Evropou projede speciální vlak, připomene rok železnice. V Česku bude dvakrát
Reklama na Connecting Europe Express. Foto: Evropská unie
Speciální projekt má ukázat výhody cestování vlakem i nutnost investic do železnice.
Chtějí železnici a šířit své sny. Proč nepovolili širokoroschodnou trať do Ostravských hutí ? Všude je něčí zájem !
Nepovolili kdo? Poláci?
Protože je to blbost, Ukrajina by měla naopak postupně rozšiřovat normální rozchod na své území (to není fakt, ale můj názor).
„roschod“ neexistuje
Protože je to blbost. Neekonomická hovadina, podobná zEmanovu kanálu.
zbytečnost to je sakra už
kdyby nám radši evropa poslala peníze na stavbu nových tratí, ne oni pošlou vlak, to mi hlava nebere
Když naši chtějí raději stavět dálnice, to pak může Evropa posílat co chce. Nadto je smutné, že už si na tak základní věci neumíme ani našetřit sami.
No ta stavba dálnic se u nás ale taky moc nedaří
Obojí je potřeba, Evropa už ty dálnice má, to se jí to propaguje
Které stavby nových tratí máme připravené?
Super nápad. Železnice je jednoznačná doprava budoucnosti, viz. její rychlá výstavba ve světě, a proto je potřeba osvěty a upozorňovat na všechny bariéry, které v rámci EU státy v železnici mají. Rychlejší a efektivnější spolupráce přinese rychlejší a efektivnější dopravu v celé EU. Já bych se rád dožil toho, že sednu v Brně do rychlovlaku a s jedním přestupem v Drážďanech nebo Vídni dojedu za pár hodin do Paříže a nebudu muset být nervózní z turbulencí…
Bez turbulencí lze jet i autobusem anebo kombinací nočního a denního vlaku. Jakkoli jsou dálková kolejová spojení po kontinentu vhodná, mnohem větší neplechu dělá někdejší přesun většiny každodenního dojíždění a zejména převozu nákladů na silnice.
Kolikrát týdně pojedete z Brna do Paříže?
Copak že nezavítá do Finska? 🙂
Už jen ta existence trojice různých rozchodů (a to jen pokud beru pevninskou část EU) je krásnou ukázkou značné nekompatibility té železniční sítě.
Nemluvě o tom, že pro cestování přes půlku kontinentu (ne-li dál) je železnice (jakož i silnice) fakt nekonkurenceschopná.
Ironií také je, že vlak pojede i zeměmi téměř či zcela izolovanými (co do osobní dopravy) se zbytkem Evropy.
Víte, o to právě jde. Ukázat a vztáhnout pozornost na všechny komplikace železniční dopravy napříč EU.
Všechny komplikace se jízdou tohoto vlaku neprojeví.
Co taková problematika zabezpečovačů?
Nebo např. to, že zejména ve Francii stačí, aby byl projednáván „nežádoucí“ zákon a většina vlaků nejede vůbec (nemluvě o nejen tamním přístupu k nestátním dopravcům)? 🙂
myslím, že v následujících 100 letech se ten rozchod sjednotí. Existuje plán na připojení pobaltských zemí, který tam má podporu a vysokorychlostní železnice ve španělsku je na našem rozchodu už teď.
Rail Baltika se staví už teď.
A co Irsko? Počítá se tak také se zvláštním vlakem na jejich rozchodu 1 600 mm??? 🙂
Co zkusit kliknout na odkaz v článku a zjistit si to sám, případně pochopit obsah článku jako takový…
No každopádně hezky ukáže, že těch 26 zemí nelze s jednou soupravou a jednou lokomotivou projet, ledaže by se jednalo o koněspřežku a i tak budou veterinární předpisy problém. Ale i to je potřeba vidět.
Otázka je, zda přerozchodovat?
Ve Španělsku se o to snaží alespoň na VRT. Ani nevím, jaký rozchod bude mít VRT do Portugalska.
A Rail Baltika se taky staví v normálním rozchodu, pobaltí toho má k přerozchodování o hodně méně než Španělsko a Portugalsko.
U nás bude muset přezout, aby to po těch cyklostezkách projel.
Která elektrifikovaná železnice byla v ČR zrušena?
Harrachov už byl kdysi konečnou a přitom tam dříve byla železnice z Pruska elektrizovaná německou proudovou soustavou (15 000 V, 16 2/3 Hz). Několikrát jsem četl návrhy jednoho, který by nejraději nejen tuhle trasu dávno konzervoval asfaltem cyklostezky.
Ajajaj, cizí nadsázka nevoní?
Ostravské dráhy typu Hlučínská? Jinak je fakt že většinou tratě skončily provoz dřív než se k nim stihlo dovalit to klubko s trolejí a les sloupoví.
Pozerám Slovensko, majú nás úplne v paži. Ešte že nie som eurohujer.
Neviem, ako Vy, ale ja tam vidím žst. BA Petržalka a aj Košice.
Zbytočné hejtovanie z Vašej strany
Pri tak „významnej udalosti“ by som očakával, že to pôjde po hlavnej trati a nie že nás to len okrajovo lízne na východe a v Bratislave sa otočí. Pokojne to mohli pustiť stredom Slovenska cez Zvolen. Pozrite si ostatné krajiny, neviem o o akom hejtovaní tu hovoríte.
Možná bude problém v záměru „obsáhnout co nejvíce zemí najednou“. Tady nejde o ukázku vlaku co nejvíce lidem osobně, jen o symbol. (Ano, bohužel.)
Co by dělali na Slovensku?, špatný koleje uvidí i v Čechách.
Kde to i nás vypadne z kolejí? Smíchov-Beroun? To by bylo stylové a možná by EU poslala nějaké drobné na investice do naší železnice.
Přijde vám, že EU posílá málo?
Malí neposílá, ale při našem přerozdělování občas něco zmizí.
Pokud máte nějaké důkazy, tak je předložte orgánům činným v trestním řízení, jinak je Váš komentář s prominutím jen takové plácnutí do vody.
Tak si rekapitulujte všechny ty dotační podvody v kterých měli naši politici prsty. A tím nemyslím Andrejka. Severozápad s tím byl vyhlášen.
Posílá hodně, ale hodně také odvádíme. Loni jsme čistě získali víc o cca 85 miliard, což určitě není málo, ale zas to není nijak astronomické číslo.
To přerozdělování je prostě vždycky něco za něco. Pro nás je to zatím výhodné z toho hlediska, že jsme čistí příjemci. Ale také je třeba říct, že ten systém obrovský objem peněz (tj. nejen ten přebytek, ale ty příjmy jako takové) nějakým způsobem váže na různé fondy a projekty, takže to zároveň určitým způsobem omezuje naši volnost, jak s těmi penězi nakládat – i těmi našimi.
Ale to je účel těch programů. Aby se prachy neprožraly ale investovaly. Byť Češi se to snaží ohýbat co to jde.
Ona celá EU funguje na systému vybereme nazereme se a potom zbytek přerozdělime. Celý ten moloch v rámci své administrativy spolkne šílený prachy a teď po odchodu 2. největšího sponzora to spěje jejímu zdárnému konci. Skončí to nakonec na nemožnosti to ufinancovat.
Neskončí.
V 21. století je možné ufinancovat cokoliv.
Chybí 5 bilionů dolarů nebo 3 biliony Euro nebo 500 miliard Kč?
Nevadí, vyrobí se.
Musí se to splácet?
Ne, nemusí, pro dobré ratingy a nízké úroky (které jediné se splácejí) bohatě stačí, aby se všechny státy zadlužovaly přibližně stejně rychle (pak se řekne, že je to „v poho“, protože je to na úrovni ostatních a tudíž zvládnutelné).
Říká se tomu MMT – Moderní monetární teorie
https://cs.wikipedia.org/wiki/Modern%C3%AD_m%C4%9Bnov%C3%A1_teorie)
Ale už je stará tak 50 let, takže zas tak moc moderní není …
Německý ústavní soud zakázal vládě podepsat smlouvu z EU (aby členské státy ručily za dluhy druhých členských států) a ticho. Penízky z ECB se sypou dál a byznys kvete.
Tím nechci říct, že Evropská unie neskončí – pravděpodobně jednou jo (nejspíš tak, jako skončilo Britské impérium nebo EHS).
Ale určitě neskončí na „neufinacovatelnosti“.
Třeba v oblouku před Karlštejnem…
Pozor padající sloupy.
To muselo stát času a peněz a přitom je to taková bl****.
Asi mají mnoho času a peněz nazbyt…
„Jeden vlak“, ve skutecnosti 3 soupravy a X lokomotiv. Skutecne propojena Evropa 😀
A to ještě nesmí být ve Francii stávka proti cizím vagonům.
Myslíte si, že by jste našel vozy schválené pro všechny 3 rozchody (třeba jen s výměnou podvozků?
Myslíte si, že by bylo ekonomické přerozchodovat Pyrenejský poloostrov?
U Pobaltí by to mohlo být naopak zajímavé, ale i oni jsou stále ekonomicky propojení s Ruskem.
To je zajímavá technologická výzva, jestli by šlo Talgo upravit, aby umělo i „něco mezi“, totiž 1520 mm… 🙂
Před covidem jezdívalo Talgo RŽD z Moskvy do Berlína, ale netuším, jestli ten mechanismus „talgo-podvozků“ či jak to nazvat umožňuje pokrýt tři rozchody v jednom provedení.
Rozhodně by po tolika letech plků o propojené železnici (pche…) mělo existovat alespoň nějaké, klidně mnohem úspornější, ale použitelné řešení, které by bylo bez problémů aplikováno i na tento ukázkový vlak.
Vzhledem ke vzdálenosti obou širokých rozchodů to asi nikoho netrápilo (nějaký přímí vlak ať nákladní tak osobní). A nedivím se tomu, protože na takové vzdálenosti se už létá, a i přeprava kontejnerů se dá uskutečnit z příslušného přístavu s požadovaným rozchodem.
Jedině problémová je doprava zboží ze Španělska a Portugalska do středu Evropy. A tady je prostě řešení překládka kontejnerů (teda z Barcelony asi něco může jezdit rovnou po normálním rozchodu). Jak hodně to komplikuje přepravu netuším.
Budeme dotovat vlacek kterej vam ukaze jak budete jezdit dotovanym vlackem a budeme mu dotovat koleje aby mohl jezdit
Já tedy budu určitě dotovat jakýkoli vláček, než dotovat silniční a leteckou dopravu. Chtě nechtě to bohužel dotuji, jako každý z nás.
Přijde vám, že 80 miliard ze spotřební daně na paliva nepokryje náklady ŘSD a Krajů na silnice? Dohromady to dělá nějakých 65-75 miliard včetěn výstavby.
Po zrušení silniční dopravy by totiž stát o tento příjem přišel, takže tento příjem opravdu souvisí se silniční dopravou a ne že ne.
My teď právě sedíme u grilu, dojedli jsme, popíjíme pivko a kouříme. Vaše myšlenka, že by výnosy ze spotřební daně z cigaret a alkoholu měly být z nějakých důvodů alokovány zpět do oborů vaření piva, pálení lihových nápojů a strojového balení cigaret je velice zajímavá. Tedy za předpokladu, že chcete všem oborům lidské činnosti demokraticky měřit stejným metrem.
Krabička cigaret bude stát nejméně 100 Kč (to bude daň z tabáku), točené pivo v hospodě 50 – 60 Kč (spotřební daň 150 000 Kč/hl). Výnosy z této daně poslouží za jediný zdroj příjmů pro léčbu chorob z toho vzniklých (např. cirhóza jater, rakovina plic).
Stejně tak se, výměnou za daň z PHM bude platit daň z ježdění autem – která bude jediným zdrojem příjmů pro opravy silnic, a mýto (na sil. 1.třídy a dálnicích) – které bude financovat stavební úpravy železničních tratí.😁
A z čeho se budou léčit choroby vzniklé spalováním pohonných hmot či horkem ze zabetonované krajiny? 🙂
Beton v krajině se vlivem řečených opatření rozpadne sám. A z pole takové vedro nebude.
V důsledku čehož klesne i spalování pohonných hmot, protože v té době už bude většina tratí elektrifikována.
Navzdory prezdivce, mate ponekud hokej ve financovani zdravotnictvi. Spotrebni dan nema zadne rozpoctove urceni ( https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-kraje-a-obce/Schema_rozpoctoveho_urceni_dani_2021.pdf ). Zdravotnictvi je placene ze zdravorniho pojisteni a krajskych/obecnich rozpoctu. Jen par nemocnic je placeno ze statniho rozpoctu ( https://www.mzcr.cz/organizace-v-prime-pusobnosti-ministerstva-zdravotnictvi/ ), ale stale bez rozpoctoveho urceni dani.
Ale to neznamená, že ho nemůže mít v budoucnu…(o čemž mluvím…)
Jenže zároveň by přišel i o výdaje na nekonečné opravy…
Ještě připočtěte náklady obcí a spol. na místní komunikace (třeba takové minimální povinné
počty parkovacích míst pro auta pro některé stavby). Náklady na léčení nemocí vzniklých nebo zhoršovaných důsledky přebujelé silniční dopravy. Splácení silnic postavených dříve, kdy se spotřebka z paliv nevybírala. Hasiče, Policii, záchranku a podobně. Škody způsobené těžbou, dopravou a zpracováním ropy. To samé pro materiály na výrobu aut. Nakonec pro materiály na výrobu těch silnic. Nakonec odečtěte spotřebku z paliva do lokomotiv a strojů, které na silnici nesmí, nebo po ní jezdí jen minimálně….
V tom případě ještě spočítejte ekonomický efekt té silniční dopravy. Ono by bez ní vůbec nefungovalo hospodářství..
Nefungovaly by kolikrát jen něčí benefity z levnějšího dovozu proti místní výrobě. A ovšem, jiné způsoby zejména dálkové dopravy nemáme, že…
Fungovalo by i s 1/3 rozsahem. 😉
A na efekty na životní prostředí a zábor veřejného prostoru (využitelného jinak) jste zapomněl. 😉
Spotřební daně za paliva ale platí i vlaky.
Sice určitě menší část, ale přece.
Přímé dotace z veřejného rozpočtu jsou právě do vlakové dopravy, ať do infrastruktury, tak do provozu. Proti tomu silniční doprava je kvůli zdanění paliv a dalších daní plně sebefinancovaná. Nehledě na fakt, že silniční doprava je páteří celosvětové ekonomiky, ta prostě existovat musí, na rozdíl od železnice.
Ha, ha, ha… Poté, co jsme ji tam nastrčili a zafixovali, včetně všech nerovností, že. A nevšiml jste si, že vlaky za použití jakýchkoli kolejí platí? Naftové platí i tu spotřební daň. Z něčeho se platí důsledky vyšší spotřeby paliva na silnicích oproti železnici. A většina silnic je permanentně rozbitá a neustále je omílána potřeba stavět další a další silnice a parkoviště. Někde ve Vaší teorii je díra.
„silniční doprava je páteří celosvětové ekonomiky“
Silniční doprava nerovná se automaticky doprava osobními auty. 😉
Odhadl bych, že silniční doprava je sebefinancovaná tak sotva z jedné desetiny. To ostatní jsou přímé i nepřímé dotace.
Nemusíte odhadovat, když existují tvrdá data: Stát za loňský rok inkasoval na spotřební dani z paliv, dálničních známkách a mýtu přes 109 miliard korun https://autobible.euro.cz/ridici-statu-odvedou-109-miliard-rocne-do-silnic-se-nevrati-ani-polovina/
Tak to opravdu je jen minimální část skutečných nákladů. Ta desetina byla hodně vstřícná.
Proč přes Domažlice, to prý není důležitá trasa. Měl by jet na Děčín. 😀
protoze přes Děčín je plno :–)
Ony ty Berlinery, Hungarie a Vinodony tak překáží…