Evropská komise obvinila České dráhy a ÖBB, že poškodily firmu RegioJet. Hrozí jim miliardová pokuta
Souprava RegioJetu poprvé na vídeňském hlavním nádraží. Foto: RegioJet
Důvodem jsou maily, v kterých se ČD a ÖBB dohadovaly o vyloučení RegioJetu z nákupu ojetých vozů.
Kam vlastně poputují peníze z pokuty ČD, do rozpočtu EU, jejíž je náš stát součástí? Předpokládám, že z pokuty nebude profitovat poškozený.
ČD je vlastněná státem, zaplatí tedy pokutu defacto stát? A stát pak bude tu miliardu vymáhat po manažerovi ČD? Podaří se mu vymoci víc jak pár promile z pokuty?
Bohužel to udělování pokut státní firmě je trochu úsměvné, nebo se pletu a skutečně ten mechanismus s pokutou funguje?
Jedna věc je státní podnik jako např. LOM Praha s.p., který hospodaří se státním majetkem. Umím si představit, že by stát zadotoval dluhy firmy LOM Praha.
Druhá věc je ČD a.s., která funguje nebo by měla fungovat jako standartní firma, která v případě nedostatku hotovosti (předlužení) skončí v insolvenci. Žádnou dotaci na dluhy ČD a.s. ze státního tedy neočekávám.
Dobrý den,
byl jsem, dlouho, nadšencem RegioJetu.
Vzhledem k, dlouhodobému,
hanlivému chování, vlakového personálu, zákaznické linky 800,
jsem přešel, k českým dráhám.
Ti ke mě, vždy milí příjemní.
RegioJet NEPOUŽÍVÁM,
NIKOMU NEDOPORUČUJI !
Hezké dny!
Pavel S.
Brno M:774 037872
Souvislost s tématem článku?
Asi takhle :
https://www.vyhledatcislo.cz/cislo/774037872
,,Pán je už známá firma. Všude volá a všude, kde se dovolá, tak jen uráží vulgárně toho druhého na lince. Obtěžující hovor.“
Haha, dobrej pacient. 😀 😀 😀
Problem je nekde uplne jinde. Dohody co udelaly CD a OBB jsou v privatni sfere naprosto bezne a neni to nic nezakonneho. Zde je problematicka pozice obou dopravcu CD a OBB, kteri maji fungovat na volnem trhu, jsou ale svazany regulacemi pro statem vlastnene podniky a to jsou dve naprosto neslucitelne veci. A nejde jenom o tyto vagony. Treba CD a dvorni dodavatel Skoda, ktery dodava jeden sunt za druhym a stejne ho z vyberoveho rizeni nemuzete vyloucit. Po podobnych zkusenostech by privatni firma od takoveho dodavatele nekoupila ani ohnuty hrebik, CD bohuzel koupit musi.
“ a stejne ho z vyberoveho rizeni nemuzete vyloucit“
A firma TSS jako „dodavatel na černé listině“… to funguje jak?
Netušil jsem, že narušením trhu na poli železniční osobní dopravy je obchodování s ojetými železničními osobními vozy mezi dvěma železničními podniky …
Jak bude ze strany EK považována kartelová dohoda o nenakupování ruského plynu a ruské ropy ?
Není to snad totéž.
OK. Chcete založit firmu Dodáme obědy a večeře. Potřebujete auta. Dodací lhůta aut je půl roku. Vy ale chcete začít zítra. Firma Košíček právě prodává 200 ojetých dodávek. Manažer firmy Dáme jídlíčko se ale dozví, co máte za lubem. Zavolá řediteli firmy Košíček a domluví se s ním, že Vám ty ojetiny neprodá. Dojde tímto krokem k narušení trhu dovážení hotových jídel? Ano, dojde.
To je problém daného podnikatele, že nemá záložní plán, kdyby daná auta nebyla k dispozici.
Ne, když ředitel firmy Dáme jídlíčko zavolá a řekne, neprodávej je jemu, já je koupím, tak proč nevyhovět, když je to spolehlivý partner? Pokud nikde nezazní, nechci aby vyjel (a není tam žádný úplatek za tuto protislužbu), pojďme ho omezit, tak to je jen domněnka, na základě jednoho dotazu.
Firma Košíček klidně může dražit, dražba je vlastně nejvýhodnější způsob jak se aut zbavit. Jenže ty uniklé maily „neprodávej to regiojetu“ nejsou dražba, to je prostě kartel
nekrmte trola…
Kdyby ÖBB řekla, že nabízená částka 80 tisíc EUR/1 vagon je příliš málo, tak se není o čem bavit.
To by ale platilo i pro ČD.
Co by platilo? ČD nechtělo kupovat. A nic nenabízelo firmě ÖBB.
vy jste vazne tak blbej, nebo tady trolite? jestli vas to zajima, nastudujte si konkurencni pravo a neptejte se na tu samou pitomost po sto padesate pate…
Soutěž o to kdo se spokojí s menší částkou za to že to odveze pryč? 🙂
Tak to je „klasika“… my ty vozy ani nechceme, ale postarejte se o to ať je nedostane Jančura, a pokud možno ani Slováci…
A tak jiné vagony koupili Maďaři. Fascinující logika.
Předpokládám, že RGJ chtěl kupovat Bcmz. A my víme, že 9 těchto vagonů koupilo ČD v 2014. Emaily jsou z 2015.
Spíše je otázkou, zda ČD by flexibilně mohly koupit vagony s ohledem na legislativu = jestli ČD by nemusely vypsat zakázku a tím by se proces nákupu protáhnul.
tak jak vidite, tak cd nakonec spoustu vagonu nakoupily, takze ani tento stopadesata kreativni vymluva je lehce mimo keramiku…
Přečetl jsem si výživnou diskusi a myslím si, že v případě, že ČD vyfasujou od EK pokutu, tak 2 až 3 účastníci této diskuse se asi pořádně opupínkují. Doufám, že se nikdo z nich nebude pokoušet o demonstrativní sebevraždu.
Vzhledem k tomu, že Evropská komise tvrdí, že ÖBB a ČD bránili RGJ od roku 2012 (do roku 2016), a vzhledem k tomu, že emaily Kaupa-Dvořák jsou z roku 2015, tak je zřejmé, že zdaleka nejde jen o emaily.
Tohle bylo to podstatné na co upozorňuji, že zveřejněno bylo dosud jen málo detailů. Takže je bezpředmětné si dělat nějaký finální názor.
Je předmětem hospodářské soutěže „v provozování železniční osobní dopravy“ prodávání „nadbytečného“ materiálu ?
Proč by ÖBB měly vypisovat nějakou soutěž na odprodej toho, co nepotřebují a ČD vypisovat soutěž na nákup toho, co nepotřebují ÖBB.
Vy vidíte v mém příspěvku nějakou zmínku o mejlech?
Tak to jste asi jediný….
KvB: Reagujete na článek, který doplňuje tiskovou zprávu Ev.komise o informace o emailech.
Evropská komise ve zveřejněné tisk.zprávě totiž uvádí asi jediné konkrétno: že ÖBB a ČD cosi kuli proti RGJ od 2012 do 2016.
Čili je možné, že celá diskuze je o nepodstatném, neboť nelze vyloučit, že hlavním důkazem proti ČD je něco jiného, co není uvedeno v tomto článku.
Nechme se překvapit. Pokud EK tento případ zpracovávala „bachor-čepec-kniha-slez“ celých 6 let a toto z ní vypadlo, tak to zřejmě nebude otázka jen „pár nevinných mejlů“ mezi ČD a ÖBB, jak se snaží naznačit jeden z účastníků případu, který po celou dobu sice oficiálně tvrdí, že vůbec o nic nejde, ale v rozporu s tím si střádá peníze na okamžik, kdy dojde k vyřešení případu, aby to pak nebyla velká darda do finančního hospodaření firmy.
vidím to stejně … „tak to zřejmě nebude otázka jen „pár nevinných mejlů“ mezi ČD a ÖBB“
Jenom ať se zabijí. Každé byť sebemenší zlepšení světa se počítá.
Tak asi se fakt domlouvali. A to se nedoporučuje. Hrozí fakt problém.
Jen mne fascinuje že Radim se vztekal, že ho CD preplatily, že kupují moc dráze.
To vrhá trošku jiné světlo. Neboli z části nákupu ho vysoupnuli dle pravidel
Vztekal se u nákupu GTW.
vy jste ten clanek necetl, nebo ho nejste schopny pochopit (v takovem pripade bych se na vasem miste nepoustel do komentaru)?
To je dobře, je strašný, že vůbec někdo se domlouvá takto nefér. Držím RJ palce
Třikrát větší to je RJ hodně nafoukane. Ha.
Na celé věci mě zaráží jediné. Jak to, že 80 tisíc EUR, tedy 2 miliony nebylo schopné zaplatit ČD za jeden ojetý vagon.
Když se podívám jaké desetimilionové pálky chtěly platit ČD za modernizaci starších vagonů v 2010, tak ty 2 miliony za lehátkový vagon v 2015 jsou drobné.
https://www.zelpage.cz/clanky/ojetiny-nebudou-tak-co-dal
Jenže koupí těch ojetin investice neskončí, protože ty ojetiny potřebují v drtivé většině případů vyvazovacku, která je dražší než ten vůz + se musí spousta věcí doplnit ( WiFi, IS, SSOD,…) nebo po letech vyměnit či zrepasovat (klimaagregáty apod…).
Tak když na něco prachy nemám, tak si to nekoupím a nedomlouvám se s prodejcem, aby to neprodal konkurenci, teda kromě ČD.
„Dneska“ prachy nemám, „zítra“ mít budu – můžete mi to paní / pane vedoucí schovat ….
Sleva pro dlouhodobého partnera, když se to prodejci stále vyplatí, tak proč ne?
Soukromníci přeci stále vykřikují, jak žádný stát a další orgány nepotřebují.
Předpokládám, že RGJ usiloval o Bcmz. A my víme, že 9 těchto vagonů ČD skutečně koupilo v roce 2014, emaily Kaupa-Dvořák jsou z 2015. Takže unifikace o další vagony Bcmz by zlevnila následné modernizace a provoz. To by byla efektivnější cesta jak ČD by bojovaly s konkurenčním RGJ.
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/ceske-drahy-nakoupi-z-rakouska-starsi-vagony-za-267-milionu-1081096
U ČD nic nového, ani činnost, ani zapírání. U ÖBB trochu překvapení, ale aspoň se přiznali…
Proč u ČD nic nového? Není vina na straně dopravce, ale snad na straně managmentu! Tito „zodpovědní“ by měli pokutu uhradit. Jenže takhle bohužel zákony nefungují…
O trestní odpovědnosti právnických osob jste slyšel? ČD mají samozřejmě náklady na případný postih vymáhat po tehdejším vedení, ale to by bylo v rámci jiného soudního řízení. Ti pánové totiž jednali v zájmu a jménem ČD, nikoliv ve svém osobním.
Ale to víte, že slyšel. Jen jsem se zatím nikdy nedočetl, že by soudní rozhodnutí bylo respektováno. Šest let trvalo vyšetřování, kolik let budou trvat soudní jednání? Kde budou ti pánové, co jednali v zájmu ČD? Mně osobně vadí jen titulek. A upřímně, do čela těchto státních kolosů se nevybírá podle odbornosti.
jaká soudní jednání konkrétně myslíte?
Občanskoprávní o náhradu utrpěné škody před obecnými soudy ČR.
O vině ČD a ÖBB bude rozhodovat soudní dvůr EU.
Tak by bylo jednou dobře tam začít jmenovat osoby, u kterých jsou předpoklady že se nebudou nezákonného jednání dopouštět… Nebo se domníváte že si někdo z účatníků mejlové komunikace naivně myslel že co domlouvají je „čisté“? Na 99% si toho oba byli vědomi, jen spoléhali na to že se to neprovalí…
a ještě budou tvrdit že jednali s péčí řádného hospodáře 🙂
Odpovědnost za škodu je limitována zákoníkem práce, navíc běží promlčecí a prekluzivní lhůta, v níž lze škodu vymáhat …
V mezinárodním právu existuje trestní odpovědnost právnickch osob ?
A kdo jiný „je“ ČD než management (= statutární zástupce)? Jako že fýrové chybu neudělali, ani personál depa? To je snad jasné, nečekali bysme že o tom proběhlo celofiremní hlasování…
Protože ví, že přiznáním se jim výrazně zmírní trest. Zato zapíračům by těch 40 milionů euro, co si dali bokem, nemuselo ani stačit.
To bude zajímavé, ÖBB se přiznali, ČD se snaží zapírat. To by mohla evropská komise chtít pořádně osolit ČD a deset procent obratu jsou dvě miliardy a plus pokuta za působení na trati Praha – Ostrava, odškodnění Regiojetu a pět miliard je pryč. Což znamená osekaní investic do budoucna.
A co konkrétně ČD spáchala? Fakt mě to zajímá. Jestli něco spáchal ÖBB, to je klidně možné. Ale ČD?
„Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na ztěžování jeho činností.“
A kde v tom vidíte nějakou účast ČD?
Třebas to, že se v tom angažoval člen představenstva ČD ?
A co spáchal?
BTW: Pan Radek Dvořák se stal členem představenstva až v 2018
https://zdopravy.cz/predstavenstvo-cd-uz-muze-rozhodovat-tretim-clenem-je-radek-dvorak-16249/
Nj, tenkrát byl jen šéf kanceláře náměstka ČD odpovědného za osobní dopravu. Moje chyba.
Ale i tak, pokud byl v pozici a byl zaměstnanec, tak se to veze s firmou. OBB tohle vyjednávání přiznaly, to budou ČD těžko zatloukat. Kór pokud se to našlo přímo u ČD na počítačích.
Já nepopírám, že ÖBB přiznalo jednání s ČD.
Ptám se, co je trestného na tom, když jeden druhého o něco žádá. A nic nenabízí na výměnu. ČD nechtělo koupit vagony pro sebe.
nejspíš jde o tohle „Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet“ . To že to nekoupili ono nemá vliv na to, že se snažili bráni obchodu s jejich přímou konkurencí.
Záleží na tom o co budete druhého žádat, toto trestné je, stejně jako když někdo někoho žádá, aby někoho jiného zbušil.
Nene, ČD se doposud pokoušely soudit na téma „nemáte právo nám ty ejly vzít/kontrolovat“. Tak to teď prohlály, a navíc OeBB se o toto nepřelo a komunikaci uznalo. Takže ČD nastupuje fáze 2: „nojo ale nebylo to nezákonné“ tak přesně takhle se hájí kriminálníci… za prvé se to nestalo, a za druhé jí už bylo osumnáct 🙂 🙂
Ve slově kolektivní?
Jinak detaily asi bude mít EK a já je neviděl, nemyslím si, že by po takové době šetření měli nejasný obraz toho co se stalo a jestli je to v rozporu s pravidly soutěže.
Souhlas, že detaily jsou rozhodující.
Z toho zlomku, který byl zveřejněn, mi jenom připadá, že ČD se chovali nešťastně, ale nikoliv nezákonně. Naproti tomu ÖBB je dost možná vinna a taky proto se přiznali.
Kdyby si ČD byly jistý v kramflecích, že se nemaj čeho bát, tak nechystaj peníze na pokutu a na odškodný.
ČD, ale nechystalo peníze na pokutu. ČD prohlubovalo svoji účetní ztrátu.
Oba se chovali stejně, ale OBB bude mít nižšího flastra protože se přiznala.
ČD požádaly ÖBB, aby neprodaly vagony jejich konkurentovi, už toto je nelegální. To,cze jím ÖBB vyhověly, je jen dovršení celého skutku. Takže pokuta, pokud je soud uzná vinu, bude na místě.
ČD nic nenabídlo firmě ÖBB za to, že se ÖBB připraví o 20 tisíc EUR (80 mínus 60) za jeden vagon
Tady se nebavíme o úplatku, ale o kartelové dohodě, vás bych si jako advokáta nenajal.
Na odkazu je uvedeno, že ĆD a ÖBB bránily prodejům vagonů do RGJ v letech 2021 až 2016. Jenže ještě v letech 2014 až 2015 RGJ koupil od ÖBB cca 50 vagonů.
A emaily pana Dvořáka jsou z roku 2015. Takže Evropská komise asi má další důkazy než jsou samotné emaily z roku 2015.
oprava roku: že ĆD a ÖBB bránily prodejům vagonů do RGJ v letech 2012 až 2016
Článek obsahuje nepravdivou informaci. „Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. “
V 2015 koupil MÁV Start od ÖBB cca 50 vagonů.
V 2016 koupil GySEV od ÖBB cca 30 vagonů
Je to tvrzení Jančury. Mohu poprosit o odkaz na prodej do Maďarska, ze to bylo až po roce 2015?
2016: 26 vozů pro GySEV – http://www.bahnnews-austria.at/forum/viewtopic.php?t=12378&sid=ffe918956c4e5e707d095aade61ff6af
2015: 49 vozů pro MAV Start zmiňuje i Vagonweb –
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1&v=1132
+ šest CityShuttle řídících vozů řady Bpmbdfee
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1&v=1131
Tvrzení pana Jančury je tedy pravdivé jen částečně, což samozřejmě nic nemění na faktu, že podobné praktiky nejsou v pořádku. Veselé je, že Silvia byla za odměnu odejita z Personenverkehr do představenstva Postbus AG, kde statečně koexistuje dodnes.
Diky, doplním
Rádo se. Spadám sice pod nákladní divizi, ale dodnes si pamatuju, že kolem toho bylo tady na centrále dost mrzení 🙂
u prodeje ojetych linkovych autobusu asi moznosti koluze nehrozi 🙂
vagonweb: „V roce 2015 bylo od ÖBB zakoupeno 49 vozů 2. třídy původní řady Bmpz-l a 6 řídících vozů původní řady Bmpz-s “
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=START_1#n1130
Kdyby nebyly ČD blbé a koupily všechno co bylo v Rakousku na prodej místo RailJetů, měly dobře 500 vagonů s mnohem větší variabilitou řazení souprav než sedm Railjetů a sedm Pendolin ….
hlavne dokud ty vagony nezacal nakupovat jancura, tak ani nehli prdeli. vagonu na prodej bylo k dispozici hafo od db i drive…
Byl by zdroj, že ÖBB prodávaly 500 vagonů namísto RailJetů?
ČD koupily cca 200 ks
MÄV Start a GySEV cca 80 ks
RGJ cca 90 kusů
Celkem cca 350 kusů. Kde je zbytek do 500 kusů?
Mě připadá, že ÖBB si část vagonů nechalo viz vagonweb.cz
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=OeBB_1#n965
Nechali si je. Právě na margo prodeje vozů RJ, čímž si sami vypěstovali konkurenci na Nordbahn, byl prodej dalších vozů zastaven. A upřímně, dnes, po zavedení Klimaticketu, jak když najdou…!
Mohl bych poprosit o napsaní druhé věty nějak po lopatě? Laik / outsider nechápe. Děkuji 🙂
Jenže on tam byl asi nemalej tlak od OBB, aby tam jezdilo to co jim, jen v modrým. Taky ty RailJety z velký části v tom Rakousku vznikaly, takže byl důvod z rakouský strany za ně lobovat. Ona ani ta spolupráce mezi OBB a ČD není samozřejmost.
Přesně tak. Béčka a áčka sice mohla být už dávno ve šrotu, ale nikdo neví, co by bylo s EC Praha-Vídeň. A pokud se nemýlím, tak ty railjety byly nakoupeny za nižší cenu, než by bylo obvyklé. Sice se ve dvojce nedá sedět (zlatý jančurův low cost od DB), ale zase ČD můžou machrovat, že mají moderní a tlakotesne vlaky 🙂
Tak, a aby byla spravedlnost spravedlností, tak by EK měla vystavit pokutu RJ, resp tehdy Student Agency, za stejnou věc.
jancura si taky psal s oebb, nebo vam jen dosly leky?
za ten autobus za korunu 🙂
Což skončilo u soudu s kladným rozsudkem pro SA, aplikovali to jen v době kdy jim byl protiprávně odepřen přístup na AN, jako kompenzaci cestujícím za poněkud nekomfortní podmínky.
no jo ale to se prostě nezapomíná 🙂
Rozhodně, ten zákaz přístupu nebude zapomenut, slouží to jako precedent kdyby to někdo chtěl ještě zopakovat…
Za jakou stejnou věc?
S kým se Student Agency tajně dohodla, aby zabránila nákupu vozidel… vlastně komu?
Podle něj je to prostě „stejný“ 🙂
Hodinky jako holinky, oboje se natahuje.
Docela neprozíravé, řešit takové věci e-mailem a ještě ho ihned nesmazat. Čekal bych že takové věci spolu budou manageři řešit neformálně někde v kavárně ve Vídni.
V Café Central a pod jménem Stavros Papadopulos…
Obvykle se to dělá při náhodném potkání se někde na benzince při cestě každý někam úplně jinam, ale to železničáři asi nesmějí… 🙂
Pro zničení Jančury udělají cokoliv, i sobě řidičák! 😀
a budou jezdit auty 🙂
Bez RegioJetu by byl svět lepším místem. Sorry jako.
Jasně reko koženky s režijkou for ever.
Nebo by ČD sami od sebe začaly zlepšovat služby? A teď tu o Karkulce.
Koukám vy máte taky hezké pohádky, kam stále chodíte na to, že bez RegioJetu by tu byla sama koženková Béčka?
Bez Regiojetu by tady byly ty rakouské ojetiny, jen v Najbrtu.
Ani ty ojetiny ne. Koženky by byli TOP a hafo keců okolo , jaká je to paráda být přilepen . Přece by ČD nekupovaly ojetý šrot ?
No, spíše by běžela třetí humanizace béček a rekonstrukce něčeho domácího, tehdy základ obnovy.
Naopak, nebýt vzniku RegioJet by u ČD po těch vagonech neštěkl ani pes… zadalo by se něco vyrobit do Prasu nebo k Schadewerke… několikrát dráž ale bez zbytečných komplikací pro management…
2007 – zájem ČD o ojeté vagony. https://www.zelpage.cz/zpravy/5467
RGJ vznikl později než 2007.
Ale souhlas, že konkurenční tlak na ČD působil bladodárně na zvyšování kvality.
Tak se podívejte, co nasazuji ČD na R11 Rožmberk. Špinavé, drnčící vozy, přes okna téměř nevidět. Konkurence široko daleko neni, tak jedeme pěkně v klidu a pohodě . Je fakt že průvodčí jsou jako ze škatulky a ochotní.
Jistě a ty Bee, Bpee, Bmz, atd… co tu jezdili ještě před Regiojetem, to je nic?
Hmm a kolik jich bylo v poměru k celku? Ještě vloni byla béčka na mnoha trasách základ. A dost jich jezdí stále i letos.
Ty jezdili před RJ na R11, R17? Že si je tam nepamatuju.
No, takový „Rožmberk“, nebo „Lužnice“, to je taky závan starých časů i přesto, že RJ existuje.
Kdyby RJ neexistoval, tak kdo ví, jestli by ČD ten hadr na koženku vůbec natáhli.
Staci sa pozriet, ako to vyzera na Slovensku, kde Regiojet nic a nikoho nerozhybal.
Podívejte se na řazení na želpage, rok 2008. Béčka tam máme dokonce i na 1 EC do pl, na Ex jsou pak spíše pravidlem a na R prakticky bez vyjímky.
A mluvím o reko B, to uznávám, nějaké humanizace proběhly už před RJ
CD zavedly co to jen šlo EC Antonín Dvorak , zavedly IC Jan Perner , projekt vlaku Manažer , Pendolino . Takže predradimovska doba nebyla úplně bez snahy . Věřte ze se mnoha fanouškům železnice chtělo s tím něco dělat . Ale kde je žába na prameni nevím . Třeba první vysokorychlostní spojení skrz naši zemi bude provozovat RegioJet .
Jako cestující v ČD nyní tu snahu ve velkém vidím. Průvodčí jsou příjemní a třeba Můj vlak je prostě skvělý.
Jojo, to vidíme doteď. Bez 810 a honneckerů ani ránu.
Copak, chtěli po tobě jízdenku?
Jo a na Ostravu dneska Pendolinem za litr a koženkou za 700, o ostatních tratích namluve. 810 základ a kdo bude remcat tak jen na stojáka. 🙂 konkurenční boj má své stinné ale i pozitivní stránky a taky si myslím že ty pozitiva jsou v drtivé převaze.
Copak za litr, za litr to bylo před 12 lety, bez konkurence by to dneska pendolinem byli litry dva a dotovanou koženkou za litr. A ještě by šotoušci spooojeně mručeli.
Mohlo, ale bohužel neni.
Ale nejlepší je, jak RegioJet brečí, že kvůli jiným, je menší, holt mohl koupit jinde a byl by 3x větší i tak, ale proč nebrečet, jak ostatní jsou zlí a vzali mu hračky.
Je vtipný jak najednou modrý gumy obajují šmelinu, ale kdyby někde RJ chcípla lokomotiva, tak hned kvičí po odebrání licence. A přitom narozdíl od modrého neudělal nic nezákoného.
Pročpak se teda chudáček Černá Díra (na peníze) tak bál konkurence ? Třebas proto, že nejen v tý době platilo, že nejlepší jednička u ČD je německá dvojka ?
Jenže RJ nebrečel. Ti avataří troubové se naprášili sami. A to, že by více rostli je fakt , kterému nejde nevěřit, nastartováno měli.
Regiojet brečí teď, jak je kvůli nim menší, on umí jen brečet, mu všichni hází klacky pod nohy.
Tak jestli ÖBB odmítlo prodat vagony RegioJetu, tak se nedivím, že RGJ jsou smutní.
No a co asi umí ČD, jenom brečet a dělat obstrukce ve výběrových řízeních jak jim všichni ubližují.
Tak evidentně měl pravdu a důkaz poskytl sám management ČD.
Protisoutěžní praktika jak z učebnice. 🤦Ještě k tomu přijde přímo od generála. To nevymyslíš..
Mohl byste mě poučit, jak ČD a ÖBB emaily z roku 2015 bránily od 2012 firmě Regiojet?
Období 2012-2016 uvádí samotná Evropská komise.
Asi to nebylo v pořádku, ale i po x letech jezdí tuto trasu zahnojenými letitými vozy.
Někdo mu zakázal koupit jiné za tu dobu?
Nehledě k jeho vlastnímu jízdnému v busu na trase Brno – Praha při konkurenci Asiany svého času.
A proč teda ČD takové letité vozy od ÖBB strašně moc chtěly? A kdo jim zakázal koupit si jiné?
Doporučuji lépe číst.
Píši na TÉTO trase. Vy víte, že tyto konkrétní vozy chtělo ČD na tuto konkrétní trasu? Nikoliv. Akorát tímto serverem „žijete“ a proto „svítíte“ u každého článku i přes své chabé odborné znalosti.
Ano ČD vagony původně plánovaly na trať Praha – Cheb. Po nástupu RJ šly všechny na Ostravu…
Díky za upřesnění, snad si to pan Kocurek přečte.
A peoč teda dali na Ostravu ojeté šroty a na Cheb jezdili dalších X-let plesnivá B.
A čím by tam jezdily ČD ? Zahnojenýma letitýma vozama, akorát že by nebyly odkoupený ?
Od 2014 soupravy Railjet. Email je z roku 2015. To nejsou zase tak složité počty.
A to jen kvůli tomu, že náhodou ta trasa vede do Rakouska a vyrovnávaly se tím jízdy rakouských souprav u nás.
Tak otázka nezněla. Že jste se uvařil na své vlastní nudli o teorii vozového parku, s tím nic neuděláte. 😀
Není Kocurek rodinná přízeň? Ten taky operuje vyčteninami, teoriemi a reálné znalosti blízko nule.
Jel jsem poprvé a naposledy Astrou. Radši „zahnojeným“ low costem. Na české železnici neexistuje nic pohodlnejšího, kromě businessu v railjetu. Pokud je tedy plný vlak, samozřejmě celá koženková lavice v béčku je pro spoustu lidí pohodlnější 🙂
Ale existuje – slovenská jednička nebo i modernizované slovenské dvojky co jezdí na Valašských expresech, Tatranech, Zemplínech apod … Pohodlná je jednička v řidičácích (ex 954.2) a 471.
Mohu tímto požádat o sdělení soukromého názoru na tuto věc redakci zdopravy.cz ? Tím myslím p.Sůru nebo p.Šindeláře ? Zajímalo by mne to. Děkuji.
Nemusíme mít doufám názor na vše:)
A máte nějaký názor na to, že 80 vagonů OBB v 2015-2016 koupili dopravci v Maďarsku?
Mě to přijde jako škoda, neboť kdyby vagony koupili dopravci v ČR, tak mohli získat nové cestující při výměně nejhorších vagonů v provozu
Je to škoda pro celou českou železnici. Ale když vidim ta jména v představenstvu ČD v roce 2015, tak nejsem překvapen.
Díky za názor.
No, myslím, že RegioJet by dostal zase jinou pokutu a to je školení personálu na vlakvedoucí. Minule se bavila nějaká vlakvedoucí, že jim nějaká Beata nadiktovala odpovědi při testech na D1. Nevidím do toho, ale někteří ti vlakvedoucí – by státní D1 určitě neudělali.
Nějaká vlakvedoucí a nějaká Beata? Tak to už je vážný 😆
Máňa z prasečáku to říkala, takže to je směroplatný 😃
Díky Ondro za příspěvek. Za mě patří do TOP 5 letošního roku.
Testy bych nikdy neřešil, nechal bych je ručně sepsat vlak, vypočítat brzděnku ….
No jo, ale to by ČD nevyjelo 95% vlaků.
Už někdo vyšetřil toho chudáka Jančuru za to, jak jezdil do Reichenbergu za korunu, pod reálnými náklady? 👀
Já tam vidím jen prosbu mezi kolegy, se slušnou odpovědí ve stylu: nabídku dal, ale odmítli jsme ji.
Tim se nezastávam ČD, mám je i s Jančurou rád oba tak asi stejně, tj. vůbec 😉
Už to, že o to ČD žádaly je nelegální, to, že ÖBB vyhověly je jen „třešnička na dortu“. Trestný je samotný úmysl.
Z Liberce jezdil pod náklady když mu byl neoprávněně znemožněn přístup na AN, je na to dokonce rozsudek soudu.
Úmysl rozhodně trestný není. Trestné je jednání, pokus, případně příprava, ale v žádném případě ne úmysl. Pro nekalou soutěž platí totéž.
Tady je to ovšem minimálně pokus, spíše dokonáno.
Neznáme všechny detaily. Komise tvrdí, že ÖBB a ČD bránily Regiojetu od roku 2012. Maily Kaupa-Dvořák jsou z 2015.
Tak se zeptejte „komise“, možná našli i něco dalšího, co ještě nebylo mediálně zpopularisováno.
Vidím to stejně. Asi ještě existují další důkazy.
Vyšetřil. psalo se o tom xkrát. Google znáte?
Poslední odstavec je zásadní a platí i pro nákladní dopravu. Toto šetření EK je velmi důležité. Evropské železnice mají před sebou ještě dlouhou cestu a mnoho překážek, než budou tak otevřeným a pružným polem, jako jsou evropské silnice a nebe, a než budou schopny jim úspěšně konkurovat.
Nesouhlasím. Současná forma liberalizace s výběrovými řízeními orientovanými striktně na cenu cestujícím moc nepřinese. Třeba to co udělal plzeňský kraj, kdy v přímém zadání nezvolil nejlevnější nabídku, ale nabídku s nejlepším poměrem cena/výkon (neboli trochu si připlatíme, ale místo ojetin budeme mít nová vozidla) už nebude bohužel možné. Už to bude vždy že nejlevnější vyhrává, i když je to hloupost a v soukromém sektoru se takhle vážně nenakupuje.
a jak byste chtel resit ojetinu v elektricke trakci v ceskych emc podminkach?
Takže stačilo výběrko, kde by podmínkou byly nová vozidla do určitého data ? Naštěstí tohle přihrávání kšeftu kamarádíčkům formou přímýho zadání končí.
Ne, stačila by veřejná a transparentní tržní konzultace, kde by dopravci prezentovali svoje nabídky a objednatel si následně zvolil tu nejvýhodnější z nich (což nemusí být ta nejlevnější). Nebo snad zákon umožňuje, aby při VŘ cena dělala jen 50 % hodnocení a ostatní parametry těch zbylých 50 %?
A jakej je tedy pak rozdíl proti kvalitně definovanýmu výběrku, kde si zadavatel určí parametry, který ty vozy mají plnit a nechá ať se výrobci poperou mezi sebou ? POkud tam bude podmínka nových vozidel s určitou kapacitou, můžou se hodnotit i roční náklady na údržbu. Ale nejdou tam naštěstí dát podmínky, že výrobce musí být jen JSD jediný správný dodavatel), nebo že to musí být od nejmenovanýho modrýho dopravce.
Tedy kromě toho, že u výběrka se to hůř přihrává vybraným firmám.
Jde o to, že při definici výběrka nemůže zadavatel podchytit všechno, resp. neví, jaké jsou vůbec možnosti.
Hm, takže ti dopravci, nebo kraje, který prvně vedou tržní konzultace a na základě toho pak vypíšou výběrko, to dělaj blbě a nevědí co chtějí ? A u přímýho zadání nevadí, že nevědí co chtějí ?
Aby železnice dotáhla dnes naprosto nedostižitelný náskok silnice, potřebuje:
1) jednotná pravidla
2) jednotný jazyk
3) jednotnou techniku.
Nic z toho v následujících dekádách nehrozí ani náznakem. 🤷
Železnice tak bude muset být uměle (a draze) protěžována. ☹️
A kde vidíte jednotná pravidla v silniční dopravě ? Přestávky kamionů, sociální mzdový dumping východních řidičů. Snaha Francouzů a Belgicanů se s tím vypořádat . Přetěžování kamionů u nás a naopak přísná policie v staré EU .
Základ pravidel silničního provozu je všude stejný (silniční konvence), a ty rozdíly si nastudujete za jedno odpoledne. A nemusíte před vjezdem do každé země skládat zkoušku z předpisů v místním úředním jazyce, a současně prokazovat že místní jazyk ovládáte minimálně na komunikativní úrovni. Vlastně jazyk dané země nemusíte ovládat vůbec. Když bude nejhůř, nějak se vždycky nakonec domluvíte.
Bohužel se díky tomuto kroku ČD/ÖBB už Regiojet nedostal k vyhovujícím vozům, což se dodneška projevuje na stavu a poruchovosti těch, které má.
Tady nejde o RJ a jeho vozový park, ale o to, že takovéto praktiky jsou prostě nelegální.
Spíš jsem naznačoval, že kromě toho, že je to nelegální, tak to ve finále odskáče cestující zhoršeným komfortem. Ale jak mi níže vysvětluje XYYY, asi bych to neměl brát jako polehčující okolnost pro stav vozového parku RJ.
2015-2016 koupil MAV a GySEV dohromady asi 80 vagonů od ÖBB. Bylo by líp, kdyby za rozumnou cenu je pořídil dopravce působící v ČR
Každý vůz, bez ohledu jak je starý rám (to je to jediné, co se na voze nemění) musí procházet pravidelnou údržbou, přesto se nevyhne situaci, kdy se porouchá klimatizace, nefunguje CZE … to platí pro všechny dopravce … pak se musí vůz odstavit a závada odstranit ….
To některým nevysvětlíte . Ono totiž žlutým nastřikem se vůz stane spolehlivějším a dokonalým .
Nicméné pleticha to byla a nebyla fér .
Mne by zajímaly některé chybějící části vozů stejného typu ( v barvách Najbrt i žlutá ) když do depa ten modrý exOeBB Bmz přijel . Zajímalo by mne jak se muže stát , ze uvnitř vozu někdo během jízdy vypinuje vodiče ze svorkovnice . Nastesti tam nechal navlacky s čísly , tak se to nastrkalo zpět a dveře chodily . Taková sabotáž mi vrtala hlavou .
Jančura má sám máslo na hlavě, podvody s doplatky slev jízdného, nepřiznává celé mzdy do daní,atd. ,ale rád žaluje na druhé..
To je podstata právního státu, každý má možnost obrátit se na patřičné orgány pokud má za to, že jeho práva byla někým porušena. V tomto případě navíc skutečně byla.
Jenže na tuhle špinavost přišla EK sama vlastním šetřením.
Stačí si vzpomenout na Flixbus, který ho převálcoval a jak R.J. „plakal“. 😀
Nějaké důkazy pro tato tvrzení prosím máte?
Právo není mariáš. Nikdo nemůže své vlastní provinění přebít tím, že někdo jiný se jinde provinil taky.
Taky se splatností faktur to není ten nejdokonalejší partner. Tudíž je na místě obava, že i vozy ÖBB odebere ale s placením pospíchat nebude. Tuto reputaci si udělal sám.
Doufám že stejné vyšetřování a podobné pokuty padnou v případě kdy RJ vyfoukl vozy ČD.
RJ zakazoval prodej vozů konkurenci?
Další kdo nepochopil o co jde. RJ se dohodl s prodávajícím, že tento nesmí koupit vagóny určené k prodeji i když nabízí vyšší cenu?
Oprava
RJ se dohodl s prodávajícím, že tento nesmí prodat ČD vagony určené k prodeji i kdyby ČD nabídly vyšší cenu?
By se dohodli no, však máme tržní prostředí ne?
Tak holt by ostrouhali a podívali se jinde.
Cena vždy musí být jediným faktorem? Což takto dlouholeté partnerství x firma (pro daný subjekt) neznámá.
Povinnosti řádného hospodáře znáte?
Povinnosti řádného hospodáře? To se dá aplikovat i na to známý/neznámý subjekt. S péčí řádného hospodáře byl zvolen subjekt, který sice nabídl nižší cenu, ale zato ho dotyčný zná a tedy zná jeho spolehlivost.
Ono pak je super, když někdo nabídne nejvíc, ale neplatí.
Jak to souvisi s popisovanym nekalosouteznim jednanim CD/OBB?
Myslíte ty šroty, ve kterých nechce nikdo jezdit, jak tady zastánci ČD tak rádi píší?
Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.
To je citace z rozhodnutí ve vztažnosti k letům zahajování provozu, nebo Sůrovská nestrannost? Proč jsem si tu musel přečíst milion článků o TGV (poprvé dobrý a objektivní, podruhé dobrý… popáté, už jsem si říkal, že autorovi hráblo) a ne to, že doteď má 90% olítaný křápy a dovezl další várku od DB v dnešních dnech.
Opravdu si myslíš, že p. Sůra píše na web EU?
Stejné slovní spojení je i na webu ČT, takže to asi není od p. Sůry
Úplně nerozumím, co jste chtěl sdělit, nicméně tato pasáž je z ČTK (proto je podepsána redakce + ČTK). A nemám s ní jediný problém. Jestli Vy ano, řešení asi znáte.
Kolik vozového parku ČD je mladší třeba 10 let? Myslíte, že je to víc než 10%?
Na co ten chlap myslel když ten email psal? Doufám, že to po něm budou vymáhat.
Takže problém není, že CD a ÖBB nedodržovaly pravidla, ale že se u toho nechaly chytit?
To prece Ondrej nerika.
V podstatě říká, podle něho je problém v tom, že to řešil mailem, tudíž vyrobil důkaz. Kdyby to bylo osobně nebo třeba po Skype, EU to nemá jak dokázat.
Samozřejmě, že to problém je! Já se podivuji se nad inteligencí toho jedince – v takto vysoké pozici. Kdyby si to řekli ústně, tak to pravděpodobně dneska nikdo neřeší.
Ale proč to chcete vymáhat po něm? To bylo rozhodnutí vedení ČD, ne jen dotyčného pána. Problém je, že to vůbec někoho napadlo.
Ten pán byl místopředseda představenstva. Vy děláte jako kdyby to byl nějakej Lojza z depa…
Ale rozhodně v tom nejel sám, že?
To asi nebyl, ale choval se tak, jako kdyby byl.
V té době nebyl, to se stal až mnohem později, ke zděšení většiny zúčastněných.
A modrogumové by si mnuli ruce, jak jim to šméčko prošlo.
Který chlap?
Skutečný problém vytvořil Kaupa; to, co napsal on, obě firmy přijde draho.
Kaupa není on, ale ona.
A maily jsou z 2015, ovšem Evropská komise tvrdí, že ÖBB a ČD bránily Regiojetu už od roku 2012. Takže neznáme detaily.
Číst cizí emaily fuj. No a co tak se dohodli když já něco prodávám tak si taky vyberu komu ne.
Ty nie si štátom vlastnený podnik a ani nemáš takú veľkosť na to, aby si vytvoril kartel či monopol.
Tuším, že dokonce ten kdo má 30% a víc tržního podílu si musí dát extra velký pozor, aby nepřišel do konfliktu s anti-monopolními nebo anti-kartelovými zákony. Flastry za podobné jednání můžou být ve fungujících právních státech pro přistiženou společnost velmi bolestivé…
Každý podnik se musí chovat s péčí řádného hospodáře a pokud někdo nabízí o 20k EURO víc/vagón, tak vyberu jej, protože proč sakra prodávat za méně, mám-li za tu cenu na to kupce.
Tak nabízená částka nemusí být vždy jediným faktorem.
Ochrana monopolu, spáchání tč. a ve výsledku poškození firmy o výši miliardové pokuty je fakt výhra
Pak ale, pokud mám kvalifikovanou tržní pozici, musím mít setsakra dobře odůvodněné a doložené, jaké byly ty další faktory (a že nebyly diskriminační ani nekalosoutěžní).
Naopak mně by zajímalo, na základě čeho EK soudí, že chtěly vyřadit RegioJet (navíc když předtím už od ÖBB koupil), je to v těch e-mailech někde napsáno, nebo to soudí jen na základě pouhopouhé žádosti, ať neprodávají konkurenci?
Faktorem může být například déle trvající spolupráce, tedy pro daný subjekt známá a spolehlivá firma.
Už ta žádost ze strany ČD je trestná. Protože ČD nemá co žádat jiné firmy, aby někomu něco neprodali.
Myslíte?
Narozdíl od Vás ano. Ostatně ÖBB se přiznaly, naší modří soudruzi zatloukání jak malé děti. Ono totiž evidentně nejde jen o ty dotyčné maily.
Souhlas. Evidentně nejde jen o ty dotyčné emaily. Ale o co jde, to dosud zveřejněno nebylo Evropskou komisí.
Berme to jako bezúplatnou rezervaci.
Pokud teda nemám zaručeno, že se mi to za tu levnější cenu nevrátí líp.
Tudíž příště bude lepší ty vozy sešrotovat a bude to.
Jenže o tomhle to není, tady se jedna státní firma (žijící takřka výhradně z veřejných prostředků) obrátila na obdobnou státní firmu v jiné zemi (Rakousku) se žádostí, aby tato rakouská státní firma neprodala starší vagony, kterých se chtěla zbavit jiné, tentokrát soukromé firmě, která je shodou okolností konkurentem té první státní firmy. Což prostě dle pravidel obchodní soutěže platných v EU není legální.
Kdyby ČD a ÖBB dodržovaly pravidla, není co řešit.
EU se montuje do něčeho do čeho ji nic není, však máme tržní prostředí ne?
Prostě firmy se dobře znají, tak se dohodli na prodeji no. Je to úplně stejně, jako kterýkoliv jiný obchod, kde se subjekty znají, tak je logické, že dám přednost před dlouholetým partnerem.
Naopak! EU dbá o to, aby tržní prostředí bylo zachováno. Kartelové dohody jsou netržní praktikou.
EU řeší věci, které by měly být řešeny na úrovni státu, a zasahuje tak do suverenity státu.
Prostě 2 podniky, které spolu dlouhodobě spolupracují, se dohodly na obchodu. Je v těch e-mailech někde napsáno, pojďte vyřadíme RegioJet? Jestli ne, tak to jsou pouhé domněnky na základě toho, ať neprodávají Regiojetu. Ale to by zas museli vědět, že nemá šanci koupit jinde, ale jak by se k takové informaci dostali?
>EU řeší věci, které by měly být řešeny na úrovni státu
A na úrovni jakého státu bys to tedy řešil? Česko nebo Rakousko?
EU by nemělo stát nad státy, takto ale stojí.
Rakousko prodávalo, takže na úrovni Rakouského státu. A ten by měl rozhodnout, resp. na obou, Rakouský soud by rozhodoval o ÖBB a Český soud zas o ČD.
Přečti si článek a zamysly se než budeš psát nesmysly. Konání ČD a OBB je učebnicový příklad . Tady ani není o čem diskutovat. Tady jde o RJ až sekundárně.
Tady jde o RegioJet (nevím co do toho pletete Railjety = RJ) především, jiný další dopravce v tom asi, tak „ublížený“ není.
A to tržní prostředí je všude na světě chráněno příslušnými normami, právě proto, aby nedocházelo k podobným věcem, které volnou soutěž poškozují.
EK se do toho „montuje“ proto, že to má v popisu práce. Rozsudek pak vynese nezávislý soud.
Evidentně plácáte a nevíte o čem.
Jestliže existuje nějaký orgán nad státem, tak pak bychom měli EU rychle opustit, protože jinak přestáváme být suverénním státem, jestliže nějaká uměle vytvořená EK smí diktovat.
A ono došlo k uplácení? Ono bylo tlačeno na další dopravce a výrobce aby konkurenci neprodávalo? Dělá se z komára velbloud, obyčejná dohoda mezi 2 subjektym. Ale ono vlastně nešlo o soukromníka a pro ty musíme dělat první poslední.
Vaše smyslová skupina?
Jenže logicky si každý nebude podkopávat svůj trh. Kdyby ÖBB ty vozy opravdu sešrotovaly, tak by bylo problému.
Ano, ale pokud je chce prodat, tak se nemůže dohodnout s ČD či jiným subjektem, že je někomu neprodají. To je totiž ukázkový příklad kartelového dohody, což je nelegální a padají za to velmi citelně tresty.
Tak hlavně, že existují kartely, které jsou dovoleny, ba co víc jsou chráněny vládami, a to dokonce i napříč zeměmi. Takže ne, že kartel je špatný (když tedy připustíme, že k němu došlo, i když tedy šlo jen o pár vozů a nemělo to vliv na žádné další obchody), ale záleží, kdo ho provozuje.
Pro majitele lepší prodat v dražbě, ne domlouvat kamaradčofty.
Kocourkov
Ne. Právní prostředí a schopnost vymáhat dodržování platné legislativy.
Nikoliv, strýcové v tesilovém svetru a jednání ne moc vzdálené praktikám mafie.