Evropská komise obvinila České dráhy a ÖBB, že poškodily firmu RegioJet. Hrozí jim miliardová pokuta

Souprava RegioJetu poprvé na vídeňském hlavním nádraží. Foto: RegioJetSouprava RegioJetu poprvé na vídeňském hlavním nádraží. Foto: RegioJet

Důvodem jsou maily, v kterých se ČD a ÖBB dohadovaly o vyloučení RegioJetu z nákupu ojetých vozů.

250 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tomash

Kam vlastně poputují peníze z pokuty ČD, do rozpočtu EU, jejíž je náš stát součástí? Předpokládám, že z pokuty nebude profitovat poškozený.

ČD je vlastněná státem, zaplatí tedy pokutu defacto stát? A stát pak bude tu miliardu vymáhat po manažerovi ČD? Podaří se mu vymoci víc jak pár promile z pokuty?

Bohužel to udělování pokut státní firmě je trochu úsměvné, nebo se pletu a skutečně ten mechanismus s pokutou funguje?

vtvt

Jedna věc je státní podnik jako např. LOM Praha s.p., který hospodaří se státním majetkem. Umím si představit, že by stát zadotoval dluhy firmy LOM Praha.

Druhá věc je ČD a.s., která funguje nebo by měla fungovat jako standartní firma, která v případě nedostatku hotovosti (předlužení) skončí v insolvenci. Žádnou dotaci na dluhy ČD a.s. ze státního tedy neočekávám.

Ing. Pavel Suchomel

Dobrý den,
byl jsem, dlouho, nadšencem RegioJetu.
Vzhledem k, dlouhodobému,
hanlivému chování, vlakového personálu, zákaznické linky 800,
jsem přešel, k českým dráhám.
Ti ke mě, vždy milí příjemní.
RegioJet NEPOUŽÍVÁM,
NIKOMU NEDOPORUČUJI !

Hezké dny!
Pavel S.
Brno M:774 037872

vtvt

Souvislost s tématem článku?

PvvS
Anonymní alkoholik

,,Pán je už známá firma. Všude volá a všude, kde se dovolá, tak jen uráží vulgárně toho druhého na lince. Obtěžující hovor.“

Haha, dobrej pacient. 😀 😀 😀

JiP

Problem je nekde uplne jinde. Dohody co udelaly CD a OBB jsou v privatni sfere naprosto bezne a neni to nic nezakonneho. Zde je problematicka pozice obou dopravcu CD a OBB, kteri maji fungovat na volnem trhu, jsou ale svazany regulacemi pro statem vlastnene podniky a to jsou dve naprosto neslucitelne veci. A nejde jenom o tyto vagony. Treba CD a dvorni dodavatel Skoda, ktery dodava jeden sunt za druhym a stejne ho z vyberoveho rizeni nemuzete vyloucit. Po podobnych zkusenostech by privatni firma od takoveho dodavatele nekoupila ani ohnuty hrebik, CD bohuzel koupit musi.

vtvt

“ a stejne ho z vyberoveho rizeni nemuzete vyloucit“

A firma TSS jako „dodavatel na černé listině“… to funguje jak?

XYYY

Netušil jsem, že narušením trhu na poli železniční osobní dopravy je obchodování s ojetými železničními osobními vozy mezi dvěma železničními podniky …

Jak bude ze strany EK považována kartelová dohoda o nenakupování ruského plynu a ruské ropy ?

Není to snad totéž.

Aleš

OK. Chcete založit firmu Dodáme obědy a večeře. Potřebujete auta. Dodací lhůta aut je půl roku. Vy ale chcete začít zítra. Firma Košíček právě prodává 200 ojetých dodávek. Manažer firmy Dáme jídlíčko se ale dozví, co máte za lubem. Zavolá řediteli firmy Košíček a domluví se s ním, že Vám ty ojetiny neprodá. Dojde tímto krokem k narušení trhu dovážení hotových jídel? Ano, dojde.

FP1

To je problém daného podnikatele, že nemá záložní plán, kdyby daná auta nebyla k dispozici.

FP1

Ne, když ředitel firmy Dáme jídlíčko zavolá a řekne, neprodávej je jemu, já je koupím, tak proč nevyhovět, když je to spolehlivý partner? Pokud nikde nezazní, nechci aby vyjel (a není tam žádný úplatek za tuto protislužbu), pojďme ho omezit, tak to je jen domněnka, na základě jednoho dotazu.

Leinad

Firma Košíček klidně může dražit, dražba je vlastně nejvýhodnější způsob jak se aut zbavit. Jenže ty uniklé maily „neprodávej to regiojetu“ nejsou dražba, to je prostě kartel

Georg

nekrmte trola…

vtvt

Kdyby ÖBB řekla, že nabízená částka 80 tisíc EUR/1 vagon je příliš málo, tak se není o čem bavit.

Leinad

To by ale platilo i pro ČD.

vtvt

Co by platilo? ČD nechtělo kupovat. A nic nenabízelo firmě ÖBB.

Georg

vy jste vazne tak blbej, nebo tady trolite? jestli vas to zajima, nastudujte si konkurencni pravo a neptejte se na tu samou pitomost po sto padesate pate…

SYN

Soutěž o to kdo se spokojí s menší částkou za to že to odveze pryč? 🙂

SYN

Tak to je „klasika“… my ty vozy ani nechceme, ale postarejte se o to ať je nedostane Jančura, a pokud možno ani Slováci…

Vtvt

A tak jiné vagony koupili Maďaři. Fascinující logika.

Vtvt

Předpokládám, že RGJ chtěl kupovat Bcmz. A my víme, že 9 těchto vagonů koupilo ČD v 2014. Emaily jsou z 2015.

Spíše je otázkou, zda ČD by flexibilně mohly koupit vagony s ohledem na legislativu = jestli ČD by nemusely vypsat zakázku a tím by se proces nákupu protáhnul.

Georg

tak jak vidite, tak cd nakonec spoustu vagonu nakoupily, takze ani tento stopadesata kreativni vymluva je lehce mimo keramiku…

Karl vB.

Přečetl jsem si výživnou diskusi a myslím si, že v případě, že ČD vyfasujou od EK pokutu, tak 2 až 3 účastníci této diskuse se asi pořádně opupínkují. Doufám, že se nikdo z nich nebude pokoušet o demonstrativní sebevraždu.

Vtvt

Vzhledem k tomu, že Evropská komise tvrdí, že ÖBB a ČD bránili RGJ od roku 2012 (do roku 2016), a vzhledem k tomu, že emaily Kaupa-Dvořák jsou z roku 2015, tak je zřejmé, že zdaleka nejde jen o emaily.

Tohle bylo to podstatné na co upozorňuji, že zveřejněno bylo dosud jen málo detailů. Takže je bezpředmětné si dělat nějaký finální názor.

XYYY

Je předmětem hospodářské soutěže „v provozování železniční osobní dopravy“ prodávání „nadbytečného“ materiálu ?
Proč by ÖBB měly vypisovat nějakou soutěž na odprodej toho, co nepotřebují a ČD vypisovat soutěž na nákup toho, co nepotřebují ÖBB.

Karl vB.

Vy vidíte v mém příspěvku nějakou zmínku o mejlech?
Tak to jste asi jediný….

vtvt

KvB: Reagujete na článek, který doplňuje tiskovou zprávu Ev.komise o informace o emailech.

Evropská komise ve zveřejněné tisk.zprávě totiž uvádí asi jediné konkrétno: že ÖBB a ČD cosi kuli proti RGJ od 2012 do 2016.

Čili je možné, že celá diskuze je o nepodstatném, neboť nelze vyloučit, že hlavním důkazem proti ČD je něco jiného, co není uvedeno v tomto článku.

Karl vB.

Nechme se překvapit. Pokud EK tento případ zpracovávala „bachor-čepec-kniha-slez“ celých 6 let a toto z ní vypadlo, tak to zřejmě nebude otázka jen „pár nevinných mejlů“ mezi ČD a ÖBB, jak se snaží naznačit jeden z účastníků případu, který po celou dobu sice oficiálně tvrdí, že vůbec o nic nejde, ale v rozporu s tím si střádá peníze na okamžik, kdy dojde k vyřešení případu, aby to pak nebyla velká darda do finančního hospodaření firmy.

vtvt

vidím to stejně … „tak to zřejmě nebude otázka jen „pár nevinných mejlů“ mezi ČD a ÖBB“

Ryk Mat

Jenom ať se zabijí. Každé byť sebemenší zlepšení světa se počítá.

Gwann

Tak asi se fakt domlouvali. A to se nedoporučuje. Hrozí fakt problém.

Jen mne fascinuje že Radim se vztekal, že ho CD preplatily, že kupují moc dráze.

To vrhá trošku jiné světlo. Neboli z části nákupu ho vysoupnuli dle pravidel

Jan Sůra

Vztekal se u nákupu GTW.

Georg

vy jste ten clanek necetl, nebo ho nejste schopny pochopit (v takovem pripade bych se na vasem miste nepoustel do komentaru)?

Leos Konecny

To je dobře, je strašný, že vůbec někdo se domlouvá takto nefér. Držím RJ palce

mikemp

Třikrát větší to je RJ hodně nafoukane. Ha.

Vtvt

Na celé věci mě zaráží jediné. Jak to, že 80 tisíc EUR, tedy 2 miliony nebylo schopné zaplatit ČD za jeden ojetý vagon.

Když se podívám jaké desetimilionové pálky chtěly platit ČD za modernizaci starších vagonů v 2010, tak ty 2 miliony za lehátkový vagon v 2015 jsou drobné.
https://www.zelpage.cz/clanky/ojetiny-nebudou-tak-co-dal

Erik85

Jenže koupí těch ojetin investice neskončí, protože ty ojetiny potřebují v drtivé většině případů vyvazovacku, která je dražší než ten vůz + se musí spousta věcí doplnit ( WiFi, IS, SSOD,…) nebo po letech vyměnit či zrepasovat (klimaagregáty apod…).

rozinka

Tak když na něco prachy nemám, tak si to nekoupím a nedomlouvám se s prodejcem, aby to neprodal konkurenci, teda kromě ČD.

XYYY

„Dneska“ prachy nemám, „zítra“ mít budu – můžete mi to paní / pane vedoucí schovat ….

FP1

Sleva pro dlouhodobého partnera, když se to prodejci stále vyplatí, tak proč ne?
Soukromníci přeci stále vykřikují, jak žádný stát a další orgány nepotřebují.

Vtvt

Předpokládám, že RGJ usiloval o Bcmz. A my víme, že 9 těchto vagonů ČD skutečně koupilo v roce 2014, emaily Kaupa-Dvořák jsou z 2015. Takže unifikace o další vagony Bcmz by zlevnila následné modernizace a provoz. To by byla efektivnější cesta jak ČD by bojovaly s konkurenčním RGJ.

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/ceske-drahy-nakoupi-z-rakouska-starsi-vagony-za-267-milionu-1081096

Jan

U ČD nic nového, ani činnost, ani zapírání. U ÖBB trochu překvapení, ale aspoň se přiznali…

BretH

Proč u ČD nic nového? Není vina na straně dopravce, ale snad na straně managmentu! Tito „zodpovědní“ by měli pokutu uhradit. Jenže takhle bohužel zákony nefungují…

Pražák

O trestní odpovědnosti právnických osob jste slyšel? ČD mají samozřejmě náklady na případný postih vymáhat po tehdejším vedení, ale to by bylo v rámci jiného soudního řízení. Ti pánové totiž jednali v zájmu a jménem ČD, nikoliv ve svém osobním.

BretH

Ale to víte, že slyšel. Jen jsem se zatím nikdy nedočetl, že by soudní rozhodnutí bylo respektováno. Šest let trvalo vyšetřování, kolik let budou trvat soudní jednání? Kde budou ti pánové, co jednali v zájmu ČD? Mně osobně vadí jen titulek. A upřímně, do čela těchto státních kolosů se nevybírá podle odbornosti.

ABC

jaká soudní jednání konkrétně myslíte?

Pražák

Občanskoprávní o náhradu utrpěné škody před obecnými soudy ČR.
O vině ČD a ÖBB bude rozhodovat soudní dvůr EU.

SYN

Tak by bylo jednou dobře tam začít jmenovat osoby, u kterých jsou předpoklady že se nebudou nezákonného jednání dopouštět… Nebo se domníváte že si někdo z účatníků mejlové komunikace naivně myslel že co domlouvají je „čisté“? Na 99% si toho oba byli vědomi, jen spoléhali na to že se to neprovalí…

ABC

a ještě budou tvrdit že jednali s péčí řádného hospodáře 🙂

XYYY

Odpovědnost za škodu je limitována zákoníkem práce, navíc běží promlčecí a prekluzivní lhůta, v níž lze škodu vymáhat …
V mezinárodním právu existuje trestní odpovědnost právnickch osob ?

SYN

A kdo jiný „je“ ČD než management (= statutární zástupce)? Jako že fýrové chybu neudělali, ani personál depa? To je snad jasné, nečekali bysme že o tom proběhlo celofiremní hlasování…

Gajda

Protože ví, že přiznáním se jim výrazně zmírní trest. Zato zapíračům by těch 40 milionů euro, co si dali bokem, nemuselo ani stačit.

noerf

To bude zajímavé, ÖBB se přiznali, ČD se snaží zapírat. To by mohla evropská komise chtít pořádně osolit ČD a deset procent obratu jsou dvě miliardy a plus pokuta za působení na trati Praha – Ostrava, odškodnění Regiojetu a pět miliard je pryč. Což znamená osekaní investic do budoucna.

Vtvt

A co konkrétně ČD spáchala? Fakt mě to zajímá. Jestli něco spáchal ÖBB, to je klidně možné. Ale ČD?

Y.K.

„Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na ztěžování jeho činností.“

Vtvt

A kde v tom vidíte nějakou účast ČD?

PvvS

Třebas to, že se v tom angažoval člen představenstva ČD ?

Vtvt

A co spáchal?

BTW: Pan Radek Dvořák se stal členem představenstva až v 2018
https://zdopravy.cz/predstavenstvo-cd-uz-muze-rozhodovat-tretim-clenem-je-radek-dvorak-16249/

PvvS

Nj, tenkrát byl jen šéf kanceláře náměstka ČD odpovědného za osobní dopravu. Moje chyba.

Ale i tak, pokud byl v pozici a byl zaměstnanec, tak se to veze s firmou. OBB tohle vyjednávání přiznaly, to budou ČD těžko zatloukat. Kór pokud se to našlo přímo u ČD na počítačích.

Vtvt

Já nepopírám, že ÖBB přiznalo jednání s ČD.

Ptám se, co je trestného na tom, když jeden druhého o něco žádá. A nic nenabízí na výměnu. ČD nechtělo koupit vagony pro sebe.

PvvS

nejspíš jde o tohle „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet“ . To že to nekoupili ono nemá vliv na to, že se snažili bráni obchodu s jejich přímou konkurencí.

rozinka

Záleží na tom o co budete druhého žádat, toto trestné je, stejně jako když někdo někoho žádá, aby někoho jiného zbušil.

SYN

Nene, ČD se doposud pokoušely soudit na téma „nemáte právo nám ty ejly vzít/kontrolovat“. Tak to teď prohlály, a navíc OeBB se o toto nepřelo a komunikaci uznalo. Takže ČD nastupuje fáze 2: „nojo ale nebylo to nezákonné“ tak přesně takhle se hájí kriminálníci… za prvé se to nestalo, a za druhé jí už bylo osumnáct 🙂 🙂

Y.K.

Ve slově kolektivní?
Jinak detaily asi bude mít EK a já je neviděl, nemyslím si, že by po takové době šetření měli nejasný obraz toho co se stalo a jestli je to v rozporu s pravidly soutěže.

Vtvt

Souhlas, že detaily jsou rozhodující.

Z toho zlomku, který byl zveřejněn, mi jenom připadá, že ČD se chovali nešťastně, ale nikoliv nezákonně. Naproti tomu ÖBB je dost možná vinna a taky proto se přiznali.

PvvS

Kdyby si ČD byly jistý v kramflecích, že se nemaj čeho bát, tak nechystaj peníze na pokutu a na odškodný.

Vtvt

ČD, ale nechystalo peníze na pokutu. ČD prohlubovalo svoji účetní ztrátu.

rozinka

Oba se chovali stejně, ale OBB bude mít nižšího flastra protože se přiznala.

Pražák

ČD požádaly ÖBB, aby neprodaly vagony jejich konkurentovi, už toto je nelegální. To,cze jím ÖBB vyhověly, je jen dovršení celého skutku. Takže pokuta, pokud je soud uzná vinu, bude na místě.

Vtvt

ČD nic nenabídlo firmě ÖBB za to, že se ÖBB připraví o 20 tisíc EUR (80 mínus 60) za jeden vagon

rozinka

Tady se nebavíme o úplatku, ale o kartelové dohodě, vás bych si jako advokáta nenajal.

Vtvt

Na odkazu je uvedeno, že ĆD a ÖBB bránily prodejům vagonů do RGJ v letech 2021 až 2016. Jenže ještě v letech 2014 až 2015 RGJ koupil od ÖBB cca 50 vagonů.

A emaily pana Dvořáka jsou z roku 2015. Takže Evropská komise asi má další důkazy než jsou samotné emaily z roku 2015.

Vtvt

oprava roku: že ĆD a ÖBB bránily prodejům vagonů do RGJ v letech 2012 až 2016

Vtvt

Článek obsahuje nepravdivou informaci. „Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. “

V 2015 koupil MÁV Start od ÖBB cca 50 vagonů.
V 2016 koupil GySEV od ÖBB cca 30 vagonů

Jan Sůra

Je to tvrzení Jančury. Mohu poprosit o odkaz na prodej do Maďarska, ze to bylo až po roce 2015?

Martin Hanzal

2016: 26 vozů pro GySEV – http://www.bahnnews-austria.at/forum/viewtopic.php?t=12378&sid=ffe918956c4e5e707d095aade61ff6af

2015: 49 vozů pro MAV Start zmiňuje i Vagonweb –
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1&v=1132
+ šest CityShuttle řídících vozů řady Bpmbdfee
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1&v=1131

Tvrzení pana Jančury je tedy pravdivé jen částečně, což samozřejmě nic nemění na faktu, že podobné praktiky nejsou v pořádku. Veselé je, že Silvia byla za odměnu odejita z Personenverkehr do představenstva Postbus AG, kde statečně koexistuje dodnes.

Jan Sůra

Diky, doplním

Martin Hanzal

Rádo se. Spadám sice pod nákladní divizi, ale dodnes si pamatuju, že kolem toho bylo tady na centrále dost mrzení 🙂

Georg

u prodeje ojetych linkovych autobusu asi moznosti koluze nehrozi 🙂

Vtvt

vagonweb: „V roce 2015 bylo od ÖBB zakoupeno 49 vozů 2. třídy původní řady Bmpz-l a 6 řídících vozů původní řady Bmpz-s “
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1#n1130

XYYY

Kdyby nebyly ČD blbé a koupily všechno co bylo v Rakousku na prodej místo RailJetů, měly dobře 500 vagonů s mnohem větší variabilitou řazení souprav než sedm Railjetů a sedm Pendolin ….

Georg

hlavne dokud ty vagony nezacal nakupovat jancura, tak ani nehli prdeli. vagonu na prodej bylo k dispozici hafo od db i drive…

Vtvt

Byl by zdroj, že ÖBB prodávaly 500 vagonů namísto RailJetů?

ČD koupily cca 200 ks
MÄV Start a GySEV cca 80 ks
RGJ cca 90 kusů
Celkem cca 350 kusů. Kde je zbytek do 500 kusů?

Mě připadá, že ÖBB si část vagonů nechalo viz vagonweb.cz
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=OeBB_1#n965

Martin Hanzal

Nechali si je. Právě na margo prodeje vozů RJ, čímž si sami vypěstovali konkurenci na Nordbahn, byl prodej dalších vozů zastaven. A upřímně, dnes, po zavedení Klimaticketu, jak když najdou…!

Aleš

Mohl bych poprosit o napsaní druhé věty nějak po lopatě? Laik / outsider nechápe. Děkuji 🙂

Gajda

Jenže on tam byl asi nemalej tlak od OBB, aby tam jezdilo to co jim, jen v modrým. Taky ty RailJety z velký části v tom Rakousku vznikaly, takže byl důvod z rakouský strany za ně lobovat. Ona ani ta spolupráce mezi OBB a ČD není samozřejmost.

Aleš

Přesně tak. Béčka a áčka sice mohla být už dávno ve šrotu, ale nikdo neví, co by bylo s EC Praha-Vídeň. A pokud se nemýlím, tak ty railjety byly nakoupeny za nižší cenu, než by bylo obvyklé. Sice se ve dvojce nedá sedět (zlatý jančurův low cost od DB), ale zase ČD můžou machrovat, že mají moderní a tlakotesne vlaky 🙂

IGCT

Tak, a aby byla spravedlnost spravedlností, tak by EK měla vystavit pokutu RJ, resp tehdy Student Agency, za stejnou věc.

Georg

jancura si taky psal s oebb, nebo vam jen dosly leky?

ABC

za ten autobus za korunu 🙂

Pražák

Což skončilo u soudu s kladným rozsudkem pro SA, aplikovali to jen v době kdy jim byl protiprávně odepřen přístup na AN, jako kompenzaci cestujícím za poněkud nekomfortní podmínky.

ABC

no jo ale to se prostě nezapomíná 🙂

SYN

Rozhodně, ten zákaz přístupu nebude zapomenut, slouží to jako precedent kdyby to někdo chtěl ještě zopakovat…

Jan Sůra

Za jakou stejnou věc?

Y.K.

S kým se Student Agency tajně dohodla, aby zabránila nákupu vozidel… vlastně komu?

SYN

Podle něj je to prostě „stejný“ 🙂

Luboš Beneš

Hodinky jako holinky, oboje se natahuje.

Geralt

Docela neprozíravé, řešit takové věci e-mailem a ještě ho ihned nesmazat. Čekal bych že takové věci spolu budou manageři řešit neformálně někde v kavárně ve Vídni.

Jiří Kocurek

V Café Central a pod jménem Stavros Papadopulos…

Martin Verner

Obvykle se to dělá při náhodném potkání se někde na benzince při cestě každý někam úplně jinam, ale to železničáři asi nesmějí… 🙂

Jiří Kocurek

Pro zničení Jančury udělají cokoliv, i sobě řidičák! 😀

ABC

a budou jezdit auty 🙂

Andrej Veliký

Bez RegioJetu by byl svět lepším místem. Sorry jako.

Beny

Jasně reko koženky s režijkou for ever.
Nebo by ČD sami od sebe začaly zlepšovat služby? A teď tu o Karkulce.

FP1

Koukám vy máte taky hezké pohádky, kam stále chodíte na to, že bez RegioJetu by tu byla sama koženková Béčka?

Jiří Kocurek

Bez Regiojetu by tady byly ty rakouské ojetiny, jen v Najbrtu.

***** Petr

Ani ty ojetiny ne. Koženky by byli TOP a hafo keců okolo , jaká je to paráda být přilepen . Přece by ČD nekupovaly ojetý šrot ?

Y.K.

No, spíše by běžela třetí humanizace béček a rekonstrukce něčeho domácího, tehdy základ obnovy.

SYN

Naopak, nebýt vzniku RegioJet by u ČD po těch vagonech neštěkl ani pes… zadalo by se něco vyrobit do Prasu nebo k Schadewerke… několikrát dráž ale bez zbytečných komplikací pro management…

vtvt

2007 – zájem ČD o ojeté vagony. https://www.zelpage.cz/zpravy/5467

RGJ vznikl později než 2007.

Ale souhlas, že konkurenční tlak na ČD působil bladodárně na zvyšování kvality.

Otos

Tak se podívejte, co nasazuji ČD na R11 Rožmberk. Špinavé, drnčící vozy, přes okna téměř nevidět. Konkurence široko daleko neni, tak jedeme pěkně v klidu a pohodě . Je fakt že průvodčí jsou jako ze škatulky a ochotní.

FP1

Jistě a ty Bee, Bpee, Bmz, atd… co tu jezdili ještě před Regiojetem, to je nic?

Y.K.

Hmm a kolik jich bylo v poměru k celku? Ještě vloni byla béčka na mnoha trasách základ. A dost jich jezdí stále i letos.

rozinka

Ty jezdili před RJ na R11, R17? Že si je tam nepamatuju.

Karl vB.

No, takový „Rožmberk“, nebo „Lužnice“, to je taky závan starých časů i přesto, že RJ existuje.
Kdyby RJ neexistoval, tak kdo ví, jestli by ČD ten hadr na koženku vůbec natáhli.

M@trixX

Staci sa pozriet, ako to vyzera na Slovensku, kde Regiojet nic a nikoho nerozhybal.

Beny

Podívejte se na řazení na želpage, rok 2008. Béčka tam máme dokonce i na 1 EC do pl, na Ex jsou pak spíše pravidlem a na R prakticky bez vyjímky.

A mluvím o reko B, to uznávám, nějaké humanizace proběhly už před RJ

Ketchup1970

CD zavedly co to jen šlo EC Antonín Dvorak , zavedly IC Jan Perner , projekt vlaku Manažer , Pendolino . Takže predradimovska doba nebyla úplně bez snahy . Věřte ze se mnoha fanouškům železnice chtělo s tím něco dělat . Ale kde je žába na prameni nevím . Třeba první vysokorychlostní spojení skrz naši zemi bude provozovat RegioJet .

Beny

Jako cestující v ČD nyní tu snahu ve velkém vidím. Průvodčí jsou příjemní a třeba Můj vlak je prostě skvělý.

PvvS

Jojo, to vidíme doteď. Bez 810 a honneckerů ani ránu.

rozinka

Copak, chtěli po tobě jízdenku?

Jarda V.

Jo a na Ostravu dneska Pendolinem za litr a koženkou za 700, o ostatních tratích namluve. 810 základ a kdo bude remcat tak jen na stojáka. 🙂 konkurenční boj má své stinné ale i pozitivní stránky a taky si myslím že ty pozitiva jsou v drtivé převaze.

rozinka

Copak za litr, za litr to bylo před 12 lety, bez konkurence by to dneska pendolinem byli litry dva a dotovanou koženkou za litr. A ještě by šotoušci spooojeně mručeli.

mikemp

Mohlo, ale bohužel neni.

FP1

Ale nejlepší je, jak RegioJet brečí, že kvůli jiným, je menší, holt mohl koupit jinde a byl by 3x větší i tak, ale proč nebrečet, jak ostatní jsou zlí a vzali mu hračky.

rozinka

Je vtipný jak najednou modrý gumy obajují šmelinu, ale kdyby někde RJ chcípla lokomotiva, tak hned kvičí po odebrání licence. A přitom narozdíl od modrého neudělal nic nezákoného.

PvvS

Pročpak se teda chudáček Černá Díra (na peníze) tak bál konkurence ? Třebas proto, že nejen v tý době platilo, že nejlepší jednička u ČD je německá dvojka ?

***** Petr

Jenže RJ nebrečel. Ti avataří troubové se naprášili sami. A to, že by více rostli je fakt , kterému nejde nevěřit, nastartováno měli.

FP1

Regiojet brečí teď, jak je kvůli nim menší, on umí jen brečet, mu všichni hází klacky pod nohy.

Vtvt

Tak jestli ÖBB odmítlo prodat vagony RegioJetu, tak se nedivím, že RGJ jsou smutní.

rozinka

No a co asi umí ČD, jenom brečet a dělat obstrukce ve výběrových řízeních jak jim všichni ubližují.

***** Petr

Tak evidentně měl pravdu a důkaz poskytl sám management ČD.

Adam

Protisoutěžní praktika jak z učebnice. 🤦Ještě k tomu přijde přímo od generála. To nevymyslíš..

Vtvt

Mohl byste mě poučit, jak ČD a ÖBB emaily z roku 2015 bránily od 2012 firmě Regiojet?

Období 2012-2016 uvádí samotná Evropská komise.

Koloťuk

Asi to nebylo v pořádku, ale i po x letech jezdí tuto trasu zahnojenými letitými vozy.
Někdo mu zakázal koupit jiné za tu dobu?
Nehledě k jeho vlastnímu jízdnému v busu na trase Brno – Praha při konkurenci Asiany svého času.

Jiří Kocurek

A proč teda ČD takové letité vozy od ÖBB strašně moc chtěly? A kdo jim zakázal koupit si jiné?

Koloťuk

Doporučuji lépe číst.
Píši na TÉTO trase. Vy víte, že tyto konkrétní vozy chtělo ČD na tuto konkrétní trasu? Nikoliv. Akorát tímto serverem „žijete“ a proto „svítíte“ u každého článku i přes své chabé odborné znalosti.

bkv

Ano ČD vagony původně plánovaly na trať Praha – Cheb. Po nástupu RJ šly všechny na Ostravu…

Koloťuk

Díky za upřesnění, snad si to pan Kocurek přečte.

rozinka

A peoč teda dali na Ostravu ojeté šroty a na Cheb jezdili dalších X-let plesnivá B.

PvvS

A čím by tam jezdily ČD ? Zahnojenýma letitýma vozama, akorát že by nebyly odkoupený ?

Koloťuk

Od 2014 soupravy Railjet. Email je z roku 2015. To nejsou zase tak složité počty.

PvvS

A to jen kvůli tomu, že náhodou ta trasa vede do Rakouska a vyrovnávaly se tím jízdy rakouských souprav u nás.

Koloťuk

Tak otázka nezněla. Že jste se uvařil na své vlastní nudli o teorii vozového parku, s tím nic neuděláte. 😀
Není Kocurek rodinná přízeň? Ten taky operuje vyčteninami, teoriemi a reálné znalosti blízko nule.

Aleš

Jel jsem poprvé a naposledy Astrou. Radši „zahnojeným“ low costem. Na české železnici neexistuje nic pohodlnejšího, kromě businessu v railjetu. Pokud je tedy plný vlak, samozřejmě celá koženková lavice v béčku je pro spoustu lidí pohodlnější 🙂

XYYY

Ale existuje – slovenská jednička nebo i modernizované slovenské dvojky co jezdí na Valašských expresech, Tatranech, Zemplínech apod … Pohodlná je jednička v řidičácích (ex 954.2) a 471.

Dušan

Mohu tímto požádat o sdělení soukromého názoru na tuto věc redakci zdopravy.cz ? Tím myslím p.Sůru nebo p.Šindeláře ? Zajímalo by mne to. Děkuji.

Jan Sůra

Nemusíme mít doufám názor na vše:)

Vtvt

A máte nějaký názor na to, že 80 vagonů OBB v 2015-2016 koupili dopravci v Maďarsku?

Mě to přijde jako škoda, neboť kdyby vagony koupili dopravci v ČR, tak mohli získat nové cestující při výměně nejhorších vagonů v provozu

Jan Sůra

Je to škoda pro celou českou železnici. Ale když vidim ta jména v představenstvu ČD v roce 2015, tak nejsem překvapen.

Vtvt

Díky za názor.

Ondra Říha

No, myslím, že RegioJet by dostal zase jinou pokutu a to je školení personálu na vlakvedoucí. Minule se bavila nějaká vlakvedoucí, že jim nějaká Beata nadiktovala odpovědi při testech na D1. Nevidím do toho, ale někteří ti vlakvedoucí – by státní D1 určitě neudělali.

Beny

Nějaká vlakvedoucí a nějaká Beata? Tak to už je vážný 😆

Tonda Sehnal

Máňa z prasečáku to říkala, takže to je směroplatný 😃

***** Petr

Díky Ondro za příspěvek. Za mě patří do TOP 5 letošního roku.

XYYY

Testy bych nikdy neřešil, nechal bych je ručně sepsat vlak, vypočítat brzděnku ….

rozinka

No jo, ale to by ČD nevyjelo 95% vlaků.

Gryphonheart

Už někdo vyšetřil toho chudáka Jančuru za to, jak jezdil do Reichenbergu za korunu, pod reálnými náklady? 👀

Já tam vidím jen prosbu mezi kolegy, se slušnou odpovědí ve stylu: nabídku dal, ale odmítli jsme ji.

Tim se nezastávam ČD, mám je i s Jančurou rád oba tak asi stejně, tj. vůbec 😉

Pražák

Už to, že o to ČD žádaly je nelegální, to, že ÖBB vyhověly je jen „třešnička na dortu“. Trestný je samotný úmysl.
Z Liberce jezdil pod náklady když mu byl neoprávněně znemožněn přístup na AN, je na to dokonce rozsudek soudu.

Martin Verner

Úmysl rozhodně trestný není. Trestné je jednání, pokus, případně příprava, ale v žádném případě ne úmysl. Pro nekalou soutěž platí totéž.
Tady je to ovšem minimálně pokus, spíše dokonáno.

Vtvt

Neznáme všechny detaily. Komise tvrdí, že ÖBB a ČD bránily Regiojetu od roku 2012. Maily Kaupa-Dvořák jsou z 2015.

Karl vB.

Tak se zeptejte „komise“, možná našli i něco dalšího, co ještě nebylo mediálně zpopularisováno.

Vtvt

Vidím to stejně. Asi ještě existují další důkazy.

Jan Sůra

Vyšetřil. psalo se o tom xkrát. Google znáte?

Sch

Poslední odstavec je zásadní a platí i pro nákladní dopravu. Toto šetření EK je velmi důležité. Evropské železnice mají před sebou ještě dlouhou cestu a mnoho překážek, než budou tak otevřeným a pružným polem, jako jsou evropské silnice a nebe, a než budou schopny jim úspěšně konkurovat.

Geralt

Nesouhlasím. Současná forma liberalizace s výběrovými řízeními orientovanými striktně na cenu cestujícím moc nepřinese. Třeba to co udělal plzeňský kraj, kdy v přímém zadání nezvolil nejlevnější nabídku, ale nabídku s nejlepším poměrem cena/výkon (neboli trochu si připlatíme, ale místo ojetin budeme mít nová vozidla) už nebude bohužel možné. Už to bude vždy že nejlevnější vyhrává, i když je to hloupost a v soukromém sektoru se takhle vážně nenakupuje.

Georg

a jak byste chtel resit ojetinu v elektricke trakci v ceskych emc podminkach?

PvvS

Takže stačilo výběrko, kde by podmínkou byly nová vozidla do určitého data ? Naštěstí tohle přihrávání kšeftu kamarádíčkům formou přímýho zadání končí.

Geralt

Ne, stačila by veřejná a transparentní tržní konzultace, kde by dopravci prezentovali svoje nabídky a objednatel si následně zvolil tu nejvýhodnější z nich (což nemusí být ta nejlevnější). Nebo snad zákon umožňuje, aby při VŘ cena dělala jen 50 % hodnocení a ostatní parametry těch zbylých 50 %?

PvvS

A jakej je tedy pak rozdíl proti kvalitně definovanýmu výběrku, kde si zadavatel určí parametry, který ty vozy mají plnit a nechá ať se výrobci poperou mezi sebou ? POkud tam bude podmínka nových vozidel s určitou kapacitou, můžou se hodnotit i roční náklady na údržbu. Ale nejdou tam naštěstí dát podmínky, že výrobce musí být jen JSD jediný správný dodavatel), nebo že to musí být od nejmenovanýho modrýho dopravce.

Tedy kromě toho, že u výběrka se to hůř přihrává vybraným firmám.

Geralt

Jde o to, že při definici výběrka nemůže zadavatel podchytit všechno, resp. neví, jaké jsou vůbec možnosti.

PvvS

Hm, takže ti dopravci, nebo kraje, který prvně vedou tržní konzultace a na základě toho pak vypíšou výběrko, to dělaj blbě a nevědí co chtějí ? A u přímýho zadání nevadí, že nevědí co chtějí ?

Tonda Sehnal

Aby železnice dotáhla dnes naprosto nedostižitelný náskok silnice, potřebuje:
1) jednotná pravidla
2) jednotný jazyk
3) jednotnou techniku.
Nic z toho v následujících dekádách nehrozí ani náznakem. 🤷
Železnice tak bude muset být uměle (a draze) protěžována. ☹️

Ketchup1970

A kde vidíte jednotná pravidla v silniční dopravě ? Přestávky kamionů, sociální mzdový dumping východních řidičů. Snaha Francouzů a Belgicanů se s tím vypořádat . Přetěžování kamionů u nás a naopak přísná policie v staré EU .

Geralt

Základ pravidel silničního provozu je všude stejný (silniční konvence), a ty rozdíly si nastudujete za jedno odpoledne. A nemusíte před vjezdem do každé země skládat zkoušku z předpisů v místním úředním jazyce, a současně prokazovat že místní jazyk ovládáte minimálně na komunikativní úrovni. Vlastně jazyk dané země nemusíte ovládat vůbec. Když bude nejhůř, nějak se vždycky nakonec domluvíte.

Martin Chovanec

Bohužel se díky tomuto kroku ČD/ÖBB už Regiojet nedostal k vyhovujícím vozům, což se dodneška projevuje na stavu a poruchovosti těch, které má.

Pražák

Tady nejde o RJ a jeho vozový park, ale o to, že takovéto praktiky jsou prostě nelegální.

Martin Chovanec

Spíš jsem naznačoval, že kromě toho, že je to nelegální, tak to ve finále odskáče cestující zhoršeným komfortem. Ale jak mi níže vysvětluje XYYY, asi bych to neměl brát jako polehčující okolnost pro stav vozového parku RJ.

Vtvt

2015-2016 koupil MAV a GySEV dohromady asi 80 vagonů od ÖBB. Bylo by líp, kdyby za rozumnou cenu je pořídil dopravce působící v ČR

XYYY

Každý vůz, bez ohledu jak je starý rám (to je to jediné, co se na voze nemění) musí procházet pravidelnou údržbou, přesto se nevyhne situaci, kdy se porouchá klimatizace, nefunguje CZE … to platí pro všechny dopravce … pak se musí vůz odstavit a závada odstranit ….

Ketchup1970

To některým nevysvětlíte . Ono totiž žlutým nastřikem se vůz stane spolehlivějším a dokonalým .
Nicméné pleticha to byla a nebyla fér .

Ketchup1970

Mne by zajímaly některé chybějící části vozů stejného typu ( v barvách Najbrt i žlutá ) když do depa ten modrý exOeBB Bmz přijel . Zajímalo by mne jak se muže stát , ze uvnitř vozu někdo během jízdy vypinuje vodiče ze svorkovnice . Nastesti tam nechal navlacky s čísly , tak se to nastrkalo zpět a dveře chodily . Taková sabotáž mi vrtala hlavou .

toor555

Jančura má sám máslo na hlavě, podvody s doplatky slev jízdného, nepřiznává celé mzdy do daní,atd. ,ale rád žaluje na druhé..

Pražák

To je podstata právního státu, každý má možnost obrátit se na patřičné orgány pokud má za to, že jeho práva byla někým porušena. V tomto případě navíc skutečně byla.

Jiří Kocurek

Jenže na tuhle špinavost přišla EK sama vlastním šetřením.

Koloťuk

Stačí si vzpomenout na Flixbus, který ho převálcoval a jak R.J. „plakal“. 😀

Jan Sůra

Nějaké důkazy pro tato tvrzení prosím máte?

Martin Verner

Právo není mariáš. Nikdo nemůže své vlastní provinění přebít tím, že někdo jiný se jinde provinil taky.

Pája

Taky se splatností faktur to není ten nejdokonalejší partner. Tudíž je na místě obava, že i vozy ÖBB odebere ale s placením pospíchat nebude. Tuto reputaci si udělal sám.

Ten kdo vi

Doufám že stejné vyšetřování a podobné pokuty padnou v případě kdy RJ vyfoukl vozy ČD.

Leinad

RJ zakazoval prodej vozů konkurenci?

Pražák

Další kdo nepochopil o co jde. RJ se dohodl s prodávajícím, že tento nesmí koupit vagóny určené k prodeji i když nabízí vyšší cenu?

Pražák

Oprava
RJ se dohodl s prodávajícím, že tento nesmí prodat ČD vagony určené k prodeji i kdyby ČD nabídly vyšší cenu?

FP1

By se dohodli no, však máme tržní prostředí ne?
Tak holt by ostrouhali a podívali se jinde.
Cena vždy musí být jediným faktorem? Což takto dlouholeté partnerství x firma (pro daný subjekt) neznámá.

Aleš

Povinnosti řádného hospodáře znáte?

FP1

Povinnosti řádného hospodáře? To se dá aplikovat i na to známý/neznámý subjekt. S péčí řádného hospodáře byl zvolen subjekt, který sice nabídl nižší cenu, ale zato ho dotyčný zná a tedy zná jeho spolehlivost.
Ono pak je super, když někdo nabídne nejvíc, ale neplatí.

Honza

Jak to souvisi s popisovanym nekalosouteznim jednanim CD/OBB?

Jiří Kocurek

Myslíte ty šroty, ve kterých nechce nikdo jezdit, jak tady zastánci ČD tak rádi píší?

Ten z Mělníka

Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.

To je citace z rozhodnutí ve vztažnosti k letům zahajování provozu, nebo Sůrovská nestrannost? Proč jsem si tu musel přečíst milion článků o TGV (poprvé dobrý a objektivní, podruhé dobrý… popáté, už jsem si říkal, že autorovi hráblo) a ne to, že doteď má 90% olítaný křápy a dovezl další várku od DB v dnešních dnech.

bkv

Opravdu si myslíš, že p. Sůra píše na web EU?

Martin Chovanec

Stejné slovní spojení je i na webu ČT, takže to asi není od p. Sůry

Jan Sůra

Úplně nerozumím, co jste chtěl sdělit, nicméně tato pasáž je z ČTK (proto je podepsána redakce + ČTK). A nemám s ní jediný problém. Jestli Vy ano, řešení asi znáte.

Aleš

Kolik vozového parku ČD je mladší třeba 10 let? Myslíte, že je to víc než 10%?

Ondřej

Na co ten chlap myslel když ten email psal? Doufám, že to po něm budou vymáhat.

Pražák

Takže problém není, že CD a ÖBB nedodržovaly pravidla, ale že se u toho nechaly chytit?

Lukáš

To prece Ondrej nerika.

Pražák

V podstatě říká, podle něho je problém v tom, že to řešil mailem, tudíž vyrobil důkaz. Kdyby to bylo osobně nebo třeba po Skype, EU to nemá jak dokázat.

Ondřej

Samozřejmě, že to problém je! Já se podivuji se nad inteligencí toho jedince – v takto vysoké pozici. Kdyby si to řekli ústně, tak to pravděpodobně dneska nikdo neřeší.

Pražák

Ale proč to chcete vymáhat po něm? To bylo rozhodnutí vedení ČD, ne jen dotyčného pána. Problém je, že to vůbec někoho napadlo.

Petr

Ten pán byl místopředseda představenstva. Vy děláte jako kdyby to byl nějakej Lojza z depa…

Pražák

Ale rozhodně v tom nejel sám, že?

Karl vB.

To asi nebyl, ale choval se tak, jako kdyby byl.

Petr Pomalý

V té době nebyl, to se stal až mnohem později, ke zděšení většiny zúčastněných.

rozinka

A modrogumové by si mnuli ruce, jak jim to šméčko prošlo.

Martin Verner

Který chlap?
Skutečný problém vytvořil Kaupa; to, co napsal on, obě firmy přijde draho.

Vtvt

Kaupa není on, ale ona.

A maily jsou z 2015, ovšem Evropská komise tvrdí, že ÖBB a ČD bránily Regiojetu už od roku 2012. Takže neznáme detaily.

MTl

Číst cizí emaily fuj. No a co tak se dohodli když já něco prodávám tak si taky vyberu komu ne.

Mates

Ty nie si štátom vlastnený podnik a ani nemáš takú veľkosť na to, aby si vytvoril kartel či monopol.

marty-t2

Tuším, že dokonce ten kdo má 30% a víc tržního podílu si musí dát extra velký pozor, aby nepřišel do konfliktu s anti-monopolními nebo anti-kartelovými zákony. Flastry za podobné jednání můžou být ve fungujících právních státech pro přistiženou společnost velmi bolestivé…

Otakar

Každý podnik se musí chovat s péčí řádného hospodáře a pokud někdo nabízí o 20k EURO víc/vagón, tak vyberu jej, protože proč sakra prodávat za méně, mám-li za tu cenu na to kupce.

FP1

Tak nabízená částka nemusí být vždy jediným faktorem.

Jiří Kocurek

Ochrana monopolu, spáchání tč. a ve výsledku poškození firmy o výši miliardové pokuty je fakt výhra

Martin Verner

Pak ale, pokud mám kvalifikovanou tržní pozici, musím mít setsakra dobře odůvodněné a doložené, jaké byly ty další faktory (a že nebyly diskriminační ani nekalosoutěžní).

FP1

Naopak mně by zajímalo, na základě čeho EK soudí, že chtěly vyřadit RegioJet (navíc když předtím už od ÖBB koupil), je to v těch e-mailech někde napsáno, nebo to soudí jen na základě pouhopouhé žádosti, ať neprodávají konkurenci?
Faktorem může být například déle trvající spolupráce, tedy pro daný subjekt známá a spolehlivá firma.

Pražák

Už ta žádost ze strany ČD je trestná. Protože ČD nemá co žádat jiné firmy, aby někomu něco neprodali.

Vtvt

Myslíte?

Pražák

Narozdíl od Vás ano. Ostatně ÖBB se přiznaly, naší modří soudruzi zatloukání jak malé děti. Ono totiž evidentně nejde jen o ty dotyčné maily.

Vtvt

Souhlas. Evidentně nejde jen o ty dotyčné emaily. Ale o co jde, to dosud zveřejněno nebylo Evropskou komisí.

FP1

Berme to jako bezúplatnou rezervaci.

Frantík

Pokud teda nemám zaručeno, že se mi to za tu levnější cenu nevrátí líp.

Hodně štěstí

Tudíž příště bude lepší ty vozy sešrotovat a bude to.

Pražák

Jenže o tomhle to není, tady se jedna státní firma (žijící takřka výhradně z veřejných prostředků) obrátila na obdobnou státní firmu v jiné zemi (Rakousku) se žádostí, aby tato rakouská státní firma neprodala starší vagony, kterých se chtěla zbavit jiné, tentokrát soukromé firmě, která je shodou okolností konkurentem té první státní firmy. Což prostě dle pravidel obchodní soutěže platných v EU není legální.
Kdyby ČD a ÖBB dodržovaly pravidla, není co řešit.

FP1

EU se montuje do něčeho do čeho ji nic není, však máme tržní prostředí ne?
Prostě firmy se dobře znají, tak se dohodli na prodeji no. Je to úplně stejně, jako kterýkoliv jiný obchod, kde se subjekty znají, tak je logické, že dám přednost před dlouholetým partnerem.

Ritchie

Naopak! EU dbá o to, aby tržní prostředí bylo zachováno. Kartelové dohody jsou netržní praktikou.

FP1

EU řeší věci, které by měly být řešeny na úrovni státu, a zasahuje tak do suverenity státu.
Prostě 2 podniky, které spolu dlouhodobě spolupracují, se dohodly na obchodu. Je v těch e-mailech někde napsáno, pojďte vyřadíme RegioJet? Jestli ne, tak to jsou pouhé domněnky na základě toho, ať neprodávají Regiojetu. Ale to by zas museli vědět, že nemá šanci koupit jinde, ale jak by se k takové informaci dostali?

bkv

>EU řeší věci, které by měly být řešeny na úrovni státu

A na úrovni jakého státu bys to tedy řešil? Česko nebo Rakousko?

FP1

EU by nemělo stát nad státy, takto ale stojí.
Rakousko prodávalo, takže na úrovni Rakouského státu. A ten by měl rozhodnout, resp. na obou, Rakouský soud by rozhodoval o ÖBB a Český soud zas o ČD.

***** Petr

Přečti si článek a zamysly se než budeš psát nesmysly. Konání ČD a OBB je učebnicový příklad . Tady ani není o čem diskutovat. Tady jde o RJ až sekundárně.

FP1

Tady jde o RegioJet (nevím co do toho pletete Railjety = RJ) především, jiný další dopravce v tom asi, tak „ublížený“ není.

Pražák

A to tržní prostředí je všude na světě chráněno příslušnými normami, právě proto, aby nedocházelo k podobným věcem, které volnou soutěž poškozují.
EK se do toho „montuje“ proto, že to má v popisu práce. Rozsudek pak vynese nezávislý soud.
Evidentně plácáte a nevíte o čem.

FP1

Jestliže existuje nějaký orgán nad státem, tak pak bychom měli EU rychle opustit, protože jinak přestáváme být suverénním státem, jestliže nějaká uměle vytvořená EK smí diktovat.

A ono došlo k uplácení? Ono bylo tlačeno na další dopravce a výrobce aby konkurenci neprodávalo? Dělá se z komára velbloud, obyčejná dohoda mezi 2 subjektym. Ale ono vlastně nešlo o soukromníka a pro ty musíme dělat první poslední.

Karl vB.

Vaše smyslová skupina?

Hodně štěstí

Jenže logicky si každý nebude podkopávat svůj trh. Kdyby ÖBB ty vozy opravdu sešrotovaly, tak by bylo problému.

Pražák

Ano, ale pokud je chce prodat, tak se nemůže dohodnout s ČD či jiným subjektem, že je někomu neprodají. To je totiž ukázkový příklad kartelového dohody, což je nelegální a padají za to velmi citelně tresty.

FP1

Tak hlavně, že existují kartely, které jsou dovoleny, ba co víc jsou chráněny vládami, a to dokonce i napříč zeměmi. Takže ne, že kartel je špatný (když tedy připustíme, že k němu došlo, i když tedy šlo jen o pár vozů a nemělo to vliv na žádné další obchody), ale záleží, kdo ho provozuje.

Leinad

Pro majitele lepší prodat v dražbě, ne domlouvat kamaradčofty.

Marcel Štancl

Kocourkov

Daniel Jablonecký

Ne. Právní prostředí a schopnost vymáhat dodržování platné legislativy.

Jiří Kocurek

Nikoliv, strýcové v tesilovém svetru a jednání ne moc vzdálené praktikám mafie.