Eurostar vzal za čtvrt století aerolinkám mezi Londýnem a Paříží polovinu cestujících
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Zavedením rychlovlaků Eurostar mezi Londýnem a Paříží došlo ke snížení počtu cestujících v letadlech mezi francouzskou a britskou metropolí o
Od doby, kdy to začínalo uběhlo hodně let – Anglie dodělala trať. Ovšem, až přijde BREXIT, tak se dá očekávat zdržení (celnice) a to zas bude opět skok zpět. Kouzlo rychlého přesunu mezi metropolemi skončí.
Já bych toto zrovna u Eurostaru (kde musíte být 45 min před odjezdem na všechny ty procedury) jako problém neviděl. Celní kontrolu do toho lze zahrnout také, pořád to bude rychlejší než letadlem. Dnešní RTG zobrazovací metody dokáží rozlišit téměř jakékoliv zboží v kufru nebo pověšení přímo na člověku. Celní prohlídky budou problém u trajektů a v kamionové dopravě.
Medvěde, Británie není v Schengenu. Kontroly a fronty (na letišti, trajektech i nádraží) jsou už teď.
Pokud bude Brexit dokončen, tak cestujících docela určitě ubyde. Zejména vyšší byznys klientela. Stř. mangementu se to dotkne málo. A ve třídě economy, to bude souboj o cenu. Vlak vs. Bus/trajekt nebo vs. Letadlo.
Těch 25 let je ovšem historie, kdy obě země jsou součástí EU. V následujících letech se toto možná změní. To potom bude znamenat významný pokles počtu cestujících jak v letadlech, tak ve vlacích. Ale v letadlech ten pokles bude poměrově nižší, protože tím, že Velká Británie již nebude v EU, dojde k prudkému poklesu obchodní výměny a tedy jednodenních relací na otočku London – Paris a London – Bruxelles. Právě business klientela pro jízdy centrum – centrum vlaky využívá více, volnočasová klientela, která je četnější v letadlech, nejen kvůli ceně, ale i z důvodu navazujících dálkových letů.
Souhlasím. Přesné.
IMHO se pokles obchodní výměny projeví v Eurostarech minimálně, pokud vůbec.
A to co psal TZ je pravda – je to uživatelsky odporné, podobně jako u RENFE.
A co teprv, kdyby kolem využití těch vlaků nebyla buzerace s kontrolami a místenkami a fungovalo to stylem „přijdu 3 min. před odjezdem a prostě jedu“…
Z čeho vlastně plyne ta potřeba řešit kontroly při nástupu namísto normálně za jízdy, a tedy mimo jiné velmi těžkopádné rozšiřování spojení jinam než do pár konkrétních destinací?
Všechna tato buzerace se dá schovat pod jeden pojem – zvyšování bezpečnosti.
Klasický argument, že se něco omezuje v rámci zvýšení ochrany
Myslím, že původně šlo o předsunuté britské imigrační hlídky a později, když se to uvolnilo, tak to (v poněkud zmírněné podobě) nechali (disciplína muší bejt). Teď, když se neví, jak to s Británií bude, bych neočekával zjednodušení.
Asi ne nechtějí, aby, se jim někdo odpálil v tunelu. Ve směru z Francie pak i prevence ilegalů. Příští rok proto UK nejspíš výrazně pritvrdi.
Co je myšleno „buzerací s místenkami“…? Děkuji předem za odpověď.
Nelze přijít, sednout a jet, to je snad zřejmé.
Aha… Tak to mi ta buzerace asi uniká, protože mít rezervované sedadlo v dálkovém spoji mi přijde přirozené a automatické. Pokud teda tato „služba“ není i zde nesmyslně zpoplatněna… Nicméně, ta logika v železniční dopravě, že „místenka je něco nadbytečného co otravuje cestování“ mi přijde v dálkové dopravě tak hrozně scestná… Nebo by tu někdo chtěl zrušit i místenky v letadle…? 😀 (A ano, rozhodně to porovnávat lze, neboť se taktéž jedná o běžnou dálkovou kapacitní přepravu osob.)
Ta „buzerace“ je celý komplex otravných podmínek, nejen v nutnosti rezervace místa, která je u jednotek s kapacitou omezenou jen na místa k sezení (bohužel) pochopitelná, ale především v nutnosti dostavit se k odbavení dlouho před odjezdem (ačkoli máte místo rezervováno), což degraduje jinak dost velkou rychlost přesunu na, obrazně řečeno, úroveň cesty koňským povozem před dvěma stoletími – i proto mezi oběma metropolemi zůstává stále tolik leteckých spojů, které jsou výhodnější hlavně pro cestující pokračující do dalších destinací nebo z nich přilétající.
„…v nutnosti rezervace místa, která je u jednotek s kapacitou omezenou jen na místa k sezení (bohužel) pochopitelná…“ To „bohužel“ jako vážně…?
Co je to proboha za zvrácenost stále schvalovat cestování „na stojáka“ vlakem… 😀
I když si koupíte tu nejdražší flexibilní jízdenku, stále musíte řešit rezervaci a její případnou změnu. Přitom německá ICE se bez rezervací obejdou.
V takovém velkém vlaku by vždycky našli několik migrantů apod. Museli by tak před tunelem někde zastavovat a vyhazovat je = prodloužení jízdní doby, problém s kapacitou tratě.
To by snad řešila mezinárodní smlouva UK-FR, že když je najdou za jízdy resp. před příjezdem do Londýna, je to stejný jako kdyby jim zabránili ve vstupu a FR je bezpodmínečně přijme zpět (+ například smíšený pasovácký hlídky, aby nevznikaly spory). Samozřejmě momentálně je to zcela nereálný už z principu, já měl na mysli proč to vůbec vzniklo za dob ještě „evropsko bratrských“ (byť non-Schengen). Ona totiž ta nemožnost jet bez komplikací přímo někam do oblasti, kam se moc nelítá (resp. „poněkud plošnějšího pokrytí“) je taky určitá výhoda vlaků proti letadlům. Jasně, směrem do FR vnitrozemí je stejně problém v… Číst vice »
Imho nemá smysl to řešit teď. stejně tam jsou bezpečnostní kontroly, tak tě ocheckují i pasově. přesun pasové kontroly do vlaku v tomto případě nic nepřinese .
Já to neřeším, jen mě to tak zajímalo a přišlo mi, že zde leží nemalá část důvodů, proč ta letadla nezašla úplně.
A za tyhle alibistický „bezpečnostní“ kontroly bych všechny jejich advokáty akorát tak nakopal. Třeba ve Španělsku je to vyloženě k pozvracení: tak krásná síť a tak zprzněný provoz.
Ta letadla nezašla úplně hlavně proto, že prostě ta kapacita té tratě není tak velká, aby to pobrala všechno.
Navíc docela velký provoz dělají tranziti, kteří z LHR / CDG apod. přestupují někám dál, a ti vlakem nepojedou 🙂
Paříž je průjezdná skrze CGD na LGV na Lyon, např.
Zajímavé je, že když si odpustíte ty šotoextremistické výlevy ala Káčko, tak se s váma dá normálně souhlasit.
a jak by to podle tebe mělo fungovat , kdyby to bylo za jízdy? .)
Kontroly za jízdy byly běžné v Evropě před Schengenem, třeba mezi ČR a okolními zeměmi.
Ale to předpokládá, že kontroly budou symbolické, narušitelů bude málo, a když je chytíte, tak je vyhostíte zpět odkud přijeli.
V situaci, kdy ve Francii je spousta migrantů natěšených se dostat do UK, by to moc nefungovalo.
Což nijak nevysvětluje proč jsou kontroly i ve směru z Londýna do Evropy.
To ja samozřejmě vím, že kontroly za jízdy byly běžné v evropě před schengenem … s interrailem jsem projezdil většinu evropy… a to v dobách, kdy o sechengenu jeste v podstatě nikdo neslyšel 🙂
Copak, nějaký milovník hodinových pobytů v dopravnách „na stráži míru“, že mu kontrola za jízdy přijde směšná…? 🙂
No … to snad ani né , ale spíše to prostě vidím jako letadlo.
Když někam letíš, tak taky projdeš kontrolou (a ne jednou) .. a za letu tě nikdo nekontroluje.
No a je právě výhoda vlaku, že to tak být nemusí. Letadlo pak dosahuje časů T=T0+s/“hodně rychle“ (T0 = zdržení na začátku a konci, cesta na letiště, kontroly a tak), zatímco vlak T’=T0’+/“solidně“. Pokud T0′<<T0, tak i při "solidně"<<"hodně rychle" může být T'<T. Aneb pro jednou mohl klasický problém "časového malusu z titulu časoprostorové neflexibility" pracovat pro vlak, a ne proti němu (jako při srovnání např. s autem), ale my jsme řekli NE. A to mě štve, no. 🙂
Schová se to za bezpečnost, ale de facto už tyhle země nejsou schopné něco výrazněji upgradeovat. Stačí sledovat kydy Bruselu a Paříže o změnách v dálkovce a mezistátní dopravě. Furt jen povídají, ale reálně se mění minimum.