 36 nových elektrických jednotek. Kraj

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liposh

A proč by tu soutěž za ty dva roky neměl vyhrát Jančura? Co je pro normálního pasažéra na Jančurovi špatnýho?

Anonym ze severu

Jančura tu soutěž vyhrát může, ale vlaky si od JMK bude muset pronajmout, ať chce nebo ne. A kdo ví, jestli by tam nepresunul ty 845ky, co jsou teď v ÚK.

X 1

JMK žádné vlaky pronajímat nebude. Protože nemůže.
JMK si pouze vysoutěží, kdo mu s nimi bude jezdit. Samozřejmě co nejlevněji.

liposh

Né, ale jako fakt, já se ptám, protože nevím a chci vědět odpověď . Nechci za tu otázku ani plusové, ani mínusové body, chci odpověď.

Hans

Jihomoravsti zastupitelé udělali tak jako tak dobře, protože tím budou nové soupravy v majetku kraje a dopravce je tím NESMÍ predisponovat jinam, jak to bylo běžné u ČD. Dokonce jsem viděl City elefanty se znaky slezských měst v Praze!!! To znamená, že ČD si klidně jezdily na pražských linkách soupravami objednanými Moravskoslezským krajem ! To na Jižní Moravě nebude možné.Co se týče objednávky vozidel, je nutné výběrové řízení, asi jen vyhrála Škoda. A k těm dosavadním vozům ČD: Hlučné 560 pochází ze 70. let, a ty novější Honeckery z let 1988-1989, ale kvalita je PODSTATNĚ horší. Mají stísněná malá sedadla… Číst vice »

liposh

560 je kult 😀 Onehdá jsem četl o nějakým mecheché, které si pražáci dělali, kdy vypravili retrovlak do Ostravy a nazpátek a jízdenka stála 1900,- Kč …Já jezdím retrovlakem na lince S2 každý den a mám to v rámci šalinkarty 😀

Dominik

Záleží na financování, pokud má dopravce financována vozidla z EU, tak je taky jentak nepřesune jinám.

eLKá

Zásadní je, jak byl sepsán dotační titul.

Pikachu

No to si ČD teda dovolili hodně!!! -_-

Já osobně nejsem vůbec fanda tohohle zamykání konkrétních vlaků na konkrétní trasy. Pokud ČD odjeli ty výkony jak v Praze tak Moravskoslezském kraji v soupravách kvality jakou slíbili (nebo měli aspoň nějakou rozumnou výmluvu), tak proč jim bránit optimalizovat si oběhy?

Mates

Dobrá zpráva pro Radima Jančuru, který to bude provozovat. Nevěříte? Uvidíte za 2 roky.

Petr

Kéž by

Jiří Kocurek

Už máte vsazeno? 😀

Zubař 69

Si ty pantery sežerte, furt jenom pantery přitom tu mohli být daleko kvatitnější vlaky od Siemens nebo Stadler ale kraj za každou cenu hledá důvod jak je vyhodit ze soutěže aby to mohla vyhrát Škoda. Vymyslí si takový nesmysl jako nedostatek sedadel přitom výrobce by měl pouze dodat vlak, sedadla si má pak vyřešit kraj. Kvůli takovému nesmyslu vyřadí výrobce daleko kvalitnějších vlaků aby to mohla vyhrát Škoda. Kraj měl rovnou říct že chce Škodovku než hrát takové divadlo.

eLKá

Proboha…
Rozumím tomu, že „Plzeň“ si na českých kolejích nadělala spoustu nepřátel, ale zrovna tento tendr nikdo ze soupeřů Škodovky nenapadl. Naopak, tendr byl všemi vnímán jako férový. (Mohu se plést, ale pak bych uvítal odkaz.;)
A upřímně – jak si představujete, že „…výrobce by měl pouze dodat vlak, sedadla si má pak vyřešit kraj“? To by se při schvalování myslím všichni nasmáli…

Dušan

Férový tendr je u mě takový tendr, kde se nemění během tendru jeho původní podmínky tak, aby to vyhovovalo jedinému konkrétnímu zájemci, a to přesně se tady stalo, nebo myslíte jako, že kraj se férově zachoval ke ŠKODĚ ? Tak to pak samozřejmě ano – zachoval se velice férově, když účelově měnil podmínky tak, aby ŠKODA vyhrála…

eLKá

Technické: 1. Tento tendr je považován za férový samotnými účastníky, kteří nevyhráli. Jde přitom o 30+ vozidel, takže není to nic nezajímavého a co vím, tak se tomu věnovali všichni velmi intenzivně. Jsem si proto jist, že by neúspěšní účastníci tendr rozporovali, kdyby k tomu měli sebemenší důvod. 2. Tendr trval několik let a byl vícekolový a je logické, že se podmínky tendru měnily. Stejně, jako se to děje u každé podobné zakázky v celé EU + EHP. Opět, žádný z účastníků nebyl slyšen, že by podmínky byly měněny účelově. Upřímně, nezažil jsem tendr na vozidla v takovém rozsahu, kde… Číst vice »

Dušan

Technická:
1) To je čistě Váš výmysl, o ničem takovém neexistuje žádný záznam, že tendr nikdo nerozporoval neznamená, že byl férový = to je důkaz kruhem
2) Podmínky tendru se za 2a) dodatečně měnili a za 2b) se měnili na základě připomínek jednoho a pouze jednoho konkrétního soutěžícího, což samo o sobě je minimálně nestandartní
3) odkaz bude nikoliv k Vám, ale k Policii ČR (= děkuji za pochopení)

eLKá

Váš boj.

Zubař 69

A že si kraj vymyslel takový nesmysl jako málo sedadel aby mohl vyřadit kvalitní výrobce, to mě příjde směšné. A ano, výrobce má na starosti dodat vlak, sedadla jsou záležitostí kraje, takhle to normálně funguje při dodávce vozidel že si dopravce dá do vozidla sedadla podle sebe takže takové výmluvy proč vyřadit Siemens a Stadler jsou vážně absurdní. Kraji jde pouze o to nakoupit nejlevnější Škodu, jak jinak.

eLKá

Až budete kdekoliv v EU schvalovat vlak pro osobní dopravu s tím, že vlak dodáváte bez sedadel, neboť ta jsou záležitostí zákazníka, dejte vědět a prosím o rezervaci místa v hledišti v první řadě. O takové představení bych opravdu přišel jen velmi nerad.

Zubař 69

A jak asi dodávají pro DPMB vozidla? Od výrobce by byli kvalitní sedadla ale DPMB tam musí narvat hnusné plastové takže tohoto principu se využívá, pak ale záleží na dopravci jak moc myslí na cestující

eLKá

Tak zákazník si pochopitelně určí, jaká sedadla chce ve vozidle mít. Buď už to je rovnou v zadávačce, nebo (častěji) se to dohodne po podpisu. A protože to platí, tak výrobce mu vyhoví (pokud samozřejmě ta sedadla splňují to, co v daném vozidle z pohledu předpisů splňovat mají). Jestli si tam po nějaké době dá dopravce sedadla jiná, to je čistě jeho věc (opět, pokud ta sedadla vyhovují předpisům). Co vedlo DPMB k výměně sedaček, to se musíte zeptat tam.

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, jak by měl Kraj řešit ta sedadla. Jestli si má objednat vozidlo bez sedaček nebo jak.

gringoAD

Na lince S3 jezdí nejstarší soupravy typu BDMTee s 242 nebo 363 jako tažnou lokomotivou. Takže žádná 70. léta, ale 80. až 90. Velmi špatně je na tom ovšem linka S2. na které od nového grafikonu už jezdí převážně opět jen „popelnice“ 560, které jsou prokládány se 794, Regionovou a dále soupravami BMDTee s 242, výjimečně jeden Regiopanter. Všechny Regiopantery, které měly být původně jako náhrada 50 let starých 560-tek jezdí totiž na nové trase Tišnov Židlochovice … České dráhy se asi chtějí na nové trati ukázat a nás na S2 opět přesedlali do popelnic ….

Cestující

Otázka je, jestli se 560 v Židlochovicích vůbec vejde k perónu, když má 6 vozů.
Ale to skutečně nevím.

sukovf

Pokud vím, nevejde. Ale co se minimálně komfortu sezení týče, zlaté 560ky v porovnání s těmi škodováckými šmejdy.

Jax

560 se tam vejde, dnes jsme se o tom bavili na Židlochovickém nádraží. Musí ale najet až k zarážedlu.

gringoAD

No a co kvalita zachodu , tepelna pohoda… Je tam vecne pretopeno nebo zima, do vlaku prsi, fouka.. Zastavovani s prisernym piskotem… Nastupovani… To je jak cesta do nebes… Vzdyt to melo byt davno vyrazene… At se na me CD nezlobi, ale takhle se neda v roce 2020 cestovat..

Jiří Kocurek

Mno jak bych to… v Anglii vznikla kapela Judas Priest. V Československu vlak, který je dokáže přeřvat.

gringoAD

Vejde. Když se tam vlezou 2 třídílné jednotky Regiopanter.

Jiří Kocurek

Z dokumentace k posouzení EIA:
„Ve stanici žst. Židlochovice jsou navržena dvě nová vnější nástupiště délky 170 m. K této hodnotě délky nástupiště je nutno připočíst nutnou bezpečnostní rezervu s ohledem na situování obou nástupišť u zarážedel kusých kolejí.“
Jinak

Odpověď: Vejde, rezerva by měla být cca 20 metrů, při délce 6vozové jednotky necelých 150 metrů. Pětivozová měří 122 m.

Robert

Opravdu do Židlochovic jezdí více panterů? Podle JŘ by tam měl jeden stačit.

Jedine vlaky

Podle JŘ ano, ale na S3 je teď většina Panterů přesunuta z S2. Bohužel.

Robert

Tak na jednu stranu mě to těší. Na tu druhou si myslím, že to mohli aspoň podělit spravedlivě.

Robert

Ačkoli to je asi tím, že se jedná o nástupiště s kusými kolejemi, tudíž plecháče s honeckery nelze. A syslů asi k dispozici moc není.

Zubař 69

Mě ty panteři tam těší ale mnohem radši bych tam chtěl 560, tou se mi cestuje daleko lépe než s panterem

gringoAD

A jel jsi tou 560tkou nekdy … vzdyt je tam bud pretopeno nebo zima …a toalety jsou naprosto katastrofalni …

Kubiik

Se pane kolego projed po S6tce a pak nadávej na kvalitu vozidel…ano vím že S6 ještě není elektrifikovana ale na to se taky sere roky….a S6 je posledni 2kolejnou trati bez elektrifikace v cz…ale hlavně že si stezujete že nemáte panthery…

gringoAD

Vim co jezdi na S6 .. je to katastrofa …

Pavel

Dávat Regiopantery na S3 místo S2 má důvod v dynamice jízdy. Stav: S3 je na trase Břeclav – Brno – Tišnov, půlka trati na 160 km/h, druhá na cca 120 km/h. S2 je na trase Křenovice – Brno – Letovice, trať převážně na 80 až 100 km/h, traťová rychlost nad 110 km/h je na cca 10 km mezi Blanskem a Rájcem Jestřebí. Měrný výkon prázdné ř. 560 je 5,9 kW/t, souprava 242 + 4x Bdmtee má 12,6 kW/t, Regiopanter 12,8 kW/t. Logický postup, vzhledem k infrastruktuře a vozovému parku, je posílat ř. 560 na S2, nové Pantery nejprv na S3,… Číst vice »

Jedine vlaky

Co teda bude jezdit na S4 po elektrifikaci? Nebo jaká budoucnost ostatních linek? Takže v motorové trakci na dalších 30 let se můžeme těšit na RegioNovy a Hydry? Krása.

Luděk

Elerifikace tratě na Jihlavu bude trvat nejméně dalších 10 let s tím jak to do teď brzdil strejda z Tetčic do teď

xyz

– Tak jako tak, tyto jednotky budou jezdit do Zastávky (již za cca 3 roky).
– Dotyčný „strejda z Tetčic“ nijak nebrzdil mj. „Revitalizaci Zastávka – Okříšky“ (reálně: Revitalizaci Zastávka – Třebíč), tzn. zdaleka neplatí, že by taktéž brzdil elektrizaci typu Zastávka – Náměšť či dále Náměšť – Třebíč.

Luděk

Ano sice nebrzdil elektrifikaci ale z dvojkolejněni ale tím že nemohli udělat druhou kolej tak ani neeltrifikovali

xyz

„Ano sice nebrzdil elektrifikaci ale z dvojkolejněni“
V předchozím příspěvku reaguji na předřečníka ohledně dalších etap elektrizace, tedy ze Zastávky na západ.

Jedine vlaky

Já mluvím pouze o elektrifikaci Brno-Zastávka, nikoliv dál.

fensterglaser

Jančura už se těší, jak bude s těmito novými jednotkami jezdit jako dopravce. Jedinou komplikací pro jeho záměr mohou být už jenom krajské volby.

Vladimír Bílý

A co by měl Jančura jezdit jiného, než S2, která mu jezdí domů do Bílovic?!:-)

Otmar

Za ty peníze se daly koupit jistě lepší vlaky než Pantery.

eLKá

Zjevně nedaly. Soudím tak podle uzavřeného tendru, který nezpochybnil žádný z účastníků (a že jsme takový v ČR už hodně dlouho neměli).
Jako rozumím tomu, že vám nemusí líbit, jaké smlouvy ŠTRN uzavřela třeba s ČD nebo DPP, ale na uzavření těch smluv musely být vždy dvě strany. Jestli ta druhá strana byla do něčeho tlačena, tak se její zástupci mohli zachovat stejně, jako třeba Rupert Hogg letos v srpnu.

X 1

Ale mohly. Stadler byl se soupravami Flirt, v celkové ceně o něco levnější. Byl ovšem vyřazen pro formální chybu. Bohužel nepodal odvolání.

Vít Jůza

Nemohly. Protože Stadler musel být vyřazen pro formální chybu.

X 1

Nemusel být vyřazen. Byla to férová soutěž.

eLKá

Zásadní otázka je, kolik zrovna mají u Stadlera zakázek. Formální chyba a nepodání odvolání je řešení, se kterým jsem se už setkal i v jiných oborech, než je železnice…

Jiří Kocurek

A jestli se jim vůbec chce dodávat do ČR, když tady vozidla jejich výroby nazývají pohřební tramvají a podobně. A proti ostravským tramvajím se taky zvedla vlna nenávisti: Domácí, ikdyby byla třikrát dražší, táhnetě!

Simens už se z Prahy „podařilo“ vyštípat. Know-how zmizelo, ale je tady Amazon.

eLKá

Nevím, jestli se Siemens „podařilo vyštípat“… Co mám povědomí, tak Siemens se ze Zličína poroučel sám, stejně, jako zavíral (tuším) fabriku v Mariboru…

X 1

Siemens na Zličíně vyrobil soupravy pro Pražské metro. Poté ještě skříně patrových vozů pro ÖBB a SBB. Dále již nebylo takovéto kapacity zapotřebí.

eLKá

Právě proto bych to nenazýval „vyštípání“ 😉

X 1

Ze své nezaujaté podstaty, to nijak nenazývám. Pouze konstatuji.

Jirka

Jo tak takhle to je. Doteď jsem měl pocit, že se pojem vysokorychlostní používá až od 200 km/h a výš, ale EK nám tak potvrdila, že 160km/h na použití slova vysokorychlostní stačí. Najednou tu máme spoustu vysokorychlostních tratí. 🙂

K.S.

Tak to máme odškrtnuto, a můžeme jet „Business as usual.“ 😉

(Ať se na mne nikdo prosím nezlobí, ale pokud by se udělalo Praha-Brno durch na 160, přes Vysočinu, místy na 200-250, tak sice nebudeme na magické 1 hodině, ale pod 2 se krásně dostaneme. Že tam bude na pár místech propad na 100km/h u stanic, s tím se holt nic moc nedá dělat.)

ukulele

K té závorce…Aneb postavíme novou trať na prd, místo nové trati, co bude k něčemu dobrá.

Jiří Kocurek

Takže za cenu VRT postavit kočkopsa, který bude zcela nevyhovující pro nákladní dopravu, ale zato o dost delší a pomalejší než čistokrevná VRT.
Čímž nerozporuju odstranění rychlostních propadů na trati 250, jako je to esíčko u Třebešic.

K.S.

Nebo za cenu nutné rekonstrukce. Tak na to můžeme také nahlížet. Příprava by trvala, odhadem 15-20 let, tedy zhruba tolik co je třeba dělat velké rekonstrukce. Navíc pokud vezmeme do úvahy že to stavěli stylem „Po čtyřech kilometrech ostře doleva. A potom po třech kilometrech zatočte doprava“ (trochu přeháním), tak se nám úloha zredukuje na nutnost řešit oblouky.Ideálně s úpravou sklonu na menší. Nevím proč by se třeba úsek Hamry nad Sázavou – Havlíčkův Brod neměl na těch 160 neudělat. Ano, znamená to přeložky a kus novostavby ale nic moc víc tomu nebrání. A to je ještě třeba novostavba jenom… Číst vice »

Jiří Kocurek

Hamry nad Sázavou − Havlobrod.
Máte spočítáno, kolik (desítek) sekund se ušetří na jízdní době rychlíku, který zastavuje (Žďár-Přibyslav−Havlobrod) po 15 km a 12 km? Aby se vám vyplatil ten 3,5km tunel Pohled − HB Vysočany, který budete potřebovat. Nákladní dopravě v ničem nepomůže. Těch 4 až 5 miliard, co by stál za 10 roků, je rozumné investovat někde jinde. Například na Pravobřežce by se za to postavily možná i dva přesmyky a oba s 10x vyšším efektem.

A mohl bych pokračovat.

K.S.

No pokud budu mít čas, tak bych mohl zkusit přeprojektovat celou trať, ne 😀 (Už jsem pár kousků zkoušel co by se tam dalo nacpat za oblouky)

Nákladka je otázka, pokud bude trať přes Vysočinu dost rychlá na to aby se na ni daly vyhnat expresy, tak jí to možná pomůže dost, ale jenom za podmínky řešení kapacity z Třebové do Chocně. Nákladka by hlavně potřebovala novou trať z Tišnova do Vlkova.

tuKabel

Kdo věří, že Škoda transportation dokáže vyrobit v následujících 3 letech všechno co nasmlouvali, musí být buď blázen nebo manažer Škodovky

eLKá

Jako ano, cíle to jsou velmi ambiciózní, ale nejspíš dosažitelné. Ono těch výrobních kapacit, co jsou schopné se dnes podílet na výrobě tramvají a xPanterů, není zas tak málo.

Milos

Mám za to, že soupravy pro slováky budou z části vyrábět v Trnavě, nebo někde tím směrem. Třeba ta spolupráce bude širší.

Luděk

Jestli myslíš ty tramvaje pro Německo, Plzeň a Ostravu je dost pravděpodobné že se v ČR ani vyrábět nebudou ale v závodě ve Skandinávii (nevím který stat to je přesně a nechci psat blbost)

Milos

Transtech – Finsko

eLKá

Tak při úrovni ceny práce ve Skandinávii a v ČR a s přihlédnutím k nákladům na převoz celých tramvají si troufám odhadovat, že finalizace výroby bude probíhat v Plzni. Už jen proto, že Škodovka těžko bude do svých vozidel dávat jinou trakci, než od Electricu a vozit ji od Radbuzy v bednách k polárnímu kruhu a zase zpět do střední Evropy v tramvajích mi nepřijde jako optimální logistika. Spíš bych jako pravděpodobnější čekal zprávu, že Škodovka kupuje/najímá/staví nový výrobní závod. A pokud se potvrdí vývoj v automotive i příští rok, tak by ŠTRN nemusela mít problém ani s lidmi na… Číst vice »

Dáda

Konečně budou nový vlaky. Už si ty Tronáda a B zaslouží jít na odpočinek.

Zdeněk

V Brně se tomu tornádo neříká a žádné B nejezdí na Os vlacích…..

Jiří Kocurek

Zato tam jezdí hromady Honeckerů. Ty by se daly předělat, vysoká podlaha v rychlíku až tak moc nevadí. A na spoustě rychlíků ty Béčka jezdí.
Tak mě napadá, Honeckery jsou vlasně německé, jen se ojely tady a ne tam. 😀

Maršál

Hmm, Tronádo… To zní jako ideální vlak pro Trondu 🙂

Andrej

Viem že tento postup väčšina na týchto stránkách nenávidí, ale realita je taká, že ak to dobre dopadne, tak to bude veľké víťazstvo pre JMK. Pretože aká by bola alternatíva za normálnych okolností? Buď ďalej objednávať rovnaké staré 50 ročné súpravy u ČD (alebo ešte horšie u nejakej Arrivy), alebo objednať u ČD (Arrivy) novšie súpravy, ktoré by však musel kraj zaplatiť zo svojeho. Takto bude mať nové súpravy, ktoré z 85% zaplatí EÚ, a vzhľadom na to že ich prenajme dopravcovi, ktorý nebude musieť zháňať vlastné, čistá platba za objednávky bude pravdepodobne nižšia než za súčasné staré súpravy. Inými… Číst vice »

Radim

EU zadne penize NEMA a nemuze nic platit. EU pouze sebere penize lidem, pulku prozere a tu druhou milostive posle zpatky. A delny lid se raduje.

Pražák

To je beze sporu pravda, ale zatím bere hlavně Němcům, Švédům či Holanďanům a dává nám, Polákům či Rumunům.
Naše bilance toho co odvedeme do rozpočtu EU versus to co dostaneme je prozatím silně v plusu. Takže proč toho nevyužít?

Tomáš Gottschalk

To je pravda jen částečně. Kontrolní otázka: kdo vlastní většinu průmyslu a bank v ČR a kam odtékají dividendy?

Dáda

Odpovím, ti kteří meli na to stát se jejími vlastníky.

Jiří Kocurek

Což v roce 1989 zahrnovalo velmi malou množinu lidí v ČR. Většina čechů o majekty přišla při znárodnění.

K.S.

To je věc druhá. Ale teoretická možnost tu nějaká byla. Větší problém než znárodnění ale je dodnes velká neochota investovat trochu rizikověji než do spořících účtů a hodně zajištěných produktů. Možná by to tu chtělo trochu pozvednout povědomí o tom jak investovat do akcií a pod. Pak by možná situace u nás se vším vypadala mírně jinak.

Pražák

Jako kdyby nebyla EU, tak by zahraniční vlastníci neinkasovali dividendy? Ale no tak! Samozřejmě, že by inkasovali, ale dotace z EU už by jaksi nebyly. Takže pořád je bilance z našeho pohledu výrazně kladná.

Pepa z depa

Pane Pražáku, máte pro to nějaký podklad nebo tady jen slepičíte věci z televize? Pro ty, co to neví, ano zatím, co dáme je menší částka než, co vezmem ovšem, že z ČR bylo vyvedeno 2biliony korun jako kapitál to vám už asi nikdo v bedně neřekl, ale chápu to, proč se hlouběji zajímat o to, čemu nerozumím.

Jiří Šrámek

Mícháte jablka s hruškami a porovnáváte neporovnatelné. Hlavní je si zařvat, co? Ale to demagogům vždycky šlo.

Kubrt

Tak oni ti zahraniční vlastníci tady nejprve investovali a teď vydělávají, to je normální.

Pražák

Chápete psaný text? Já říkám, že existence či neexistence EU nemá s inkasování dividend zahraničními vlastníky českých firem nic společného. Ty Vaše dva biliony by odtekly tak jako tak (když nejdříve někdo investuje, chce posléze vydělat), ale pokud by neexistovala EU, tak by nebyly ani evropské dotace, tedy by ta bilance byla z našeho pohledu čistě záporná. Takže doporučuji se dovzdělat.

Vít Jůza

Ano, tím jak Češi investují v cizině, vyvádějí kapitál. Když se však daří, plyne z něj do naší vlasti zase zisk.

Andrej

Tak takto ad absurdum ziadne peniaze nema ani ziadna obec, kraj, stat ani prispevkova organizacia. Vase politicke postoje vo vztahu k EU su vsak v tomto konkretnom priapade uplne irelevantne. JMK dosiahol na peniaze na ktore ziadny iny kraj nedosiahol, napriek tomu ze dane platia vsetci rovnake. O tom bol cely moj prispevok.

Ghj

Za me je toto take mnohem lepsi postup. Kdyz uz dotace, tak verejnym institucim a ne napr. penamu.

Dominik

Vlaky by měl vlastnit dopravce, jestli chce kraj své vlaky, tak ať si zrovna založí i svého dopravce.

dopravak

Tento model je v zahraničí naprosto běžný. Kraj jako státní organizace dosáhne na rozdíl od malého dopravce daleko lépe na levné finance a v tomto případě dosáhne na klíčové dotace a může tak nakoupit vozidla mnohem levněji. Dopravce se pak následně stará o provoz. Co je na tom špatně?

Dominik

Že to znevýhodňuje větší dopravce, kteří vozidla vlastní a pak mu tato vozidla budou nečinně stát.
Ano je to výhoda pro menší dopravce, ale jestliže takový dopravce nemá nato aby měl pořádné zázemí (depa, apod…), a ani na vozidla, tak by snad neměl mít ani licenci.

dopravak

Pokud mluvíte o řadách 560, tak ty by „nečinně stála“ tak jako tak. JMK chtěl nová vozidla, takže takto vypsaná soutěž ČD nijak neznevýhodňuje. Depo se dá koupit, postavit, pronajmout…V tomto směru mají ČD oproti ostatním výhodu, ale to neznamená, že by to pro nové dopravce měl být zásadní problém.

Pražák

A on ten větší dopravce má 32 moderních elektrických jednotek, které mu, pokud by tu soutěž vyhrál budou stát v kopřivách? A kde ty vlaky jsou?

eLKá

Tak ČD nejsou jediným dopravcem, který má problémy s novými obchodními modely, stejně dopadly i DB, které pro Rhein-Ruhr-Express chtěly posádky vlaků dodávat o 10% dráž, než jiní dopravci. Tam jde pravda o trochu jiný model, kdy vlastní vozidla patří jejich výrobci a „kraj“ platí pevnou sazbu za vozokilometr. (Nicméně, z pohledu dopravce je to stejný přístup – také jen dodává lidi, kteří s tím umějí jezdit a o vlastní vozidla se nestará.)

Vít Jůza

A mašiny by měli patřit strojvedoucímu, a strojvedoucí, který nemá vlastní nebo na vlastní mašinu, by ani neměl dostat licenci!

Vít Jůza

Pokud by hrozil přebytek vozidel, neměla by se nová dotovat … .

Dominik

Stejně jako na dotace dosahují ČD, viz. Pantery, 844, apod….

David

V roce skoro 2020 nemůžete používat mozek z roku 1980. Svět se vyvíjí, vyvíjejte se taky, Dominiku.

Dáda

tvl já používám mozek ze 70. let… a furt funguje.

eLKá

Ono to není o biologickém stáří mozku, ale o tom, jak je neustále používán a vystavován novým výzvám.

Tronda

Však když nějaký dopravce chce jezdit pouze se svými vlaky, tak se do soutěže na provoz hlásit nemusí.

Anonym ze severu

Město Teplice taky vlastní trolejbusy a autobusy a dopravce si je jenom pronajímá, takže nevidím u JMK zásadní problém (tedy až na to, že tu na takové věci nejsme jako Češi zvyklí 🙂 )

Ghj

Proc?

Cestující

Někteří nejsou schopni za rok zprovoznit existující jednotky a tady někdo doufá v 37 nových za 3 roky.
Při rychlosti výroby a dalších objednávkách ŠT mám jisté pochybnosti.
Jen aby to nedopadlo, že kraj přijde o dotaci a potom to zaplatí daňový poplatník.

K.S.

Tak v případě nedodržení termínů od ŠT snad má být vymáhána škoda na ŠT, ne?

Cestující

S ohledem na cifru je to velice nepravděpodobné, ač by to někdo právně rozhodl v tomto směru.

eLKá

Jako obavy jsou na místě, ale pokud zadávačka byla napsaná tak, že si žádný z účastníků tendru nestěžoval, tak se lze s úspěchem domnívat, že sankce za nedodání (pozdní dodání, nekvalitní vozidla, atd.) budou napsány podobně korektně. (Konečně, celá zadávačka by měla být veřejně dostupná na webu JMK, takže rozptýlení či potvrzení vašich pochybností je zcela ve vaší režii.)
Vůbec bych se ale nedivil, že by případné vrácení dotace z viny výrobce vozidel bylo automaticky Škodovce přefakturováno.

Vít Jůza

V tomto případě to daňový poplatník zaplatí tak jako tak. Dokonce více daňových poplatníků.

Vlk

No. Uvidíme jak to dopadne

Vnější pozorovatel

Dobrá zpráva. Měly by to dělat všechny kraje.

X 1

Prostředky z EU jsou omezené. A vyhrává ten, kdo je připraven.

Dušan

Ony by to možná další kraje i dělaly, ale MD jim na to hned, jak si JMK řekl o 5,5 mld. Kč, seškrtalo okamžitě bez udání důvodu prachy, protože zase tolik nových vozidel tady nepotřebujeme, staré šroty jsou rozhodně lepší – stačí se podívat, co k tomu píše zpráva NKÚ: V dokumentaci programu č. 127 65 ( = program, ze kterého čerpá peníze na jednotky JMK) bylo na podporu obnovy ŽKV z operačního programu Doprava pro programové období 2014–2020 (dále také „OPD2“) počítáno s částkou 19,1 mld. Kč (!). Ve skutečnosti však MD v OPD2 na tento účel vyčlenilo jen… Číst vice »

Jiří Kocurek

No co, za 7,7 miliardy se rekonstruuje 20 Regionov, 40 Bdmtee a B249 se nechají tak, jak jsou. Možná se ještě do rozpočtu vejde nový motor pro 842 a 843 (10 ks), aby ty stroje plnily alespoň EURO III A z roku 2006.
A potom dosazení ETCS na jednotky ř. 560, prototypům je již 53 roků. A to bude asi tak všecko. Jo ještě ETCS na Plecháče, aby mělo co tahat ty rekonstruované Bdmtee.

Zdeněk

Prototyp 560 už je dávno v pánu….